Repülés, 1958 (11. évfolyam, 1-12. szám)

1958-01-01 / 1. szám

A STÍLUS ZUHANÁSRÓL A stílus-ugrás az ejtőernyős sport klasszi­kus versenyszáma, de egyben a legnehezebb feladat. Ejtőernyős sportunkban fordulatot hozott az 1955. évi bulgáriai nemzetközi ejtőernyős verseny, illetve előkészítése. Ekkor merült fel a stílus-ugrás problémája. A stílus-zuhanást fokozott iramban gyako­rolták ugróink több, kevesebb sikerrel. So­kan meg is tanultak stabilan zuhanni, még többen nem! Elmondhatjuk azt is, hogy az ország legjobb stílus-ugróinak sem kielégítő a tudása. Az egyik évben kiváló eredménye­ket érnek el, a másik évben vagy pedig a következő hónapban pedig meg sem ütik a szükséges mértéket. Mindennek az oka, hogy a tanulás, a gyakorlás rendszertelen, alkalomszerű és a földi előkészítésre — stí­lus-asztal stb. — egyáltalán nem fordítanak gondot. E cikkünkben a stílus megtanulásá­nak legalapvetőbb kérdéseit tárgyaljuk meg, rávilágítva a leggyakoribb hibákra. Hason zuhanás Az ugrók hajlamosak arra, hogy zuhanás közben egy kicsit előre hajoljanak, előre­nyomják a kezüket. Fejük lehajtásával meg­törik a testüket, s ez elég ahhoz, hogy a legkisebb billenésre hanyatt forduljanak. A visszafordulás pedig nehéz. A hátrafordulást úgy lehet megakadályozni, hogy a test súly­pontját a légellenállás által képzett feltá­masztási pontok alá helyezzük. Ezt többféle­képpen lehet elérni. Gyakorlás céljára a leg-'* megfelelőbb módszer az erős homorí­tás. Elő­nye, hogy az ugró — mivel megfeszített ál­lapotban tartja testét — ezzel biztosítja a kéz és láb szimmetrikus tartását. A másik módszert a csehszlovákok dolgoz­ták ki. A lábukat térdből enyhén behajlít­ják, s ezzel tulajdonképpen a test íveltsé­­gét fokozzák, ami hatásában hasonló a ho­­morításhoz, csak nem a derék görbítésével történik. Előnye e zuhanási módnak, hogy az elbillenésekre nem kell külön gondot fordítani. Billegés A fentiekben már hozzávetőlegesen utal­tunk a billegés kiküszöbölésére. Fontos tud­ni a billegés okát! Ez pedig a következő: a zuhanás akkor van egyensúlyban, ha a súlypont és a légellenállás eredője egybe­esik. Ekkor beszélünk stabil, billegésmentes zuhanásról. Viszont, ha a test súlypontja a légellenállás eredője felett, vagy alatta van, az ugró billegni kezd. Ilyen eset következik be, ha az ugró kezét a feje fölé kinyújtja. Ekkor a légellenállás eredője megváltóik,­­a súlypont fölé tolódik. Általában minden billegés a láb- és kéztartás hibáiból ered. A­­billegés kiküszöbölése többféleképpen tör­­­ténhet. Az ugró homorítson, vagy kezeit óvatosan helyezze hátrább. Legtöbbször cél­ra vezet, ha az ernyőt kissé feljebb húzzuk. Természetesen minden mozdulatot óvatosan. Ha az ugró felsze­relése valamilyen oknál fogva nem szimmetrikus, illet­ve nem egyensú­lyozott, ennek a legtöbbször elfordu­lás vagy bepörgés a következménye. Leg­többen az elfordu­lás és a lassú pör­gés ellen a­­ csűrést — a tenyerek elfor­­dítását —, egyesek pedig a kezek kü­lönböző mérvű be­nyújtását alkalmaz­zák. A csűrés cél­szerűbb, mert azzal finomabban lehet egyensúlyozni. Fo­kozza a test stabili­tását zuhanás közben a lábak lehető leg­szélesebb terpesztése és a karok teljes kinyújtása, lehetőleg oldalra, kissé maga­sabban a hát színvonalától. Ezekből fejlő­dött ki az egyik legeredményesebb testtar­tás, a szovjet iskolastílus, amelyet helyte­lenül bolgár stílusnak is neveznek. A kiala­kult módszer a következő: kiugrás után az ejtőernyős a lehető legerősebben homokít, amit még a láb behajtásával is fokoz. Eköz­ben lábait és karjait a legszélesebbre ter­peszti. A szovjet versenyzők többsége általá­ban így zuhan, s ezt teszi a nyugati ver­senyzők jórésze is. Egyesek szerint ilyen testtartás mellett nem lehet spirálozni. Vé­leményünk szerint azonban ebben a zuha­nási formában is jól lehet spirálozni, csak más technikával. Ebből az iskolastílusból alakult ki az 1956. évi versenystílus, mely szerint az ugró ke­vésbé terpeszti lábait és karjait. Így a zu­hanás labilisabb, amit­ állandó egyensúlyo­zással kell korrigálni, de a spirálbavivésnél már csak a kezdő mozdulatot kell végre­hajtani. Az iskolastílusnál viszont a spirálba vivő mozdulatot végig tartani kell, különben a forgás