Repülés, 1971 (24. évfolyam, 1-12. szám)

1971-01-01 / 1. szám

4­ 1 NYUGATI VÉLEMÉNY A LU­­NA-16-RÓL. A HOBBY c. nyu­gatnémet műszaki és tudomá­nyos folyóirat a következőket írja: A szovjet űrkutatás meg­győzően bizonyította, hogy a Hold-kutatásban ugyanaz a ha­tásfok olcsóbban, veszélytele­nebből érhető el, mint amerikai módszerrel. Az USA 24 milliárd dollárt költött azért, hogy az el­ső ember a Holdon amerikai le­gyen. Ez az összeg az emberi­ség javára gyümölcsözőbben lett volna befektethető. A Luna-16 bebizonyította, hogy a szovjet űrkutatás nem becsülhető le, hogy utólérte az USA-t, sőt ta­lán túl is szárnyalta. A Frank­furter Algemeine Zeitung ezt írja: „Szovjet szakemberek meg­állapítása szerint egy Apolló-út ugyanannyiba kerül, mint húsz Luna-leszállás”. A lap továbbá így folytatja: „kétségtelen, hogy a Szovjetunió a Luna-16-tal rá­lépett a gazdaságos űrkutatás útjára”. MIKOJAN, A VILÁGHÍRŰ SZOV­JET REPÜLŐGÉPTERVEZŐ 66 éves korában elhunyt. (Életműve ismertetésére visszatérünk.) AZ APOLLO-16 ÉS 17 LESZÁL­LÓHELYE. A NASA közölte a két utolsó Apolló leszállóhelyét. Az Apolló-16 a kráterektől kö­rülvett, magas fekvésű „Des­cartes” völgyben száll majd le, az Apolló-17 pedig a Marius magaslatokon, egy dombos vi­déken, a Mare Imbrium közelé­ben. ISKOLAGÉP MŰANYAGBUROK­­KAL. A VFW-Fokker üzemek (Bremen) iskolagépet építettek, amely 400 km/óra sebességre ké­pes. A gépbe 225 LE-s Wankd­­motort építettek és az egész gé­pet üvegszállal erősített mű­anyaggal burkolják. EJTŐERNYŐK MARSLESZ­ÁL­LÁSHOZ A NASA ejtőernyőket fejleszt a Marson való leszállás­hoz. A modell átmérője 4,5 m, és a leendő ernyő a Marsra szállí­tandó szondák lefékezésére szol­gálnak majd, ugyanis a szondák többszörös hangsebességgel ha­tolnak be a bolygó atmoszférá­jába. VÍZIREPÜLŐGÉP SEGÍT A HA­LÁSZOKNAK. A Csangine-tó az Ural halban egyik leggazdagabb tava. Nyáron azonban a körül­vevő mocsarak miatt úton meg­közelíthetetlen. Ezért az elmúlt nyáron vízirepülőgéppel szállí­tották a tóhoz a halászokat, a halfogó eszközöket, csónakokat, motorokat és az élelmiszert. A halászok rövid időn belül 20 ton­na halat fogtak. ESŐFAL: Az esőfal a gyors re­pülés egyik legnagyobb veszé­lye. Ezzel a problémával foglal­kozott a 3. Nemzetközi Esőeró­zió Kongresszus, melyet Elve­­rsham Hall-ban, Angliában ren­deztek meg. Az esőcseppek már a szubszónikus repülésnél is rongálják az anyagot, szuperszó­­nikus sebességnél már egyenesen veszélyesek, még az acélötvöze­­teket is megtámadják. A Domier üzemekben az elmúlt években nagyszabású vizsgálatokat vé­geztek e problémával kapcso­latban.• HASZNÁLATI UTASÍTÁS. Fel­tűnést keltett egy USA-beli cég legújabb női fehérneműje, amely ejtőernyősel­yemből készült. Egyes darabokon ez olvasható: „Tízig számolni, csak azután nyitni!” AN-12 TÍPUSÚ GÉPEK 1971-ben a Berlin—Moszkva és Moszkva— Szófia vonalon is szállítanak majd teherfuvart. A forgalmat az AEROFLOT, az INTERFLUG és a BALKAN gépei bonyolítják majd le.• A PILÓTA SZÍVROHAMA. A Trans World Airlines egyik Boe­ing 707 típusú gépének 49 éves pilótája Csikagó és San Fran­­ciskó között szívrohamot kapott. A másodpilóta átvette a gép ve­zetését és biztosan leszállt Cedar Rapidsban. Az 54 utas között egy orvosnő is volt, aki mester­séges légzéssel próbálta a piló­tát megmenteni, akit a leszállás után azonnal kórházba szállítot­tak, ahol az orvosok már csak a bekövetkezett halált tudták meg­állapítani. LOPOTT REPÜLŐGÉP. Späth nyugatnémet pilótát, aki a múlt év október 5-én egy lopott repü­lőgéppel az NDK-ba repült és ott kényszerleszállt, egy