Repülés, 1972 (25. évfolyam, 1-12. szám)
1972-01-01 / 1. szám
KIRGIZ ORVOSI LÉGISZOLGÁLAT. A Kirgiz SZSZK egészségügyi légiszolgálata 30 éve áll fenn. A nap minden percében közel 40 orvos áll készen a hegyes köztársaság legtávolabbi vidékeire való indulásra. A csoport szükség esetén segítséget nyújt a juhpásztoroknak, geológusoknak, meteorológusoknak és alpinistáknak. A LOT HOSSZÚTÁVÚ JÁRATAI. A lengyel légiforgalmi társaság gépei rövidesen Ázsiába, Afrikába, és Amerikába is repülnek. A LOT e célból három 11—62 típusú gépet vásárol a Szovjetuniótól. Az erre vonatkozó tárgyalások már befejeződtek. A lengyel légikikötőket átépítik, néhány startpályát már át is alakítottak nehéz gépek fogadására. A FRANCIAORSZÁGI AMIENSBEN rendezték a Coret-kupa motoros műrepülő versenyt, amelyet Zlin AKROBAT géppel Claude Pinoeau nyert meg Dousson (CAP—10) előtt. Az ugyanitt megrendezett ifjúsági kupa győztese CAP—10 géppel Pierre Baud lett. A SVÁJCI EJTŐERNYŐS BAJNOKSÁGON a bajnoki címet a célbaugrásban Urs Mauerhoffer, az akrobatikus ugrásban és az összetett versenyben pedig Chris Fischbacher szerezte meg. A bajnokság színhelye Thiengen volt. LENGYEL VITORLÁZÓGÉPEK. A vitorlázógép építésben Lengyelország a világon az elsők között van. Ez évben a 3000. vitorlázógép hagyja el a lengyel gyárakat. Gyártásukkal három sportrepülőgépgyár foglalkozik: a jezowi, a wroclawi és az alaksandrowicei. A Jezow-i gyár már több mint 500 kétüléses BOCIAN típusú iskolagépet állított elő. Még az év elején itt kezdődik meg a BÉKÁS típusú vitorlázógépek széria-építése. A Jezow-i üzem gyártmányainak nagy részét az NDK-ba, Angliába és Dániába exportálják. ELTŰNT GYÉMÁNT-SZÁLLÍTMÁNY. A Brüsszelből New Yorkba tartó utasszállító repülőgépen eltűnt egy 1,3 millió osztrák shilling értékű gyémántszállítmány. Feltételezik, hogy a lopást ugyanaz a banda követte el, amely már egyszer a múlt év elején ugyanezen az útvonalon 10 millió shilling értékű gyémántot lopott el. IZRAEL LÉGIEREJE. Az 1967 évi háború előtt Izrael légiereje 230 repülőgéppel rendelkezett. Ez a szám ma már 400 fölött van. Szakértők becslése szerint a múlt év május végén a legkorszerűbbamerikai repülőgépek, az F—4 Phantomok száma több mint 70 volt, az A—4 Skyhawk típusú gépeké pedig mintegy top. Az USA további Phantomokat szállít Izraelnek. AZ AMERIKAI vitorlázóiPÜLŐK VÁLOGATOTT KEZTE, amely közül a jövő évi goszláviai vb-re válogatnak, következő személyekből áll : J. Smith, G. Moffat, H. Rich Jonson, Ben Greene, Alec R. Briegleb, T. Allemann, Robertson, G. Smiley, Paul E Lie ,Brittingham, E. Hurst. 12 tagú listából végül is a géposztályban két-két vsenyző, összesen 4 pilóta képviseli majd az amerikai színeket. Érdekes, hogy az amerikai vitorlázórepülők élcsapatának tagjai jócskán túl vannak a 40 éven. HAT ÓRA HARMINCKÉT PERC ALATT repült egy szabad léggömb Dániából Svédországba, a Kattegat-szoros fölött. Pilótája a nyugatnémet Alfred Schuz volt, aki közismert művelője e sportágnak. A repülés érdekessége, hogy e szoros fölött utoljára 1913-ban repült át szabad léggömb. JEGESMEDVE VADÁSZAT REPÜLŐGÉPEKKEL. Alaszka partjai előtt évenként mintegy 300 jegesmedvét ejtenek el. Az állatokra amerikaiak vadásznak, amihez repülőgépeket használnak, úgy, hogy egyetlen medve sem tud elmenekülni. Köztebve