Repülés, 1965 (18. évfolyam, 1-12. szám)

1965-01-01 / 1. szám

TEL AVIV 1964. Beszámoló az FAI LVII. kongresszusáról Irta: Réti Antal MHL elnökhelyettes Az LVII. kongresszus rendezési jogát Iz­rael repülőklubja kapta meg. A klub nagyon komolyan vette vállalását és sok embert vontak be a szervezésbe. A szükséges felté­teleket az izraeli hadsereg és az ELSAL légi­­társaság biztosította. A siker érdekében moz­­­­gósították az állami és katonai vezetést. A óramű pontossággal zajlott le minden. A munkaülések közötti napokon a küldöttekkel igyekeztek megismertetni az országot, és népének életét. Jelentős összegeket fordítot­tak a propagandára, igyekeztek kedvező lég­kört kialakítani az egyes országok küldöttei között. Szervezettségében, a feltételek bizto­sításában az első helyre lehet sorolni az ed­digiek sorában az 1964. évi kongresszust. Méltán érdemelte ki az izaaeli repülőklub vezetősége munkájának elismerését a kong­resszuson résztvevő tagországok küldötteitől. A kongresszuson Anglia, Ausztria, NSZK, Belgium, Bulgária, Kanada, Chile, Colum­bia, Spanyolország, Egyesült Államok, Finn­ország, Franciaország, Ghána, Magyarország, Izrael, Olaszország, Japán,­­ Luxemburg Mexico, Monaco, Norvégia, Hollandia, Len­gyelország, Románia Svédország, Svájc, NDK, Csehszlovákia, Törökország, Szovjet­unió, Jugoszlávia repülőklubjainak képviselői vettek részt. A FAI-t C. Hennecart főigazgató, Jean Blériot gazdasági igazgató és Sandra Prod­rom titkár képviselte. Az ülésen jelen volt Walter Munr a FAI elnöke és Maurice Obre­­gon első elnökhelyettes. A megnyitó ülést a Weizman tudományos intézet nagy előadótermében tartották, rep­rezentatív külsőségek között. A beszédet a közlekedésügyi miniszter tartotta, s hang­súlyozta a jelentőségét annak, hogy egy ilyen jelentős világszervezet, mint a FAI, elfo­gadta a meghívásukat a kongresszus meg­tartására. Annak a reményének adott kifeje­zést, hogy ez a nemzetközi találkozó is szol­gálja a népek barátságát, a különböző gon­dolkodású népek békés egymás mellett élé­sének megvalósulását. A miniszter sok sikert kívánt a kongresszus munkájához. A megnyitó után a meghívottaknak bemu­tatták a küldöttségek vezetőit, majd az 1963. évi kitüntetések átadására került sor. A FAI 1963. évi aranyérmét Jacqueline Auriol asszony kapta (Franciaország), 1948- tól kezdődő repülő pályafutásának és repülő­­sikereinek elismeréseként. Auriol asszony II. osztályú légiturisztikai utasszállító rep­­gépvezetői, katonai repgép vezetői, magán­helikopter­ és helikopter vezetői szakszolgá­lati engedéllyel rendelkezik. 1951 óta az alábbi rekordokat érte el: 100 km-es sebes­ségi rekord (mint nemzetközi női rekord) ..Vampir” típusú sugárhajtású repülőgépen, 1951 május 12-én, — 818.181 km­ a. 100 km-es sebességi nemzetközi rekord és a francia ..minden kategóriájú” rekord ,.Mistral” tí­pusú repülőgépen, 1952. dec 21-én. — 855.920 km/ó. Nemzetközi női ,,minden kategóriájú” sebességi rekord „Mistral” típusú repülő­gépen, 1955 május 31-én. — 1151 km/ó. 100 km-es zárkörű pályán felállított sebességi rekord „Mirage N­. R.” típusú repülőgépen 1963. jún. 14-én. — 2038,7 km/ó Az 1963. évi űrrepülő aranyérmet Nyikola­­jeva Tyereskova, a sport érdemes mestere (Szovjetunió), a világ első űrhajósnője kapta meg. 1963 június 16—19-ig terjedő teljesítmé­nyéért, melynek során a földkörüli repülés­ben a VOSZTOK 6 űrhajón három női világ­rekordot állított fel. Időtartam rekord: 70 óra 40 perc, 48 másodperc, magassági rekord 231,1 km, távolsági rekord 1 970 900 km, tehát 40-szer kerülte meg a Földet. Az 1963. évi bronzérmet dr. Josef Gais­­bacher (Ausztria) államtanácsos, a FAZ el­nökhelyettese kapta meg, az 1962-es és 1963-as nemzetközi légitúra megrendezéséért. A Lilienthal-érmet