Reform, 1872. szeptember (4. évfolyam, 239-267. szám)

1872-09-27 / 265. szám

A képviselőház XVII. ülése. (Napirend: a Ludovika akadémia felállitásáról, s az 1873-ik évi bécsi viségkiállitáson kiállitandó tárgyak ideiglenes ol­talmáról szóló törvényjavaslatok.) Elnök : Bittó István. Jegyzők : Széll Kálmán, Wächter Frigyes, Kiss Miklós. A kormány részéről jelen vannak : L­ó­n­y­a­y Menyhért gróf, Tisza Lajos, Panner Tivadar, Wenckheim Béla báró, Szlávy­­ József, Tre­­f­o­r­t Ágoston. Ülés kezdete d. e. 10 órakor. A múlt ülés jegyzőkönyve észrevétel nélkül hi­telesíttetik. Simon­­­ Ernő benyújtja a 48-as párt fölirati javaslatát, melyet a szószékről olvas föl. Elnök : Ezen fölirati javaslat ki fog nyomatni és holnapután napirendre tűzetni. Schwarcz Gyula a maga, b. Podmanitzky Fri­gyes, gr. Csáky Gyula, Kármán Lajos és Szepessy Gyula nevében egy külön fölirati javaslatot nyújt be, mely fölolvasásakor több helyütt helyesléssel talál­kozott. Elnök: Ki fog nyomatni és a többiekkel együt­tesen tárgyaltatni. Muzslay Sándor a VI. bíráló bizottság elnöke benyútja e bizottság jelentését, mely szerint Molnár Pál,­­Csernovics Péter, b. Kemény István képviselők igazoltatnak. Tudomásul vétetik: Vizsolyi Gusztáv a VII. bíráló bizottság el­nöke benyújtja e bizottság jelentését, mely szerint László Imre képviselő a megválasztása ellen beadott kérvény indokainak elégtelensége következtében iga­­zoltatik. Tudomásul vétetik: Tolnay Károly a VIII. bíráló bizottság elnöke benyújtja e bizottság jelentését, mely szerint Házmán Ferencz és Galgóczy Sándor képviselők igazoltatnak. Tudomásul vétetik: Serényi Ferencz és a III. bíráló bizottság elnöke benyújtja e bizottság jelentését, mely szerint Molnár Aladár, Bakcsi Ferencz, Szentpály Jenő, Wodianer Albert dr. és Dörr Soma képviselők igazoltatnak. Tudomásul vétetik. Ezután György Gyula indítványára elhatároz­­tatik, hogy e bíráló bizottság jelentésének utolsó része, mely önálló indítvány, ki fog nyomatni és napirendre fog tűzetni. Ürményi Miksa benyújtja a kérvény­­bizottság jelentését több kérvény tárgyában, s indítványozza, hogy a múlt országgyűlés eljárása szerint most is a szombati nap tűzessék ki a kérvények tárgyalására. Elfogadta­tik. Széll Kálmán a központi bizottság előadója benyújtja e bizottság jelentését az 1870. évben létesí­tett előlegezési hitelművelet költségeinek fedezéséről, a közös hadügyminiszternek 1871. évre engedélye­zett 300,000 frtnyi póthitel Magyarországra eső ré­szének fedezéséről, az 1869-ik évi közösügyi költsé­geknek a m. korona országai által pótlólag fizetendő összeg fedezéséről, a m. kir. Ludvika akadémia épü­letének átalakitására felszerelésére és az intézet 1872. évi fentartására pótlólag ma szavazott összegek fede­zéséről, a magyar osztrák Lloyd nevű gőzhajóválla­­lattal a tengeri postaszállitás ellátása iránt kötött szerződés beczikkelyezéséről szóló törvényjavaslat tár­gyában. Elnök: E jelentések ki fognak nyomatni és napirendre­ tűzetni. Molnár Aladár benyújtja a központi bizottság jelentését a Németországgal kötött posta- és kereske­delmi szerződés beczikkelyezéséről szóló­­javaslat tár­gyában. Ki fog nyomatni. Következik a­­ napirend. — Olvastatik a Ludovica akadémia felállításáról szóló törvényjavaslat. Szőgyényi László központi bizottsági előadó a tvjavaslatot a részletes tárgyalás alapjául elfogadásra ajánlja. Az I. és II. szakasz változatlanul elfogadtatik, a iI. szakasznál pedig a központi bizottság irályi mó­­dosítást javasol, mely szintén elfogadtatik. A 4. és 5. szakasz változatlanul elfogadtatik. Olvastatik a 6. szakasz. Szögyényi László központi bizottsági előadó : E szakaszra nézve oly módosítást ajánl a központi bizottság, melynek értelmében a bemutatásra jogosí­tottak előleges meghallgatása után egyelőre csak ideiglenesen szabályoztassék és szervezésre hatalmaz­­tassék föl a képviselőház által a honvédelmi minisz­térium, de csak oly módon, hogy ezen ideiglenes szer­vezést és szabályozást a háznak végleges megállapí­tás végett bemutassa. Ennek következtében a 6. §. új szövege a következő lenne : „Az 1808. évi VII. törvényczikknek a Ludo­vika akadémia szervezésére vonatkozó határozatai ha­tályon kívül tétetnek s a jelen törvényben meghatá­rozott czélnak megfelelő uj szervezet életbeléptetése és az 1808. évi VII. tczikk 18-ik §-án s az 1836. évi X. törvényczikken alapuló bemutatási jog gyakorla­tának, — az ily bemutatásra jogosítottak meghallga­tásával ideiglenes szabályozására, — a honvédelmi miniszter oly módon hatalmaztatik föl, hogy az ideig­lenesen behozott szervezetet és szabályzatot végleges megállapítás végett az országgyűlés elé terjes­sze. (Helyeslés ) Lónyay Menyhért gr. a központi bizottság mó­dosítása ellen