Repülés, 1977 (30. évfolyam, 1-12. szám)

1977-01-01 / 1. szám

AEROFLOT ÉS CSA. Négy évti­zeddel ezelőtt egy kis szovjet re­pülőgép (ANT—9) szállt le Prá­gában és egy négyüléses gép Moszkvában. Ezzel nyílt meg a légihíd, mely ma a két ország között fennáll. Ma az AEROFLOT és a CSA csehszlovák légiforgal­mi társaság évenként mintegy 100 000 utast szállít a Moszkva— Prága—Moszkva vonalon. A Prá­gát Leningráddal és Kijevvel összekötő vonalon is mindkét társaság gépei bonyolítják le a forgalmat. (Pravda) ÖT­VEN HÓDOT szállítottak kü­lönleges repülőgépben Lenin­­grádból az Amur-vidékre. A szi­bériai Tasina partját jelölték ki az állatok új hazájává. MEGDRÁGUL A REPÜLÉS? Az IATA elnöke kijelentette, hogy az olajárak tervezett 10—15%-os emelkedése előreláthatólag a lé­gitarifák 2—2,5%-os emelkedését vonná maga után (N. Z.) MEGBÉNULNAK A CONCORDE SZÁRNYAI. A brit iparügyi államminiszter és a francia közlekedésügyi miniszter meg­állapodtak abban, hogy azo­kat a terveket melyek egy új Concorde-verzió építésére vonatkoznak, egyelőre félrete­szik, legalábbis addig, míg a je­lenlegi Concorde generációból 5 példány gazdára talál. Brit rész­ről javasolják három hagyomá­nyos, 100, 160 és 200 utast befo­gadó repülőgép közös gyártását. A brit és a francia kormány fel­szólítja majd a repülőgépgyára­kat, készítsenek tanulmányokat egy ilyen együttműködés lehető­ségéről és vizsgálataik eredmé­nyéről két hónapon belül szá­moljanak be. (National-Zeitung) MEGHIÚSÍTOTT RABLÁS. Az amerikai történelem legnagyobb rablását hiúsították meg a New York-i Kennedy légikikötőben. Elfogtak három embert, akik ép­pen fel akarták törni a SWISSAIR páncélszekrényét, mely készpénzt, aranyat, gyé­mántokat és egyéb drágaköveket tartalmazott 80 millió dollár ér­tékben. Az egyik betörő ismert maffia-tag. A betörők fegyverte­lenek voltak, de a legkorszerűbb elektronikus felszereléssel voltak ellátva. (DDP) HALÁ­LR­AÍTÉLT LÉGIKALÓ­­ZOK. A Fülöp-szigeteken halál­ra ítéltek három fiatalkorú mu­zulmán gépszöktetőt. A szökte­­téssel kapcsolatban keletkezett tűzharc 13 emberéletet követelt. Az elítélteket agyonlövik. (AP) MEGINDULT A B-1 GYÁRTÁS. Az amerikai kongresszus az 1977- es költségvetési évre 1,5 milliárd dollárt szavazott meg a Rock­well B- 1 stratégiai bombázó épí­tésére. Jimmy Carter még elnök­ké történt megválasztása előtt több ízben kijelentette, hogy megválasztása esetén ezt a ter­vet meg fogja buktatni. Végleges döntése azonban még nem isme­retes. (FLUG REVUE) AZ UTOLSÓ LOCKHEED L.1049 G SUPER CONSTELLATIONT, mely Európában szolgálatban állt, jelenleg egy dél-franciaor­szági légikikötőben készítik elő utolsó repülésére az AIR FRAN­CE múzeumába. Az USA-ban és a Dominikai Köztársaságban vannak nyilvántartva az utolsó polgári Constellation (3) és Super-Constellation (2) gépek. (FLUG REVUE) AZ ELSÜLLYEDT TOMCAT (F—14) repülőgépet 75 mérföldre Skóciától északnyugatra megta­lálták és 600 m mélységből ki­emelték, majd a Rosyth brit lé­gitámaszpontra vitték, onnan pe­dig az USA-ba szállítják. Leg­először a gép fedélzetén volt Phönix rakétát emelték ki. Az F—14 és a rakéta megmentése 1,7 millió dollárba került. (Nati­onal-Zeitung) FONT HELYETT DOLLÁR. Az IATA Singaporeban megtartott évi közgyűlésén elhatározta, hogy a brit font helyett a jövő­ben az USA-dollár lesz a vezér­valuta. A döntés fő oka a font elértéktelenedésében keresendő. (F. R.) NÉPSZAVAZÁS. Basel polgárai 27 704 igennel 16 4­81 nem ellenében megszavazták a Ba­­sel-Mulhouse légikikötő főpá­lyájának 2370 méterről 3900 méterre való meghosszabbítá­sát. Ez a kiépítés a város és a légikikötő jövője szempont­jából elengedhetetlen. Egy öt év­vel ezelőtt