Repülés, 1964 (17. évfolyam, 1-12. szám)
1964-01-01 / 1. szám
megbeszélhetik, hogy ezzel minden félreértés kizáródjék. A bizottság több fontos kapcsolódó kérdésben nem hozott határozatot. Így az értékelési rendszerben, a bírói testület összetételében és még néhány, a kiírásra vonatkozó dologban. Az elmaradt problémákat ez év márciusában tárgyalja a bizottság. Ez káros, mert a felkészülést addig lehetetlenné teszi. Az ülés munkájából következtetni lehet a műrepülési stílus további fejlődésére. Ez a klasszikus műrepüléshez tér vissza. Ennek alapján született meg a francia javaslat, amely annak ellenére, hogy nem került a tárgyalóasztalra, mégis erősen éreztette hatását. A nyugati országok ezt az irányzatot erősen támogatták, s ennek tulajdonítható a szabadon választott repülési idejének 8 percre emelése. Előre látható, hogy az értékelési rendszer kidolgozásánál is a francia javaslat hasonló mértékben érezteti majd befolyását. Ez feltétlenül káros lesz, mert az értékelésben erősen megnöveli a szubjektív tényezőket. FRANCIA LAPTÁRSUNK, AZ AVIATION MAGAZINE a múlt évi decemberi számában szintén a fenti cím alatt ír az FAI motoros műrepülő bizottsága munkájáról. Érdekes lesz egy-két szemelvényt kiragadni a cikkből, egyrészt azért, mert ezek már előre igazolták a magyar delegátus fentebb leírt véleményét az egyoldalú francia befolyásról, másrészt a francia műrepülő pilóták nyilatkozatai megerősítik azt a tényt, hogy a szocialista országok ma már jobb és célszerűbb műrepülőgépeket produkálnak, mint bármely nyugati állam. Nem beszélve arról, hogy a fejlett nyugati repülőgép-ipar legkisebb gondja is nagyobb annál, hogy versenyzőiket megfelelő műrepülőgépekkel ellássák. Bár Raymond Guillaume, a Francia Repülőklub műrepülő bizottságának elnöke a budapesti versenyszabályok módosítását már 1962. decemberében kérte — ami az 5 perces idő meghosszabítását és a szabadon választott figurák számának 20-ban való maximálását illeti —, mégis most az ülés után válik világosan érthetővé laptársunk hasábjain megjelenő véleménye, mely szerint a módosítások. ........valóban a nyugodt, elegáns és erőszaktól mentes műrepülésre való visszatérés egyedüli módja”. Az eddigi világbajnokságokon részünkről soha nem tapasztaltuk az erőszakos műrepülést, az igaz azonban, hogy a csehszlovákműrepülők új dobott figurasorozatai gyorsaságot és pergő műsor összeállítást igényel. Még világosabb a kép, ha a sorokból továbbidézünk. ,,Ha ezt a határozott és lényeges követelést nem teljesítik (az 1963. november 29—30-i FAI ülésen — a szerk.), akkor majdnem biztos, hogy Guillaume arra fogja kérni a francia műrepülőket, akik már a rendelkezésükre álló gépanyagból kifolyólag is hátrányban vannak, hogy a bajnokságon való részvételről mondjanak le”. .. ..Reméljük, hogy ezt a kényes kérdést a tárgyalásokon ésszel és eréllyel viszik döntésre”. Véleményünk szerint az elkövetkező világbajnokságokon bizonyosodik majd be, hogy a műrepülésben, esetleges vadhajtásaitól eltekintve a modern, vagy a klasszikus irányzat lép-e előtérbe. Bizonyos, hogy az útkeresés visszakanyarodóit is figyelembe véve a modern irányzat győz majd. LEGÚJABB ÉRTESÜLÉSEINK SZERINT a bilbaói világbajnokság előtt a francia hivatásos pilóták Strasbourgban részt vesznek az országos bajnokságon a Leon Blancotto díjért. Itt mérik össze erejüket a francia amatőrök a professzionistákéval. A francia