nem tesz semmi észrevételt, s ha a ház hajlandó e javaslatot, mely által a dolog tiszta és ha­tározott kifejezést nyer, elfogadni, nincs ellene semmi kifogása. (Helyeslés.) A központi bizottság javaslata erre elfogadtatik, valamint a 7-ik §. is. Elnök: Az eként elfogadott tjavaslat a jövő ülésen fog véglegesen megszavaztatni. Következik az 1873. évi bécsi világkiállításon kiállítandó­­ tárgyak ideiglenes oltalmáról”szóló­­javaslat. Szögyényi László központi bizottsági eladó úgy átalánosságban, mint részleteiben elfogadásra ajánlja e törvényjavaslatot, mely minden vita nélkül el is fogadtatik. Ezután az állandó igazoló bizottság egyik tagjára történik szavazás, melynek eredménye a szombati ülésen fog kihirdettetni. Ülés vége 1 órakor. Legközelebbi ülés szombaton d. e. 10 órakor. (Napirend : a felirati vita.) Válaszfelirati javaslatok. 1. A reform­párt javaslata. — Beadja Schvarcz Gyula. — E javaslat néhány bevezető sora elhagyásával így szól: Egész odaadással fogunk azon buzgólkodni, hogy a nemzet érdekeinek s a kor igényeinek megfe­­lelőleg, alkotmányos intézmények alapján folytathas­suk államszervezetünk berendezését; s miután át va­gyunk hatva annak tudatától, mily érzékeny veszte­ség a hazára nézve minden perez, melyet a törvény­­hozás fölhasználatlanul enged elreppenni, mi •— a nemzet közbizalmának letéteményesei — habozás nél­kül fogunk hozzájárulni oly rendszabályok életbelép­tetéséhez, melyek a szólásszabadság s tanácskozási szabadság megóvásával biztosítékot fognak az iránt is nyújthatni, hogy a képviselőház mindenkor rende­sen és akadálytalanul működhessék. A főrendiház korszerű átalakítását nem kevésbé tartjuk indokoltnak, mint korszerű választási törvény alkotását, mindazáltal nem vonakodunk kimondani, miszerint a czélt nem eddigi hiányos törvényeink mó­dosítása, hanem oly törvények alkotása által vélnők elérhetni, a­melyek képviseleti rendszerünket korszerű alapra fektetnék, az országgyűlés mindkét házának egymás közti viszonyát szintúgy, mint a miniszteri fe­lelősség elvének alapján az országgyűlés viszonyát a végrehajtó hatalomhoz történelmileg fejlett államéle­tünk jelen fejlemfokának megfelelőleg határozottab­ban körvonalaznák. E részben legkevésbé sem idegenkedünk kép­viseleti rendszerünk gyökeres reformjától, mert meg vagyunk győződve, miszerint sajátlagos hazai viszo­nyaink közeptette csak gyökeres reform képes nép­­képviseleti rendszerünkben a túlsúlyt az értelmiség­nek biztosítani, s a szavazatjog gyakorlásánál meg­nyugtatni a lelkiismereteket. Ezért óhajtunk a szava­­zatjogot miveltségi képesítmények feltételéhez is csa­tolni; ezért óhajtjuk a választókerületek okszerűbb beosztását; ezért óhajtunk szigorú törvényeket a vá­lasztások befolyásolhatása végett azött vesztegetések, erőszakoskodások, jogosulatlan erkölcsi nyomás meg­­fenyítésére, arra nézve pedig, hogy törvényhozó tes­­tületünk tanácskozásainak megkönnyítését eszközöl­hesse, s az által is munkásságának eredmény­telj­essé­gét fokozhassa a majdani okszerűbb kerületi beosz­tás alapján, a képviselők számának leszállítását nem kevésbé tartjuk mellőzhetlenek, mint — szemben a gyakori választások okozta emésztő izgalmakkal — képviselői megbízatás időhuzamának meghosszabbítá­sát, — s mint a­mennyire haladéktalanul óhajtunk oly törvényt is, mely a hivatalok összeférhetlenségét lenne kimondandó a képviselői állással, a végett, hogy az alkotmány által biztosított nemzeti nagy önkor­mányzatunk az országgyűlés által úgy a törvényhozási munkálatok vezetésének kérdéseiben, mint a közigaz­gatás ügyeiben a kormány fölött szabad ellenőrzést gyakorolhasson. Más részről mi a főrendiház kérdésében a kor­szerű reform föladványának megoldását csakis oly felsőház eszméjében vélnők föltalálhatni, mely — te­kintet nélkül a társadalmi rétegekre, melyekből ki­emelkednek, — lehetőleg egyesíteni fogná magában az ország mindazon kitünőségeit,akik a népképviseleti rendszertől még ma elválhatlan pártszenvedélyek fék­vesztett áramlatainak ellenében államéletünk egész­séges fejlődésének biztos támpontokat kölcsönözhet­nének. A közigazgatást illetőleg sajnálattal tapasztal­tuk, hogy a legközelebb lefolyt országgyűlésen a tör­vényhatóságok és községek rendezése tárgyában Fel­séged kormánya részéről beterjesztett törvényjavasla­tok — immár szentesített törvények — részint meg­hagytak, részint alkottak oly törvényhatóságokat, a­melyek — miután csekély erejüknél fogva, korszerű önkormányzatra elégtelenek, a korszerű államélet kö­vetelményeiből rájuk eső részt ki nem elégíthetik. Ez okból teljesen indokolt lépésnek tartottuk volna, ha Felséged kormánya— nem mondjuk, törté­nelmileg fejlett megyéink új fölosztását, de minden esetre — a hagyományos kinövések