Előre, 1954. december (8. évfolyam, 2216-2242. szám)

1954-12-01 / 2216. szám

1954., december 1., szerda. ELŐRE . Az európai népek békéjének és biztonságának érdekében V. M. Molotov beszéde a moszkvai értekezleten Elv tárja ki A Szovjetunió kormánya, egyetértésben a Lengyel Népköztársaság és a Csehszlovák Köztársaság kormányával, meghívta az eu­rópai államokat és az USA kormányát, hogy vegyenek részt egy összeurópai értekezleten az európai kollektív biztonsági rendszer megteremtésének­­kérdésében. Ezt a javasla­tot a­z a tény váltotta ki, hogy a jelenleg Európában kialakult helyzet — méltán — nyugtalanságot kelt az összes békeszerető népek körében. Az európai események­­kibontakozása ve­szélyes úton halad a béke ügyére nézve, minthogy egyes nyugati államok, mindenek­előtt az Amerikai­ Egyesült Államok, vala­mint Anglia és Franciaország pontosan meg­határozott irányvonalat követ, mégpedig N­yugat-Németország remilitarizálását és bevonását más európai államokkal szemben álló katonai csoportosulásaikba. Ez a lényege a Londonban előkészített és október 23-án Párizsban aláírt egyezmények­nek, amelyeket most terjesztenek elő ratifi­kálásra, hogy azután rátérhessenek gyakor­lati megvalósításukra. A három nyugati hatalom az északatlan­ti blokk más országainak támogatásával ezidőszerint nyílt szövetségre lépett a nyu­­gatnémetországi militaristákkal. Nem lehet ugyanis másként minősíteni a londoni és párizsi egyezményeket, melyeknek célja a német militarizmus újjáélesztése és Nyugat- Németország bevonása az északatlanti ag­ressziós tömbbe és ennek kiegészítő szerve­zetébe, a „nyuge­teurópai szövetségbe“. S mindez nagyrészt megismétlése annak a po­litikának, amelyet a nyugateurópai álla­mok a második világháború előtti években folytattak. Annak idején a nyugateurópai hatalmak kormányai nem vo­ltak hajlandók ama, hogy a Szovjetunióval együtt olyan erőfeszítéseket tegyenek,­­amelyek megfékezhették volna a német militaristákat és megakadályozhatták volna a hitleri agressziót — sőt ellenkezőleg, valójában hozzájárultak a német militariz­mus fejlesztéséhez. Elutasították a szovjet kormánynak azt a javaslatát, hogy a béke megőrzésében érdekelt európai országok kö­zös erőfeszítéssel vessenek gátat a milita­rista Németország által előkészített háború ki­robbantása elé. Arra számítottak, hogy Hitlert és agresz­­szív terveit szovjetellenes céljaik szolgá­latába állíthatják. Az volt a szándékuk, hogy a hitleri támadást Kelet felé, a Szov­jetunió ellen irányítsák. E céljuk elérése ér­dekében a mindenáron való egyezkedés út­jára léptek Hitlerrel, a valóságban azonban lépésről-lépésre meghátráltak előtte. Felál­dozták Ausztriát. Ez volt a szégyenletes müncheni vásár előjátéka, s a hitleri meg­szállók Münchent használták fel arra, hogy rabságba döntsék Csehszlovákiát. Ezt követ­te a német militaristák támadása Lengyel­­ország ellen, noha az akkori lengyel kor­mány elő­zőleg úgynevezett „garanciákat“ kapott a nyugateurópai kormányoktól. A második világháborút a német milita­risták robbantották ki. Az egész világ isme­ri azoknak a háborús bűnösöknek a nevét, akiket a háború után Nürnbergijén elítéltek. Nem felejthetjük el azonban, hogy jórészt e nyugateurópai államok akkori kormányai — amelyek a háború kitörése előtt engesztel­hetetlen, ellenséges álláspontot foglaltak el a Szovjetunióval szemben — ők felelősek azért, hogy nem akadályozták meg a hitleri agressziót. Őket különös felelősség terheli ezért, minthogy nem voltak hajlandók a Szovjetunióval együtt cselekedni és az ösz­­szes európai államokkal együtt közös erő­feszítéssel megakadályoz­ni a német mi­nt- tartomást abban, hogy az európai népeket, majd később má­s népeket is be­lesodorjanak a második világháborúba. Cs­upán kilenc év telt el azóta, hogy vé­get ért a második világháború, amely oly mérhetetlen szenvedéseket okozott Európa népeinek. Nem felejthetjük el, hogy a há­ború tíz meg tízmillió embert követelt ál­dozatul, nem felejthetjük el az anyák, öz­vegyek, árvák mélységes fájdalmát. Példát­lanok azok az anyagi károk és egyéb vesz­teségek, amelyeket ez a háború a népeknek okozott. És a háború nyomai még ma is érezhetők. A Szovjetunió, Lengyelország, Franciaország, Anglia, Jugoszlávia, Cseh­szlovákia, Belgium, Hollandia és egész sor más európai állam sok-sok városa és faluja máig sem heverte ki a fasiszta megszállást, még korántsem fejeződött be újjáépítésük. Maga Németország is rendkívül sokat szen­vedett ebben a háborúban. Kötelességünk ma emlékeztetni erre. Ál­landóan emlékeztetnünk kell a második vi­lágháború alig elmúlt éveire, hogy megaka­dályozzuk a szemünk láttára új világháborút előkészítő mai militaristák bűnös