Reggeli Délvilág, 1996. március (7. évfolyam, 52-76. szám)
1996-03-01 / 52. szám
4 Azok a végzősök, akikkel beszélgettünk, részint az egyik, részint a másik kategóriába tartoznak; egyetlen közös sajátságuk, hogy előtte állnak a fölvételinek, a továbbtanulásnak. Arra kértük őket, mondják el, a közelítő tanév vég után merre és hová? A makói Erdei Ferenc Kereskedelmi, Közgazdasági Szakközépiskolában Kelemen Katalin, a 4/a osztály kereskedelmi tagozatáról így vélekedett: - A JATE-n szeretnék továbbtanulni, kommunikáció szakon - mondta, hozzátéve, hogy ő mindig humán beállítottságú volt. Ám ugyanennyire fontosnak érezte olyan ismeretek beszerzését is, melyek minden körülmények között hasznosíthatók. " Képesített könyvelői szakmát ad a szakközépiskola, ezzel rosszul ma aligha járhatok - beszélte Kati. Elmondta még, hogy az egyetemi felvételire magyarból és történelemből kell készülni, s erre nemigen van ideje most. A húsz akkor, ha nem sikerül a JATE-ra bejutnod? - Ez esetben elvégzek egy kétesztendős mérlegképes könyvelői tanfolyamot, ami felsőfokú képzettséget nyújt, s utána fölvételi nélkül felvesznek a Pénzügyi és Számviteli Főiskolára, Pestre. Ha így alakul, akkor abszolút a szakmában maradok, mely minden bizonnyal biztosítja a megélhetést. S ha ez megvan, jöhet akár a kommunikáció szak is. Szanyi Glória egy osztályba jár Katival, de, s mint mondta, vele ellentétben, teljes mértékben reál beállítottságú. Tervei szerint a békéscsabai Körösi Csoma Sándor főiskolára megy tovább, pénzügyi szakra. - Tartom tehát a megkezdett vonalat - mondta Glória, hozátéve: a főiskola korántsem végcél az ő esetében, mert utána a budapesti közgazdasági egyetem következne, ahol, mondjuk, általános közgazda képesítést kapna. S ha nem vennék föl első nekirugaszkodásra Békéscsabára? Ezzel kapcsolatban kifejtük, hogy utóbbi lehetőséget úgyszólván kizártnak tartjuk. Ő azonban nem így véli, s elmondta: ha véletlenül mégsem sikerül, aminek sikerülnie kell, ő is a már említett mérlegképes könyvelői tanfolyamot választja, mint ugródeszkát. - Emellett azonban munkába is kell állnom, mert szüleim nem tudnák fizetni a tandíjat, a vizsgadíjat... - mondta. Maradjunk még mindig a 4/a osztályban, s kérdjük meg Baranyi Judittól, hogy ő vajon miként látja a világot? - A szegedi tanárképző főiskola indít egy egyéves tanfolyamot, amely pedagógusasszisztens-képesítést ad. .Jait végezném el terveim szerint legelőször, utána pedig a főiskolára jelentkeznék, német-magyar szakra - beszélte Judit. • Mi szeretnél lenni? Pedagógus, tolmács, idegenvezető... - Lehetőség szerint tolmács. Több esélyem lenne az érvényesülésre, úgy érzem, mint tanárként. S hol szeretnék elhelyezkedni? Nem arról van szó, hogy hol szeretnék, hanem hogy hol lehet. Szegeden vagy Pesten sokkal több lehetőségem van, mint itt, Makón - mondta Judit, aki minden bizonnyal azért jelentkezett ezen iskolának erre a tagozatára, mert, ahogy mondani szokás, két lábbal áll a földön. És sosem árt, ha a közgazdasági ismeretekkel is tisztában van. Gyerünk át azonban a párhuzamos 4/b-be, amely osztály a kereskedelmi tagozat része. - Szakirányban szeretnék továbbtanulni, a szolnoki kereskedelmi főiskolán - mondta az egyébként csongrádi Kádár Andrea. - Azon belül kereskedelmi szakra mennék, a gond csupán az, hogy eléggé humán beállítottságú vagyok, ugyanakkor pedig matekból is felvételizni kell. Most is jár Andrea külön matekra e barátságtalan tantárgy megszelídítése érdekében, s ha véletlenségből ennek