Repülés, 1977 (30. évfolyam, 1-12. szám)
1977-01-01 / 1. szám
AEROFLOT ÉS CSA. Négy évtizeddel ezelőtt egy kis szovjet repülőgép (ANT—9) szállt le Prágában és egy négyüléses gép Moszkvában. Ezzel nyílt meg a légihíd, mely ma a két ország között fennáll. Ma az AEROFLOT és a CSA csehszlovák légiforgalmi társaság évenként mintegy 100 000 utast szállít a Moszkva— Prága—Moszkva vonalon. A Prágát Leningráddal és Kijevvel összekötő vonalon is mindkét társaság gépei bonyolítják le a forgalmat. (Pravda) ÖTVEN HÓDOT szállítottak különleges repülőgépben Leningrádból az Amur-vidékre. A szibériai Tasina partját jelölték ki az állatok új hazájává. MEGDRÁGUL A REPÜLÉS? Az IATA elnöke kijelentette, hogy az olajárak tervezett 10—15%-os emelkedése előreláthatólag a légitarifák 2—2,5%-os emelkedését vonná maga után (N. Z.) MEGBÉNULNAK A CONCORDE SZÁRNYAI. A brit iparügyi államminiszter és a francia közlekedésügyi miniszter megállapodtak abban, hogy azokat a terveket melyek egy új Concorde-verzió építésére vonatkoznak, egyelőre félreteszik, legalábbis addig, míg a jelenlegi Concorde generációból 5 példány gazdára talál. Brit részről javasolják három hagyományos, 100, 160 és 200 utast befogadó repülőgép közös gyártását. A brit és a francia kormány felszólítja majd a repülőgépgyárakat, készítsenek tanulmányokat egy ilyen együttműködés lehetőségéről és vizsgálataik eredményéről két hónapon belül számoljanak be. (National-Zeitung) MEGHIÚSÍTOTT RABLÁS. Az amerikai történelem legnagyobb rablását hiúsították meg a New York-i Kennedy légikikötőben. Elfogtak három embert, akik éppen fel akarták törni a SWISSAIR páncélszekrényét, mely készpénzt, aranyat, gyémántokat és egyéb drágaköveket tartalmazott 80 millió dollár értékben. Az egyik betörő ismert maffia-tag. A betörők fegyvertelenek voltak, de a legkorszerűbb elektronikus felszereléssel voltak ellátva. (DDP) HALÁLRAÍTÉLT LÉGIKALÓZOK. A Fülöp-szigeteken halálra ítéltek három fiatalkorú muzulmán gépszöktetőt. A szöktetéssel kapcsolatban keletkezett tűzharc 13 emberéletet követelt. Az elítélteket agyonlövik. (AP) MEGINDULT A B-1 GYÁRTÁS. Az amerikai kongresszus az 1977- es költségvetési évre 1,5 milliárd dollárt szavazott meg a Rockwell B- 1 stratégiai bombázó építésére. Jimmy Carter még elnökké történt megválasztása előtt több ízben kijelentette, hogy megválasztása esetén ezt a tervet meg fogja buktatni. Végleges döntése azonban még nem ismeretes. (FLUG REVUE) AZ UTOLSÓ LOCKHEED L.1049 G SUPER CONSTELLATIONT, mely Európában szolgálatban állt, jelenleg egy dél-franciaországi légikikötőben készítik elő utolsó repülésére az AIR FRANCE múzeumába. Az USA-ban és a Dominikai Köztársaságban vannak nyilvántartva az utolsó polgári Constellation (3) és Super-Constellation (2) gépek. (FLUG REVUE) AZ ELSÜLLYEDT TOMCAT (F—14) repülőgépet 75 mérföldre Skóciától északnyugatra megtalálták és 600 m mélységből kiemelték, majd a Rosyth brit légitámaszpontra vitték, onnan pedig az USA-ba szállítják. Legelőször a gép fedélzetén volt Phönix rakétát emelték ki. Az F—14 és a rakéta megmentése 1,7 millió dollárba került. (National-Zeitung) FONT HELYETT DOLLÁR. Az IATA Singaporeban megtartott évi közgyűlésén elhatározta, hogy a brit font helyett a jövőben az USA-dollár lesz a vezérvaluta. A döntés fő oka a font elértéktelenedésében keresendő. (F. R.) NÉPSZAVAZÁS. Basel polgárai 27 704 igennel 16 481 nem ellenében megszavazták a Basel-Mulhouse légikikötő főpályájának 2370 méterről 3900 méterre való meghosszabbítását. Ez a kiépítés a város és a légikikötő jövője szempontjából elengedhetetlen. Egy öt évvel