terveit. Feltétlenül utalnunk kell arra, hogy a má­sodik világháború folyamán a nyugati hatal­mak és a Szovjetunió, az agresszió áldoza­tául esett más államokkal együtt, hatalmas hitlerellenes koalíciót hoztak létre, amely biztosította a győzelmet az ag­resszor fölött. Vájjon szükséges-e ebnél ir meggyőzőbb érv­vel bizonyítani azt, hogy az összes békesze­rető államoknak, köztük a Szovjetuniónak és Franciaországnak, Angliának és Lengyel­­országnak, Csehszlovákiának és Jugoszláviá­nak és más országoknak is közösek az érde­keik, minthogy a német agresszió elleni harcról és az európai béke megőrzéséről van szó? Szemet hunyhatunk-e afelett, hogy Nyugat-Németország élén jelenleg ugyan­azok az emberek fejtenek ki fokozott tevé­kenységet, akik még kevéssel ezelőtt a kelet- és nyugateurópai békeszerető államok ellen irányuló fasiszta agresszió szervezői és cin­kosai voltak? Mindebből kitűnik, hogy az európai biz­tonság megóvása és a német kérdés helyes megoldása elválaszthatatlanul összefügg egy­mással. Nem lehet valóban megóvni a biz­tonságot Európában, ha a német kérdésben nem jön létre olyan megoldás, amely meg­felel minden békeszerető európai állam ér­dekeinek és magának a német nép békesze­­rető erőinek is. Ez azt jelenti, hogy e kér­dés­ megoldásának állandó halogatása nem mozdíthatja elő az európai béke és bizton­ság megóvását. Az Egyesült­ Államok, Anglia és Francia­­ország kormányainak legutóbbi tervükkel az a céljuk, hogy remilitarizálják Nyugat-Né­­metországot és bevonják a már meglévő és a létesülőfélben levő imperialista katonai cso­portosulásokba. Teljesen nyilvánvaló, hogy m­ilyen veszélyt rejtenek magukban ezek a ter­veik az európai béke számára. E veszély el­kerülésére és hogy valóban előmozdítsuk a német kérdés megoldását, az európai béke és biztonság megőrzését, a Szovjetunió azt javasolja, hogy az illetékesek mondjanak le ezekről a tervekről és kössenek megegyezést a következő alapvető elvek alapján. Elsősorban: semmiesetre sem szabad meg­engedni a német militarizmus feltámasztá­sát, mert ez robbantotta ki az első­ és a má­sodik világháborút. Hozzá kell végre látni, még­pedig kitartással és türelemmel, a né­met kérdés megoldásához, mindenekelőtt a négy nagyhatalom közötti megegyezés alap­ján, minthogy ezek különleges felelősséggel tartoznak ezért s így egyben Európa békéjé­ért és biztonságáért is. Másodsorban: a béke fenntartásában és megerősítésében érdekelt valamennyi euró­pai ország részvételével — államrendjükre és társadalmi rendszerükre való tekintet nél­kül — kollektív biztonsági rendszert kell te­remteni Európában s ennek érdekében a leg­nagyobb figyelemmel kell megvizsgálni mind „az európai kollektív biztonságra vo­natkozó általános európai szerződéssel" kap­csolatban előterjesztett szovjet tervezetet, mind pedig más országok javaslatait, ame­lyeket ezzel a kérdéssel kapcsolatban terjesz­tenének elő. A szovjet kormány e két, egymással szo­ros kapcsolatban levő javaslatában semmi olyan sincs, ami valamely európai vagy Eu­rópán kívüli állam érdekei ellen irányulna. Az e javaslatokra vonatkozó megegyezés nem tekinthető egyszerű vagy könnyű fela­datnak, d­e senki sem állíthatja, hogy nem jöhetne létre megegyezés e javaslatokkal kapcsolatban az európai békére és bizton­ságra törekvő összes államok között.. A Szovjetuniónak e javaslatai gyökeresen eltérnek a párizsi értekezleteken elfogadott egyezményektől. Mindkét javaslat — mind a német militarizmus újjáélesztésének megaka­dályozására, mind az európai kollektív bizton­sági rendszer megteremtésére vonatkozó ja­vaslat — közös célt követ: biztosítani Európa békéjének fenntartását és megszilárdítását. A párizsi szerződések ezzel szem­ben más célok elérésére irányulnak. Ezek a szerződések az európai kollektív biztonság elvéről való lemondásból indulnak ki és Nyugat-Németország remilitarizálásá­­n­ak s egyes nyugati hatalmak katonai cso­portosulásaiba való bevonásának terveit szol­gálják. Ezek a szerződések tehát nem a béke fenntartásának­ és megszilárdításának érde­keit, hanem ezekkel szöges ellentétben álló célokat szolgálnak. A párizsi szerződések szembe akarnak állítani egyes európai álla­mokat más európai államokkal, s a köztük fennálló ellentétek szítására és a fegyverke­zési hajsza folytatására irányulnak — egy új agresszió, egy új háború előkészítése ér­dekében. A szovjet kormány az USA, Ang­lia és Franciaország kormányaihoz intézett október 23-i és november 13-i jegyzékeiben kifejtette, hogy helyteleníti a párizsi egyez­ményeket. A párizsi egyezmények sugalmazói, akik a­­német militarizmus újjáélesztésére tették fel tétjeiket, hiába is igyekeznek, nem rejt­hetik el azt az alapvető tényt, hogy