Reggeli Délvilág, 1994. március (5. évfolyam, 50-75. szám)
1994-03-01 / 50. szám
Hol a közbiztonság mostanában? Szegedi szatyorrádió Nehéz azonban meghatározni — a rendőrnek pláne —, hogy egy gazdasági vállalkozásnál hol az ésszerű kockázati határ, és mettől jogsértő az. Az adóháló is lyukas, könnyen kijátszható és erélytelen — jobbára csak a közalkalmazottak adózási viszonyai követhetők megbízhatóan nyomon —, személyi-tárgyi feltételek híján intézkedéseiben , ellenőrzéseiben az adóhatóság finoman szólva következetlen. Hol van nálunk az angolszász adóhatósági szigor, de hol van nálunk az általános adózási morál, amikor évszázados csínytevése a magyaroroknak az adózás kijátszása. Konkrétan szólva fordított itt a helyzet a norma és társadalmi megítélés vonatkozásában, mint a már említett prostitúció és népi nyelven szólva seftelés esetében. Itt van ugyanis törvényi tényállás, azában az ennek kijátszására irányuló állampolgári magatartás nem találkozik társadalmi rosszallással. Ez pedig úgyszintén az önkéntes jogkövetés ellen ható mechanizmus. Érintőlegesen szóltam már az olajügyről, vállalkozási csalásokról, de ide sorolható a banki korrupció esete is. A megoldást nem elsősorban a büntető jogalkalmazástól, a rendőri tevékenységtől kellene várni, ezzel ugyanis legfeljebb egyedi, tüneti kezelések valósíthatók meg. Jogi és (köz)gazdasági, pénzügyi szabályokkal kell(ene) először a gazdaságban rendet tenni, majd a kialakult rendet — legális háttér alapján — megvédetni a rendőrséggel. Hiába csukunk be — időlegesen — ugyanis több tucat olajvállalkozót, vállalkozási igazolvánnyal csalót, vagy hiteleket korrupt módon adó banktisztviselőt, esetleg olyan banki műveleteket végrehajtó vezetőt is, akinek tevékenysége már átcsúszik a büntetőjog által korlátozottan leszabályozott területekre akár, ha az alapprobléma—olajárkülönbözet, vállalkozási igazolványok kiadása kontroll nélkül, pénzváltás állami monopóliuma, vállalkozás fiktivitása cégbejegyzéssel valós gazdasági tartalom nélkül, hitelfolyósítás manufakturális alapon elsikkaszág más területein több megyében összevonva sem ilyen magas e szám, mint itt. S akkor még nem szóltam a látens, engedély nélküli személyekről, a napi turista- és a már jelzett átutazó forgalomról. Igen fontos kriminogén faktor ez, az adatok is ezt mutatják: a külföldi állampolgárok által elkövetett bűncselekmények száma itt az egyik legmagasabb az országban. Sokan a külföldiek jelenlétét a szervezett bűnözéssel is kapcsolatba hozzák — nem indokolatlanul. Nem véletlenül települt Szegedre a szervezett bűnözés ellen létrehozott szolgálat egyik, az Országos Rendőr-főkapitányság által irányított részlege. Nincs idegengyűlölet Szegeden. De igenis dolgoznak bizonyos félelmek, amelyek az abszolút liberalizált idegenrendészeti viszonyokból fakadnak: a határok nyitott és szabad átjárhatósága, amely elv hoztak olyanok is engedélyt a letelepedésre, akik erre érdemtelenek. Nem ez volt a jellemző, hangsúlyozom, de ellenőzési eszköz híján — példa erre a Z. Nagy-gyilkosság gyanúsítottja — előfordulhatott. E konkrét esetben az ügyintéző ugyanis formailag nem járt el jogellenesen, az illető beadott kérelmétől számított 3 hónapos letelepedési kérelem engedélyezés azonban elképzelhetetlen egy magára valamit adó nyugat-európai ország esetében, ahol a belső viszonyokat nagyon szigorú letelepedési feltételekkel védik az arra illetéktelenektől. Igenis nagy gond Szegeden a tulajdonszerzés is. Az idegenforgalmi és szórakoztatóipar, de a kiskereskedelem, szolgáltatás egy — nagy — része már idegen (elsősorban szerb) tulajdonban van. Mindez nem törvényellenes, hiszen