Reggeli Délvilág, 1993. november (4. évfolyam, 254-279. szám)

1993-11-01 / 254. szám

Bemutató a szegedi Kamarában Egy szentivánéji álom K­ét éve tán, hogy Gregor lemondott. A Varázsfuvola ment épp a szí­nen, hogy az operaigazgatás­tól visszavonult, Sarastrót ad­ta benne. Az utolsó fináléból hirtelen nyugdíjba hátrált, pe­dig hát a nagy boldogságban Sarastro rendre bennmarad. Békés azonban belerendezte az életet, s adott Gregornak egy szomorú visszanézést. Mindezt hónapokkal ké­sőbb, a Muzsikából tudtam meg, pedig láttam többször az előadást. Talán túl sok volt akkoriban a botrány, túl so­kat írtunk róla, túl közel vol­tunk.­­ Péntek este nagyobb sze­rencsém volt a jelképekkel. Valaki már a második szünet­ben megsúgá barátilag, hogy Philistraton Shakespeare mestert kell érteni, jól mutat­ja parókája, s fejének kopasz teteje. Én Janikban bajosan látom Shakespeare-t, s gyaní­tom másoknak is Mr. Hair ug­rik be nyomban, különösen, hogy Willie mester testi jelen­létének nincs különösebb oka a színpadon. Árkosinak nem volt búcsú­zó gesztusa, pedig a végén a színpadon ugyancsak lemon­dást jelentett. Magunk közt megvallha­­tom, én a Szentivánéjit nem értettem soha. Ám azt gondo­lom, ha valaki évadnyitó da­rabnak választja, érti. Vagy ért belőle valamit, s nekem mondani akar. Árvái díszleté­ben van középen egy rúd, gyakran szánkáznak rajta lefele. Piros a színe, és sötét­ben szinte izzik a vörös fonal a színpad közepén. No ezt a fonalat nem látom én az előa­dásban, melytől a szálak fo­nása láthatóvá válnék. Az ifjú Papp fantasztikus jel­mezeket álmodott, s nagy gond­dal varratta őket Mintha a ve­lencei karnevál tobzódna a szí­nen. Föltűnő az is, Pappnak mily határozott véleménye van egy-egy szereplőről, s hogy ezt mily keményen közli velünk ruhailag. Kár, hogy a díszes kelme-költemények némely ját­szó személyeket agyonnyom­nak, átjátszásukhoz színészi erejük gyengének bizonyul. Árkosi szépen világítja Árvai síkban szabdalt erdejét, bár a háttér a ruháktól durván elüt. Sok apró részlet élő élet­re kel. A második felvonás­­ban néha pompásan szórako­zik a nagyérdemű. Amint a négy szerelmes hévvel egy­másba gabalyodék, s szinte már nem találják saját kezü­ket, a lábukat, az igen mulat­ságos. S van itten egy nagy pillanat is, igazi színházi re­meklés. Midőn Thézeusz a hármas lagzit meghirdető, a négy összegubancolt, el- s visszavarázslott szerelmes trapézban magára marad a színen, s hosszan, tétován, za­vartan pislognak. Minden jó­ra fordult, s ez mily kényel­metlen. Szép lelemény, meg­őrizzük. Csak a legvégére nem marad ilyen, mitől el­ménk megvilágosodhatna visszafele is, hogy hát volta­képpen mit is láttunk s miért. Leginkább mégis a színé­szek hiányoztak az előadás­ból. A nagy, átható személyi­ségek. Cziffra volt kivétel, ki fejjel s szívvel magaslott ki a szerelmesek közül. Vállalva alakzatát igazi figurára, sze­mélyes problémákra lelt. A tündérek közt meg Karczag volt varázsos Oberon. Légkö­re volt, jelenlétét mindig érez­tük. Különös Puckot formált Zborovszky. Alakja s értékelé­se egy előadás nyomán kétes. A jó mesterek hozták régi for­májukat Kovács vagy Király sem jobb, sem rosszabb nem volt, mint megszoktuk tőlük. Nyers produkció, sokat vál­tozhat még. Meg kell nézni később. Csak hát távozóban mást várna az ember. Elszán­tat, vadabbat, többet kockáz­tatót. MÁROK TAMÁS A történelem olykor ör­vényébe rántja a sze­replőit, majd utóbb magára hagyja. Lehet, hogy azért a néhány pillanatért, mámoros áráért később drágán fizetni kell, de sorsa elől menekülni senkinek nem lehet. Ilyenek jártak a fejemben, ahogy Tö­rök Pál nyugdíjas