Romînia Liberă, decembrie 1964 (Anul 22, nr. 6260-6286)

1964-12-03 / nr. 6262

mm liberi ORGANUL SFATURILOR POPULARE DIN REPUBLICA POPULARA ROMINA Anul XXII nr. 6262 | 4 pagini — 20 bani | Joi 3 decembrie 1964 SCRISORILOR CETĂŢENILOR TOATĂ ATENŢIA O scrisoare care soseşte la sfa- __ tul popular e o frîntură din preo■ Ot m cupările vieţii cotidiene, reprezintil tă un gînd, o propunere, o cerere, ■P B o sesizare. Cite plicuri poposesc ■ ■ B zilnic pe birourile celor care lu II I crează la sfaturile populare e mai ■ ■ » greu de stabilit. In orice caz cifra, chiar stabilită cu aproximaţie, e impresionantă. Nu atît prin numărul ce-1 reprezintă ci în special prin semnificaţia ei. In fond, scrisorile primite, fie că sînt cereri sau reclamaţii, sesizări sau propuneri, constituie un mijloc direct, zilnic de legătură cu masele, un mijloc de cunoaştere a unor cerinţe ale vieţii, cu problematica ei multiplă de lucrări majore şi mai mărunte. Există o metodă simplă de a lua cunoştinţa de cuprinsul lor, împărţite secţiilor de specialitate, scrisorile îşi încep drumul către rezolvare, uuneori drumul e mai anevoios, rezolvarea durează mai mult decit termenul stabilit. Cetăţeanul aşteaptă, se îngrijorează sau, nerăbdător, revine. PROMPTITUDINEA — şi bineînţeles nu singură — e o obligaţie elementară pentru cei chemaţi să răspundă solicitărilor cetăţeneşti. Cazuri de nerespectare sînt, întîrzieri există chiar la sfaturile populare care vădesc în general grijă, respect pentru coala de hîrtie pe care un cetăţean şi-a aşternut gîndurile, şi-a spus părerile, a cerut îndreptarea unei situaţii nejuste. Iată, acum către sfîrşitul anului, restanţele de această natură reprezintă un gol în bilanţul activităţii, se cer lichidate. Goluri de acest fel se mai găsesc la Sfatul popular al raionului Olteniţa sau la Sfatul popular orăşenesc Iaşi. Alături de această obligaţie însă, un aspect ce ni se pare deosebit de important este CALITATEA FIECĂRUI RĂSPUNS la scrisorile cetăţenilor. Fiindcă una e să citeşti cu atenţie rîndurile aşternute pe hîrtie, să te apuci de treaba aceasta cu respect şi dragoste, să porneşti la rezolvarea unei sesizări folosind priceperea şi posibilităţile ce-ţi stau la îndemînă şi alta e să atribui scrisorii un timp limitat, pe ceas, astfel ca răspunsul să nu răpească mai mult de zece minute. Te miri după o vreme că la răspunsul formal pe care l-ai dat primeşti o nouă scrisoare. Cetăţeanul insistă fie din pricină că el consideră că problema ridicată e justă şi că răspunsul denotă din partea celui care i-a dat necunoaştere sau comoditate, grabă sau indiferenţă, fie că cele cîteva rînduri telegrafice de răspuns nu au lămurit lipsa de oportunitate a propunerii sau insuficienţa documentării, în cazul unei sesizări. In orice caz, revenirea asupra unor probleme este — în afara cazurilor cînd unii cetăţeni vădesc o exagerată predilecţie pentru expedierea unui număr cît mai mare de scrisori sfatului popular, pe motive de multe ori neîntemeiate — urmarea unui răspuns formal, în grabă. Din experienţa sfaturilor populare sunt cunoscute exemple în acest sens în activitatea fiecăruia. Se manifestă uneori şi tendinţa semnalată acum cîtva timp la sfaturile populare ale unor raioane din regiunea Ploieşti şi în alte părţi de a se trimite sfatului popular regional un număr mare de scrisori primite la raioane. Motivul invocat „ne depăşesc problemele“ ascunde de fapt — de cele mai multe ori — lipsa de răspundere, un fel de grijă de a nu-şi crea complicaţii într-o situaţie mai grea a cărei rezolvare cere, pe lîngă răspundere, şi timp. Cît priveşte activitatea biroului de