megszüntetését, az önkormányzatra kerületi szétszakadottságuknál fogva vagy csekély anyagi s mivelődési néperejök folytán egyátalán képtelen törvényhatóságoknak egyéb erre alkalmas törvényhatóságokkali törvényes egyesí­tését, beolvasztását hozta volna javaslatba; a köz­­igazgatás rendszerességének, egyszerűsítésének, gyor­sításának, takarékosságának tekintetei egyaránt erre utaltak. Ámde e szükséglet akkor nem bírta magát megértetni. Az eszme egyszerüleg mellőzve jön. Re­méljük, hogy ma már, midőn a törvényhatósági házi pénztárak következetes bonyodalmai e kérdésben annyi tanúságot szolgáltattak, Fölséged kormánya nem fogja illetékességét elutasítani magától egy oly kezde­ményezésnek, mely azonfölül, hogy magát a közigaz­gatást lenne hivatva a kor színvonalára emelni, mint egyedül lehetséges módozat egyedül teheti a törvény­­hatóságokat arra képesekké, hogy saját közigazgatási költségeikről önállólag gondoskodhassanak. Szorgos gondozásunk tárgyát fogja képezni, hogy Buda-Pest egyesítése s rendezése kérdéseiben, mind a Királyföld rendezésénél, azon tekintetek le­gyenek döntők, a­melyek egyúttal a haza szellemi, erkölcsi és anyagi érdekeinek legfőbb tekintetei. Az igazságszolgáltatás reformjának terén — nem tagadjuk — nagyon sok még a teendő. A bírói füg­getlenség tekintetei azt kívánnák, hogy az előlépteté­sek rendszerében a kormány beavatkozásának lehető­leges szeliditésével, kellő befolyás biztosíttassék a felsőbb törvényszékek illetékességének; a bírói felelős­ségről alkotott törvényben pedig oly módosításokat óhajtanánk, melyek nem hagyván számításon kívül ugyancsak a bírói függetlenség érdekeit, kellő szi­gorral bírnák alávetni a bírói önkényt a törvények uralmának. Igaz, eddigi mostoha fejlődésünk hiányai, kinövései lehetetlenné fogják tenni a bírói önkény mellőzését mindaddig, mig egy polgári s büntető tör­vénykönyv, perrendtartás és rendőri eljárás törvény­­hozásunk buzgalmából Fölséged szentesítése folytán megannyi bevégzett tén­nyé nem válandoztak; ámde bizton véljük remélhetni, hogy Fölséged kormánya sokkal inkább szivén fogja hordani hazánk népének erkölcsi érdekeit s hazai törvénykezésünk jó hírnevét a külföld előtt, hogysem még tovább is engedné vára­kozni törvényhozásunkat úgy a büntető törvénykönyv, büntető és polgári perrendtartás, mint a polgári s ke­reskedelmi törvénykönyv és eljárás javaslataira, a közvetlenség, szóbeliség, nyilvánosság elveinek alap­ján. Kapcsolatban a nemzet mind e nagy érdekeivel bizton véljük egyúttal azt is remélhetni, hogy Felsé­­ged kormánya előterjesztéseit a börtönrendszer kor­szerű reformjára is ki fogja terjeszteni. Minden kétségen fölül állnak ránk nézve, a saj­tószabadság áldásai, s ámbár felismerjük sajtótörvé­nyünk azon fogyatkozásait, a­melyek mintegy öntu­datlanul összejátszva miveltségi viszonyaink fogyat­kozásaival — a sajtószabadságot még ma nem egy tekintetben az erkölcsök rendszeres megrontójává te­hetik : sokkal nagyobb súlyt helyezünk mindezek da­czára az értelmi emelkedés és erkölcsi tökélyesbülés azon előnyeire, melyeket a népek az értelmek és lel­kiismeretek szabad fejlesztéséből az egyrehaladó mű­velődés fejlődési menetében már jelenleg is merítnek, semhogy nyíltan ki ne jelentenők, miszerint teljes mérvekben s tántoríthatlanul fogunk ragaszkodni a sajtószabadság biztosítékaihoz, sőt támogatni fogjuk mindazon intézkedéseket, melyek az elmék szabad versenyére még ma lenyűgözőleg nehezednek. Ké­szek vagyunk a legszigorúbb fenyítékkel, a legrövi­debb bűnvádi eljárás útján kérlelhetlenül sujtatni a sajtóvétségeket s különösen a magánbecsület, a csa­ládi szentély ellen intézett merényleteket, de óhajt­juk a hirlap-kauczió eltörlését. Nagy megnyugvásunkra szolgál, hogy Felséged kormánya a középtanodai, s fensőbb tanodai oktatás s a Ludovica-akadémia tárgyában is terjeszt elénk törvényjavaslatokat. Hisz eléggé megértettük a leg­újabb idők eseményeit, s a polgárosodás azon törvé­nyeit, melyek az államok fejlődését szabályozzák: tudjuk, hogy állami jövőnk legnagyobb részt azon erőtől függ, melyet a legközelebbi időben nemzeti fejlődésünk az európai államrendszerben ki fog fejteni. E közművelődést terjeszteni, fokozni, — ez te­hát egyik legéletbevágóbb hivatásunk! Áthatva e hi­vatás érzetétől, benső megelégedéssel üdvözöljük a legmagasb trónbeszéd azon ünnepélyes ígéretét, mel­­­lyel ama törvényjavaslatok beterjesztését jelzeni mél­­tóztatott, egyúttal azonban lehetetlen ki nem fejez­nünk azon óhajunkat, hogy összes közoktatásügyünk — az elemi oktatást is beleértve — szerves össz­­hangzatban, mind erkölcsileg, mind anyagilag na­­gyobbszerű mérvekben részesíttessék állami támoga­tásban, mint az eddig történt. Ehez képest tanáraink, tanítóink