Repülés, 1965 (18. évfolyam, 1-12. szám)
1965-01-01 / 1. szám
TEL AVIV 1964. Beszámoló az FAI LVII. kongresszusáról Irta: Réti Antal MHL elnökhelyettes Az LVII. kongresszus rendezési jogát Izrael repülőklubja kapta meg. A klub nagyon komolyan vette vállalását és sok embert vontak be a szervezésbe. A szükséges feltételeket az izraeli hadsereg és az ELSAL légitársaság biztosította. A siker érdekében mozgósították az állami és katonai vezetést. A óramű pontossággal zajlott le minden. A munkaülések közötti napokon a küldöttekkel igyekeztek megismertetni az országot, és népének életét. Jelentős összegeket fordítottak a propagandára, igyekeztek kedvező légkört kialakítani az egyes országok küldöttei között. Szervezettségében, a feltételek biztosításában az első helyre lehet sorolni az eddigiek sorában az 1964. évi kongresszust. Méltán érdemelte ki az izaaeli repülőklub vezetősége munkájának elismerését a kongresszuson résztvevő tagországok küldötteitől. A kongresszuson Anglia, Ausztria, NSZK, Belgium, Bulgária, Kanada, Chile, Columbia, Spanyolország, Egyesült Államok, Finnország, Franciaország, Ghána, Magyarország, Izrael, Olaszország, Japán, Luxemburg Mexico, Monaco, Norvégia, Hollandia, Lengyelország, Románia Svédország, Svájc, NDK, Csehszlovákia, Törökország, Szovjetunió, Jugoszlávia repülőklubjainak képviselői vettek részt. A FAI-t C. Hennecart főigazgató, Jean Blériot gazdasági igazgató és Sandra Prodrom titkár képviselte. Az ülésen jelen volt Walter Munr a FAI elnöke és Maurice Obregon első elnökhelyettes. A megnyitó ülést a Weizman tudományos intézet nagy előadótermében tartották, reprezentatív külsőségek között. A beszédet a közlekedésügyi miniszter tartotta, s hangsúlyozta a jelentőségét annak, hogy egy ilyen jelentős világszervezet, mint a FAI, elfogadta a meghívásukat a kongresszus megtartására. Annak a reményének adott kifejezést, hogy ez a nemzetközi találkozó is szolgálja a népek barátságát, a különböző gondolkodású népek békés egymás mellett élésének megvalósulását. A miniszter sok sikert kívánt a kongresszus munkájához. A megnyitó után a meghívottaknak bemutatták a küldöttségek vezetőit, majd az 1963. évi kitüntetések átadására került sor. A FAI 1963. évi aranyérmét Jacqueline Auriol asszony kapta (Franciaország), 1948- tól kezdődő repülő pályafutásának és repülősikereinek elismeréseként. Auriol asszony II. osztályú légiturisztikai utasszállító repgépvezetői, katonai repgép vezetői, magánhelikopter és helikopter vezetői szakszolgálati engedéllyel rendelkezik. 1951 óta az alábbi rekordokat érte el: 100 km-es sebességi rekord (mint nemzetközi női rekord) ..Vampir” típusú sugárhajtású repülőgépen, 1951 május 12-én, — 818.181 km a. 100 km-es sebességi nemzetközi rekord és a francia ..minden kategóriájú” rekord ,.Mistral” típusú repülőgépen, 1952. dec 21-én. — 855.920 km/ó. Nemzetközi női ,,minden kategóriájú” sebességi rekord „Mistral” típusú repülőgépen, 1955 május 31-én. — 1151 km/ó. 100 km-es zárkörű pályán felállított sebességi rekord „Mirage N. R.” típusú repülőgépen 1963. jún. 14-én. — 2038,7 km/ó Az 1963. évi űrrepülő aranyérmet Nyikolajeva Tyereskova, a sport érdemes mestere (Szovjetunió), a világ első űrhajósnője kapta meg. 1963 június 16—19-ig terjedő teljesítményéért, melynek során a földkörüli repülésben a VOSZTOK 6 űrhajón három női világrekordot állított fel. Időtartam rekord: 70 óra 40 perc, 48 másodperc, magassági rekord 231,1 km, távolsági rekord 1 970 900 km, tehát 40-szer kerülte meg a Földet. Az 1963. évi bronzérmet dr. Josef Gaisbacher (Ausztria) államtanácsos, a FAZ elnökhelyettese kapta meg, az 1962-es és 1963-as nemzetközi légitúra megrendezéséért. A Lilienthal-érmet