Reggeli Délvilág, 1995. május (6. évfolyam, 101-126. szám)

1995-05-24 / 120. szám

4 Két év múlva ünnepli 40 éves jubileumát szentesi hírnök M­egsárgult tablókat, isko­lai kiállítás anyagait (Kis-Rácz Antalné tanárnő mun­káját dicsérik) nézem a falon. Az egyik tudatja, hogy Csong­­rád Megye Tanácsa Végrehajtó Bizottságának Művelődési Osz­tálya (Hódmezővásárhely) 1339- 6/1957. számú határozatával — előadó: Steiner Béla! — ének­zenei tagozat megnyitásáról rendelkezik a szentesi Petőfi Sándor Általános Iskolában. Hát, Béla bácsi, nem is mond­tad még, hogy a Kurca-parti város ének-zenei kultúrájának alakulásához is közöd van! Ej­nye, ejnye. Ezt még megbe­széljük egy-két pohár jó vörös bor mellett. Szóval az 1957/58- as tanévtől kezdődően ének-ze­nei tagozatú első osztály indult a Petőfiben, osztályvezető ne­velőnek Koruzsánszky Kálmán­ná hívták meg a Köztársaság téri Általános Iskolából. Az énektanárok sorát Schweick­ Igencsak a Horváth Mihályba kerülnek az ének-zenések Majd megcsinálja a Petőfi­ Kard Gyuláné nyitotta meg, őt követték Cserák Irén (Dóczi Gáborné), Dömsödi Anna (Gu­lyás Vilmosné) és Balogh Gyu­la. Balázs Árpád, szentesi szár­mazású Erkel-díjas zeneszerző kezdeményezésére 1970-ben szervezték meg első ízben az Éneklő Rajok Országos Találko­zóját. Azért egészen nagyszerű ének órákat tarthatott Gulyás ta­nárnő is, mert mindmáig ben­nem azok igen jó hangulata. Aki például elsőként elénekelte az új dalt, ötöst kapott. Igen, Mácsai Katalin volt az igazgatónk nekünk is (1962— 1975), őt Irénke, Dóczi Gábor­­né követte (1975—1990), és je­lenleg Kiss-Pál Attiláné Zsu­zsa a Petőfi Sándor Általános Iskola igazgatója. Az energiá­ja, lelkesedése egyenesen le­nyűgöző. Május 14-én, vasár­nap délután is olyan fergete­ges társastáncbemutatót hoztak össze a petőfisek a csinos Szat­mári Nagy Szilvia és Vass And­rásné Valika irányításával a Klauzál Utcai Általános Isko­la tornatermében, hogy csuda. Hogy az Éneklő Ifjúság megyei minősítő hangversenyének (Tóth József Színház, április 21.) megrendezéséről már ne is beszéljünk. Aztán valóságos kultuszt teremtett Szentes is­kolaépítő nagyasszonyának, Pap Lajosné Gonda Julianná­nak (1869—1964), akinek már­ványtábláját a Csatlány Gábor Múzeumbaráti Kör tavaly lep­lezte az iskola előcsarnokában. Ahol kis küldönségünk látoga­tása idején csöppség járkál fel s alá rendkívül gondterhelt arccal, kezében füzettel. — Hát te miért vagy ilyen töp­­rengős hangulatban? — kérdez­tem tőle. — Jaj, 52 igekötőt kell meg­tanulnom holnapra! — Egyem a lelkedet! Hogy hívnak? — Dobos Andreának. — Melyik osztályba jársz? — A harmadik cébe. Már alig találom, hol vihán­­coltunk a napköziben, hol ta­nultunk Pék tanárnő, dr. Pék Józsefné osztályfőnök szenzá­ciós magyar óráin különféle irodalmi folyóiratokból a hat­vanas évek végén. Nem sem­mi osztály voltunk, az biztos — a kétharmadát biztosan fel­vették a középiskola után egye­temre, főiskolára, főleg humán szakra. Ezúton is hadd köszön­jem meg a többiek nevében is Tanárnő a