fizetésének korszerű fölemelését , méltó nyugdíjazását, jelentékenyebb állami ösztöndíjak ala­pítását ép annyira elodázhatlannak tartjuk, mint ta­nodáink szaporítását, jobb karba helyezését, korsze­rűbb fölszerelését; s épen ez okból leplezetlen meg­elégedéssel vennők, ha Fölséged kormánya az eddi­gieknél nagyobb összegeket fogna a közoktatásügy javára az államháztartási költségvetés előirányzatá­nak rendes rovataiban is javaslatba hozni; a­mennyi­ben pedig a százados hátramaradás szülte szükségle­teket ez után hazánk életérdekének megfelelőleg ki­­elégitni nem lehetne, az első nagy beruházási költsé­gek létesíthetése végett egy közoktatásügyi kölcsön eszközölhetéséért a nemzet áldozatkészségére hivat­koznék. Arra nézve azonban, hogy hazai közműve­lődésünket a kor színvonalára emelhessük, nem ke­vésbé tartjuk szükségesnek az oktatás ingyenes­ségét illetőleg első­sorban az oktatás ingyenessé­gének behozatalát az állami tanodákra, mint az 1868. évi t. ez. némely szakaszainak revízióját a czélból, hogy azon akadályok, melyek az elemi oktatás kö­telezettségének szigorú keresztülvitelét és egyúttal az 1868. 38. t. sz. végrehajtását, sőt nem egy tekin­tetben végrehajtásának már csak megkezdését is gá­tolják­­— miként az 5“/o községi pótadó elégtelensége, s a tanfelügyelet jogviszonyának homályosan körvo­­nalazott volta szemben a politikai közegekkel és a fe­lekezetekkel, a fejlődés útjából minél előbb elhá­­ritta­thassanak. Örömmel üdvözöljük azon törvényjavaslatokat, melyeket rendszeres bánya és kereskedelem s az er­­dészeti viszonyok szabályozása s a rendes pénz- és értékforgalom biztosítása tárgyában fog Felséged kor­mánya a törvényhozás elé terjeszteni. Földmivelésünk érdekei nem kevésbé, mint ke­reskedelmünk és iparunk érdekei egyaránt szükség­ük egy önálló magyar nemzeti bank fölállítását­ saj­nálnák, ha hazánk közgazdászata még sokáig lenne kénytelen nélkülözni Felséged kormánya részéről azon kezdeményezéseket, a­melyekhez ez irányban annyi életérdek fűződik. Egész nagyszerűségében fölismerjük azon hord­­erőt, melyet vasúthálózatunk kiépítése — főleg kap­csolatban dél s kelet felé a nemzetközi nagy vasút­hálózattal — úgy állami, mint közgazdászati szem­pontból rejt hazánk kül- és beléletére nézve magában. Mindazonáltal nem titkoljuk magunk előtt aggodal­mainkat azon közgazdászati bonyodalmak s pénzügyi hátrányok fölött, melyek nemzetünk vagyontőkéjét azon esetben fognák sújthatni, hahogy a termelés és kivitel azon nagy versenyében, melyet a szomszéd­államok kifejtenek, a kamatbiztosítással épített vas­­utaink igényeire roppant pénzáldozatok dac­ára sem lenne képes, kellő közlekedési vizút- és csatornarend­szer hiánya miatt, termelésünk magát értékesíteni. Az, a­mi az eddigi sajnos mulasztásokat kárpó­­tolhatandja, csakis vasútrendszerünknek a kő- és viz­­ut­rendszerrel kapcsolatos tervszerű törvényhozási megállapítása leend, s a legszigorúbb takarékosság a netán még elkerülhetlenné válandott kamatbiztosítá­­soknál. Valódi jótéteményt ígér a nemzetnek a legma­gasb trónbeszéd azon előterjesztések jelzésében, a­melyek a közadóknak minél igazságosabb arányosí­tását, minél méltányosabb felosztását s az adóztatás­nak minél helyesebb alapokra fektetését czélozzák. Nem fogjuk egyébként elmulasztani Felséged kormá­nyát arra figyelmeztni, mennyire átalános megelége­dést fogna okozni az országban, ha némely adóne­mek, például az örökösödési százalék, s a szegényebb néprétegek élelmi czikkeit s nélkülözhetlen szükség­leteit terhelő fogyasztási adók más adónemekkel pó­toltatnának ; s egyúttal az adóreform azon módoza­tok életbeléptetésére is kiterjesztetnék, a­melyeknek feladatuk lenne, a jövedelmi adók bevallásánál űzött visszaéléseknek elejét venni. Tudjuk, mily nagy felelősség terhel bennünket törvényhozókat az államháztartás berendezésének munkálataiban, épen ez okból fokozott óvatossággal fogjuk megvizsgálni, s ellenőrizni államkiadásaink s bevételeink részleteit, hogy lehetővé tegyük mindazon megtakarításokat, a­melyek mellett államháztartásunk­ban, s a mulaszthatlan korszerű beruházások nem fogják veszélyeztetni az egyensúlyt, nehogy oly örök­séget szállítsunk már a legközelebbi nemzedékre, a­mely hazánk államhitelének jövőjét hátrányosan érinthetné. Hálával adózunk azon atyai gondoskodás iránt, melyben Fölséged a vizsujtotta vidékeket részeltette, s a szenvedő emberiség, nem különben a közgazdá­szat érdekében örvendetes lépésnek fogjuk tartani törvényhozásunk részéről, ha Felséged legmagabb szentesítése alá oly törvényjavaslatokat fog minél előbb felterjeszthetni, a melyek jövőre az ily károso­dásoknak elejét fogják venni, s a társulati működés menetét biztosítani. Az 1868: XL. XLI és XLII. törvényczikkek