Ritmus, 1989 (1-5. szám)
1989 / 1. szám
saroksorok Bemutatkozó számunkban Kocsis Zoltánt kérdeztük zenénk és közéletünk állapotáról, viszonyáról Fontos és pontos, indulatokat sem nélkülöző válaszai nagy visszhangot kavartak. Utólag - jogosan - megrótt bennünket: ő nem adott olyan szavakat a televízió műsorvezetőjének szájába, amelyeket Czigány György az őszi fesztivál nyitó koncertjén nem mondott. (Pontatlanul tettük át írásba a beszélgetés felvételét, amelyen ez áll: „Jó, és tételezzük fel, hogy Sebők György valóban a világ egyik legjobb zongoristája, ahogy az Czigány György szavaiból kitűnt. ") A művésznek igaza van. Szenvedélyes kifakadásokat kavaró állapotainkból csak korrekt leszámolások és elképzelések korrekt ütköztetésével találhatunk közmegelégedéshez vezető kiutat. Kocsis Zoltán e számunkban fordított szerepet tölt be: ő a kérdező Aki válaszol: Perényi Miklós. A téma más-más nézőpontból ugyanaz: világunk a zene felől zenénk a világ felől nézve. QonquCs A tartózkodó fuvolás Az 1980-as Budapesti Nemzetközi fuvolaversenyen .A népes mezőny egyik nagy ígérete volt. Szép, nemes fuvolahangjával sokak rokonszenvét, a zsűritől pedig a harmadik díjat nyerte el Sebők Erika. Még ugyanebben az évben Rómában első, s három évvel később Barcelonában ismét győztes. Kovács Lóránt egykori tanítványa ma az egyik legelismertebb fafúvós művészünk, a Magyar Állami Hangversenyzenekar tagja. Szólista feladathoz azonban ritkán jut. Miért? Sajnos, a fuvolának nem nagyon gazdag az irodalma. Mozart csupán két fuvolaversenyt írt Bach gazdag életművében a fuvola számára csak az igényes h-moll szvit található Persze ismeretes még néhány versenydarab, de a fuvolairodalom gazdagsága meg sem közelíti sok más hangszerét , mert nyílik kevesebb fellépési lehetőség a fuvolaművészek számára Ehhez képest én elég gyakran kapok szólista-feladatot a hazai koncertéletben februárban például háromszor is 10-en szólóest a régi Zeneakadémián, előtte két alkalommal a Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjein lépek fel Külföld? A versenygyőzelmek után kaptam néhány meghívást, de azután valahogy elcsöndesedett körülöttem a világ. A külföldi fellépési lehetőségeket ki-ki maga építgeti, én pedig más alkat vagyok, semhogy ezt szervezni tudnám. Ha hívnak megyek, játszom. Ha kérdeznek elmondom, amit tudok. De kérés nélkül felajánlkozni nem tudok... Az ÁHZ-ban szép feladataim vannak, a gazdag zenekari irodalom sok szóló lehetőséget is kínál a fuvola számára. Tanít a főiskolán. Hogyan ítéli meg a művészutánpótlás, a mai főiskolások képességeit? Kovács Lóránt tanársegédje vagyok a Zeneakadémián, s amíg ő Japánban tanított, három éven át én foglalkoztam a növendékeivel. Mindegyikük magas színvonalon áll, tehetségesek és komoly munkát végeznek, de csak kevés akad, aki e magas szint fölé emelkedne. Valami hiányzik, amitől több: személyesebb lenne, a muzsikálásuk Azt hiszem, ez kortünet, az életkörülmények következménye, amelyek az egész társadalomra hatnak, csak éppen a zenei pályára készülő fiataloknál, jobban észrevehető... Szomory György * 2 S[]13king Spanyol zongorista Első alkalommal vendégszerepel hazánkban a spanyol előadóművészet középgenerációjának egyik kiemelkedő egyénisége, Joaquin Acuvarra zongoraművész. A bilbaói születésű pianista eredetileg fizikusnak készült, egyetemi tanulmányait szakította félbe a muzsika kedvéért. Olyan mesterei voltak, mint Walter Gieseking, Nikita Magaloff, Kabos Ilonka és Seidlhofer. Liverpool nemzetközi versenyen aratott győzelme hívta fel rá a figyelmet, azóta körbejárta turnéival a földet. Nálunk február 1-jén a Zeneakadémián Schubert, Brahms, Szymanowski műveket és ha zájának két jeles komponistáját. Granados és de Falla egyegy darabját is megszólaltatja Rómeó és Júlia - epizód „A művészet kohóját a boldogtalanság fűti a legforróbra” - olvastam valahol egy tanulmányban. Az effajta axiómák sohasem igénylik a kizárólagosságot, hiszen hogy egy közeli példánál maradjunk Charles Francois Gounod két legsikeresebb operája, a Faust, és a most nálunk felújított Rómeó és Júlia aligha a nekifeszülő belső küzdelem, a boldogtalanság szülötte. Persze, Gounod sem sikerekkel kezdte a pályát, de elég hamar a becsületrend kitüntetettje, a Művészeti Akadémia tagja, a francia zenei élet pápája lett. És ne feledjük előttünk a bizonyosság : a lírikus francia opera legkimagaslóbb, útmutató egyénisége. A Rómeó és Júliát bemutatója óta nem annyira a mű, mint inkább két főszereplőjének énekes