fáradozásait, a 25 éves osztálytalálkozóra, remé­lem, sokan eljönnek. Bácskai Pisti mindenesetre már jelezte a húsvéti foci után a gimiben, hogy neki csak az augusztus jó. Egyébként Pesten a Századvég Kiadónál dolgozik Bácskai úr. Aha, ez a földszint 17. számú tanterem nagyon gyanús. Sze­rintem itt kaptam az utolsó igazgatói intőmet. Valamiért meg akartuk verni Bánéit (ma dr. Bőd Barnabás néven bel­gyógyász szakorvosként dolgo­zik a helyi kórházban — D. L.). Pék tanárnő meg egymás után szívta a cigarettákat idegességé­ben. Helyettünk is. Az emeleten helyes tanárnő kérdi fegyelmezett arccal, szi­gorú tekintettel, ugyan mi járat­ban vagyok ily késői napszak­ban a suliban, s máris Zsuzsa igazgatónő szobájában találom magam, a helyettesével, Irén­­kével együtt. Azzal kezdi, hogy még Komáromi Laci bácsi, egy­kori fizikatanárunk is eljött Sze­gedről az emeleti iskolatörténe­ti kiállítás megnyitására. — Zsuzsa, miért veselkedtek neki ennyire az iskola múltja fel­tárásának? — Azért, mert hagyományte­remtők szeretnénk lenni minden területen. Ahogyan egy múlt századi nyelvész mondta, fel kell tárni, meg kell ismertetni a fiatalokkal a múltat, mert csak annak ismeretében érthetik meg a jelent, építhetik, a jövőt. Ter­mészetesen az elmúlt évtizedek­ben az ének-zenei tagozat és az úttörőmozgalom dominált. Nem kell tagadni az utóbbit. — Nekem sincsenek róla ne­gatív élményeim. Egyébként ön mióta is tanít az iskolában? — Hűha! 1967 óta, tíz évet tanítottam az emeleti ötös te­remben, aztán másik tíz évet igazgatóhelyettesként töltöttem el Irénke mellett. Nem állíta­nám, hogy annyira kellemes mostanában ez az igazgatói poszt. Amikor elvállaltam, még nem volt ennyire bonyolult a helyzet. Éppen akkor kezdtek összekuszálódni a dolgok. Per­sze, mindez nem csak ránk jel­lemző, és elsősorban arról kell beszélni, hogy milyen élet fo­lyik nálunk. — És milyen ? — Merem állítani, hogy az el­múlt 30-40 évben sem a politi­ka hatotta át a mozgalmi életet, hanem a szabadidő hasznos el­töltése. — Mennyiben változott, bővült az iskola profilja? — Az ének-zenei mellett ki­domborodott a társművészetek iránti igény fejlődése, fejleszté­se. A képzőművészetet, az iro­dalmat és a tánckultúrát értem alattuk. — Egyfajta előképzője lenne a Petőfi a Horváth Mihály Gim­náziumnak? — Az ének-zenei tagozatos osztályokból igencsak a gimná­ziumba kerülnek a gyerekek, no­ha nem feltétlenül az irodalmi­drámai osztályokba. Egyébként az idén nagyobb volt részükről az érdeklődés a szegedi Tömör­kény István Gimnázium és Mű­vészeti Szakközépiskola, vala­mint a csongrádi Batsányi Já­nos Gimnázium és Óvónőképző Szakközépiskolába iránt — Csongrádra miért igyekez­nek? — Pedagógia-tagozat indult a Batsányiban. — Nagy a fegyelem az isko­lában, ugye? Jól rám szólt pél­dául egy fiatal tanárnő az eme­leten: „Mit keres?" — Én soha nem vagyok vele megelégedve. Nem vasszigorra van szükség, de a következetes oktató-nevelő munka nélkülöz­hetetlen eleme a kellő szintű fe­gyelem. Az biztos, hogy előfor­dult: másik iskolában jobban fel­borítottak bennünket. Szerencsé­re nem túlságosan nagy iskola a miénk — a 370 tanulónkkal szinte családias légkört tudunk kialakítani, minden gyereket és családot ismerünk. Sokat jelent, hogy tulajdonképpen a hatvanas évek óta együtt dolgozik a taná­ri gárda. Odafigyelünk a számí­tástechnikára, az idegen nyelvek tanítására is, és nálunk tanít test­nevelést az olimpiai bajnok cselgáncsozó Kovács Antal ed­zője, Tóth Béla, aki maga is Eu­­rópa-bajnok volt. Mit mondjak, teljesen megbolondította a gye­rekeket. — Az előbb felmerült már Csongrád neve. Érdekes módon ott is az ének-zenei általános is­kola tűnik aktívabbnak a többi­eknél.­­— Biztos, hogy így van, mert felsorolni sem tudom, hogy mi minden hárult már és hárul még ebben az évben a gyerekeinkre. A Petőfi Sándor Szavalóversenyt is megrendezzük. Ha valamilyen városi, egyházi rendezvényre kell kultúrműsor, hangverseny, Majd megcsinálja a Petőfi! fel­kiáltással szólnak nekünk. Az­tán a németországi Sankt Augustinba, az ottani Magyar Napokra is meghívták a 40 tagú gyermekkórusunkat, Nagy János vendégkarvezetőnkkel, a Lajtha László Állami Zeneiskola igaz­gatójával az élen. Mire kíváncsi még? Mondani mondom! — Köszönöm, Zsuzsa, egyelő­re elég is lesz. — Nagyszerű tanári gárda van itt. — Csak nem tudom, kellően energikus-e az igazgatónő ebben az iskolában... És nevettünk. Ennyi az egész. DÁNYI LÁSZLÓ (Fotó: Robert Canon) Dóczi Gáborné igazgatóhelyettes. Előtte az utódja Kiss-Pál Attiláné igazgató. Mellette az elődje Tim, az angol lektor — lassan 5 éve tanyassz Ma­gyarországon. Miért jön el egy fiatalember Amerikából Magyar­­országra? Hiszen szinte minden magyar fiatal álmaiban­­ Ame­rika, te pedig eljössz egy viszony­lag fejletlen országba tanárnak . Már gyermekkoromban sok olyan magyart ismertem, akik ’56-ban disszidáltak Ame­rikába. Homogén közösséget al­kottak, amely nagyon érdekes volt számomra. Az egyetemen is találkoztam magyarokkal, akik ott tanultak. Maguk között ma­gyarul beszéltek, magyar szoká­saik voltak. Felkeltették az ér­deklődésemet. 1989-ben Buda­pesten a csillebérci táborban töl­töttem 3 hetet. Oda a világ 23 országából érkeztek csoportok, tehát nemzetközi tábor volt. Nem terveztem, nem is gondol­tam arra, hogy tanítsak Ma­gyarországon, de a táborban ta­lálkoztam dr. Iáiszló Betonéval, a gimnázium igazgatónőjével, aki leányaival egy francia dele­gációnak fordított. () javasolta, hogy ide jöjjek tanítani. Gondol­kodtam rajta és döntöttem. Sze­rettem volna közelebbről megfi­gyelni a magyar politikai változá­sokat is, amelyek '89-b­en kezdőd­tek. Azelőtt számomra Klet-Eu­­rópa nagyon zárt világ volt Mi csak nehezen utazhattunk ide, és a magyarok sem tudtak olyan könnyen eljutni a tengerentúlra. Nagyon kíváncsi voltam, mi törté­nik majd ebben a kis országban. — Hogyan sikerült megbirkózni a magyar nyelv nehézségeivel? — Eleinte elég nehéz volt, de sokan segítettek. Az első gimnázi­umi napon volt egy esetem: egy diák nekiment a vállamnak, per­sze