megállapították az átalános védkötelezettséget és az ország védrendszerét; nem is fogjuk elmulasztani méltó kifejezést adni áldozatkészségünknek és hű­ségünknek, melylyel a hazának és Fölséged trónjá­nak tartozunk, midőn majd Fölséged kormánya eme törvények kellő végrehajtásának biztosítása végett e törvények alapján és részben azok rendelete követ­keztében, szintén több rendbeli javaslatot fog az országgyűlés elé terjeszteni, meg vagyunk azonban győződve, miszerint benső megelégedéssel fogadná a nemzet a honvédtüzér és műszaki csapatok fölállítá­sát, s nem kevésbé növelné örömét, ha egyfelől törvényhozási intézkedések történnének az ujonczo­­zásnál előfordulható visszaélések meggátlására, — más részről pedig minél előbb behozatnék a laktanyarend­szer, már csak azért is, hogy az összes magyar sor­­ezredek haladéktalanul hazánkban nyerhessenek elhe­lyezést;­­ egyúttal a legénység kötelező oktatását — felnőtteink oktatásának ezen legnagyobb hord­erejű mozzanatát, népnevelésünknek ezen elenged­­hetlen kiegészítő részét — minden nehézség nélkül minél előbb létesíteni lehessen. Hálás elismerésünket jelentjük ki Felséged kor­mánya mindazon intézkedéseiért is, melyek folytán úgy a határőrvidék polgárosítása, mint Horvátország méltányos igényeinek kielégítésére csak imént köze­lebbről kilátásba lenek helyezve; szabadjon remél­nünk, hogy a még föntorgó kérdésekben is, mind a határőrvidék polgárosítását, mind Horvátországot il­letőleg, Felséged kormányának tapintatos eljárásánál fogva, az érdekek oly összeegyeztetésére számíthat­nak, melybe a szent korona népei lehetőleg bele fog­nak tudni nyugodni. Szabadjon egyszersmind azt is reménylenünk, hogy Felséged kormánya a magyar korona igényeit Dalmácziára nézve is a rég várt si­kerhez vezérlendi. A legmagasb trónbeszéd figyelmeztet, miszerint az elősorolt tárgyakon kívül egyéb halaszthatlan in­tézkedések is igénybe fogják venni törvényhozásunk szorgalmát. Valóban — Fölség­ nagy elégtételül szolgált volna e nemzet értelmiségének, ha Fölséged kormá­nya részéről a vallásszabadság, és vallás­ egyenlő­­s%, polgári házasság, — egyátalán az egyház el­választása az államtól már a legközelebbi beterjesz­tésekben találtattak volna felvételre. — Sajnosan nélkülöztük a jelzett beterjesztések között azon tör­vényjavaslatokat is, melyek egyfelől az államszerve­zet korszerű berendezésének még függő kérdéseit,— minek az államtörvényszék és államtanács felállítása, a miniszteri tárczák, s ezeken belül a szak­tárgyak okszerűbb csoportosítása a közigazgatási törvényho­zás, államszámvitel, szolgálati ügyrend, tisztviselői pályázat, fizetés- és nyugdíjrendszer,­­ valamint a közigazgatásilag okozott m­agánjogi sérelmek kér­dését másrészről pedig a közgazdászat, jogélet és közerkölcsiség egynémely és oly mulaszthatlan mint fontos kérdését lennének megoldandók. Ez utóbbiak közt különösen szükségesnek tartanók a részvény­társulatok ellenőrzéséről­ törvény alkotását, nemkü­lönben a közegészségügyi, kisdedóvási, szegény­ügyi törvényhozást, amazok között pedig a víz­­jog szabályozását, a kisebb királyi haszonvételek el­törlését, szigorú ügyvédrend, közjegyzői intézmény s államrendőrség behozatalát lennének megoldandók. Fölséges császár és apostoli király ! Ennyi nagy föladattal állunk szemben, midőn törvényhozói munkálatainkat megkezdjük. Beismerjük, hogy három év alatt országgyűlé­sünk a fölsorolt kérdéseket mind meg nem oldhatja. De kétségbe vonjuk, hogy, ha a kormány, mely hi­vatva van vezetni a törvényhozást, tisztában lenne tervszerűleg megállapított reformpolitikájának irányá­val, s kellő időben s kellő sorrendben tenné meg rendszeres előterjesztéseit, a három év alatt is sokat igen sokat ne lehetne, alapos tanulmány világánál, a századok mulasztásainak pótlására végezni. Magyar­ország az európai nagy közművelődések legújabb fejlődési menetével szemben, nagy válság elé jutott. Most még felküzdheti magát a nemzet azon né­pek színvonalára, a­melyekkel ha­l^Európában mint nemzet élni akar, az életküzdelem végzetteljes ver­senyét meg kell futnia, ámde az évek, a­melyek alatt nemzetünk ezt teheti, már nagyon is megszámlálták! Föl akarjuk tehát használni ez éveket; társa­dalmunk még gyengébb, hogysem az emberiség ér­dekeit e haza földén egymaga sikerrel fedezhetné. Egyedül egy erős magyar állam , tehát egy fel­világosult erős kormány, s mindnyájunk fáradhatlan korszerű munkája az, a­mi a közművelődés, közer­kölcsiség és közgazdászat európai küzdelmében, he­lyet vívhat ki hazánknak a művelődési államok sorá­ban, jelenben úgy, mint az utókor előtt. Hála a mindenhatónak, hogy miként Fölséged legmagasb trónbeszédéből megértettük a barátságos viszonyaink a külállamok irányában, legújabban még