Repülés, 1960 (13. évfolyam, 1-12. szám)

1960-01-01 / 1. szám

ÖT NEMZEDÉK. Az alábbi érdekes felvétel a szállítógépek öt nemzedékét mutatja be: az ismert DC-famíliát. Csaknem 25 évvel ezelőtt indította el a kor­szerű, mélyszárnyú, kétmotoros, gyors utas­szállító gépek fejlődését — legalább is rész­ben — a Douglas gyár DC—2 típusú gépe, amelyből a második világháború előtti időkig jó pár gép készült el. A második világháború alatt a szövetséges szállítógép-szükséglet ki­elégítésére a DC—3 gépet építették, mégpe­dig óriási sorozatokban: csupán a nyugati világban a DC—3 és katonai változata, a C—17 különféle módosulataiból 10 OOO-nél több darab épült meg, míg a Szovjetunióban LI—2 jelzéssel ugyancsak jelentős számú ilyen gépet gyártottak. A DC—3 ma is nagy­számban van még szolgálatban és elavulásá­nak valamint pótlásának problémája a nem­zetközi légiforgalom egyik alapkérdése. A képen balra láthatjuk a DC—3 gépet, mögötte a DC—1, majd a DC—6 és a jobb szélen a DC—7 látható. Ezek a gépek az egész világ légiforgalmában többszáz példányban ma is üzemben vannak. A legújabb gép a DC-famí­­liában a DC—8, amelynek repülőkísérletei most folynak és amely a közeljövőben leg­alább is kísérleti légiforgalmi üzembe kerül (a DC—9 gépet is bejelentették — egyelőre 1962-re). A DC—8 az első sugárhajtású utas­szállító gép a DC-famíliában. Több mint 46 m hosszú, fesztávolsága 42 m és teljes ma­gassága majdnem 13 m (a DC—3 19,5 m hosz­­szú és szárnyfesztáva kb. 29 m). A DC—8 leg­nagyobb utazósebessége 960 km/ó-nál több, tehát több taint háromszor olyan gyors, mint a DC—3 A szovjet tudósok új korszakot, a világűr meghódításának korszakát nyitották meg. A világűrrepülések céljaira különleges felszereléseket terveznek, s laboratóriumaikban a valóságot megközelítő körülmé­nyek között próbákat végeznek. Nincs messze az idő, amikor biztosí­tani tudják az ember sértetlen visszatérését a világűrből. A képen az „űrkamrában” kezdődik az emelkedés G. I. Ivanov egyike azoknak a fiatal szovjet pilótáknak, akik az el­múlt év során bemutatott új repülőgépek berepülésében és az új rekordok leállításában eredményesen vettek részt­ ­­Svarlaton Nemrég mutatták be Franciaországban a „Frelon” helikoptert. Személyzete 3 főből áll. A gép 20 személy szállítására alkalmas (a személyzeten kívül). Utazósebessége 200 km/ óra. Rotorját három hőlégsugárhajtómű hajtja és három és fél óráig tartózkodhat egyhuzamban a levegőben

Next