Repülés, 1969 (22. évfolyam, 1-12. szám)

1969-01-01 / 1. szám

A BJELORUSZ KATONAI KÖR­ZET SPORT-EJTŐERNY­ŐSEI RÉSZT VETTEK A KOMSZO­­MOL FENNÁLLÁSÁNAK 50. év­fordulója tiszteletére rendezett versenyen. A sok kitűnő ered­mény közül kiemelkedett az N. Szavlejev, Sz. Krasznov, G. Ma­­zsejka összetételű csoport 600 méter magasból végzett ugrása, melynek átlagos eredménye 9 cm volt. Ennél az ugrásnál Szav­lejev 27 cm-es eredményt ért el, míg a másik két ugró pontosan a kör középpontjában ért földet. A FRANCIA VITORLÁZÓREPÜ­LÉS az idén két új országos re­kordot könyvelhet el. Annie Paillard Wu-22 „Super-Javelot” gépén 520 km-es célrepülést haj­tott végre Orleans-Dax között. Ezzel megdöntötte Marcello Choisnet 507 km-es rekordját, amelyet ,,Air-100” géppel repült. Jacques Tavernier 100 km-es há­romszög repülésben. Vinon— Moustiers—Peyruis—Vinon között 97 km/ó átlagsebességet ért el, amellyel megdöntötte Jean- Jacques Girard 94 km/órás re­kordját. A FAI EZ IDEIG 15 EGYÉNI ÉS 0 CSOPORTOS ABSZOLÚT VI­LÁGREKORDOT HITELESÍTETT. A legutóbbi abszolút világrekor­dot 4 csehszlovák ejtőernyős ál­lította be Pozsonyban, amikor 1000 méterről mind a négyen pontosan a kör középpontjában értek földet.* FORGALMI LÉGHAJÓ TERVE. Két nürnbergi mérnök kidolgoz­ta a „Städte” léghajó tervét, amelynek hossza 252 m, sebessé­ge 150 km/ó lenne, 500 utast és 5000 kg postát lenne képes szál­lítani. A léghajót héliummal töl­tenék. Az utastér 5 emeletből állna, felvonókkal és lépcsőkkel. A hajtóerőt 4, összesen 6000 LE- s turbó-sugárhajtómű szolgáltat­ná. Különös technikai érdekessé­ge a konstrukciónak, hogy egy nagyváros kellős közepén is ké­pes fel- és leszállni, egy forgat­ható magas ásványról. A léghajó modelljét a nürnbergi nemzet­közi Feltalálók Kiállításán arany­éremmel tüntették ki. GAGARIN ELŐADÁSA: Az ENSZ Bécsben megtartott Világűr Kon­ferenciáján felolvasták azt az előadást, amelyet a közben el­hunyt Gagarin űrhajósnak kel­lett volna megtartania. Az elő­adásból kitűnik, hogy az ejtő­ernyős ugrás a szovjet űrhajós kiképzésben elsőrangú helyet foglal el. Gagarin szerint több vonatkozásban nagy a hasonló­ság az ejtőernyős ugrás és az űrrepülés között. Ezeket a ha­sonlóságokat pontokban sorolja fel. Miszerint: 1. A repülőgép el­hagyása és az űrhajó elhagyása az űrben. Mindkettő pszicholó­giai akadály leküzdését követeli meg. 2. Szabad lebegés az űrben és az ejtőernyős szabadesése. 3. Tájékozódás az űrben, az űrhajó elhagyása után és tájékozódás szabadesés közben az ejtőernyős ugrásnál. 4. Az a szükségesség, hogy pszichikai és fizikai fe­szültség közben elhatározásokra kell jutni. 35 NAPIG ÉLELEM NÉLKÜL. A kísérletek, amelyeket az USA- ban végeztek azt mutatták, hogy az ember a különböző megter­helésekkel szemben sokkal na­gyobb ellenálló képességgel ren­delkezik, mint eddig feltételez­ték. FI. az Antonio-1 (Texas) légi forgalmi kiképző intézetben a pilótákat 128°-ig terjedő hőmér­sékleteknek tették ki, anélkül, hogy kárt szenvedtek volna. Más pilótákat egy űrhajós iskolában arra edzettek, hogy 35 napig ki­bírják élelem nélkül. Hogy ez idő alatt mennyit fogytak, arról nin­csen hír. KÉMKEDETT AZ APOLLÓ-7 ŰRHAJÓ. Nyugati hírügynöksé­gek szerint az Apolló-7 nemcsak polgári kutatási feladatokat vég­zett, hanem azt az amerikai ka­tonai kémkedés szolgálatába is állították. A DP­A levelezőjének Cape Kennedy-i jelentése sze­rint a NASA beszámolói csupán az út tudományos oldaláról szól­nak, az Apolló-7 azonban tete­mes számú katonai információt is szolgáltatott, melyekről hiva­talos helyen mély hallgatásba burkolódznak. (DER MORGEN.) GENGSZTEREK A REPÜLŐGÉ­PEN. Egy, a Fülöp-szigetek fö­lött 3000 méter magasságban re­jlő kétmotoros utasgépben b­andita és az utasok között tűz­harcra került sor. Ennek során egy utas életét vesztette. A ban­diták a gép utasait kirabolták és a pilótát Manilában a leszállás­nál arra kényszerítették, hogy a gépet a kifutópálya végére ve­zesse, s ott egy rájuk várakozó autóba ugorva elmenekültek. 