Előre, 1967. november (21. évfolyam, 6217-6242. szám)

1967-11-02 / 6218. szám

1967. NOV. 2., CSÜTÖRTÖK AZ RKP KB 1967. október 5.-6.-i PLENÁRISA DOKUMENTUMAINAK MEGVITATÁSA Hatásaikban, méreteikben lenyű­göz® Intézkedések láncolatát tar­talmazzák a Román Kommunista Párt Központi Bizottságának leg­utóbbi plénumán jóváhagyott ter­vezetek. Nincsen olyan­­ területe a gazdaságnak, államigazgatásnak, a mindennapi élet ezernyi vonatkozá­sának, amely számára be­­ nyitná­nak új perspektívát, ne vetnének föl új kérdéseket a fejlődésünk új szakaszának megfelelő szervezeti változások. Közeljövőben alkalmazásra ke­rülő s távolabbi perspektívákkal számoló intézkedések szerves egész­­szé forrnak össze, a holnap megva­lósítandó mögött világos körvona­lakkal vetítődik ki a hosszabb időt igénybevevő cél... Egyetlen kérdéscsoportot ragad­nék ki a számtalan közül, mely a tervezetek tanulmányozása közben mindannyiunkban óhatatlanul föl­merül, kinek-kinek foglalkozása, vagy érdeklődési területe szerint. Mit jelent a falusi területrende­zés a lakosság ellátása szempontjá­ból ? Románia közigazgatási-területi szervezésének megjavításáról s a falu területi rendezéséről szóló ter­vezet összesítő adatainak tükrében két alapvető következtetést kell le­vonnunk. Gyökeres, az élet minden vonatkozását érintő változásokon ment át a falu az elmúlt másfél évtized alatt. A tagadhatatlan tör­ténelmi igazság bizonyítására alig szükséges érvül adatokat ismétel­ni. De ugyanakkor a falu életfor­májának újabb, nagyméretű áta­lakulását teszi szükségessé a szo­cialista fejlődés következő szaka­sza, a város-falu viszonyában lezaj­ló gyökeres változások s végső fo­kon,­­ a falu és város közötti kü­lönbség fokozatos fölszámolásának konkrét feladatai. E két egymástól elválaszthatat­lan tény világosan tükröződik a fa­lusi áruforgalom és szolgáltatási hálózat fejlődését jellemző számok tükrében is. Hiszen minden tartóz­kodás nélkül elfogadhatjuk a té­telt, hogy a mély, sokoldalú társa­dalmi gazdasági változások közvet­lenül — mondhatnánk tapinlható­­an — tükröződnek abban is, hogy mennyit s hogyan vásárol a falu népe. Még csak valamelyest megköze­lítő felsorolását sem merészelném meg mindazoknak a tényezőknek és összefüggéseknek, melyeknek eredményeként az áruforgalom mu­tatószámai alakulnak. Csupán né­hány jellemző számot sorolnék föl, melyek a kereskedelem nyelvén fo­galmazzák meg az Irányelvtervezet által fölvetett nagy kérdéseket. A városi lakosság gyorsütemű fejlődésének eredményeként Romá­nia falusi lakosságának részaránya az 1960-as 67,9 százalékról 61,8 szá­zalékra csökkent. Ugyanakkor 1960-hoz képest a falun eladott árumennyiség 76 százalékkal nőtt, a városon lebonyolított eladás 75 írta TOMPA ISTVÁN, a Kolozs tartományi néptanács VB alelnöke százalékos növekedése mellett. A növekedés üteme tehát gyorsabb volt mint városon, az egy főre eső vásárlások értéke pedig még foko­zottabban növekedett, mint az ab­szolút számokban kifejezett áru­­mennyiségé. Világos, hogy a jelenség okai a falusi lakosság jövedelmeinek ala­kulásában végbement gyökeres vál­tozásokra, a belső piac lényeges kiszélesedésére, a falusi kereskedel­mi hálózat rohamos fejlődésére, a szocializmus teljes győzelmének alapvető következményeire vezet­hetők vissza. A falu lakossága szé­lesebb választékban vásárol mint azelőtt (televíziót, hűtőszekrényt, finom­ bútort és más lakberendezé­si tárgyat beleértve i­s többet vásá­rol otthon a faluban, vagy a köz­ség székhelyén. Azt hiszem számokkal is bizo­nyítható, hogy az elmúlt néhány év folyamán a város-falu közötti áruforgalom régi formái mennyi­ségileg csökkenőben vannak. Azok­ra a termelőkre gondolok, akiket nemrég még ezrével ontottak ma­gukból a nagyvárosok állomásaira érkező hajnali vonatok, s akik mi­után piacon vagy kapualjakban eladták az általvetőben hozott árut, s a városi üzletekből kenyértől ci­pőfűzőig megvásároltak minden szükségeset, a délutáni helyiérde­­kük utaztak haza. A termékek na­gyobb százaléka (a háztájiból szár­mazót is beleértve) a felvásárló-ér­tékesítő hálózaton át jut városi piacra, a szükségletek fokozódó há­nyadát lehet otthon, a falusi bolt­ban beszerezni. S ha