România Liberă, ianuarie 1971 (Anul 29, nr. 8147-8171)

1971-01-13 / nr. 8155

Pagina a 2-a — 13 ianuarie 1971 Vizita de lucru a la întreprinderi (Urmare din pag. 1) pe care colectivul acestei moderne întreprinderi industriale, ca întregul nostru popor, le nutreşte faţă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Un scurt popas la grupul de maşini unde se realizează cu multă migală, dar cu o îndemînare deosebită, corpul pulverizator al pompelor de injecţie creează oaspeţilor posibilitatea să cunoască activitatea multor femei care lucrează în această întreprindere. Prilej pentru a se evidenţia munca deosebit de preţioasă pe care o prestează în uzină femeile, mai ales în acele sectoare unde se cere multă răbdare, pricepere, talent. Uzina mecanică din Sinaia, care in ultimii ani a cunoscut o dezvoltare deosebită, va înregistra înnoiri şi mai importante în actualul plan cincinal. Se află in construcţie aripa nouă a actualei hale unde se execută pompele de injecţie şi aparatură de precizie. In relatarea cu privire la funcţionalitatea acestei noi părţi componente a întreprinderii, oaspeţii sunt informaţi că aici se vor produce pompe de injecţie pentru motoarele tractoarelor de 40 C.P., produs nou fabricat la Braşov, precum şi pentru autocamionul MAN cu motor Diesel care se află în stadiu de asimilare la uzinele „Steagul Roşu’1. Se arată, de asemenea, că o dezvoltare considerabilă va cunoaşte secţia de piese de precizie. Un studiu aflat în curs de elaborare va prefigura o unitate separată pentru producerea acestor elemente. Ca urmare a dublării acestui sector, uzina, în totalitatea ei, îşi va mări producţia în actualul plan cincinal de 2,5 ori. Pentru crearea unor noi capacităţi de producţie sunt prevăzute investiţii de aproximativ 450 milioane lei, ceea ce înseamnă de 4 ori mai mult decît a fost alocat pînă acum acestei unităţi. Sunt puse în evidenţă preocupările întreprinderii pentru pregătirea cadrelor, subliniindu-se faptul că în şcoala profesională de pe lîngă întreprindere învaţă 800 de elevi ucenici. De asemenea, iniţiativele întreprinderii pentru lărgirea relaţiilor de cooperare cu firme străine,de renume, şi studierea, în colaborare cu acestea, a posibilităţilor de exportare a produselor Uzinei din Sinaia, produse apreciate unanim de parteneri. înainte de încheierea vizitei în această uzină, secretarul general al partidului felicită pe muncitorii, tehnicienii şi inginerii acestei unităţi pentru succesele obţinute pînă în prezent şi le urează noi victorii în actualul plan cincinal care, încă din primele zile, a început sub semne de bun augur. Pe parcursul vizitei, constatind că in unitate există încă multe resurse pentru mărirea volumului şi ridicarea necontenită a calităţii producţiei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu recomandă conducerii întreprinderii şi ministerului de resort să analizeze toate posibilităţile pentru depăşirea prevederilor iniţiale ale planului. Dialogul între oaspeţi şi gazde pe această temă se soldează cu recomandarea ca la sfîrşitul actualului cincinal să se ajungă la o producţie de aproximativ 600 000 pompe de injecţie, in unităţi convenţionale, faţă de 510 000 cît era prevăzut iniţial. De asemenea, secretarul general al partidului adresează colectivului uzinei îndemnul mobilizator de a depune eforturi stăruitoare pe tărîmul concepţiei şi realizării de maşini, atît pentru necesităţi proprii, cît şi pentru înzestrarea altor întreprinderi. Pe tot parcursul vizitei, muncitorii, tehnicienii, întreg colectivul de salariaţi, au făcut oaspeţilor o caldă primire, exprimînd, prin cuvinte simple, dar de o înaltă încărcătură emoţională, hotărîrea de a înfăptui în bune condiţiuni şi înainte de termen planul ce le revine în cadrul programului de dezvoltare continuă a economiei naţionale, chezăşie a înfloririi