Repülés, 1985 (38. évfolyam, 1-12. szám)
1985-01-01 / 1. szám
SZEMET MÉG MINDIG A XII. MOTOROS MŰREPÜLŐ VB A VB egyik legtermékenyebb újságírónőjét, Fülöp Máriát (Népsport) köszöntötte és megjutalmazta az MHSZ főtitkára, Kiss Lajos vezérőrnagy elvtárs. (Fotó: J. B.) élénk fontos területéről is. A rendezvény előadói jeles magyar szakemberek, mérnökök, csillagászok, valamint meghívott vendége, dr. Teleki György belgrádi csillagász, aki tevékeny résztvevője napjaink nemzetközi űrcsillagászati programjának. Az ünnepi ülés magyar előadói: Nagy István György; Baj Attila, a KASZ alelnökei; Almár Iván, a KASZ elnöke, dr. Hideg János repülő orvos vezérőrnagy. A KASZ az űrhajózással kapcsolatos tudományágak területén tevékenykedő szakemberek társadalmi fóruma, rendezvényein a magyar kutatók rendszeresen megvitatják a legújabb űrkutatási eredményeket, a közös kutatás lehetőségeit. A szakosztály különösen nagy gondot fordít az űrkutatási eredmények gyakorlati, népgazdasági hasznosítására. A KASZ működése során négy tudományos ülésszakot és harminc szakosított nagy rendezvényt szervezett. A szakosztály munkája országos jellegű, azért napirendre került az egyesületté alakulás lehetősége. Az MTESZ elnökségének határozata alapján jelenleg folyik ennek a szervezeti átalakulásnak az előkészítése. A KASZ 1962 óta a Nemzetközi Asztronautikai Szövetségnek (IAT) teljes jogú tagegyesülete. ______________ _ A VII. MAGYAR REPÜLÉS MŰSZAKI NAPOK A Gépipari Tudományos Egyesület központi repülési szakosztálya, a Közlekedéstudományi Egyesület légiközlekedési szakosztálya közösen az MTESZ Központi Asztronautikai Szakosztályával idén is november 12-én és 13-án rendezte meg a több mint tízéves hagyományokra visszatekintő Repülési Műszaki Napokat a Közlekedési Múzeum előadótermében. A repülés műszaki napok magyar rendezvény, jelentős nemzetközi részvétellel. A mintegy harminc előadás keretében a résztvevők foglalkoztak a repülés gazdaságossági kérdéseivel, a légieszközök korszerű üzemeltetésének, karbantartásának problémáival, a közforgalmú repülőgépekkel, s szó volt azon belül a jelenlegi gépparkgondokról is. A konferencia kiemelt témája volt a mezőgazdasági repülés. A mezőgazdaság ma már elképzelhetetlen repülőgépek nélkül, kulcsszerepük van, a mezőgazdasági eredmények jelentős százalékát adják. Segítségükkel gyorsan és hatékonyan lehet közbeavatkozni. A konferencia azért jelentős, mert a repülés szakmában ez az egyetlen rendszeres fórum, ahol a kutatómérnökök, számítógépes szakemberek, pilóták, agronómusok, elméleti szakemberek, s mindazok, akiknek valamilyen formában kapcsolatuk van arepüléssel, kicserélik tapasztalataikat. A konferenciának célja volt az, hogy bemutathassa a repüléstechnika jelenlegi hazai és nemzetközi helyzetét, új tudományos, kutatás-fejlesztési eredményeit. A konferenciával egyidőben számítástechnikai bemutató is volt „Számítástechnika a repülésben” címmel, s egy széles körű kerekasztal-konzultáció a műanyag és kompozit szerkezetek kialakításáról és méretezéséről. 25 ÉVES A KÖZPONTI ASZTRONAUTIKAI SZAKOSZTÁLY December 10-én ünnepelte az MTESZ Központi Asztronautikai Szakosztálya (KASZ) megalakulásának 25. évfordulóját. Ez alkalomból ünnepi előadóülést rendeztek a TIT budapesti Planetáriumában . Az ülésen ismertették a KASZ történetét, jelenét és terveit, s szó volt az asztronautika néhány kiemelkedően REPÜLÉS-SZIMULÁTOR ZX-SPECTRUM SZÁMÍTÓGÉPPEL A 70-es évek közepétől számíthatóan a komputerek teljesítménye ugrásszerűen megnövekedett. Lehetővé tette, hogy a repülőgépet repülés közben érő aerodinamikai hatásokat egy komputerrel szimulálják és ezáltal a pilótaképzés segédeszközévé válhatott a számítógép is. Az utóbbi néhány év fejlődésének eredménye, hogy