Renaşterea Bănăţeană, martie 2015 (Anul 27, nr. 7640-7665)

2015-03-26 / nr. 7661

2 Renașterea bănățeană n învățământul superior, tot mai împovărat din cauza subfinanțării Cel mai multe universități timișorene sunt obligate să compenseze subfinațarea cu banii studenților, care de la un an la altul au de plătit taxe tot mai mari. în ultimul timp, diferențele de costuri de la o universitate la alta au devenit semnificative, unele instituții de învățământ superior solicitând studenților taxe interzise prin lege. Raportul Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) arată negru pe alb. "Deși Legea Educației Naționale nr. 1/2011 și Pactul Național pentru Educație - document agreat de toate partidele politice aflate la guvernare în 2009, prevăd alocarea a 6 la sută din PIB pentru educație, acest procent nu a fost respectat nici măcar o dată până în prezent. Ba mai mult, procentul alocat educației a fost la jumătate din valoarea asumată și prevăzută de lege". Pe lângă această subfinanțare, universitățile s-au confruntat și cu o drastică reducere a numărului de studenți, cauzată de promovarea scăzută la examenul de bacalaureat din ultimii ani, dar și de sporul demografic negativ. Un raport al Institutului Național de Statistică arată că în anul universitar 2013/ 2014 erau doar 465.000 de studenți, față de 891.000, în urmă cu patru ani. Conform datelor ANOSR, 40 la sută dintre studenții care se înscriu la facultate abandonează pe parcurs studiile universitare, principalele motive fiind incapacitatea financiară sau probleme legate de alegerea greșită a instituției de învățământ. Tarifele, în continuă creștere . Anul trecut, cele mai multe dintre universitățile timișorene au majorat taxele de școlarizare. La Universitatea de Medicină și Farmacie "Victor Babeș" din Timișoara, la specializarea medicină generală, un student român la cursurile cu taxă a ajuns să plătească anual 1.500 de euro. Și la Universitatea de Vest au crescut taxele, ca și la Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară Banatului, în cazul specializării medicină generală, diferențele între taxele de studiu de la diferite universități din țară sunt foarte mari: 4.800 de lei la Universitatea "Lucian Blaga" din Sibiu, 6.700 de lei la Timișoara și 9.000 de lei la Universitatea de Medicină și Farmacie "Carol Davila" București. Taxă de admitere Taxele de înscriere sau de admitere la universitate sunt plătite de toți absolvenții de liceu care doresc să urmeze o facultate. "Pentru a fi justificate, acestea ar trebui să fie egale cu costurile pe care universitatea le acoperă prin plata personalului care se ocupă de cazări și cheltuielile cu materialele și papetăria utilizate la procesul de înscriere a studenților", susțin reprezentanții ANOSR. Cele mai multe universități încasează peste 100 de lei ca taxă de admitere, existând instituții care percep chiar și peste 300 de lei. Pe lângă această tarif, unele instituții de învățământ superior mai solicită și taxa de înmatriculare a studenților la universitate, în acest context e posibil ca numărul acestora să scadă în continuare, de la an la an. SIMONA VASI Reparații pentru cultura timișoreană Teatrul Național "Mihai Eminescu" și Opera Națională Română din Timișoara se numără printre cele zece instituții de cultură din țară pentru care executivul de la București a decis să majoreze bugetul Ministerului Culturii cu un supliment financiar total de 5,5 milioane de lei. Majorarea bugetară este destinată achitării de către instituțiile respective a titlurilor executorii privitoare la salariile angajaților, stabilite prin legile 230/2011 și 280/2013, de reîntregire a unor venituri abuziv diminuate anterior. Alți 320 de mii de lei vor fi utilizați, în același scop, de mai multe direcții județene de cultură. Hotărârea de guvern care legiferează această ajustare bugetară a fost deja publicată în Monitorul Oficial. (L.N.) Viziuni fotografice Sub acest titlu, în cadrul Salonului "Bookfest Timișoara 2015" va fi vernisată astăzi, de la ora 19, la Centrul Regional de Afaceri de lângă Sala Olimpia, o expoziție de grup organizată de Asociația Timișoreană pentru Fotografie. Vernisajul, care va fi oficiat de universitarul Camil Mihăescu, va include și o dezbatere cu tema "Prea multă sau prea puțină fotografie?", organizată cu participarea artiștilor vizuali