Repülés, 1971 (24. évfolyam, 1-12. szám)
1971-01-01 / 1. szám
4 1 NYUGATI VÉLEMÉNY A LUNA-16-RÓL. A HOBBY c. nyugatnémet műszaki és tudományos folyóirat a következőket írja: A szovjet űrkutatás meggyőzően bizonyította, hogy a Hold-kutatásban ugyanaz a hatásfok olcsóbban, veszélytelenebből érhető el, mint amerikai módszerrel. Az USA 24 milliárd dollárt költött azért, hogy az első ember a Holdon amerikai legyen. Ez az összeg az emberiség javára gyümölcsözőbben lett volna befektethető. A Luna-16 bebizonyította, hogy a szovjet űrkutatás nem becsülhető le, hogy utólérte az USA-t, sőt talán túl is szárnyalta. A Frankfurter Algemeine Zeitung ezt írja: „Szovjet szakemberek megállapítása szerint egy Apolló-út ugyanannyiba kerül, mint húsz Luna-leszállás”. A lap továbbá így folytatja: „kétségtelen, hogy a Szovjetunió a Luna-16-tal rálépett a gazdaságos űrkutatás útjára”. MIKOJAN, A VILÁGHÍRŰ SZOVJET REPÜLŐGÉPTERVEZŐ 66 éves korában elhunyt. (Életműve ismertetésére visszatérünk.) AZ APOLLO-16 ÉS 17 LESZÁLLÓHELYE. A NASA közölte a két utolsó Apolló leszállóhelyét. Az Apolló-16 a kráterektől körülvett, magas fekvésű „Descartes” völgyben száll majd le, az Apolló-17 pedig a Marius magaslatokon, egy dombos vidéken, a Mare Imbrium közelében. ISKOLAGÉP MŰANYAGBUROKKAL. A VFW-Fokker üzemek (Bremen) iskolagépet építettek, amely 400 km/óra sebességre képes. A gépbe 225 LE-s Wankdmotort építettek és az egész gépet üvegszállal erősített műanyaggal burkolják. EJTŐERNYŐK MARSLESZÁLLÁSHOZ A NASA ejtőernyőket fejleszt a Marson való leszálláshoz. A modell átmérője 4,5 m, és a leendő ernyő a Marsra szállítandó szondák lefékezésére szolgálnak majd, ugyanis a szondák többszörös hangsebességgel hatolnak be a bolygó atmoszférájába. VÍZIREPÜLŐGÉP SEGÍT A HALÁSZOKNAK. A Csangine-tó az Ural halban egyik leggazdagabb tava. Nyáron azonban a körülvevő mocsarak miatt úton megközelíthetetlen. Ezért az elmúlt nyáron vízirepülőgéppel szállították a tóhoz a halászokat, a halfogó eszközöket, csónakokat, motorokat és az élelmiszert. A halászok rövid időn belül 20 tonna halat fogtak. ESŐFAL: Az esőfal a gyors repülés egyik legnagyobb veszélye. Ezzel a problémával foglalkozott a 3. Nemzetközi Esőerózió Kongresszus, melyet Elversham Hall-ban, Angliában rendeztek meg. Az esőcseppek már a szubszónikus repülésnél is rongálják az anyagot, szuperszónikus sebességnél már egyenesen veszélyesek, még az acélötvözeteket is megtámadják. A Domier üzemekben az elmúlt években nagyszabású vizsgálatokat végeztek e problémával kapcsolatban.• HASZNÁLATI UTASÍTÁS. Feltűnést keltett egy USA-beli cég legújabb női fehérneműje, amely ejtőernyőselyemből készült. Egyes darabokon ez olvasható: „Tízig számolni, csak azután nyitni!” AN-12 TÍPUSÚ GÉPEK 1971-ben a Berlin—Moszkva és Moszkva— Szófia vonalon is szállítanak majd teherfuvart. A forgalmat az AEROFLOT, az INTERFLUG és a BALKAN gépei bonyolítják majd le.• A PILÓTA SZÍVROHAMA. A Trans World Airlines egyik Boeing 707 típusú gépének 49 éves pilótája Csikagó és San Franciskó között szívrohamot kapott. A másodpilóta átvette a gép vezetését és biztosan leszállt Cedar Rapidsban. Az 54 utas között egy orvosnő is volt, aki mesterséges légzéssel próbálta a pilótát megmenteni, akit a leszállás után azonnal kórházba szállítottak, ahol az orvosok már csak a bekövetkezett halált tudták megállapítani. LOPOTT REPÜLŐGÉP. Späth nyugatnémet pilótát, aki a múlt év október 5-én egy lopott repülőgéppel az NDK-ba repült és ott kényszerleszállt, egy berlini