Renaşterea Bănăţeană, ianuarie 2014 (Anul 26, nr. 7289-7313)

2014-01-13 / nr. 7297

2 Renașterea bănățeană Actualitate 1643, acesta este numărul locuitorilor din comuna Bârna, conform ultimului recensământ derulat la nivel național. Dintre aceștia, o treime sunt etnici ucraineni, provenind din familii venite în Banat din Maramureș , în căutarea unui trai mai bun. Etnic ucrainean este și primarul Dumitru Pecora. "Părinții mei au venit aici din Maramureș, în 1968. Eu, atunci, aveam zece ani", declară edilul. Cei din familia Pecora, la fel ca toți credincioșii de rit vechi, țin sărbătorile de iarnă după calendarul iulian. "Știți cum e în comuna noas-Crăciunul lor, apoi vine rândul ucrainenilor. Dacă o fată ucraineană se mărită într-o familie de români, atunci ține sărbătorile de iarnă cu românii. Iar când o româncă merge într-o familie de ucraineni, atunci sărbătorește Crăciunul pe rit vechi, cu noua ei familie. Așa e și în cazul băieților. Contează în ce familie intră tânăra mireasă sau tânărul mire. în familiile mixte, unii sărbătoresc un singur Crăciun, pe rit nou sau vechi, tră? Familiile de români sărbătoresc alții țin ambele sărbători. Fiecare Bârna, comuna unde sărbătorile de iarnă se țin de două ori cum dorește", explică primarul. O dată, este, însă, comună pentru toată lumea, data la care vine Moșul pentru copiii din Bârna. Ei primesc cadouri atunci când începe vacanța de iarnă! Deseară, pentru ortodocșii de rit vechi va fi iar petrecere la trecerea în Noul An. Vor sărbători tinerii din comună, la Căminul cultural din satul Pogănești, acolo unde peste 94 la sută din populație este ucraineană. MIHAELA MAGHIAR Dumitru Pecora, primarul comunei Bârna in această seară, la Căminul cultural din satul Pogănești va fi petrecere mare. Ortodocși de rit vechi, tinerii ucraineni vor sărbători, împreună, trecerea în Noul An Antologie lirică Filiala Timișoara a Uniunii Scriitorilor din România va organiza mâine, de la ora 12, la sala Orizont din Piața Sf. Gheorghe nr. 3, etaj I, lansarea antologiei de poezie "Piper, scorțișoară, dafin, vanilie", coordonată de Marian Oprea. Antologia, apărută la Editura "Brumar", reunește creațiile a aproape o sută de poeți din Banat și din alte zone ale țării, apariținând ultimelor trei generații printre cei antologați numărându-se și colegul nostru Marcel Sămânță (foto). Oficiile de prezentare vor fi făcute de criticul literar prof. dr. Cornel Ungureanu, președintele USR Timișoara. Manifestarea este dedicată Zilei Culturii Naționale, ziua de naștere a poetului Mihai Eminescu. LAURENȚIU NISTORESCU Sârbii și ucrainenii sărbătoresc Anul Nou pe stil vechi Urmare din pagina 1 Din meniul de Anul Nou al sârbilor timișeni nu vor lipsi, bunăoară, "karageorgevaci pleskavița", fripturile de miel și de purcel, salatele cu dichis, afumătura și tortul cu nucă, iar cei care țin la datinile strămoșești vor avea grijă ca, înainte de miezul nopții, să se afle în preajma unor țigănci. Dacă acestea îi vor acoperi cu fustele lor largi, înflorate, vor fi norocoși și sănătoși tot anul, spun bătrânii, iar dacă vor sparge paharele vor alunga vechile necazuri și ghinioane. Mâine, de Sfântul Vasile, gospodinele pregătesc "vasilițe", prăjituri specifice sărbătorii. Cu borș cu sfeclă roșie și ciuperci prăjite în ulei și usturoi se vor ospăta,de Revelion,ucrainenii,care în prima zi din Noul An îl prăznuiesc, și ei, pe "Vaselea". Totul e ca acest început să stea sub semnul veseliei și optimismului, ca sub aceleași auspicii favorabile să se așeze și zilele ce vor trece până când se schimbă, din nou, anul. în Timiș trăiesc comunități însemnate de sârbi și ucraineni, ale căror tradiții se păstrează și astăzi. Calendarul iulian, respectat de creștinii de rit vechi, a fost folosit în Europa până în anul 1582, când Papa Grigore al II-lea a