Renaşterea Bănăţeană, ianuarie 2011 (Anul 23, nr. 6381-6405)

2011-01-13 / nr. 6390

2 Renașterea bănățeană Actualitate vineri 14 ianuarie 2011 Dansatorii din Belinț, cunoscuți în Europa sunt tineri, talentați și cunoscuți în toată lumea. Cei 22 de dansatori populari ai ansamblului "Hora Belințului" au reușit, în doar trei ani, să obțină numeroase premii naționale și internaționale, distincții care au propulsat ansamblul în topul formațiilor folclorice renumite peste hotare. Constituit în noiembrie 2007 din tineri cu vârste cuprinse între nouă și 22 de ani, ansamblul "Hora Belințului" a ajuns, în prezent, la 80 de membri, potrivit primarului comunei, Gheorghe Florin Laza. 22 dintre aceștia însă reprezintă, frecvent, Belințul cu ocazia diferitelor evenimente culturale. în primăvara anului 2007, la festivalul de folclor "Vetre străbune", "Hora Belințului" a ocupat locul I la etapa zonală și la etapa județeană, în cadrul concursului folcloric județean de promovare a datinilor, cântecelor, obiceiurilor și jocurilor străbune "Lada cu zestre a neamului", câștigă premiul I la faza zonală și premiul II la faza județeană. Un an mai târziu, ansamblul din Belinț a reeditat succesul reputat la festivalul "Vetre străbune", iar în 2009 a participat la un spectacol susținut la Ambasada României de la Paris și la Școala de muzică Saint Leu la Foret. Dansatorii din Belinț au strâns, în lunile care au urmat, aplauze și în cadrul altor festivaluri desfășurate în țările vecine. Anul acesta, se pregătesc pentru Festivalul Internațional de Folclor Dijon, la care vor participa aproximativ 20 de țări. Invitația a fost făcută în mod direct de președintele festivalului, venit special la Beling, vara trecută, pentru a-i vedea pe tinerii care urmează să urce pe scenă; în martie, aceștia vor ști dacă își pot face bagajele pentru Dijon. GIANINA IANAS Clădirile aflate în paragină... Urmare din pagina 1 în caz contrar, operațiunea ar urma să fie executată de ADP sau altă firmă cu care primăria are contract, iar proprietarul va suporta costurile și eventualele sancțiuni pecuniare prevăzute de lege. Inițiatorii - consilierii locali Traian Stoia, Petru Ehegartner, Radu Toancă, Ovidiu Ciuhandu, Romanița Jumanca și Mihai Ritivoiu au pornit de la ideea că în toate cartierele Timișoarei există clădiri lăsate în paragină, care reprezintă imagini negative și nu ne fac cinste. Un alt argument este cel al adoptării unor decizii similare sau chiar mai extinse ca efect de mai multe autorități și oficialități europene. Punctul de vedere al arhitectului-șef din Primăria Timișoara este puțin diferit de cel al celor șase aleși care au inițiat proiectul, precizând că demolarea pe cale administrativă se poate face doar pentru construcțiile realizate fără autorizație. Demolarea clădirilor nu se poate face decât la solicitarea proprietarilor, tot ce poate face primăria fiind să le trimită acestora notificări. Concluzia arhitectului-șef Ciprian Cădariu este că propunerea încalcă dreptul de proprietate. Parcul Copiilor, imposibil de terminat la 1 iunie Un al doilea proiect de hotărâre se referă la Parcul Copiilor, aflat în părăsire de mai mulți ani. Cei șase consilieri doresc să se stabilească drept prioritate absolută pentru Direcția de mediu punerea în executare a proiectului pentru parc, stabilind ca dată de punere în funcțiune a acestuia 1 iunie 2011. Din nou, aparatul primăriei declară că proiectul nu poate fi pus în aplicare, invocându-se timpul necesar pentru parcurgerea etapelor proiectului pentru Parcul Copiilor. Abia în acest an va avea loc licitația, iar graficul de realizare a lucrărilor propriu-zise este de 11 luni, potrivit proiectului tehnic. în referatul atașat la proiect se spune, negru pe alb, că darea în folosință a parcului este imposibil de făcut până la data de 1 iunie a acestui an. O a treia inițiativă se referă la inscripționarea cu plăcuțe serigrafiate a tuturor obiectivelor de interes turistic, a monumentelor istorice și a podurilor, pe acestea urmând să fie menționate date istorice despre acestea în limbile română și engleză. Despre această operațiune, aparatul primăriei susține că ar fi în curs de îndeplinire. Gata cu contractele preferențiale. Grupul de consilieri mai propune ca, la expirarea contractelor de concesiune sau cesiune a unor bunuri aparținând municipiului Timișoara, regiile și societățile comerciale din subordinea consiliului local să nu mai primească încredințări gratuite spre exploatare, ci să se conformeze regulilor pentru orice alte societăți comerciale. "De la caz la caz, se va impune o reevaluare a modului în care municipiul Timișoara încredințează, cu titlu gratuit, bunuri în concesiune, cesiune sau alte forme de exploatare societăților aflate în subordine, acestea trebuind să se ralieze la principiile economiei de piață și la rigorile societăților comerciale performante", se arată în expunerea de motive a proiectului. Atât Direcția tehnică din primărie, cât și Direcția patrimoniu au solicitat respingerea proiectului. Cel de-al cincilea proiect are ca obiect acordarea adeverinței de inexistență pentru toate clădirile demolate cu autorizație de demolare, care din diferite motive birocratice au fost refuzate de compartimentul juridic. De asemenea, la cererea proprietarului, se vor elibera adeverințe parțiale de inexistență pentru clădirile demolate până la data cererii și, în paralel, se va prelungi autorizația de demolare pentru clădirile pe care solicitantul (proprietarul) dorește să le demoleze în continuare. Proiectul a pornit de la câteva sute de cazuri în care proprietarii și-au demolat legal clădirile, dar nu au obținut adeverințe de inexistență a acestora, astfel că, pe lângă faptul că nu pot construi nimic pe terenurile respective, deși sunt goale, sunt nevoiți și să achite în continuare impozite pe clădirile care nu mai există. Consilierii merg înainte Așa cum era de așteptat, nici pentru acest proiect nu s-a obținut un referat favorabil din partea aparatului de specialitate din primărie (în acest caz, instituția arhitectului-șef), astfel că la ședința în plen se va vedea cine va obține câștig de cauză, respectiv voturi, angajații municipalității fiind obligați să pună în aplicare hotărârile consilierilor locali, fie că le plac, fie că nu. Unul dintre inițiatorii celor cinci proiecte, consilierul Radu Toancă, ne-a declarat: "Motivele invocate de unele persoane din primărie sunt tendențioase și trase de păr. Noi mergem înainte, iar proiectele vor trece, așa cum au trecut și la ședințele din noiembrie și decembrie anul trecut. Nu avem nici un conflict cu nimeni din primărie, iar proiectele noastre - care nu țin de vreun partid anume - urmăresc să corijeze niște anomalii în funcționarea aparatului primăriei. Acesta a și fost motivul pentru care am schimbat regulamentul și pentru care avem atâtea inițiative. Funcționarii nu au decât să dea câte referate defavorabile vor, pentru că, practic, nu au cum să oprească deciziile consiliului". DANIELA DAMIAN Foto: ADRIAN PÎCLIȘAN