reclamaţii şi sesizări, merită a fi subliniată necesitatea ca el să nu se transforme cumva într-un birou de înregistrare şi urmărire a trimiterii răspunsurilor în termen sau de realizare a unor alte sarcini, aşa cum se întîmpla cu cîtva timp în urmă la sfatul popular al oraşului Constanţa, ci să constituie un factor important, activ, în rezolvarea operativă şi de calitate a scrisorilor. Scrisoarea care soseşte la sfatul popular e o părticică din preocuparea cotidiană a cetăţenilor, din interesul acestora pentru continua îmbunătăţire a activităţii într-un domeniu sau altul, într-o întreprindere, într-un cartier, într-un bloc. Rezolvarea operativă, cu grija pentru felul în care se răspunde, a scrisorilor cetăţenilor este o îndatorire de seamă, o îndatorire permanentă, ce nu poate fi neglijată de către cei ce lucrează la sfaturile populare. E vorba de sănătatea animalelor Prin laboratoarele Institutului „Pasteur“ In cele ce urmează prezentăm cîteva din realizările recente ale Institutului de cercetări și biopreparate „Pasteur" din Capitală. O realizare de seamă trebuie consemnată, în primul laborator vizitat, cel de patologie aviară. Colectivul său a reuşit în acest an să utilizeze o tehnică serologică, cu ajutorul căreia pot fi descoperite, la păsările aparent sănătoase, infecţii cu virusul pestei aviare. — Pericolul apariţiei pestei aviare există — ne informează autorii noii metode : dr. Virginia Stoenescu şi Mircea Ţaga. Dar el poate fi descoperit din vreme şi combătut cu eficacitate. La Secţia de viroze animale diverse, pe Ungă obiectivul principal, acela de a prepara vaccinurile contra pestei aviare, există preocupare pentru perfecţionarea vaccinului avionizat contra bolii lui Aujeszkij (pseudoturbare). Vaccinul a fost realizat de doctorii Liviu Bran, Ioan Suhaci şi Romeo Ursache. Este un vaccin nou, original, care a sporit prestigiul şcolii romîneşti de seruri şi vaccinuri. Cu multă atenţie sunt studiate şi alte laturi practice ale acestui vaccin : posibilitatea utilizării lui la scroafele în gestaţie, sau la purceii în vîrstă de sub 10 zile. Munca cercetătorilor din institut este string legată de teren. Nu numai prin deplasările frecvente ale acestora ci şi prin semnalările pe care le primesc foarte des. Un caz deosebit a fost întîlnit de colectivul secţiei conduse de doctor Constantin Ungureanu. Ocupîndu-se de diagnosticul unor boli, cercetătorii au descoperit la un grup de miei o boală nesemnalată încă la noi în ţară. — E vorba de boala rinichiului moale, produsă de un baccil anaferob, un microb ce nu se înmulţeşte în contact cu aerul. Un duşman necunoscut e mai periculos decit unul ştiut. Cercetătorii au stat multe zile cu ochiul lipit de microscop. S-au făcut numeroase analize bacteriologice pînă ce „inamicul“ a fost identificat şi au fost stabilite vaccinuri şi alte măsuri pentru combaterea lui. Un loc important în munca cercetătorilor l-a ocupat, în ultimii ani, rezolvarea diagnosticării tuberculozei şi brucelozei la animale. Bină de curînd, diagnosticarea acestor boli se făcea la noi, după metoda clasică cu tuberculina Koch. Era o metodă care nu dădea întotdeauna rezultate sigure. După îndelungate cercetări, s-a reuşit să se realizeze şi să se prepare în condiţii industriale o tuberculină purificată (P.P.D.). Prin folosirea noilor tuberculine se asigură un diagnostic mai precis al infecţiei. Totodată, datorită folosirii a două tipuri de tuberculină (mamifere şi aviare) se poate face o diferenţiere între reacţiile specifice şi cele nespecifice. Un cîmp larg de activitate are şi laboratorul de vaccinuri antipestoase porcine. Aici se