szólt, hogy bocs. Ez nagyon ha­sonlít egy angol szóra, ami azt je­lenti, hogy figyelj oda, vigyázz. Én még semmit nem értettem magya­rul, ezért azt gondoltam, hogy ezt az angol szót mondta nekem az illető. Teljesen megrökönyödtem, hogy miért én vigyázzak, amikor ő volt a hibás, és nem én. Mostan­ra már, 5 év után elég jól értem a nyelvet. Ez egyfajta hátrányt is je­lent, ami a tanítást illeti. Sok diák nem töri magát az angol beszéd­del, inkább magyarul beszélnek hozzám, mert azt gondolják, hogy megértem. — Itt az iskolában sokféle terü­leten tevékenykedsz— — Igen, így van. Szinte minden évben előadunk valamelyik angol csoportommal rövid színdarabo­kat. Ezeket általában én rendezem de az iskola dráma­tanárait is segítségül hívom. A dalokat és a zenét magam komponálom. Nagyon sokat tanulok ebben a tekintetben Majtényi András ta­nár úrtól, aki az iskola ének­­zene tanára. Ez a zenéhez való kötődés még a családomból ered. Édesapám templomban kóruskarmester, édesanyám is muzikális. Innen ered a zene­szeretetem. — Tudom, hogy a diákokkal jó viszonyt alakítottál ki Ez jel­lemző az amerikai tanárokra? —"Általában igen. Ameriká­ban szinte a tanítás egy része, hogy barátságosak legyenek a tanárok, és megpróbálnak sze­mélyes viszonyt kialakítani a tanulókkal. Én is így igyekszem tanítani. Bár ez természetesen nem könnyű, és nem is minden­kivel sikerül. Ezt a jó viszonyt segítik a kötetlen órák, játékos és nem szigorú feladatok. — Eldöntötted már, hogy mi­kor térsz haza véglegesen? — 1990-ben Közel-Keletre (Irán, Irak) szerettem volna menni, mint angol nyelvű lektor. Izgatott az ottani kultúra, ám ki­tört az Öböl-háború, így inkább maradtam. Minden nyarat ott­hon töltök a családommal. Két dolog között nem tudok válasz­tani: itt maradjak még 1 évre, vagy elmenjek másik országba tanítani. Az egyik részem ma­radna, másik pedig menne. Ezt még el kell döntenem. GERE MARIETTA B­ántottak három végzős gimna­zistát Szentesen, mégpedig olyan gyerekeket, akik messze ki­tűnnek társaik közül szorgalmukkal, akaratukkal, tehetségükkel. A má­sik megyei napilapban névtelen (hát persze!) levélíró támadt rájuk, no és a Horváth Mihály Gimnázium tan­testületére. Arra a testületre, amely­re méltán lehet büszke minden egykori diákja, és nemcsak az iro­dalmi-drámai és nyelvi tagozatosok. Többek között arról elmélkedett anonim valakink, hogy bezzeg a gimnázium régi tantestülete, az az­tán igazán tudón tanítani és nevel­ni! Mit vagyunk mi oda ettől a mos­tanitól, hisz’ csupáncsak az ott taní­tó tanárok gyermekeinek adatik meg az, ami az úgynevezett párnak so­sem. Felsőfokú nyelvvizsga érettsé­gi előtt, felvételi nélküli bejutás a JATE-ra... Tetszik tudni, ez csak úgy magától jön manapság. Az alábbiakban Kiss Hajdú Te­réinek, a gimnázium generációkat tanított igazgató-helyettesének a fen­­tiekkel kapcsolatos, igen tanulságos írását közöljük. Fogadják szeretet­tel: DÁNYI LÁSZLÓ, a gimnázium egykori tanára, az RDV munkatársa * Nyir levél Drága gyerekek: Katus, Márti és