Heinz Huth (NSZK) kapta, aki egymás után hatszor nyerte meg az NSZK vitorlázórepülő bajnokságát és 1960-ban , 1962-ben a világbajnokságon is I. helyezést ért el. A L. Biériot-érmet Raymond DAVY (Franciaország) kapta, aki 500 kg-nál kisebb súlyú repülőgépével 334,308 km/ó sebességet ért el, ami új nemzetközi rekord. Az 1963. évi De La Vaulx-érmet V. F. Bikovszkij ezredes (Szovjetunió) nyerte el, ald megdöntötte a földkörüli repülés időtartam világrekordját 118 óra 56 perc 41 másodperccel, és a földkörüli repülés távolsági világrekordját 1963 június 14—19 között 81- szer kerülte meg a Földet. Az általa megtett távolság 3 325 857 km. Montgolfier-diplomát kapott Nini Boesman aszony (Hollandia), aki ballonnal két ízben átrepülte az Alpokat. Paul Tissandier diplomával Frigyes Ernő többszörös magyar modellező világbajnokot és Falusi Istvánt — aki nagyszerű eredményeket ért el a magyar sportrepülés szervezésében — 25 éves jubileumuk alkalmából tüntették ki. A program szerinti tárgyalásokra munkaüléseken került sor. Bár sok érdekeset és tanulságot rejt magában a teljes vitaanyag, a cikk terjedelme csak a kérdések lényegét engedi megemlíteni. De ez is elég ahhoz, hogy az érdeklődők betekintést nyerjenek a FAI életébe. Társulási kérelmek" A FAI tagjai sorába kérte felvételét a Brazil Ejtőernyős Egyesület, Irán és a Fülöp szigetek repülőklubja. Az utóbbi két klub afelvételükhöz szükséges nyomtatványokat még nem küldték vissza, így csak a Brazil Ejtőernyős Egyesület kérelmét vizsgálta meg a kongresszus és a felvételéhez hozzájárult. Újrafelvételi kérelem Az Argentin Repülőklub két évvel ezelőtt megszakította kapcsolatát a FAI-val. Éveken keresztül nem fizetett tagdíjat, azért a kongresszus kizárta a tagok sorából. A klub az eltelt időben rendezte tagdíjhátralékát és kérte az újra felvételét. A felvételt nem ellenezte senki, de felhívta a kongreszszus a repülőklub figyelmét, hogy a jövőben a tagdíjjal járó kötelezettségének pontosan tegyen eleget. Kategória változtatás iránti kérelem Az ülés legterjedelmesebb és legtanulságosabb napirendi pontja volt. Ennek keretében tárgyalták az NDK teljes jogú taggá való felvételét a FAI-ba. Mint már a mexikói kongresszusról szóló beszámolóban említettem, ez a kérdés napirenden volt 1963-ban is. Akkor az átminősítés azért hiúsult meg, mert az ezirányú kérelem későn lett előterjesztve, a FAZ tanácsa nem tudta megtárgyalni, de a kongresszus felszólította a két német állam repülőklubjainak képviselőit, hogy kezdjenek tárgyalásokat, alakítsák ki a sportkapcsolataikat, együttműködésüket és ennek alapján terjesszenek elő javaslatot az NDK repülőklubjának átminősítésével kapcsolatban. A kérelem időben be is érkezett a tanácshoz, ahol megtárgyalták és így került az LVII. kongresszus elé. A napirendet a főigazgató terjesztette elő, majd a két német állam küldötte szólalt fel. Az NDK küldötte ismertette azokat az eredményeket, amelyeket a repülősportok fejlesztése terén elértek. (Sok tagország büszke lehetne, ha olyan eredményeket mutathatna fel, mint amit az NDK az utóbbi években a repülősportok területén elért.) Ezután az NSZK képviselője szólalt fel. Elismerően nyilatkozott az NDK eredményeiről és beszámolt arról is, hogy nagyon jó sport együttműködés alakult ki közöttük. Ennek alapján javasolta az átminősítési kérelem elfogadását, de egy kikötést tett, amivel már megsértette valamennyi tagállamot. Azt javasolta, hogy a világbajnokságokon és nemzetközi versenyeken ne legyenek kitűzve a nemzetek zászlói, ne használják a sportolók nemzeti címerüket ruháikon és ne játsszák a győztesek nemzeti himnuszait. Ez elindította a vitát és teljesen elterelte a figyelmet az eredeti javaslatról. Azok, akik