Heinz Huth (NSZK) kapta, aki egymás után hatszor nyerte meg az NSZK vitorlázórepülő bajnokságát és 1960-ban , 1962-ben a világbajnokság­on is I. helyezést ért el. A L. Biériot-érmet Raymond DAVY (Fran­ciaország) kapta, aki 500 kg-nál kisebb sú­lyú repülőgépével 334,308 km/ó sebességet ért el, ami új nemzetközi rekord. Az 1963. évi De La Vaulx-érmet V. F. Bi­­kovszkij ezredes (Szovjetunió) nyerte el, ald megdöntötte a földkörüli repülés időtartam világrekordját 118 óra 56 perc 41 másod­perccel, és a földkörüli repülés távolsági világrekordját 1963 június 14—19 között 81- szer kerülte meg a Földet. Az általa meg­tett távolság 3 325 857 km. Montgolfier-diplomát kapott Nini Boesman aszony (Hollandia), aki ballonnal két ízben átrepülte az Alpokat. Paul Tissandier diplomával Frigyes Ernő többszörös magyar modellező világbajnokot és Falusi Istvánt — aki nagyszerű eredmé­nyeket ért el a magyar sportrepülés szerve­zésében — 25 éves jubileumuk alkalmából tüntették ki. A program szerinti tárgyalásokra munka­üléseken került sor. Bár sok érdekeset és tanulságot rejt magában a teljes vitaanyag, a cikk terjedelme csak a kérdések lényegét engedi megemlíteni. De ez is elég ahhoz, hogy az érdeklődők betekintést nyerjenek a FAI életébe. Társulási kérelmek" A FAI tagjai sorába kérte felvételét a Bra­zil Ejtőernyős Egyesület, Irán és a Fülöp szigetek repülőklubja. Az utóbbi két klub a­­felvételükhöz szükséges nyomtatványokat még nem küldték vissza, így csak a Brazil Ejtőernyős Egyesület kérelmét vizsgálta meg a kongresszus és a felvételéhez hozzájárult. Újrafelvételi kérelem Az Argentin Repülőklub két évvel ezelőtt megszakította kapcsolatát a FAI-val. Éve­ken keresztül nem fizetett tagdíjat, azért a kongresszus kizárta a tagok sorából. A klub az eltelt időben rendezte tagdíjhátra­lékát és kérte az újra felvételét. A felvételt nem ellenezte senki, de felhívta a kongresz­­szus a repülőklub figyelmét, hogy a jövőben a tagdíjjal járó kötelezettségének pontosan tegyen eleget. Kategória változtatás iránti kérelem Az ülés legterjedelmesebb és legtanulságo­sabb napirendi pontja volt. Ennek kereté­ben tárgyalták az NDK teljes jogú taggá való felvételét a FAI-ba. Mint már a mexikói kongresszusról szóló beszámolóban említet­tem, ez a kérdés napirenden volt 1963-ban is. Akkor az átminősítés azért hiúsult meg, mert az ezirányú kérelem későn lett elő­terjesztve, a FAZ tanácsa nem tudta meg­tárgyalni, de a kongresszus felszólította a két német állam repülőklubjainak képvise­lőit, hogy kezdjenek tárgyalásokat, alakít­sák ki a sportkapcsolataikat, együttműkö­désüket és ennek alapján terjesszenek elő javaslatot az NDK repülőklubjának átminő­sítésével kapcsolatban. A kérelem időben be is érkezett a tanács­hoz, ahol megtárgyalták és így került az LVII. kongresszus elé. A napirendet a fő­igazgató terjesztette elő, majd a két né­met állam küldötte szólalt fel. Az NDK kül­dötte ismertette azokat az eredményeket, amelyeket a repülősportok fejlesztése terén elértek. (Sok tagország büszke lehetne, ha olyan eredményeket mutathatna fel, mint amit az NDK az utóbbi években a repülő­sportok területén elért.) Ezután az NSZK képviselője szólalt fel. El­ismerően nyilatkozott az NDK eredményei­ről és beszámolt arról is, hogy nagyon jó sport együttműködés alakult ki közöttük. Ennek alapján javasolta az átminősítési ké­relem elfogadását, de egy kikötést tett,­­ amivel már megsértette valamennyi tag­államot. Azt javasolta, hogy a világbajnok­ságokon és nemzetközi versenyeken ne legye­nek kitűzve a nemzetek zászlói, ne használ­ják a sportolók nemzeti címerüket ruhái­kon és ne játsszák a győztesek nemzeti himnuszait. Ez elindította a vitát és teljesen elterelte a figyelmet az eredeti javaslatról. Azok, akik