Renaşterea Bănăţeană, februarie 2013 (Anul 25, nr. 7011-7034)

2013-02-23 / nr. 7030

2 Renașterea bănățeană Actualitate Mitropolitul Vasile Lăzărescu, pomenit la Catedrala timișoreană la 44 de ani de la trecerea sa politană. După Sfânta Liturghie în veșnicie, cel dintâi arhiereu al săvârșită de PS Paisie Lugojanul, restauratei Mitropolii a Banatului, episcop vicar al Arhiepiscopiei dr. Vasile Lăzărescu al Banatului, Timișoarei, împreună cu mai mulți a fost pomenit la Catedrala Mitro- preoți și diaconi, slujba de pomenire pentru acela care a păstorit Banatul ortodox între anii 1947 și 1961 a fost oficiată în cripta de sub altarul catedralei, unde se află mormântul ierarhului. Pensionat de autoritățile comuniste în anul 1961, Mitropolitul Vasile Lăzărescu și-a trăit ultimii ani de viață ca simplu monah la Mănăstirea Cernica de lângă București. Deși și-a manifestat dorința de a fi înmormântat în Catedrala de la Timișoara, căreia i-a fost ctitor, oficialii defunctului regim au decis ca locul său de veci să fie în cripta familială din localitatea Cornești. Abia în 1993, sicriul cu osemintele arhiereului au fost aduse în sfântul lăcaș desemnat de răposatul mitropolit, racla fiind amplasată conform testamentului înaltului ierarh, în „prima nișă de sus din dreapta, cum ieși din cripta de sub altarul Catedralei". (C.D.T.) Interferențe culturale olteano-bănățene în patru volume "Frecvența întâlnirilor și colaborărilor de durată dintre scriitorii bănățeni și cei olteni ne-a creat mereu dificultăți în a ne da seama în timp util cine trebuie să achite cotizația la noi și cine la Craiova", a declarat, ieri, criticul literar Cornel Ungureanu, amfitrionul reuniunilor literare de fiecare vineri de la Filiala Timișoara a Uniunii Scriitorilor din România, întâlnirea de ieri i-a avut ca protagoniști pe doi scriitori pentru care apartenența la o regiune geografico-literara este greu de stabilit - severineanul Valeriu Armeanu e originar din Giroc, iar olteanca Viorica Gligor s-a născut la Bocșa, certe rămânând însă erudiția, talentul și solidaritatea întru cultură. "Valeriu Armeanu este unul dintre eroii adolescenței mele, un om cu un curaj care ne speria, pe mine și pe tata, atunci, într-un Severin literar de tip sud-american în care se purtau lupte de idei al căror scop îmi scapă și astăzi", a mărturisit scriitorul și editorul Robert Șerban, în preambulul prezentării celor trei volume cu care poetul oaspete s-a înfățișat printre literații timișoreni. Botezate "Elegii", "Hoții de fulgere" și "Drumul spre Emaus", cărțile lui Valeriu Armeanu, aveau să aprecieze vorbitorii, în frunte cu romanciera Nina Ceranu și criticul literar Adrian Dinu Rachieru, impresionează prin prospețimea limbajului, neastâmpărul trecerii de la un registru stilistic la altul (care face ca nici o carte să nu pară reluarea precedentei), reiscodirea genului baladesc și duritatea lexicului, dezvăluind un om de cuvinte independent de omulde carne din care descinde. La rândul său, Viorica Gligor a ales să se prezinte la Timișoara printr-un "jurnal al jurnalelor", volumul "Aventuri subiective - metamorfozele jurnalului feminin" dovedindu-se un exercițiu de recenzare, în egală măsură, a operelor de gen semnate de câteva nume mari ale feminismului literar românesc și a fenomenului în sine, care probează o empatie ce nu abdică de la normele esteticului, precum și o metodă critică de îndrăzneală și rafinament. Să precizăm că printre autoarele recenzate de Viorica Gligor se numără nume precum Monica Lovinescu, Jeni Acterian, Constanța Buzea, Nora Iuga, Marta Petreu sau Ioana