gyógysze­részt hallgatom. Egy nemzedék tagja, akinek a GULAG nem betűszó, a sze­gedi Csillag börtönt jelenti, amiként a Tököl melletti in­­ternálótábort is. set hadifogságot megjárt volt ludovikás tiszt izgalomtól pi­rosló arccal és heves tapssal vá­laszolja meg. Azután még egy­szer visszazökkentik Johanna keréknyomból kiugrott szeke­rét, de hiába, azon az estén a szegedi színház nem maradhat kívül az időn. A városban tüntető polgá­rok özönlik el a színpadot, mintegy pajzsként tartva ma­guknak védelemül Kossuth címerét. A színészek megáll­nak szerepükkel, értetlen csönd támad, Kalló Flórián Mi történt a szegedi színházban? Johanna októbere Élete felejthetetlen élménye 1956. október 25-én este a sze­gedi színházban történt, szinte készületlenül, természetesen nem sejtett következmények­kel. Akkor este a fanyar han­gulatú angol, G. B. Shaw drá­máját, a Szent Johannát adták a világot jelentő szegedi desz­kákon. Papp Teri volt a forra­dalmi hősnő, később külföldre menekült, tán éppen azért az estéért Amikor kirobban a szí­nen az indulat, és Johanna lel­kesedése magával ragadja a lé­hűtő udvaroncokat, Papp Teri hirtelen kilép a szövegből és felkiált: Ki a megszállókkal Franciaországból! A szegedi nézőtéren pillanatnyi döbbent csend, majd Török Pál vadul összeüti a tenyerét, mire mint jeladásra az egész karzat tom­boló ünneplésbe kezd. A szí­nészek visszazökkennek szere­pükbe és folyik tovább az elő­adás, mígnem egyszeriben Johanna ismét felborítja az előadást, mert nyugati szélért esdekel, és ezt Török Pál, szév­leveszi érseki barettjét és va­laki a nézőtéren énekelni kez­di a Himnuszt. A nézők hon­polgárokká lesznek, a törté­nelem angyala meleg szárnyával felettük lebeg. Né­hány rendőr egyenruhában ül­ve marad, Török Pál fennhan­gon kiált: aki magyar, álljon fel! Néhányan a kijárat felé indulnak, utóbb a teljes né­zőtér felkerekedik, és a közö­sen énekelt Himnusz emléke­zetétől boldogan, a szokatla­nul langyos estén átvonulnak a Széchenyi térre, tüntetni. Azt hitték­­ szabadok. Török Pált később letartóz­tatták. Avval vádolták, hogy lázító beszédet tartott a szín­házban. Ő azt mondta, nem tartott beszédet, csak fölszó­lította az ülve maradókat a Himnusz iránti kötelező tisz­teletre. Erre a nyomozó dühö­sen ordította: maga ezt nem a megfelelő időben mondta! Ő csendesen válaszolta: én úgy gondolom, jókor mondtam. (tráser) Segít az Ökonómia Alapítvány - Indul a JATE-n Közgazdákat képeznek A szegedi egyetem tovább bővíti képzési profilját, amennyi­ben a jövő tanévtől kezdődően beindítja a közgazdász­­képzést. A hír lényegében ennyi, de aki valami mögöttesre is kíváncsi, az rögvest kitalálja, felteszi a régi kérdést: miből? Mert manapság mindennek ára van, ennek a profilbővítésnek is. Mint dr. Bérczi Imre, a Jogtudományi Kar dékánja elmond­ta, a minisztérium sok sikert kívánt vállalkozásukhoz, a köz­gazdászképzést illetően, de semmi többet nem ígért. Ezért fo­gadták olyan nagy örömmel az Ökonómia Alapítványt, melyet a Magyar Közgazdasági Társaság Csongrád Megyei Szervezete létesített s most további­­ azaz egymillió Ft-tal megtámogatott. A támogatást dr. Tráser Ferenc, az MKT megyei szervezetének alelnöke nyújtotta át dr. Farkas László államtitkárnak, az Öko­nómia Alapítvány kuratóriuma elnökének. Történt mindez azzal a céllal, hogy a holnap közgazdászait kiképezzék, a már korábban végzettek ismereteit bővítsék. Az egyébként szokásos ünnepélyességet most mellőzték a tanács­kozás résztvevői, amennyiben minden különösebb ceremónia nélkül került át a pénz az MKT megyei szervezetének alelnöké­­től az Alapítvány elnökéhez. Annyit azonban megtudtunk, hogy