Romániai Magyar Szó, 1947. október (1. évfolyam, 26-52. szám)

1947-10-01 / 26. szám

Romániai JMagyar^ Szó _ ___________ 2 Szerda, 1947 október 1 M­ÜVELÖDÉS /\ nép jó értelmiséget k­eres Irta J Tóth SSörfer, a marosvásárhely­i ref. kollégium igazgatója N­apiunkban he anyagi jav»te igaz. sávosabb, emberségesebb <**». tana mellett gyakran hkH»nk a rael- senaI‘­SISc^ék %tzságostiM) safctroziá­­sánól lm. Különböző mozgalmak ii­­t attak ezzel a célkitűlzéssel. Népfő­iskola, népi kollégium, tehetség­ku­tatás, tehetség­mentés, kitűnőek is­kolája gyakran hallott fogalmak. Ezek között a mozgalmak között legnagyobb érdeklődésre azok tart­hatnak számot, amelyek alulról in­­dulnak, nem felső ösztönzésre Egy ilyen, minden figyelmet meg­­érő értő, a mai törekvésekre nagyot jellemző kezdeményezés történt Maros­torn­a vármegye Székelykál nevű falujában. A falu elhatározta­­ hogy közköltségen nevel, magának való gazdasági és szellemi vezetőket odavalósi szegény de tehetséges gyermekekből. A folyó iskolai évben már két gyermeket akarnak taní­­tatni. A két legtehetségesebb gyer­meknek a kiválasztásával a Maros­vásárhely­i Ref. Kollégiumot bíztál meg. A Kollégium természetesen ö Kimmel vállalta ezt a feladatot, folyt hó 14-én tehetségvizsgáló bizottság«­ küldött ki és megtörtént a két leg­tehetségesebb káli gyermek k*vá (ásatás* Látszólag nem túlságosan nagy jelentőségű esemény. És mégis meg­hökkenti az embert. Mi indíthatta a falut erre az elhatározásra ? M­iért van szüksége a falunak uj típusu vezetőkre, értelmiségre ? És ha már elhatározta az új értelmiség előte­remtését, va­jon helyes utat válasz­tott ? H­a ezekre az akaratlanul is előtö­rő kérdésekre választ keresünk kissé messzire kell mennünk. Ha a népnek a mai értelmiséggel szembeni bizalmatlanságát akarjuk megérteni, Éndulmányoznun­k kellene az utóbbi e rfe év társadalmi fejlődésének a­­ cÁíriselmét. Látnunk kellene mi­ként fordult el értelmiségünk a néptől, miként vált mindinkább ta­­tortalanná a társadalomban. Miként vitt a kispolgári és elszegényedett gentry elemekből (íasvetevedő értel­miség az uralkodó oszt.olyors megráz­ható kiszolgálójává. Miként külö­nült el mind jobban az értelmiség a néptől műveltségének nem csak fokában, hanem tartalmában és irányáb­an is, minden népi romanti­ka és későbbi Wdverei ellenére. Nem javított semmit a helyzeten az a pár népi származású értelmiségi nem, akik bekerültek a felső réte­­gekbe. Ezek legtöbben osztályukat megtagadva, népi öntudatukat elve­szítve, asszimilálódtak magatartás­ban fa külsőségekben is a közép­­osztálybeli társaikhoz, így a szaka­dékot nem áthidalták, hanem még növelték. Ez az értelmiség még a legnagyobb váltságok idején, a há­ború fenyegető árnyékában sem ta­lálkozott össze a néppel. V­álMyoznunk kell még és főleg arra a kérdésre, hogy szükség van-e erre a tehetség­kutatásra, tehetség­mentésre . Megérdemli-e a támogatást ez a mozgalom. E körül a kérdés körül hatalmas viták zajlanak. A vita­ nem új ke­letű. Egy-egy szegény gyermeknek a múltban is sikerült bejutnia a felsőbb iskolába. Gondoljunk a mult század „inaediák“-ja,ra. Gondoljunk a jobbágy-származású Apáczai Csere Jánosra, vagy Tompa Mihályra a ri­maszombati suszter fiára. Nagyjából azonban a nép gyermekei előtt el volt zárva az út az értelmiségi pá­tícsáfé Set. Csak igen kis számban, «lágy nehézségek között sikerült munkások­ és szegényparasztok gyer­mekeinek a középiskolát elvégezni » -még nehezebb volt