500 MÉTERES ANTENNÁK. Az Explorer-38 amerikai mestersé­ges hold, melynek az a feladata, hogy a Jupiterről, a Napról és más égitestekről érkező rövid­­hullámú jelzéseket felfogjon és a Földre továbbítson, antennáit 500 méteres teljes hosszúságuk­ban kitorta, s ezzel a legnagyobb fesztávú mesterséges holddá, vált, amely valaha az űrben dol­gozott. Július 4-én juttatták a világűrbe és jelenleg 5500 km magasságban körpályán kering a Föld körül. LENINGRÁDBAN FELFEDEZ­TÉK azt a fedélzeti naplót, amit az „Italia” léghajó rádiósa 1928-­­ban, Umberto Nobile északsarki expedícióján vezetett. A naplót Rudolf Szamoljovics szovjet ku­tató magánlevéltárában találták. Szamoljovics vezette 40 évvel ez­előtt a „Kraszin" szovjet jégtö­rő fedélzetén a mentőexpedíciót. A naplót valószínűleg a Nobile­­expedició egyik megmentett tag­jától kapta ajándékba. Terjedel­me 71 oldal, az első bejegyzést 1928. április 15-én tették, azon a napon, amikor a léghajó Milá­nóból a Spitzbergákra indult. A legutolsó bejegyzés néhány órá­val a katasztrófa előtt, május 24- én történt. A napló többek kö­zött Nobiléhez és az elpusztult Finn Malgreen svéd geofizikus­hoz intézett rádióüzeneteket tar­talmaz. Érdekességként itt em­lítjük meg, hogy a jelenleg szov­jet-olasz koprodukcióban készü­lő filmben, melynek tárgya No­bile sarkkutató megmentése, az „Ob” szovjet hajó veszi, át a történelmi „Kraszin” jégtörő szerepét. AMERIKAI FOTÓHOLD. Az USA-ban Cape Kennedy-ről egy 389 kg súlyú mesterséges kísér­leti holdat juttattak földkörüli pályára. A szerkezet ATS-4 ka­merája, amely a Föld felszínéről éjjeli felvételeket készít, 3 órán belül összesen 64 felvételt pro­dukál, amelyek gyakorlatilag az egész Földet felölelik. ALÁÍRTÁK AZ ÚJ SZOVJET­­MAGYAR LÉGÜGYI EGYEZ­MÉNYT. Kormányközi tárgyalá­sok után, 1968. december 2-án dr. Csanády György Közleke­dés- és Postaügyi miniszter és F. J. Loginov légügyi marsall, a Szovjetunió polgári repülés­ügyi minisztere aláírták az új légügyi egyezményt. A megál­lapodás új vonása, hogy a MALÉV a jövőben lényegesen bővíti a Szovjetunióbeli vonal­­hálózatát. Ez azt jelenti, hogy Moszkván kívül más városokba, pL Lenin­grádba is indít köz­vetlen járatokat és az eddiginél több szovjet városban szállhat­nak le gépeink. A megállapodás értelmében a MALÉV gépei a Szovjetunión át más államokba is nyithat vonalakat. AEROFLOT pedig Magyarországon át újabb légi járatokat indíthat. Loginov marsall elmondta, hogy 1969-ben a szovjet légi közlekedés már 70 millió utast szállít, s ez a szám a nyolcvanas évek végére jóval túlhaladja a 100 milliót. Ez idő­ben a forgalom nagy részében már csak sugárhajtású gépeik közlekednek. A szovjet repülő­­gépipar már készül a 250—300 személyes repülőgépek gyártásá­ra, ezzel is igyekeznek a repü­lőgépet tömegközlekedési esz­közzé tenni.