Renaşterea Bănăţeană, ianuarie 2012 (Anul 24, nr. 6686-6708)

2012-01-13 / nr. 6693

Ziua Culturii Naționale Personaj emblematic al identității culturale a tuturor românilor, Mihai Eminescu a fost de două ori contestat în acest an secol și-ceva de eternitate: în vremea obscurantismului proletcultist, impus de ocupația bolșevică în anii postbelici, și în anii tulburi care au urmat Revoluției din 1989. Făcută cu aceleași mijloace primitive și cu aceleași ignobile motivații, contestarea post-decembristă a lui Eminescu avea să fie magistral curmată anul trecut, prin gestul Parlamentului României de a proclama data de naștere a Luceafărului, 15 ianuarie, drept Zi a Culturii Naționale. Inițiativa era cu atât mai plină de semnificații, cu cât legea care i-a dat conținutegea 238/2010 a fost adoptată in unanimitate, într-un moment de tensiuni politice interne, în care cu greu s-ar fi putut găsi o altă temă de consens național. Continuare în pagina 2 Aproape jumătate din timișoreni cred că orașul stagnează în luna decembrie a anului trecut. Departamentul de sociologie din cadrul facultății de sociologie-psihologie a Universității de Vest din Timișoara a testat opinia publică privind percepția aspectelor administrative locale și județene. Printre concluziile barometrului, care nu sunt mult diferite de cele din 2010, se află cea conform căreia evoluția Timișoarei se menține la același nivel în ultimii cinci ani. Cele mai mari cinci nemulțumiri ale locuitorilor Timișoarei sunt legate, în ordine, de spațiile de parcare a autoturismelor, starea unităților sanitare, fluența traficului rutier, câinii vagabonzi și sistemul Telpark. Cele mai satisfăcătoare aspecte ale vieții timișorenilor, din punct de vedere administrativ, sunt spațiile verzi, colectarea gunoiului, spațiile de joacă, ordinea și liniștea publică, precum și curățenia străzilor și trotuarelor. încrederea în instituții se află într-o continuă scădere, pe primele locuri fiind biserica, armata, mass-media, primăria și poliția. Majoritatea timișorenilor au o părere bună despre oraș, în jur de 70 la sută fiind de acord că este un loc prietenos și primitor, un nod economic și comercial important, tolerant cu minoritățile, dar peste jumătate cred că Timișoara nu mai are renumele de altădată. Continuare în pagina 5 Vreme rece în Banat Rafale puternice de vânt și ninsori s-ar putea abate peste Banat în acest weekend, atenționează meteorologii. Pentru astăzi, în județul Timiș sunt prognozate temperaturi cuprinse între 2 și 5 grade Celsius. Cerul va fi mai mult noros, iar vântul va sufla cu putere din direcția vest-nordvest. Noaptea, valorile din termometre vor coborî până la - 3 grade Celsius, în Caraș-Severin, sunt așteptate ninsori. Temperaturile vor fi ceva mai scăzute decât în Banatul de șes, situându-se în jurul valorii de 0 grade Celsius ziua și - 4 grade Celsius noaptea. Mâine, sunt prognozate ninsori în mai toată regiunea vestică; în zona Timișoarei, temperatura nu va trece de 1 grad Celsius peste zi. Noaptea, termometrele vor indica valori cuprinse între -3 și -4 grade. în zona montană, valorile termice se vor situa peste zi între 0 și -2 grade Celsius. Noaptea se anunță foarte rece, temperatura coborând până la -8 grade. (G.l.) Sârbii au petrecut de "Nova Godina" Sunt ortodocși de rit vechi - pravoslavnici care respectă și acum calendarul iulian iar pentru ei Anul Nou vine întotdeauna mai târziu. Mii de sârbi bănățeni au făcut noapte albă, sărbătorind "Nova Godina" în mai multe cluburi și restaurante din Timișoara, unde a răsunat muzica, s-a încins dansul, țăndări s-au făcut paharele și, odată cu ele, tot ghinionul. Cu sarmale și vin, cu friptură și șampanie, miez de nucă prăjit și aducător de noroc, cu șliboviță și delicatese culinare tradiționale, frumoase la vedere și minunate la gust, cu zvon de "harmonică" și poftă de viață, sârbii au dovedit, ca de fiecare dată, că sunt veseli și că, orice ar fi, când e vorba de petreceri sunt neîntrecuți. Continuare în pagina 2 t" £> Titlurile zilei în universități se pregătește luptă pentru fotoliile de rector Pagina . Bătălia pentru dezvoltare economică se dă și la Sandra Pagina !wwwjrenastereajo