Repülés, 1966 (19. évfolyam, 1-12. szám)
1966-01-01 / 1. szám
A FRANCIA SIREN „EDELWEISS” vitorlázórepülőgép hivatalosan is megkapta az USA légügyi hatóságaitól az Észak-amerikai Egyesült Államok területére vonatkozó repülési engedélyt. Érdekes megjegyezni, hogy amíg a SIREN gyárban ez év végéig havonta 1 darab ilyen gépet gyártottak, most, a South Carneyben elért győzelmek után havi két darabra akarják felemelni az „Edelweiss” gyártását. * OKTÓBER 29-én és 30-án tanácskozott Párizsban a FAI vitorlázórepülő bizottsága. A tanácskozás fő témája a legközelebbi vitorlázó világbajnokság színhelyének és időpontjának meghatározása volt, továbbá a sportág bekapcsolódása az olimpiai játékokba az 1968. évben. UGRÁS 7100 MÉTER MAGASSÁGBÓL. Egy kilenc főből álló bolgár katonai ejtőernyős csoport 7100 méter magasságból ugrott le és ezzel megdöntötte a bolgár országos rekordot. Az ugrást erős szélben, —30° C hőmérséklet mellett végezték. A csoport tagjai kiváló ejtőernyősök és világrekorderek voltak. Köztük Krumov, Ublikov és Ilijev bolgár tisztek. A MADARAK REPÜLÉSE — különösen az óceánok felett — szolgál témául sok olyan tanulmányhoz, amelyek igen nagy segítséget adnak, vagy majd a jövőben adnak a vitorlázórepülésnek. Az OSTIV legutóbbi kongresszusán Raymond Sirretta, a francia „Aviasport” főszerkesztője érdekes előadást tartott a madarak tenger feletti vándorlásáról, összekapcsolva a témát a nagy kiterjedésű vizek felett végzett vitorlázórepülések problémájával. LAKÁSKERESÉS REPÜLŐGÉPRŐL. Eredeti ötlettel szerzett magának lakást egy svéd férfi Stockholmban. Sportrepülőgépet bérelt, amelyre hatalmas transzparensét szerelt a következő felirattal: „Alfred Friman lakást keres. Telefonszáma: 38-42-05”. Ezzel a felirattal körözött a főváros fölött. Az eredeti ötletet számos lakásajánlat jutalmazta. ÉLŐLÉNYEK A MARSON. Dr. Sanford Siegel, amerikai kutató egy New York-i laboratórium vezetője kísérletei során arra a megállapításra jutott, hogy a Marson esetleg létező élőlények legfeljebb 2,5—5 cm nagyságúra nőhetnek. Sanford a legkülönbözőbb állatokat és növényeket tartotta egy kamrában, amelyben mesterséges, a Marsnak megfelelő atmoszférát létesített. A kutató a Marson a felszín alatt élő gilisztaszerű állatok létezését is lehetségesnek tartja. AUGUSZTUS 17-én a texasi El Pasoban 63 éves korában elhunyt Albert Hastings, az USA első vitorlázórepülő bajnoka. Az első bajnoki címet 1930-ban Elmirában szerezte meg, de a következő évek is sok sikert hoztak neki. Hastings a háború idején a hadi vitorlázórepülés területén működött. Élete végéig lelkes híve volt a vitorlázórepülő sportnak.* ÚJ GÉPEK AZ AUA RÉSZÉRE. Az AUA osztrák légiforgalmi társaság két AVRO—748 típusú gépet rendelt, elsősorban a belföldi légiforgalom számára. Ezek a kéthajtóműves lgt-gépek 48 utast fogadnak be, túlnyomású utastérrel is rendelkeznek, és repülési tulajdonságaik következtében különösen alkalmasak az alpesi légikikötők részére. A két gépet 1966 tavaszán állítják forgalomba. A belföldi utas- és teherszállító forgalomban eddig használt Douglas DC—3 gépeket kivonják a forgalomból. Az AUA újabb — immár az ötödik Cornvellet vásárolja meg. A jövő év májusától kezdve a társaság öszszes külföldi vonalain ezek a gépek bonyolítják le a forgalmat, a szocialista országokba vezető vonalakon is, amelyek az AUA legfrekventáltabb vonalai közé tartoznak.