Repülés, 1948. január (2. évfolyam, 1. szám)

1948-01-01 / 1. szám

Jlepiit&Vizek Emlékezzünk Méray Horváth Róbertre A FRANCIA REPÜLŐGÉPIPAR sikeres erőfeszítéseket tesz, hogy megfelelő helyet biztosítson magá­nak a nagytávolságú világforgalom gépanyagának versenyében és ezzel megteremtse országa légiforgalma számára a világforgalomban való intenzív részvétel feltételeit. A 72 tonnás 6 motoros Latecoere 631 tí­pusú vízirepülőgépből az ötödik példány került most leszállításra. A gép utazó sebessége 300 km/óra, 60­­ km/óra ellenszélben 6.000 km-t te­het meg üzemanyagfelvétel nélkül. Az utasok éjszakai nyugalmát a tö­kéletes hangszigetelésű hálófülkék biztosítják, melyek berendezése a vasúti hálókocsikéhoz hasonló, csak talán tökéletesebb azokénál. Erre azért is van szükség, mert ezeket a gépeket a világ leghosszabb, 4.150 km leszállás nélküli légiútján járatják, amelynek megtételéhez 12-14 óra szükséges. A gép ebédlőterme 20 sze­mélyes, úgyhogy az utasok csak több turnusban étkezhetnek. A DE HAVILLAND-GYÁR SID­­NEY-I (Anglia) telepén építés alatt álló „Drover“ érdekes visszatérést jelent a kis forgalmi gépek kategó­riájában a 3 motoros típushoz. Az utóbbi években a páros motorú irány­zat hódított mind nagyobb teret s ez aerodinamikai, gépvezetési, illetve biztonsági szempontokkal jól meg is indokolható. Annál érdekesebb De Havillandiék visszatérése ehhe­­ az azelőtt is elsősorban európai gyárak által kultivált irányzathoz. A kis­­forgalmi gépek kifejlesztésével és a forgalomba való beállításával az an­­­gol gyárak sokat foglalkoznak és kis távolságú bekötő, illetve taxiforga­lomban gazdaságosan is tudják azo­kat alkalmazni. A Drover 3 darab Gipsy Major 10. típusú 145 lóerős motorral lesz el­látva. 6 utas szállítására tervezték, de egészen rövid járatok esetében a pilótafülke közfalának és a toalett­fülkének a kiszerelésével a férő­helyek számát 9-re tudják növelni.­ A 1030.89 KM/ÓRA SEBESSÉGI , VILÁGREKORDOT felállított „Sky­­streak“ hajtóműve a General Elec­tric gyár TG—180. jelű turbómotora, mely az amerikaiak legerősebb hő­­légsugár hajtógépe. Nyomóereje álló helyzetben 1800 kg. Sűrítési viszo­­l­nya 4:1. Legnagyobb átmérője 950 mm, teljes hossza 4220 mm, súlya 1090. A világ legerősebb ilyen hajtó­művét az angolok készítik: a Rolls Royce ,,Nene“ 2300 kg nyomóerőt fejt ki. Mintha csak tegnap lett volna. Itt járt-kell közöttünk. Mosolygós, nyu­godt, de mindig tevékeny lénye hoz­zátartozott, hozzáforrott a magyar vitorlázó repülés fogalmához. Egyike volt azoknak az igen keveseknek, akik csendben, szerényen csakis a végzett munkájuk és szívós kitar­tásuk révén akartak eredményhez jutni. Családi adottságai szerencsé­sek voltak. A Mérayak sok kiváló sportemberrel és technikussal aján­dékozták meg hazánkat. Édesapja egyik úttörője a magyar motorizá­ciónak, ő mégis mint szerény, szürke növendék állt be a sorba, nem kere­sett összeköttetéseket, nem kért atyai pártfogást, hanem a munkára és saját erejére akarta alapítani aviatikai pályafutását. Rövid néhány év alatt — még egészen fiatalon — mindenkit el­hagyva első lett közöttünk. És mindnyájan