az összes vonatkozó törvényes rendelkezés betartását a szegedi ügyvédtársadalom garantálja, de a szegedi polgár aggályosnak tartja, mint ahogyan azt is, ahogyan a szegedi szatyorrádió a privatizáció, a földszerzés anomáliáit, panamáit suttogja ismét Suttog a város! —, csak éppen a bejelentések maradnak el, márpedig ezek nélkül a rendőrség eljárást nem indíthat, ez is jogállami kellék. Vannak a témának „szakértői”, akik „magas forrásból származó információkra”, „alvilági informátorokra”, „magát megnevezni nem kívánó hírforrásra” hivatkoznak, de persze a rendőri kérdések elől a „hírforrás” védelme miatt elzárkóznak, vagy a beszélgetésekből kiderül, hogy a feltételezés és a bizonyítható valóság között szakadéknyi különbségek vannak. Érdekes lenne egyszer pld. megkeresni a határvonalat mondjuk a jólértesültség és teszem fel a bűnpártolás között... Ez ugyanis arra ad választ, mikor van egy információnak HÍR-értéke, és mikor TÉNY- értéke. A baj meg akkor kezdődik, ha e kettő egymás helyett, vagy megfelelően kozmetikázott csúsztatással kerül napvilágra, és kezd önálló életet élni immár. DR. SALGÓ LÁSZLÓ megyei rendőrfőkapitány (Folytatjuk) -Visszatérő jelenség a rendőrség tevékenységének kritikája a gazdaságban zajló folyamatok, a privatizáció kapcsán. Említettem már korábban, hogy a büntetőjogi konzervatív jogág, olyan normákat kínél működési területül a rendőrségnek, amelyek a már meghaladott társadalmi viszonyok közepette voltak igazán eredményesek. Talán változást hoz a közeli hetek törvénymódosítása, amely alkalomkor új gazdasági bűncselekmények, a korhoz idomuló jogszabályok meghozatala várható, de személyi felelősség nélkül normál viszonyok között telstb. — nem nyer jogi megél-jességgel érthető, de Szegeddást, szabályozást. től 30 km-re háborúban álló. A Csongrád Megyei Rend- illetve instabil Politikai berenőr-főkapitányság a gazdasági dezkedésű országok esetén akkibontakozást gátló folyamakor is kétségeket rejtő, ha tudták kibogozásában úttörő sze- Juk, hogy Trianon okán hírrepet vállalt, tevékenysége ki-ják azt bármilyen országnak— emelkedő. A jelzések évek óta Szegedtől 30 km-re honfitárrendre elmennek Szegedről— sa'nk ^nek Sajnos, az a tan visszacsatolás viszont késik, Pasz^a^a^ b°gy a velünk számami nem lenne baj, ha a már sz^os országok megszorító vázolt anomáliák nem köve- rendelkezései miatt a magyar fednének deliktumokká az határokat nem elsősorban a ráévek során szoruló honfitársaink lépik át befele, hanem az e viszonyok-A kapitalizmus kialakulása bó, hasznot hozó,hozó mondják - vérrel és tör nepperek vénysértésekkel jár, az első rél- Minden ezen a területen hollókat tisztességgel megszerez- gotó rendőr várja a szigorúbb in nehéz. Nekünk talán van még intézkedéseket életbe léptető esélyünk a negatív történelmi idegenrendészeti törvényben. tapasztalatokat elkerülni, vagy ddkezéseit Ezek eddig ugyanazok hatásait csökkenteni. És olyannyira ,iberlisak vo. Szegeden különös súllyal tak — ha eltekintünk a szóban esik latba az idegenrendészet, kiadott negatív, korlátozó rend közel ötezer letelepülő, vagydelkezésektől, amelyek sajnos engedélyezési intézkedés alá nem jogforrások —, hogy vavont van regisztrálva. Az orlós kontroll nélkül tényleg kap Száznégyet feljelentettek (Folytatás az 1. oldalról) 76 esetben pedig szabálysértési feljelentést tettek. Két külföldit kiutasítottak az országból, 37-nek pedig megvonták a tartózkodási engedélyét. A munkaügyi központ 96 személyt ellenőrzött a különböző piacokon, ebből hatan engedély nélkül árusítottak, hárman pedig munkanélküli-segélyben részesültek, amelyet megvonnak tőlük. A jövőben újabb