Repülés, 1964 (17. évfolyam, 1-12. szám)

1964-01-01 / 1. szám

megbeszélhetik, hogy ezzel minden félre­értés kizáródjék. A bizottság több fontos kapcsolódó kér­désben nem hozott határozatot. Így az érté­kelési rendszerben, a bírói testület összeté­telében és még néhány, a kiírásra vonatkozó dologban. Az elmaradt problémákat ez év márciusában tárgyalja a bizottság. Ez káros, mert a felkészülést addig lehetetlenné teszi. Az ülés munkájából következtetni lehet a műrepülési stílus további fejlődésére. Ez a klasszikus műrepüléshez tér vissza. Ennek alapján született meg a francia javaslat, amely annak ellenére, hogy nem került a tárgyalóasztalra,­­ mégis erősen éreztette hatását. A nyugati országok ezt az irány­zatot erősen támogatták, s ennek tulajdonít­ható a szabadon választott repülési idejének 8 percre emelése. Előre látható, hogy az ér­tékelési rendszer kidolgozásánál is a fran­cia javaslat hasonló mértékben érezteti majd befolyását. Ez feltétlenül káros lesz, mert az értékelésben erősen megnöveli a szubjektív tényezőket. FRANCIA LAPTÁRSUNK, AZ AVIATION MAGAZINE a múlt évi decemberi számában szintén a fenti cím alatt ír az FAI motoros műrepülő bizottsága munkájáról. Érdekes lesz egy-két szemelvényt kiragadni a cikk­ből, egyrészt azért, mert ezek már előre igazolták a magyar delegátus fentebb leírt véleményét az egyoldalú francia befolyás­ról, másrészt a francia műrepülő pilóták nyilatkozatai megerősítik azt a tényt, hogy a szocialista országok ma már jobb és cél­szerűbb műrepülő­gépeket produkálnak, mint bármely nyugati állam. Nem beszélve arról, hogy a fejlett nyugati repülőgép-ipar legkisebb gondja is nagyobb annál, hogy versenyzőiket megfelelő műrepülőgépekkel ellássák. Bár Raymond Guillaume, a Francia Repü­lőklub műrepülő bizottságának elnöke a bu­dapesti versenyszabályok módosítását már 1962. decemberében kérte — ami az 5 perces idő meghosszabítását és a szabadon válasz­tott figurák számának 20-ban való maximá­lását illeti —, mégis most az ülés után vá­lik világosan érthetővé laptársunk hasábjain megjelenő véleménye, mely szerint a módo­sítások. ........valóban a nyugodt, elegáns és erőszaktól mentes műrepülésre való vissza­térés egyedüli módja”. Az eddigi világbajnokságokon részünkről soha nem tapasztaltuk az erőszakos műre­pülést, az igaz azonban, hogy a csehszlovák­­műrepülők új dobott figurasorozatai gyor­saságot és pergő műsor összeállítást igé­nyel. Még világosabb a kép, ha a sorokból továbbidézünk. ,,Ha ezt a határozott és lé­nyeges követelést nem teljesítik (az 1963. november 29—30-i FAI ülésen — a szerk.), akkor majdnem biztos, hogy Guillaume arra fogja kérni a francia műrepülőket, akik már a rendelkezésükre álló gépanyagból kifolyó­lag is hátrányban vannak, hogy a bajnoksá­gon való részvételről mondjanak le”. .. ..Reméljük, hogy ezt a kényes kérdést a tárgyalásokon ésszel és eréllyel viszik dön­tésre”. Véleményünk szerint az elkövetkező világ­­bajnokságokon bizonyosodik majd be, hogy a műrepülésben,­­ esetleges vadhajtásaitól eltekintve a modern, vagy a klasszikus irányzat lép-e előtérbe. Bizonyos, hogy az útkeresés visszakanyarodóit is figyelembe véve a modern irányzat győz majd. LEGÚJABB ÉRTESÜLÉSEINK SZERINT a bilbaói világbajnokság előtt a francia hiva­tásos pilóták Strasbourgban részt vesznek az országos bajnokságon a Leon Blancotto díj­ért. Itt mérik össze erejüket a francia ama­tőrök a professzionistákéval. A francia mű­­repülők