bíróság két évi és hathónapi szabadságvesztéssel sújtotta. LEZUHANT A BONNI LÉGIERŐ 125. STARFIGHTERE. A gép a Stambergi-tónál egy madárral ütközött össze. A pilóta sikerrel katapultált. A 126. pedig egy belga lőtéren zuhant és pilótája életét vesztette. DE GAULLE EMLÉKREPÜLÉS De Gaulle temetésének napján a Toulouse-i repülőgépgyár munkásainak kívánságára, a Concorde szuperszónikus repülőgép francia prototípusa az elhunyt elnök tiszteletére emlékrepülést végzett a város felett. SAS ÉS A REPÜLŐGÉP-MODELL HARCA. Ordzsonikidzei diákok repülőmodellversenyén egy sas rávetette magát egyik modellre, amely mintha távirányították volna, rendre kikerülte a madár támadásait, a párviadal a modell és a madár között 1000 m magasságban folyt le és mintegy 10 percig tartott. A sas a modellben nem tudott kárt tenni. A modell végül is leszállt és tulajdonosának meghozta az első díjat. S S T. Az USA szenátusa megtiltotta szuperszónikus polgári gépeknek az ország területe feletti repülést. Ezzel a szuperszónikus utasgép fejlesztése körüli nehézségeket és a fejlesztésben való lemaradást óhajtották leplezni. Hivatalosan ugyanis egy 290 millió dolláros hitel körül folyt a vita, melyre az SST továbbfejlesztéséhez még szükség lenne (eddig az USA kormánya e célra 700 millió dollárt költött). A milliókért folyó kötélhúzásban azok a repülőgép-üzemek, amelyek a szuperszonikus gép fejlesztésében nem érdekeltek, újabb csapást mértek az SST-re. Még az orvostudományt is mozgósították. Egy felkért orvosszakértő pl. kijelentette, hogy a szuperszonikus gépek gázai felhígítják a levegőt védő ózonréteget és ez tízezerrel növelné a bőrrák megbetegedések számát. (Volksstimme) AZ ANGOL—FRANCIA SZUPERSZONIKUS UTASSZÁLLÍTÓGÉP, A CONCORDE 001 jelzésű prototípusa másodszor repült a hangsebesség kétszeresével. A gép ez alkalommal sorrendben a 103-ik repülését végezte, s 1:20 percig tartózkodott a levegőben, ez alatt 37 percen át repült kétszeres hangsebességgel. REKORDSEBESSÉGGEL TETTE MEG a Rio de Janeiro—Párizs útvonalat a VARIG brazil légitársaság Boeing 707-es utasszállító gépe. A repülési idő a normális 11.25 perccel szmben 10.22 perc volt. AZ USA-BAN 21 ÓRAS NONSTOP PRÓBAREPÜLÉST végeztek a C-5-a GALAXY sugárhajtású polgári szállító géppel. A próbarepülés alatt a gép az USA területe felett repült és üzemanyag felvétele nélkül 11 800 kmes utat tett meg. Üzemanyag takarékosság céljából a pilóta a négy hajtómű közül csak hármat működtetett. A LEGNAGYOBB SIKERŰ HAJTÓMŰ a Rollys Royce DART légcsavaros gázturbina, amelyből 1953 óta 6000 darabot adtak el. Többek között a Vickers Viscount, a Fokker Friendship és a Japán NAMAC Vs-11 típusú gépek is ezzel a hajtóművel repülnek. A LUFTHANSA gépei tavasztól kezdve rendszeresen közlekednek az NSZK és Varsó között. AZ INTERFLUG, az NDK légiforgalmi társasága által 1970-ben szállított légifuvar az év végére elérte a 8000 tonnát. A számítások szerint ez a mennyiség 1975- ig évi 20 000 tonnára növekszik. Ezzel kapcsolatban a jól bevált 11-18 típusú gépeket teherszállításra alakítják át. Az ICAO, az ENSZ polgári légiforgalmi szervezetének előrejelzése szerint világviszonylatban a légifuvarforgalom 20—25%-os évi növekedésével kell számolni. Ez megfelel a szocialista országok légiforgalmi társaságai becslésének. AZ ELÍTÉLT REPÜLŐGÉP RABLÓ. Raffaele Minichiellot, azt a 21 éves olasz-amerikait, aki múlt év novemberében egy amerikai utasgépet Los Angelesből Rómába kényszerített, egy római bíróság 7 évi és hathónapi