ellenére sem vennék föl , Szolnokra nagyon nagy a túljelentkezés, a békéscsabai tanítóképzőre megy. És, ha az sem jön össze? Nos, Andrea ekkor sem kerül zavarba, az ELTE vegyész szaka iránt is érdeklődést tanúsít. Ez esetben pedig talán csak az okozhat problémát, hogy a szakközépben keveset tanultak kémiát. - Mindenképp pótolni fogom ez irányú ismereteimet - mondta Andrea, aki meglehetősen kimerültnek érzi magát. - Pedig most kellene igazán, mindent tanulni - jegyezte meg hozzátéve azt is: amennyiben mindhárom lehetőség kapui bezáródnának véletlen előtte, akkor Szolnokra megy, a már említett főiskola nulladik évfolyamára. Az voltaképp előkészítője az első évfolyamnak. Egy igazi Juhász Jácint is tanul ebben az iskolában, az ismert színész névrokona, s Andrea osztálytársa. Kereskedelmi tagozatos. - A jegyeim alapján nemigen tanulhatok azonnal tovább, azt hiszem. Nem rosszak, de nem biztos, hogy elegendőnek bizonyulnak egy sikeres fölvételihez. Ezért aztán elvégzem az ötödévet is ebben az iskolában, s így két végzettséget kapok. A kereskedelmi ismeretek mellett a közgazdasági tudnivalók tárháza is a fejemben lesz - mondta, de nemcsak az említetteket, hanem azt is, hogy szülei vállalkozók. Nekik is besegítene azzal a tudásanyaggal, amivel fölvértezi magát az ezt követő különféle tanfolyamokon. Utána irány egy önálló vállalkozás! A szakközépiskola ötödéve egyébként ugyanazt adja, mint a közgazdasági tagozat, képesített könyvelővé lesz az ember, elvégezte után. Ide csak érettségizettek jelentkezhetnek különben, gimnáziumból, szakközépiskolákból. Kerekes Zsuzsa épp az ötödévet végzi. - Mátészalkán érettségiztem, Szabolcsban - meséltem, gimnáziumot végeztem. Ezek után Debrecenbe jelentkeztem, a Kossuth Lajos Tudományegyetemre, csakhogy oda nem vettek föl. Semmiképp sem akartam egy évet kihagyni, így ide jöttem. S miként tudtam meg, hogy létezik ez az iskola, s benne az ötödév?... Nagynénémék Makón élnek, ők tájékoztattak. • Az ötödév után hová tovább? A gödöllői agráregyetem gyöngyösi kihelyezett gazdasági-mérnöki karára mennék, ott fejlesztve a Makón megszerzett ismereteimet. Gyöngyösön, ha minden jól alakul, egyesztendős általános képzés vár rám, aztán lehet szakosodni, például pénzügyi vagy marketing-területre. Ja, és a francia nyelvet mindenképpen továbtanulnám, már a gimnáziumban is azzal ismerkedtem - így tehát Zsuzsi. Mint látható, ahány diák, úgyszólván annyiféle előélet és terv. Ami biztos: a szakközépiskola azzal, hogy szilárd kereskedelmi, illetve közgazdasági ismereteket ad diákjainak, bő terepet kínál az azonnali elhelyezkedésnek, a szakirányú továbbtanulásnak éppúgy, mint a kísérletezéseknek, a szélrózsa minden irányában, tovább. A makói Erdeiből Diákok, a szélrózsa minden irányában tovább Glória: - Fölvesznek? Nem vesznek? Andrea, a sokoldalú Zsuzsi az ötödévet végzi Makón. Az ember azt hinné, hogy a Makói Erdei Ferenc Kereskedelmi, Közgazdasági Szakközépiskolában végző tanulók kivétel nélkül kereskedelmi, közgazdasági területen tanulnak tovább, s helyezkednek el. Amit az ember hisz, többnyire úgy is van - ám a kivételek erősítik a szabályt. Kati és Judit: Vajon mit hoz a jövő? (Fotó: Kamnok Csaba) tinivilág A tinivilágot összehozta: - eFCsé 1996. MÁRCIUS 1PÉNTEK Vásárhelyre üzenem annak a 22 éves, magányos, barna hajú lánynak, aki komoly kapcsolatot keres: én egy magányos, 24 éves vásárhelyi fiú vagyok. Ha neked is jó, találkozzunk március 2-án, szombaton, este 7-kor, a buszállomáson. Lesz nálam egy dobozos kóla. Ha nem jó a hely és az időpont, üzenj vissza Tavasz jeligére. Nagyon várlak. Helló! • Vásárhelyi, 19 éves, 170-175 cm magas lányok vagyunk. Keressük annak a két fiúnak a társaságát, akik szívesen eltöltenék velünk szabadidejüket. Mi szeretünk moziba járni, táncolni, és nagyokat sétálni. Ha szeretnétek velünk megismerkedni, akkor március 3-án, 16 órakor legyetek a Népkertben, a Libás lány szobornál. Ha nem jó az időpont, üzenjetek a Tiniszmben! • Black Box jeligére: 21 éves, vásárhelyi srác vagyok. 