Repülés, 1986 (39. évfolyam, 1-12. szám)

1986-01-01 / 1. szám

A LÉGICSATÁK HŐSE Emlékezés A. I. Pokriskin repülőmarsallra ■ A Nagy Honvédő Hábo­rú idején a vadászrepülőt, ha három-négy nap elteltével nem tért vissza bevetésről, eltűntnek nyilvánították; ha társai látták, hogy az ellen­ség lövedékei eltalálták re­pülőgépét, megjelölték lezu­hanásának helyét, akkor fá­jó szívvel végső búcsút vet­tek hősi halált szenvedett bajtársuktól. Pokriskin va­dászrepülőt többször nyilvá­nították eltűntnek, s még hírügynökségek is továbbí­tották halálhírét. Egyszer — a pilótahagyományok alap­ján — személyes tárgyai kö­zül már emléket is választot­tak maguknak társai, hogy az mindig emlékeztesse őket a nagyszerű harcirepülőre, katonatársra, s elvesztését sokszorosan megtorolják a fasisztákon. Ám, a hírneves vadászre­pülő a háború első órájától a végső győzelemig csatázott a légi frontutakon. Több mint 600 harci bevetésben, 156 légiharcban vett részt és lelőtt 59 ellenséges repülőgé­pet. Különböző típusú repült gépeit sok találat érte, kény­szerleszállt, megsebesült, de mindig visszatért övéihez. Öccse, Pjotr halála utáni szabadsága alkalmával mondta édesanyjának: „Én . . . szerencsés csillagzat alatt születtem . . . okvetlenül visz­­szajövök.” S megérte a fa­sizmus fölötti végső győzel­met és azt követően felelős beosztásokban dolgozott a szovjet haza védelmi erejé­nek szilárdításáért. Alekszandr Ivanovics Pok­riskin, a világhírű egykori va­dászrepülő, a szovjet légierő kiemelkedő katonai vezetője 72 éves korában, 1985. no­vember 13-án hunyt el. Le­zárult egy nagyszerű ember életpályája, amely azon az úton haladt, amelyet gyer­mekkorában választott.­­ POKRISKIN: „Váratla­nul repülőgép jelent meg Novoszibirszk fölött, majd leszállt a katonai gyakorló­téren ... A repülőgép szédí­tő reményeket ébresztett bennem .. A gép Junkers volt, a szi­bériaiak gyűjtötte pénzből Németországban vásárolták, és agitációs feladattal járta a városokat. „Utasai” a meg­teremtendő szovjet légierő jövendő pilótáit toborozták. Pokriskin ott született Novo­­szibirszkben, 1913. március 6-án — a Kamenka partján nevelkedett öt testvérével —, s gyerektársaival szaladt a repülőtérre. A Junkers lát­tán már akkor rabul ejtette a repülés romantikája. Attól kezdve rendszeresen sportolt, szorgalmasan tanult, hogy repülőiskolára jelentkezhes­sen. Pilóta akart lenni, de re­pülőtechnikusi iskolára vet­ték fel. Harci repülőgépet legelőször Krasznodarban készített elő felszállásra. Ott belépett a helyi sportrepülő­klubba, oktatott aerodinami­kát, ismertette a repülőmoto­rokat, maga pedig elvégezte a sportrepülők tanfolyamát. 1938. szeptember 3-án ült először pilótaként motoros­gép kabinjában, és két hó­nap múlva útba indult a ka­­csinszki repülőiskolára. On­nan került 1939 őszén va­dászrepülő ezredhez pilótá­nak. ■ POKRISKIN: „A hőstett­hez nemcsak bátorság, ha­nem ész is kell.... ahhoz, hogy a levegőben a helyén legyen az eszünk, már a föl­dön fel kell készülnünk ...” 