Renaşterea Bănăţeană, iunie 2010 (Anul 22, nr. 6206-6224)

2010-06-30 / nr. 6224

2 Renașterea bănățeană Actualitate Reinstalarea profesorului Sandu 3olcea, la începutul acestei săptămâni, în fruntea Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Timiș, după treisprezece luni de "exil managerial", se suprapune cu un moment extrem de dificil din existența breslei dasălilor români care au putut afla, in acest sezon de recesiune globală, cum se poate transforma o majorare salarială de 50 de procente într-o cădere de 25 la sută, fără a mai pune la socoteală celelalte fațete ale austerității deja afișate sau pândind după ori. în aceste condiții, deși subiectul crizei nu s-a aflat pe ordinea de zi a primei reîntâlniri a "generalului" :u presa, subiectele abordate de noul vechi titular al șefiei SSI au legătură nemijlocită cu situația de ansamblu, Sandu Golcea evitând, elegant, să împartă acuzații. Un nou calendar pentru distincțiile "Gheorghe Lazăr" și diplomele de excelență Pe durata absenței de la conducea ISI, aceste distincții, care răsplătesc activitatea la catedră a celor mai buni profesori din învățământul preuniversitar (și nu doar în mod onorific, ele fiind însoțite de premii în bani echivalente cu până la o cincime din suma salariilor din ultimele 12 luni) nu au mai fost acordate, însă, a precizat ieri "generalul" Golea, "ministerul a revenit asupra problemei, stabilindu-se un calendar accelerat de acordare". Până în 8 septembrie, unitățile școlare vor primi rapoartele de evaluare și documentele justificative pe care le vor analiza până în 15 septembrie și le vor remite inspectoratului trei zile mai târziu, cu confirmarea în scris a existenței fondurilor necesare premierii. ISJ va analiza și afișa listele solicitanților până în 30 septembrie, acestea urmând să ajungă la ministerul de resort până în 15 octombrie, de unde, până în 30 octombrie, vor fi emise ordinul și diplomele aferente. "Sunt convins că bani se vor găsi, mă voi implica personal în această problemă" a precizat Sandu Golcea, care a estimat că peste o sută de dascăli timișeni vor beneficia de aceste recompense. Fonduri europene pentru cariera dascălilor tineri Cel puțin alți 250 de profesori, aflați în prima jumătate a carierei profesionale, vor beneficia de susținere în ascensiunea profesională, printr-un proiect cu finanțare europeană, derulat de Universitatea de Vest (și în care Sandu Golcea este implicat ca expert), prin Departamentul de pregătire a personalului didactic (DPPD). Proiectul a demarat deja, cursurile efective (prin care se asigură pregătirea pentru examenele de definitivat, grad II etc.) urmând să înceapă în septembrie. "Pentru a spori șansele de promovare profesională a celor din localitățile mici și izolate, proiectul asigură cheltuieli de deplasare pentru toți participanții, iar pentru primii 50 și o diurnă", a mai spus Golcea, precizând că dosarele se depun direct la DPPD și că numărul de 250 de locuri se alocă anual. Reduceri de criză Tot ieri, conducerea ISJ a adoptat o serie de măsuri menite să aplice recenta ordonanță de urgență a guvernului privind reducerea costurilor din aparatul de stat. Primele decizii nu au nimic spectaculos: limitarea consumului de carburanți și deplasări, reducerea convorbirilor telefonice, controlul mai strict al consumabilelor (inlcusiv pentru actuala ediție a examenului de bacalaureat) etc. La acest ultim capitol pare să se înscrie și faptul că, în vădit contrast cu edițiile precedente ale "bac"ului, controalele efectuate de delegații ISJ și ai ministerului în teritoriu au constatat o absență aproape generalizată a fițuicilor