inkább megszilárdultak; a béke tehát, melyet Fölséged kormányának bölcsesége hazánknak fentartott, osz­tatlanul a belfej­lődésé. Vajha sikerülne megértetnünk e béke áldását; s menten a hagyományos előitéletektől, szintúgy mint az oly elméletektől, melyek magyar földben alkalmas talajra minden népszerűségük daczára sem találnak, ■— tevékenységünk valamennyi ágában biztos irány­eszméül a korszerű haladást tűzve magunk elé, meg birnók szerezni sz. István koronája birodalmának egy életképes államszervezet, egy erős kormány jótétemé­nyeit ! Vajha e sokat szenvedett nemzet összes értelmi, erkölcsi, anyagi erőinek lehető legjobb fejlesztése által, megközelithetnők végre azon napokat, midőn egy századokon át megzsibbadt élet helyében egy üde gazdag élet kibontakozásának magasztos látványa fog majd feltárulni Felséged atyai szemei előtt: az a mi­ért e nemzedék boldog, ha lekötheti magát a jöven­dőnek : Magyarország regenerácziója! Császár­i és apostoli Felségednek hódoló hivei a képviselőház. 11. A negyvennyolczas­ párt javaslata. A képviselőház szeptember 26-diki ülésben beterjeszté Si­­monyi Ernő. Fölséges ur! A múlt országgyűlés törvényes időszaka lejár­ván, Fölséged a törvények értelmében alkalmat nyúj­tott a nemzetnek, hogy alkotmányos jogaival élve bí­rálatot mondjon a múltban követett törvényhozási politika fölött s akaratának a képviselők szabad vá­lasztásában nyilatkozó kijelentése által a jövendő tör­vényhozásnak irányt adjon. A magyar nemzet annál nagyobb érdekkel né­zett az alkotmányos élet ezen ünnepélyes cselekvé­­nyének eléje, minél bizonyosabb, hogy az 1867. óta követett törvényhozási politika a nemzet többségének megnyugvásával nem találkozott. E részben nem hagy fel semmi kétséget a leg­közelebb megejtett országos választások történelme. Nem hagynak fel kétséget a hasonló mértékben ha­zánkban ekkorig soha, s még a legromlottabb nemze­tek legromlottabb korszakában is alig tapasztalt vesz­tegetések, erőszakolások, törvénysértések és hatalom­mali visszaélések, melyek az 1867. közjogi alappal magát azonosított párt érdekében nyíltan, tartózkodás nélkül, s Felséged kormányának támogatása mellett elkövettettek, s melyeknek elkövetése mindig oly bűn melyet eléggé kárhoztatni nem lehet, a jelen esetben pedig világos bizonyítéka annak, hogy azon ügy, a­melynek támogatására ily eszközökre vetemedni szük­ségesnek éreztetett, a nemzet többségének megnyug­vását s rokonszenvét nem bírja. A magyar államjog ezen elévülhetlen sarkalap­ját s a nemzetnek ahhoz kötött vallásos kegyeletét sértik az 1867. közjogi törvények. Növeli az e jog­ s érdeksértések által indokolt ellenszenvet azon tapasztalás is, hogy az 1867. köz­jogi átalakítás a kitűzött czélt merőben eltéve­sztette, mert a Felséged uralkodása alatt élő népek s nemze­tek barátságos egyetértése helyett napról napra mér­gesedő gyűlölködéseknek vált forrásává élannyira, hogy a magyar s osztrák birodalmak egy, czéltalan irányban nem csak szétágazó, de sőt több tekintetben ellentétes törekvések egyvelegének tekinthető. A magyar nemzetnek egy igen nevezetes része a régi, a nemzet múltjával s történelmével összeforrt jogalapnak elhagyását annál érzékenyebben fájlalja, minél inkább meg van győződve, hogy ezt pusztán politikai tekintetek sem igénylik­. Nincs a hazánkat Felséged többi országaival s tartományaival közösen érdeklő viszonyok körében semmi czél, semmi érdek, mely más után sokkal job­ban nem volna biztosítható. Nem is vélünk annálfogva csalatkozni, midőn azon meggyőződésünknek adunk kifejezést, hogy a szintúgy jogsérelmes, mint czért tévesztett 1867."köz­­jogi alap fölállitásánál főképen a hadügy nyújtotta a mérvadó tekintetet. Erre nézve mi azon tényből indulva ki, hogy Felséged haderejének különböző geniusu népek kon­tingenseiből kell állani, nagyon veszélyes előítéletnek tartjuk azt, hogy a haderő hatályosságának titka, a nemzetek geniusára való tekintet mellőzésével, sőt annak lélek­tani okoknál fogva mindenha igen érzéke­­nyen fájlalt erőszakolásával, a puszta technikai egy­ségben kerestetik. Ez előítéletet rég elkárhoztatta az élet mestere, a történelem. Felséged uralkodó házának legszebb s legfontosabb győzelmei és a legújabb időkben a né­metországi seregnek a világtörténelemben majdnem páratlan diadalai, nem a technikai egység lelkesedési örő keretében erőszakolt hadseregek által vivattak ki. Mig ellenben a múlt század nyolczadik tizede óta egé­szen 1866-ig keserves tapasztalásai voltak Felséged uralkodó házának arról, hogy a népek geniusát erő­szakoló technikai egység a hadseregek erejét nem fo­kozza, hanem gyengíti; a győzelem kilátásait nem biztosítja, hanem csökkenti. Szabad, s pedig az önérzetnek egy nemével szabad a történelem tanúságára