berlini bíróság két évi és hathónapi szabadságvesztéssel sújtotta. LEZUHANT A BONNI LÉGIERŐ 125. STARFIGHTERE. A gép a Stambergi-tónál egy madárral ütközött össze. A pilóta sikerrel katapultált. A 126. pedig egy belga lőtéren zuhant és pilótája életét vesztette. DE GAULLE EMLÉKREPÜLÉS De Gaulle temetésének napján a Toulouse-i repülőgépgyár mun­kásainak kívánságára, a Con­corde szuperszónikus repülőgép francia prototípusa az elhunyt elnök tiszteletére emlékrepülést végzett a város felett. SAS ÉS A REPÜLŐGÉP-MO­­DELL HARCA. Ordzsonikidzei diákok repülőmodellversenyén egy sas rávetette magát egyik modellre, amely mintha távirá­nyították volna, rendre kikerül­te a madár támadásait, a párvia­dal a modell és a madár között 1000 m magasságban folyt le és mintegy 10 percig tartott. A sas a modellben nem tudott kárt tenni. A modell végül is leszállt és tulajdonosának meghozta az első díjat. S S T. Az USA szenátusa meg­tiltotta szuperszónikus polgári gépeknek az ország területe fe­letti repülést. Ezzel a szuperszó­nikus utasgép fejlesztése körüli nehézségeket és a fejlesztésben va­ló lemaradást óhajtották lep­lezni. Hivatalosan ugyanis egy 290 millió dolláros hitel körül folyt a vita, melyre az SST to­vábbfejlesztéséhez még szükség lenne (eddig az USA kormánya e célra 700 millió dollárt költött). A milliókért folyó kötélhúzásban azok a repülőgép-üzemek, ame­lyek a szuperszonikus gép fej­lesztésében nem érdekeltek, újabb csapást mértek az SST-re. Még az orvostudományt is moz­gósították. Egy felkért orvos­szakértő pl. kijelentette, hogy a szuperszonikus gépek gázai fel­hígítják a levegőt védő ózonré­teget és ez tízezerrel növelné a bőrrák megbetegedések számát. (Volksstimme) AZ ANGOL—FRANCIA SZU­PERSZONIKUS UTASSZÁLLÍ­­TÓGÉP, A CONCORDE 001 jelzé­sű prototípusa másodszor repült a hangsebesség kétszeresével. A gép ez alkalommal sorrendben a 103-ik repülését végezte, s 1:20 percig tartózkodott a levegőben, ez alatt 37 percen át repült két­szeres hangsebességgel. REKORDSEBESSÉGGEL TETTE MEG a Rio de Janeiro—Párizs útvonalat a VARIG brazil légi­­társaság Boeing 707-es utasszál­lító gépe. A repülési idő a nor­mális 11.25 perccel sz­mben 10.22 perc volt. AZ USA-BAN 21 ÓRAS NON­STOP PRÓBAREPÜLÉST végez­tek a C-5-a GALAXY sugárhaj­tású polgári szállító géppel. A próbarepülés alatt a gép az USA területe felett repült és üzem­anyag felvétele nélkül 11 800 km­­es utat tett meg. Üzemanyag ta­karékosság céljából a pilóta a négy hajtómű közül csak hármat működtetett. A LEGNAGYOBB SIKERŰ HAJ­TÓMŰ a Rollys Royce DART légcsavaros gázturbina, amelyből 1953 óta 6000 darabot adtak el. Többek között a Vickers Vis­count, a Fokker Friendship és a Japán NAMAC Vs-11 típusú gé­pek is ezzel a hajtóművel repül­nek. A LUFTHANSA gépei tavasztól kezdve rendszeresen közleked­nek az NSZK és Varsó között. AZ INTERFLUG, az NDK légi­­forgalmi társasága által 1970-ben szállított légifuvar az év végére elérte a 8000 tonnát. A számítá­sok szerint ez a mennyiség 1975- ig évi 20 000 tonnára növekszik. Ezzel kapcsolatban a jól bevált 11-18 típusú gépeket teherszállí­tásra alakítják át. Az ICAO, az ENSZ polgári légiforgalmi szer­vezetének előrejelzése szerint vi­lágviszonylatban a légifuvar­­forgalom 20—25%-os évi növeke­désével kell számolni. Ez meg­felel a szocialista országok légi­forgalmi társaságai becslésének. AZ ELÍTÉLT REPÜLŐGÉP RAB­LÓ. Raffaele Minichiellot, azt a 21 éves olasz-amerikait, aki múlt év novemberében egy amerikai utasgépet Los Angelesből Ró­mába kényszerí­tett, egy római bíróság 7 évi és hathónapi fog­házzal