Romániai Magyar Szó, 1950. március (4. évfolyam, 754-780. szám)

1950-03-01 / 754. szám

1950. március 1, szerda Romániai Magyar Szd igtt­—*—■- vir» i i\\ ii iii■ (j "»"“«""vaHfiiWf — A ROMÁN MUNKÁSPÁRT KÖZPONTI VEZETŐSÉGE ÉS A MINISZTERTANÁCS H­A­TÁROZATA a munka termelékenységének növelése és a munkások, technikusok és tisztviselők életkörülményeinek megjavítása érdekében teendő intézkedésekről I. A munka szerinti elasztán szocialista elvén alapult és 1949. február elsején bevezetett új bér­rendszer alkalmazásának egy esz­tendei tapasztalatából megállapí­­t­­ltu­k, hogy ez a rendszer helyes­­és jó eredményekre vezetett. Az új bérrendszer hatalmas ösztönzőnek bizonyult a dolgo­zók lendületének növelésére, a termelés fokozására, a munka termelékenységének emelésére, a munka iánti magatartás megvál­­ik.’...,!isára, tehát a szocializmus ép­ének kibontakozására orszá­gunk­ban. Az új bérrendszer jövedelmik­i kivetésének és életszínvonaluk emelésének széles távlatait nyi­totta meg a munkások előtt, a termelés és munkájuk termelékeny­sége emelkedésének arányában. Megállapítottuk egyúttal azt is, hogy az új bérrendszert nem min­denütt alkalmazták helyesen, hanem egyes helyeken hibák és hiányos­ságok történek. 1. Egyes vállalatokban az inkad­­rálás során igazságtalanságokat követtek el a munkások és tisztvi­selők egy részével ,ak­i tulajdon­képpen a bértarifa megfelelő irány­­táblázatainak előírása szerint, be­sorolásuknál magasabb szakképzett­séggel bírnak. Ezek a munkások és tisztviselők sok esetben maga­sabb bérkategóriának megfelelő munkát végeznek, mint amilyen kategóriába besorolták őket s ez­ért a jelenlegi besorolás nem ösz-­­kszi alkotó lendületük fejlődését és szakképzettségük színvonalának emelését, nem ösztönzi a termelés és a munkatermelékenység fokozá­sát Másrészt egyes munkásokat és Hivatalnokokat magasabb bér­kategóriába soroltak be, olyan bér­­kategór­iba, amely nem felel meg az szakmai képzettségi fokoknak, amint azt a bértarifa iránytáblázata az illető kategória részére előírja. Ez akadályozza a valóságos képe­sítésüknél magasabban besorolt munkások és tisztviselők szakkép­zettségének emelését és oda vezet, hogy ezeknél a munkásoknál és tisztviselőknél — az ilyen besorolás által nyert kis keresettől­',ez miatt, — leszűkítették azt a lehetőséget, hogy termelésük mennyiségi és minőségi növelése útján sokkal nagyobb mértékben növeljék kere­setüket. Egyes munkásoknak és hivatal­nokoknak szakképzettségi fokuknál magasabb kategóriába valt beso­rolása a munkatermelékenység nö­vekedési ütemének fékezéséhez, a béralap igazolatlan emeléséhez, a termékek önköltségi árának növe­léséhez, végső fokon pedig a bé­rek vásárlóerejének csökkenéséhez vezet. Ez annyit jelent, hogy az ilyen hibás besorolás kárára van az összes dolgozóknak, mert ne­kik kel elviselniök az egyes mun­kások és tisztviselők szakképzett­ségüknél magasabb besorolása mi­att megnövekedett önköltségi ár­­különbözetet. Hasonlóképpen gátolja az ilyen besorolás a szocialista felhalmozás, tehát a szocialista gazdaságunk fejlődéséhez szükséges pénzügyi eszközök felhalmozása ütemének gyorsulását. 