Renaşterea Bănăţeană, septembrie 2016 (Anul 28, nr. 8096-8121)

2016-09-27 / nr. 8118

2 I Renașterea bănățeană Actualitate marți, 27 septembrie 2016 Moarte suspectă într-un cămin de bătrâni Urmare din pagina 1 Șefii centrului, acuzați de ucidere din culpă Circumstanțele în care s-a produs decesul lui Ioan Ciulănescu au ajuns, însă, să facă obiectul unui dosar penal, pentru că fiica bătrânului a depus la Parchetul de pe lângă Judecătoria Timișoara o plângere penală în care îi acuză de... ucidere din culpă pe Tarik Al-Samnah (medic la Casa Samiha), Dana Petruț (soția medicului respectiv, angajată a aceluiași centru de îngrijire) și Adalbert Ștefan Eros (președintele Asociației Casa Samiha) în plângerea sa, Nausica Deal expune motivele pentru care a ajuns să formuleze acuzații de asemenea gravitate la adresa celor menționați mai sus, motive pe care le vom prezenta și noi în cele ce urmează. Astfel, după ce explică cum a ajuns să apeleze la acest centru de bătrâni - "Am recurs la această asociație pentru că tatăl meu suferea de boala Alzheimer, astfel că am primit toate asigurările că va fi îngrijit așa cum trebuie și va beneficia de toată atenția, primind și tratamentul necesar în acel centru, în schimbul unei sume de bani lunară", doamna Deal precizează că tatăl său "nu era într-o stare gravă, era cooperant și se putea exprima destul de coerent pentru boala sa și, mai mult, era într-o stare fizică excelentă, cântărind la momentul internării în acel centru circa 90 de kilograme". Nausica Deal a fost convinsă că tatăl său se află în deplină siguranță, însă, la sfârșitul lunii iulie, anumite informații primite din interiorul centrului i-au stârnit îngrijorarea. Probleme în Paradis Drept urmare, l-a contactat telefonic pe fiul său, Mircea Finch, care locuiește în Timișoara, și l-a trimis să verifice starea de sănătate a bătrânului. Veștile n-au fost deloc bune: "Fiul meu mi-a confirmat faptul că tatăl meu era într-o stare jalnică, lovit la șold și cu multiple echimoze pe membrele superioare și în zona capului". Mai mult, doamna Deal susține în plângerea penală că a primit informații conform cărora "bătrânii care se aflau internați erau bruscați, înfometați, legați de pat și, mai grav, sedați pentru a nu pune probleme angajaților" și că "îngrijitoarele angajate în acest centru nu aveau voie să contacteze familiile bătrânilor internați, iar când se trimiteau clipuri video cu acești bătrâni familiilor, acestea erau regizate în așa fel încât să arate că aceștia erau bine îngrijiți". încercări de liniștire După ce a vorbit cu fiul său, în 30 iulie, doamna Nausica Deal i-a trimis un ses doctorului în grija căruia se află bătrânii internați la Casa Samiha, Tarik Al-Samnah, "în care îmi exprimam îngrijorarea privind starea tatălui meu, întrebându-l pe acesta ce este cu acele contuzii și echimoze care, printre altele, dovedeau și faptul că tatăl meu fusese legat la mâini. Răspunsul acestuia m-a consternat efectiv: «tatăl dvs. are circulație periferică proastă». Evident că nu eram nici proastă și nici naivă, având fotografiile cu starea tatălui meu, astfel că i-am solicitat din nou acestui medic explicații pertinente. Cu acest prilej l-am întrebat pe medic dacă este sigur că tatăl meu nu are vreo fractură și am primit asigurări că nu, că tatăl meu este bine (??) și că i se aplică gheață pe zonele tumefiate", iar acasă... Peste alte cinci zile, povestește doamna Deal, în 5 august, "verișorii mei se duc în vizită la tatăl meu, unde își exprimă și ei îngrijorarea, iar una dintre infirmiere încearcă să- i liniștească cu același text, adică circulația periferică... în aceeași seară primesc de la acel centru un clip video pe telefon care era, chipurile, menit să mă liniștească, dar se vedea clar că fata avea dureri cumplite din cauza acelei fracturi de șold și, oricât s-ar fi străduit «regizorul» acelui clip, era evident că tatăl meu își trăia ultimele zile. în acest context l-am sunat pe medic și am insistat să-l ducă pe tata la spital, bănuind că acea fractură poate genera un tromb (cheag de sânge) care să producă o embolie fatală", însă, spune Nausica Deal, "răspunsul acestui medic a fost că nu este nevoie, că acele echimoze dispar și că... dacă nu-mi convine, să vin și să-l externez pe tata!!! Mai mult, mi-a spus pe un ton agresiv că suma pe care o plătesc la acest centru nu ar fi suficientă pentru a-l duce la spital pe tatăl meu...". Presimțirile fiicei bătrânului s-au adeverit: "în 08.08.2016, tata a decedat după atâta tortură și neglijență, după ce a intrat în comă. Și nici atunci acest medic nu știa nimic, îmi spunea că tatăl meu doarme. Absolut stupefiant!!! (...) Este important de menționat aspectul că tatăl meu a