Repülés, 1948. január (2. évfolyam, 1. szám)
1948-01-01 / 1. szám
Jlepiit&Vizek Emlékezzünk Méray Horváth Róbertre A FRANCIA REPÜLŐGÉPIPAR sikeres erőfeszítéseket tesz, hogy megfelelő helyet biztosítson magának a nagytávolságú világforgalom gépanyagának versenyében és ezzel megteremtse országa légiforgalma számára a világforgalomban való intenzív részvétel feltételeit. A 72 tonnás 6 motoros Latecoere 631 típusú vízirepülőgépből az ötödik példány került most leszállításra. A gép utazó sebessége 300 km/óra, 60 km/óra ellenszélben 6.000 km-t tehet meg üzemanyagfelvétel nélkül. Az utasok éjszakai nyugalmát a tökéletes hangszigetelésű hálófülkék biztosítják, melyek berendezése a vasúti hálókocsikéhoz hasonló, csak talán tökéletesebb azokénál. Erre azért is van szükség, mert ezeket a gépeket a világ leghosszabb, 4.150 km leszállás nélküli légiútján járatják, amelynek megtételéhez 12-14 óra szükséges. A gép ebédlőterme 20 személyes, úgyhogy az utasok csak több turnusban étkezhetnek. A DE HAVILLAND-GYÁR SIDNEY-I (Anglia) telepén építés alatt álló „Drover“ érdekes visszatérést jelent a kis forgalmi gépek kategóriájában a 3 motoros típushoz. Az utóbbi években a páros motorú irányzat hódított mind nagyobb teret s ez aerodinamikai, gépvezetési, illetve biztonsági szempontokkal jól meg is indokolható. Annál érdekesebb De Havillandiék visszatérése ehhe az azelőtt is elsősorban európai gyárak által kultivált irányzathoz. A kisforgalmi gépek kifejlesztésével és a forgalomba való beállításával az angol gyárak sokat foglalkoznak és kis távolságú bekötő, illetve taxiforgalomban gazdaságosan is tudják azokat alkalmazni. A Drover 3 darab Gipsy Major 10. típusú 145 lóerős motorral lesz ellátva. 6 utas szállítására tervezték, de egészen rövid járatok esetében a pilótafülke közfalának és a toalettfülkének a kiszerelésével a férőhelyek számát 9-re tudják növelni. A 1030.89 KM/ÓRA SEBESSÉGI , VILÁGREKORDOT felállított „Skystreak“ hajtóműve a General Electric gyár TG—180. jelű turbómotora, mely az amerikaiak legerősebb hőlégsugár hajtógépe. Nyomóereje álló helyzetben 1800 kg. Sűrítési viszolnya 4:1. Legnagyobb átmérője 950 mm, teljes hossza 4220 mm, súlya 1090. A világ legerősebb ilyen hajtóművét az angolok készítik: a Rolls Royce ,,Nene“ 2300 kg nyomóerőt fejt ki. Mintha csak tegnap lett volna. Itt járt-kell közöttünk. Mosolygós, nyugodt, de mindig tevékeny lénye hozzátartozott, hozzáforrott a magyar vitorlázó repülés fogalmához. Egyike volt azoknak az igen keveseknek, akik csendben, szerényen csakis a végzett munkájuk és szívós kitartásuk révén akartak eredményhez jutni. Családi adottságai szerencsések voltak. A Mérayak sok kiváló sportemberrel és technikussal ajándékozták meg hazánkat. Édesapja egyik úttörője a magyar motorizációnak, ő mégis mint szerény, szürke növendék állt be a sorba, nem keresett összeköttetéseket, nem kért atyai pártfogást, hanem a munkára és saját erejére akarta alapítani aviatikai pályafutását. Rövid néhány év alatt — még egészen fiatalon — mindenkit elhagyva első lett közöttünk. És mindnyájan örültünk eredményeinek, még a legélesebb riválisai is, mert valamennyien szerettük. Láttuk és éreztük, hogy egész lénye a repülésre, a sportra és a győzelem kivívására termett, össze volt nőve a természettel, a levegővel, a felhőkkel, a hófedte bércekkel. Télen a síversenyeken ért el kimagasló eredményeket a legnagyobb magától érződéssel. Ehhez nagyban hozzájárult az a körülmény, hogy vasszervezete is olyan felépítésű volt, amilyen millió ember közül talán egynél akad. Egész lényéből a testi erőnek, az egészségnek, a megfontoltságnak, a szívós, acélos sportembernek megmagyarázhatatlan fluiduma áradt. A reneszánsz művészeinek alkotásaiban látjuk hozzá hasonlóan nyugodtnak, fiatalnak és erősnek idealizálva a szárnyas angyalokat. Nagyon sokat vártunk tőle és nagyon sokra volt hivatott. Repülőpályafutása kezdetén állt csak meg, mikor mindannyiunkat túlszárnyalt, ezt éreztük mind. Tudtuk, hogy még sok igen nagy tettet fog végrehajtani. A magyar rekordokat szinte játszi könnyedséggel szerezte meg a maga számára, két év leforgása alatt. Motornélküli gépével több, mint 33 órát volt a levegőben egyfolytában. Majd Budapestről Kolozsvárra és Belgrádba repült. Itt a német megszállók a rekorder magyar pilótának a leszállás után, midőn pár napig még a repülőtéren tartózkodni volt kénytelen, egyetlen falat táplálékot nem adtak. Visszatérése után utassal 4.000 m fölé emelkedik, majd egyedül repülve oxigénkészülék nélkül 6.000 méteres magasságban szántja végig a magyar égbolt felhőit. Fölényes eredményei nem teszik elbizakodottá. Megmarad a szerény, kedves, jó pajtásnak, s társnak érzi magát a legfiatalabb kezdő gondjaiban is és tiszteletadó az idősebbekkel szemben. Látja és kimondja a veszélyt, amelybe a magyar repülést a múlt éra aviatikai vezetői taszították. Az ágyuk már Budapest alatt villognak az éjszakában. Méray Horváth Róbertnek is nyugatra kellene mennie a parancs szerint. Itt éri minden idők háborúinak leggaládabb hadieseménye: a cél és értelem nélkül kikényszerített Budapest-,,védelem“. Egy milliós város apraját-nagyját a legnagyobb háborús veszélynek dobja oda az őrült fasiszta ámokfutás. A polgári lakosságnak tízezrei estek áldozatul és a kiszámíthatatlan sors úgy akarta, hogy Méray is közöttük legyen. Robi! Rólad és tetteidről sokan és sokat fognak megemlékezni a magyar repülőtelepeken azok, akik ismertek és bajtársaid voltak, azok is, akik nem ismertek, de a jövőben talán megkísérlik eredményeidet elérni. Lehet, hogy gyors és tündöklő pályafutásod és annak szakadásszerű, megdöbbentő, valahogyan érthetetlenül, kábultan felfogott, űrbefutó végződése legendát fog szőni valamikor emléked köré. Csatlakoztál a sok millió lélekhez, aki a vérözönben idő előtt a magasba szállt. De a szívünkben itt élsz közöttünk. És ha a lélek tovább él, úgy talán vissza is térsz közénk néha-néha láthatatlanul, mikor a téli fehér lepelbe öltözött ormok fenyőfái között táncol a porhó millió szemcséje, vagy a kéklő magasságban a viharfelhők gigászi szakadékai felett egy keringő vitorlázó gép szárnya felcsillan ... R. L.