2. Az a mód, ahogyan a meste­reket és technikusokat fizették, nem felelt meg mindenütt ezek szakképzettségének és annak a fontos szerepnek, amelyet a terme­lési folyamatban betöltenek, é t©­hát nem jelentett számukra erőtel­jes ösztönzést a termelés és a munkatermelékenység fokozására. Ennek következtében számos, a mestereknél és technikusoknál ala­csonyabb szakképzettségű, de na­gyobb keresetű munkás fékezte saját szakképzettségének emelését, hogy mesterré vált előléptetését elkerülje. Hasonlóképpen, ahelyett a törekvés helyett, hogy iparunk növekvő szükségleteinek megfele­lően mesterré és technikussá lép­­tessék elő a nagyobb szakképzett­ségű munkásokat, egyes mesterek­nek az az ellenkező törekvése nyil­vánult meg, hogy kérelmezzék visszahelyezésüket mesteri állásuk­­ból a szakmunkások sorába, hogy így magasabb keresethez juthassa­nak. Pedig arra van szükség, hogy­­ a mesterek és technikusok javadal­mazásának módja ösztönző legyen és ezek felé a munkakörök felé irányítsa a legjobb elemeket a szakmunkások közül. 3. A termelési prémiumok rend­szere a munkások, technikusok és mérnökük számára ,valamint a ki­vételes munka jutalmazásának rend­szere helyes irányelveken alapul; ezeknek célja, hogy az illető vál­lalat termelési tervének túlteljesí­téséhez rendkívüli, személyes tel­jesítményekkel hozzájáruló szemé­lyek anyagi meg­jutalma­zása útján ösztönözzék a termelés és a mun­katermelékenység növekedését. Egyes vállalatokban azonban a pré­miumrendszert helytelenül alkal­mazták amennyiben mindenkinek osztottak termelési prémiumot, te­kintet nélkül, hogy ki hogyan­ já­rul­ hozzá a termelési terv túltel­jesítéséhez mennyiségileg és minő­ségileg. Ez a bérek kiegyenlítésé­hez vezetett, ami nem felel meg a végzett munka mennyisége és mi­nősége szerinti elosztás szocialista elvének és kiküszöböli a termelés és a munkatermelékenység fokozá­sának ösztönzőjét. Ez igazságtalanság volt éppen azokkal a munkásokkal, techniku­sokkal és mérnökökkel szemben, akik valóban rendkívüli, személyes erőfeszítésekkel járultak hozzá a termelési terv túlteljesítéséhez. A prémiumrendszer ilyen alkal­mazása,­­ amihez a megálaptott kritériumok szerinti prémiumfize­tést igazoló nyilvántartás hiánya is hozzájárul — az összes dolgozók­ra nézve káros, mert természetelle­nes módon megterheli a béralapot, anélkül, hogy biztosítaná a terme­lés fejlődésének ütemét, akadá­lyozza az önköltségi ár csökkenté­sét és a dolgozó fogyaszt­ótöme­­geknek szükséges termékek ol­csóbbodását, kárára van a szocia­lista felhalmozásnak. 4. Bár 1949. folyamán a túlórák száma kevesebb volt, mint 1948- ban, mégis több vállalatnál a mun­ka szervezésének egyes fogyaté­kosságai következtében és helyen­ként sürgős termelési szükségessé­gek ürügyével a túlórázási rend­szer kiterjesztésére törekedtek. Azonban a munkanap faramának meghosszabbítása túlórák formájá­ban kedvezőtlenül hat ki a munkás egészségére és munkájának tel­jesítőképességére és nem biztosít­ja számára az általános kulturális színvonalának emeléséhez szüksé­ges időt. Ugyanakkor a túlórázás a béralap indokolatlan növeléséhez és a termékek önköltségének meg­­ter­tetéséh­ez vezet. 5. Ami az akkordmunka rendsze­rének alkalmazását illeti, amelynek az alapja a végzett munka meny­­nyisége és minősége szerinti ja­vadalmazás elve, bár kiterjesztésé­re azokban a szektorokban, ahol még nem alkalmazták, 1949 folya­mán előrehaladás történt, ennek ellenére jelentős hibák is voltak észlelhetők. Bizonyos vállalatokban voltak esetek, amikor a munkások, akik túlteljesítették a meglévő normákat, ahelyett, hogy ösztön­zést nyertek volna, nem kapták meg az általuk elért új munkaidő­nek megfelelő díjazást, hanem egyes felemelt normák hirtelen megálapításával igazságtalanság érte őket, a­mi csökkentette a mun­ka termelékenységének növelésére irányuló lendületüket Másfelől a normák megállapítá­sánál egyes helyeken nem vették figyelés­be a munkahelyek munka­­viszonyai megjavításának lehetősé­geit, az üzembe helyezett új be­rendezéseket, valamint a munká­sok szakképesítési színvonalának