számukra a főisko­lái tanulmányokat folytatni. Ha vizs­gálat tárgyává tesszük az utóbbi év­tizedek felsőbb iskoláinak a társa­dalmi arcát óriási aránytalanságok­ra bukkanunk. Elkeseríti Földes Ferenc vagy Szombatfal­vi György idevonatkozó statisztikai adatait nézegetni. Rájö­vünk, milyen kicsi arányszámban voltak képviselve ezekben az isko­lákban a szélesebb néprétegek. E­­zen a téren olyan igazságtalan el­tolódás van, ami már minden jóhi­szemű ember előtt tarthatatlan ,* amit az érdekeltek tovább már nem is tűrnek. A népi elemek felkarolása mel­lett nem csak a társadalmi igaz­­­ságszolgáltatás szól. A mi cselekvés­­re képtelen, elfáradt, hivatásának be­töltésére sokszor képtelen értelmi­ségünk felváltása, felfrissítése, ki­egészítése épp olyan elodázhatatlan. A társadalom számára öngyilkosság­­számba megy ezeknek a tehetségek­nek, a bennük rejlő lehetőségnek * fel nem használás*. Az elmúlt há­rom év alatt elég gyakran győződ­hettünk meg arról, hogy demokrá­ciánk kiépít­sének, országunk újjá* ,­építésének egyik akadályozó ténye­zője éppen a népből jött a nép­pel együtt érző értelmiségnek a hiánya volt. Sajnos az értelmiség egy­ része ma is idegenül vagy ellen­­ségesen áll a demokráciával szem­ben. A mai nagy próbálkozásokat értetlenül, kedvetlenül, reményvege­­tetten nézik. A mi feladatunk azon­ban nem csak megállapítani ezeket a tényeket, hanem megváltoztatni azokat. Marx szerint: „a filozófu­sok csak értelmezték a világot, de a feladat abban áll, hogy megváltoz­­tassuk azt“. Az érelmiségnek ezt a magatartását nagyban befolyásolja a társadalmi összetétele. Tehát, hogy megszilárdítsuk a demokráciát, az értelmiség társadalmi összetételét kell megváltoztatnunk. Különösen áll ez az értelmiségi fiatalságra. Ez pedig már rajtunk is múlik, ehez pedig a legjobb ut az, amelyikre a Székelykáliak léptek. Ez az ut egy uj arcú, uj lelkű értelmiséghez, a népi értelmiség kialakulásához ve­zet Ezért minden eszközzel támogatni kell a fennti, vagy ahoz hasonló mozgalmakat Ezért lehet örömmel üdvözölni a Magyar Népi Szövetség elhatározását, mely szerint megerő­síti a népi kollégium mozgalmat és országszerte új népi kollégiumokat állít fel. Tanuljunk a Széke­ykál­aktól. A kolozsvári Magyar Zene- és Szín­művészeti Főiskola tájékoztatója az 1947-48 tanévre A kolozsvári Állami Magyar Ze­ne- és Színművészeti Főiskola az ország többi zene és színművészeti főiskoláival egyenrangú és állami érvényű oklevelet (diplomát) ad. A Főiskola tanszakaira való be­iratkozásnál a tanulóknak a követ­kező kor- és tanulmányi feltételek­nek kell megfelelniük: 1. Pedagógiai tanszak: (jövendő középiskolai ének- és zenetanárok számára) a) 17—30 év, b) érettségi, tanítóképző vagy ipari, kereske­delmi lliceum abszolváló bizonyít­ványa 2. Zeneszerzési tanszak: (hivatá­sos zeneszerzők és karnagyok kép­zésére) az 18—30 év, b) 4 középis­kola. 3. Énektanszak: a) 17—30 év, b) 4 középiskola. 4 Hangszeres tanszakok: (zongo­ra, orgona, vonós- és fúvóshang­­szerek) a) 11—25 év, b) 4 elemi osztály 5. Színművészeti tanszak: a) KJ— V5 4v, b) 4 középiskola. A vizsgáztató bizottság Indokolt esetekben és különleges művészi képességek esetén engedményt, te­het a korhatár és tanulmányi fel­tételek tekintetében, a pedagógiai tanszak kivételével. A hangszeres tanszakokra kivételes tehetségű kezdő növendékeket is felvesz a főiskola. A tehetséges és kiváló előmenetele szegénysorsú hallgató­kat a főiskola tanulmányi segély­ben (Ösztöndíj) részesíti A főiskolára való felvétel, a ren­delkezésre álló helyek keretén be­lü­l felvételi vizsga alapján törté­nik, melyre a minta-űrlapon meg­írt kérvényt legkésőbb a vizsga megtartását megelőző napon kell benyújtani. A kérvényhez a követ­kező okmányokat kell mellékelni: 1. Születési bizonyitvány. 