Renaşterea Bănăţeană, septembrie 2009 (Anul 21, nr. 5974-5995)

2009-09-16 / nr. 5987

2 Renașterea bănățeană Actualitate miercuri, 16 septembrie 2009 Pentru ortodocșii din Banat, începerea noului an școlar coincide cu prăznuirea ocrotitorului acestui ținut, Sfântul Ierarh Iosif cel Nou de la Partoș. Pentru a nu umbri evenimentele din ce în ce mai proeminente de la Catedrala Mitropolitană din Timișoara, obștea mănăstirii a cărei denumire o poartă, în nume, acest sfânt își celebrează hramul la înălțarea Sfintei Cruci. Astfel, încă de duminică seara, atât clericii acestui lăcaș de cult, cât și reprezentanți ai Arhiepiscopiei Timișoara, susțin, pentru pelerinii de pretutindeni, ample servicii religioase. Odată cu oficierea Vecerniei cu litie, a Sfântului Maslu, a privegherii, liturghiei de noapte, a acatistului, utreniei și a unei noi liturghii în ziua hramului, sătucul de lângă granița cu Serbia trăiește întru rugăciune, pentru cinstirea Sfântului Ierarh Iosif cel Nou de la Partoș. Moaștele răspândeau miros de bună mireasmă duhovnicească Tot Vecernia cu litie, de luni seara, a deschis și seria evenimentelor de la Timișoara. După săvârșirea acestei slujbe, P.S.S. Paisie Lugojanul, episcop vicar al Mitropoliei Banatului, alături de un sobor de preoți și călugări, a pornit, în procesiune, cu racla care conține cea mai mare parte din moaștele Sfântului Ierarh Iosif cel Nou de la Partoș, care, și în restul anului, este păstrată la catedrala de aici. Sute de credincioși bănățeni și din alte colțuri ale țării au venit pentru acest moment, sperând să fie vrednici să se închine la sfintele moaște. Au așteptat aproape trei ore până când capacul cu cinstitele raclei a fost ridicat, mulți dintre ei rămânând apoi să asiste la slujbele oficiate pe tot parcursul nopții și dimineții. Până la deschiderea și așezarea raclei cu moaște, care răspândeau bună mireasmă duhovnicească, catedrala s-a umplut de miros de busuioc - nelipsit din mâinile celor mai mulți pelerini și de tămâie. Din fața sfântului altar, și până lângă șoseaua care străbate centrul orașului, credincioșii rămași cu speranța că i se vor închina sfântului au rostit, parcă întrun glas cu preoții, rugăciuni și cântări bisericești. Printre cei veniți la acest praznic, au putut fi observați clerici de la Mănăstirea Bodrog, membri ai obștei Mănăstirii Crișan, dar și credincioși din zone îndepărtate care au pornit de la casele lor încă de duminică, să-i aducă cinstire ocrotitorului Banatului. Dacă perimetrul Catedralei Mitropolitane a fost și ieri un loc de pelerinaj, evlavia arătată sfântului s-a manifestat și la Mănăstirea Partoș, locul unde fostul mitropolit al Banatului s-a retras în ultimii trei ani din viață și unde a adormit întru Domnul. Sfânta și dumnezeiasca liturghie a culminat cu o procesiune în jurul celor două biserici ale mănăstirii, cu sărutarea sfintelor moaște care sunt păstrate aici și, mai apoi, cu închinarea la mormântul Sântului Iosif cel Nou de la Partoș. Sfântul nu este cinsitit doar în această zi de către credincioșii din comuna Banloc. Așa cum detalia, ieri, primarul Comei Țoța și starețul mănăstirii, pr. Cristian, la toate calamitățile, inclusiv la inundațiile din 2000, când s-a dat ordin de evacuare, pentru că apele atinseseră cote alarmante, zona întreagă fiind afectată. Partoșul a rămas neatins. "Peste graniță, trei sate sârbești erau sub ape. La Denta, cum știți, dezastru. Direcția Apelor Banat ne-a cerut să evacuăm. Dar acest sat, cum s-a mai întâmplat și altădată, a fost ocrotit de sfântul", a mai spus dl Tora. Domnia Sa își mai amintește cum, în urmă cu mai mulți ani, un băiat bolnav de meningită era adus și așezat lângă mormântul sfântului, unde i se citeau rugăciuni. Medicii nu prea i-au dat șanse să se recupereze. Astăzi, acesta e profesor la Școala cu Clasele I-VIII din Banloc, iar consătenii știu că a fost minunea Sfântului Iosif al lor. "Evlavia oamenilor de aici e foarte vie. Deși nu știu foarte multe despre viața sfântului, îl simt ca pe unul de-al lor, consătean și frate mai mare. Când au probleme, vin la mormântul