realizat un nou calendar, cel gregorian, adoptat de majoritatea țărilor de pe continent. Până în 1923, bisericile ortodoxe au folosit în continuare calendarul iulian, în luna mai a acelui an, Sinodul de la Constantinopol a propus calendarul iulian îndreptat, format dintr-o parte solară, similară cu cea de care ține cont calendarul gregorian, și una lunară, cu ajutorul căreia se calculează astronomic data Paștilor. învierea Domnului e prăznuită la aceeași dată de toți creștinii ortodocși. (C.D.T.) luni, 13 ianuarie 2014 Prințul Paul vrea conacul de la Banloc Prințul Paul vrea conacul de la Banloc. Pe lângă castelul regal al principesei Elisabeta a Greciei, sora regelui Carol al II-lea, prințul a cerut să îi fie retrocedate 200 de hectare de teren, păduri, o pescărie și o orezărie; în instanță, acestuia i s-au retrocedat 200 de hectare de pădure și 50 de hectare de teren. Cornel Toța, edilul comunei, afirmă că retrocedarea nu s-ar putea face mai repede de un an, în cazul în care instanța va dispune acest lucru; în prezent, conacul de la Banloc se află în administrarea Mitropoliei Banatului. Astăzi, conacul e într-o stare deplorabilă, fiind aproape o ruină. Reabilitarea acestui monument ar implica un efort financiar susținut: în ultimii 20 de ani, toți miniștrii care au deținut portofoliul culturii au promis că vor interveni pentru ca acest castel să redevină un punct de atracție. Doar Ion Caramitru, în anul 2000, când era ministrul culturii, a investit sume imense, peste 1,5 miliarde de lei, în lucrări de consolidare a clădirii. Atunci se dorea ca edificiul să se transforme într-un centru regional de conferințe, însă cam de la idee până la fapte drumul e lung, odată cu schimbarea ministrului, nimeni nu s-a mai încumetat să se lege la cap cu o asemenea povară. Banii pentru lucrările la structura conacului au fost practic aruncați pe apa sâmbetei, din moment ce, de ani de zile, nimeni nu a mai pus nici măcar o cărămidă, iar Primăria din Banloc s-a trezit peste noapte proprietara castelului. Primarul localității, Cornel Toța, a tot sperat că va obține o finanțare ca să renoveze castelul, însă suma era foarte mare, circa 1,5 milioane de euro. După un timp, a renunțat la a mai visa și a oferit, în concesiune, castelul și parcul Mitropoliei Banatului, pe o perioadă de 49 de ani. Acest lucru se întâmpla în 2008. Un an mai târziu, conacul a fost donat cu titlu gratuit Mitropoliei Banatului. Vise la fel de frumoase șiau făcut și reprezentanții Mitropoliei, care își doreau să realizeze un complex de servicii educaționale și culturale. Numai că lipsiți de banii atât de necesari, au reușit doar să realizeze doar câteva lucrări de igienizare a parcului care înconjoară conacul. Cât despre un viitor proiect din partea mitropoliei, edilul Banlocului ne-a spus: "Nu văd de ce ar mai investi cineva în conac din moment ce instanța poate dispune oricând retrocedarea clădirii prințului Paul". (S.V.) Virușii de sezon... Urmare din pagina 1 Temperaturile primăvăratice fac ca agenții patogeni să fie mai agresivi, iar trecerile de la cald la frig sunt mai periculoase pentru sănătate decât frigul continuu, la care organismul se poate adapta. Până la urmă, este vorba de o luptă. Dacă imunitatea este fragilă, virusurile au câștig de cauză", ne-a declarat dr. Virgil Musta, purtătorul de cuvânt al Spitalului de Boli Infecțioase (foto), adăugând că, în faza incipientă, o răceală poate fi combătută extrem de eficient cu un leac simplu: vitamina C. "Lucrez într-un mediu în care sunt expus. Și acasă, în familie, ne-am confruntat recent cu... răcelile de sezon. Când am simțit că guturaiul e gata să mă prindă și pe mine, am luat vitamina C, cu măsură, dar suficient cât să sperii boala. Am mai procedat și altădată la fel, cu același succes", a punctat medicul. (C.D.T.)