sújtotta, holott az állam­ügyész csak 6 évi és öthónapi fogházat kért. A vádlottat szün­­tetésben, kényszerítésben, tettle­ges bántalmazásban és jogtalan fegyverviselésben találták bű­nösnek. A vádlott védője a per során kijelentette, hogy a légi­forgalmi társaság utasította a pilótát, hogy kövesse Minichiello parancsait. A vádlottnak tehát nem kellett a pilótát erőszakkal a 11 000 km-es út megtételére kényszerítenie. Ha „légikalózko­­dásról” egyáltalán szó lehet — mondta a védő —, akkor a vád­lott azt csak az USA területe fe­lett követhette el. A büntetésbe a vizsgálati fogságot beszámít­ják. A büntetés pedig egy nem­régen kihirdetett amnesztia kö­vetkeztében 2 évvel megrövidült. A védő szerint: „Minichiellit egy kedélyes tengerparti fogházba szállították”. NYÉRCEK LÉGIUTAZÁSA. 1000 európai nyérc (vidramenyét) ér­kezett hajón Svédországból Ka­­linyingrádba. A ketrecekbe zárt állatokat berakták egy Il-18-as típusú gépbe és Petropavlovszk Kamcsatszkijba szállították. Kamcsatka igen alkalmas nyérc tenyésztésre. Ezeknek az álla­toknak a prémjéből készül a hí­res nerc-bunda. SZOVJET—AMERIKAI EGYÜTT­MŰKÖDÉS. A NASA szerint kedvezőek a kilátások az együtt­működésre az USA és a Szovjet­unió űrhivatalai között. Tárgya­lások indultak többek között az űrhajók összekapcsolására szol­gáló közös kapcsolási rendszer­ről, amely lehetővé tenné, hogy a két nagyhatalom űrhajói szük­ség esetén egymást megsegítsék. Az együttműködést főleg a nagy költségek indokolják. Még a leg­csekélyebb együttműködés is ész­revehetően csökkentené a kiadá­sokat. A NASA szóvivője szerint az amerikai űrkutatás az együtt­működés érdekében még a met­rikus rendszerre való áttérésre is hajlandó lenne. LÉGIPOSTA-CSOMAGOLÓPA­­PÍR. A wellsi (Anglia) papírgyár éghetetlen papírt fejlesztett. A papírt kémiai anyagokkal teszik tűzállóvá. Bár nyomtatásra is alkalmas, elsősorban mégis ott alkalmazzák, ahol tűzveszély áll fent, mint pl. légiposta-csoma­gok készítésére. OZON PILÓTÁK SZÁMÁRA. Lengyel mérnökök olyan készü­léket szerkesztettek, amely a pi­lótákat a hosszú légiutakon meg­óvja a fáradtságtól. Az elektro­nikus berendezés ionizálja a le­vegőt és gyakorlatilag ózont ál­lít elő, mely rendkívül üdítő ha­tású. JUMBO A VIHARBAN. A PA­­NAM egyik Jumbo-Jet-jének éj­jeli repülése során 20 személy megsérült, amikor a gép röviddel a felszállás után viharba ke­rült. A pilóta a géppel, melynek fedélzetén 148 fő utas volt, visz­­szatért a Kennedy légikikötőbe. Mentőautók szállították kórház­ba azokat a sérült utasokat és légikisasszonyokat, akik nem tudták magukat idejében az ülésbe bekötni A legtöbb sérült vágott sebeket és lábtörést szen­vedett. A gépet kivonták a for­galomból az esetleges károk megállapítása végett. A gép Pá­rizsba repült volna. MÉHEK LÉGIUTAZÁSA. Haba­rovszk vidékén több mint ötszáz méhészet van. Az elmúlt idény hársfa virágzásakor sok tízezer méhkast szállítottak helikopte­reken és repülőgépeken a hárs­fa-erdőkbe. LÉGIFORGALOM AZ NDK ÉS BÉCS KÖZÖTT. Megindult a rendszeres légiforgalom Kelet- Berlin és Bécs között. Az INTER­FLUG első gépével, egy Tu-134- essel, az NDK hivatalos delegá­ciója érkezett a Wien-Schwechat- i légikikötőbe. E látogatást az AU­A igazgatója, szintén egy de-­­­legáció élén, rövidesen viszonoz­ta. A légiút Berlin és Bécs kö­zött 70 percig tart. Hetenként kétszer érkeznek és indulnak a gépek. ELPOCSÉKOLT MILLIÓK. Az USA-kormány pénzügyi ellen­őrei megállapították, hogy a Pentagon 9,5 millió dollárt „po­csékolt” el Dél-Vietnamban ka­tonai repülőterek építésére.­­ (Frankurter A. Z.) HÍRE­K

Next