népszavazás a tervet elvetette. Azóta bevezették az éj­szakai repülési tilalmat és meg­győzték a­­szavazópolgárokat a meghosszabbítás szükséges vol­táról. A város biztosítékokat ka­pott, hogy a zajvédelmi szem­pontokat a jövőben a legna­gyobb mértékben tiszteletben tartják. A pályameghosszabbítás költségei — melyek mintegy 40 millió frankra rúgnak — bizto­sítva vannak. (National-Zeitung) A FRANCIA LÉGIERŐ BESZER­ZÉSI TERVEI. A francia légierő új főnöke szerint a légierőnek, hogy a következő években 450 korszerű harcigépből álló poten­ciálját fenntarthassa, a már megrendelt 116 Mirage F1-en kí­vül még 100-at kell rendelnie. Az új Mirage 2000 csak 1984-ben ke­rül bevetésre. E gép első repülé­sére 1977 végén kerül sor. Je­lenleg 3 prototípus áll építés alatt. Legalább 250—300 különbö­ző verziójú Mirage 2000 beszer­zéséről van szó. E gépekkel Franciaország az amerikai F—16- tal és F—18-cal akar versenyre kelni. (FLUG REVUE) NYERTEK AZ UTAZÁSI IRO­DÁK. A valuta széthullása kö­vetkeztében lényeges különbség keletkezett a Svájcban és a szomszédos külföldi országokban érvényes re­pülő­jegyárak között. Ez arra vezetett, hogy egy kül­földön váltott jegy sokkal ol­csóbb volt, mint egy Svájcban, svájci frankért ugyanarra a vo­nalra váltott jegy. A közönség elvándorlásának elkerülésére az utazási irodák áttértek arra, hogy a repülőjegyeket külföldön előnyösebb feltételek mellett szerezték be. E fejlődés meggát­­lására a Svájci Légiforgalmi Hi­vatal elrendelte, hogy az utazá­si irodák kivétel nélkül a hivatal által engedélyezett és svájci frankban megállapított tarifákat alkalmazhatják. E rendelet ellen a Hotelplan Szövetkezet, a Sváj­ci Utazási Irodák Szövetsége és egy baseli utazási iroda felleb­bezésével éltek. A Szövetségi Bí­róság végülis úgy döntött, hogy a panasz indokolt és megállapí­totta, hogy a Légiforgalmi Hiva­tal rendelete minden törvényes alapot nélkülöz. (AP) VITA AZ EURÓPAI MESTERSÉ­GES HOLDAK FELÜGYELETE KÖRÜL. Az ESA mesterséges holdjainak felügyelete körül vi­ta támadt. Franciaország és az NSZK felajánlották, hogy földi állomásaikat a jövendő európai mesterséges holdak ellenőrzésé­re rendelkezésre bocsájtják. Az ajánlat mellett csak Svédország szavazott, a többi hét ESA-tag­­állam az ajánlatot elvetette. Az ESA startjai a következő évek­ben csúcspontot érnek el. 1977 áprilisában stratol a GEOS, az első mesterséges geostacioner kutatóhold, júniusában bocsátják fel az OTS mesterséges kísérleti híradókat, szeptemberben a METEOSAT meteorológiai hol­dat és 1978 tavaszán a MAROTS mesterséges hajózási navigációs holdat. (AP) MEGDÖBBENÉSt keltett Hollan­diában a Lockheed-veszítegeté­­sekkel kapcsolatos vizsgálati je­lentés, mely diszkréten elhallgat­ja, hogy Bernhard herceg kettős életet élt, melyről a királynő semmit sem tudott. Nem tesz említést egy Lockheed-fizetésről, amit Párizsban egy fiatal bárónő címére eszközöltek, akinek gyer­meke is van. (National-Zeitung) A SPACELAB ÚJ PROGRAM­­FŐNÖKE. Az ESA (Európai Vi­lágűrhivatal) tanácsa a francia Michel Brignier-t nevezte ki a Spacelab-program új igazgatójá­vá. Bignier ez év júniusáig négy évig a CNES francia űrkutatási szervezet vezérigazgatója volt. (Reuter) MEGVESZTEGETETT POLITI­KUSOK. Miki miniszterelnök jelenlétében a japán alsóház Lockheed különbizottsága előtt egy titkos ülésen első ízben ne­vezték meg a konzervatív kor­mánypárt négy politikusát, akik vesztegetési pénzeket fogadtak el. Ezek: Tanaka egykori mi­niszterelnök, Szazaki egykori közlekedésügyi miniszter, Nikai­­do miniszter, egykori kormány­szóvivő, Szato egykori államtit­kár és Fukunaga, a párt légifor­galmú bizottságának egykori el­nöke. A