a személyi számítógépek kapacitásának és műveleti sebességének növekedése elérte azt a szintet, amely az igen bonyolult szimulátor-programok befogadásához és hatékony vezérléséhez szükséges. A repülést szimuláló programok kiléptek a speciális felhasználók köréből és igaz, egyszerűsített változatban, de olcsón és nagy tömegben váltak hozzáférhetővé az átlagember számára. (Mintegy 20 fagylalt árából megvásárolható.) A FLIGHT simulation elnevezésű programkazetta a ZX-spectrum kis számítógépekbe betölthető repülés-szimulátor programot tartalmaz. A program egy kétmostoros, légcsavaros repülőgép repülés közbeni viselkedését tolmácsolja a képernyőre. A „pilóta” a repülés legfontosabb adatairól részben a szerelvényfalról, részben a térképről tájékozódik. A térkép, illetve a szerelvényfal átkapcsolhatvan, vagylagosan szemlélhető. A kezedőfal (műszerfal) öt hagyományos kinézetű műszert tartalmaz: a gép helyzetéről a leszállópályaközvetlen közelében, az Instrument Landing Sistem (ILS) tájékoztat, a sebességmérő a repülési sebességet mutatja (tengeri mérföldben — knot 1800 m/óra). A rádió iránymérő (Rádió Direction Finding — RDF) a műszerfal közepén helyezkedik el és tájékoztat a repülés irányáról (É—0°, D— 180°, K—90°, NY—270°) ; a magasságmérő műszer 1000 láb (feet % 330 m) és 100 láb bontásban mutatja a gép földfelszíntől mért magasságát, továbbá ugyanezt az adatot egy láb pontossággal digitális műszer jelzi a szerelvényfal bal szélén; a gép emelkedését és süllyedését mutatós műszer jelzi (Rate Of Climb Indicator — ROC). A fentiekben leírt műszereken kívül a pilóta informálódhat az üzemanyag mennyiségéről, a motor teljesítményéről, a futómű helyzetéről, a féklapátok állásáról, továbbá a földi támaszpontokhoz képesti helyzet irányszögéről és távolságáról. Volt lehetőségem a „FLIGHT Simulation” programot kipróbálni néhány órán keresztül. Jó játék felnőtteknek is. Szórakoztató és konstruktív. A mintegy tíz változtatható paraméter (amelyek kölcsönösen befolyásolják egymást) együttes figyelése és legkedvezőbb értéken tartása nagy figyelemösszpontosítást kíván. Nagy élmény az első önálló sikeres leszállás. Aki teheti, próbálja ki. — B. P. — EJTŐERNYŐS BALLONOZÁS — PARA-BALLON A világ első ejtőernyős-ballon versenyét 1984. október 24—28. között rendezik az ausztriai Oberwart-Pinkafeld repülőtéren — a nemzetközileg érvényes ballon- és ejtőernyős versenyszabályok figyelembevételével. Az új versenyben egy ballon- és egy ejtőernyős repülés, illetve ugrás kerül összekapcsolásra. Az ejtőernyős felszáll a ballonnal, onnan célbaugrik, majd a ballon pilótája egy külön cél felé igyekszik, amelyre jelzőszalagot dob le, vagy oda száll le. A verseny eredményét a két feladat összege adja. Terveznek gyakorló repülést is. A nevezési díj 2000 Sch. (PARACHUTIST 1984.) REPÜLÉS ÉS UGRÁS PILOT-BALLONOK SEGÍTSÉGÉVEL Milyen magasra tud feljutni az ember, ha tucatnyi héliumtöltésű pilot-ballon emelő képességét hasznosítja? K. Walsh és kilenc barátja (USA), akik 1984 első napján bocsátották útjára a légijárművüket, úgy találták, kb. 2700 méterre. Tíz darab, egyenként 5—7 ballonból álló csoportot kötöttek össze, így 38,4 m magas légijárművet kaptak, amely alatt Walsh függött sportejtőernyős felszereléssel és biztosító készülékkel. Walsh szerint az emelés elképesztően nagy volt, 300 méterre mindössze 12 másodperc alatt, 1800 méterre másfél perc alatt, 2700 méterre 4 perc alatt ért fel. A kidurranó ballonok és a ledobott homokzsákok segítségével 1800 m magasan jutott egyensúlyba, itt 20 percet utazott. Amikor a homokballaszt elfogyott, ereszkedni kezdett, 900 méteren leoldotta magát, majd ejtőernyőnyitás után leereszkedett. (PARACHUTIST 1984.) Sz. J. Fizessen elő a REPÜLÉSre!