emelkedését; hasonlóképpen nem vették figyelembe azt a tényt, hogy a normák megállapításánál­­ álalá­­ban statisztikai és felbecslési mód­szereket használtak, nem pedig technikai-tudományos m­ódszereket. Az egységes tudományos hlv hiány, a normák megállapításánál volt az oka, hogy az alkalmazó­­ különböző normák között indoko­latlanul nagy aránytalanságok lé­tezzenek, ami csökkentette a min­kások lendü­letét Hasonlóképpen hozzájárult ehhez az a tény is ,hogy a termelési ágak többségében hiányzott az arra irá­nyuló alapos törekvés, hogy a munkásosztály soraiból­­ származó, jól felkészült normakiszámító ká­dert létesítsenek, egyes helyeken még ellenséges elemek is befura­kodtak a normakiszám­ítók közé. 6. Hiányzott a munkatermelé­kenység növekedése nemzetgazda­sági jelentőségének átérzése, ami abban nyilatkozott meg, hogy a technikai-szervezési intézkedésekre nem vezettek be tervet, ennek kö­vetkeztében egyes szektorokban a munka termelékenységének növe­kedése nem volt folyamatos, ami nehézségeket támasztott a terv tel­jesítésére és túlszárnyalására irá­nyuló munkában. 7. Az ipar növekvő szakmunkás­­szükségletét a vállalatok általában helyesen oldották meg a szakképe­sítő tanfolyamok segítségével a ki­képzés terén, anélkül, hogy a ké­pesítés nélküli munkásokat kivették volna a termelésből. Egyes vállalatok azonban nem foglalkoztak alaposan azzal, hogy szakmunkás-kádert teremtsenek, és hibásan arra törekedtek, hogy más vállalatokból alkalmazzanak szak­munkásokat, áthágták a törvényes bértáblázatok előírásait, az illető munkások szakképesítési színvona­lával arányban nem álló nagyobb fizetéseket ajánlottak fel, ami a munkaerő hullámzásának egészség­telen jelenségét váltotta ki és a­­mi, h­a nem szüntetnek meg a vál­lalatok munkájának szétzilálásához vezet. 11. Előírunk ma az a feladat áh, hogy teljesítsük és túlszárnyaljuk 1950. évi állami tervünk előirány­zatait és így megteremtsük az öt­éves terv megvalósításának előfel­­tételeit. E feladatok sikeres elvégzése és az észlelt hibák kiküszöbölése ér­dekében a Román Munkáspárt Köz­ponti Vezetősége és a miniszterta­nács elhatározzák: 1. Minden minsztérium, intéz­mény és gazdasági szervezet intéz­kedik, hogy 1950. július 1-i­g a ve­zetésük alatt álló vállalatok és egységek lássanak hozzá a váz­latra vagy egységre kiszabott terv, továbbá a munkaköröket meghatá­rozó vázlat és szervezeti szabály­zat alapján feladataiknak megfele­lően beosszák teljes személyzetü­ket és egyidejűleg kiküszöböljék azokat a visszaéléseket, tévedése­ket és fogyatékosságokat, amelye­ket a besoroláskor követtek el. 2. Az állami tervbizottság és a pénzügym knisztérium az országos szakszervezeti tanáccsal együttmű­ködve, 1950. március 15-ig egysé­ges prémium-rendszert dolgoz ki és terjeszt elő, amelynek alapján a prémiumokat mindegyik alkalma­zottnak a termelési terv mennyi­ségi és minőségi túlteljesítéséhez az önköltségi ár csökkentésével elért megtakarításokhoz való hoz­zájárulásuk szerint ítéljék oda, fi­gyelembe véve a különböző ter­­mel­ési szektoroknak a nemzetgaz­daság keretében betöltött politi­kai-gazdasági jelentőségét. Prémiumok csak azzal a feltétel­lel adhatók, ha a gazdasági egysé­gek teljes egészében teljesítették a terv mennyiségi és minőségi feladatait. A prémiumokat a terv szerinti béralapban erre a célra előirány­zott összegből adj­ák 3. Tekintettel a túlórák alkalma­zásának kedvezőtévi következmé­nyeire az összes minisztériumok, intézmények és gazdasági szerve­zetek kötelesek intézkedéseket tenni a túlórák alkalmazásának csökkentésére s csak azokat a munkákat figyelembe venni, ame­lyeknél a