műrepülők remélik, hogy az 1964. év szerencsés esztendejük lesz. , JEAN D’ORGEIX, — A LEGJOBB FRANCIA MŰREPÜLŐ is várakozással tekint az új esztendő elé. Nemrég választották meg a francia repülőklub műrepülő bizottságának alelnökévé. A bratislavai és a budapesti szabályzatok megreformálásáért szállt síkra. Nyilatkozatában kijelentette, hogy fő célja egy új műrepülőgép, amely jobb a jelenlegi Stampe-nál. ..Reméljük, hogy fáradozásainkat siker koronázza, még mielőtt túl késő lenne” — mondotta. GERARD VERETTE AZ ISMERT FRANCIA MŰREPÜLŐ BAJNOK is nyilatkozott, ő készíti elő francia részről a bilbaói világbajnokságot. Reménye van arra, hogy egy gyáriparos támogatásaként egy Zlin 226-os csehszlovák repülőgépet kapjon. Véleménye szerint a Z—226, mint versenygép fölényben van a Stampe-pal szemben, mégis a franciák repülési technikáját ehhez a géphez kell alkalmazni. Verette megállapítja, hogy a Zlin— 226, — bár „reakciói tisztábbak” oktatási célokra kevésbé alkalmas, mint a Stampe. Ha a Zlin „utólag meg is bocsát” minden hibát, de a hibáikra „nyíltan rá is olvas”. — Ha reményeim valóra válnak, végre alkalmam lesz egy ilyen nagyszabású versenyen — mint a világbajnokság — a külföldiekével egyenlő értékű géppel starthoz állni — jelenítette ki Verette. AZ ÉSZAKAMERIKAI EGYESÜLT ÁLLAMOKBAN is türelmetlen várakozással néznek a bilbaói VB elé. Közben tökéletesítik gépanyagukat. A „Joc-Par” 260. Nick d’ Apuzzo tervezett egy repülőgépet, a „Joc- Par-Special”-t. Ezt a gépet annak idején Lindsey Parsons és Rod Jocelyn amerikai műrepülők építették és 1960. júliusában repültek vele először. Vászonborítású szárnya két fa főtartós és szárnybordák duraluminiumból készültek. Csűrőlapjai is fémből vannak. A gép törzse acélcsőrács, vászonborítással. 1962-ben baleset érte a gépet és ezért újjá kellett építeni. Ezt az alkalmat felhasználták néhány változtatásra. A Cessna típusú futóművet üvegrostból készült futókkal cserélték ki, amely az előbbinél 18 kg-mal könnyebb. Az oldalkormányt megnövelték, ez is könnyebb lett. Az USA-ban jelenleg 25 „Joc-Par” épül, mégpedig 4 együléses műrepülőgép és 21 kétüléses sportgép. HAROLD KRIEK — „KRIER — KRAFT” JELZŐVEL SZERKESZTETT műrepülőgépet Bücker Jungmeister és Great Lakes alkatrészekből, számos egyéni ötlettel párosítva. Az új gép neve ,,Aero- Master”. Egy 185 lóerős Warner-motor hajtja. Egy főtartós szárnya vászonborítású, a bordák fémből készültek. A törzs a vezérsíkok acélcső szerkezet vászonborítással. Kilenc hónap alatt építették és 1962. október 11-én repült először. A hírek szerint Kitt-ben is árusítják majd. A „Joc-Par” 260-at Rod Jocelyn és Linsey Parsons amerikai műrepülők készítették. A felső képen füstölővel műrepül a gép Két képünkön a Bücker Jungmeister és a Great Lakes házasságából született „Aero- Master”-t mutatjuk be. Felső képünkön a földön (hátratolt plexitetővel) áll a gép. balra műrepül (füstölővel) III-Műrepülő VB. kötelező 3) ___________ gyakorlata, ír l/. ro” - its vezetett orsó 2/. LEGYEZŐFORDULÓ 3/. VEZETETT ILBURITAS 4/. AMERIKAI FORDULÓ(ÜT?/. DOBOTT ORSÓ © 9 ® I *1 6/. JUTOHLIOTRZS 7/. KÁTROL NKC4TIV UB0MTIS 6/. HITRŐL KITRI BÚRT IRC TILTSLÍ 9/. 560°-OS HATONTOROUÚ) 10/. MSORTIT DOBOTT ORSO -----1«---I HALEGYSZŐFORDULÓ A FEL ÉS LEKENŐ ÁGON FEL SLFORDITAS 1 3. * 32-10/. BUKFENC TETEJÉN DOBOTT ORSÓ 13/. DOBOTT LE BORITÁS 14/. 0/0 - 03 ORSÓ 15/. ORSÓKOSZORU fitótfl