az utazgatás szórakoztató is egyeseknek, jobbá­ra azért mégis költséges, „időigé­nyes“ kényszerűség volt. Aki teheti szabadul tőle, már csak egészen gazdasági jellegű meggondolások­ból is. Többet lehet keresni az utazgatásra fordított idő alatt, mint amennyit a közvetlen „kereskedés­ből“ származó esetleges többlet­­bevétel biztosít. A falun forgalomba kerülő áru­­mennyiség gyors növekedésének másik oka kétségkívül a községek­ben élő alkalmazottak számának, készpénz jövedelmének emelkedé­sében keresendő. Amint az Irány­elvtervezet hangsúlyozza, fokozódik a falusi értelmiség száma, s a köz-­­ségek lakóinak egyre nagyobb szá­zaléka dolgozik az iparban és az építőtelepeken. Ez utóbbiak nagy­része „bejáró“ és a jövőben sincs szándéka elhagyni falusi otthonát. Ha ehhez a tényhez hozzátesszük e rendkívül fontos intézkedésnek várható következményeit, hogy a falusi értelmiség állami segítség­gel építhet majd magának lakást a munnkahelyén, s hogy a 30—40 km körzetben lakó munkások, al­kalmazottak, akik városon dolgoz­nak, — a jövőben is falusi lakhe­lyükről járnak majd dolgozni töké­letesített közlekedési eszközök se­gítségével — világosan kibontakoz­nak a falusi áruellátás előtt álló rendkívüli feladatok. Először is, ha a térképen meg­húzogatom Kolozs tartomány ipari központjai közül a negyven kilo­méteres köröket (Kolozsvár, Tor­­da, Aranyosgyéres, Marosújvár, Enyed, Aranyosbánya stb.) arra a következtetésre jutok, hogy ezek területe a tartomány tetemes részét teszi ki. Falvaikban (s nemcsak ezekben) iskolán és más kultúrlé­­tesítményeken kívül olyan civili­zált üzlet- és szolgáltatási hálóza­tot kell biztosítanunk, mely a falu lakosságának szükségleteit (az ér­telmiséget s a városon dolgozók szükségletét is beleértve) a ma fo­kozott igényeinek színvonalán elé­gítheti ki. Ha a városon dolgozó volt-falusi munkásnak, alkalma­zottnak, teljes joggal azt tanácsol­juk, hogy lakjon továbbra is falun, akkor kultúrában és anyagi javak­ban el kell juttatnunk hozzá min­dent (vagy majdnem mindent) amit eddig csak városon vélt megtalál­hatni. S most szembe kell szegeznünk magunkkal a kérdést, milyen mér­tékben felel meg a kereskedelmi és kisipari hálózatunk ezeknek a kö­vetelményeknek. A válasz sajnos nem túlságosan megnyugtató. íme néhány adat Kolozs tarto­mányból. A kereken 450 falatozót, étter­met leszámítva a tartomány falvai­ban létező üzlethálózat összesen 1200 egységet számlál. Ebből 970, tehát 80 százalék úgynevezett „ve­gyes“ üzlet. Az ipari cikkek árusí­tására szakosított boltok száma alig több 100-nál, a tartomány fal­vaiban összesen csak nyolc készru­­haüzlet, egyetlen szakosított textil­cipő és egyetlen gyermekáruüzlet működik. A kép tehát világos. A hálózat döntő többségét a régi fa­lusi vegyeskereskedés képezi meg, amelyben kapától cipőfűzőig és olajtól gumicsizmáig mindent árul­nak, de ennek választéka óhatatla­­nul­ szegényes marad, ezekben a mai kereskedelemmel szemben tá­masztott minőségi igények kielégí­téséről szó alig lehet. Nem jobb a helyzet a falu lakos­ságának mindennapi igényeit ki­elégíteni hivatott kisipari szövet­kezet szolgáltatási hálózatával sem. A tartomány területén összesen 632 szövetkezeti műhely található. Te­hát tartományi átlagban csak min­den második falura jut egy mű­hely. Képzeljük el, mondjuk két faluban van egy cipészműhely, vi­szont szabóműhely hiányában ru­hát javítani (varratásról ne is be­széljünk) nincsen hol, borbély hiá­nyában nyilatkozás céljából más faluba kell átmenni, ha pedig a rá­dió romlik el (márpedig a készü­lékek száma a rohamos ütemű vil­lamosítás eredményeként ugrássze­rűen emelkedik) akkor nincs más mit tenni, mint bebugyolálni a masinát,­­ beutazni vele a rajon­­központba. Kétségtelen­ e tények azt bizo­nyítják, a falusi lakosság civilizált kiszolgálása terén lemaradás mu­tatkozik. De ha a fennálló helyzet okait vizsgáljuk, a magyarázatot ez esetben is az Irányelvtervezet vi­lágos, tudományosan megalapozott értékeléseiben találjuk meg. Az apró, hiányosan ellátott ve­gyeskereskedés, a fejletlen szövet­kezeti hálózat első­sorban a felap­rózott, nagy területen szétszóródott falusi település következménye. A kis