* AZ NSZK HADÜGYMINISZTÉRIUMA az amerikai Northrop gyártól 47 darab Cessna T—37B és 46 darab Cessna T—37A „Talon” repülőgépet rendelt. Tárgyalások folynak 6 darab Lockheed D—141 „Starfighter” szállítógép megvásárlásáról is, amelyeket a légierő a LUFTHANSA légitársasággal közösen használna. BONNI VADÁSZGÉPEK: Nyugat- Németország hadügyminisztériuma a légierő 656 „Starfighter F 104 G Super” típusú gépe részére start-tilalmat rendelt el, miután a múlt év első tíz hónapjában 24 ilyen vadászgép zuhant le. Hasonló intézkedésre került sor majdnem egyidőben Hollandiában és Belgiumban is. Az USA légierejénél ezt a géptípust már 1960-ban üzemen kívül helyezték. Strauss akkori nyugatnémet hadügyminiszter mindezek dacára vásárolt ilyen gépeket és tárgyalásokat kezdett a Lockheed üzemekkel a gépnek licencében való gyártására. A hadügyminiszter a gépeket darabonként 70 millió magyar forintnak megfelelő áron rendelte, dacára annak, hogy más amerikai, angol és francia cégek 20—30 millió forinttal olcsóbb ajánlatot tettek. Az F—104 annak idején az F—84-et váltotta fel, amellyel több mint ötven pilóta zuhant le. (Der Morgen)* EGY HÉT LEFORGÁSA ALATT két országos rekordot állított fel Ursula Heinecke, keletnémet vitorlázórepülő nő. Schönhagen— Halle—Schönhagen útvonalon 232 kilométeres hurokrepülést, 100 km-es háromszögrepülésben 55,2 km/óra átlagsebességet ért el. Hernecke az előző évi 300 km-es háromszög repüléssel együtt már három NDK vitorlázórepülő rekord tulajdonosa. ALBATROSZOK: Az USA Midway-Atollon fekvő légikikötőjében az albatroszok 300 000 dollár kárt okoznak. A gépek állandó harcban állnak az ott fészkelő 252 000 madárral. Egyetlen albatrosz sem kerüli ki a feléje szálló gépeket. 1000 repülőgép közül 10-nek a légcsavarjai ütnek le egy madarat. Az albatroszok szárnyainak fesztáva 2 méter. A légikikötő személyzete egyenlőre tehetetlen az óriásmadarakkal szemben.* OLASZ ŰRHAJÓZÁSI KÖZPONT. Az olasz légierő Róma légikikötőjében saját rakéta és űrhajózási központot rendezett be. Az új űrhajózási bázis az Amerikai Űrhajózási Hivatal (NASA) anyagi támogatásával létesült. JÉGPÁNCÉL MÉRÉSE A LEVEGŐBŐL. Szovjet kutatók repülőgépről végzett radarmérésekkel most első ízben állapították meg az Antarktiszon, a Mirnij állomástól 100 km-re fekvő jégtakaró vastagságát. A jég vastagsága e területen 1800 méter. A radareljárás lehetővé teszi gleccserek vastagságának, a jéggel borított kontinens domborzatának és a jégtömegek terjedelmének folyamatos megállapítását repülőgépről. A FAI HITELESÍTETTE azt a nemzetközi rekordot, amelyet az amerikai Jerrie Mock pilótanő 200 lóerős „Aero-Commander 200" géppel állított fel. Mock a repülés során 328 tan/óra átlagos sebességet ért el. MIRAGE-HÍREK. Az ausztráliai légierő állományában jelenleg 20 darab francia „Mirage III.” repülőgép van. Svájc hitelt nyújtott a „Mirage III.” gépek további gyártásához. A hitel öszszege 150 millió svájci frank. AZ NDK KARL-MARX-STADTBAN rendezett ejtőernyős bajnokságán H. Sehaal új nemzetközi rekordot állított be a 600 méter magasból végrehajtott kombinált ugrásban. Kétszer egymás után pontosan a kör középpontjában ért földet. A Dynamo-Berlin csapata ugyancsak nemzetközi rekordot ért el (Sehaal, Gerhardt, Schmelzer és Greshner) az 1000 méter magasságból végrehajtott csoportos ugrásban. Eredményük 0,38 méter. AZ ÉSZAK-AMERIKAI TERRE HAUTE-ben 60 éves korában meghalt E. Ch. Marshal asszony, a polgári repülés történetének első hivatásos utasszállító pilótanője. Repülőszolgálatát pilótaként 1930. május 15-én kezdte meg. A TWA LÉGITÁRSASÁG által rendelt 23 BOEING géppel a gyár jubileumához érkezett el. E gépek között lesz ugyanis az ezredik gép, amely a seattei Boeing gyár szerelőcsarnokát elhagyja. ELHALASZTOTT MARS-PROGRAM. A NASA közölte, hogy a Marssal kapcsolatos kutatóprogramját elhalasztotta. Azt a tervet, hogy a „Voyager” sorozat keretén belül 1969-ben egy űrhajót a Marshoz küldjenek, és két évvel később — életnyomok felkutatására — egy szondát a Marsra juttassanak, feladták. Helyette két mesterséges kutatóholdat juttatnak a Mars körüli pályára, az elsőt 1971-ben. 1973-ra tervezik egy kutatószonda első leszállási kísérletét. Mindezek a kísérletek a „Voyager” program részei, amelyre az USA közel kétmilliárd dollárt költ.