necontenite a patriei noastre socialiste. Prima întîlnire cu oamenii muncii din Cîmpina are loc la Uzina mecanică „Neptun". La porţile unităţii în întîmpinarea tovarăşului , Nicolae Ceauşescu, a celorlalţi oaspeţi au venit în număr mare reprezentanţii tuturor secţiilor de producţie din întreprindere. O dată cu grupul de tinere ce ies cu flori în întîmpinarea secretarului general al partidului, a celorlalţi oaspeţi, vine şi Ana Telegescu, cel mai vîrstnic cetăţean al Cîmpinei, care, cu emoţia firească a momentului rosteşte : „Bine aţi venit în mijlocul nostru, tovarăşe Ceauşescu. Am 88 de ani, dar în viaţa mea n-am cunoscut alt conducător mai popular şi mai iubit decît dumneavoastră. Bine aţi venit !“ Directorul uzinei, Ferdinand Sancu, conduce pe oaspeţi prin această importantă întreprindere producătoare de reductoare de viteză — piesă componentă la o gamă largă de agregate şi instalaţii pentru industria constructoare de maşini — şi de trolii pentru ascensoare. Se trece mai întîi prin secţia mecanică-montaj. Numeroşi muncitori ies în calea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, adresîndu-i cuvinte de bun venit, precum şi mulţumiri de a-l avea ca oaspete în aceste zile de început de an, de început de cincinal, cînd în faţa lor stau sarcini deosebit de importante pentru materializarea perspectivelor de dezvoltare ale unităţii în care lucrează. Gazdele înfăţişează preocupările colectivului pentru modernizarea produselor, pentru diversificarea producţiei şi reducerea continuă a consumului de metal. In faţa unui mare reductor, asimilat de curînd în fabricaţie, se arată că greutatea acestuia este redusă în prezent la aproape jumătate, datorită reproiectării principalelor piese din componenţa sa. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu apreciază ca bune rezultatele obţinute şi recomandă să se persevereze in continuare, aceasta fiind singura modalitate de a realiza produse apte să concureze cu succes pe pieţele externe. O oprire la locul de muncă al maistrului Vasile Enache prilejuieşte un alt dialog intre secretarul general al partidului şi muncitorii adunaţi in jurul său despre felul in care muncitorii îşi îndeplinesc sarcinile de producţie, despre condiţiile lor de muncă şi de viaţă. Secretarul Comitetului de partid al uzinei, Ion Boboleanu, arată că uzina s-a transformat dintr-un atelier modest de turnătorie pentru fontă comercială intr-o importantă unitate a economiei naţionale. Gazdele informează pe oaspeţi că an de an întreprinderea a fost întregită cu noi suprafeţe de producţie, printre care : o hală modernă de montaj şi tratament termic, o hală de prelucrări mecanice, iar in prezent se află în construcţie o hală industrială rare împreună cu alte măsuri tehnicoorganizatorice va spori producţia uzinei în actualul ciminal de aproape cinci ori. Dezvoltarea uzinei, arată secretarul general al partidului, poate cunoaşte un ritm mai accentuat şi recomandă conducerii ministerului de resort, colectivului de conducere al întreprinderii să acorde în continuare o atenţie sporită acestei unităţi. Aici, la Cîmpina, — precizează tovarăşul Nicolae Ceauşescu —, sunt muncitori cu o bogată experienţă, cu o veche tradiţie, potenţial ce se cere valorificat pe trepte mai înalte. Luîndu-se în discuţie necesităţile pe ansamblu ale industriei metalurgice şi constructoare de maşini din Cîmpina, se emite ideea construirii unei turnătorii unice cu o capacitate de 35 000 tone, realizabilă prin colaborarea tuturor beneficiarilor. Un fapt deosebit de semnificativ : tînărul inginer Gheorghe Miloiu, care după 9 ani de activitate la Institutul politehnic din Braşov a cerut să lucreze — pentru a se perfecţiona şi a-şi pune in practică unele idei novatoare — intr-o întreprindere industrială, şi a ales pe cea din Cîmpina, a ţinut să prezinte o realizare a sa, propusă spre brevetare ca invenţie. Eiste vorba de un stand de stabilire a parametrilor reali ai angrenajelor, problemă deosebit de importantă in această întreprindere. Pe parcurs sunt prezentate şi alte maşini moderne cu care a fost înzestrată această unitate în ultimii ani şi care au făcut ca productivitatea muncii să crească în ultimii ani. Secretarul general al partidului apreciază preocupările colectivului de la „Neptun“ pe linia măririi eficienţei întreprinderii şi recomandă să se persevereze în această direcţie. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu adresează colectivului îndemnul mobilizator de a realiza, încă în 1973, sarcinile prevăzute pentru 1975, produsele realizate la Cîmpina, reductoarele, fiind larg solicitate. „Să revedeţi planul, împreună cu întregul colectiv de salariaţi, spune secretarul general — şi pînă în februarie să prezentaţi un program de dezvoltare care să permită ca în 1973 să produceţi 35 000 de reductoare, iar în 1975 să se ajungă la 45—50 000 bucăţi“. De la „Neptun“, conducătorii de partid şi de stat se îndreaptă spre o unitate alăturată — întreprinderea de reparat utilaj electric (I.R.U.E.), aparţinînd Ministerului Petrolului, unde sunt întîmpinaţi cu aceeaşi căldură, cu acelaşi entuziasm. Directorul unităţii, Mihai Rizescu, descrie mai întîi profilul întreprinderii — reparaţii de utilaje şi motoare electrice şi confecţionarea de prefabricate pentru instalaţiile electrice şi de automatizare, întreprinderea este creaţia socialismului, s-a născut dintr-un mic atelier şi aniversează anul acesta 20 de ani de existenţă. Pe drept cuvînt despre uzină se spune că este un fel de mecanic-şef al economiei naţionale, deoarece în materie de reparaţii de utilaje şi motoare electrice satisface necesităţile mai tuturor ramurilor economiei noastre naţionale. In hala de reparat motoare electrice, oaspeţii sunt informaţi că aici capătă o a doua tinereţe motoare electrice pînă la 3 000 kV şi transformatoare pînă la 5 000 kVA, supuse unor verificări şi recondiţionări minuţioase. Intr-o discuţie cu muncitorul Nicolae Băncilă, lucrător de înaltă calificare, veteran al acestei unităţi, tovarăşul Nicolae Ceauşescu ia cunoştinţă de preocupările actuale ale acestui colectiv pentru modernizarea producţiei, pentru diversificarea ei corespunzătoare necesităţilor întregii economii naţionale. Discutînd cu conducerea întreprinderii, cu adjunctul ministrului petrolului, Ion Nicolae, prezent în uzină, tovarăşul Nicolae Ceauşescu subliniază necesitatea extinderii permanente a producţiei întreprinderii în cooperare cu alte unităţi similare din ţară şi locale. Se arată că producţia întreprinderii poate şi trebuie să crească substanţial în actualul cincinal şi se recomandă ca, in acord cu salariaţii, planul să fie reevaluat, aşezat pe bazele de care realmente dispune întreprinderea. Temele: modernizarea produselor, sporirea producţiei, ridicarea productivităţii muncii continuă să fie dezbătute în secţia echipării electrice. Aici sunt prezentate numeroase tablouri şi celule electrice de comandă, folosite în diferite unităţi în procesul de producţie, relevîndu-se caracteristicile tehnice ale acestora şi parametrii tehnici ridicaţi la care sunt realizate. Secretarul general al partidului face recomandarea ca, împreună cu Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini, să se treacă la specializare , uzina cîmpineană să preia producţia a o serie de subansamble, în general serii mici de înaltă tehnicitate, a căror realizare este costisitoare în cadrul altor întreprinderi. Ca şi în întreprinderile vizitate anterior, tovarăşul Nicolae Ceauşescu se opreşte în dreptul mai multor locuri de muncă, stă de vorbă cu numeroşi muncitori, cărora le solicită părerea asupra condiţiilor de muncă, asupra posibilităţilor de extindere a producţiei şi