• NAGY, VIHAROS TALÁLKO­ZÁST VÁLTOTT KI A MAGÁN­­REPÜLŐGÉP TULAJDONOSOK KÖRÉBEN a New York-i légügyi hatóságoknak az az intézkedé­se, amely 400%-kal emelte a Kennedy, La Guardia és a Ne­wark repülőterek használati dí­ját. Ezeken a repülőtereken a leszállási díjat 25 dollár fölött ál­lapították meg. Az intézkedés célja feltehetően az volt, hogy a kis repülőgépeket kiüldözzék New York e három nagy forgal­mú repülőteréről. A kis gépek részére csak a Teterboro repülő­teret kívánják fenntartani. BE­AF: Az Air France és a BEA között tárgyalások folynak, mi­szerint lehetséges, hogy a két társaság 1969 tavaszától közösen repül Berlinbe. Az Air France hangsúlyozta, hogy forgalmi jo­gait a Berlinnel kapcsolatos lé­gi forgalomban nem fogja a BEA- re átruházni. A tervek szerint az angol gépek 1969 tavaszától a BE­ AF kettős megjelölést vise­lik majd. Az Air France, amely a légi szolgálatot a tegeli légi ki­kötőből bonyolítja le, már hosz­­szabb ideje nem volt megfelelő­en terhelve. Nem utolsósorban a légi kikötő előnytelen fekvése miatt és így vesztességgel dolgo­zott. GAGARINRÓL ELNEVEZETT HOLDTAJ. A bécsi ENSZ Világ­űr Konferencián Leonov szovjet űrhajós javasolta, nevezzék el a Viharok Tengerét a Holdon Ga­­garinról. Javaslatát egyhangú­lag elfogadták. A konferencián a mesterséges holdak alkalmazá­sáról 180 előadás hangzott el, melyekből több mint 30-at a szovjet kutatók tartották. A kon­ferenciával egyidőben rendezett szovjet űrkiállítást 60 ezer em­ber látogatta meg. 4 ANDREJ NYIKOLAJEVICS TUPOUEV A világ repülősajtója ünnepli és gratulál a 80 éves repülőgépterve­­zőnek. Ma alig van olyan — a re­pülés iránt érdeklődő ember —, aki na ismerné a jellegzetes formá­jú, az ezüst nyilakra emlékeztető repülőgépeit, melyeket két szerény betű, Tupoljev nevének kezdőbetűi díszítenek. Útja a legtermékenyebb tervezők útja, amely a repülés bölcsőjétől a hangsebesség többszörösével szá­guldó sugárhajtású gépeknél tart. Az ötvenéves alkotómunka során A. N. Tupoljev és tervezőirodája több mint száz repülőgépet terve­zett. A repülésbe kapcsolódása úgy kezdődött, mint kora legtöbb rajon­gójáé. 1909-ben barátaival együtt tervezett és épített vitorlázógéppel esett át a tűzkeresztségen. A kez­detleges kis gépen való repülése után egész élete eggyé forrott hazá­ja repülés-ügyével. Első motorosgé­pe az ANT-1, még nem mutatott sok hasonlóságot a mai modern re­pülő óriásaihoz, de ez volt az első fámépításű szovjet repülőgép, s ekként is szerzett hírnevet alkotójá­nak. Híres és kiváló gépeinek sorával repültek számtalan világrekordot, s olyan utakat tettek meg, amelyeket korukban a világon a legnagyob­bak közé sorolhatunk. Gromov, Cskalov és társai olyan bravúros re­püléseket vittek véghez az ANT-jelű gépeken, amelyek maradandóként kerültek az egyetemes repülés tör­ténetébe. Lapunk 21 éves fennállása során, legutóbb pedig a Szovjetunió 50. éves jubileumán sorozatosan is­mertettük hosszú munkásságának eredményeit - a modern korral lé­pést tartó hírneves Tu-konstrukció­­kat. Tupoljev és az általa nevelt terve­­zőkollektívának nagy része van ab­ban, hogy a Szovjetunió légi útvona­lainak hossza már több mint félmil­lió kilométer, s a szállított utasok száma meghaladja az évi 48 milliót. Abban is, hogy a világ 45 országába rendszeres járatokkal repülnek szov­jet gépek. A szovjet repülés „nagy öregje” ma is fiatalos tempóval tart lépést a fejlődéssel. Ötvenéves munkásság j­a alatt kétszer kapta meg a Szov­­etunió Hőse kitüntetést és többször a Lenin-rendet. Most sem pihen. E szép születésnapra is két ragyogó konstrukciósal remekelt. E napokban folynak a 130 személyes Tu-154-es tí­pusú három sugárhajtóműves utas­­szállítógép repülőpróbái és rövide­sen az első rajtjához áll a Tu-144-es típusú 2500 km/órás sebességgel szá­guldó 100-130 személyes deltaszár­nyú utasszállító gépe. Ez valóban méltó ünnepi ajándék. Szívből köszönjük Tupoljev pro­fesszort és kívánjuk, hogy még hosz­­szú ideig jó egészségben munkál­kodjék.

Next