Pesti Divatlap, 1846. január-június (1-26. szám)

1846-02-26 / 9. szám

dolatim tárgya e nyugalmat szivemből kiszaggatja. Reátok nézek barátim és ba­­rátnéim, hogy szemeitekből, mint rende­sen, lelket, bátorságot merítsek szólásra; s a szemeitek pilláin rezgő könyek zoko­gásra késztenek. S mégis meg kell lenni. Le kell rónom utóló legnehezebb köteles­ségemet lelkem édes barátja iránt. Természet fiának ismerte és nevezte Vajdát a nemzet, s ezen elnevezéssel ba­rátunk valójának egész jellemét fejezte ki. Hol legtisztább, legszentebb érzelmeink fakadnak, hol örök törvények háborítat­lan öszhangzásban uralkodnak, és ború és derű egy jótékony czélra működnek: ott a természet keblén honolt barátunk lelke; ott érlelte magának, s a hon leányai­ s fiainak azon elveket, mellyekkel az élet durva valóján túl emelkedni, és magasz­­tos­, kiesi körökbe szárnyalnunk adatott. — Vajda szerette s imádta a természetet, s azért viszont a természet különös elő­szeretettel tárá ki legszebb titkait kedvese előtt. Hallottátok vagy olvastátok Dab­o­nában azon édes párbeszédeket, mellyekbe a költő az őt környező tárgyakkal eresz­kedik , s a fényes nap, a halvány hold, a költöző felhő , a suhanó szellő nyelvet nyernek, és megszólamlanak! Hol van azon durva lélek, melly ama gyermeki édes enyelgések felett szende ömlengésre ne gerjesztessék? — Ártatlan életkedv egy­szerű bája ömlik itt el minden szón, azon vidor kedv, melly az elhúnyt életét mo­solygó virágokkal himzé, s vele az élet minden eseményit rózsaszínben láttatá. De e vidor életkedv csak külső bélyege, csak külső színzete vala Vajda dús szellemének. A vidor külső alatt egy mélyreható, majd elmerengő, majd ismét derülő ész lako­zott, melly figyelmes szemmel leste meg mind a környező külvilágot, mind saját keble mozgalmait, és virágokban és em­berszemekben, tünedező szavakban és nyo­matos tettekben gyöngéd tapintattal olva­sott. Mert azon isten választottainak volt ő egyike, kiknek adatott magasztaló éne­kekben dicsőíteni szent belsejükben vagy a társaság közepette nyilatkozó szépet, jót, nemest és istenit. De e mel­lett Vajdánk dús lelkében még más for­rása is fakadott a szépnek. Éles gúnya, sújtó ostora volt minden rútnak és ferdé­nek. Elméje, mint az ég napja, jótékonyan bocsátá sugarait a fakadó rózsabimbóra, hogy annál élénkebben törjön a világos­ságra, s gyökerét égetve hatott a sarjadó gyomra, hogy elfojtassék, mielőtt árt­hatna. — Elménetsége nemes szívnek volt kifolyása; haragja a taposott igazság­, s elferdített jogért lobogott. Soha gúnyja a szentet oda fent nem illető, soha a szív tiszta érzelmeit nem fertőzé, és az élet gyöngéd viszonyait nem sérté, mert szive a szeretetnek volt lakja. Ki állott valaha közel Vajdánkhoz és nem tapasztalta e sze­retet befolyását? — Minden jövendő reg­gelen ezentúl könyek közt fogja áldani e szeretetet egy gyászoló nő, kinek szerelme ifjú lelkét felhevité vala, kinek birtoka életboldogságát tévé, és kinek jutalmul az életet énekkel koszorúzá és diszité. Mert Vajda meghalt, de szeretete nem. Illy vidor lélekkel, illy derült ésszel, s annyi szeretettel a szívben lépett a világ elibe az ifjú, s mi­csoda, ha később a férfiú dalra fakadva felkiáltható: Boldog­ lettem én, mint senki ég alatt A földet megvetvén, az ég enyém maradt. Igen­ boldog volt, s boldogul költözött ki az árnyékvilágból ez ég szülötte. Egy szememn csüngő nő, szerető társak és a haza legjobbjainak tisztelete elegendők voltak megalapítani független lelke bol­dogságát, melly szabad munkásságban ke­reste és lelte élvezetét. S e munkásságnak meg jön szellemi jutalma, midőn nemze­tének egyhangú tapsát szerzé a fáradozó­­nak, és hervadatlan koszorút fűze fiatal

Next