Renaşterea Bănăţeană, februarie 2013 (Anul 25, nr. 7011-7034)

2013-02-14 / nr. 7022

2 Renașterea bănățeană Turiști cam triști prin paradisul de care nimeni nu pare să mai aibă nevoie Nu știm cât de bine stă Buziașul - perla balneo-turistică a județului Timiș - la numărul de găști în această perioadă, care oricum depind de câți bani alocă Ministerul Muncii, dar știm că, în prima zi din această săptămână, în plin centrul stațiunii, un număr impresionant de câini au putut fi văzuți la promenadă. Unii chiar prin fața primăriei, ca patrupede de companie la cumpărături, alții doar așa, într-o defilare fără scop politic. Asta s-a întâmplat cu două trei ore înainte de masă, când abia erau câteva grade în termometre. După prânz, turiștii canini de pe strada principală a Buziașului își făceau, se înțelege, siesta pe trotuar, numărul lor fiind chiar impresionant. Am putut număra din mașina care se deplasa cu viteza legală pentru interiorul localităților vreo zece chiar 12, dar dulăi, unul și unul. Câțiva făceau plajă în toată regulă, căci soarele era sus și strălucitor. în a doua parte a acestei plimbări prin orașul-stațiune, am făcut o vizită în parc, dar nu pentru a ne opri la Grădina Bănățeană sau la Casa Albă și nici pentru a privi cerul prin acoperișul colonadei. Ne-am oprit o clipă, ca boul la poarta nouă, la o ușă cu lacăt pe care scria: "Intrare în rai". Fiind ferecată, n-am avut ocazia să avem contact cu acest loc atât de râvnit, așa că ne-am mulțumit să dăm cu capul în zid, dacă tot a fost acel îndemn acolo. La Buziaș, ca și în alte locuri cândva cu frumuseți pe care să le arăți și copiilor, convingându-i astfel să nu le ocolească, lipsește ceva. Și tot ceva prisosește. Ceea ce este în plus poate fi numit: paragină, abandonare... Ce să facem dacă suntem nostalgici? Nu putem fi altfel... MARCEL SĂMÂNȚĂ De vorbă cu psihologul școlar "Pe vremea mea", mai precis în timpurile în care noi, adulții de azi, eram elevi, funcționau, în incinta școlilor, cabinete medicale, cu doctor și asistentă, iar în unele instituții de învățământ se găseau și cabinete stomatologice. Acum, pentru a avea, în incintă, cabinet medical, școala respectivă trebuie să aibă înscris în cataloage un anumit număr de elevi. Școlile de azi au, însă, alt gen de specialist, neîntâlnit "pe vremea noastră":psihologul școlar. Acesta oferă servicii de evaluare psihologică, consiliere individuală, de grup, familială, orientare școlară și profesională, consiliere a carierei și programe educaționale. Beneficiarii serviciilor de asistență psihopedagogică, oferite de consilieri școlari, specializați în psihologie sau pedagogie, sunt elevii, părinții și cadrele didactice. Având în vedere faptul că în școala generală sunt elevi minori, aceștia pot veni la cabinet doar cu acordul părinților sau al tutorelui legal. Cabinetul de asistență psihopedagogică al Școlii Gimnaziale Jimbolia are angajați doi psihologi, fiecare cu jumătate de normă (în statul de funcționare, pentru respectivul cabinet s-a perceput o normă întreagă). Colaborează bine cu cadrele didactice, astfel că eventualele probleme pot fi detectate și rezolvate rapid. Și au de lucru, deoarece problemele de viață nu ocolesc sufletele în formare, așa cum ar fi posibil să se întâmple doar într-o lume ideală, în viața reală, copiii au și ei probleme emoționale, și trebuie ajutați să le depășească. O problemă destul de des întâlnită în activitatea psihologilor școlari o reprezintă cea a copiilor cu părinți plecați la muncă în străinătate. "Am avut și noi în școală astfel de situații. Vorbim despre copii care sunt mai agitați, care cer mai multă atenție", declară profesoara de matematică Mihaela Geambaru, directoare a Școlii gimnaziale Jimbolia din anul 2007. Atunci când psihologul constată că problemele copilului sunt cauzate de cele din familie, sunt chemați și părinții la consiliere. Există și părinți care, din motive personale, nu sunt de acord ca fiul ori fiica lor să discute cu psihologul școlar. Chiar și la Jimbolia a existat un astfel de caz, însă, atunci când au acordul părinților, copiii pot, dacă doresc, să fie consiliați de un specialist. Pentru orice problemă au ei pe suflet.... chiar și sentimentală! MIHAELA MAGHIAR Actualitate joi 14 februarie 2013 Troc Ad-hoc, schimb... pe loc Pentru timișorenii care nu cred în convenții, iubesc evenimentele inedite și au pe acasă obiecte (cărți și CD-uri, piese vestimentare, bijuterii și mărunțișuri) despre care consideră că ar putea aduce bucurie altcuiva, comunitatea handmade locală pregătește o nouă ediție Troc Ad-hoc. "Asociația Cloud Factory vă propune schimburi de obiecte și voie bună. Banii sunt, adesea, un mijloc de supraevaluare a unor lucruri care ar putea fi obținute și astfel, de exemplu prin schimburi liber consimțite. Pentru a elimina banii din relațiile interumane, măcar pentru o zi, vă invităm la Troc Ad hoc ca să experimentați astfel de tranzacții, mai colorate și mai personale" spune Ana Maria Teodorescu, rezentanta..."Fabricii de nori", anunțând că sâmbătă, între orele 17 și 19,30, la "Cuib d'arte",pe strada Mărășești, nr 14, vor fi bine-veniți toți cei ce vor să schimbe obiecte și... impresii, să dea o palmă simbolică mercantilismului și goanei după bani, să accepte că valoarea lucrurilor este relativă, să recicleze prin reutilizare. "Troc Ad-hoc nu este târg de vechituri, piață secondhand sau afacere, ci o manifestare originală în cadrul căreia participanții vin cu unul, două, trei sau mai multe obiecte și le oferă celorlalți în schimbul a ceea ce preferă", spun organizatorii, adăugând că negocierea e directă, atmosfera e plăcută, iar acțiunea deja o tradiție timișoreană la care aderă tineri tineri, dar și... tineri de alte vârste. (C.D.T.) Se pregătește Caravana BookLand "Un târg de carte clasic, combinat cu improvizații, dinamism, concerte, dialoguri, dezbateri, muzică, dans, film" promit organizatorii celei de-a treia ediții a Caravanei BookLand, care va porni prin țară în 5 martie și va ajunge la Timișoara în intervalul 16-28 aprilie, când va poposi în Piața Operei. "Inovator și doborâtor de prejudecăți, târgul a reușit coborârea cărții din turnul de fildeș pentru a o aduce în mijlocul oamenilor, invitând cititorii la întâlniri într-un spațiu familiar și la îndemână", spune, din partea organizatorilor, Sorin Lucăci, adăugând că, în periplul său prin 19 orașe din țară, BookLand va promova o selecție optimă de titluri de carte, muzică și film din portofoliul a peste o sută de edituri. (C.D.T.)