ezek az egyezmények veszélyeztetik az európai béke fenntartásának ügyét és ezért összeférhe­tetlenek az európai államok biztonságának követelményeivel. Vajjon szolgálhatják-e a párizsi egyezmények a német kérdés megol­dásának ügyét, vagy előmozdíthatják-e bár­milyen mértékben e kérdés megoldását? Erre a kérdésre azt kell válaszolnunk: nem­ nem mozdíthatják elő. Az ilyen egyezmények nemcsak hogy nem szolgálhatják ezt a célt, hanem megvalósítá­suk legfőbb akadálya lenne a legsürgősebb kérdés megoldásának útjában. Ez a kérdés: a német állam egységének békés és demo­kratikus alapon való he­lyreállítása Német­ország egységének helyreállítását a jelen pillanatban semmi sem akadályozhatja oly nagy mértékben, mint a Nyugat-Németország remilitarizálására vonatkozó párizsi egyez­mények megvalósítása. Tudvalevő, hogy a párizsi egyezmények értelmében Nyugat-Ném­etországban a közel­jövőben 500—520.000 létszámú fegyveres erőt akarnak létrehozni. A bonni kormánykörök már most nyíltan kijelentik, , hogy az elő­irányzott katonai egységek felállítása után a nyugatnémet hadsereg létszámát többszörö­sére fogják emelni. E kijelentéseknek megvan a meghatározott alapjuk. Nyugat-Ném­etországban a rendőrcsapatok létszáma már most mintegy 200.000, s eze­ken kívül mintegy 250.000 főnyi úgynevezett „szolgálati egységek“ és más katonai jelle­gű szervezetek is léteznek. A párizsi egyez­mények értelmében megalakulóban levő több mint 500.000 főnyi nyugatnémet hadsereggel együtt tehát Nyugat-Németország­ már a kö­zeljövőben csaknem egymillió emberből álló hadsereggel fog rendelkezni. A fentieken kívül Nyugat-Németországban az utóbbi években mindenféle militarista szervezetek létesültek, mint például a ,,kato­nai szövetségek“ és a „hagyományos egye­sületek“. Ezek magukba foglalják az egykori hitleri csapatok különféle alakulatainak tag­jait, akik a háború idején véres bűntetteket és vadállati szörnyűségeket követtek el. Ezek­ a „katonai szövetségek“ és „hagyományos egyesületek“, amelyek ,,a Führer gránátos hadosztályának“, ,,a Führer testőrhadosztá­­lyának“, a ,(Hermann Göring harcikocsi-had­­osztálynak“, a hitleri „SS“-csapatoknak és má­s efféle alakulatoknak , tagjaiból állanak, minden úton-módon támogatják a hitleriz­­mus fasiszta hagyományait­ Az említett mi­narista szervezetek tagjainak száma elérte a kétmilliót. Mindezekből kitűnik, hogy — noha a párizsi szerződések 500.000 főnyi nyu­gatnémet hadsereg létesítéséről szólnak — ez még nem jelenti az egész valóságot. Az említett szerződések megvalósítása esetében Nyugat-Ném­etországban rövid időn­­ belül legalább 1.000.000 emberből álló hadsereget állítanak fel. Ezekhez hozzá kell számítani a hitleri hadsereg egykori tagjaiból álló mili­tarista szervezetek kétmillió tagját, akik most is a hitlerizmus fasiszta hagyományait őrzik. Mihelyt a párizsi egyezmények gya­korlatilag is hatályba lépnek, ezek az ember­­milliók rendelkezésére állanak majd a német militaristáknak, hogy ismét á­gyútölteléknek használják fel őket egy új agresszió céljaira, a revans céljára és idegen területek meghó­dításának céljaira. A párizsi egyezmények a valóságban fel­jogosítják a nyugatnémet militaristákat ar­ra, hogy­­felélesszék a német nagyvezérkart. Ennek a ténynek a következményei nem fog­nak sokáig váratni magukra. Ugyanakkor lehetőséget adnak ezek az egyezmények a nyugatnémet militaristáknak arra, hogy minden korlátozás nélkül fej­lesszék hadiiparukat. A nyugatnémet mono­polisták — Krupp, Abs, Zangen, Dindesl­­bach és mások­­—, akik a második világhá­ború küszöbén a német gazdaság militari­­zálásának legfőbb megszervezői voltak, már most vezető szerepet töltenek be Nyugat- Németor­szág remilitarizálásában. A remili­­tarizálás méreteit a következő adatok is mutatják: Hitler 6 év alatt, 1933-tól 1939- ig, 90 milliárd márkát költött a háború elő­készítésére, a bonni kormánykörök pedig most azt tervezik, hogy csupán a következő 3 év alatt több mint 100 milliárd márkát fordítanak katonai célokra. Az Amerikai Egyesült Államok már most több milliárd dollár értékű fegyverzetet kezd szállítani Nyugat-Németországnak. A nyugat-német militaristák —­ éppúgy, mint a második világháború előtt — széleskörű, anyagi tá­mogatásban részesülnek, anyagi támogatóik pedig, a legnagyobb amerikai monopóliumok már most jelentős­­nyereségeket érnek el a Nyugat-Németország remit­itarizálásával kap­csolatos business nyomán. Nem véletlen, hogy az utóbbi időben éppen azok az amerikai monopóliumok fejtenek ki mind nagyobb nyomást az Amerikai Egyesült Államok po­litikájára, amelyek közvetlen kapcsolatban állnak a legagresszívabb nyugatnémet kö­rökkel és amelyek fegyvert gyártanak az alakulófélben