Repülés, 1972 (25. évfolyam, 1-12. szám)

1972-01-01 / 1. szám

KIRGIZ ORVOSI LÉGISZOL­GÁLAT. A Kirgiz SZSZK egész­ségügyi légiszolgálata 30 éve áll fenn. A nap minden percében közel 40 orvos áll készen a he­gyes köztársaság legtávolabbi vidékeire való indulásra. A cso­port szükség esetén segítséget nyújt a juhpásztoroknak, geoló­gusoknak, meteorológusoknak és alpinistáknak. A LOT HOSSZÚTÁVÚ JÁRA­TAI. A lengyel légiforgalmi tár­saság gépei rövidesen Ázsiába, Afrikába, és Amerikába is re­pülnek. A LOT e célból három 11—62 típusú gépet vásárol a Szovjetuniótól. Az erre vonat­kozó tárgyalások már befejeződ­tek. A lengyel légikikötőket át­építik, néhány startpályát már át is alakítottak nehéz gépek fo­gadására. A FRANCIAORSZÁGI AMIENS­­BEN rendezték a Co­ret-kupa motoros műrepülő versenyt, amelyet Zlin AKROBAT géppel Claude Pinoeau nyert meg Dousson (CAP—10) előtt. Az ugyanitt megrendezett ifjúsági kupa győztese CAP—10 géppel Pierre Baud lett. A SVÁJCI EJTŐERNYŐS BAJ­NOKSÁGON a bajnoki címet a célbaugrásban Urs Mauerhoffer, az akrobatikus ugrásban és az összetett versenyben pedig Chris Fischbacher szerezte meg. A bajnokság színhelye Thiengen volt. LENGYEL VITORLÁZÓGÉPEK. A vitorlázógép építésben Len­gyelország a világon az elsők között van. Ez évben a 3000. vi­torlázógép hagyja el a lengyel gyárakat. Gyártásukkal három sportrepülőgépgyár foglalkozik: a jezowi, a wroclawi és az alak­­sandrowicei. A Jezow-i gyár már több mint 500 kétüléses BOCIAN típusú iskolagépet ál­lított elő. Még az év elején itt kezdődik meg a BÉKÁS típusú vitorlázógépek széria-építése. A Jezow-i üzem gyártmányainak nagy részét az NDK-ba, Ang­liába és Dániába exportálják. ELTŰNT GYÉMÁNT-SZÁLLÍT­MÁNY. A Brüsszelből New Yorkba tartó utasszállító repülő­gépen eltűnt egy 1,3 millió oszt­rák shilling értékű gyémánt­szállítmány. Feltételezik, hogy a lopást ugyanaz a banda követte el, amely már egyszer a múlt év elején ugyanezen az útvonalon 10 millió shilling értékű gyé­mántot lopott el. IZRAEL LÉGIEREJE. Az 1967 évi háború előtt Izrael légiereje 230 repülőgéppel rendelkezett. Ez a szám ma már 400 fölött van. Szakértők becslése szerint a múlt év május végén a leg­korszerűbb­­amerikai repülőgé­pek, az F—4 Phantomok száma több mint 70 volt, az A—4 Skyhawk típusú gépeké pedig mintegy top. Az USA további Phantomokat szállít Izraelnek. AZ AMERIKAI vitorlázói­PÜLŐK VÁLOGATOTT KEZ­TE, amely közül a jövő évi goszláviai vb-re válogatnak, következő személyekből áll : J. Smith, G. Moffat, H. Rich Jonson, Ben Greene, A­lec R. Briegleb, T. Allemann, Robertson, G. Smiley, Paul E Lie ,Brittingham, E. Hurst. 12 tagú listából végül is a géposztályban két-két v­senyző, összesen 4 pilóta képvi­seli majd az amerikai színeket. Érdekes, hogy az amerikai vi­torlázórepülők élcsapatának tagjai jócskán túl vannak a 40 éven. HAT ÓRA HARMINCKÉT PERC ALATT repült egy szabad lég­gömb Dániából Svédországba, a Kattegat-szoros fölött. Piló­tája a nyugatnémet Alfred Schuz volt, aki közismert műve­lője e sportágnak. A repülés érdekessége, hogy e szoros fö­lött utoljára 1913-ban repült át szabad léggömb. JEGESMEDVE VADÁSZAT RE­PÜLŐGÉPEKKEL. Alaszka part­jai előtt évenként mintegy 300 jegesmedvét ejtenek el. Az álla­tokra amerikaiak vadásznak, amihez repülőgépeket használ­nak, úgy, hogy egyetlen medve sem tud elmenekülni. Köztebve