său să ceară sprijin. O spun și o fac de parcă e dator să-i ajute. Pentru că e de aici", a mărturisit, ieri, starețul Mănăstirii Partoș, părintele Cristian. (L.U., foto: A.P.) Pelerinii au rămas toată noaptea la priveghere La Catedrala Mitropolitană din Timișoara, mulți dintre pelerinii veniți din toate colțurile țării au rămas toată noaptea de luni spre marți la priveghere, iar la primele ore ale dimineții de ieri au participat la Utrenie și la Sfântul Maslu. în jurul catedralei au fost amplasate măsuțe de unde credincioșii au cumpărat diferite obiecte de cult, iar la mare căutare au fost și crenguțele de busuioc. înalt Prea Sfințitul Nicolae Corneanu, mitropolitul Banatului, a oficiat Sfânta Liturghie alături de Prea Sfințitul Paisie Lugojanu, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Timișoarei. După începerea slujbei, în jurul orei 9,30, Catedrala Mitropolitană aproape că a devenit neîncăpătoare pentru sutele de timișoreni veniți pentru a se închina la moaștele sfântului. Mulți s-au spovedit pentru a putea primi și Sfânta împărtășanie după ce atingeau racla ocrotitorului Banatului. Credincioșii au fost prezenți în lăcașul de cult și la Acatistul Sfântului Iosif cel Nou de la Partoș, la ora 18, iar apoi au asistat la un concert de muzică religioasă interpretată de Corul Catedralei Mitropolitane. Viața și minunile ocrotitorului Banatului Sfântul Ierarh Iosif cel Nou de la Partos s-a născut în jurul anului 1568, în orașul Raguza Dalmației. Părinții săi, creștini de origine valahă, i-au dat numele de botez Iacob. După ce își pierde tatăl, la o vârstă fragedă, este trimis de către mama sa la Ohrida pentru a învăța carte, pe când avea doar 12 ani. Trei ani mai târziu, tânărul se călugărește la Mănăstirea Maicii Domnului din localitate, pentru ca după alți cinci ani să călătorească la Muntele Athos unde intră în obștea Mănăstirii Pantocrator. Aici primește numele de Iosif și, după ce deprinde meșteșugul luptei duhovnicești, al privegherii de toată noaptea, al ascultării și smereniei, se face sihastru în pădurile din împrejurimi pentru a se desăvârși. Se spune că pentru sfințenia vieții sale a avut darul facerii de minuni, vindecând în special pe cei ologi. Este numit egumen la Mănăstirea Sfîntului Ștefan din Adrianopol, pe care o conduce vreme de șase ani, apoi la Mănăstirea Cutlumuș din Athos, renumită ctitorie a domnilor țării Românești. Deși era retras în liniștea unei din Mănăstirea Vatoped, românii din Banat îl aleg păstor în locul răposatului mitropolit al Timișoarei pe Cuviosul Iosif Valahul, care la vârsta de 80 de ani era cunoscut în toate țările balcanice și considerat un sfânt în viață. în 1650 este hirotonisit arhiereu și așezat în scaunul de mitropolit al Timișoarei, unde rămâne vreme de trei ani. Se povestește că, după ce partea de apus a orașului de pe Bega a fost cuprinsă de flăcări, incendiul a fost stins după ce ploaia s-a pornit în urma rugăciunilor sale. în anul 1653 se retrage la Mănăstirea Partoș, unde mai trăiește încă trei ani înainte de a trece la cele veșnice. Sfântul Ierarh Iosif cel Nou, ocrotitorul Banatului și protector al pompierilor, a fost canonizat de Biserica Ortodoxă Română în 7 octombrie 1956 și este sărbătorit în fiecare an pe 15 septembrie. (C.R.) Alarmă falsă în timp ce credincioșii timișoreni se strângeau, în noaptea de 14 spre 15, la Catedrala Mitropolitană pentru a se închina la moaștele Sf. Ierarh Iosif cel Nou de la Partoș, un bărbat s-a gândit să facă o glumă proastă și să bage-n mulțimea-n sperieți. Cu câteva minute înainte de miezul nopții, ofițerul de serviciu de la 112 a primit un telefon de la un anonim, fiind anunțat că o bombă va exploda în 30 de minute la catedrală. Pirotehniștii, împreună cu polițiștii de la Secția 1, s-au deplasat imediat la fața locului. După ce au verificat perimetrul, au constatat că era vorba de o glumă proastă. Acum oamenii legii fac cercetări pentru identificarea persoanei care a efectuat apelul. (G.S.) Ocrotitorul Banatului a reunit la Timișoara credincioși din toate colțurile țării Minunile de la Partoș