ezelőtt népszavazás a tervet elvetette. Azóta bevezették az éjszakai repülési tilalmat és meggyőzték aszavazópolgárokat a meghosszabbítás szükséges voltáról. A város biztosítékokat kapott, hogy a zajvédelmi szempontokat a jövőben a legnagyobb mértékben tiszteletben tartják. A pályameghosszabbítás költségei — melyek mintegy 40 millió frankra rúgnak — biztosítva vannak. (National-Zeitung) A FRANCIA LÉGIERŐ BESZERZÉSI TERVEI. A francia légierő új főnöke szerint a légierőnek, hogy a következő években 450 korszerű harcigépből álló potenciálját fenntarthassa, a már megrendelt 116 Mirage F1-en kívül még 100-at kell rendelnie. Az új Mirage 2000 csak 1984-ben kerül bevetésre. E gép első repülésére 1977 végén kerül sor. Jelenleg 3 prototípus áll építés alatt. Legalább 250—300 különböző verziójú Mirage 2000 beszerzéséről van szó. E gépekkel Franciaország az amerikai F—16- tal és F—18-cal akar versenyre kelni. (FLUG REVUE) NYERTEK AZ UTAZÁSI IRODÁK. A valuta széthullása következtében lényeges különbség keletkezett a Svájcban és a szomszédos külföldi országokban érvényes repülőjegyárak között. Ez arra vezetett, hogy egy külföldön váltott jegy sokkal olcsóbb volt, mint egy Svájcban, svájci frankért ugyanarra a vonalra váltott jegy. A közönség elvándorlásának elkerülésére az utazási irodák áttértek arra, hogy a repülőjegyeket külföldön előnyösebb feltételek mellett szerezték be. E fejlődés meggátlására a Svájci Légiforgalmi Hivatal elrendelte, hogy az utazási irodák kivétel nélkül a hivatal által engedélyezett és svájci frankban megállapított tarifákat alkalmazhatják. E rendelet ellen a Hotelplan Szövetkezet, a Svájci Utazási Irodák Szövetsége és egy baseli utazási iroda fellebbezésével éltek. A Szövetségi Bíróság végülis úgy döntött, hogy a panasz indokolt és megállapította, hogy a Légiforgalmi Hivatal rendelete minden törvényes alapot nélkülöz. (AP) VITA AZ EURÓPAI MESTERSÉGES HOLDAK FELÜGYELETE KÖRÜL. Az ESA mesterséges holdjainak felügyelete körül vita támadt. Franciaország és az NSZK felajánlották, hogy földi állomásaikat a jövendő európai mesterséges holdak ellenőrzésére rendelkezésre bocsájtják. Az ajánlat mellett csak Svédország szavazott, a többi hét ESA-tagállam az ajánlatot elvetette. Az ESA startjai a következő években csúcspontot érnek el. 1977 áprilisában stratol a GEOS, az első mesterséges geostacioner kutatóhold, júniusában bocsátják fel az OTS mesterséges kísérleti híradókat, szeptemberben a METEOSAT meteorológiai holdat és 1978 tavaszán a MAROTS mesterséges hajózási navigációs holdat. (AP) MEGDÖBBENÉSt keltett Hollandiában a Lockheed-veszítegetésekkel kapcsolatos vizsgálati jelentés, mely diszkréten elhallgatja, hogy Bernhard herceg kettős életet élt, melyről a királynő semmit sem tudott. Nem tesz említést egy Lockheed-fizetésről, amit Párizsban egy fiatal bárónő címére eszközöltek, akinek gyermeke is van. (National-Zeitung) A SPACELAB ÚJ PROGRAMFŐNÖKE. Az ESA (Európai Világűrhivatal) tanácsa a francia Michel Brignier-t nevezte ki a Spacelab-program új igazgatójává. Bignier ez év júniusáig négy évig a CNES francia űrkutatási szervezet vezérigazgatója volt. (Reuter) MEGVESZTEGETETT POLITIKUSOK. Miki miniszterelnök jelenlétében a japán alsóház Lockheed különbizottsága előtt egy titkos ülésen első ízben nevezték meg a konzervatív kormánypárt négy politikusát, akik vesztegetési pénzeket fogadtak el. Ezek: Tanaka egykori miniszterelnök, Szazaki egykori közlekedésügyi miniszter, Nikaido miniszter, egykori kormányszóvivő, Szato egykori államtitkár és Fukunaga, a párt légiforgalmú bizottságának egykori elnöke. A