Repülés, 1974 (27. évfolyam, 1-12. szám)

1974-01-01 / 1. szám

Az első munr­epülőmúzeum Szolnokon 1973. november 6-án a „Ki­lián György” Repülő Műszaki Főiskolán - a demokratikus katonai repülés megala­kítása 25. éves évfordulójának előkészíté­seként - felavatták az első magyar re­pülőmúzeumot. Schmidt István ezredes, a Magyar Nép­hadsereg repülőfőnöke beszédében mél­tatta a múzeum célját: a repülési emlé­kek megőrzését. Megőrizni maradandóan a mai repülésben dolgozó emberek ön­feláldozó munkájának emlékét, erősíteni a repülés szeretetét. A múzeum jelenlegi gépparkja (PO—2, Jak—18, Jak-12, Jak-11, AERO-45, Mig- 15, úti—Mig-15, IL—28, U—2) egyúttal hű­en tükrözi a légierő és a magyar repülés fejlődését. Ezt a tényt az is igazolja, hogy például a PO-2 az MHSZ-től, az AERO- 45 pedig az Országos Mentőszolgálattól került a múzeumba. A kötöttség nélküli baráti találkozó - melyre az összes magyar repüléssel fog­lalkozó szervek hivatalosak voltak — má­sodik felében Brassói Tibor ezredes parancsnok, bemutatta a főiskola legmo­dernebb felszereléssel ellátott oktató­ter­meit, a növendékek szállodával egyenér­tékű lakosztályait. A REPÜLÉS szerkesztősége örömmel üdvözli a repüléstörténeti emlékek meg­óvásának hasznos és előremutató kezde­ményezését. Örömmel vennénk, ha az első repülő múzeum anyagát a repülést szerető, eddig amatőr gyűjtők által várhatóan felaján­lott emléktárgyakkal bővíthetnénk. (Fotó: Novák Károly.) Rövid ünnepség a POS Z előtt MI*—IS—ÜK­­ ­ A szekszárdi Gyulai György Re­pülőklub krónikájában az 1973-as évet fekete és arany színekkel kel­lene megörökíteni. Az alapszín fe­kete, mert a 17 éve alakult és 1968 óta B típusú repülőklub amúgy sem könnyű életének ilyen nehéz eszten­deje talán még nem volt. Az idényt — nagyon későn, május elején — kölcsön iskolagéppel kezdték, s ez a helyzet az — ugyanilyen okból ko­rai — évzárásig sem változott. A klub-Góbék nagyjavíttatását társa­dalmi segítségképpen a Repülőgépes Növényvédő Állomás vállalta magá­ra, de a mezőgazdasági igények egyébként örvendetes növekedése miatt, ezeket a munkákat nem tud­ták időre befejezni. Mégis, a repülő­­barátság, a szocialista segítségnyújtás szép példájaképpen, egyetlen hétvé­gén sem maradtak a klub kezdői Gó­bé nélkül. Az MHSZ többi repülő­­klubjainak több, mint a fele sietett kö­l­csöngéppe­l, közös őcsényi táborok rendezésével, segítségükre. 7 C-vizs­­ga, ezüstkoszorúk, 3 új oktató, 4 se­gédoktató, s a háromnapos orvosin bevált 2 fiatal, valamint az RNÁ- hoz került 4 klubtag bizonyítja: a szekszárdiak éltek a segítséggel. Közben pedig megszervezték az MHSZ és a Mezőgazdasági Repülők I. Gemenci Vitorlázórepülő Bajnok­ságát. Hangárukban ekkor egyetlen E—31 állt, teljesítménygépről csak álmodoztak. A hírre érthetően sokan meglepődtek, sokan kétkedve fogad­ták, mások viszont segítettek: az RNA, az MN repülőfőnöksége, a pé­csi Vízügyi Igazgatóság, az MHSZ Repülési Osztálya. Az I. Gemenc­­bajnokság sikeréről azóta sokan, sokhelyütt beszámoltak. A legna­gyobb elismerés, az 1974. évi egyet­len területi verseny színhelye öcsény lesz! Az, hogy az I. Gemenc-bajnoksá­­gon kölcsöngéppel vettek részt, ahogy a farkashegyi és a szegedi versenyen is, még a fekete lapokhoz tartozik. Hogy azonban összesen 8 klubtagjuk versenyezhetett — helyezéseik kö­zött második és harmadik is volt —, hogy öcsényben megnyerték az ösz­­szetett csapatversenyt — ez már az aranyos lapokon marad fenn. Itt ma­rad fenn a 3407 felszállás, az 1593 óra, a jól sikerült közös táborok az IMRK és a KIM repülőklubokkal; s az, hogy az RNA jóvoltából gyakran vontathattak; hogy klubtagjaik munkája nyomán ma egyetlen gép­kocsi helyett hárommal rendelkez­nek; hogy a Nehézvegyipari Kutató Intézettel kötött szerződéses növény- és talajstruktúra vizsgálati munkáik Tolna megye mezőgazdaságának korszerű segítséget, klubjuknak újabb erkölcsi és anyagi megbecsü­lést hoztak. Legfényesebb lapjuk a krónikában mégis az 1973. XII. 2-i közgyűlés, a szekszárdi Babits Mihály Művelődési Ház nagytermében. Sokéves kitartó, becsületes munka eredményét tük­rözte az elnöki asztalnál helyet fog­laló díszelnökség, melyben Tolna megye párt-, állami és társadalmi szervei csakúgy képviseltették ma­gukat, mint az RNA vezetősége és megtalálható volt benne a Magyar Néphadsereg repülőegységeinek egyik parancsnoka is. Csák Péter klubtitkár állapította meg beszámolója végén: a klub munkájára a megye vezetői felfi­gyeltek, számon tartják. Ez érett be a nehézségeiben is szép 1973. eszten­dőben. A hozzászólások során Dudás Fe­renc alezredes, vadászrepülő, hang­súlyozta a sportrepülés ifjúságpoli­tikai jelentőségét. Takács László, az MHSZ Tolna megyei titkára ehhez kapcsolódva dicsérte a klub honvé­delmi nevelő munkásságát. Kilián István, az RNA gazdasági igazgatója a klubnak az RNÁ-val való jó együtt­működését dicsérte és közölte, hogy előreláthatólag két klub-Góbé az 1974. évi szezonkezdetre nagyjavítva rendelkezésre fog állni. Fülöp László országgyűlési képvi­selő, a bátai November 7. Tsz elnöke szólalt fel ezután. Bejelentette, hogy a megye párt és állami vezetői úgy döntöttek: egy nagy teljesítményű vitorlázó verseny-repülőgép vételével támogatják a klubnak a megye ke­retein túl terjedő népgazdasági szin­ten is elismerésre méltó munkáját a repülőszakember-utánpótlás terén. A tapsvihar nemcsak a remélni is alig mert saját repülőgépnek szólt. Sok­kal inkább annak, amit képvisel: egy megye társadalma magáénak ismer­te el egy igyekvő, munkás közössé­get. A „Gyulai György” repülőklub valóban Tolna megye repülőklubja lett C­SAK NÖVEKVŐ AKTIVITÁS, ELŐREMUTATÓ BESZÁMOLÓK A REPÜLŐKLUBOK KÖZGYŰLÉSÜK % Tolna megye MHSZ Repü­lőklubja / ; \T]] "Ufr ' 3

Next