levő nyugatnémet hadsereg­­nek. Az új­rafelfe­gyverzés politikája növeli a militarista és revansra törekvő erők be­folyását­ Nyugat-Németországban. Ezek az erők mindinkább fokozzák támadásuket a lakosság demokratikus jogai ellen. A nyu­­g­atnémetorszá­gi helyzet elsősorban a mun­kásosztály jogait és a munkások életszín­­vonalát veszélyezteti. Még jobban növelik ezt a­ veszélyt a párizsi egyezmények. Ezekben az egyezményekben egyetlen szó sincs a nyugatnémet lakosság legelemibb demokra­tikus szabadságjogainak védelméről, de köz­vetlenül előírják az úgynevezett „kivételes állapot“ kihirdetésére vonatkozó törvények alkalmazását arre az esetre, ha fa­-ötödik a Wehrmacht helyreállítása elleni népmozga­lom, vagy ha a munkásosztály fokozza har­cát jogaiért és életkörülményeinek megjaví­tásáért. Ez év októberében tartották meg Nyugat- Németországban a szakszervezetek III. kon­gresszusát. A szakszervezetek hat millió ta­got számlálnak és a nyugatnémet munkás­­osztály legfontosabb tömegszervezetei. A szakszervezetek kongresszusa keményen ál­lást foglalt Nyugat-Németország újrafel­­fegyverzésének terve ellen. A konoké­szis megállapította, hogy e ter­vek megvalósztása „komolyan veszélyezteti mind a nemzetközi feszültség enyhülését, mind Némtorszz­g egyesítésének lehetőségét.“ A kongresszus határozata hangsúlyozta, hogy Nyugat-Né­­metország „újrafelfegyverzése bürokratikus militarista állam megteremtésének veszélyét rejti magában, ez pedig azt jelenítené, hogy megsemmisülne mindaz az erőfeszítés, ame­lyet a munkásmozgalom tett a politikai, tár­sadalmi és gazdasági demokrácia megterem­téséért.“ A nyugatnémet szakszervezeteik említett határozata azt bizonyítja, hogy Nyugat-Né­­metorszá­g felfegyverzése a munkásosztály, a német nép többségének akarata ellenére megy végbe, hogy a nyugatnémet dolgozók kemé­nyen szembeszegülnek a remilitarizálással. Nyugat-Németország kormányzói azonban nem akarják fgyetembe ven­nii ezt a körül­ményt. Nem veszik figyelembe a nép akara­tát s a nyomás minden eszközét felhasznál­ják arra, hogy új háborút készítsenek elő és egész Nyugat-Németországot a milita­ristáik s a revansra vágyók szolgálatába állítsák. Nyugat-Németország a szemünk előtt alakul át agresszív militarsta állammá s máris azzal fenyeget, hogy ismét az európai háborús veszély legfőbb tűzfészkévé válik. A bonni állam élén álló vezetők nem is tit­kolják, hogy agresszív terveket szőnek más európai népek ellen. Maga Adenauer, Nyugat-Németország mi­niszterelnöke — Nyugat-Németország mili­­ta­rizálását sürgetve *— 1952 márciusában így fogalmazta meg háborító terveit: ,,NyUgat*Né­­metország felfegyverzése kell hogy előkészít­se az új rend megteremtését Kelet-Európá­­ban“. Régen Hitler beszélt „az új keleteurópai rend“ megteremtéséről; a hrilerizmus buká­sa után Adenauer kezdett erről beszélni. Egyes bonni miniszterek — Seeböhm, Kai­ser, Hallstein — és egyes hitlerista táborno­kok — von Falkenhausen és Kesse­lr­ing — s mások nyilatkozatai azt bizonyítják, hogy a revansra vágyók és az idegen területek meghódításának hívei nem rejtik többé véka alá agresszív céljaikat és terveiket. Amikor Franciaország és Anglia, valamint az északatlanti blokkhoz tartozó má­s álla­mok hivatalos személyiségei el akarják rej­teni a népek elől ezeket a tényeket, amelyek az európai béke megóvását fenyegető ve­szélyt jelzik, vagy ha ezek a személyiségek igyekeznek álcázni e tények agresszív jel­legét, fokozott felelősséget vállalnak ma­gukra a párizsi egyezmények következmé­nyeiért. Minél hamarabb lepleződ­ik le ez a népcsalás, annál jobb lesz a béke és az eu­rópai népek biztonságának ügye szempont­jából. Anglia, Franciaország és az Amerikai Egyesült Államok vezetőkörei megtévesztik a közvéleményt, amikor a párizsi egyezmé­nyekbe foglalt „garanciákról“ beszélnek, amelyek — szerintük — meggátolják az újra­­f­el­fegyverzett Nyugat-Németország agresz­­sziós cselekedeteinek lehetőségét. Nem vélet­len az, hogy senki sem veszi komolyan eze­ket a hírhedt „garanciákat“. Jól tudjuk mindannyian, hogy a Versailles- szerződés még nagyobb mértékben korlátozta Német­ország katonai erejének feltámasztását. A Versailles- szerződés értelmében a német hadsereg egész állománya nem haladhatta volna meg a százezer főt. Egész sor fegy­­vertípus használatát, például a repülőgépe­­két, a tanítókét és a nehéztüzérségét, tel­je­­sen megtiltották a német hadseregnek. Erő­­sen korlátozták a német hadiipar termelé­­sét. Ezenkívül Németország formális köte­lezettséget vállalt, hogy nem követ el ag­ressziót más európai ország ellen. Ilyen formális garanciát nyújtott Anglia és Fran­ciaország például Lengyelország és Cseh­szlovákia esetében