helységben kisrepülőgépek piló­tával együtt bérelhetők medve­vadászat céljaira. Biztonsági okokból csak két gép együtt szállhat fel. Ha jegesmedve tű­nik fel a jégmezőkön, ezek a gépek a közelükbe szántalpakon leszállnak. Uzpenszkij szovjet zoológus élesen tiltakozott a re­pülőgépekkel űzött medve­va­dászat ellen. NICOLE WAUCQUEZ, az első belga helikopter pilótanő most 25 esztendős és repülő szakszol­gálati engedélyét 16 éves korá­ban szerezte meg. 21 éves korá­ban már repülő-oktató volt. A helikopter kiképzést Nyugatné­metországban kapta. Nicole a világ 155. helikopter pilótanője és eddig összesen 3011 órát re­pült. A SZOVJET REPÜLŐGÉPIPAR komoly megrendelést kapott a csehszlovák légitársaságtól, amely 10 db Tu–134-es utas­szállító gépet rendelt. A gépeket a szerződés szerint 1972 végéig kell a szovjet iparnak leszállí­tania. Jelenleg Csehszlovákia az egyik legnagyobb megrendelője a szovjet repülőiparnak. A szo­cialista országokba irányuló re­pülőgépexport 15°/0-át a cseh­szlovák rendelések teszik ki. JUGOSZLÁVIA ÉS FRANCIAOR­SZÁG KÖZÖTT megállapodást írtak alá, mely szerint Jugosz­láviában licencében gyártják majd az „SA 341 GAZELLE,, tí­pusú helikoptereket. Ugyancsak gyártási jogot kaptak a jugosz­­lávok a helikopterhez szükséges „ASTAZOU III” hajtóművek gyártására. ANGLIÁBAN KÜLÖNLEGES, ÚJ REPÜLŐTÉR TERVEIN DOLGOZNAK. A légikikötő a Temze torkolatában egy mester­séges, úszó szigeten létesül. Az úszó repülőtér felszálló pályáit polisztirénnel borítják majd. EGY ÖTTAGÚ OSZTRÁK KA­TONAI EJTŐERNYŐS CSO­­PORT, az 1000 m-es csoportos célugrásban 0,03 m-es átlaggal országos rekordot állított fel. JOCHEN VON KALCKREUTH nyugatnémet vitorlázó repülő, új nemzeti rekordot ért el 780 km-es hurokrepülésben. Kestrell gépével az ausztriai Aigenből 9 óra 15 perckor indult és 17 óra 55 perckor szállt le. A repülés átlagos sebessége 90 km/óra volt. A rekord egyedülálló a maga nemében, a pióta a repülést ugyanis teljes egészében az Al­pok felett hajtotta végre. SASVADÁSZAT HELIKOPTER­RŐL. Amerika címermadarát, a fehérfejű tengerisast a kipusz­tulás fenyegeti. A farmerek, akik nyájaikat féltik, százával lövik le ezeket a madarakat h­elikopterekből. KÉTSZÁZEZER LÉGITURISTA repült 1971-ben Interflug char­tergépekkel — a rendes légiköz­lekedésen kívül — szabadságra, főként a Fekete-tenger partjára. Százezrek utaztak ezenkívül a szabályos 400 hétvégi járattal. RÁKOK SZÁLLÍTÁSA LÉGI­­ÚTON. A rákpestis Svédország­ban kiirtotta a nemes rákot. Ezért Svédország Kaliforniából hozatott pestisrezisztens rákokat. Ebből a rákfajtából légiúton 100 000 db-ot hoztak az országba és 30 tóba helyezték ki, és ahonnan már továbbterjedtek. Más országok is követik a svéd példát. EZ AZ ÉREMSOROZAT A HOL­DON VOLT! Egy­ pennsylvan­­niai éremkészítő a Holdra in­duló Apollo—14 űrhajósainak 200 érmét adott át. Ezekből a pilóták 150-et visszahoztak a földre és visszaküldték előállí­tójuknak. Ez az érméket beol­vasztotta, új sorozatot vert és azt hirdette, hogy ezek az ér­mék a Holdon voltak. Allan Shepard, az Apollo parancsno­ka azonnal tiltakozott, de a jól jövedelmező üzlet és a propa­ganda tovább folyt. Végül is elrendelték, hogy a jövőben ti­los érmeket a Holdra vinni. USA KÉMREPÜLÉSEK. A New York Times közlése szerint az USA beszüntette kémrepüléseit a Kínai Népköztársaság fölött. A lap ezzel kapcsolatban