késedelem nehézségeket okozna a többi termelési ágakban. Ebből a célból a túlórák arány­­számát kizárólag csak miniszterta­nácsi határozat alapján évnegye­denként állapítják meg az illető minisztérium kérésére. A vállalatoknál túlórákat csupán a szakszervezeti szervek hozzájá­rulásával lehet teljesíteni, ame­lyeknek kötelessége őrködni hogy a dolgozók szántára kedvezőbb kö­rülményeket teremtsenek politikai, kulturális és szakmai színvonaluk növelésére­­. A mesterek és technikusok szerepe különlegesen fontos a ter­melési folyamatban. Ezért egy mi­­niiszterközi bizottság az Országos Szakszervezeti Tanáccssal együtt­működve, intézkedéseket javasol a minisztertanácsnak — a jutalom­rendszer és a besorolási tarifák keretében — a mesterek és tech­nikusok képességeiknek és munka­­megszervezési teljesítményüknek megfelelő, helyes javadalmazásá­ra. 5. A fizetések helyes arányának helyreállítására a különböző ter­­melési ágak között, ez illető ipar­ág politikai-gazdasági jelentőségé­hez viszonyítva a­­nemzetgazdaság keretében, az állami tervbizottság és a pénzügyminisztérium, az Or­szágos Szakszervezeti Tanáccsal, együttműködésben rendszabályo­­kat javasol egyes meglévő visszás­ságok megszüntetésére. Ezeknek a rendszabályoknál­ a negyedéves tervekben kell kifejezésre jutniok, 1950 második évnegyedétől kez­dődően. 6. Az igazgatói alapnak az a rendeltetése, hogy a vállalat egész munkaközösségét érdekeltté tegye a jövedelmezőség növelésében. A minisztériumok, a gazdasági szer­vezetek, az Országos Szakszerve­zeti Tanáccsal karöltve intézkedé­seket hoznak az igazgatói alap he­lyes felhasználására, első­sorban­, szociális-kulturális célokra, mun­­kásl­akásokra, csecsemő- és nap­közi otthonokra, kulturális és sport célokra, a törvényben megállapí­tott arányokban. Kivételesen az igazgatói alap egy része felhasznál­ható az élüzemek szocialista ver­senyeiben kitű­etőknek a jutalma­­zására. A vállalati igazgató szemé­lyesen felel az igazgatói alap he­lyes és idejében történő felhasz­nálásáért. 7. Az év folyamán a termelés technikai színvonala a vállalatok felszerelése, megszervezési foka és a munkások szakmai színvonala tekintetében hozott intézkedések révén a munkafeltételek megja­vultak s ezáltal sok esetben az akkordmunka normái többé nem felelnek meg a jelenlegi helyzet­nek. Ahhoz hogy a munka mennyisé­ge és minősége szerinti javadalma­­zás szocialista elve elérje célját, a normáknak meg kell felelniük a reális technikai feltételeknek, más­különben elvesztik ösztönző hatá­sukat a munkásokra Ezért a mi­­nisztériumoknak haladétalanul meg kell tenniök az intézkedéseket a vállalatokban érvényben lévő ak­­kordmunka­normák helyességének felülvizsgálására. Ebben a felül­vizsgálásban közreműködnek a vállalat, szakszervezeti szervek és be kell vonni az alkalmazottak tö­megeit is A javasolt új normákat technikai szempontból meg kell indokolni E normáknak a teljesí­tését munkások részéről azoknak a technikai ,szervezési intézkedé­sek­nek az alkalmazása biztosítja, amelyek az illető vállalatokban a munka termelékenységének növe­­léséhez és az e normák alapján dolgozó munkások megfelelő java­dalmazásához kell vezessenek. Az új normákat és fizetési tari­fákat az egyes minisztériumok ja­vaslatára minisztertanácsi határo­zattal hagyják jóvá. A jóváha­gyott normákat a vállalatok ön­­hatalmúlag nem változtathatják meg. A normák felülvizsgálatára vo­natkozó munkálatokat és új nor­mák indítványozását az Állami Tervben meghatározott időpontok­ban kel végrehajtani. A munkanormák helyes, techni­kai-tudományos alapon történő meghatározásának biztosítására, a minisztériumok és gazdasági szer­vezetek intézkedéseket tesznek hogy 1996. év folyamára norma­­kiszámító tanfolyamokat szervezze­nek s így az év végéig minden váltost­ a tudományos normaki­­számító módszerek alapján kikép­­zett normakiszámítókkal rendelkez­­­ék. A normakiszámító tanfolyamokra a szakmailag nagy felkészültségű és politikailag fejlett színvonalú legjobb munkások soraiból kivá­­­asztottakat kell küldeni. 