is. Sőt Anglia és Brani­­caország a második világháború küszöbén kölcsönös megnemtámadási­­nyilatkozatot ír­tak alá a hitlerista Németországgal. Milyen következményekkel járt mindez? Az eredményeket valamennyien jól ismerjük. A német militaristák, elsősorban az ame­rikai­­monopóliumok segítségével helyreállí­tották katonai hatalmukat és mintegy két év­tizeddel az első világháború befejezése után a világtörténelemben példátlanul álló véres és pusztító háborúba sodorták előbb Euró­pát, majd az egész világot. A jelenlegi körülmények között Nyugat- Németország remilitarizálása veszélyesebb jelleget ölt, mint valaha. Elég megemlíte­nünk, hogy a nyugatnémet hadsereg rendel­kezésére bocsátják az összes fegyvertípuso­­kat, s ebben egészen odáig mennek, hogy az atomfegyver használatát is lehetővé teszik számára. Ilyen helyzetben nem sok kell ah­hoz, hogy atomháborút robbantsanak ki azok­nak a militarista hóhéroknak a közreműkö­désével, akik kijárták a hitlerista háborús bűnök minden iskoláját, akik a haláltá­­borokban és a gázkamrákban, M­aida­­nekben, Auschwitzban és más lágerekben a teljesen ártatlan, békés emberek millióit pusztították el. Elfelejthetjük-e vájjon, hogy ezeknek az emberi szörnyetegeknek a tettei nyomán patakokban ömlött az emberi vér; hogy e szörnyetegek egész nemzeteket és né­peket akartak kiirtani? Mivel most nemcsak remilitarizálják Nyu­­gat-Németországot, hanem ugyanakkor be is vonják más európai államok ellen irányuló katonai csoportosulásokba, nem szabad le­becsülnünk e helyzet várható negatív követ­kezményeit. Ez azt jelenti ,hogy a német mi­litaristák és egyes nyugati államok agresszív körei­­nyílt alkuba kezdtek az egész világ szeme láttára — az újabb katonai kalandok előkészítése végett. A német militaristák és revansravágyók rendelkezésére becsalják Nyugat-Németország erőforrásait, támogatást kapnak ezektől a­­nyugati államoktól, első­sorban az Amerikai Egyesült Államok a­g­resszív köreitől. Nem alaptalanul képzelik tehát a nyugatnémet revansisták, hogy Nyugat-Európában rövidesen katonai iö­­lényre tesznek szert s ennek segítségével is­mét lábbal tiporják a kezüket megkötő egyezményeket. A­ szovjet kormány má­r má­r felhívta a figyel­met arra, hogy a párizsi egyezmények össze­férhetetlenek az 1944-ben m­agakötött francia szovjet szövetségi és kölcsönös segélynyúj­tási egyezménnye­, valamint a háború utáni együttműködésre és kölcsönös segélynyújtás­ra vonatkozó 1942. évi angol szovjet szerző­déssel. Ezek az egyezmények, éppúgy mint a potsdami szerződés — amelyet az Ameri­kai Egyesült Államok kormánya is aláírt — előírják Franciaország, Anglia, az USA és a Szovjetunió számára, hogy közös intézke­désekkel akadályozzanak meg bármilyen német agressziót és a német militarizmus feléledését. A párizsi egyezményeket azonban nemcsak hogy a Szovjetunió részvétele nél­kül kötötték meg, hanem élük nyíltan a Szovjetunió ellen és még­­más európai béke- szerető államok ellen irányul. Az ilyen akciók okvetlenül aláássák a nemzetközi bizalmat és lejáratják a szerződéseket és egyezmé­nyeket lábbal tipró kormányok politikai hitelét. Az USA, Anglia és Franciaország kor­mán­ykörei azt hangoztatják, hogy a nyugat­német militarizmus helyreállításában „Nyu­­gat-Európa védelmének érdekei“ vezetik őket. A szovjet kormány nem egyszer kimutatta, hogy mennyire alaptalanok és hamisak ezek az érvek s mennyire ellentmondanak a való­ságnak. Világosan bizonyítja ezt az a tény is, hogy a párizsi egyezményeket aláíró országok kö­zül egyetlen egyet sem fenyeget semmiféle agresszió veszélye, semmiféle támadás ve­szélye. Egyetlen állam sem jelentette ki és nincs is oka kijelenteni, hogy ilyen veszély fenyegetné. Jelen esetben tehát csupán azért beszélnek „védelmi érdekekről“, hogy vala­miképpen igazolják a világ előtt ezeket az akciókat. Márpedig, ha a párizsi egyezmények — akárcsak az északatla­rtti blokk többi katonai terve — nem igazolhatók a „védelmi érde­kekre" való hamis utalásokkal, akkor más­részt nem nehéz megérteni azt sem, hogy valójában milyen célt követnek. Nyilván­való, hogy a remilitarizálás alatt lévő Nyu­­gat-Németország bevonása katonai csoporto­sulásokba ugyanazt a célt szolgálja, mint a Szovjetunió és a népi demokratikus orszá­gok határának közelében létesített katonai támaszpontok. S be kell ismerni, nem vélet­len az a tény sem, hogy mindezt a fegyver­kezési hajsza fokozására buzdutó felhívások és újabb és újabb agressziós nyilatkozatok kísérik arról, hogy az erőszakra s a fegyver­kezés további növelésére kell a má­s államok­kal való kapcsolatokat alapozni. Vajjon van-e még egyébre szükség ahhoz, hogy megértsük: a párizsi egyezmények, akárcsak az északatlanti