kormány azonban vál­tozatlanul vonakodik 13 további ,,Lockheed-barát” konzervatív politikust azonosítani. Tanakát passzív megvesztegetés miatt már perbefogták. (Volksstimme) ,,ENTERPRISE". Ford amerikai elnök számos tv-néző kívánságá­nak engedve elhatározta, hogy a fejlesztés alatt álló újra fel­használható világűr-szállítónak (Space­ Shuttle) az ,.Enterprise űrhajó’' utópikus tv-sorozat után az ,.Enterprise” nevet adják. A NASA az űrkompnak a ,,Consti­tution” (Alkotmány) nevet akar­ta adni. (Frankfurter A. Z.) KÖRREPÜLÉSEK. A Baseli Vá­sár megnyitása napján a SWISSAIR a Basel-Mulhouse lé­gikikötőről kör­repüléseket ren­dezett. Minden repülés 20 percig tartott, a felnőttek a jegyért 15 frankot, a gyermekek 10 frankot fizettek. A 2400 jegy legnagyobb­részt már elővételben elkelt. Vol­tak utasok, akik 10 jegyet is vál­tottak. A BARBADOSI REPÜLŐKA­TASZTRÓFA 73 halálos áldoza­tot követelt, köztük volt Kuba teljes vívócsapata, mely a 24 éve­sek karib bajnokságán részt vett; 8 vívó, 24 edző és egyéb hivatalos személy. A kubai gép valószínű merénylőinek egyike vallomást tett. A Venezuelából származó Freddy Lugo, aki föl­dijével, Herman Ricardoval Tri­nidad fővárosában fogságban van, beismerte, hogy a bar­badosi Seawell légikikötőben két bombát rejtettek el a repülőgé­pen. (National-Zeitung) A CONCORDE USA-PRÓBARE­­PÜLÉSEI. A CONCORDE brit­­francia szuperszonikus utasgép folytathatja repüléseit az Egye­sült Államokba, miután a washingtoni Legfelsőbb Bíróság elutasította a CONCORDE-repü­­lés ellenzőinek a környezetvéde­lemre való hivatkozással benyúj­tott fellebbezését. (DPA) LEMONDOTT MANDÁTUMÁ­RÓL a japán liberáldemokrata párt egyik parlamenti képvise­lője, tiltakozásul a Lockheed­­vesztegetési ügy kezelése ellen. Utsonomiya kijelentette, hogy a pártból is kilép, mivel a párt­tagok semmiféle szégyenkezést sem mutatnak a Lockheed-ügy­­ben tanúsított magatartásuk miatt. (Volksstimme) PHILIPPE COUSTEAU, Jacques Cousteau tengerkutató fia, a Hús­­vét-sziget fölött helikopterével lezuhant és kettős alsó combtö­­résit szenvedett. Harminc méter magasságból esett le, miután előzőleg a vízben romok után kutatott. (AP) SPANYOLORSZÁGOT IS ELÉR­TE A LOCKHEED-BOTRÁNY ÁRADATA. Már áprilisban tud­ták néhány minisztériumban, hogy spanyol személyiségek is bele vannak keverve a Lock­­heed-botrányba. Cseppenként 16 név szivárgott ki. A sajtó erről azonban semmit sem közölhetett. Október elején azután Oreja kül­ügyminiszter elhozta Madridba diplomatapoggyászában a hírhedt listát. Most történtek azután az első lépések annak a 750 000 dol­lár sorsának a tisztázására,­­ me­lyek spanyol közvetítők zsebébe vándoroltak, és igyekeztek ki­vizsgálni az egy millió dollár ér­tékű karácsonyi ajándékoknak az ügyét — cseh üveggel, ezüst­tárgyakkal és arany falióráikkal teli kosarak —, melyekkel 11 sze­mélyiséget ,.tiszteltek” meg. Az összegek csekélyek a Hollandiá­ban, Olaszországban és Japánban kifizetett vesztegetési pénzekhez, viszonyítva, de Spanyolországban ,,csak” 3,5 milliárd pezeta érté­kű 10 KC—130 Herculesről volt szó. E gépekből még csak hét darab került leszállításra. A bot­rányba egyelőre egy tábornok, egy ezredes és egy alezredes ke­veredett bele és rajtuk kívül még két polgári egyén. Magas­­rangú politikai személyiségek egyelőre nem (DPA) FELHÍVJUK KEDVES OLVA­SÓINK FIGYELMÉT arra, hogy Vöröss Csaba. — 1144 Bp. Szent­­mihályi út 12—14. III. 232. (tele­fon: 846-307) — olvasónk a RE­PÜLÉS alábbi teljes évfolyamait eladásra ajánlja: 1950. -52, -53. -54. -55. -57. -59. -60. -61. -62. -63. -64. -65. -66. -67. -68. -69. -71. -72, és 1975. Egyedi példányokat is kí­nál: 1948-tól 1975-ig. HÍRE­K 4

Next