8. Az 1950. évi Állami Tervben a munka termelékenységének fo­kozására előírt feladatok telj­esíté­­­sének biztosítására, a minisztériu­moknak és gazdasági szervezetek­nek alkalmazzatok kell a vállalatok­nál­a megfelelő technikai-szerve­zési intézkedés­eket. Ezeket az intézkedéseket a vállla­­­latok vezetőségeinek, szoros együtt­működésben az­t k­e­l­ő szakszói ve­zetőkkel, kell foganatosítaniok és főleg a következőket kell tartal­mazniok: a) A munka műszakonként­ he­lyes tervszerűsítése a munkálatok idejében való előkészítése a fel-­ szerelés és a szerszámok méretek és osztályozás szerinti észszerű elosztása és a munkásoknak az il­let© üzemosztály mesterei részéről törté­n kiképzése révén, a munkai megszakítások leküzdése érdeké­ben. b) Belső szervezeti szabályzatok a munkafegyelem megszervezésén© és megerősítésére a vállalatokban, a munkavédelem technikájának megjavítása egészségügyi jellegű intézkedések c) A nyersanyag-, fűtőanyag-, energiafogyasztás és munkaerő technikai-gazdasági kulcsszámai­nak, valamint a meglevő felszere-­­lés, a gépek és készülékek kihasz­nálása technikai-gazdasági kulcs­számainak bevezetése. Meg kell tenni az intézkedéseket a gépess­­­tés kiterjesztésére a különböző termelési folyamatoknál, különö­sen a nehéz munkánál. Ki kell terjeszteni a több gépen való munkát és a munkanap pontos kihasználását. d) Jutalmazással ösztönözni és támogatni kell a munkások és technikusok alkotó kezdeményezé­seit, az uj gyártási eljárások, újí­tások, találmányok és észszerűsí­­tések megtalálása és alkalmazása érdekében. E kérdés szabályozása céljából az Állami Tivbttság az Országai 3*okcy'*rvoz,'h Ta­náccsal karöltve. 1950 március 15-ig javaslatokat fog előterjesz­teni. Meg kell tenni az intézk­edé­­seket a magas termelékenységű munkamódszerek általán­osításra, a vállalatok közötti tapasztalat­csere révén. e) Szigorú takarékossági rend­szer bevezetése, az anyagpazar­­lás és fölösleges költségek k kikü­­szöbölése által, a selejt csökken-­ tése által - amelyet szigorúan nyilván fognak tartani — és a hulladékok minél teljesebb fel­használása által f) A munkatermelékenység he­lyes kiszámítási és ellenőrzési módszereinek bevezetése és alkal­mazása a vállalatokban figye­­lembe véve az összes termelési ágak sajátosságait. 9. Állandóan fejlődő iparunk növekvő szakmunkás-szükséglete a káderek minél helyesebb fel­­használását teszi szükségessé a tervfeladatok telje­sítése érdeké­ben. Az ötéves terv r­elarra annak tel­jesíté­séhez szükséges kádereket jórészt azáltal biarcosítjuk, hogy a szakmai iskolák végzett növen­dékeit azokba a szektorokba irá­nyítjuk, amelynek megfelelő képe­sítést nyertek, a termelés szük­ségleteinek megfelelően. Hogy elegendő számban készít­­hessük elő a szakmunkáskádere­ket, a minisztériumok megteszik az intézkedéseket a vállalatok kü­lönböző fokú képesítő tanfolya­mainak megjavítására, megfelelő oktatókádelekest, tankön­yveket, felszerelést bocsájtanak rendelke­zésükre, megjavítják a tantervét úgy, hogy az a magas szakkép­zettséget biztosíthassa. Azok a magas technikai kép­zettséggel és tapasztalattal kin­­dencező munkások, csoportveze­tők, termelésben levő mesterek é*

Next