îmbunătăţire a calităţii produselor. Ultimul obiectiv vizitat la Cîmpina este Uzina mecanică profilată pe fabricaţia pompelor de extracţie, tijelor de pompaj şi a altor piese aferente instalaţiilor de extracţie şi foraj. Unitatea a luat fiinţă pe locul unui vechi atelier. An de an a fost întregită cu hale noi de producţie, a fost dotată cu utilaje şi instalaţii dintre cele mai moderne, făcînd în prezent faţă sarcinilor complexe puse de necesităţile industriei petroliere. Producţia uzinei, în care se realizează aproximativ 100 de agregate şi instalaţii petroliere, a crescut în ultimii ani cu 30 la sută, urmînd ca în actualul cincinal sporirea producţiei să fie şi mai mare — 45 la sută. Se vizitează noua hală pentru scule-foraj, a cărei dare în funcţiune a creat posibilitatea ca întreprinderea să treacă la sporirea producţiei de agregate pentru forajul la mare adîncime şi pentru extracţia ţiţeiului. In cadrul întreprinderii au fost amplasate noi utilaje de mare productivitate pentru mărirea producţiei de pompe de extracţie şi tije de pompare. S-au luat, totodată, măsuri pentru modernizarea transportului intern de materiale şi materii prime, îmbunătăţirea alimentării cu energie electrică şi termică cu apă industrială. Răspunzînd întrebărilor oaspeţilor, directorul unităţii, Florin Diţulescu, arată că în ultimul timp unitatea şi-a sporit sortimentul produselor fabricate cu o serie de utilaje pentru recuperarea coloanelor pierdute, pentru etanşări de coloane de diferite dimensiuni, pompe de extracţie, piese cauciucate, diferite tipuri de scule pentru foraj şi extracţie. Se subliniază, de asemenea, că prin produsele sale, uzina este cunoscută şi peste hotare. In discuţiile avute cu inginerul Petru Gheorghe, cu muncitorii Dumitru Rîndaşu, Constantin Roşu, oaspeţii se interesează de condiţiile lor de muncă şi de viaţă şi de preocupările lor actuale pentru creşterea producţiei şi productivităţii muncii. In încheierea vizitei la această întreprindere, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a recomandat utilizarea intensivă a suprafeţelor de producţie, arătînd că sunt condiţii ca uzina cîmpineană să fabrice toată gama de pompe de extracţie, scule de foraj şi prăjini de pompare din oţeluri româneşti superioare, pentru acoperirea atît a nevoilor interne cît şi a solicitărilor la export. Discuţiile dintre oaspeţi şi gazde au dus la concluzia că pe baza unor studii aprofundate producţia globală a uzinei poate să se dubleze în actualul cincinal şi poate să se diversifice, îndeosebi, prin autoutilare şi autodotare. Secretarul general al partidului în discuţiile cu muncitorii, tehnicienii şi inginerii întreprinderilor vizitate, cu alţi oameni ai muncii din localităţile pe unde a trecut, cu gospodinele care îl aşteptau în număr mare la ieşirea din întreprinderi pentru a-l saluta, a acordat o mare atenţie activităţilor edilitare din judeţ, problemelor legate de a DIALOGURI EA Următoarea etapă înscrisă pe itinerariul vizitei de lucru în judeţul Prahova, este Plopeniul, reşedinţa unei importante întreprinderi constructoare de maşini In drum spre localitatea odinioară anonimă, devenită astăzi un oraş in adevărata accepţiune a cuvîntului, a cărui viaţă este organic legată de viaţa uzinei în plină dezvoltare, se trece prin centre cu vechi tradiţii în valorificarea unei bogăţii de seamă a judeţului — petrolul. La Băicoi şi Ţintea, în vecinătatea cărora se înalţă „pădurea" sondelor de extracţie, mii de cetăţeni, printre care numeroşi muncitori din schelele petrolifere, îşi exprimă bucuria de a putea ura bun venit conducătorilor de partid şi de stat. Directorul Uzinei mecanice Plopeni, Gheorghe Silaev, referindu-se la activitatea şi la realizările harnicului colectiv, a cărui medie de vîrstă este de 24 de ani, arată că elementele şi instalaţiile hidraulice produse