Renaşterea Bănăţeană, decembrie 2014 (Anul 26, nr. 7568-7591)

2014-12-03 / nr. 7569

> 2 Renașterea bănățeană Cercetătorii universitari se implică în recuperarea tradițiilor bănățene Centrul Regional de Afaceri Timișoara va găzdui vreme de trei zile, începând de mâine, un târg de meșteșuguri, gastronomie și fotografie care reunește producători individuali de bunuri tradiționale și culturale din șapte comunități locale bănățene - cinci din județele Timiș, Caraș- Severin și Mehedinți și două din Banatul sârbesc - precum și mai multe instituții socio-culturale. Organizat de Universitatea de Vest Timișoara (UVT), Camera de Comerț, Industrie și Agricultură, Institutul Intercultural și Primăria Kikinda (Serbia), acest târg se distinge nu numai prin tematica sa mai puțin convențională, ci și (dacă nu chiar în primul rând) prin faptul că, în premieră națională, a fost precedat de o cercetare științifică de teren, efectuată de principalul specialist în domeniul antropologiei culturale din vestul țării, prof. univ. dr. Otilia Hedeșan, în prezent prorector al UVT. "Ne-am propus să demonstrăm că, în pofida unor aparențe, cercetările care se desfășoară în mediul universitar în domenii formal teoretice precum studiile culturale sau cele filologice pot avea aplicații concrete de mare utilitate pentru societate" , a precizat, în conferința de lansare a proiectului, prof. dr. Otilia Hedeșan, care a explicat că modul de selecție a expozanților s-a axat pe două coordonate: specificitatea ofertei pentru comunitatea din care provine și, respectiv, autenticitatea acesteia. Tradițiile trebuie reconstruite cu profesionalism Cele șapte comunități locale care vor fi reprezentate la acest târg sunt Făgetul, Hereacova, Caransebeșul, Băile Herculane, Dubova, respectiv, Uzdinul și Kikinda, iar cei 46 de producători selectați vor etala nu doar produse agroalimentare obținute în gospodăriile proprii (inclusiv țuica de Bolvașnița, răchia de smochine și brânza de Mokrin), ci și o gamă largă de produse și servicii culturale, de la pictura pe lemn, sticlă, pânză și piatră, pirogravură și expozițiile foto la sculptura de inspirație religioasă și realizarea de țesături tradiționale. Atât expozanții individuali, cât și cei reprezentând instituții și grupuri precum Muzeul Recaș, Uniunea Sârbilor din Moldova Nouă sau Asociația Bunicuțelor din Uzdin au la dispoziție standuri gratuite, manifestarea făcând parte din mai largul proiect de cooperare transfrontalieră "Patrimoniul viu - o resursă nelimitată pentru dezvoltarea turismului". Manifestarea își propune, de altfel, să contribuie la profesionalizarea târgurilor de tradiții și obiceiuri, printre obiectivele post-expoziționale numărându-se - după cum au precizat organizatorii - acordarea de asistență comunităților implicate pentru încurajarea și valorificarea meșteșugurilor tradiționale, organizarea unei școli de iarnă în folosul acestora, includerea obiectivelor de producție și practici tradiționale autentice pe rutele de turism și, nu în ultimul rând, editarea unor volume și CD-uri de studii, povestiri și rețete culinare tradiționale. Un program cultural bogat Deschiderea oficială a târgului va avea loc mâine, la ora 11, la ora 15,30 fiind programat un moment folcloric susținut de ansamblurile de copii din Șvinița și Baia de Aramă, iar la ora 16,30, vernisarea a patru expoziții de fotografie documentar-artistică și, respectiv, pictură, semnate de Nicoleta Mușat, Alexandra Pahconi, Al. Bobica și Lelia Brînda. Vineri, de la ora 10, va avea loc un medalion