și memoratoarelor! "Este o realitate că, sub aspect calitativ, învățământul românesc a scăzut foarte mult în ultimii ani, dar se pare că această ediție a bacalaureatului marchează un punct de cotitură" , a apreciat Sandu Golcea, opinând că elevii, părinții și dascălii înșiși își vor schimba viziunea față de rostul acestui examen, după ce au constatat eșecul promovărilor fără fundament. LAURENȚIU NISTORESCU Inspectoratul Școlar Timiș față cu recesiunea "Citești și câștigi!" "Renașterea bănățeană" își răsplătește abonații Ultima extragere din luna iunie a plimului câștigător care conține distanța de abonament pentru luna în curs la concursul "Abonează-te și vezi color!" a avut loc ieri, la sediul redacției. Câștigătorul este Constantin Comșa, din Timișoara, str. Piatra Craiului nr. 3, op. 31. Premiul constă într-un televizor color. Câștigătorul este așteptat la redacție mâine, la ora 14. Fiind ultima extragere din această lună, au fost desemnați și câștigătorii celor zece premii a câte 100 de lei: Ștefan Zhitescu, Timișoara, str. Circumvalațiunii, nr. 47, Ioan Podeanu, Giroc, str. Timiș, nr. 6, Valer Jivanovici, Timișoara, str. București, nr. 36, ap. 20, Rozalia Dobre, Gătaia, str. Muncitorilor, nr. 43, Iosif Erja, Timișoara,str. Letea, nr. 14, Maria Antohhi,Comloșu Mare,nr. 194,Toma Florea, Timișoara, str. Bran, nr. 3, ap. 1, Ionel Pascu, Pădureni, nr. 47, Antonio Kovács, Timișoara, str. Ana Ipătescu, nr. 20, ap. 19 și Măricuța Doica, Valcani, nr. 939. Ridicarea uremiilor se face personal, pe baza cărții de identitate. Prima extragere din luna viitoare va avea loc în data de 6 iulie, la ora 12.A.B.) miercuri 30 iunie 2010 Dunărea ne promovează scriitorii Scriitorii bănățeni membrii ai Filialei Timișoara a Uniunii Scriitorilor din România vor fi promovați de Administrația Bazinală de Apă Banat în cadrul proiectului "Dunărea, corp viu". Proiectul a fost prezentat, ieri, la ședința Comitetului de Bazin Banat cu ocazia Zilei Dunării. "Scopul proiectului este ca marele public să ia parte la gospodărirea apelor. Sunt mai multe idei, însă avem speranțe că cinci dintre acestea întâlnim cu elevii din județele Timiș și Caraș-Severin pe tema «Impactul antropic asupra zonelor protejate de pe râurile Timiș, Cerna și Nera», Tabăra de creație plastică Dubova și Festivalul scriitorilor Loire - Dunăre, unde vor fi promovați tinerii scriitori care au scris despre Dunăre, expoziția de fotografie cu Dunărea la izvoare și acțiunea "Dunărea, locul recitale au șanse de 51 la sută să fie implementate. Nu avem fonduri destinate acestui proiect ci, pentru finanțare, ne bazăm pe parteneriatele încheiate cu mai multe instituții și ONG-uri. în ceea ce privește proiectele destinate scriitorilor vor fi promovați tinerii care au scris despre Dunăre", ne-a declarat, ieri, Sorina Neaga, purtătorul de cuvânt al Administrației Bazinale de Apă Banat. (D.l.) De șapte ori TGST la Litschau în perioada 22 iulie - 7 august, Teatrul German de Stat Timișoara (TGST) va susține, la Teatrul de Vară din Litschau (landul Austria Inferioară), o serie de șapte reprezentații cu spectacolul "Comedie pe întuneric" de Peter Shaffer, o producție a ultimei stagiuni, realizată în colaborare cu Teatrul "Brauhaus". Inițiatorul și directorul acestei instituții teatrale, situată pe malul pitorescului lac Herrensee, este regizorul vienez Zeno Stanek, care semnează de altfel și regia montării timișorene. Suita de reprezentații timișorene pe scena din Litschau este intermediată de Ministerul pentru Artă și Cultură din Viena, de Institutul Cultural Român din Viena și de Consiliul Local Litschau. LAURENȚIU NISTORESCU