remélik, hogy az 1964. év szerencsés esztendejük lesz. , JEAN D’ORGEIX, — A LEGJOBB FRAN­CIA MŰREPÜLŐ is várakozással tekint az új esztendő elé. Nemrég választották meg a francia repülőklub műrepülő bizottságának alelnökévé. A bratislavai és a budapesti sza­bályzatok megreformálásáért szállt síkra. Nyilatkozatában kijelentette, hogy fő célja egy új műrepülőgép, amely jobb a jelenlegi Stampe-nál. ..Reméljük, hogy fáradozásain­kat siker koronázza, még mielőtt túl késő lenne” — mondotta. GERARD VERETTE AZ ISMERT FRANCIA MŰREPÜLŐ BAJNOK is nyilatkozott, ő ké­szíti elő francia részről a bilbaói világbaj­nokságot. Reménye van arra, hogy egy gyáriparos támogatásaként egy Zlin 226-os csehszlovák repülőgépet kapjon. Véleménye szerint a Z—226, mint versenygép fölényben van a Stampe-pal szemben, mégis a franciák repülési technikáját ehhez a géphez kell al­kalmazni. Verette megállapítja, hogy a Zlin— 226, — bár „reakciói tisztábbak” oktatási célokra kevésbé alkalmas, mint a Stampe. Ha a Zlin „utólag meg is bocsát” minden hibát, de a hibáikra „nyíltan rá is olvas”. — Ha reményeim valóra válnak, végre al­kalmam lesz egy ily­en nagyszabású verse­nyen — mint a világbajnokság — a külföl­diekével egyenlő értékű géppel starthoz áll­ni — jelenítette ki Verette. AZ ÉSZAKAMERIKAI EGYESÜLT ÁLLA­MOKBAN is türelmetlen várakozással néz­nek a bilbaói VB elé. Közben tökéletesítik gépanyagukat. A „Joc-Par” 260. Nick d’ Apuzzo tervezett egy repülőgépet,­­ a „Joc- Par-Special”-t. Ezt a gépet annak idején Lindsey Parsons és Rod Jocelyn amerikai műrepülők építették és 1960. júliusában re­pültek vele először. Vászonborítású s­zárnya két fa főtartós és szárnybordák duralumi­­niumból készülte­k. Csűrőlapjai is fémből vannak. A gép törzse acélcsőrács, vászonbo­rítással. 1962-ben bal­eset érte a gépet és ezért újjá kellett épí­teni. Ezt az alkal­mat felhasználták né­hány változtatásra. A Cessna típusú fu­tóművet üvegrostból­­ készült futókkal cse­rélték ki, amely az előbbinél 18 kg-mal könnyebb. Az oldal­kormányt megnövel­ték, ez is könnyebb lett. Az USA-ban je­lenleg 25 „Joc-Par” épül, mégpedig 4 egy­­üléses műrepülőgép és 21 kétüléses sport­gép. HAROLD KRIEK — „KRIER — KRAFT” JELZŐVEL SZER­KESZTETT műre­pülőgépet Bücker Jungmeister és Great­ Lakes alkatrészek­ből, számos egyéni ötlettel párosítva. Az új gép neve ,,Aero- Master”. Egy 185 ló­erős Warner-motor hajtja. Egy főtartós szárnya vászonborí­tású, a bordák fém­ből készültek. A törzs a vezérsíkok acél­cső szerkezet vászon­­borítással. Kilenc hó­nap alatt építették és 1962. október 11-én repült először. A hí­rek szerint Kitt-ben is árusítják majd. A „Joc-Par” 260-at Rod Jocelyn és Linsey Parsons amerikai műrepülők készítették. A felső képen füstölővel műrepül a gép Két képünkön a Bücker Jungmeister és a Great Lakes házasságából született „Aero- Master”-t mutatjuk be. Felső képünkön a földön (hátratolt plexitetővel) áll a gép. bal­ra műrepül (füstölővel) III-Műrepülő VB. kötelező 3) ___________ gyakorlata, ír l/. ro” - its vezetett orsó 2/. LEGYEZŐFORDULÓ 3/. VEZETETT ILBURITAS 4/. AMERIKAI FORDULÓ­­(ÜT?/. DOBOTT ORSÓ © 9 ® I *1 6/. JUTOHLIOTRZS 7/. KÁTROL NKC4TIV UB0MTIS 6/. HITRŐL KITRI BÚRT IRC TILTSLÍ 9/. 560°-OS HATONTOROUÚ) 10/. MSORTIT DOBOTT ORSO -----1«--­-I HALEGYSZŐFORDULÓ A FEL ÉS LEKENŐ ÁGON FEL SLFORDITAS 1 3. * 32-10/. BUKFENC TETEJÉN DOBOTT ORSÓ 13/. DOBOTT LE BORITÁS 14/. 0/0 - 03 ORSÓ 15/. ORSÓKOSZORU fitótfl

Next