aici ajung la 30—35 la sută din totalul produselor componente în construcţia de tractoare, că ele îşi găsesc utilizarea la locomotivele fabricate la „Electroputere“ — Craiova şi „23 August" — Bucureşti. Totodată, uzina realizează o gamă variată de maşini-unelte, utilaje pentru industria petrolieră şi minieră, precum şi pluguri pentru agricultură. In faţa graficelor care ilustrează dinamica activităţii uzinei, care in cincinalul încheiat a avut la dispoziţie un volum de investiţii de 230 milioane lei, are loc o discuţie cu cadrele tehnice, in cursul căreia secretarul general al partidului remarcă faptul că nu există un raport corespunzător intre valoarea producţiei industriale şi cea a mijloacelor fixe, că există încă serioase rezerve în ceea ce priveşte creşterea productivităţii muncii. In timpul vizitării principalelor secţii de producţie, oaspeţii au prilejul să ia cunoştinţă de modul de organizare a muncii, de măiestria profesională a muncitorilor, din mîinile cărora ies maşini şi utilaje de înaltă calitate. Reţine îndeosebi atenţia maşina de rodat bile, necesară industriei de rulmenţi, care se exportă în 11 ţări. La intrarea în sectorul 7, tehnicianul Dumitru Cristea, adresîndu-se tovarăşului provizionarea populaţiei. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a recomandat primarului oraşului Cîmpina, Ion Rusan, altor reprezentanţi ai organelor de partid şi de stat cu care s-a întîlnit să ia măsuri pentru înfrumuseţarea continuă a localităţilor judeţului, pentrucrearea unor noi unităţi comerciale în vederea rezolvării operative a problemelor de aprovizionare a populaţiei. ...Din nou pe străzile Cîmpinei. Populaţia acestui oraş ieşită în întîmpinarea oaspeţilor, salută cu multă căldură şi entuziasm. ÎNSUFLENITE Ceauşescu, în numele întregului colectiv, spune : — Vă asigurăm, tovarăşe secretar general, că vom îndeplini exemplar sarcinile mobilizatoare ale cincinalului, că vom acorda toată atenţia calităţii. Am început anul cu rezultate bune şi le vom menţine în continuare. Peste tot, oaspeţii sunt întîmpinaţi de muncitori cu deosebită însufleţire. Oamenii îşi exprimă deosebita satisfacţie de a-l avea în mijlocul lor pe conducătorul iubit al partidului şi statului, de a-i putea comunica direct problemele muncii lor, de a-i raporta succesele. Dialogul viu, direct merge la inima fiecăruia. Maistrul Ion Ciolacu, care lucrează tocmai la acest sector, îi spune secretarului general: — Partidul se poate bizui pe noi, aşa cum noi ne bizuim întotdeauna pe partid şi la bine şi la greu. Vom face tot ce stă în puterile noastre pentru a spori producţia de maşini-unelte. Vom discuta la apropiata adunare generală a salariaţilor şi vom stabili măsurile privind bunul mers al muncii în uzina noastră. — E bine spus uzina noastră, deoarece dumneavoastră, în calitate dublă de producători şi proprietari ai mijloacelor de producţie aveţi cuvîntul hotărîtor. De altfel, adunarea salariaţilor trebuie să fie forul care să aprecieze in ce măsură Comitetul de direcţie şi-a făcut sau nu datoria. Aşa înţelegem noi democraţia socialistă, spune secretarul general. In discuţia avută cu cadrele de conducere, cu ministrul industriei construcţiilor de maşini, tovarăşul Nicolae Ceauşescu cere să se întocmească un program cu privire la dezvoltarea uzinei, la măsurile care să conducă la sporirea eficienţei economice, a productivităţii muncii şi exportului, în aşa fel incit pînă la sfîrşitul cincinalului Coloana de maşini se îndreaptă apoi spre cea mai importantă zonă industrială a oraşului, cunoscută prin întreprinderile sale constructoare uzina să realizeze un volum de producţie în, valoare de un miliard şi jumătate, înainte de a se despărţi de colectivul uzinei din Plopeni, tovarăşul Ceauşescu adresează calde felicitări pentru rezultatele obţinute şi urări de noi succese, de