rámu­tat az 1960-ban Eisenhower és Hruscsov között tervezett csúcs­­találkozóra, amely egy U—2 tí­pusú kémrepülőgép lelövése után elmaradt. Az USA eddig a Kína fölötti kémrepüléseknél Z—2 és SR—71 típusú gépeket vetett be. Ezeket a gépeket a CIA, vagy Csang-Kai-Seki piló­tái vezették. E gépek feladatait most az amerikai mesterséges kémholdak veszik át, amelyek mintegy 160 km magasságban repülnek el Kína fölött. POSTAGALAMB ÉS REPÜLŐ­GÉP KÖZÖS MENTŐAKCIÓJA. Az ötz-völgyi Alpokban (Auszt­ria) levő Brandenburger Haus egyik vendégét szélütés érte és a menedékház bérlője posta­galambokkal kért Innsbruckból segítséget. A galambok az Inns­bruck-i rendőrségnél elhelyezett galambdúcokhoz repültek, a rendőrség innen értesítette a légi mentőszolgálatot, amely ez­után egy Piper-géppel a bete­get kórházba szállította. A SZUPERSZONIKUS REPÜLŐ­GÉPEK lebontják az ózonvédő­burkot. Eddig azt hitték, hogy szuperszonikus repülőgépek el­sősorban gáz alakú égéstermé­keik vízgőz tartalmával hatnak az atmoszférára. Harold Jons­­ton (Berkeley) újabban kifej­tette, hogy a gázokban levő nit­­rogén-monoxidok részéről sok­kal nagyobb veszély fenyeget, ugyanis ezek az ózonvédő burok egy részét lebonthatják és en­nek következtében a sugárzás behatolhatna a mélyebb atmosz­férába. AZ USA HOLDAUTÓ konstruk­ciójához egy osztrák mérnök is hozzájárult. Walter Bösel mér­nök, aki 1968 óta egy Los Ange­­les-i vállalatnál dolgozik, nyerte meg a NASA pályázatát. Az ő számításai és tervei alapján ké­szítették a holdautó szuper­­könnyű elektromotorjait. Hat olyan motort készítettek, ame­lyek 15 cm hosszúak, 8 cm át­­mérőjűek és a súlyuk 2,75 kg. A második díjjal kitüntetett ter­vezet ugyanazt a teljesítményt csak kétszer akkora súllyal éri el. APOLLO—18? Az űrszállí­tóval kapcsolatos pénzügyi és terve­zési nehézségek úgy látszik, hogy az Apollo utáni program átdolgozását teszik szükségessé. Meglepő módon ismét szóba ke­rült, az Apollo—18 út is. Erre a repülésre 1974 áprilisában kerül­hetne sor. Az űrhajó nem száll­na le a Holdon, hanem 9 napon át — poláris pályán — megke­rülné és számos tudományos műszert vinne magával. E repü­lés költségeit 190 millió dollárra becsülik. KÉT ÉV MÚLVA ÁTADJÁK A FORGALOMNAK PÁRIZS ÚJ REPÜLŐTERÉT Roissy-en Fran­­ceban. Az új repülőtér évente 50 millió utast képes fogadni és tovaindítani, ezenkívül megfe­lelő összeköttetési lehetősége lesz az Orly és Le Bourget re­pülőterekkel. H­ÍREK 4 EMLÉKÜKRE Elhunyt Lőrincz István mér­nök-alezredes, lapunk űrkuta­tási és rakéta rovatának ve­zető szerkesztője. Kiváló mun­katársunk hirtelen halálával fájdalmas veszteség érte szer­kesztőségünket. Emlékét ke­gyelettel megőrizzük. Az Úttörők és Ifjúmunkások Repülő Klubja évi közgyűlésén megemlékeztek Zákány Fe­rencről, a klub egykori „C” vizsgás növendéke tragikus haláláról. A katasztrófa a Re­pülőgépes Növényvédő Állo­más motoros pilótájaként érte, hivatása teljesítése közben. Tragikus halálát repülőbarátai, oktatói, mély megrendüléssel fogadták. Emlékét megőrizzük. Székesfehérvárott, 79 éves korában elhunyt Kálmán Lász­ló repülőveterán. Az első világ­háború óta kiemelkedő pilóta volt. Az 1930-as években több nemzetközi csillagtúrán részt­­vett és a nemzetközi légifor­galomban is képviselte hazán­kat. 1945-től a megbecsült re­pülőveteránok soraiba tarto­zott. Emlékét megőrizzük.

Next