Renaşterea Bănăţeană, noiembrie 2012 (Anul 24, nr. 6938-6961)

2012-11-21 / nr. 6955

marți, 20 noiembrie 2012 Frumosul cartier de hârtie al Biledului... Comuna Biled are un frumos plan urbanistic zonal, fiind vorba practic de un nou cartier, cu circa 200 de locuri de case și o zonă disponibilă pentru firme atât din zona comerțului și serviciilor, cât și din cea a producției. Insă dacă pe hârtie totul e fain și frumos întocmit de arhitect, mai puțin încurajator este ceea ce se întâmplă pe teren. Sunt puține case în construcție și, după cum aflăm de la primarul Leontin Duță, nu prea e înghesuială nici la solicitările de concesionare a parcelelor pentru construcții. Doar circa 150 din cele 200 de planuri disponibile au fost cerute. Asta în pofida unei taxe modice pentru concesiune, cu posibilitatea încheierii contractului pe 49 de ani. De ce se întâmplă așa? Pentru simplul motiv că omul, odată intrat în posesia terenului, are la dispoziție un an pentru a începe construcția și încă unul pentru a ridica imobilul la roșu. E prin județul de cetățeni care s-au ars cu investiții imobiliare, așa că apetitul scăzut pentru case noi la Biled este perfect explicabil. în același timp, cei care vând terenuri pentru case la Biled duc dorul cumpărătorilor, deși valoarea parcelelor s-a prăbușit până la doar cinci euro pe metrul pătrat. Primarul oftează, însă, mai ales din cauza lipsei investitorilor, neavând mari speranțe că noul cartier va avea prea curând ocupanți în zona sa industrială. Oftează mai ales după hipodromul pe care un întreprinzător italian dorea în urmă cu câțiva ani să-l amenajeze la Biled, dar a fost tratat cu refuz de către consiliul local. Și nu a fost singura investiție interesantă respinsă de legislativul local. Asta se întâmpla cu ani în urmă, când recesiunea economică încă nu se întrevedea. Din punctul de vedere al primarului Duță, nici pentru o colaborare mai fructuoasă cu actualul consiliu local nu există cele mai bune auspicii,deoarece primele ședințe au fost destul de furtunoase, la ultima dintre ele o parte a consilierilor amenințând că taie fondurile chiar și pentru publicația periodică a primăriei. Acum, însă, de respins investitori nu mai poate fi vorba, căci nimeni nu se arată interesat de demararea vreunei afaceri mai de Doamne-ajută la Biled. TUDOR MIHAI LENGHER Numărul caselor în construcție este mic și cererea de loturi e mai mică decât oferta Primarul Leontin Duță oftează după investitorii pe care Biledul _________i-a pierdut_________ Planul urbanistic cuprinde circa 200 de locuri de casă și o zonă pentru industrie, servicii și comerț Traiul la bloc nu poate, totuși, funcționa pe sistem individual în anii de după Revoluție, prețul din ce în ce mai mare la utilități, problemele cu administratorii de bloc care au fugit cu banii ori, pur și simplu, dorința de a plăti atât cât consumi, i-a făcut pe mulți dintre românii care trăiesc la bloc să renunțe la orice fel de asociere, în sens legal, cu vecinii. Dacă în orașele mari, asociațiile de locatari au fost înlocuite cu cele de proprietari demers absolut necesar pentru a putea încheia contracte cu furnizorii de utilități, în comunitățile mici acest lucru nu s-a întâmplat; sistemele de încălzire au devenit individuale - după caz, pe curent, pe lemne sau pe gaz, contoarele de apă la fel. Puține mai sunt cheltuielile care se achită la comun: "De ce să suferim noi din cauza restanțierilor? Așa, plătești, ai, nu plătești, stai și rabzi", este justificarea oferită de proprietarii de apartamente. Totuși, lipsa unor forme de asociere legală între proprietarii aceluiași bloc creează, dacă nu neplăceri, impedimente în buna întreținere a imobilelor. în Gătaia, sunt nouă blocuri, și nici o asociație de proprietari legal constituită. Apartamentele sunt încălzite în sistem individual, cu sobe ori centrale pe lemne, apa se achită în baza unor contracte individuale. Pentru că nu au asociații de proprietari, locuitorii din Gătaia care trăiesc la bloc nu pot, de exemplu, să-și izoleze locuințele cu ajutor de la guvern. Cum proiecte de acest gen există, Raul Cozarov, noul primar al orașului, a avut mai multe întâlniri cu proprietari de apartamente, în încercarea de a-i convinge pe aceștia să se constituie în asociații. "Altfel, nu am cum să accesez acele fonduri", explică edilulșef al orașului. Cei care se decid să se constituie în asociații de proprietari vor primi din partea primăriei asistență legală pentru întocmirea actelor. Aflând că, în acest fel, vor avea posibilitatea să își izoleze blocurile cu ajutor de la stat, locatarii unei scări au decis să-și facă asociație. Traiul la bloc nu poate, totuși, funcționa pe sistem individual... (M.M.) Actualitate Renașterea bănățeană 5 Centrele de Nefrologie și Dializă IHS înseamnă libertatea de a călători International Healthcare Systems inaugurează cel de-al treisprezecelea Centru de Nefrologie și Dializă din țară în Constanța, punând încă o piatră la temelia proiectului Dializa de Vacanță în România. IHS este o rețea de centre de nefrologie și dializă, înființată în 2004, care face parte dintr-un grup de companii care activează în patru țări din Sud Estul Europei. Proiectul pune la dispoziția pacienților cu boli renale cronice tratamente de cea mai înaltă calitate, utilizând aparatură de ultimă generație, în zone de vacanță de la munte și mare. Așadar, un sejur la Bușteni și Constanța nu mai reprezintă nicio problemă, pentru că o echipă de profesioniști IHS are grijă ca pacienții în vacanță să beneficieze de tratamente în siguranță într-un mediu plăcut, familial. IHS este lider în calitatea serviciilor medicale oferite de către cei 500 de profesioniști dedicați celor 1500 pacienți aflați în tratament din București și alte 10 orașe din țară. Dr. Dimitrie Capsa, director medical al companiei IHS, explică: "Investim în oameni! Prioritățile noastre sunt educarea și instruirea continuă a pacienților și personalului cu scopul de asigura o permanentă îmbunătățire a calității vieții. Odată cu dobândirea cunoștințelor necesare, cu respectarea unui program de viață sănătos, cu o atitudine pozitivă și prin conștientizarea tuturor simptomelor bolii și a tuturor posibilelor soluții de tratament, pacienții tratați în centrele noastre pot aborda un stil de viață considerabil îmbunătățit, cât mai aproape de normalitate. Toată lumea merită o vacanță din când în când, de aceea ne bucurăm să oferim pacienților posibilitatea de a se bucura de un sejur la mare și la munte". ... "Vă propun un parteneriat onest între mine și fiecare dintre dumneavoastră, bazat pe bun-simț și respect reciproc" Cosmin Costa, candidat USL Colegiul 5