Repülés, 1953 (6. évfolyam, 1-24. szám)

1953-01-10 / 1. szám

6 c az első magvasság. Tíkka ,-t/á­­nyán szombat volt. Csak néha-néha rezdültek meg a nyár­fák ezüstösen csillogó levelei. A vörös négyszögben beszélgettünk. Izgalommal kémleltük az eget, mi­kor tűnik fel az első gomolyfelhő Hiába vártunk. Termék pedig volt. Megvártuk, míg a kezdő elvtársak befejezik iskolaköreiket, hogy mi is besorolhassunk. A várakozási vonalon pihent sors­társam, a táborban olyan sokat repült Szellő. Nagyon összebarát­koztunk, megismertük egymást. Én nagyon szerettem, az ő véleményét akkor nem tudtam még. Kilebeg­tetett az utolsó Roma is, besorol­tam induláshoz. A zubbonyt, sap­kát, s a barographot bekapcsoltam. Még egyszer átnéztem a gépet. Je­lentkeztem a repülésvezetőnél. Indulhatok. Megremegett a Szellő, kifeszült a kötél, kivezetés után jól emelkedtem s 200 méteren lekap­csoltam. Irány a csatornapart, itt mindig van emelés. Variométerem stabil 2 m/sec merülést mutatott Emelés sehol. Besoroltam az iskola­­körre. A Szellő ismét a várakozási vonalra került. Egyikünknek sem sikerült. El is határoztuk, hogy be­repüljük a gépeket. Most már csak úgy nyáriasan öltözve, ingben, Ing ujj felhajtva, zubbony pedig az ülés mögött. Elstartoltam. 80—90 méteren meg­remegett a gép. Hatalmas porfelhő csapott az arcomba, egy pillanatig nem láttam semmit. Nem számít, — ez termik. Átgondolva a hely­zetet, lekapcsoltam, s megkezdtem a spirálozást. 1 méteres emelésbe kerültem. De úgy látszik, csak tér­ mik­ lökés volt. Variométerem ekkor 0-t mutatott s megkezdődött a harc. 150 méteren keringtem 25 percig. Leszámoltam magamban,­­ ha le­szállok, repültem 25 percet, ha to­vább küzdök, lehet, hogy meglesz az ezres magasság. Mindez pilla­natok alatt történt. Partomra állt az idő is. Variométerem tűje fino­man megmozdult, éreztem a ter­­miket. A tű határozottan kilengett, sőt megállt az 1 méternél. Megvan! Ez a termik már nem menekül meg. Közben elsodródtam Babádpuszta fölé, magasságom 500 méter. Mikor lesz 1390? Ha a magassági teljesít­mény másik feléért is ilyen nehe­zen kell küzdenem, igencsak elfá­radok. De nem. Megindult a finom­­magasságmérő mutatója is, de ólomlábakon járt. Az emelés egyre erősödni kezdett, 3—4, majd 5 mé­ter lett. A magasságmérő mutatój­a is gyorsabban működött, s 1400 méterre ért. Megvan a magasság! Tehát érdemes volt De jajl Elmúlt az öröm! Arra emlékeztem, hogy a barograph­it kikapcsoltam Na ez hiányzott, azért dolgoztam? A barograph az ülés mögött van, de nem tudtam hátra­nyúlni, pedig mit nem adtam volna érte, hogy bizonyságot szerezzek működéséről. Már kezdtem meg­barátkozni a gondolattal: repültem, tapasztalatot szereztem „vagyis csak*’ a hangárhoz készültem. De mégis. Eredmény, értékelhető ma­gasság, ez mind az iskolák közötti versenybe számít. A magasság figyelembevételével megkockáztat­tam még az esetleges bedugózást is, elvettem a gép sebességét, feje­met behúztam a csónakba, s mit hallok? A barograph szabályos, egyenletes ketyegését . . . Hát jár? De ki indította el? Rejtély! Én nem nyúltam hozzá. Ránéztem a műszer,­falra, a magasság 1430 m, de a variométer 5 méter emelést muta­tott. Hajrá, gyerünk tovább. Vissza­pillantva a repülőtérre, láttam: az elvtársak már befejezték az üzemet a gépek már a hangárban pihentek Ők már ebédeltek, de tudom, jó­akaróm lent egyedül izgult velem Azt is tudom, hogy jóval magasab­ban voltam, mint műszerem mu­tatja. Majd megtudom, hiszen magasságb­óm működik. Alattam a babádpusztai gazdaság­ban serényen folyt a cséplés, gyö­nyörű látvány. Előttem Pest, távo­labb a Mátra sötét lett. Nemsokára távol repülhetek. Az oldalzsebben megtaláltam a térképet, gyakorol­tam az azonosítást. Körül utaztam a reptér légtereit, ezüstösen csillo­gott alattam a Duna—Tisza-csa­torna, mint a legbiztosabb tájé­kozódási pont. Mindenütt emelés! Közben észrevettem, hogy remegek mintha jégverembe estem volna. Fogam összekoccant, a levegő éles, s még én mertem panasz­kodni a meleg miatt. Ingemet nem tudtam begombolni, mert az ejtő­ernyő hevederjei gázoltak. A har­­madik tüsszentés után, még egyszer megcsodálva a panorámát, elhatá­roztam a leszállók. Megkezdtem a magasság ledolgozását. Magas­ságmérőmre csak 1430 méteren szá­míthattam, hiszen ott akadt meg Varlométerem 1 m/sec merülést mu­tatott. Hogy hamarabb leérjek, fék lapot nyitottam. Éreztem, hogy me­legebb lesz, a közérzetem is javult Ebben a pillanatban hatalmas lökés érte a gépet és nyitott féklappal kb. 2 percig 2 m/sec emelkedtem Amilyen nehezen indult a feladat, úgy látszik, leszállni sem lesz köny­­nyel. Becsuktam a féklapot, vario­méterem 4 m/sec merülést mutatott A magasságmérő mutatója is fino­man megmozdult. Jó volna lent lenni, újra kinyitottam a féklapot, éles sípolással jelezve a földieknek, hogy megérkeztem. Két és félórai repülés után a Szellő megállt a hangár mellett. Jöttek a fiúk. Úgy emeltek ki a gépből, még mindig rázott a hideg, gyorsan kivettem a barographot, megsimogattam, jól dolgozott. Rögzítés után tudtam meg, hogy 2900 métert sikerült repülnöm. Boldogan jelentettem a felszállást, egész délután csak erről beszélgettünk. A barograph-ügy azonban egyelőre még rejtély! Igaz, nem szóltam még senkinek. Este takarodó után beszélgettem a napossal. Tőle tudtam meg, ki volt az az elvtárs, aki az utolsó pillanatban gondolt a lehetőségekre, s bekapcsolta a műszert. Meg­köszöntem. Sok magasság született még a táborban, közülük én is sokat re­pültem, de egyre sem emlékszem olyan élesen vissza, mint az elsőre,­­ mert ez volt a legelső! Monori István A lengyel ijúság a szovjet tapasztalatok felhasználásának útján. Az ifjak közvetlen az üzemből mennek a repülőtérre, s a napi munka mellett meg­tanulnak repülni A jól végrehajtott iskolakör után leszálláshoz közeledik a gép. Kitartóan s módszeresen tanulnak a jövő vadászpilótái a Pol 2. vontatja a karcsú vitorlázórepülőgépet. A lengyel ifjúság repülő­­ szervezeteiben sokoldalúan tanulják a repülés tudományát

Next