Repülés, 1982 (35. évfolyam, 1-12. szám)
1982-01-01 / 1. szám
nemzetközi fegyverkereskedelem minőségi változását is illusztrálja, ugyanis, amíg korábban a nagyhatalmak a legkorszerűbb repülőtechnikát saját kezükben tartották és főleg az „elavulófélben levő” repülőgépeket adták el, addig ma már az tapasztalható — és a táblázatok is bizonyítják —, hogy a legkorszerűbb repülőgépekkel folyik a közel-keleti államok légierőinek „feltöltése”. (Természetesen egyes belső, a legtitkosabb elektronikai és más berendezések nélkül.) A repülőgéptechnika vonatkozásában a legutóbbi, 1973. évi háborúhoz viszonyítva nemcsak mennyiségi, hanem minőségi „átrendeződés” is ment végbe, amit a 2. sz. táblázat szemléltet. Ez az átrendeződés a repülőgépmegrendelések kapcsán tovább folytatódik. A jelenlegi és a megrendelt típusok legfontosabb jellemzőit a 3. sz. táblázat tartalmazza. A Mirage III., Mirage V., A—4 Skyhawk, F—4 Phantom—2 különböző változatai, a Mig—17, Mig—21, SZU—7 típusok még használhatóak, megfelelnek a jelenlegi követelményeknek, de már elavulónak tekinthetők. A repülőtechnika legmagasabb színvonalát Izraelben az F—15 Eagle és a Kfir C.2, az egyes arab államoknál pedig a Mig-25 képviseli. Az Egyesült Államok új közel-keleti politikájának megfelelően igyekszik az izraeli és egyiptomi légierőt olyan állapotban tartani, hogy azok „kompenzálják” egymást. Ezt a „kompenzálást” mennyiségi és minőségi vonatkozásban egyaránt igyekszik fenntartani azzal, hogy mindkét — egymással már többször háborúba keveredett — államnak a legkorszerűbb amerikai repülőgépeket szállítja, másrészt segítséget nyújt nemcsak az izraeli, hanem újabban az egyiptomi pilóták kiképzéséhez is. Természetesen az USA fő szövetségese a közel-keleti térségben Izrael volt és marad a jövőben is! Ezt bizonyítja többek között, hogy 1981. december 1-én aláírták az USA—izraeli stratégiai együttműködési tervet, ami előirányozza egyes izraeli repülőtereknek az amerikai légierő által szükség esetén történő használatát, izraeli kiszolgáló-karbantartó kapacitás biztosítását az amerikai repülőgépek részére és raktározási lehetőségeket a bombák, lőszerek, repülőgép tartalék-alkatrészek számára. Mindez mutatja, hogy az USA nemcsak a térség különböző államainak légierőit „tölti fel”, hanem saját légierejével is (főleg az intervenciós gyorshadtest támogatására kijelölt repülőerőkkel) jelen akar lenni a térségben, egyúttal nagymértékben tovább bonyolítja az amúgy is akut problémákkal terhes közel-keleti helyzetet, fokozza a háborús veszélyt a térségben D. B. J. 1. sz. táblázat A legfontosabb karéi keleti államok harci repülőgép állománya (A Londoni Stratégiai Tudományok Nemzeti Intézetének „The Military Blance 1080—81" című kiadványa szerint) Három közel-keleti állam harci repülőgép parkjának t átrendeződésén a legutóbbi háborútól napjainkig Állam Légierő létszáma (1 5) Van jelenleg Megrendelve db típus db típus Izrael 38 000 25 F —16 15 F—15 Eagle 150 F-4B F—16 Fighting 30 Mirage-in 75 Falcon 80 Kiír C. 2 300 A—4 Skyhawk 12 RF-4B Szudán 1500 24 Mirage 50. 10 F-6B 13 F-4 (kínai)2 F-5F 12 F—8 (kínai) Szaúd-Arábia 14 500 25 F-6K 45 F —16 27 Lightning F. 53 15 TF-16 24 F-5F 16 F-5B Jordánia 7000 48 F-5 B/F 36 Mirage F. 1 10 F-6 A/B 36 F —6 B/F Egyiptom 27 000 28 Tu-16 40 F—16 ar. F-4K 20 F-6 95 MIO-SI 30 F —7 40 F —6 30 MUI —17 46 Mirage-Hi 60 Szu—7 18 8*u~30 14 Mirage-V Szíria 25 000 60 MiG-17 20 Szil -7 30 Szu—20 60 MiG-23 25 MiG —25 200 MiG-21 Líbia 4000 17 Tu-22 100 MiG —23 32 Mirage F. 1 35 MiG-25 20 MIG-21 40 Mirage-ül 50 Mirage-V 20 Mirage-HI. R. 5 MiG-26 R 2. sz. táblázat Típus Az 1973. évi háború kezdetén. Jelenleg Izrael Egyiptom Szíria Izrael Egyiptom Szíria Mystere IV. A.X _ _ _ Super Myatere B. 2X — — — — — OuraganX — — — — Vautour—2X — — — — _ Mirage—1TIX — — X X — Mirage-V— — — — X — A—4 SkyhawkX — — X — — F—4 Phantom—2X — — X X — RF—4K Phantom—2— — — X — P —16 Eagle— — — X — — Kfir 0. 2— — — X — — F-e— — — — X — n-ss —.X — — To-16— X — — X — MiO-17— X X — X X míg-21— X X — X X MiG-23— — — — X MÍG —26— — — — — X Szu-7— X X — X X Szn — 20— — — — X X Harci repülőgép totszenen: 415 670 250 477 361 895