prepară în prezent trei vaccinuri — două inactivate şi unul viu modificat — precum şi serul antipestos porcin. Pînă ajung în fiole, vaccinurile suferă o serie întreagă de prefaceri care cer din partea cercetătorilor şi laboranţilor o muncă plină de atenţie şi exactitate. Impresiile unei vizite printre cercetătorii Institutului „Pasteur“ sunt variate. Rezumăm : un colectiv harnic de oameni care îşi consacră toată energia unei acţiuni de mare importanţă economică , prevenirea şi combaterea bolilor la animalele domestice. ANA CRISTEA In laboratorul de microbiologie al Institutului de cercetări şi biopreparate „Pasteur“, dr. Constantin Ungureanu recoltează probe pentru analize la microscop Foto : ION PATRAŞCU Proletari din toate ţările, uniţi-vă! Cu planul anual îndeplinit Tot mai multe sunt întreprinderile care raportează îndeplinirea planului anual de producţie. In ultimele zile la redacţie ne-au sosit noi ştiri care consemnează acest fapt. Printre aceste întreprinderi se numără : • Uzina „1 Mai“ din Baia Mare •Fabrica de materiale de construcţii din Bîrcea • Fabrica „Sinteza“ Oradea • Oţelarii de la Uzinele „Oţelul roşu". • Direcţia regională a economiei forestiere (D.R.E.F.) Bacău • întreprinderea piscicolă Hîrşova • întreprinderea forestieră din Satu Mare • Fabrica „Agrofruct" din Baia Mare O ACTUALITATEA INTERNAŢIONALĂ Confruntări interoccidentale săptămînă mai intensă de confruntări interoccidentale, pe plan politico-militar şi economic, ne permite să subliniem elementele noi ,intervenite în probleme care de cîteva săptămîni au trecut pe primul plan al actualităţii. în timp ce la Paris începeau lucrările adunării parlamentarilor Uniunii Europei Occidentale, iar Adunarea Naţională franceză dezbătea un program militar cu consecinţe profunde asupra alianţei occidentale, în timp ce la Bruxelles Comisia Pieţei comune înregistra o anumită concesie vestgermană în problema preţului cerealelor, iar organizaţia economică O.E.C.D. se întrunea pentru a cere socoteală Angliei în privinţa suprataxei tarifare, primul ministru britanic se pregătea să plece la Washington pentru a discuta cu preşedintele S.U.A. versiunea engleză a organizării mecanismului nuclear atlantic şi consecinţele economice şi politicomilitare ale slăbiciunilor manifestate de lira sterlină. Dacă hotărîrile adunării parlamentarilor N.A.T.O., întrunită în urmă cu cîtva timp, nu pot avea influenţă asupra activităţii concrete a organelor guvernamentale atlantice, cu atît mai mult acest lucru este valabil pentru adunarea parlamentarilor Uniunii Europei Occidentale, întrucît nu numai că deputaţii nu pot influenţa Consiliul ministerial al U.E.O., dar şi acesta din urmă, la rîndul său, nu are absolut nici o influenţă asupra N.A.T.O., reprezentînd doar un mecanism reactivat pentru a acoperi ruptura dintre Anglia şi Piaţa comună. Interesant este că şi aci, ca şi la conferinţa parlamentară N.A.T.O., s-a putut observa cît de „multilaterală" este opoziţia faţă de proiectul americano-vest-german al forţelor nucleare ale N.A.T.O. care nu a întrunit nici un sprijin. În schimb, comisia militară a adunării a prezentat spre aprobare o formulă nucleară apropiată de proiectul britanic care este întîmpinat cu tot mai multă răceală la Bonn și Washington. Un element în plus îl constituie evoluția punctului de vedere al secretarului general al N.A.T.O., Manlio Brosio, care luînd cuvîntul nu s-a mulțumit să afirme, cum a făcut la întrunirea parlamentarilor N.A.T.O. că proiectul M.L.F. nu poate fi adoptat „fără consimţămîntul unanim al membrilor alianţei", ci a declarat că nu s-a demonstrat că acest proiect „este singurul mijloc prin care poate fi atins ţelul participării vest-europene la apărarea nucleară atlantică" El a avertizat, totodată, împotriva pericolului de divizare creat de constituirea de blocuri sau grupuri în cadrul N.A.T.O. „fără a ţine seama de vederile celorlalţi aliaţi". Nu trebuie un efort prea mare pentru a conchide că aceste critici seamănă cu obiecţiile avansate de Franţa la proiectul M.L.F. În acest timp, la mică distanţă de sediul unde se întruneau parlamentarii U.E.O., parlamentarii Franţei ascultau la palatul Bourbon programul militar care urma să fie adoptat şi pe care ministrul apărării Messmer îl însoţea de următoarele consideraţii politice generale : programul francez exprimă „ataşamentul faţă de alianţa atlantică dar totodată scepticismul nostru, criticile noastre faţă de expresia sa militară şi administrativă... Este util să fie pregătită o organizaţie mai bună a alianţei noastre şi în primul rînd cu vecinii noştri europeni, dar datoria noastră este să definim mai întîi o politică de apărare naţională şi să-i asigurăm mijloacele ei". Aşadar, în timp ce în cadrul „militar şi administrativ" al alianţei controversele sînt mai ascuţite ca oricînd, Franţa adoptă, în ce o priveşte, măsuri concrete, de natură să impună N. LUPU (Continuare în pag. 4-a) N.A.T.O. (către Piaţa comună — E.V.G.): — Aceleaşi simptome, surioară... (Desen reprodus din revista vestgermană „Der Spiegel) n pagina a 2-aConcluzii la încheierea acțiunii REDUCEREA Mill DE ORE PE APUEIT NOUTĂŢILE ZILEI înalt de 110 metri ORADEA (coresp. R. I.). Colectivul şantierului centralei electrice de termoficare Oradea a terminat ieri construcţia coşului de fum. Aplicarea metodelor perfecţionate de lucru a dus la scurtarea termenelor de execuţie de la peste 150 de zile cât ar fi durat prin aplicarea procedeelor clasice, la numai 59 de zile. Turnul înalt de 110 m, a fost construit prin aplicarea metodei cofrajelor glisante. Pe lîngă scurtarea termenului de execuţie, folosirea acestei metode şi ridicarea materialelor cu lifturi culisante pe cabluri, a eliminat complet consumul de lemn și chiar schelăria metalică. Un combinat avicol la Iaşi IAŞI (coresp. R. I.). Recent a fost terminată şi dată în funcţiune construcţia unui nou obiectiv important la Iaşi. Este vorba de un combinat avicol menit să contribuie la îmbunătăţirea aprovizionării populaţiei ieşene. Construit după ultimele cerinţe ale tehnicii, în imediata apropiere a oraşului complexul avicol cuprinde 6 pavilioane cu etaj şi parter avînd fiecare o capacitate de adăpostire de 12.000 păsări matcă, un pavilion de dezinfecţie, sortare şi expediţie, crematoriu precum şi o termo-centrală. Procesul de producţie este în cea mai mare parte mecanizat şi automatizat, fiecare pavilion ce adăposteşte păsările matcă fiind deservit numai de către doi oameni. Munca manuală se limitează doar la greblarea zilnică a stratului de aşternut. Magazine specializate pentru piese de schimb In vederea îmbunătăţirii desfacerii pieselor de schimb prin reţeaua comercială, Ministerul Comerţului Interior a luat o serie de măsuri. Astfel, în Bucureşti şi în oraşele reşedinţă de regiuni vor fi organizate magazine specializate pentru desfacerea pieselor de schimb pentru radio-televizoare, precum şi magazine specializate cu piese de schimb pentru produse auto-moto. In aceste magazine va funcţiona şi un tehnician îndrumător. în celelalte unităţi specializate din regiuni se vor organiza raioane cu piese de schimb Pentru articolele electrotehnice (mașini de spălat rufe, frigidere, aspiratoare etc.), piesele de schimb vor fi desfăcute prin raioane