lelassul, végül is megáll. Valószínű, hogy a szaltó beiktatásával újra előtérbe ke­rül­ az iskolastílus, mert enélkül igen nehéz lenne megtartani az egyensúlyt átfordulás közben. A pörgés kiküszöbölésére több módszer alakult ki. A szovjet Romanyuk szerint az erős pörgést úgy kell leállítani, hogy az ugró összehúzza kezeit és lábait, majd hirtelen ki­rúgj­a. A másik ál­talánosan ismerte­tett módszer a kéz és a láb­ asz­­szimetrikus tartása. Ezt a tartást a kez­dő stílus-ugrók ne­hezen tanulják meg. Tapasztalataink sze­rint kezdő fokon a pörgést úgy lehet legegyszerűbben megállítani, ha az ugró beszünteti a homorítást és bics­­kázik, ettől hanyatt fordul, majd újra homorít, s így hasra fordul. Az ilyen testhelyzet változ­tatásoknál a pörgés rendszerint lelassul, majd megáll, s az ugró zuhanás köz­ben újra felveheti az alaphelyzetet. Tanulás közben gyakran előfordul, hogy az ugró laza testtartása miatt be­­pörög, méghozzá három dimenzióban (dugóhúzó pörgés, oldalirányú elfordulás, hasról hanyatt és szaltó). Ilyenkor rendszerint nem tud dön­teni, hogy melyik irányú mozgást szüntesse be előbb. Mindhármat egyszerre akarja, ami természetesen nem megy. Legjobb ekkor nem törődni a különböző mozdulatokkal és fel kell venni az iskolastílus alaphelyzetét, lehetőleg szimmetrikusan és néhány másod­percig tartani. Eközben a szaltó és az oldal­irányú orsószerű pörgések a fizikai törvé­nyek értelmében megszűnnek. Ezután csak némi billegés maradhat meg, amelyet köny­­nyű kiküszöbölni. Visszamaradhat még egy dugóhúzószerű forgás is, amit szintén köny­­nyű leállítani. A fenti mozdulatokat torna­teremben tigris-ugrás közben jól lehet gyako­rolni. Sok esetben lerontja a zuhanás értékét, hogy az ugró gépelhagyás után nagyot, vagy zuhanás közben mind erősebben billeg. Ez esetben megközelítően talpon áll, feje maga­san a horizont fölé emelkedik — esetleg ol­dal irányban. Hiba, ha az ugró ilyenkor min­denáron hason akar maradni. Nem szabad kapkodni és úszómozdulatokat végezni, mert ez könnyen pörgésre vezethet. Ilyenkor leg­jobb nyugodtan tartani magunkat és kar­jaink fel- vagy lesüllyesztésével szabályozni testhelyzetünket. Az 1956. évi moszkvai ejtőernyős világ­­bajnokságon a csehszlovák ugrók nyitási technikája eltért a megszokottól. Hogy a nyitásnál előforduló hibákat elkerüljék, a nyitás előtt egy-két másodperccel — ami­kor engedélyezve van a billenés — nem húz­ták be teljesen kezüket, hanem csak jobb kezükkel fogták a kioldót, a bal kezet fej fölött tartva egyensúlyoztak. Így mindössze 20—30°-ot billentek a horizont alá, viszont a nyitás simán ment végbe, s az ernyő nem akadt el a testükön, mert a testhelyzet meg­közelítette a vízszintest. A szovjet nyitási módszer ennek a mó­dosítása. A szovjet versenyzők, hogy a stop­pert a jobb kézzel a hasernyőn ne takarják el, a kioldóba a bal kéz hüvelykujját akaszt­ják be, így nyitnak és a jobb kezet tartják fej fölé egyensúlyozni. Nálunk a nemzeti bajnokságon Kovács Sándor ugrott így, ered­ményesen, minden hiba nélkül. A legfontosabb, hogy az ugrásnál mindig a legegyszerűbb megoldásra törekedjünk, mert a mozdulatok komplikálása sok hibát rejt magában. A lehető legegyszerűbben, a célnak megfelelően állítsuk össze felszerelé­sünket. Zuhanás közben pedig már a föl­dön átgondolt mozdulatokkal tartsuk stabil testhelyzetünket. Ha ugrásunk sikertelen, el­sősorban a hiba okát keressük meg és kö­vetkezetesen törekedjünk a kiküszöbölésére. Leghelyesebb, ha minden ejtőernyős ugrás­naplót vezet, amelyben felírja a tapasztala­tokat és a hibákat, s így papíron rögzítve könnyebben rájön a hiba forrására. Kastély Sándor egyenletesen kell végrehajtani. Ha a billenést nem szün­tetjük meg, követ­kezménye a hanyatt zuhanás, azaz el­fordulás vagy pör­gés. Pörgés, elfordulás Polonyi László ugrása: a lábak erős terpesztésben, a kezek oldalt vannak. Hibás a láb és a kézfej tartása. Az ugró egy jobbról balra történő átbillenés előtt van, illetve kísérletet tesz annak megakadá­lyozására. Valószínűleg a gép elhagyásánál akadt meg és ez billentette ki a helyes testtartásból reMM­it' Egy szabályos stílus-zuhanás. Jól látható az erőteljes homorítás, szimmetrikus kéz és láb tartás (Sörös Erika)

Next