nagyszabású, a társszervekkel összehangolt közbiztonsági és idegenrendészeti akciót tart a rendőrség. Úgy tűnik, a lakosság igényli a hatóság fokozottabb jelenlétét és szerepét az utcai bűnözés felszámolásában is. A dél-alföldi gyilkossághullám miatt megrendült a város polgárainak biztonságérzete, ezt igyekszünk helyreállítani a kiterjedt és alapos ellenőrzésekkel — hangsúlyozta dr. Salgó László ezredes, Csongrád megye rendőrfőkapitánya. Az utca embere azt látja, hogy a kétes hírű szórakozóhelyek környékén megcsappant azoknak a luxusautóknak a száma, amelyeknek gazdái feltehetően kapcsolatot tartanak a szegedi alvilággal, s ezek a külföldiek valószínű más városba tették át székhelyüket. (Halász) mmmmmmmmm (Folytatás az 1. oldalról) Mivel központilag senki nem kezeli ezen anomáliát, amire a Parlament sem fordított figyelmet, tényleg marad a magad uram, ha szolgád nincs — már ismert népi verzió. Az áramszolgáltató átérzi felelősségét, belemegy a számára egyértelműen rossz üzletbe is, csak hogy megoldódjon ezen gazdátlanná vált hálózati körök tulajdonlása, illetve rekonstrukciója. Tavaly tavasszal felmérték a területet, s április-május környékén valamennyi érintett önkormányzatnak megküldték felméréseik eredményét, s hozzá a becsült bekerülési ajánlatukat. A Démász Rt. vállalása igazán lovagias, hisz a gazdátlan hálózatokat tulajdonba vennék,s 75 százalékát állnák a rekonstrukciós költségeknek — akár úgy is, hogy hitelt vennének igénybe. A maradék 25 százalékot azonban a lakosságtól, valójában az önkormányzatoktól kérik. (Az egy másik kérdés, hogy szerencsétlen, leszegényedett önkormányzatok lassan már számolni sem tudják a rájuk rakódó pluszterheket—központi kompenzáció nélkül.) Az elmúlt esztendőben megyénkben Tömörkény, Öttömös és Szeged már megkötötte az alkut, aminek eredményeként 30 kilométernyi hálózat sorsa megnyutatóan rendeződött. Nagy kérdés a további 526 kilométer sorsa. Várható, hogy az elmúlt hetekben készülő települési költségvetésekben mind több helyütt szerepel a „kóbor vezetékek” sorsa. Ami a becsült költségeket illeti , kilométerenként 800—900 ezer forintról van szó. Mint említettük, ez oszlik meg 75—25 százalékos arányban. Mai ismeretek szerint várható, hogy valamennyi hálózati kör csak egy ötéves távlatban szerezhet magának ismét tulajdonost. Az idén 60 kilométeres rekonstrukció valószínűsíthető 50 millióért. A nagyobb pánik elkerülése végett a sajtótájékoztatón elhangzott, hogy az esetleges hibaelhárítást az áramszolgáltató természetesen vállalja — persze megfelelő díjazás ellenében —, hisz hol vannak már a termelőszövetkezeti villanyszerelők... Már egy örvendetesebb téma, az idén átépítik a Démász Rt szegedi telephelyét, ahol egy év múlva korszerű, számítógépes informatikára épülő fogyasztói iroda várja majd az ügyfeleket , aztán városról városra indul majd ezen kereskedelmi szolgáltatás meggyökereztetése. Gazdátlan áramkörök smmmmmmi m4. mire. 1., kedd — Orfif # DÉLVILÁGBA Vegyen részt, hogy részt vegyen Mari néni Jr ■ ___ ■ ^ m VJ jm III \ I II I Ctl ll ■ Ez a privatizáció is csak arra jó, hogy aki gazdag, az még jobban megszedje magát, aki meg szegény, csak bámulhat, miként adják el feje fölül a gyárat, hallani gyakran a hétköznapi ember panaszait. Áprilistól azonban már nem lehet olyan felhőtlenül szidni a magyarországi privatizáció így kifogásolt menetét, ugyanis '94 tavaszával megérkezett a nagy lehetőség, amit Kisbefektetői Részvényvásárlási Programnak (KRP) nevezett el az illetékes hivatal. Ennek lényegét tegnap a Budapesten megtartott sajtótájékoztatón így foglalták össze: a KRP keretében részletfizetés vagy kárpótlási