Repülés, 1959 (12. évfolyam, 1-12. szám)
1959-01-01 / 1. szám
hogy ifjúságunkat, akiik sorainkban tömörülnek , a szocializmust építő hazáink szeretetére, a munkában, tanulásban való helytállásra neveljük. Az 1966. októberi ellenforradalom rövid időre megállította a sportrepülést. Bármennyire akarták is nem sikerült a letűnt világ urainak hatalmukba keríteni azt a sportot, amely már összenőtt ifjúságunk életével. Repülő tagságunk nagy része helytállt a néphatalom oldalon, megvédte a repülés eszközeit és az ország gyorsütemű konszolidációjával együtt a Magyar Szocialista Munkáspárt és a Forradalmi Munkás paraszt kormány hathatós támogatásával — válaszként az ellenfogadalmároknak és azok támogatóinak — tovább fejlesztik a magyar repülést. Munkánkat az egész társadalom megbecsüli és értékeli. Társadalmi oktatóink áldozatkész önzetlen munkájával és vezetésével repülő tagságunk fejleszti repülő bázisainkat, jó karban tartja eszközeinket, megteremtik klubjainkban az egészséges szervezeti élet alapjait. A vitorlázórepülés bár 30 éves múltra tekint vissza Magyarországon, büszkén vallhatja, hogy tényleges fejlődésről csak a felszabadulás utáni időben beszélhetünk, amikor a nép fiainak kulturális felemelkedésének célját szolgálta. Hasonló fejlődés tapasztalható a Szovjetunióban és a többi szocializmust építő országban, mellyel szemben áll anyugati kapitalista országokban a vitorlázó repüléshelyzete, ahol még ma is csak azok repülhetnek, akiknek pénzük van arra, hogy a repülés költségeit fedezzék. Az 1950-es évben a „Repülés’’ hasábjain képekben és adatokban folyamatosan bemutatjuk a magyar vitorlázó repülés helyzetét a két társadalmi rendszer tükrében, hogy repülőtagságunk helyesen értékelhesse népi demokráciánk által részére biztosított lehetőségeket, megbecsülje eredményeinket. Ragyogó jövő áll előttünk a szocialista Magyarországon, amelyben a sportrepülésnek is megvan a maga helye mindazok részére, akikbecsülettel tesznek eleget a párt és a kormány által elénk állított követelményeknek. Szép terveink vannak, amelyeket csak úgy válthatunk valóra, ha mindenki, aki sorainkban tömörül, mindennapi munkájával, a haza védelmére való következetes felkészüléssel, politikai és szakmai képzettségének állandó fokozásával hozzájárul a béke védelméhez, ha minden cselekedetével hitet tesz a szocializmus ügye mellett. A Nagybudapesti Aktíva Értekezlet December 16-án az MHS budapesti aktívái értekezletet tartottak, melyein Gubis őrnagy budapesti elnök beszámolt az 1958-as kiképzési év tapasztalatairól, értékelte az alapszervezetek, körök és klubok munkáját. A repülőklubok által elért eredményekről a következőket mondotta: „• Szövetségünk minőségi sportmunkája a klubokra épül. Budapesti klubjaink versenyzői ez év folyamán a repülő, ejtőernyős és modellező sportágakban 36 nemzeti és 8 világrekordot állítottak fel. Ezek az eredmények igen jelentősek. A továbbiakban Gubis elvtárs beszámolt arról a komoly fejlődésről, mely a repülési mimikában megmutatkozott. Nagy részük feldolgozta a konferencia határozatát, honvédelmi előadásokat szervezett stb. Ezenkívül a repülés anyagi megalapozását sok helyen saját erőforrásokból segítik elő. Az eredmények mellett fennálló hibákra térve a következőket mondta: „— Gyenge a politikai nevelő munka, a szakmai kérdések oktatását gyakran nem kötik össze a neveléssel. A repüléseket — különösen áll ez a teljesítmény repülésekre — kis létszámú gárda végzi. A fegyelmi helyzetet értékelve megállapította, hogy az 1967-es évhez viszonyítva javulás tapasztalható, de még mindig nem kielégítő és ennek következménye, hogy az 58-as évben több vitorlázó repülőgép-törés történt. Az elkövetkező kiképzési évben nagyobb szigorral kell érvényt szerezni a fegyelem megszilárdításának és akkor ezek a hibák felszámolhatók lesznek. A modellezési munkáratérve mondotta: „— Ez évben igen nagy mértékű fejlődést értünk el, főleg a kluboknál. A repülő modellezés mellett megkezdődött a hajó és autó modellezés. — Az MHS modellezői világviszonylatban első helyen állnak. Ebben az évben is az elérhető 8 világbajnokságból 6-ot megnyertek. Ezenkívül Brüszszelben az Európa Bajnoki címet elnyerték. A modellezői munka hiányosságait érintve a következőket mondta: „— Hiba, hogy a modellezési körökben folyó munka színvonala számos helyen igen alacsony. Az ifjúságnak igen kis százalékát foglalja magába, holott a modellezésben való részvétel az életre készíti fel a fiatalságot, sokoldalú technikai alapműveltséget ad. „— Látva a modellezési munka fontosságát, a budapesti elnökség megkezdte egy autómodell versenypálya építését a budaörsi repülőtéren. „— A jövő évben a politikai munka kérdését és általában a repülési munkával való foglalkozást nem szabad teljesen a budapesti repülési osztályunk vállain hagyni. Szervezési és propaganda osztályunknak, de az egész budapesti elnökségnek is gyakrabban és hatékonyabban kell foglalkozni a repülési kérdésekkel” — fejezte be beszámolójának a repülőket érintő részét Gubis elvtárs. A beszámoló utánhozzászólásokkal folytatódott az aktíva ülés, mely során felszólalt Szabó István altábornagy az MHL országos elnöke, Borbély Sándor elvtárs az MSZMP KV-nek tagja, Asztalos János elvtárs a budapesti pártbizottság küldötte, a Honvédelmi Minisztérium képviselője és számos kerület aktívája. Az ülés befejező részében az MHS budapesti elnöke ajándéktárgyakat és okleveleket adott át az 1958. évben legjobb máltkét végzett aktivistáknak. Kérjük kedves olvasóinkat, hogy az 1958. decemberi számunkhoz csatolt közvélemény-kutató kérdőívet a kiadóhivatalba küldjék be (portamentes).