1941 májusában több tár­sával rajparancsnoki tanfo­lyamról tért vissza ezredé­hez Beleibe, s a viszontlátás és annak öröme töltötte el a pilótákat, hogy az I—16- osok helyett MiG—3-as va­dász­repülőgépeket kapott egységük. Június 22-én, ami­kor a fasiszta Németország hadereje orvul rátört a szov­jet népre és hazájára, már ezekkel fogadták a fekete­keresztes támadó köteléke­ket. Megkezdődött az élet­halál harc a levegőben is. A határhoz közeli repülőtérről Pokriskin az elsők között szállt fel harci bevetésre. Már korábban is kitűnt, hogy Pokrisin nemcsak ve­zette a gépét, hanem kutatta annak képességét, a gyakor­ló légiharcok során a leg­eredményesebb megoldások­ra törekedett. A háború fel­erősítette ezt a tulajdonsá­gát. A visszavonulás keser­ves harcai, számos bajtársá­nak elvesztése, majd a győ­zelemhez vezető út sikerei állandóan arra ösztönözték, hogy gyűjtse és elemezze ta­pasztalataikat, kidolgozza a fasisztákkal vívandó légiharc elméleti alapjait és gyakor­latát. Arra törekedett, hogy mindig az erőviszonyoknak, a harcfeladatoknak és a szembenálló repülőgépek ké­pességeinek megfelelő harc­eljárással ütközzenek meg a fasisztákkal. Másképp kellett harcol­niuk a háború kezdetén re­pülőgép számbeli és minőségi hátránnyal, tapasztalatlanul és másként harcolhattak, amikor már minden tekin­tetben uralták a légteret. Pokriskin repült először „troj­ka” helyett géppárban, al­kalmazta harcászati újítás­ként az „ollót”, s több új harceljárásukat. Az „olló” alkalmazásakor egy körzet fölött géppárban járőröztek, védték a földi csapatokat. Később az lett a feladatuk, hogy az ellenséges gépeket váratlan támadással, pontos tűzzel semmisítsék meg. Az „olló” erre nem volt alkal­mas. Ekkor dolgozták ki és alkalmazták sikerrel a győz­tes légiharc képletét: magas­ság — sebesség — manőver — tűz! Ez azt jelentette: több géppár repült nagy ma­gasságban, a magasságot se­bességnyerésre használták fel, ez biztosította váratlan megjelenésüket, a manővere­ző képességet, a tűzcsapást, majd ismét a magasba emel­kedést. Az ezred repülői a függő­leges légiharc-eljárás és a „szabad vadászat” harcmód mesterei voltak, eljárásaikat más ezredek is átvették. Az ész és a bátorság volt az alapja a hőstetteknek, an­nak, hogy ez a 16. vadászre­pülő ezred érdemelte ki el­sőnek a gárdaezred címet, kiváló pilótákat nevelt a lé­gierőnek, akiket rettegett az ellenség. Ha az ezred 13-as számú gépe a magasba emel­kedett, hamarosan betöltötte a légteret a hitlerista pilóták rádióvész jele: „Achtung’ Achtung! Pokriskin a leve­gőben!” A POKRISKIN: „...ne­künk, az idősebbeknek kel­lett gondoskodnunk arról, hogy a fiatalok mihamarabb elsajátítsák a vérünk hulla­­tásával szerzett tapasztalato­kat ...” Gárdaezredéhez is iskolák­ból vagy tartalékezredekből érkezett az utánpótlás. Pok­riskin vadászrepülőként, szá­zad- és ezredparancsnokként is készséggel és gonddal ta­nította a fiatal pilótákat, ad­ta át harcban szerzett ta­pasztalatait. Valahányszor új géptípust kapott ezredük, ő is az elsők között repült raj­tuk, aztán ismereteikre, ta­pasztalataikra építve elvé­gezték fiatalabb társaik át­képzését és nevelését repü­lési fegyelemre, okos cselek­vésre. 1942 tavaszán egy ME— 109-es leszállt hadosztályuk területén. Pokriskin kapta feladatul, hogy repüljön a Messer-rel, fürkéssze ki tit­kait. Műrepülés közben „vizsgáztatta” a gépet, meg­ismerte erényeit és fogya­tékosságait, s összemérte a Jak—1-gyel. Azután ez­redében, a légihadsereg más egységeinél is elmon­dott mindent a pilótáknak, amit tudniuk kellett a ME—109-esről, azt megtol­dotta légiharcokban szerzett jó és rossz tapasztalataival, hogy minél kevesebb kudar­cuk legyen. Pokriskin féltet­te a repülőket, oktatta, ta­nította, nevelte őket, hogy a harci bevetésből sikerrel visz­­szatérjenek . . . Neveltjei kő-

Next