jegy ellenében részvényhez juthat minden 18 évet betöltött olyan magyar állampolgár, akinek állandó magyarországi lakhelye van, és akit ilyen értelemben a törvény nem korlátoz, vagy nem zár ki. Mielőtt valaki azt hinné, hogy ilyen részletfizetés igénybevételével akár egy gyárat is megvehet Mari néni, annak lelkesedését illendő minél gyorsabban lehűteni. Ugyanis a kísérleti idősszakban maximum 100 ezer forint erejéig élhet e lehetőséggel a vállalkozni szándékozó magyar. Igaz, ezt a 100 ezer forintot rendkívül kedvezményes módon veheti fel, hiszen bejegyzési díjként mindössze 2 ezer forintot kell befizetnie egy összegben, majd a maradék 100 ezret öt év alatt kell letörlesztenie kamatmentesen(!) egyenlő részletekben. Akinek viszont kárpótlási jegye van, és azt szeretné befektetni a magyar iparba, vagy kereskedelembe, az már korlátozás nélkül igényelhet részvényeket a megadott vállalatok vagyonrészéből. A KRP rajtjánál ez a lehetőség vonatkozik a Pannónia Hotel Rt.-re, a Global TH Rt-re (ez egy észak-magyarországi kiskereskedelmi hálózat), a Pannonplast Műanyag Rt.-re és a Soproni Sörgyár Rt-re. Később a vállalatok körét alaposan kiterjesztik, így a legnagyobbaktól (MATÁV, Mal, Villamosművek Rt.) a kisebb cégekig számos helyen próbálkozhat egy kis nyereség szerzésével a magyar polgár. A sajtótájékoztatón többek között elhangzott a Pick és a Szegedi Paprika Rt. neve is, mint leendő befektetési terület A tegnapi bemutatkozáskor dr. Szabó Tamás privatizációs miniszter a KRP előnyeit így foglalta össze: " Remélhetőleg így a lakossági megtakarítások nagy összegben vándorolnak közvetlenül a magyar gazdaságba, esélyt kapnak a kisemberek is a magángazdálkodásba való részvételre, és erőteljesebb lehet a nyilvánosság a privatizáció körül. Az sem utolsó szempont hogy erősödik ezzel a magyar tőzsde, és alaposabb lesz a piacgazdasági tudás, miközben sok kistulajdonos élvezheti a magángazdálkodás hasznát. Csépi Lajos, az ÁV Rt. vezérigazgatója ehhez hozzáfűzte, hogy a KRP keretében mintegy 70 társaság 120 milliárd forintnyi vagyonát vonják be, vagyis annak sem kell elszomorodnia, aki az első szakaszban nem jut részvényekhez. A lebonyolítás részleteiről pedig Vályi György, a KRP igazgatója azt mondta el, hogy akik a programba bekapcsolódnak, azok ez év őszétől névre szóló tájékoztatást kapnak minden újabb részvényvásárlási lehetőségről. Amennyiben egy-egy részvény forgalomba hozatalánál a jelentkezők több részvényt igényelnek, mint amennyi a rendelkezésre áll, akkor allokációra kerül sor, vagyis a rendelkezésre álló részvényeket elosztják a jelentkezők között. Részvényeit addig senki nem adhatja el, amíg valamennyit ki nem űzette. A részvényhez kapcsolódó jogot kezdettől fogva azt gyakorolja, aki a részvény tulajdonosa. Végére még egy fontos információ: a kárpótlási jegyek tulajdonosai jelentkezhetnek a részletfizetési lehetőségre is. Ők tehát a KRP mindkét ágában részt vehetnek. B. Z. Emelik a kamatokat Két bank, az Országos Takarékpénztár Bank Rt., valamint az Általános Értékforgalmi Bank Rt. tájékoztatta tegnap az MTI-t arról, hogy mától emelik egyes betéti kamataikat. Az Országos Takarékpénztár Bank Rt-nél átlagosan 2,3 százalékkal emelkednek a betéti kamatok. Jelentősebb az emelkedés a folyószámla-betéteknél és a junior számlákon, hosszabb időre lekötött összegek esetében. A 6 és 12 hónapra lekötött összegeknél február 26-tól 3,25 százalékkal nőtt az éves kamat. Az Általános Értékforgalmi Bank Rt.-nél március 1-jétől emelkednek a forintbetétek után fizetett kamatok. A kamatemelkedés mértéke a lekötési időtartamtól függően 2 százalékos mértékig terjed.