178 cm magas, kék szemű, barna hajú, átlagos testalkatú. Szeretek olvasni, kirándulni, zenét hallgatni. Káros szenvedélyektől nem vagyok mentes. Remélem, hasonló gondolkozása tartós kapcsolatra törekvő, hű szerelmet kereső lány vagy. Ha meg akarsz ismerni, írj The Cure jeligére, a Tinibe. • Kedves Tinik, névvel, címmel ellátott üzeneteiteket ingyen közöljük, de értük felelősséget nem vállalunk. Címünk: Délmagyarország Kft., 6740 Szeged, Stefánia 10., Sajtóház. A borítékra írjátok rá: Tiniszm! Fiatalon, munkában Két Szilvi, és Gabriella. Kik ők? Egy makói élelmiszerboltban dolgozó fiatalok, tizenkilenc és huszonhárom év közöttiek. Van közöttük, kinek ez élete, első munkahelye, s van, akinek a harmadik. Bárhányadik is azonban, mégis pályakezdők voltaképp. Arról kérdeztük őket, hogyan kerültek ide, s miként érzik munkahelyükön magukat. - Az Erdei Ferenc Szakközépiskolában végeztem, tavaly - mondta Papp Szilvi -, kereskedelmi szakon, teljes mértékben a szakmámban vagyok. Miként kerültem ide, a Csanád ABC-be? Itt töltöttem a gyakorlati időmet, még negyedik osztályosként, s úgy látszik, nem eredménytelenül: a főnök megkérdezte, lenne-e kedvem itt dolgozni. Volt. Az az igazság, nem is gondolkodtam a válaszon, hát persze, hogy igent mondtam. Egyik nap délelőtt dolgozom, azaz hajnali 5-től délután 1-ig, másik nap pedig délután, pontosabban fél 1-től este fél 9-ig. Hétvégenként pedig egyszer szombaton, másszor vasárnap. Rákóczi Gabriella: - Varrónő az eredeti szakmám, három éve végeztem Szegeden. Azért nem maradtam az eredeti szakmában, mert ott kevés a pénz. Hobbiból azonban továbbra is varrok magamnak, tavaly például egy kosztümöt csináltam. Kétezerbe került az anyag, míg ha készen vettem volna, belekerül nyolcezerbe. Igaz, így sok időm elment vele, de a varrás nekem nem munka, hanem szórakozás. Boltban ■úgy kezdtem dolgozni, hogy a munkaügyi kirendeltségen ajánlottak egy helyet, ahol akkor kerestek kisegítő eladót. Nem maradtam ott túl sokáig, piacon árusítottam, egy ismerősömnek segítve, ezután. Ide pedig úgy kerültem szeptemberben, hogy Péter Szilvivel, aki akkor már itt volt, együtt dolgoztam legelső munkahelyemen is, ő mondta, épp eladót keresnek. És most ismerkedjünk meg Péter Szilvivel! - Biharnagybajomi vagyok eredetileg, ott jártam általános iskolába, s a makói Erdei Ferenc szakközépiskolát ajánlották tanáraim, mint továbbtanulási lehetőséget. Jelentkeztem is rögvest, mindig eladó szerettem volna lenni. Miután elvégeztem, egy másik üzletben kezdtem dolgozni először, majd hirdetésből értesültem, itt eladót vesznek föl. Hármunk közül én vagyok itt legrégebb óta, és hát igen, elmondhatom, nagyon jó a kollektíva. Ezt egyébként Gabi, és a másik Szilvi is csak megerősíteni tudta, így néz ki tehát a nagybetűs Élet azok számára, akiknek minden bejött - a középiskola után rögvest munkába akartak állni, s volt, ahova föl is vették őket. F. Cs. A két Szilvinek, s Gabriellának, már van munkája. (Fotó: Kamnok Csaba)