játékbeli parádéja viszi sikerre. Valaha a Crvalhók, a Michot-ok, a Pattik, a Mariók diadala volt, ma - New York MET színpadán - olyan tenoristáké, mint Alfredo Kraus és Gulyás Dénes. Aki a Faustot ismeri, az némiképp járatosnak érezheti magát a Rómeó és Júlia muzsikájában is. A zenei struktúra, a stílus nagyon közeli (végtére is ugyanattól a kéztől származik), nem éri hát váratlanul a hallgatót, ha ebben a lírai-romantikus operában is nemes, megindító és mindmáig állóképes részletekre talál. A magam részéről nem is a néhány ismerős áriára gondolok, emlékezem, hanem az opera 111. felvonására, Rómeó és Júlia esküvőjére, arra a jelenetre, melyben Lőrinc barát titkos kötésével és Gertrud közreműködésével, az O pour bonheur kvartett kibomlik. Az esküvői képig a két művész már megmutathatta szerepre termettségét: Júlia - azaz Szűcs Márta - dicséretesen megoldott első, ékítményes keringő-dalával, Rómeó - azaz Kelen Péter - az Ab, leve-toi szerenáddal. Itt Lőrinc barát szólamában a fennkölten éneklő Begányi Ferenc és a dajka kosztümjében Jász Klára csatlakozik hozzájuk. Az együttesnek (miként a szólóáriáknak is) érdemes kissé a mélyére tekinteni, mert akkor kiderül, hogy e könnyedröptű, elegáns lírai melódiákba mennyi zenei, és milyen komplikált, magasfokú előadói érzékenységet követelő feladatot rejtett a szerző. Sikeres megoldásuk a főszereplők feljegyzésre érdemes, értékes művészi tette. a.i. (Mezey Béla felvétele) Lionel Friend - az angol zeneélet elismert egyénisége. Sir Adrian Boult, Sir Colin Davis és Hans Schmidt-Isserstadt növendéke volt. Nem sokkal tanulmányai befejezése után Bernard Haitink és Sir John Pritchard aszszisztense lett a Glyndebourne Festival Oper társulatánál. A hetvenes évek elején a Glyndebourne Touring Opera zenekarát, majd a Walesi Nemzeti Opera együttesét dirigálta. 1972-ben a kasseli Staatstheater első karmestere lett. 1975-ben az Angol Nemzeti Opera előadásain vendégeskedett, ahol 1978- ban állandó karmesterré nevezték ki. Gyakran vezényli a Royal Filharmonikusok, a Londoni Filharmónia, a BBC zenekarát és a Skót Kamarazenekart. Nem egyszer dolgozott a Holland Operával, a Radio France és Trondheimi Szimfonikusok együttesével, valamint a Magyar Rádió és Televízió Szimfonikus Zenekarával. Jónéhány hangfelvételt készített, a nevéhez fűződik nem egy 20. századi zenemű bemutatója. Lionel Friend február 6-án a Magyar Állami Hangversenyzenekart vezényli a Zeneakadémián. A műsorán Schubert VII. szimfóniája és Durkó Zsolt Halotti beszéd című kompozíciója szerepel. Szerkesztőség: 1118 Budapest XI. Dayka Gábor tér 3 A. Telefon: 85-85-09 Főszerkesztő: Fodor Lajos Rovatszerkesztők: Solymosi Tari Emőke Riskó Géza Olvasószerkesztő: L. Réti Anna Tervezőszerkesztő: Ritter Aladár Munkatárs: Dr. Kozma Andrea PALLAS Lapos Könyvkiadó Vállalat 1073 Budapest VII. Lenin krt. 9-11. Telefon: 11-60-22 Felelős kiadó: Németh Jenő vezérigazgató Nyomdaipari Fényszedő Üzem S97112 201056 Budapest Váci u. 78 80. Telefon: 182-622 Felelős vezető: Baráth János 89 90159 PANNON Nyomda 8200 Veszprém,örház u. 38. Telefon: (80) 23-882 Felelős vezető: Danóczy Balázs igazgató Teljeszi a Magyar Posta Előfizetési díj egy évre 228 Ft fél évre 114 Ft Előfizethető a hírlapkézbesítő postahivatalokban, a kézbesítőknél és a hírlapüzletekben, a Hirlapelőfizetési és Lapellátási Irodában (1900 Budapest XIII., Lehel út 10/A); postautalványon, vagy átutalással (HELÍR 215-96162 pénzforg. jelzőszám). HI ISSN 0239-1031 Halina Czerny-Stefanska - az öt kontinens szinte minden jelentős zenei központjában ismert lengyel zongoraművésznő rendszeresen visszatérő vendége Budapestnek. Természetes, hogy elsősorban nagy honfitársa, Chopin műveinek avatott interpretátoraként és szakértőjeként tartjuk számon. Sok nemzetközi zongoraverseny zsűrijének volt tagja az évek során, köztük a párizsi Marguerite Long- Jacques Thibaud versenynek, a zwickaui nemzetközi Schumann versenynek, az angliai Leeds és az olasz Bolzano versenyének, a varsói Chopin versenyeknek, a moszkvai Csajkovszkij versenynek. Zwickau város Schumann-díjjal tüntette ki. Gyakran vezetett mesterkurzust Weimarban, Darmstadtban, Hamburgban, Luganóban. Tekintélyes számú hanglemezt készített hazáján kívül a Deutsche Gramofon Gesellschaft, a Telefunken, a DECCA és a His Master's Voice céggel A Zeneakadémián február 11-én találkozik ismét a budapesti közönséggel Chopint játszik. köszönet olvasóinknak a lapunk megjelenését üdvözlő sorokért és az újévi jókívánságokért!