hivatkoznunk, hogy a trón védelmében a magyar korona országai nem szok­tak Fölséged akármely más országa vagy tartománya mögött hátra maradni. Hogy ha mindazonáltal, mit csak fájlalhatnánk, a nemzet lojalitásában a bizodalom elég kezességnek nem vétetnék ; azon czél, mely eléretni szándékolta­­tott, sokkal biztosabban, s mindazon tekinteteknek, melyeknek szemmeltartását a trón s a monarchia ér­dekei javasolhatják, sokkal megfelelőbben érhető el az által, ha egyrészt a magyar korona országai, s másrészt Fölséged többi országai és tarmányai közt, Fölséged szentesítésének hozzájárultával alkotmányos úton, a két törvényhozás által megállapítandó módon szerződés köttetik, mely meghatározza, hogy mennyi s minő haderővel legyenek kötelesek a magyar korona országai Felséged többi országai s tartományainak, ezek viszont a magyar korona országainak védelmé­hez járulni, és e kötelezettségnek minden eshetőség alkalmával foganatosithatása végett minő haderőt tar­tozzanak a szerződő felek úgy aktiv hadseregül, mint tartalékul készen tartani. Ekként el lesz érve az, hogy a közös minisz­térium s vele a delegaczionális intézmény fentartásá­­nak minden ürügye elenyészik. Ezeknek eltörlésével válhatik csak gyakorlati valósággá az alkotmányos élet hazánkban, mert a hadügyi költségvetésnek önálló tárgyalása s megálla­pítása és alkalmaztatásának ellenőrzése, az alkotmá­nyos élet legfontosabb attribútumai közé tartozik. Nehogy pedig az ez ügyekről fenforogható te­kintetek közül valamit mellőzni látszassunk, megemlít­jük világosan is, ami különben magától is érthető, miképen a hadügynek a fentebb jelzett alapra fekte­tése teljességgel ki nem zárja azt, hogy Felséged ös­­­szes haderejének azon összhangzatos szervezése, mely taktikai tekintetben kívánatosnak ítéltetik, de mely a szellemölő merev tekhnikai egységet egyátalában nem feltételezi, egyenlő elvek alapján eszközöltessék, s Fölségednek a vezérletre, vezényletre s belszerve­­zetre vonatkozó, s az illető minisztériumok felelőssége mellett alkotmányosan gyakorlandó legfőbb hadvezéri jogai teljes épségben maradjanak. Azon remény, hogy, ha oly országgyűlés jövend létre, mely a gyakorlati tapasztalások által is tájéko­zott nemzeti akarat szabad nyilatkozatának hamisít­­latlan kifolyása lesz; az ország közjoga, az állami lét nélkülözhetlen feltételeiben gyökerező, de diplomati­kai kötésekkel is megerősített jogalapja teljes épség­ben vissza fog vezéreltetni, volt az egyik indok, Föl­séges úr, mely a legközelebb megejtett választások iránt országszerte rendkívüli érdekeltséget keltett. A másik indok azon tapasztalás volt, hogy a múlt országgyűlésen a képviseleti rendszer iránt köz­bizalom megingatásáig fajult pártérdek, törvényhozási politikánkat, — az 1867. közjogi alap biztosításának czéljából is oly irányba sodorta, mely a mellett, hogy az ország sok igen érezhető szüksége elhanyagolta­­tott, a nemzet erkölcsi s anyagi érdekeit érzékenyen sérti, az alkotmányos szabadság követelményeivel is ellenkezik. S így lett már is ezen közjogi törvény kutforrása a résznak, mely, ha mennél előbb orvoslást nem nyer, csak szomorú következményeket szülhet. Mert az eszközök, melyekkel a kormány a nemzet ellenszen­vét legyőzni s érzelmeit erőszakolni vélte, mélyen sértik minden honpolgár jogérzületét, végképen le­rontják a törvények iránti tiszteletet, mely nélkül sem az ország, sem a trón állandóan nem bizto­sítható. Nem tennénk eleget képviselői kötelességünk­nek, ha Fölséged előtt az ország valódi állapotát bi­zalomteljes nyíltsággal s őszinteséggel föl nem tárnók. Törvényhozásától s kormányától a nemzet azt várta és jogosan is várhatta, hogy az újjászületés haj­nala gyanánt üdvözölt s folyvást ilyen gyanánt ke­gyelt 1848. alapnak következetes kifejlesztésével az önkormányzati elv s vele a népszabadság a trón s ország jövendő biztosságának dönthetlen támaszává fog avattatni, s az állam kormányzati gépezet és tár­sadalmi érdekek körében sajnosan nélkülözött javítá­sok, az ország szükségeinek, a kor szellemének és a nemzet geniusának megfelelőleg létesíttetnek. E helyett azonban a tévesztett irány politikai tekintetben oly tettekre s intézkedésekre vezetett, me­lyek fokozatos előhaladás helyett hátraszökést ké­peznek. Átalában az utolsó két országgyűlés politikáján szakadatlan fonalként oly irány vonul végig, mely, amely kiáltó ellentétben áll az intézményes önkor­mányzattal, tehát a szabadsággal, ép oly veszélyes a trón és ország jövendőjére. Ezen irány a közigazgatási hatalom mértékte­len központosításának iránya. Harminczezernél többre, egy egész hadseregre megyen a kormány kinevezésétől függő mindenféle hivatalnokok száma, kiknek kezeivel ezernyi utakon nyúl a kormány a polgárok