Egyesült protestáns gimnázium, Rimaszombat, 1874

Baksay István, a VI. osztály tanára, tanít mennyiségtant a III.—VI. és történe­lmet az V.—VI. osztályban. Bodor István, a III. osztály tanára, tanít magyar­ nyelvet a III. V.—VI. osztályban, latin­ nyelvet a III.—IV. és történelmet a III. osztályban. Könyvtárnok, az önképző­kör elnöke, s ez évi igazgató. Fábry János, a IV. osztály tanára tanítja a természeti tudományokat a III.— VI. magyar­ nyelvet a IV. és földrajzot a III.—IV. osztályban, múzeumőr. Hlavács Gyula, a rajz, szépírás és tornászat tanára, ezeken kívül tanít természetrajzot az I.—II. földrajzot a II. osztályban. Miklovics György, az V. osztály tanára, tanít latin és görög­ nyelvet az V.—VI. és vallástant (helv. hitv. sz.) az I.—II. osztályban. Polnisch János, az I. osztály tanára, tanít magyar-,latin­ nyelvet és földrajzot az I. német­ nyelvet a II.—VI. osztályban, tápintézeti gondnok és a franczia nyelv magán­tanára. Zachar Gusztáv, a II. osztály tanára, tanít latin-, magyar­ nyelvet, történelmet és mennyiségtant a II. számtant az I. vallást (ág. hitv. n.) az I.—IV osztályban. A tanári értekezlet jegyzője és az ifjúsági gyám­egyesület elnöke. Szőllősy István, h. h., és Prunyi Vilmos, ág. h. énekvezérek tanítják az egyházi éneklést. Fü­löp Benjámin, elemi tanító vezeti az ifjúsági énekkart. A róm. cath. ifjaknak Gődör István, róm. cath. hitelemző, az izraelitáknak pedig Elfer Jakab, b. rabbi tanította a vallástant. Előadott tantárgyak: I. Osztály. Vallástan: (ág. hitv.) Palaesztina földrajza,—az újszövetség ismertetése, — egyházi énekek, k. k. Varga Jánostól hét. 2 óra; helv. hitv. az ó­szövetség ismertetése, biblia olvasás, egyházi imák és énekek; tankönyv: Varga J. hetenként 2 óra.— Magyar nyelv: betű és szótan mondattani alapon a rendhagyó igékig, olvasás, elemzés, szavalás, nyelvtani s­irálygyakorlatok k. k. sárospataki magyar nyelvtan és Dohányi Zsigmond olvasókönyve hét. 3 óra. — Latin­ nyelv: olvasás, irás, főnév, melléknév, számnév, névmás, sinnige összetételeivel és a rendes igehajlítás, különösen az első és második conjugatio egész ter­jedelemben, a hozzá tartozó fordításokkal és elemzéssel k. k. Schultz Varga latin nyelvtana, hét. 5 óra.— Földrajz: általános topographiai földrajz, térképrajzolás k. k. Bellinger Fényes: hét. 3 óra.— Számtan: tizedes számrendszer, — a négy alapművelet egész számokkal, tizedes és közönséges törtekkel, — a mé­ter mértékek megismertetése, szóbeli előadás után: hét. 2 óra. — Nézlettan: a térmennyiségek fogalma, vonalak, szögek, háromszögek, Mocnik-Szabóky tankönyve alapján hetenkint 2 óra. — Természetrajz: I. félév: álattan, az emlősök; II. félév: álattan, rovarok, pankányok, héjanczok, férgek, sugárállatok és szala­­gok; kirándulások és természetrajzi gyűjtések, k. k. Fábry János állattana hét. 2 óra. —Rajz: az egyenes és görbe vonal, egyszerű idomok rajzolása. — Szépírás magyar és német betűk, szavak és mondatok írása hét. 1 óra. II. Osztály. Vallástan: (ág. hitv.) mint az első osztályban; helv. hitv. mint az első osztályban. Magyar nyelv: az ik­es, szenvedő, hangugrató és személytelen igék; egyszerű és összetett mondatok; olvasás, elemzés, irálygyakorlatok, szavalás, k. k. mint az I-ső osztályban ket. 3 óra. ■— Latin­ nyelv: a nomenek ismétlése, igék, igehatározók, elöljárók, indulatszók, — megfelelő fordítások; 16 latin mese elemezve s könyv nélkül k. k. mint az I-ső osztályban, s azonfelül sárospataki latin olvasókönyv. — Német­ nyelv: ol­vasás, irás, a nevek, a három segédige és a rendes conjugatio cselekvő és szenvedő alakja, a visszaható igékig, 82 gyakorlat fordítva k. k. Graf Jakab német nyelvtana het. 3 óra. — Földrajz: első f. é. Magyar­­ország földirata: második f. é. ausztriai birodalom; térképrajzolás otthon és az iskolában, k. k. Buzogány Áron, hetenként 2 óra. — Történelem: Magyarország történelme, k. k. Dierner Hanthó, hét. 2 óra. — Mennyiségtan: tizedes és közönséges törtek ismétlése, arány, aránylat, egyszerű hármas szabály, s kamat­számítás, méter-mértékek ismertetése, szóbeli előadás után, hét. 2 óra. — Nézlettan: négy és sokszögek, térszámitás, idomok átváltoztatása s osztása, — vonalak, arányok egyenlő osztása, irányositása, — három­szögek hasonlósága, k. k. mint az I-ső osztályban, hét. 1 óra. — Természetrajz: 1. f. é. állattan, madarak, hüllők, halak, k. k. Fábry János állattana, második f. é. növénytan, kirándulások, gyűjtések, k. k. Fábry János növénytana, hét. 2 óra. — Rajz: egyszerűbb példányok rajzolása minták után, összekötve az árny és világosság magyarázatával tájképek rajzolása minták után. — Szépírás, mint az első osztályban. III. Osztály. Vallástan. (ág. hitv.) Ziegenbein-Székács hit és erkölcstanából, az ó és uj testa­­mentorai könyveknek s Íróiknak megismertetése, — a keresztyén egyházak választanai, hét. 2 óra. — (helv. hitv.) Heidelberg­ káté, hét. 2 óra. — Magyar­ nyelv: szóegyeztetés, szóvonzat, névelő, számnév, melléknév és névmás használata, igevonzat, szórend, fogalmazás, szavalás, k. k. sárospataki magyar nyelvtan, bet. 3 óra. — Latin­ nyelv, mondattan, a mondat részei, szóegyeztetés, szóvonzat, tér-, idő-, helynevekről, tulajdonnevek szókötése, névmások, k. k. Szepesy, Cornelius, Themistocles, Cimon, Aristides, Pausanias. Phaedrus 1. könyve, dolgozatok, b­et. 6 óra. — Német nyelv: az igehajlítás szenvedő alakja, hangváltozó rendhagyó, visszaható, személytelen igék, határozók, kötszók, elöljárók vonzata megfelelő fordításokkal k. k. Toepler, hét. 2 óra. — Történelem: Ó­kor Ázsia s Afrika népei. Görögország k. k. Somhegyi, het.3 óra.

Next