örültünk eredményeinek, még a legélesebb riválisai is, mert valamennyien szerettük. Láttuk és éreztük, hogy egész lénye a repü­lésre, a sportra és a győzelem ki­vívására termett, össze volt nőve a természettel, a levegővel, a felhők­kel, a hófedte bércekkel. Télen a sí­versenyeken ért el kimagasló ered­ményeket a legnagyobb magától ér­­ződéssel. Ehhez nagyban hozzájárult az a körülmény, hogy vas­szervezete is olyan felépítésű volt, amilyen millió ember közül talán egynél akad. Egész lényéből a testi erőnek, az egészségnek, a megfontoltságnak, a szívós, acélos sportembernek meg­magyarázhatatlan fluiduma áradt. A reneszánsz művészeinek alkotá­saiban látjuk hozzá hasonlóan nyu­­godtnak, fiatalnak és erősnek idea­lizálva a szárnyas angyalokat. Nagyon sokat vártunk tőle és na­gyon sokra volt hivatott. Repülő­pályafutása kezdetén állt csak meg, mikor mindannyiunkat túlszárnyalt, ezt éreztük mind. Tudtuk, hogy még sok igen nagy tettet fog végrehaj­tani. A magyar rekordokat szinte játszi könnyedséggel szerezte meg a maga számára, két év leforgása alatt. Motornélküli gépével több, mint 33 órát volt a levegőben egy­folytában. Majd Budapestről Kolozs­várra és Belgrádba repült. Itt a né­met megszállók a rekorder magyar pilótának a leszállás után, midőn pár napig még a repülőtéren tar­tózkodni volt kénytelen, egyetlen fa­lat táplálékot nem adtak. Visszaté­rése után utassal 4.000 m fölé emel­kedik, majd egyedül repülve oxigén­készülék nélkül 6.000 méteres ma­gasságban szántja végig a magyar égbolt felhőit. Fölényes eredményei nem teszik elbizakodottá. Megmarad a szerény, kedves, jó pajtásnak, s társnak érzi magát a legfiatalabb kezdő gondjai­ban is és tiszteletadó az idősebbekkel szemben. Látja és kimondja a ve­szélyt, amelybe a magyar repülést a múlt éra aviatikai vezetői taszí­tották. Az ágyuk már Budapest alatt villognak az éjszakában. Mé­­ray Horváth Róbertnek is nyugatra kellene mennie a parancs szerint. Itt éri minden idők háborúinak leg­­galádabb hadieseménye: a cél és ér­telem nélkül kikényszerített Buda­pest-,,védelem“. Egy milliós város apraját-nagyját a legnagyobb hábo­rús veszélynek dobja oda az őrült fasiszta ámokfutás. A polgári la­kosságnak tízezrei estek áldozatul és a kiszámíthatatlan sors úgy akarta, hogy Méray is közöttük legyen. Robi! Rólad és tetteidről sokan és sokat fognak megemlékezni a ma­gyar repülőtelepeken azok, akik is­­mertek és bajtársaid voltak, azok is, akik nem ismertek, de a jövőben talán megkísérlik eredményeidet el­érni. Lehet, hogy gyors és tündöklő pályafutásod és annak szakadás­szerű, megdöbbentő, valahogyan ért­hetetlenül, kábultan felfogott, űrbe­­futó végződése legendát fog szőni valamikor emléked köré. Csatlakoztál a sok millió lélekhez, aki a vérözönben idő előtt a ma­gasba szállt. De a szívünkben itt élsz közöttünk. És ha a lélek tovább él, úgy talán vissza is térsz közénk néha-néha láthatatlanul, mikor a téli fehér lepelbe öltözött ormok fe­nyőfái között táncol a porhó millió szemcséje, vagy a kéklő magasság­ban a viharfelhők gigászi szakadé­­kai felett egy keringő vitorlázó gép szárnya felcsillan ... R. L.

Next