Pesti Divatlap, 1845. július-december (14-39. szám)

1845-07-03 / 14. szám

CSACSKASÁG. Meg kell ezt különböztetni a nyelvességtöl, melly aman­nak borzasztó ellentéte. Kétféle neme van, kivált a szerelmes embereknek: egyik mélyen érző bár, de hallgatag; a másik csacska, minden érzetét, gon­dolatát nyiltan kibeszélő. Az illy csacskaság, főleg a szerelmest, mondhatlan kedvessé teszi; ollyan az ő nyelve, mint a malomkerek, mellyet a szív hullámzata hajt; ollyan ő egészen mint a kis madár, melly örömét, bánatát még a virágoknak is elcsevegi; hasonlít ő Memnon szobrához, a szerelem forró napja sütvén reá, szíve és nyelve legszebb harmóniában zenél. Az illy szerelmi csacskaság annak, ki azt rokonszenvvel hallgatja, olly jól esik, mint­ha frisstő kéjitalt csöpögtetnének szívébe, vagy mintha éltető illattal inger­­lenék idegeit. A mindent kibeszélő csacska szerelmes, mások s kivált idege­nek előtt sokszor szinte zavarba hoz bennünket, s néha legjobb szándéka mellett is, többet árthat, mint gondolná. Azért hát vigyázni kell arra a pa­rányi kis nyelvre, bizonyos helyeken és emberek előtt lánczra kell azt kötni, s tokba dugni, mert olly rész világban élünk, hol az ártatlan csacskaságot, gyakran ártható nyelvességgel szokták büntetni s elnémítani. CSALÁD. A házasélethez férj és nő elég, de a családi élethez még több is kívántatik, t. i. szülői és gyermeki viszony, azaz régi magyarosan szólva, cseléd, mi házastársat s gyermeket is jelent, a­mint ez abból is kitűnik, hogy köznépünk közt a házastársak egymást s gyermekeiket sok helyütt még mai napig is cselédem­nek nevezik, és minthogy a házi szolgák is mintegy hozzánk tartozók, a cseléd-családnév ezekre is kiterjesztetett. Minthogy a házaséletről maga helyén fogunk szólani, most csupán a csalá­dos, azaz gyermekes emberek viszonyát érinthetjük. — Az embernek tagad­­hatlanul nem utóló, sőt előkelő czélja gyermeket nemzeni, és nevelni, — még pedig az emberi s polgári társaság kivánataihoz képest, jól növelni fel. Igaz, hogy sok bajjal jár ez , de más részről legemberibb, legmagasztosabb öröm- és gyönyörrel tölti el kebleinket, már csak tudata is annak, hogy gyer­mekünk van, mert ez bizonyítja leginkább azt, miként a legremekebb föl­di művet alkotva s létrehozva: a természet teremtőerejéből mi is nagy és hatalmas osztályrészt bírunk, s ezen teremtőerő magasztos érzetében hozhatunk létre olly embert, ki lángeszével s nagy lelkével az egész vi­lágot megrendítheti, népek és nemzetek boldogságát eszközölheti, és sorsuk­ra eldöntő befolyással lehet. A kis gyermek, ki már öntudatra kezd ébredni, mondhatlan gyönyörrel fűszerezi a családi életet; benne az ártatlanság tisz­ta angyala áll előttünk, ki romlatlan szivecskéjével legerősebben vonszódik a kedves, szeretett szülőkhöz, s ezen természeti vonszalmat olly őszintén, s kedvesen fejezi ki, mint csak szerető szokta kedvese irányában. A kedves kis gyermek nyelvtörő gagyogása, később öszszeviszsza zavart, s mind e mellett is sok tekintetben okos s őszinte beszéde, angyali jóságú szívre mutató hajlamai, önzéstelen tettecskéi s bohóskodásai legnagyobb örömre ragadják a szerető szülőket, s valódi derűs mulatságot szőnek a családi életbe, melly különben is elég felhővel boríttatik. Midőn már a gyermek elhányva angya­­lisága szárnyait, lassanként okoskodni kezd, s a növendék- s ifjúkor tavaszába

Next