helységben kisrepülőgépek pilótával együtt bérelhetők medvevadászat céljaira. Biztonsági okokból csak két gép együtt szállhat fel. Ha jegesmedve tűnik fel a jégmezőkön, ezek a gépek a közelükbe szántalpakon leszállnak. Uzpenszkij szovjet zoológus élesen tiltakozott a repülőgépekkel űzött medvevadászat ellen. NICOLE WAUCQUEZ, az első belga helikopter pilótanő most 25 esztendős és repülő szakszolgálati engedélyét 16 éves korában szerezte meg. 21 éves korában már repülő-oktató volt. A helikopter kiképzést Nyugatnémetországban kapta. Nicole a világ 155. helikopter pilótanője és eddig összesen 3011 órát repült. A SZOVJET REPÜLŐGÉPIPAR komoly megrendelést kapott a csehszlovák légitársaságtól, amely 10 db Tu–134-es utasszállító gépet rendelt. A gépeket a szerződés szerint 1972 végéig kell a szovjet iparnak leszállítania. Jelenleg Csehszlovákia az egyik legnagyobb megrendelője a szovjet repülőiparnak. A szocialista országokba irányuló repülőgépexport 15°/0-át a csehszlovák rendelések teszik ki. JUGOSZLÁVIA ÉS FRANCIAORSZÁG KÖZÖTT megállapodást írtak alá, mely szerint Jugoszláviában licencében gyártják majd az „SA 341 GAZELLE,, típusú helikoptereket. Ugyancsak gyártási jogot kaptak a jugoszlávok a helikopterhez szükséges „ASTAZOU III” hajtóművek gyártására. ANGLIÁBAN KÜLÖNLEGES, ÚJ REPÜLŐTÉR TERVEIN DOLGOZNAK. A légikikötő a Temze torkolatában egy mesterséges, úszó szigeten létesül. Az úszó repülőtér felszálló pályáit polisztirénnel borítják majd. EGY ÖTTAGÚ OSZTRÁK KATONAI EJTŐERNYŐS CSOPORT, az 1000 m-es csoportos célugrásban 0,03 m-es átlaggal országos rekordot állított fel. JOCHEN VON KALCKREUTH nyugatnémet vitorlázó repülő, új nemzeti rekordot ért el 780 km-es hurokrepülésben. Kestrell gépével az ausztriai Aigenből 9 óra 15 perckor indult és 17 óra 55 perckor szállt le. A repülés átlagos sebessége 90 km/óra volt. A rekord egyedülálló a maga nemében, a pióta a repülést ugyanis teljes egészében az Alpok felett hajtotta végre. SASVADÁSZAT HELIKOPTERRŐL. Amerika címermadarát, a fehérfejű tengerisast a kipusztulás fenyegeti. A farmerek, akik nyájaikat féltik, százával lövik le ezeket a madarakat helikopterekből. KÉTSZÁZEZER LÉGITURISTA repült 1971-ben Interflug chartergépekkel — a rendes légiközlekedésen kívül — szabadságra, főként a Fekete-tenger partjára. Százezrek utaztak ezenkívül a szabályos 400 hétvégi járattal. RÁKOK SZÁLLÍTÁSA LÉGIÚTON. A rákpestis Svédországban kiirtotta a nemes rákot. Ezért Svédország Kaliforniából hozatott pestisrezisztens rákokat. Ebből a rákfajtából légiúton 100 000 db-ot hoztak az országba és 30 tóba helyezték ki, és ahonnan már továbbterjedtek. Más országok is követik a svéd példát. EZ AZ ÉREMSOROZAT A HOLDON VOLT! Egy pennsylvanniai éremkészítő a Holdra induló Apollo—14 űrhajósainak 200 érmét adott át. Ezekből a pilóták 150-et visszahoztak a földre és visszaküldték előállítójuknak. Ez az érméket beolvasztotta, új sorozatot vert és azt hirdette, hogy ezek az érmék a Holdon voltak. Allan Shepard, az Apollo parancsnoka azonnal tiltakozott, de a jól jövedelmező üzlet és a propaganda tovább folyt. Végül is elrendelték, hogy a jövőben tilos érmeket a Holdra vinni. USA KÉMREPÜLÉSEK. A New York Times közlése szerint az USA beszüntette kémrepüléseit a Kínai Népköztársaság fölött. A lap