2. Ta­nulmányi bizonyítvány. 3. Állam­polgárságot igazoló okmány. 4. E­­­gészségi bizonyitvány. 5. Büntet­lenség! bizonyítvány (Carier Judi­ciar). 6. Kiskorúaknál szülői bele­egyezés abban az esetben, ha a be­­ir­atást nem a szülők valamelyike intézi. A felvételi vizsga anyaga: 1. Pedagógiai és zeneszerzési táns­ szakoknál: hallás, intonáció, ritmus és elméleti ismeretek megviz­sgá­­lása, egy szolfézs eléneklése első látásra. , 7. 'gnektanszakon a hallás és a hang megvizsgálása, egy könnyű szolfézs eléneklése, két-három dal előadása. 3. Hangszeres tansz­akokon a hal­lás és az elemi zeneelméleti isme­retek megvizsgálása, egy könnyű gyakorlati eljátszása első látásra. 2—3 gyakorlatnak és egy előadási darabnak előadása. 4. Színművészeti tanszakon 2—3 versnek vagy prózának előadása. Figyelembe veendő a kiejtés mi­nősége, a hangszín, valamint a je­lölt alakja és fizikuma. A felvételi vizsgák ideje: 1. Pedagógia és zeneszerzés: ok­­tóber 1-én, 2. Zongora, orgona: október 2-án, 3. Vonós és fúvós hangszereit: október 3-án, 4. Énektanszak: október 4-én 5. Színművészeti tanszak: október 7-én. A múlt tanévről elmaradt pót­vizsgákat a megfelelő felvételi vizs­gák napján tartjuk. * A felvétei vizsgát sikerrel letett növendékek és az intézet régi nö­vendékei számára a beiratkozás ideje október 8—11-ig. • Az előadások október 13-án kez­dődnek. < A Magyar Zene- és Színművé­­­szeti Főiskola time: Cluj-Kolozsvár, Mőcok-utca 5. n . ■ ' : Nagysikerű­ román-magyar kultur­­előadás az Állami Operaházban A román-magyar társaság művészeti szakosztálya vasár­nap délelőtt nagysikerű előa­dást­ tartott, amelyen a legkivá­lóbb román színészek, énekesek és táncművészek léptek fel.­Az Operaház termét zsúfolásig meg­töltötte a közönség amelynek­­ sorai között a román és magyar közélet számos vezetője foglalt helyet. A gondosan összeválogatott műsor három részből állt. Az 1848-ig terjedő szakaszt idéző részben Petőfi és G. Alexandres­cu versek, Mihail Józa, Liszt Ferenc és Lem­ Florescu zene­művek kerültek bemutatásra. A második, 1848-tól 1947-ig ter­jedő szakasz Móricz Zsigmond Ady Endre, Gheorghe Coșbuc Bnescu és Bartók Béla művei­ből adott ízelítőt és végül nap­jaink költészetét és zenéjét Mi­hail Be­nine, Illyés Gyula, Jó­zsef Attila, Ion Th. Bea, Kodály Zoltán és Hilda Jerea művei képviselték.­­­­ A művészi értékű előadás vé­gig töretlen, harmonikus és ma­gas színvonalú volt. A­ műsor összeállítói nem tö­rekedtek, nem is törekedhette­k a teljességre, még kevésbét gondoltak arra, hogy egymás­hoz mérjék a román és magyar szellemiség nagyjait, semmiféle „egyensúlypolitika” nem aka­dályozta a rendezőséget abban hogy a műsort elevenné és per­gővé tegye. Az előadás sikerét a Román Nemzeti Színház az Operaház a Filharmonikus Társaság tag­jainak fellépése biztosította, Arta Florescu kitűnő hangja, Beate Fredanov előadóművésze­­te, Vera Proca-Ciortea nagysze­rű táncszámai, Virgil Gheorghiu dály dalainak és sikere volt, finom zenekultúrája nem tévesz­tették el hatásukat. Nagy tetszéssel fogadta a ro­mán és magyar közönség Trade Kressert aki ízléses magyar ru­hában csárdást járt. Heltai Ida magyar