de prezentare a delegațiilor din Uzdin și Kikinda, urmând ca, de la ora 16, să se desfășoare un spectacol folcloric susținut de ansamblurile profesioniste din cele două localități sârbești, iar în paralel să aibă loc o demonstrație de artă gastronomică și mai multe ateliere de croșetat, pictură naivă și colinde. Un alt moment folcloric este programat sâmbătă, de la ora 11,30, cu participarea ansamblului" Armenișana" și al Dubașilor din Margina, Timiș, la ora 13 urmând să aibă loc decernarea diplomelor onorifice. Târgul de meșteșuguri, gastronomie și fotografie de la CRAFT este dublat de o suită de ateliere de formare profesională și de mentorat, care vor fi găzduite la sala polivalentă. (L.N.) Concert cu"Classica" Teatrul Vechi "Mihai Eminescu" din orașul cărășean Oravița va găzdui mâine, de la ora 18, un concert extraordinar oferit de cvartetul "Classica", care va evolua în formula Gabriela Vanzelli (violă), Marta Téglás (vioară), Gianluca Vanezelli (flaut) și Marius Rernecker (cello). în repertoriul concertului sunt incluse selecțiuni din operele compozitorilor Joseph și Johan Strauss, A. Piazzola și alții. (B.M.) Teatru și geologie Teatrul Maghiar de Stat "Csiky Gergely" din Timișoara primește în dar, la începutul lunii cadourilor, de la colegii de breaslă din Ungaria, spectacolul de mișcare și imagine "Suprafață vie". Destinat publicului tânăr, piesa a cărei primă întâlnire cu publicul timișorean este programată astăzi, de la orele 10 și, respectiv, 13 prezintă într-o formulă atractivă, realizată cu mijloacele teatrului și ale tehnicii vizuale, istoria geologică a planetei. (L.N.) Actualitate miercuri, 3 decembrie 2014 Elevii de la Loga, Lenau și Calderon vor avea școli "noi-nouțe" Reabilitarea liceelor "C.D. Loga", "Nikolaus Lenau" și "Jean-Louis Calderon" nu va fi foarte simplă, întrucât este vorba despre clădiri istorice, la care pot oricând apărea situații imprevizibile. Aceasta este concluzia la care au ajuns factorii responsabili din Primăria Timișoara după întrunirea de ieri. "Toate problemele se pot rezolva cu bunăvoința tuturor părților, astfel încât elevii să poată începe școala în toamna anului 2015 în condiții bune", a declarat primarul Nicolae Robu. Lucrările de reabilitare și modernizare a celor trei licee sunt finanțate din fonduri europene, contractele fiind semnate în acest an. Municipalitatea a dat asigurări că școlile vor fi gata până la toamnă. Deocamdată, elevii trebuie să se mute pentru ca șantierul să înceapă în fața Liceului "Loga" se afla ieri o grămadă de mobilier școlar (bănci și scaune), care era încărcat într-o remorcă uriașă, în vederea mutării. Consilierii locali timișoreni au aprobat un proiect de hotărâre prin care activitățile școlare de la Colegiul Național "C.D. Loga" se mută temporar în spațiile de pe strada Lorena nr. 35, aparținând Colegiului Tehnic "Ferdinand I". DANIELA DAMIAN Premiul "Petre Stoica" Premiul "Petre Stoica",acordat anual pentru poezie contemporană de către asociația "Pax 21" și Filiala Timișoara a Uniunii Scriitorilor din România, a revenit, la ediția din acest an, scriitorului și publicistului Nicolae Prelipceanu. Ceremonia de decernare va avea loc mâine, de la ora 16, la aula Bibliotecii Centrale Universitare "Eugen Todoran". Totodată, asociația "Pax 21" va organiza, vineri, de la ora 16, la și cu sprijinul Muzeului Presei din Jimbolia, simpozionul "Banatul multietnic - De la Nikolaus Lenau la Petre Stoica", care va debuta cu o conferință susținută de criticul literar prof. dr. Cornel Ungureanu. (L.N.)