* AZ „L—29 DELPHIN” iskolagép piótáinak földi kiképzésére a csehszlovák konstruktőrök gyakorló készüléket szerkesztettek. A növendék „élethű” kabinban gyakorolhatja a képernyőn elébe vetített repülési helyzetnek megfelelő mozdulatokat, mialatt a kiképző az irányítópultnál ellenőrzi tevékenységét. A készüléket sugárhajtású utasszállítógépek pilótáinak kiképzésénél is felhasználják. A SVÁJCI OERLIKON cég 80 mm-es űrméretű, nem irányítható lövedékek kilövésére alkalmas rakéta-sorozatvető gyártását kezdte meg. A sorozatvető egy sorozattal 18 lövedéket indít. Legnagyobb hatósugara 10 km. NYUGAT-NÉMETORSZÁG LEGUTÓBB 406 darab UH—1 D típusú helikoptert vásárolt az Egyesült Államoktól a szárazföldi erők, a haditengerészet és a légierők számára. Ezzel a géppel váltják fel az időközben korszerűtlenné vált Sycaemie H—21 és H—34 típusú helikoptert. A gyártó cég által szállított komplett alkatrészcsomagokat a Dornier műveknél szerelik össze. AMERIKAI HOLDMEGKERÜLÉS. A Titán-rakétát és a Gemini-űrfülkét gyártó cégek nemrég azt javasolták, hogy a Gemini-sorozat még 1966 vége előtt tervezett utolsó startját a Hold megkerülésére használják fel. Ez az 1970-re tervezett Holdon való leszállás előkészítését szolgálná. A NASA ezt a javaslatot most elvetette. VILLANÓFÉNY — SZPUTNYIKON: A jövőben a szovjet földkörüli mesterséges holdakat villanófényekkel szerelik fel. Ez azoknak is lehetővé teszi majd a szputnyikok követését, akik nem rendelkeznek a költséges műszerekkel. A villanófények olyan erősek lesznek, hogy azokat felhőtlen ég esetében szabad szemmel is meg lehet majd figyelni. A rendszeres időközökben felvillanó fények rövidebb gyújtótávolságú kamerákkal, utánállító mechanizmus nélkül is fényképezhetők lesznek. A fényvillanásokkal egyidőben a szputnyikok rádiójelzéseket is sugároznak majd, ami a tudományos intézeteknek meg fogja könnyíteni a pálya követését és pontosabb pozíciómegállapítást is lehetővé tesz majd. ZUHANÁS 800 MÉTER MAGASSÁGBÓL. Nagy szerencséje volt egy fiatal argentin női ejtőernyősnek. Egy bemutató alkalmával 800 m magasságból kiugrott, de ejtőernyője nem nyílt ki. A fiatal nő egy mocsár közepébe esett és csupán kar- és lábtöréseket szenvedett. SZÓFIA—ZÜRICH LÉGIVONAL. Szófia és Züricsz között nemzetközi légivonalat nyitottak meg. A gépek minden pénteken közlekednek. Ezzel a bolgár polgári légivonalak száma 18-ra emelkedett. A forgalmat a TARSO légiforgalmi társaság gépei bonyolítják le. MARLENE DIETRICH LÁBAI. Ismét izgalom keletkezett Marlene lábai körül. A BOAC amerikai légiforgalmi társaság a művésznő egyik képét, mely keresztbevetett lábakkal egy repülőgép ülésében ábrázolja, reklámcélokra használta fel és Nyugat-Németországban is közzé akart tenni megfelelő hirdetéseket. A társaság nyugat-németországi reklámmenedzsere azonban óvást emelt. Marlene Dietricht, mondta, reklámcélokra nem jön tekintetbe, mert németellenes beállítottságú, ezért Bonnban és környékén senkit sem buzdítana egy BOAC-repülésre. A művésznőnek az NSZK- ban már ismételten szemére vetették a második világháború alatti antifasiszta magatartását. Egy 1960-as évi turnéján pl. fasiszta körök nyíltan szidalmazták és fenyegették. * AZ IÁTA ÉVI GYŰLÉSE. Az IÁTA Bécsben megtartott évi gyűlésén hozzájárult a tarifacsökkentéshez az interkontinentális légiforgalomban. Európán belül egyelőre nem kerül sor a tarifák leszállítására. Az IATA a nyugati utasszállító forgalomban 1971-re várja a szuperszonikus gépek megjelenését (Concorde). Az AEROFLOT-nak a IATA-ba való belépéséről tárgyalások folynak. ŰRHAJÓSOK FERTŐTLENÍTŐ FÜRDŐJE. Cooper és Conrad amerikai űrhajósokat űz útjuk előtt tetőtől talpig hexaklorofén-fürdőbe merítették. Ezt a fürdőt néhány éve a gyermekgyógyászatban használják mikróbafertőzések elkerülésére. HÍREK 4