blokk többi tervei nem a bé­ke ügyét szolgálják, hanem egy újabb há­ború előkészítését? A párizsi egyezmények azt bizonyítják, hogy az USA,­­nemkülönben Anglia és Fran­ciaország agressziós köreinek nem érdekük Németország egységének helyreállítása, s ál­talában távol állnak tőlük a­­német nép érde­kei. Nyugat-Németország militarista állam­má való átváltoztatása lehetetlenné teszi en­nek egyesítését a békeszerető Német Demo­kratikus Köztársasággal, lehetetlenné teszi az egységes, békeszerető és demokratikus Né­metország megteremtését, őket csak az ér­dekli, hogyan használhatják fel Nyugat-Né­­metországot a maguk céljaira. Ezért min­dent ar­ra alapoznak, hogy végleg elvetik az egységes, demokratikus és békeszerető Né­metország helyreállításának eszméjét, amely­re a Szovjetunió törekszik. A német milita­­riz­mus helyreállítására is azért van szük­ségük, hogy ezen az alapon kössenek alkut a német militaristákkal és hogy a remilita­­rizált Németország részvételéve­ létesítendő katonai csoportosulás segítségével fokozzák a különféle nyomást a Szovjetunióra és mindazokra az európai országokra, amelyek nem vesznek részt katonai csoportosulásaik­ban. Különben éppen ez az, amit ők „erőhely­­zeten alapuló politikának“ neveznek. Pedig már régóta meg kellene érteniök: semilyen fe­nyegetés nem félemlítheti meg a Szovjetunió és a demokratikus országok népeit, amelyek megteremtik a dolgozó parasztokkal a szövet­séges munkásosztály hatalmát és sikeresen haladnak előre a szocializmus építésében. Az ilyert­ szerv, kísérletek már a múltban is ku­darcot váltottak. Méginkább reménytelenek ezek az agressziós tervek ma, amikor a nagy Szovjetunió és a népi demokratikus orszá­gok helyzete szilárdabb mint valaha és egy­másután aratják a sikereket a szocializmus építésében. Nincs a világon olyan erő, amely visszaforgathatná a történelem kerekét. A Szovjetunió visszautasít minden tervet, amely a német militarizmus helyreállít­ására irányul és minden olyan próbálkozást, amely­nek célja, hogy Németország egyik vagy má­sik részét valamely katonai csoportosulás érdekében használják fel. A Szovjetunió azt óhajtja, hogy Franciaország, Anglia és az USA, a Szovjet Unióval együtt lássanak hoz­zá a német kérdés megoldásához. Ennek ér­dekében meglehetősen nagy t­éhesség­­et kell leküzdeni, legelsősorban pedig négyha­talmi egyezményt kell létrehozni Ném­­or­­szág békés és demokratikus alapon való egyesítésének ügyében. Ez viszont megköv­­e­­zeli, h­ogy megegyezés jöjjön létre az ős­z-né­­metországi szabad választások kérdésáben, amelynek alapján megválasszák az összné­­metországi parlamentet és megalakítsák az ös­sznémetországi demokratikus kormányt. Vájjon lehetséges-e, hogy a német kérdés­ben létrejöjjön olyan megegyezés a négy ha­talom között, amely megfeleljen az európai biztonság érdekeinek és ugyanakkor a német nép nemzeti érdekeinek is? A szovjet kor­mány úgy véli, hogy egy ilyen megegyezés lehetséges. Egy ilyen megegyezés teljeses lehetséges, ha a Németország egyik va­gy másik részének remilitarizálására irányuló tervek helyett mind a négy hatalom azt a célt tűzi maga elé, hogy megállapodásra jusson egy békeszerető és dehi­kra­ikus Né­metország egységének helyreállítása te­t­n­te­tében. A szovjet kormány éppen ezért október 23-án ismét javasolta egy négyhatalmi érte­kezlet össz­ehívását Németország egyes rész­­re és az erre szolgáló össortvomotok­ zogi sz­a­­bad választások megtartására, valamint az európai kollektív biztonság er­e óvására, minthogy e­­két feladat eozrosan öss­efürg egymással. Jóllehet, azóta több mint egy hó­nap telt el, a javaslatra még nem érkezett válasz. Másrészt mindent el­ér­tnek, hogy minél sürgősebben hozzálássatok Nyugat- Németország rem­ilit­arizá­lásához, nyilván azért, hogy megakadályozzék a négyhatalmi egyezmény létrejöttét Németország eigyesíté­­sének kérdésében. Azt állítják, hogy a berlini­ értekezlet ta­pasztalatai bebizonyították volna, hogy Né­metország egyez­­ésének kérdéíében nem le­het négyhatalmi egyezményre számí­tni. Mi nem érthetünk egyet ezzel az állítással. Ezzel kapcsolatban meg tell említetii, hogy akkoriban a megegyezésnek útját állta az USA, Anglia és Franciaország terve az ..európai védelmi közösség é­rt meglefe ütésére. Ezt a tervet, amelynek a ném­rét militarizmus újjáélbesz­tése volt a legfőbb célja, a Szovjet­­unió természetesen elutasította.. Amióta az­on­ban — a közvélemény nyomására — meg­hiúsult az „európai védelmi közösség“ ter­ve, előnyösebb helyzet alakult ki arra nézve, hogy megegyezzünk Németország egyesítésé­nek kérdésében. Igazán kedvező be­felételek­ről azonban majd csak akkor lehet beszélni, ha lemondanak a német min­ta,rizikós