az 1 millió forint bevételből származó pénz az idei tavaszon szervezett közgazdász-vándorgyűlés nyereségéből származik. Dr. Tráser Ferenc hangsúlyozta, hogy ez a pénz is jelzi az MKT megyei szervezetének törekvését: korszerű, vállalkozó szemlé­letű közgazdászképzést kell szervezni, a modernizáció követel­ményeinek megfelelőt Ha minden a tervek szerint alakul, ak­kor jövőre a JATE egy új szakkal bővülhet - amennyiben a hallgatók jelentkezése ezt a lehetőséget valósággá teszi. T.L. A­z új tanév első növendékhang­versenyét rendezték meg a vá­sárhelyi zeneiskolában. Fogalmazhat­nánk úgy is, hogy a „szerkezetvál­tás”, a könnyűzene „honfoglalása” utáni első ilyen rendezvényt Volta­képpen mégsem az első esetről van szó, hiszen a szeptember végén ren­dezett jótékony célú hangverseny föl­építése is ezt a szemléletet tükrözte: a műsor első felében komolyzenei szá­mok hangzottak föl zenetanárok elő­adásában, a második félidőben pedig a könnyűzene vette birtokba a pódiu­mot A koncert a hagyományoknak megfelelően indult 7-8 évestől közép­­iskolás komákig léptek fel, és a ha­gyományos hangszereken (hegedű ki­vételével!) a zenei magasművészet nagyjait, illetve a kortárs muzsika reprezentánsait szólaltatták meg Hän­­deltől Soproniig, Szőnyi Erzsébetig. Szép tisztán csellózott a másodikos kis Szilágyi Emese (Fülöp Józsefné növendéke). Talpraesett trombitásként mutatkozott be az elsős Kis Tamás (Krupiczer Ferenc növ.). „Üzembiz­tosan”, formájan szólaltatta meg Gurlitt zongoraszonatináját a másodi­kos Hódi Annuska (Borsos Anna­mária növ.). A nagyobbak közül Bá­lint Ilona Handel-szvit-tétele és Szél Erzsébet Beethoven kontratánca tet­szett legjobban. Tanár-diák rokon­szenves és gyümölcsöző együttmu­­zsikálására láthattunk-hallhattunk rit­ka példát a két Ids klarinétos, Varga Dorina és Karasz Adrienn, valamint a továbbképzős oboás Tóth Anita ese­tében (Felletár Béla, ill. Krupiczerné Bánii Zsuzsa). Szünet után a könnyű, nem kevés­bé vonzó múzsa vette át a terepet Gi­tár, szintetizátor és szólóénekes pro­dukciókat hallhattunk hangerősítőn keresztül, némileg megfogyatkozott közönség előtt A tanszak fiatal, egy­két hónapnyi munkára tekinthet csak vissza - ehhez képest dicséretre méltó a teljesítménye. Ki kell emelnünk Im­re Zsuzsannát, aki a Jézus Krisztus szupersztárból Mária Magdaléna da­lát énekelte, és Lucza Erikát, aki a Flashdance-ből mutatott be részletet. Mindkettőjük föllépésén, hangképzé­sén és dalamformálásán érezhető volt, hogy már régebb óta foglalkoznak ez­zel a műfajjal. De reményekre jogosít fel - Vári Lajos, valamint Váriné Horány Zsuzsa tanárok lelkes mun­káját dicséri - Veszelovszki Anita, Balázs Mária, Kun Violetta és a hang­szeresek teljesítménye is. A vásárhelyi zeneoktatásban mér­földkövet jelentő koncert elgondolko­­zásra késztet Tudomásunk szerint a megyében egyetlen (vagy első) inté­zet a vásárhelyi, ahová a könnyűzene ilyen súllyal bevonult Ha a régi igaz­gatók nem lennének az élők sorában, azt mondanám: forognak a sírjukban. Ha viszont azt nézem, hogy a ko­molyzenei oktatásunk, jóllehet „ter­melt” néhány kitűnő előadót, művészt, szélesebb tömegekre nem tudott iga­zán hatással lenni, koncertközönséget nem volt képes nevelni, akkor azt kell mondanom, helyt kell adni az új mű­fajnak, hátha ennek nagyobb keletje lesz, több emberhez jut el. A zene­művészet célja végül is a lelkek gaz­dagítása, pallérozása . Vásárhelyi koncertkísérlet Merész dallamok 1993. nov. 1., hétfő Gazdára találtak az adomá­nyozott székek a Madách Ka­mara Színházban. A vendégek az 1993/94-es évadban már új, szecessziós zsöllyékből nézhetik meg az