Em. Petrescu. LAURENȚIU NISTORESCU Duet expozițional la Galeria "Calina" Galeria timișoreană de artă contemporană "Calina" va găzdui, începând de vineri, expoziția de fotografie semnată de tinerii artiști vizuali Mihai Barabancea (București) și Tudor Borduz (Timișoara). Cel dintâi are la activ participări la mai multe expoziții și festivaluri de film (precum "Galeria Nouă", "Turul României în 7 zile", "Experiment Hibernal" sau Bucharest International Experimental Film Festival), în vreme ce concitadinul nostru, și el absolvent al Universității Naționale de Arte București, a participat la mai multe expoziții de grup și a avut până astăzi două prezentări personale. Vernisajul este programat la ora 18, în spațiul propriu al galeriei "Calina", din strada Mărășești nr. 1-3. (L.N.) sâmbătă, 23 februarie 201 S-a abonat și a câștigat! Un televizor a intrat în posesia unei fidele cititoare a ziarului "Renașterea bănățeană" Letiția Avrămuț a intrat, ieri,în posesia unuia dintre premiile oferite "Renașterea bănățeană". Doamna Avrămuț, din Deta, este o fide abonată a cotidianului nostru și spune că citește cu drag articolele d ziar. "îmi plac foarte mult comentariile lui Alexandru Păduraru și eu scrie Marcel Sămânță. Citesc tot ziarul”, spune doamna Avrămuț. Televizor îl va păstra pentru familia ei, pentru că nu se cade să dai norocul d casă. "Nu am participat foarte des la concursuri, dar uite că acum ai avut noroc", afirmă câștigătoarea. "Renașterea bănățeană" oferă, luna prin tragere la sorți, patru televizoare, trei aspiratoare, trei telefoane mobile excursii în țară sau străinătate. De asemenea, pe baza cupoanelor publicat în ziarul nostru, beneficiați de reduceri de prețuri la clinici medicali unități alimentare, locuri de recreere, fast-fooduri etc. Participanții , concursurile organizate de ziar sunt rugați să specifice citeț, pe plic, numeli adresa și perioada pentru care au făcut abonament. (A.T.) Opera se îmbracă în galben și albastru Astăzi, la ora 19, Opera Națională Română din Timișoara va străluci iluminată în galben și albastru, pentru a marca 108 ani de Rotary International, dar și 28 de ani de când a fost inițiat proiectul de eradicare globală a unei cumplite maladii, poliomielita. Momentul festiv va aduna, în capitala Banatului, membrii cluburilor Rotary Timișoara, Rotary Cetate și Rotary Ripensis, organizații care își vor prezenta succint cele mai importante programe și operele de caritate, iar proiecțiile de pe clădirea Operei vor fi completate de un moment muzical ci "Timișoara Big Band" și un fastuo foc de artificii. „Am optat pentru acest edificiu important al Timișoarei dată fiind însemnătatea sa istorică și culturală. Este locul care a da numeroase premiere europene naționale, un simbol al Revoluției din 1989, o instituție de cultură de elită și, să nu uităm, va avea un rol important în proiectul Timișoara - Capitală Culturală Europeană 2021", a spus Horațiu Rada, președintele "Club Rotary Cetate Timișoara", 2012-2013. (C.D.T.) Timișoara se pregătește pentru Târgul de Mărțișor începând de luni, orașul de pe Bega se va umple de mărțișoare. Aproximativ 900 de persoane au primit de la primărie autorizație pentru vânzarea micilor simboluri ale primăverii, în perioada 25 februarie - 3 martie. Dintre acestea, 400 se vor afla în Piața Victoriei, iar restul de 500 în alte zone ale orașului. Cum mărțișoarele trebuie însoțite și de flori, edilii au decis că acestea vor putea fi comercializate pe strada Mărășești, între 28 februarie și 9 martie, cei interesați putând să depună solicitări începând de astăzi la primărie. (D.D.)