sportszempontból gondolkodtak és a sportkapcsolatok szélesítését igyekeznek elősegíteni, elítélték ezt a felvetést függetlenül attól, hogy a szocialista, vagy a kapitálisa táborhoz tartoznak. Az USA képviselője kihasználva a vitát, ismét kijelentette, hogy ők nem ismerik el az NDK-t. Közben joggal hangzottak el olyan vélemények hogy „Az NDK-nak, komoly alapjai vannak, és ezért a FAI-nak nem lehet ilyen országgal szembehelyezkednie. Az Egyesült Nemzetek Szervezete is magához ölel minden országot zászlajával együtt”, vagy „Az NDK kellemes kapcsolatot alakított ki a repülősportokban valamennyi országgal, a két nemzet ügyében egyezzenek meg a kormányok, de az nem ide tartozó kérdés." Volt kompromiszszumos javaslat is, hogy tekintsünk el a zászlóktól, mert az — mint ahogy a francia küldött felvetette — nagy költségtöbbletet jelent a rendező országnak. Ilyen irányú vita után került sor a szavazásra és megszületett a FAI eddigi legszégyenletesebb döntése. Az átminősítési kérelmet 22—26 arányban, öt tartózkodással, a kongresszus elvetette. Ez felhívja a figyelmet arra, hogy a FAI alapszabálya jelenleg már nem állja meg a helyét, mert lehetőséget nyújt ilyen határozathozatalra. Ezért napirendre kell tűzni az alapszabály egyes pontjainak a megváltoztatását. Törlés a tagok sorából Peru 1960 és Ciprus 1962 óta nem fizeti a tagdíjat és a többszöri felszólításra nem is válaszoltak. A kongresszus egyelőre csaknem törlését szavazta meg. Ciprust — az eseményekre tekintettel — nem. Az 1964. évi költségvetési beszámoló és az 1965. évi költségvetés A jelentés tételesen felsorolta a bevételek és a kiadások alakulását. Az 1964. év előreláthatólag deficittel zárul. Nem vetették fel az újabb tagdíjemelést, mert amiatt már több éven keresztül éles vita folyt. Az 1964. évi költségvetés előirányzatnál nincs egyenleg a bevétel és kiadás között azért, mert 1965-ben a függetlenített alkalmazottak illetményét emelni tervezik. Ennek megvitatását a kongresszus a januári tanácsülés elé utalta. , Az általános repülés helyzete közös erőfeszítéssel, többéves vita után elértük, hogy az általános repülés költségeit azok térítsék, akik abban érdekeltek. Nem járultunk hozzá, hogy a költségvetésben ezeket szerepeltessék és elértük azt is, hogy 1963-ban bezárták az Amsterdamban fenntartott irodát, amely kizárólag a magánrepülés problémáival foglalkozott. Most ismét a kongresszus elé hozták az ügyet, hogy a magánrepülés nemzetközi szervét mégis csak létre kellene hozni az FAI égisze alatt, mert ebbe beletartozik mindenfajta repülés (sport is) és, ha mi ezt nem karoljuk fel, akkor gombamódra elszaporodnak a különböző nemzetközi szervezetek. Ezek függetlenül a FAI-tól, magukhoz ölelik a magánrepülésben érdekelt egyéneket és így kiesnek a FAI ellenőrzése, hatásköre alól. Az erről szóló tájékoztatót a kongresszus meghallgatta, határozat nem született, maga az indítványozó sem vetette fel az ezzel kapcsolatos pénzügyi kérdéseket. FAI bélyegek Ez a napirendi pont inkább propaganda jellegű volt, a bélyegek megvétele érdekében. Ugyanis a FAI előírta, hogy nemzetközi versenyeken csak az a sportoló vehet részt, aki arra az évre megvette sportigazolványába a FAI bélyeget, amelyet a bevételek növelésére alapítottak. Egyes nyugati országok a nemzetközi versenyeken a résztvevőkön túl sportot űznek abból, hogy ezrével eladják tagjaiknak ezt a bélyeget. A szocialista országok viszont csak olyan mértékben veszik meg, amennyi éppen szükséges a határozat végrehajtásához. Ezt a két tényt állították egymással szembe, s így akarnak ösztönzést adni a bevételt növelő bélyeg forgalmazására, ami viszont valuta nehézségek miatt a továbbiakban sem oldható meg. 3