nyelven előadott Ko Amikor Ionel Taraim a kon­feranszié, Kodály Zoltán nevét említette a közönség szűnni nem akaró tapssal küldte üdvözle­tét a nagy, magyar művésznek, a magyar-román társaság el­­nökének. És aAil«KittiHDflialt«8 A marosvásárhelyi Székely Szín­­ház idei műsorán négy ősbemutató szerepel. Mind a négy darab írója erdélyi és mind a négy darab új kérdésekkel foglalkozik; az új de­mokrácia szülte e színművek té­máit. Molter Károly darabjának hő­se egy háborúból visszamaradt tan­kot traktorrá akar átváltoztatni. Gagyi László parasztsorsokat mutat be színdarabjában, Kemény János is közvetve ugyan, de érinti a tár­sadalmi átalakulás által felkavart problémákat, míg Metz István egy sehol sem létező szigetre viszi szín­műve figuráit, de nem azért, hogy a mából meneküljön, hanem ellen­kezőleg azért, hogy a térbeli távol­ság távlatából elemezze a mai pro­blémákat. A szovjetirók nemcsak saját né­pük életét kisérik figyelemmel, ha­nem féltő gonddal viseltetnek az egész emberiség jövője iránt. Ez világlik ki abból a nyilt levélből amit egy moszkvai irodalmi folyó­irat hasábjain az amerikai írókhoz tudósokhoz és művészekhez inté­­zett a szovjetirók szervezete. . .,Azért fordulunk hozzátok, mert aggódunk a kultúra fejlődé­séért és az emberiség sorsáért. Sok minden nyugtalan­­ it bennünket, ami a ti Országotok vezető rétegeiből ki­indul. De az is nyugtalanító, hogy közületek olyan sokan hallgatásba burkolóznak. A fasizmus barátai a ti országotokban nagyon hangosan, nagyon hevesen és nagyon sokat beszélnek, de eddig hiába vártunk arra, hogy a béke és a demokrácia barátainak hangja eljusson hoz­zánk". I* Rotitu a szocialista realizmus­ról írt cikket a „Revista Literata“­­ban. A szovjetirók a jelent a jövő­ből látják, írja a többi között a szerző. Abból az emelkedett hely­zetből, amit az ilyen látókör köl­csönöz, abból a feszültségből, amit az, az alkotás folyamatának nyújt a lelkesültség, amely a műalkotást át­hatja; ezekből adódik a realizmus­nak és a rom­anticizmusnak az a sajátos elegyítése, ami a szocialio realizmust jellemzi Világos, hogy ennek a romantiz­­mosnak semmi köze nincsen a múlt század lehangoló romanticizmusá­­hoz, mint ahogy kevés közös voná­sa van Schiller vagy Hugo roman­­ticizmusával is. A szocialista rea­lizmus cselekedetet lát a valóság­ban Fauszttal együtt azt hirdeti: „Am anfang war die Tat“ — kez­ detben vala a cselekedet. A szovjet művészetben és irodalomban létező rom­anticizmus, egy Uj világ építé­­sének a romanticizmusa, a mai történelmi megújhodás romanticiz­­musa amely a műalkotást és ma­gát a művészt is cselekvésre szólít­­­ja. A szovjet művészet, amely e gi­gantikus változások közepette szü­letett, maga is komoly társadalom­­alakító tényező lett, elsősorban az ember megváltoztatásának ténye­zője. Íme ezért nevezte Sztálin a szovjet írókat a lélek mérnökeinek­. A BUKARESTI SZÉPMŰVÉSZE­TI AKADÉMIÁRA október 14-ig lehet beiratkozni a felvételi és el­maradt vizsgákra. Az összes vizs­gák október 6-án, hétfőn reggel 8 órakor kezdődnek. Az 1947—49-as iskolaév októb­er 20-án kezdődik. MEGSZÜNTETIK AZ ESTI TANFOLYAMOKAT, a közokta­tásügyi minisztérium rendeletére, az 1947—948 tanév tartama alatt, megszüntetik az egész ország, terü­­letén, a különböző esti tanf­olya­mokat. A jövőben, az esti tanfo­lyamokat, a közoktatásügyi minisz­­térium illetékes ügyosztálya léte­­síti, azoknál az elemi vagy közép­iskoláknál, ahol erre szükség mu­tatkozik.

Next