ajuns în aproximativ 3 luni de la 90 la 40 kg!". în certificatul medical constatator al decesului, la rubrica "Starea morbidă inițială", scrie negru pe alb, fractură cel femural stâng. Iar doamna Deal a solicitat efectuarea unei necropsii la IMS Timișoara, rezultatul acesteia urmând să ajungă în dosarul de la parchet. Acuzații dure Ca atare, Nausica Deal susține, în plângerea sa penală, următoarele: "Considerăm că tratamentul medicului, manevrele și indicațiile acestuia au fost unele necorespunzătoare, iar procedurile medicale ne-au adus cel mai mare prejudiciu posibil, rezultând decesul tatălui meu. în acest context apare în mod clar faptul că medicul a interpretat în mod eronat diagnosticul pacientului, refuzându-i acestuia îngrijirile necesare de specialitate, în mod normal, medicul curant ar fi trebuit să ceară un consult de specialitate ortopedietraumatologie. Dacă s-ar fi procedat astfel, un specialist ortoped ar fi constatat fractura de col femural și ar fi dispus efectuarea unei radiografii și, eventual, o intervenție chirurgicală care ar fi salvat viața tatălui meu. Din cauza faptului că a fost diagnosticat greșit de numitul Tarik Al-Samnah, iar tratamentul ce ar fi trebuit instituit nu a fost efectuat, statusul hemodinamic al pacientului s-a depreciat, iar acesta a intrat în comă, evoluția sa fiind nefavorabilă. La data de 08.08.2016, pacientul prezintă stop cardiac neresuscitabil, fiind declarat decesul. Considerăm că decesul pacientului a rezultat datorită neglijenței și a lipsei de îngrijire a dr. Tarik Al- Samnah, care, dacă ar fi cerut un simplu consult interdisciplinar, tatăl meu ar fi fost astăzi în viață". Doctorul rămâne pe poziție Acestei plângeri penale. Nausica Deal i-a anexat și fotografii cu tatăl său, în care se văd clar echimozele de pe brațe, precum și zona șoldului stâng, care arată groaznic. De asemenea, fiica decedatului a pus la dispoziția procurorilor și copii ale discuțiilor purtate telefonic și pe internet cu doctorul Tarik Al-Samnah, din care reiese că, într-adevăr, acesta a încercat mereu să o liniștească pe Nausica Deal și să-i prezinte doar în toz lucrurile... Chiar și după ce bătrânul Ioan Ciulănescu a murit, medicul respectiv susținea că nu-și explică în nici un fel ceea ce s-a întâmplat. Iată cum suna unul dintre mesajele doctorului Tarik Al- Samnah către doamna Deal în dimineața fatidică: "Azi-noapte, pe la ora 1,30, am fost la cămin, că am avut o urgență cu alt pacient, la care am chemat Salvarea. Domnul Ciulănescu a fost bine, a fost cu ochii deschiși, a stat pe marginea patului, n-a avut nici o problemă. Azi dimineață am plecat la Lugoj și acum m-a sunat fata și mi-a zis că s-a întâmplat ceva cu domnul Ciulănescu, că a decedat. Eu acum sunt în drum spre Timișoara, să văd ce s-a întâmplat. N-a avut absolut nimic! O fi făcut un stop cardio-respirator... Dar azi noapte era bine! Dumnezeu în cer îmi este martor! Nu a avut, doamnă, nimic, n-a avut absolut nimic, vorbea cu noi, râdea cu noi și n-a avut absolut nimic”. După ce am luat la cunoștință de toate aceste lucruri, l-am contactat telefonic pe doctorul Tarik Al- Samnah, pentru a-i solicita un punct de vedere cu privire la acuzațiile doamnei Deal. Surprinzător, medicul a refuzat să discute cu noi, pretextând că are o avocată și că aceasta este mandatată să prezinte varianta dumnealui . Doar că, înainte de a mai apuca să spunem noi ceva - de exemplu, să întrebăm numele avocatei, pentru a lua legătura cu dumneaei -, doctorul ne-a închis telefonul în nas. AflHWIPMMI acuzat : Ne-am spus că asta e, nu este nici prima, nici ultima oară când întâlnim oameni reticenți, era dreptul său de a păstra tăcerea, dar, după doar o jumătate de oră, ne-a sunat chiar avocata cu pricina, cu care am stabilit o întâlnire pentru a doua zi. Un detaliu interesant: avocata respectivă nu era chiar avocată, ci - așa cum s-a prezentat consilierul juridic al Asociației Casa Samiha, este vorba despre Claudia Rețeanu, al cărei nume a intrat în luna februarie a.c. în atenția presei, în urma unui comunicat al Parchetului de pe lângă Tribunalul Timiș, care anunța că doamna Rețeanu a fost trimisă în judecată pentru înșelăciune și exercitarea, fără drept, a unei profesii, cea de... avocat. Continuare în pagina 3 Sesizați vreo diferență între cele două fotografii ale lui Ioan Ciulănescu, una făcuta nu cu multă vreme de la internare, iar cealaltă cu puțin timp înaintea decesului? Fiica defunctului susține că tatăl său a fost legat de pat, medicul spune că echimozele au fost cauzate de circulația periferică proastă a bătrânului Conform medicului de la centrul de bătrâni, Ioan Ciulănescu n-avea nimic, doar că imaginea șoldului omului spune cu totul altceva