újjá­élesztéséről. Akkor valójában létrejöhetnek a szükséges ekbetételei annak, hogy konkrétan megvizsgáljuk az össznémetországi szabad választások megtartásának feltételeit és mindazokat a javaslatokat, amely­­ket a négy hatalom ebben a kérdésben már tett, vagy ezután fog termni. A Szovjetunió arra törekszik, hogy Német­­ország kérdésében, elsősorban a ném­et állam egységének helyreállítása kérdésében meg­egyezzék Franciaországgal, Angliával és az USA-val. Ilyen egyezmény létrejöhet, ha mind a négy hatalom Kelet- és Nyugat-Né­­metország közeledésének érdekében cselek­szik és ha azon hisz, hogy az egyesített Né­metország igazán békeszerető és demokrati­kus országgá váljék. Az USA-nak, Angliának és Franciaország­nak már az európai háború befejezését köve­tő első években sikerült a német államot kettészakítani nyugati és keleti kézre. Ma már mindenki látja, hogy milyen célt követ­tek a nyugati hatalmak, amikor olyan­­maka­­csul kitartottak Németország kettészakításá­­nak politikája mellett. Ezzel a politikával elérték azt, hogy Nyugat-Németországban a hatalom a német militaristák kezébe került s a nyugati hatalmak agresszív körei katonai szövetségre lépnek velük a békeszerető eu­rópai államok ellen. Jelenleg az USA, Ang­lia és Franciaország hozzáláttak Nyugat-Né­metország remilitarizálásához, ahhoz, hogy bevonják katonai csoportosulásaikba és szem­beállítsák Kelet-Németorszá­g­gal, a nyugat­­európai országokat pedig más európai álla­mokkal. Ez az út nemcsak a németek közti testvér­háborúhoz, háttért egy új világhábo­rú kirobbantásához fog vezetni. Jelenleg élénk előkészületek folynak a pá­rizsi egyezmények ratifikálására. A nyugati hatalmak agresszív körei mindent elkövet­nek, hogy mielőbb hozzáláthassanak az em­lített egyezmények megvalósításához, vagyis Nyugat-Németország nyílt remilitarizálásá­­hoz és katonai csoportosulásokba való bevo­­násához. Ez azt jelenti, hogy a párizsi szerződések ratifikálása és alkalmazása komoly bonyo­dalmakat fog­­előidézni az egész nemzetközi helyzetben. Attól a pillanattól kezdve, amelyben a re­­militarizált Nyugat-Németország belép az északatlanti katonai blokkba, valamint a megalakulóban levő nyugateurópai katonai szövetségbe, nagymértékben fokozódik az Amerikai Egyesült Államok, Anglia és Fran­ciaország által létesített katonai csoportosu­lások agresszív jellege. Minthogy az agresszív katonai csoportosu­lásokhoz tartozó országok növelni fogják hadseregeiket, légi­erőiket és más harci esz­közeiket, és főleg minthogy ezek a katonai csoportosulások szövetségesükké teszik a Nyugat-Németországban újjáéledő militariz­­must, más európai államok kénytelenek lesz­nek hathatós intézkedéseket tenni önvédel­mükre, egy támadás megelőzésére. A nyugati hatalmak politikája nyomán lét­rejött fenti helyzet feltétlenül a fegyverkezé­si hajsza további fokozását, az európai álla­mok hadseregeinek és katonai költségvetései­nek növelését vonja maga után. Ez jelentősen fokozni fogja az adóterheket és az összes európai népek többi nehézségét. Mindez azt bizonyítja, hogy az európai bé­­ke érdekeit csak akkor lehet biztosítani, ha megszűnik az a politika, amely egyes euró­pai államok más államokkal szembenálló ka­tonai csoportosulásait akarja létrehozni. Az ilyen katonai csoportosulások helyett, amelyek csak új háborúval végződhetnek, az európai államoknak közös erőfeszítéssel i­ meg kell szervezniük az európai kollektív bizt­tt­­ságot. Az európai kolleektív biztonsági rend­szer létrehozása — ez az az Út, am­ely­ Euró­­pa békéjének fenntartására és megszilárdítá­sára vezet. A Szovjetunió már ez év elején, a nagy nagyhatalom berlini értékérzetén azt javas­o­­ta, hogy vitassák meg „az európai kolliktív biztonságra vonatkozó általános európai zer­­ződés“ alapelveinek általa előterjesztett ter­vezetét. Noha Franciaország, Anglia és az USA nem támogatták ezt a tervezetet, e­gy hathatós európai kollektív biztonsági rend­szer megterem­tésé elek kér­désa azóta is az ö­szes európai népek figyelmének középpont­jában áll. Az egyezménytervezet előirányozza, hogy az egyezményben — társadalmi rendszerükre való tekintet­ nélkül — részt vehetnek mind­azok az európai államok, amelet elismerik az egyezmény célkitűzéseit és vállalják az ezekből folyó kötelezettségeket Előirányozza a tervezet azt is, hogy Németország egyesíté­séig a Német Demokratikus Köztár­aság és a Német Szövetségi Köztársaság egyenjog­ú félként vehet részt az egyezményben,a Ném­t­­ország egyesítése után pedig részvevőj­e lehet az egyezménynek az egységes német állam Az egyezménytervezet a továbbiakban elő­irányozza, hogy az egyezményben részvevő államok nem támadják meg egymást, nem fenyegetik