sănătate şi fericire tuturor. Şoseaua străbate acum ogoare întinse cu brazdele acoperite de o zăpadă subţire, prima zăpadă a acestei ierni, în comuna Păuleşti localnicii fac conducătorilor de partid şi de stat o călduroasă primire. în această atmosferă de puternic entuziasm, coloana de maşini opreşte pentru cîteva clipe. Un grup de tinere şi tineri, îmbrăcaţi în costume specifice locului, oferă oaspeţilor flori. Primarul comunei, Gheorghe Stoica, urează secretarului general al partidului bun sosit pe aceste meleaguri. — Aveţi o cooperativă bună ? — întreabă tovarăşul Nicolae Ceauşescu. — Rezultatele din ultimul an sunt mulţumitoare şi ne-am străduit să pregătim cît mai bine recolta din vara ce vine, răspunde primarul. Pentru noi, şedinţa de lucru de la C.C. al P.C.R. din noiembrie, măsurile adoptate pentru îmbunătăţirea activităţii în agricultură, mărirea retribuţiilor şi a pensiilor au însemnat un puternic sprijin în muncă, un îndemn de a ne spori eforturile pentru a culege roade mai bogate. Secretarul general al partidului urează cooperatorilor succese, sănătate, fericire, luîndu-şi rămas bun de la cei prezenţi. ...Este ora prinzului. din noul cartier Nord şi pînă in centrul oraşului mii şi mii de ploieşteni au venit în întîmpinarea conducătorilor de partid şi de stat cu steaguri ale patriei şi partidului, cu ramuri de brad şi flori, cu pancarte pe care se poate citi : „P.C.R. — Ceauşescu“, „Ceauşescu şi poporul“. In piaţa centrală a oraşului, conducătorilor de partid şi de stat li se ofera tradiţionala pîine şi sare. Un grup de pionieri îi împrâţişează, le dăruiesc cravate roşii şi flori. Se intonează Imnul de stat, după care tovarăşul Nicolae Ceauşescu trece în revistă garda de onoare, formată din ostaşi, membri ai gărzilor patriotice şi tineri din detaşamentele de pregătire pentru apărarea patriei. In cuvinte calde, primul secretar al Comitetului judeţean de partid, tov. ing. Ilie Cîşu, salută prezenţa tovarăşului Nicolae Ceauşescu în judeţul Prahova, arătînd că vizita sa de lucru constituie un puternic imbold în înfăptuirea sarcinilor planului cincinal care a început de maşini. Prima vizită de lucru în municipiul Ploieşti are loc la Uzina de utilaj chi(Continuare in pag. a 3-a) tovarăşului Nicolae Ceauşescu industriale din judeţul Prahova PLOPENI CINCINALUL RITMURILOR ÎNALTE ÎN CONSTRUCŢIA DE MAŞINI In timpul vizitei la Uzina mecanică din Plopeni In faţa machetelor viitoarelor construcţii de la Uzina „1 Mai“ din Ploieşti CÎTEVA ORE ÎN UZINELE CENTRULUI INDUSTRIAL CÎMPINA Pînă la Cîmpina, coborind pe Valea Prahovei, localnicii, mii de oameni ai muncii aflaţi la odihnă, au ieşit în întîmpinarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, a celorlalţi conducători de partid. Căldură. Entuziasm. Flori. Steguleţe roşii şi tricolore. Intrarea în oraşul îndrăgit, de Grigorescu şi Haşdeu este străjuită de o mare arcadă deasupra căreia stă înscrisă cu litere mari urarea . ..Bine aţi venit, iubiţi conducători de partid şi de stat“. O mare şi entuziastă mulţime de oameni — practic întreaga urbe Cîmpina — este adunată de o parte şi de alta a principalei artere de comunicaţie. Se vede pretutindeni portretul secretarului general al partidului, se citesc pancarte cu urările : „Trăiască Partidul Comunist Român, în frunte cu Comitetul său Central“. „Slavă Partidului Comunist Român, conducătorul şi organizatorul tuturor victoriilor noastre“. Sunt, în uralele, în aclamaţiile miilor şi miilor de oameni, cumulate sentimentele cele mai sincere, este închegată voinţa unanimă a maselor de a urma pas cu pas, neabătut, drumul trasat de Congresul al X-lea, măreţ program de ridicare a patriei noastre socialism pe noi trepte ale progresului şi civilizației, de a veni în întîmpinarea gloriosului jubileu semicentenar al partidului cu importante succese. „România liberă”