fogházzal sújtotta, holott az államügyész csak 6 évi és öthónapi fogházat kért. A vádlottat szüntetésben, kényszerítésben, tettleges bántalmazásban és jogtalan fegyverviselésben találták bűnösnek. A vádlott védője a per során kijelentette, hogy a légiforgalmi társaság utasította a pilótát, hogy kövesse Minichiello parancsait. A vádlottnak tehát nem kellett a pilótát erőszakkal a 11 000 km-es út megtételére kényszerítenie. Ha „légikalózkodásról” egyáltalán szó lehet — mondta a védő —, akkor a vádlott azt csak az USA területe felett követhette el. A büntetésbe a vizsgálati fogságot beszámítják. A büntetés pedig egy nemrégen kihirdetett amnesztia következtében 2 évvel megrövidült. A védő szerint: „Minichiellit egy kedélyes tengerparti fogházba szállították”. NYÉRCEK LÉGIUTAZÁSA. 1000 európai nyérc (vidramenyét) érkezett hajón Svédországból Kalinyingrádba. A ketrecekbe zárt állatokat berakták egy Il-18-as típusú gépbe és Petropavlovszk Kamcsatszkijba szállították. Kamcsatka igen alkalmas nyérc tenyésztésre. Ezeknek az állatoknak a prémjéből készül a híres nerc-bunda. SZOVJET—AMERIKAI EGYÜTTMŰKÖDÉS. A NASA szerint kedvezőek a kilátások az együttműködésre az USA és a Szovjetunió űrhivatalai között. Tárgyalások indultak többek között az űrhajók összekapcsolására szolgáló közös kapcsolási rendszerről, amely lehetővé tenné, hogy a két nagyhatalom űrhajói szükség esetén egymást megsegítsék. Az együttműködést főleg a nagy költségek indokolják. Még a legcsekélyebb együttműködés is észrevehetően csökkentené a kiadásokat. A NASA szóvivője szerint az amerikai űrkutatás az együttműködés érdekében még a metrikus rendszerre való áttérésre is hajlandó lenne. LÉGIPOSTA-CSOMAGOLÓPAPÍR. A wellsi (Anglia) papírgyár éghetetlen papírt fejlesztett. A papírt kémiai anyagokkal teszik tűzállóvá. Bár nyomtatásra is alkalmas, elsősorban mégis ott alkalmazzák, ahol tűzveszély áll fent, mint pl. légiposta-csomagok készítésére. OZON PILÓTÁK SZÁMÁRA. Lengyel mérnökök olyan készüléket szerkesztettek, amely a pilótákat a hosszú légiutakon megóvja a fáradtságtól. Az elektronikus berendezés ionizálja a levegőt és gyakorlatilag ózont állít elő, mely rendkívül üdítő hatású. JUMBO A VIHARBAN. A PANAM egyik Jumbo-Jet-jének éjjeli repülése során 20 személy megsérült, amikor a gép röviddel a felszállás után viharba került. A pilóta a géppel, melynek fedélzetén 148 fő utas volt, viszszatért a Kennedy légikikötőbe. Mentőautók szállították kórházba azokat a sérült utasokat és légikisasszonyokat, akik nem tudták magukat idejében az ülésbe bekötni A legtöbb sérült vágott sebeket és lábtörést szenvedett. A gépet kivonták a forgalomból az esetleges károk megállapítása végett. A gép Párizsba repült volna. MÉHEK LÉGIUTAZÁSA. Habarovszk vidékén több mint ötszáz méhészet van. Az elmúlt idény hársfa virágzásakor sok tízezer méhkast szállítottak helikoptereken és repülőgépeken a hársfa-erdőkbe. LÉGIFORGALOM AZ NDK ÉS BÉCS KÖZÖTT. Megindult a rendszeres légiforgalom Kelet- Berlin és Bécs között. Az INTERFLUG első gépével, egy Tu-134- essel, az NDK hivatalos delegációja érkezett a Wien-Schwechat- i légikikötőbe. E látogatást az AUA igazgatója, szintén egy de-legáció élén, rövidesen viszonozta. A légiút Berlin és Bécs között 70 percig tart. Hetenként kétszer érkeznek és indulnak a gépek. ELPOCSÉKOLT MILLIÓK. Az USA-kormány pénzügyi ellenőrei megállapították, hogy a Pentagon 9,5 millió dollárt „pocsékolt” el Dél-Vietnamban katonai repülőterek építésére. (Frankurter A. Z.) HÍREK