Lucian Ionică, Dan Buruleanu, Virgil Babușcov, Valentina Saroși și Mihai Zegrea. (L.N.) Actualitate "Lecturi cu Arc" Clubul "Cuib d'Arte" din Timișoara va găzdui vineri, de la ora 18,30, prima întâlnire din cadrul seriei de evenimente culturale interactive "Lecturi cu Arc". Invitații acestei prime serate vor fi scriitorii Alexandru Potcoavă, Bogdan Munteanu și Felix Nicolau, care vor susține lecturi publice din creațiile proprii. De asemenea, muzicianul Coni Păun va completa seara cu un minirecital de chitară. (L.N.) Duminică, romano-catolicii sărbătoresc Floriile Duminică, timișorenii romano-catolici vor sărbători Floriile. Cu această zi, pentru cei care aparțin confesiunii amintite începe Săptămâna Patimilor și Morții Domnului Isus Cristos, o perioadă în care, la Domul din Piața Unirii, serviciile religioase se vor celebra după un program special: în Duminica Floriilor, liturghia oficiată cu începere de la ora 10 va fi precedată, conform tradiției, de ceremonialul sfințirii ramurilor de salcie, care va avea loc în curtea Palatului Episcopal de pe Strada Augustin Pacha nr. 4. De aici, credincioșii vor porni într-o procesiune până la Catedrala Romano- Catolică, pentru a asista la liturghia celebrată de Excelența Sa Martin Roos, episcop de Timișoara. în cadrul acestui serviciu religios se vor evoca "Patimile Domnului nostru Isus Cristos" după Evanghelistul Marcu, iar partea muzicală va fi interpretată de Corul "Exultate" avându-l ca dirijor pe Bajkai Fábián Róbert, organist al Catedralei. La ora 17,30, tot la Dom se va oficia o Vesperă Pontificală cu participarea Capitlului Catedralei, în zilele de luni, marți și miercuri din Săptămâna Mare, liturghiile se vor celebra după programul obișnuit, fiind oferite ocazii de spovadă. în Joia Mare, la ora 10 va avea loc Liturghia Crizmei, în cadrul căreia se vor sfinți uleiurile folosite la administrarea sacramentelor. Aceasta este unică în felul ei, fiind celebrată doar în Catedrală, cu participarea tuturor preoților Diecezei, care vor reînnoi în fața episcopului lor promisiunile făcute la hirotonirea de preot. La ora 19 este programată liturghia în amintirea Cinei de taină, în cadrul căreia E.S. Martin Roos, episcop de Timișoara, va spăla picioarele a 12 bărbați, ca semn al iubirii și umilinței christice. în Vinerea Mare, celebrarea Patimilor începe la ora 15, în aceeași zi are loc dezvelirea Sfintei Cruci, iar credincioșii sunt așteptați și la adorația euharistică, până la ora 21. (C.D.T.) Dan Negrescu, la "Orizont" Filiala Timișoara a Uniunii Scriitorilor din România organizează vineri, de la ora 12, la sala Orizont din Piața Sf. Gheorghe nr. 3, etaj I, lansarea volumului "Eseu despre pledoariile patristice ale răului", recent apărut la Editura "Eurostampa" sub semnătura latinistului universitar Dan Negrescu. Nume de referință al tălmăcirilor din literatura latină clasică și medievală (cu precădere din autori precum Sfântul Ieronim, Toma d'Aquino, Sfântul Ambrozie, Spinoza, Pico della Mirandola și René Descartes), dar și un prozator de forță (în acest sens fiind de evocat volume precum "Epistolar imperial", "Romanul lui Constantin" și "Mehala din ceruri"). Dan Negrescu este, totodată, și un polemist consacrat, semnând, de peste două decenii, rubrica "Tablou cu siguranță" din suplimentul cultural "Paralela 45" al cotidianului nostru. (L.N.) Poduri de pace Sub acest generic, la clubul timișorean "Ambasada" din strada A. Seiler nr. 2 se va desfășura vineri, de la ora 20,30, un concert de promovare a primului album al grupului "Beck Corlan Band". Acesta are 12 piese de natură și factură diferită, fiind realizat la Cluj-Napoca și în Germania. Alături de inițiatoarea proiectului vor evolua Emi Kui (tobe), Ana-Maria Hutu (backing vocal), Dani Kui (bass), Poaty- Souami Marcello (pian) și Johnny Kui (chitară). (L.N.) joi, 26 martie 2015 Concert de Florii Biserica Millennium din Timișoara va găzdui duminică, de la ora 15, un concert dedicat sărbătorii romano-catolice a Floriilor, care va include creații cu temă religioasă, precum și tangouri celebre și lucrări pentru copii. Concertul va fi susținut de grupurile "Duo Lirica" și "Cvartet Classica", din componența cărora fac parte Darius Tereu (violoncel), Marta Téglás (vioară), Mihaela Dolniceanu Faur (harpă), Gabriela Vanzelli (violă) și Gianluca Vanzelli (flaut). (L.N.)