Teóki! (azaz: Mácsai Katalin, Bácskai Márta és Toókos Ferenc, a HMG negyedik osztályos tanulói) Ballagásotok alkalmából kívánom Nektek, hogy amikorra a diplomát is megszerzitek, a tudás, a szorga­lom, a kötelességtudat legyen elis­merésre méltó ebben a világban. El akarom mondani mindenkinek: én tudom, hogy miben áll a Ti hely­zeti (potenciális) előnyötök a gim­náziumban, le is írom ebben a le­vélben, hátha szüksége van mások­nak is (ott a hátsó padban...) erre a fortélyra. Amikor hetedik óra után hazaci­­pekedtek a holmitokkal együtt, rö­vid időn belül helyzetbe hozzátok magatokat: ülő helyzetbe egy füzet vagy könyv fölé hajolva, nem napi 8 órát működtetve az agyatokat, ha­nem szemfáradásig. De, hiszen én azt is tudom, hogy dioptriáitok szá­ma nem a puskapapír méretével nőtt fordított arányban, hanem bizony azért, mert egyiktek az órákig tartó matekozás, másiktok a fordítások, a tesztek megoldása közben dolgoz­tatta az agyát, a szemét, az akarate­rejét. Nem lepődnék meg, ha azt sem tudnátok, hol az a „sarki kocsma”, mert ti az elülső kapun, jártok be és ott is fogtok május 13-án jelképe­sen kilépni az Életbe. Ti pedig azt tudjátok, hogy kik­kel ültetek egy csoportban az órá­kon, közületek kettő a fakultációs csoportjaimban matematika órán. Emlékszel, Katus, első padban ült az E-ből az a makói srác, a máso­dikban két lány az E-ből és egy az A-ból. Te ötödmagaddal az A-ból a harmadikban és még két B-s lány mögöttetek. Ugye arra is emlékszel, hogy milyen nehezen tudtam össze­verbuválni a csoportot, lett volna helye még akár további 10-nek is. (No, persze, heti 35 óra délelőtt nem kis teher, de jöhetett volna cipelni más is...) Tocki, Te a B-s csoportomba jártál, Ti már elsőtől kezdve vál­laltátok a többlet órát. Ide is jöhe­tett volna még akár 10-zel több is — akkor talán válogatási lehető­ségünk is lett volna... Ne ijedj meg utólag, Te nem szóródhattál volna ki a rostán, s nem azért, mert apád­­anyád a gimnáziumban tanár, ha­nem azért, mert már általános is­kolás korodban bizonyítottad ki­vételes érzékedet a matematika iránt. Azért ne szégyenkezzetek amiatt, hogy diszkó helyett is inkább a nyelvvizsgára tanulgattatok, igaz nem nagyon volt jobb választásotok — ilyen volt a helyzet otthon —, édesanyátok aligha tűrte volna, hogy éjszakákat lődörögjetek el haszon­talanul. Benne volt a CSALÁDI-há­­zirendben, hogy mikor van kapuzá­rás. Zoránnal így búcsúzom Tőle­tek: ......tanulj fiam, a tudással élsz tovább..." Nevem: Kiss Hajdú Teréz Foglalkozásom: matematika tanár Lelőhelyem: Horváth Mihály Gimnázium, Szentes Szentes, 1995. május KISS HAJDÚ TERÉZ Tériké megírta levelét Katusnak, Mártinak és Toókinak L­ehmannak Lehmann, csak éppen nem a Csongrád Megyei Közgyűlés elnöke, akit egyébként Stefiként tisztelnek szere­t vidéken. Tim L­ehmannal, a szentesi Horváth Mihály Gim­názium angol nyelvi lektorával a gimi IH/A osztályos tanulója beszélgetett. (Zárójelben súgjuk meg, hogy máris eldöntötte: új­ságírói pályára készül.) 1995. május 24., szerda

Next