specializate, organizate în magazinele care vînd aceste produse. A 100 OOO-a tonă PETROŞENI (coresp. R. I.). — Colectivele de muncă din bazinul carbonifer Valea Jiului obţin rezultate frumoase pe linia îndeplinirii planului de producţie pe anul 1964. Desfăşurînd o muncă susţinută pentru creşterea randamentului de lucru pe post, minerii din Valea Jiului au extras marţi cea de a 100 000-a tonă cărbune realizată anul acesta peste plan. TULCEA (coresp. R. I.). — Delta Dunării cunoaşte în aceste zile animaţia marilor campanii. Ieri, mecanizatorii Trustului de amenajarea şi valorificarea stufului din Tulcea au recoltat cea de 100 000 a tonă de stuf din actuala campanie. ★ Cargou lansat la apă GALAŢI (coresp. RL). In cursul zilei de ieri, la şantierul naval Galaţi a fost lansat la apă cu 15 zile înainte de termen un cargou de 3 600 tone. Este cel de-al cincilea cargou realizat aici în acest an. • Productivitatea muncii in construcţii, exprimată prin unităţi naturale, cale concretă către noi succese • De la şantierele de locuinţe acţiunea este preluată de şantierele industriale • Strînsă interdependenţă intre productivitatea muncii şi calitatea construcţiilor • Durata execuției în scădere Foto : ION POPOVICI In Capitală a intrat in funcţiune o nouă unitate medicosanitară : policlinica de nefrologie şi urologie de pe lîngă Spitalul clinic Panduri. In noua policlinică — prima de acest gen din ţară — se aplică cele mai moderne metode de precizare a diagnosticului şi de tratament în bolile căilor urinare. Policlinica dispune printre altele de 20 de cabinete, înzestrate cu instrumentar și aparatură la nivelul tehnicii moderne. In clișeu : Aspect de la serviciul de radiologie Miere de smeură Apicultorii din țara noastră au obţinut un nou sortiment — mierea de smeură — cu aromă şi gust specific. El se adaugă numărului mare de sorturi de miere monofloră de salcîm, tei, fîneață, fioarea-soarelui, izmă, oțetar, conifere etc., apreciate pentru gustul plăcut şi calitățile lor nutritive. Lucrări ale unor matematicieni romini in limba franceză Volumul III din lucrarea „Lecţii de geometrie diferenţială“, de Gh. Vrănceanu, se află în curs de apariţie in limba franceză, ca urmare a coeditării sale pentru străinătate de către Editura Academiei şi „Gauthier Villars“ — Paris. In ultimul timp, ca urmare a interesului manifestat peste hotare faţă de lucrările matematicienilor români, Editura Academiei a mai publicat în limba franceză lucrarea „Oeuvre mathematique", care prezintă toate memoriile acad. prof. dr. Simion Stoilov, iar în coeditare cu „Eyrolles"Paris a fost tipărit tratatul „Numere şi sisteme aleatoare" de prof. Octav Onicescu. (Agerpres). Astăzi, pe stadionul „23 August“ din Capitală cu începere de la ora 14 se va desfăşura întîlnirea retur din cadrul „Cupei campionilor europeni“ la fotbal între echipele Dinamo Bucureşti şi Internazionale Milano. In clişeu : Aspect de la antrenamentul de ieri al echipei italiene. Foto : ION POPOVICI Delegaţia de partid şi de stat a R. P. Romíné s-a intors din R. P. Albania Miercuri seara s-a înapoiat în Capitală delegaţia de partid şi de stat a R.P. Romíné, condusă de tovarăşul Dumitru Coliu, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., care, la invitaţia C.C. al Partidului Muncii şi a guvernului R.P. Albania, a participat la sărbătorirea celei de-a 20-a aniversări a eliberării Albaniei. Din delegaţie au făcut parte tovarăşii Constantin Tuzu, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Gheorghe Pele, adjunct al ministrului afacerilor externe, şi Gheorghe Velcescu, ambasadorul R.P. Romíne la Tirana. (Agerpres).