előadásokat a színházbarátok pénzadomá­nyainak segítségével. A köz­jegyző jelenlétében tartott vasárnapi nyilvános sorsolá­son párosították össze az ado­mányozók névsorát és a zsöllyeszámokat. A 321 „el­kelt” szék jobboldali karfájá­ban kis réztábla örökíti meg az adakozó nevét, illetve az a szöveg olvasható rajta, ame­lyet a mecénás kért. Az adományozók között a színésztársadalom reprezen­tánsai, a társművészetek kivá­lóságai mellett, közéleti sze­mélyiségek, írók, filmrende­ Zsöllyék a Madáchban­ zők, az egyházak képviselői, üzletemberek, vállalatok, bankok, szerkesztőségek, a színházat szerető polgárok, és a kilétüket felfedni nem szán­dékozó mecénások egyaránt szerepelnek. A Madách Ka­mara Színház üléseinek cse­réjét Götz Béla, a társulat díszlettervezője kezdemé­nyezte. A szcenikus szakem­ber fizette be az első szék árát — 23 ezer forintot - az általa e céllal életre hívott Madách Színházért Alapítvány javára. A Madách társulatának tagjai műsort adtak az adományo­zók tiszteletére. A Magyar Irodalomtör­téneti Társaság immár harmadik alkalommal ren­dezte meg a magyartanárok országos konferenciáját. A kétévenként sorra kerülő ta­nácskozásnak - Nagykőrös és Esztergom után — Csongrád város adott helyet. Az ese­ményt összekapcsolták Milos Cmjanski, Csongrádon szüle­tett szerb író cenntenáriumi ün­nepségsorozatával . Halaja ismét az volt, hogy mi magunk tudunk egy­másnak segíteni. Kellene egy olyan szervezet, most mindegy, hogy minek nevezzük, amely összefog­ja az egyes tantárgyak gondjait. Nagyon hiányoz­nak a továbbképzések, az utóbbi két évben nem volt ilyen alkalom. Ezt pótol­hatta tulajdonképpen a ren­dezvény. Országos konferencia után Csongrádon Ki válaszol a magyartanároknak? - A tanácskozás közel négyszáz résztvevője hét szekcióban vitatta meg a magyar nyelv és irodalom tanításának módszereit, gondjait. Milyen tapaszta­latokkal, ajánlásokkal zá­rult a konferencia? - kér­deztük Fábián Györgynét, a megyei tagozat titkárát. — Az utóbbi három évben a pedagógiai intézetek nem, vagy alig működnek már, a helyükbe lépő regionális oktatási központok pedig még nem. Átmeneti állapot­ban vagyunk, amelyben nemcsak a magyartanárok, hanem egyáltalán a pedagó­gusok sem találnak olyan szakmai fórumot, ahol el­mondhatják gondjaikat, ba­jaikat, vagy bárkitől választ kaphatnának erre a kérdés­re. A tanácskozás keretében fórumot rendeztünk, melyen a Művelődési és Közoktatá­si Minisztérium és a külön­böző oktatási szervezetek válaszolhattak volna a kér­déseinkre. Ez igazán nem volt eredményes, mivel nem volt, aki válaszolni tudott volna a felvetett problémák­ra. Nem kaptunk megnyug­tató választ a kérdésekre. Tehát a konferencia tapasz--Arra kérdésre, hogy hol tart ma a magyar irodalom tanítása, és hogy milyen lesz a jövője, adott-e választ a konferencia? - Ott tartunk, hogy a leg­fontosabb tényezője a ma­gyartanár. Tehát központi útmutatást ma már nem ka­punk, rá kellett jönnünk a tanácskozás alapján is, hogy nincs is honnan vár­ni. Pillanatnyilag csak ez az a fórum, ahol egymáson tudunk segíteni. Olyan gondok merültek fel, példá­ul, hogy a magyar nyelv és irodalmat szeretnénk ha az érettségi vizsgán két jeggyel osztályoznák. Sze­retnénk elérni, hogy a Ka­­zinczy-versenyek, Édes Anyanyel­vünk-versenyek díjazottai felvételi pont­kedvezményben részesül­nének. Sok ilyen ajánlá­sunk van, melyeket a mi­niszter úrnak fogunk eljut­tatni. A Művelődési és Köz­oktatási Minisztérium egyébként támogatta a ta­nácskozást, oly módon, hogy a határainkon túl élő kollégák, mintegy negyven­öt ember, részvételét bizto­sította a rendezvényen. LOVAS J. JÓZSEF

Next