Repülés, 1950 (3. évfolyam, 1-24. szám)

1950-01-10 / 1. szám

bUs& Szovjet &zacMtalt i.... - v/ i­­­i .*.:__si. .tut_________ 4 Irta : V. J. Sztálin, a légierők gárda altábornagya A sztálini légiflotta a nép kedves gyermeke. A szovjet emberek fáradhatatlan energiával küzdöttek, hogy megteremt­sék légiiparunkat, hogy kifejlesszék légiflottánk harcos erejét A szovjet nép hősi küzdelmének és a Bolsevik Párt bölcs poli­tikájának eredményeként, a nagy Sztálin vezetése alatt hazánk a világ élenjáró, diadalmas légihatalmává vált. A Szovjet Hadsereggel együtt fejlődött a mi légi hadi­flottánk. Egyetlen más országban sem tapasztalható a repülőgép gyártás olyan gyors fejlődése, mint a Szovjetunióban. 1930-tól 1939-ig a szovjet gyárak hat és félszeresére emelték a repülő­­gépgyártást. A szovjet repülőgéptervezők Sztálin közvetlen irá­nyítása alatt olyan harcigépeket szerkesztettek, amelyek gyorsa­ságban, manőverező képességben felülmúlják azokat az ered­ményeket, melyeket a többi országok légiereje mutathat fel A sztálini ötéves tervek folyamán létre­hozott repülőgépipar különösen a Nagy Hon­­­á Hog­védő Háború idején bizonyította be nagy termelő erejét. 1941 -től a háború befejezé­séig a Szovjetunió légiereje megötszöröző­dött. A háború három utolsó évében a szov­jet repülőgépipar évenként 40.000 repülő­gépet adott a fegyveres erőknek. A Nagy Honvédő Háború előtt és a háború folyamán A. Tupoljev, A. Arhangelszkij, Sz. Lavocskin, A. Iakovlev, A. Mikoján és a többi szovjet repülőgéptervező fáradhatatlanul dolgozott azért, hogy nagyszerű bombázókat, a vilá­gon addig ismeretlen zuhanó bombázókat és a legkitűnőbb vadászgépeket szerkessze A, hadi dicsőség és a harcászat művészeté­nek új, nagyszerű lapjait írták a szovjet pilóták a Honvédő Háború történelmébe, a Kelet-Poroszország, Lengyelország, Románia, Magyarország, Berlin és Csehszlovákia felett a felszabadítá­sáért vívott harcokban. A szovjet légierő a háború idején több mint 3 millió hadivállalkozást hajtott végre. Az ellenséggel szemben tanúsított hősiességéért mintegy 200.000 katonát, tisztest, tisztet és tábornokot tüntettek ki a Szovjetunió különböző rendjeleivel és kitüntetéseivel. Több mint 2000 pilóta kapta meg a Szovjetúnió Hőse címet, közülük 41-en kétszer, ketten pedig háromízben is. A szovjet pilóták a szovjet népnek, a Bolsevik Pártnak s Sztálin elvtársnak köszön­hetik hadisikereiket. A szovjet nép hősi munkájával megterem­tette mindazt, ami elengedhetetlenül szükséges van a győze­lemhez. A Bolsevik Párt volt a győzelmek szervezője és ösztön­zője. Sztálin generalisszimusz pedig lelkesítette az egész népet és elvezette a győzelemhez. Az ő zseniális tervei alapján való­sultak meg az ellenség szétzúzását célzó műveletek. Ő terem­tette meg a szovjet haditudományt és ő dolgozta ki a légierő harcászati alkalmazásának alapelveit. Sztálin tanította és nevelte a légiflotta tervezőinek, tisztjeinek, tábornokainak zseniális kádereit. Büszkén jelentjük ki, hogy hazánkat elvitathatatlan joggal nevezik a repülés hazájának. A. F. Mozsajszkij 1882-ben, 20 év­vel megelőzve a külföldi feltalálókat, megalkotta és sikerrel próbálta ki a gyakorlatban a világ első repülőgépét. Az aero­dinamika-tudomány megteremtésének dicsősége N. Zsukovszkij professzor és Sz. Csapligin akadémikus, a Szocialista Munka Hőse nevéhez fűződik. K. Csajkovszkij, a nagyszerű tudós pedig az aerodinamika új ágában, a reaktív haladás és a rakétás dinamika elméletének fölállításában szerzett elévülhetetlen érdemeket. Lenin Sztálin pártja és a szovjet kormány gondoskodásá­nak, a szociális­ rendszernek köszönhető, hogy létrejöttek mindazok a feltételek, ame­lyek lehetővé tették a repüléstudomány és technika nagyszerű fejlődését. Már 1918-ban Lenin és Sztálin utasítására megalakították a Központi Aerodinamikai Intézetet és egy sereg más tudományos kutató intézményt. Az első ötéves tervben megteremtettük repülőiparunkat. A második ötéves tervben légierőnk hatalmas, négymotoros bombázó­kat és kétmotoros gyorsrepülőgépeket ka­pott, amelyek harcászati képességeikkel lé­nyegesen felülmúlták a külföldi repülőgépek technikáját." Mihail Gromov 1934-ben felállt-­­tótta a zártkörű­­ távolsági repülés világa rekordját: 75 óra és 1 2 perc alatt 12.411 kilométert repült. 1937-ben V. P. Cskalov és társai példa nélkül álló nagyszerű teljesít­ményt hajtottak végre: a Moszkva—Északi Sark Egyesült Államok útvonalon 12.000 kilométert repültek 43 óra 25 perc alatt. A Nagy Honvédő Háború után repülőink újabb nagy sike­reket arattak. A szovjet pilótáké a dicsőség, hogy a világon először ők valósították meg az egyéni és csoportos gyors­­épülést. Ma már nagyon sok szovjet pilóta elsajátította a gyorsrepülés művészetét. A kommunista, élenjáró harcos. Az a tudat, hogy Lenin Sztálin nagy pártjához tartozik, a legnagyobb felelősség érzé­st váltja ki belőle. Hála a kommunista repülők szervező és irányító szerepének, a szovjet repülőtechnikai káderek alkal­masak arra, hogy minden körülmények között végrehajtsák a párt és a kormány bármilyen parancsát. A szovjet emberek adják, hogy a Szovjetúnió légiflottájának hatalmas szárnyai ,­­ biztonsággal megvédik szovjet egünket a háborús uszítók merényleteitől. Vaszilij Ipaz­fovics Sztálin ■árdaaltábornagy

Next