minden érdekébe, viszo­nyába, életébe, imitt kecsegtetést, amott megfélemli­­tést, imitt javadalmat, amott üldözést használva föl, hogy a hatalomban maradás pártérdeke elhallgattassa a hazafiui lelkiismeretet s a meggyőződést. Pénzügyi és államgazdászati tekintetben az 1867 óta követett törvényhozási és kormányzati po­litika, —■ ha lehetséges volna, — még aggasztóbb ál­lapotra vezetett. Az önkény kezéből aktiv budgettel vette át a fe­lelős minisztérium a kormányzatot, s az évi defic­it hat évi kormányzat után 60 millió írtra növekedett. E szédelgő gazdálkodás pedig, ha lehet, még nagyobb arányokban űzi játékát a közlekedési esz­közök s egyéb közmunkák körül, melyeknek köré­ben a nyerészkedő üzletiség s a magánhaszonlesés a közérdeknek annyira nyíltan, s annyira minden tar­tózkodás nélkül feléje kerekedett, hogy e téren oly botrányos korrupczió fejlődött ki, a minőre ily rövid idő alatt alig mutat példát a történelem. Ezen egész aggasztó állapotnak nyomása alatt, melyet főbb vonásaiban Fölséged tudomására juttatni mellőzhetlen kötelességünknek ismertük, a nemzet azon része, mely ez állapotnak csak súlyában része­sül, abban talált reményt és keresett vigaszt, hogy ha akaratját az országos választásoknál szabadon ér­vényesítheti, oly országgyűlés jövend létre, mely a Fölséged alkotmányos érzetéből egész biztossággal várt királyi szentesítés hozzájárultával hazánk önállá­sát és törvényes függetlenségét a magyar államjog elévülhetlen alapjára visszahelyezendő, a nemzet vé­delmi erejének saját geniusának megfelelőleg kifejté­sével az országnak, Fölséged uralkodása alatt élő többi ország s tartománynyali barátságos viszonynak meg­szilárdításával a monarchiának is jövendő biztosságá­ról gondolkodandik. Fájdalommal vagyunk azonban kénytelenek Fel­séged legmagasabb tudomására hozni, hogy az orszá­gos választások körül követett eljárás nem csak ezen reménynek és várakozásnak teljesítését, hanem átalá­­ban minden jogszerű törvényhozási működést lehetet­lenné tett. Ezen gyülekezet, melynek kebeléből Fölséged­­hez fölpólalunk, nem törvényes országgyűlés. Mert a képviselőház tagjai nem az egyedül érvényes or­­szággyűlésileg alkotott s királyi szentesítést nyert 1848. V. törvényczikk rendelete szerint, hanem egy más a hatalomban levő párt által saját érdekében, s uralma erőszakos föntartására oktrojált, s igy tör­vénytelen eljárás szerint választattak igen csekély ki­vétellel országszerte. Minélfogva teljesen nélkülözi a törvényességi alapot, mely működésének akár érvényt adhatna, akár kötelező erőt kölcsönözhetne. Egyes vesztegetési esetek, egyes visszaélések s törvénysértések a választások körül mindenütt elő­fordulhatnak és elő is fordulnak; ily egyes esetek azonban a képviselőház állásának törvényszerűségén csorbát nem ejthetnek, mert a többség, vagyis olyan szám, a­minő a megalakulásra szükséges, kifogás alá nem eső, de nem is eshető törvényes alapon állván, van törvényes hatóság, mely az egyes esetek körül intézkedhetik. A jelen esetben ily törvényes hatóság nincs s nem is lehet, mert alig van képviselő az egész ház­ban, még ha ellenzés nélkül a választásban részt vett v­álasztók közakaratával lett is megválasztva, kinek állását törvénytelenné nem tenné azon tekintet, hogy a választók összeírása nem a­z önálló törvény szerint hajtatott végre, alig van eset, mely ment volna azon lényeges hiánytól, hogy a pártérdekekből tervszerű­leg olyanok hagyattak ki az összeírásból, kiket törvény szerint a választási jog megillet; ellenben olyanok vétettek be az összeírásba, kiket a törvény választási joggal föl nem ruházott. Ez aggasztó állapotnak csak Fölséged igazság­­szeretete, törvényszerűsége és alkotmányossága vet­het véget. Méltóztassék,Fölséged, ezen minden törvényességi alapot nélkülöző ország­gyűlést eloszlatni s az elkövetett tör­vénysértések feletti neheztelésének ki­jelentése mellett a magyar nemzetnek al­­kalmat nyújtani, hogy akaratát új kép­­v­is­el­ő v­álas­z­t­á­s­o­k által szabadon nyil­váníthassa. Az ily módon alakulandó törvényes országgyű­lésnek azután feladata lenne az elkövetett törvény­­sértések okozóit és az erőszakos eljárások intézőit ki­kutatni, felelősségre vonni és ez által üdvös és elret­tentő példát állitván, a megingatott törvény iránti tisz­telet a nemzetben újra helyre állítani. Méltóztassék, cs. és ap. kir. Fölséged kegyelme­sen meggyőződve lenni, hogy Fölséged ezen törvény­­szerű atyai elhatározása a választások tisztaságára és törvényszerűségére ép úgy döntő hatással leend, mint a minő vakmerőséget öntött a múlt választásoknál garázdálkodott törvénytapodókba Fölséged jelen mi­nisztériumának azon, eléggé nem kárhoztatható me­rénylete, hogy a múlt országgyűlést bezáró trónbe-

Next