egymást erőszak alkalmaz­á­val és az ENSZ alapokmánya értelmében béké­sen oldják meg a közöttük felmerülő viszá­lyokat. A szerződésben részvevő egy va­n több állam ellen irányuló fegyveres támad­ó erején, az egyezmény minden részvevője kö­teles a nemzetközi béke és az európai bizton­ság helyreállítása és fennt­rtása érdekében minden rendelkezésére álló esz ezzel, a fegy­veres erő alkalmazását is beletetve, se­gítsé­get nyújtani a megtámadott országnak vagy országoknak. Az egyezményben részvevő ál­lamok kötelezik magukat, hogy nem vesznek részt semmiféle olyan koalíciban vagy s­ö­­vetségben és nem kötnek semmiféle ol­an egyezményt, amelynek célkitűzése ellentmon­dana az európai kollektív biztonságra vonat­kozó egyezmény céljainak. A szovjet kormány nézete szerint ez a ter­­vezet, vagy az összeurópai szerző­dés al­­er­veihez hasonló más tervezet alapul szolgál­hat egy olyan kollektív biztonsági ren­dsz­r megteremtéséhez, amely ténylegesen szava­tolja az európai népek békéjét és­­ tetonságát. A szovjet kormány az etibitiszi egyezmény­­tervezet előterj­sztésekor kijelentette, hogy hajlandó megvizsgálni azokat az esetleges távnál utakat i­s, amelyek előmozdíthatják az összes érdekelt államok közötti megegyezés létrehozását. Hangsúlyoznunk kell azon­.bajt, hogy Szovjetunió ismételt javaslatai ellené­re —, amelyeket az USA, Anglia és Francia­­ország kormányainak tett — és amelyekben felkérte őket, hogy vizsgálják meg ezeket a béke ügye szempontjából oly fontos kérdései­ket — az emeített kormányok kivonják ma­gukat ez alól. A szovjet kormány tervezete el­­ért felhozott ellenvetések eleinte, mint tudjuk, elsősorban az USA-nak az európai kollektív Biztonság rendszerében való részvételére vonatkoztak, másodsorban pedig a Szovjetunió állásfogla­lására az északatlanti szövetséggel szemben. Amikor azonban a szovjet kormány — még ez év márciusában — állást foglalt az USA- nak az összeurópai szerződésben való részvé­tele mellett , kijelentette, hogy hajlandó az érdekelt kormányokkal együtt megvizsgálni a Szovjetunió részvételének kérdését az északatlartti szerződésben, a három nyugati nagyhatalom kormányai újabb kifogásokat kerestek, hogy visszautasíthassák az európai kollektív biztonsági rendszer kérdésének kö­zös megvizsgálását. Kilenc hónappal ezelőtt a Szovjetunió a berlini értekezleten előterjesztette az európai kollektív biztonsági rendszer megteremtésé­re vonatkozó javaslatait. Az USA, Anglia és Franciaország kormányai nem fogadták el ezt a javaslatot. Július 24-én, vagyis négy hónappal ezelőtt a Szovjetunió egy összeurópai értekezlet egy­­behívását javasolta ezzel a kérdéssel kap­csolatban, majd azt indítványozta, hogy elő­zetesen egy négyhatalmi értekezleten vitas­sák meg ezt a kérdést A három nyugat­ nagyhatalom ezeket a szovjet javaslatokat sem fogadta el. Minthogy az utóbbi időben nyilvánvalóvá vált, hogy intézkedések történnek az európai kollektív biztonság alapelvei ellen irányuló párizsi egyezmények ratifikálására, a szovjet kormány — Lengyelország és Csehszlovákia kormányaival való előzetes megbeszélései után — november 29-re összeurópai értekesü­let összehívását javasolta ebben a kérdésben. Amint tudjuk, az USA, Anglia és Franciaor­szág kormányai ezt a javaslatot sem fogad­ták el. A szovjet kormány tehát három ízben is javasolta ebben az évben az USA, Anglia és Franciaország kormányainak, hogy együtte­sen vitassák meg az európai kollektív bizton­­ság sürgető és rendkívül fontos kérdését, de az említett kormányok egyetlen egy ese­tten sem támogatták ezeket a javaslatokat. Az USA, Anglia és Franciaország kormá­nyai nem merik nyíltan elutasítani az euró­pai kollektív biztonsági rendszer megterem­tésére vonatkozó javaslatot. Ennek az oka valószínűleg abban kereshető, hogy ezek a kormányok­­kénytelenek figyelembe vesnni azt, hogy az európai népek között mind jobba­l növekszik az európai béke és biztonság meg­erősítésére való törekvés. Az említett kor­mányok azonban mindent megtesznek, hogy megakadályozzák az európai kollektív biz­tonsági rendszer megteremtését. Nem hagyhatjuk szó nélkül, hogy ezek az országok nemcsak kivonják magukat az eu­rópai kollektív biztonságot szolgáló össz­európai egyezményre vonatkozó szovjet tervezet megvizsgálása alól, hanem sem­miféle saját javaslatot szerti terjesztenek elő ebben a kérdésben. Egyáltalában nem vé­­letlen ez. Jelenlegi terveik valójában a pá­­rizsi egyezményekben öltenek testet, ame­lyeknek célja korántsem az európai kollek­tív biztonság és béke megóvása, hanem ka­tonai csoportosulások létrehozása és a remi­­litarizált Nyugat-Németország bevonása ezekbe a csoportosulásokba. Ezek a tervek (Folytatás a 4. oldalon.).

Next