sportszempontból gondolkodtak és a sport­kapcsolatok szélesítését igyekeznek elősegí­teni, elítélték ezt a felvetést függetlenül attól, hogy a szocialista, vagy a kapitálisa táborhoz tartoznak. Az USA képviselője ki­használva a vitát, ismét kijelentette, hogy ők nem ismerik el az NDK-t. Közben jog­gal hangzottak el olyan vélemények hogy „Az NDK-nak, komoly alapjai vannak, és ezért a FAI-nak nem lehet ilyen országgal szembehelyezkednie. Az Egyesült Nemzetek Szervezete is magához ölel minden országot zászlajával együtt”, vagy „Az NDK kellemes kapcsolatot alakított ki a repülősportokban valamennyi országgal, a két nemzet ügyé­ben egyezzenek meg a kormányok, de az nem ide tartozó kérdés." Volt kompromisz­­szumos javaslat is, hogy tekintsünk el a zászlóktól, mert az — mint ahogy a francia küldött felvetette — nagy költségtöbbletet jelent a rendező országnak. Ilyen irányú vita után került sor a szava­zásra és megszületett a FAI eddigi legszé­gyenletesebb döntése. Az átminősítési kérel­met 22—26 arányban, öt tartózkodással, a kongresszus elvetette. Ez felhívja a figyel­met arra, hogy a FAI alapszabálya jelenleg már nem állja meg a helyét, mert lehető­séget nyújt ilyen határozat­hozatalra. Ezért napirendre kell tűzni az alapszabály egyes pontjainak a megváltoztatását. Törlés a tagok sorából Peru 1960 és Ciprus 1962 óta nem fizeti a tagdíjat és a többszöri felszólításra nem is válaszoltak. A kongresszus egyelőre csak­nem törlését szavazta meg. Ciprust — az eseményekre tekintettel — nem. Az 1964. évi költségvetési beszámoló és az 1965. évi költségvetés A jelentés tételesen felsorolta a bevételek és a kiadások alakulását. Az 1964. év előre­láthatólag deficittel zárul. Nem vetették fel az újabb tagdíj­emelést, mert amiatt már több éven keresztül éles vita folyt. Az 1964. évi költségvetés előirányzatnál nincs egyen­leg a bevétel és kiadás között azért, mert 1965-ben a függetlenített alkalmazottak illet­ményét emelni tervezik. Ennek megvitatását a kongresszus a januári tanácsülés elé utalta. , Az általános repülés helyzete közös erőfeszítéssel, többéves vita után elértük, hogy az általános repülés költségeit azok térítsék, akik abban érdekeltek. Nem járultunk hozzá, hogy a költségvetésben eze­ket szerepeltessék és elértük azt is, hogy 1963-ban bezárták az Amsterdamban fenn­tartott irodát, amely kizárólag a magán­repülés problémáival foglalkozott. Most ismét a kongresszus elé hozták az ügyet, hogy a magánrepülés nemzetközi szervét mégis csak létre kellene hozni az FAI égisze alatt, mert ebbe beletartozik mindenfajta repülés (sport is) és, ha mi ezt nem karoljuk fel, akkor gombamódra el­szaporodnak a különböző nemzetközi szer­vezetek. Ezek függetlenül a FAI-tól, maguk­hoz ölelik a magánrepülésben érdekelt egyé­neket és így kiesnek a FAI ellenőrzése, hatásköre alól. Az erről szóló tájékoztatót a kongresszus meghallgatta, határozat nem született, maga az indítványozó sem vetette fel az ezzel kapcsolatos pénzügyi kérdé­seket. FAI bélyegek Ez a napirendi pont inkább propaganda jellegű volt, a bélyegek megvétele érdeké­ben. Ugyanis a FAI előírta, hogy nemzet­közi versenyeken csak az a sportoló vehet részt, aki arra az évre megvette sportigazol­ványába a FAI bélyeget, amelyet a bevéte­lek növelésére alapítottak. Egyes nyugati országok a nemzetközi versenyeken a részt­vevőkön túl sportot űznek abból, hogy ez­rével eladják tagjaiknak ezt a bélyeget. A szocialista országok viszont csak olyan mér­tékben veszik meg, amennyi éppen szüksé­ges a határozat végrehajtásához. Ezt a két tényt állították egymással szembe, s így akarnak ösztönzést adni a bevételt növelő bélyeg forgalmazására, ami viszont valuta nehézségek miatt a továbbiakban sem old­ható meg. 3

Next