kormány azonban változatlanul vonakodik 13 további ,,Lockheed-barát” konzervatív politikust azonosítani. Tanakát passzív megvesztegetés miatt már perbefogták. (Volksstimme) ,,ENTERPRISE". Ford amerikai elnök számos tv-néző kívánságának engedve elhatározta, hogy a fejlesztés alatt álló újra felhasználható világűr-szállítónak (Space Shuttle) az ,.Enterprise űrhajó’' utópikus tv-sorozat után az ,.Enterprise” nevet adják. A NASA az űrkompnak a ,,Constitution” (Alkotmány) nevet akarta adni. (Frankfurter A. Z.) KÖRREPÜLÉSEK. A Baseli Vásár megnyitása napján a SWISSAIR a Basel-Mulhouse légikikötőről körrepüléseket rendezett. Minden repülés 20 percig tartott, a felnőttek a jegyért 15 frankot, a gyermekek 10 frankot fizettek. A 2400 jegy legnagyobbrészt már elővételben elkelt. Voltak utasok, akik 10 jegyet is váltottak. A BARBADOSI REPÜLŐKATASZTRÓFA 73 halálos áldozatot követelt, köztük volt Kuba teljes vívócsapata, mely a 24 évesek karib bajnokságán részt vett; 8 vívó, 24 edző és egyéb hivatalos személy. A kubai gép valószínű merénylőinek egyike vallomást tett. A Venezuelából származó Freddy Lugo, aki földijével, Herman Ricardoval Trinidad fővárosában fogságban van, beismerte, hogy a barbadosi Seawell légikikötőben két bombát rejtettek el a repülőgépen. (National-Zeitung) A CONCORDE USA-PRÓBAREPÜLÉSEI. A CONCORDE britfrancia szuperszonikus utasgép folytathatja repüléseit az Egyesült Államokba, miután a washingtoni Legfelsőbb Bíróság elutasította a CONCORDE-repülés ellenzőinek a környezetvédelemre való hivatkozással benyújtott fellebbezését. (DPA) LEMONDOTT MANDÁTUMÁRÓL a japán liberáldemokrata párt egyik parlamenti képviselője, tiltakozásul a Lockheedvesztegetési ügy kezelése ellen. Utsonomiya kijelentette, hogy a pártból is kilép, mivel a párttagok semmiféle szégyenkezést sem mutatnak a Lockheed-ügyben tanúsított magatartásuk miatt. (Volksstimme) PHILIPPE COUSTEAU, Jacques Cousteau tengerkutató fia, a Húsvét-sziget fölött helikopterével lezuhant és kettős alsó combtörésit szenvedett. Harminc méter magasságból esett le, miután előzőleg a vízben romok után kutatott. (AP) SPANYOLORSZÁGOT IS ELÉRTE A LOCKHEED-BOTRÁNY ÁRADATA. Már áprilisban tudták néhány minisztériumban, hogy spanyol személyiségek is bele vannak keverve a Lockheed-botrányba. Cseppenként 16 név szivárgott ki. A sajtó erről azonban semmit sem közölhetett. Október elején azután Oreja külügyminiszter elhozta Madridba diplomatapoggyászában a hírhedt listát. Most történtek azután az első lépések annak a 750 000 dollár sorsának a tisztázására, melyek spanyol közvetítők zsebébe vándoroltak, és igyekeztek kivizsgálni az egy millió dollár értékű karácsonyi ajándékoknak az ügyét — cseh üveggel, ezüsttárgyakkal és arany falióráikkal teli kosarak —, melyekkel 11 személyiséget ,.tiszteltek” meg. Az összegek csekélyek a Hollandiában, Olaszországban és Japánban kifizetett vesztegetési pénzekhez, viszonyítva, de Spanyolországban ,,csak” 3,5 milliárd pezeta értékű 10 KC—130 Herculesről volt szó. E gépekből még csak hét darab került leszállításra. A botrányba egyelőre egy tábornok, egy ezredes és egy alezredes keveredett bele és rajtuk kívül még két polgári egyén. Magasrangú politikai személyiségek egyelőre nem (DPA) FELHÍVJUK KEDVES OLVASÓINK FIGYELMÉT arra, hogy Vöröss Csaba. — 1144 Bp. Szentmihályi út 12—14. III. 232. (telefon: 846-307) — olvasónk a REPÜLÉS alábbi teljes évfolyamait eladásra ajánlja: 1950. -52, -53. -54. -55. -57. -59. -60. -61. -62. -63. -64. -65. -66. -67. -68. -69. -71. -72, és 1975. Egyedi példányokat is kínál: 1948-tól 1975-ig. HÍREK 4