ezzel kapcsolatban rámutat az 1960-ban Eisenhower és Hruscsov között tervezett csúcstalálkozóra, amely egy U—2 típusú kémrepülőgép lelövése után elmaradt. Az USA eddig a Kína fölötti kémrepüléseknél Z—2 és SR—71 típusú gépeket vetett be. Ezeket a gépeket a CIA, vagy Csang-Kai-Seki pilótái vezették. E gépek feladatait most az amerikai mesterséges kémholdak veszik át, amelyek mintegy 160 km magasságban repülnek el Kína fölött. POSTAGALAMB ÉS REPÜLŐGÉP KÖZÖS MENTŐAKCIÓJA. Az ötz-völgyi Alpokban (Ausztria) levő Brandenburger Haus egyik vendégét szélütés érte és a menedékház bérlője postagalambokkal kért Innsbruckból segítséget. A galambok az Innsbruck-i rendőrségnél elhelyezett galambdúcokhoz repültek, a rendőrség innen értesítette a légi mentőszolgálatot, amely ezután egy Piper-géppel a beteget kórházba szállította. A SZUPERSZONIKUS REPÜLŐGÉPEK lebontják az ózonvédőburkot. Eddig azt hitték, hogy szuperszonikus repülőgépek elsősorban gáz alakú égéstermékeik vízgőz tartalmával hatnak az atmoszférára. Harold Jonston (Berkeley) újabban kifejtette, hogy a gázokban levő nitrogén-monoxidok részéről sokkal nagyobb veszély fenyeget, ugyanis ezek az ózonvédő burok egy részét lebonthatják és ennek következtében a sugárzás behatolhatna a mélyebb atmoszférába. AZ USA HOLDAUTÓ konstrukciójához egy osztrák mérnök is hozzájárult. Walter Bösel mérnök, aki 1968 óta egy Los Angeles-i vállalatnál dolgozik, nyerte meg a NASA pályázatát. Az ő számításai és tervei alapján készítették a holdautó szuperkönnyű elektromotorjait. Hat olyan motort készítettek, amelyek 15 cm hosszúak, 8 cm átmérőjűek és a súlyuk 2,75 kg. A második díjjal kitüntetett tervezet ugyanazt a teljesítményt csak kétszer akkora súllyal éri el. APOLLO—18? Az űrszállítóval kapcsolatos pénzügyi és tervezési nehézségek úgy látszik, hogy az Apollo utáni program átdolgozását teszik szükségessé. Meglepő módon ismét szóba került, az Apollo—18 út is. Erre a repülésre 1974 áprilisában kerülhetne sor. Az űrhajó nem szállna le a Holdon, hanem 9 napon át — poláris pályán — megkerülné és számos tudományos műszert vinne magával. E repülés költségeit 190 millió dollárra becsülik. KÉT ÉV MÚLVA ÁTADJÁK A FORGALOMNAK PÁRIZS ÚJ REPÜLŐTERÉT Roissy-en Franceban. Az új repülőtér évente 50 millió utast képes fogadni és tovaindítani, ezenkívül megfelelő összeköttetési lehetősége lesz az Orly és Le Bourget repülőterekkel. HÍREK 4 EMLÉKÜKRE Elhunyt Lőrincz István mérnök-alezredes, lapunk űrkutatási és rakéta rovatának vezető szerkesztője. Kiváló munkatársunk hirtelen halálával fájdalmas veszteség érte szerkesztőségünket. Emlékét kegyelettel megőrizzük. Az Úttörők és Ifjúmunkások Repülő Klubja évi közgyűlésén megemlékeztek Zákány Ferencről, a klub egykori „C” vizsgás növendéke tragikus haláláról. A katasztrófa a Repülőgépes Növényvédő Állomás motoros pilótájaként érte, hivatása teljesítése közben. Tragikus halálát repülőbarátai, oktatói, mély megrendüléssel fogadták. Emlékét megőrizzük. Székesfehérvárott, 79 éves korában elhunyt Kálmán László repülőveterán. Az első világháború óta kiemelkedő pilóta volt. Az 1930-as években több nemzetközi csillagtúrán résztvett és a nemzetközi légiforgalomban is képviselte hazánkat. 1945-től a megbecsült repülőveteránok soraiba tartozott. Emlékét megőrizzük.