Rendszerváltó archívum, 2018. szeptember (3. évfolyam, 3. szám)

VEZÉRFONAL - Lóránt Károly: Mi volt az alternatíva? A privatizációhoz vezető közgazdasági gondolkodás és annak hatása a tényleges eredményekre

Vezérfonal szer­kezetében általában a korábbi üzlet­vezetők kezébe� Emellett az önprivatizációs program keretében mintegy 700 vállalat átalakítását és privatizációját az ÁVÜ ál­tal megbízott tanácsadó cégek végezték� Ezt követte több ütemben a nagyvállala­tok privatizációja, amelynek során az An­tall-kormány kijelölte a tartósan állami tulajdonban maradó vállalatok körét� A gazdasági reformkoncepció kialaku­lása Az 1968-as gazdaságirányítási reform szellemi előkészítése 1963-ban Nyers Rezső, az MSZMP Köz­ponti Bizottságának gazdaságpolitikai kérdésekért felelős titkára egy 12 főből álló közgazdasági tanácsadó testületet hozott létre azzal a céllal, hogy egy új gaz­daságirányítási mechanizmus kialakítása érdekében „intézményesen újszerű kap­csolatot teremtsen az elméleti és gyakor­lati közgazdászok, valamint a gazdaság párt- és kormányzati irányítása között”�. A munka során különböző koncepci­ók merültek fel, amelyeket Vigvári And­rás tanulmányában­ részletesen elemez� A tanulmány szerint a munka szakértői tanulmányok készítésével kezdődött� Egyes felkért szakértők – Bognár József, Erdei Ferenc, Hont János, Kopátsy Sándor, Péter György, Turánszky Miklós, Vajda Imre és Wilcsek Jenő – a gazda­ságirányítás átalakításával kapcsolatos elképzeléseikről egy-egy tanulmányt ál­lítottak össze, amelyek alapján a Nyers Rezső elnökletével működő Államgazda­sági Bizottság (ÁGB) 1964� július 21-i ülésén határozatot hozott a működő irá­nyítási rendszer felülvizsgálatáról és egy új, átfogó, a gazdasági mechanizmust korszerűsítő javaslat kidolgozásáról� A bizottsági munka során eltérő álláspon­tok alakultak ki, amelyek végül egy „A” és egy „B” variánsban öltöttek testet� A Nagy Tamás nevével fémjelzett „A” variáns gyökeres fordulatot kívánt elérni, hang­súlyozva, hogy az utasításokat a gazdasá­girányítás rendszeréből ki kell iktatni, és a vállalatok működését döntően a vállalati önállóságára kell építeni (ez egyenértékű volt azzal, hogy a vállalatok működését végső soron a piaci hatások irányítsák)� A „B” variáns is, amely Morva Tamáshoz kötődik, abból a feltevésből indult ki, hogy ahol ez lehetséges, közvetett eszközökkel, az áruviszonyok felhasználásán keresz­tül kell érvényesíteni a központi akaratot� Felfogása szerint azonban az adott viszo­nyok között lényegesen szűkebb volt az a kör, ahol a központi irányítástól el lehe­tett térni, a versenyhelyzet hiánya miatt a központi irányítás szükségképpen in­dokolt az infrastrukturális ellátásban és az egy-egy ágazatot majdnem teljes mér­tékben átfogó nagyvállalatok esetében� Az 1968-as mechanizmusreform végül is az „A” variáns feltételezéseit figyelembe véve indult meg� A mechanizmusreform értékelése Utólagos értékelés szerint a gazdasági me­chanizmus reformja kétségtelenül rugal­masabbá tette a gazdaságot, az áruellátás javult, a gazdasági növekedés felgyorsult� A reform ugyanakkor nagymértékű jövede­lemdifferenciálódást indított el, ami jelen­tős társadalmi feszültségekhez vezetett� A mezőgazdaság és az ipar eltérő bérszabá­lyozása következtében például ugyanazzal a munkával a tsz-melléküzemágban dol­gozva akár két-háromszor is annyit lehe­tett keresni, mint egy nagyüzemben� Az 1968-as gazdasági reform által gerjesz­tett társadalmi feszültségekre a választ az MSZMP KB 1972� november 14–15-én tartott ülésének határozatai adták meg� A döntéseket összefoglaló határozat az új gazdasági mechanizmus bevezetésének első tapasztalatait értékelte� A közgazdá­szok egy része, amely később „reformköz­gazdásznak” nevezte magát, majd a nyolc­vanas években a radikális reformok híve és a rendszerváltáskor az SZDSZ szakér­tője lett, az 1972-es KB-határozattól szá­mítja a reformfolyamat megtorpanását� 1 Berend T. Iván: Gazdasági útkeresés 1956‒ 1965. Budapest, Magvető, 1983, 452–453. 2 Vngvári András: Az 1968-as mechanizmusreform előkészítésekor felmerült két koncepcióról. A me­chanizmusreform előkészítése. Fordulat (MKKE Tár­sadalomelméleti Kollégium) 5 (1989): 1–27.

Next