népsűrűségű, gyéren beépült falu házcsoportjaihoz a kereskede­lem a legjobb esetben is ilyen kez­detleges bolt-típussal közeledhet, hiszen a nagy forgalmi költségek és csökkent forgalom miatt még az ilyen üzlet is a veszteség hatá­rán imbolyog, komolyabb beruhá­zást pedig semmiképpen nem visel el. Ugyanez még fokozottabban ér­vényesül a falusi kisipar esetében. Gondoljuk csak el, milyen megél­hetést biztosíthatna egy 100—200 lelket számláló „falu" egy borbély­­vagy szabóműhely számára ... Mindezek a meggondolások csak további érvekkel támaszthatják alá a Román Kommunista Párt Központi Bizottságának plénuma által jóváhagyott Irányelvtervezet célkitűzéseinek helyességét. A megoldás a falusi település sű­rűségének lényeges növelésében, erős, sokoldalúan fejlett községek és falvak létrehozásában, az ennek megfelelő falusi területrendezés megvalósításában áll. Nyilvánvaló, hogy ez a falukép, melynek kiala­kítása hosszabb időt vesz majd igénybe, nemcsak feltételezi a fej­lett, szakosított, bő és korszerű vá­lasztékot biztosító kereskedelmi egységeket, a civilizált élet min­dennapi igényeit színvonalasan ki­elégítő kisipari és szolgáltatási há­lózatot,­­ de ugyanakkor meg is teremti ezek gazdaságos működésé­nek előfeltételeit. A FALUSI KERESKEDELEM a területrendezés fényében Pártunk Központi Bizottságának 1967 október 1—6-i plenáris ülésén előterjesztett Irányelvtervezete ha­zánk gazdaságtörténetének egyik je­lentős eseménye. A szocializmus ki­­teljesítése új szakaszának jellegze­tes vonásait összesítő tudományosan megalapozott tézisek összefoglalnak számos, nemzetgazdaságunk további gyors ütemű fejlődése szempontjá­ból igen nagy fontosságú kérdést. Többek között azt, hogy a bővített szocialista újratermelésnek megvan­nak a maga jól meghatározott belső összefüggései, amelyeket nem lehet megkerülni vagy figyelmen kívül hagyni még ideig-óráig sem. A bő­vített szocialista újratermelés egye­düli forrása a felhal­dozás, a felhal­mozás egyetlen forrása pedig a többlettermék, a társadalom tiszta jövedelme. Bővített arányokban új­ratermelni csak akkor lehet, ha a társadalom az előző termelési folya­matban felhasznált anyagi javak pótlása után fölösleggel rendelkezik, aminek egy részét az új termelési folyamat arányainak, méreteinek szélesítésére fordítja. KÖZGAZDASÁGI HÁRMASSZABÁLY Az, hogy a társadalmi össztermék­ből mennyi marad meg az elhasznált termelőeszközök pótlása után a ter­melés hatékonyságától függ. Minél nagyobb a fennmaradó rész, annál nagyobb a társadalom jövedelme, a nemzeti jövedelem. Ezért van az, hogy az egyes országok gazdasági fejlődésének összehasonlításából mindig az kerül ki győztesen, ahol az egy lakosra jutó társadalmi össz­termék, illetve nemzeti jövedelem nagyobb. A nemzeti jövedelem nagy­ságának arányában bővíthető min­den időszakban a termelés aránya. Minél nagyobb a termelés bővítése, annál nagyobb a nemzeti jövedelem. Hazánk gazdasági életének to­vábbi fejlesztése szükségszerűen állítja előtérbe tehát a termelés ha­tékonyságának, eredményességének növelését. A hatékonyság növelésé­nek ugyancsak megvannak a maga sajátos, az emberek akaratától és tudatától független összefüggései. A „közgazdasági hármasszabály“ így alakul : magas termelékenység — alacsony önköltség, alacsony ön­költség — magas rentabilitás. Ha nő a munka termelékenysége, csök­ken a termékek önköltsége s ha ki­sebb lesz az előállítási költség, nő a rentabilitás és fordítva. A nem­zeti jövedelemnek a felhalmozásra szánt részét, úgy kell felhasználni minden időszakban, hogy növeked­jen a munka termelékenysége, csök­kenjen a termékek önköltsége, ami társadalmi szinten az össztermék és a nemzeti jövedelem gyarapodásá­ban jut kifejezésre. A folyamat egyre ismétlődik, de természetesen mindig magasabb szinten. Tavaly a decemberi plená­ris ülésen a párt vezetősége a gazda­sági vezetők figyelmébe ajánlotta ezeket a minőségi összefüggéseket. Az idei októberi plenáris ülés a IX. kongresszus dokumentumaival tel­jes összhangban már a konkrét in­tézkedések egész rendszerét irá­nyozza elő, amelyek a nemzetgazda­ság hatékonyságának magasabb fok­ra való emelését célozzák. Ezek kö­zött egyik legkomplexebb kérdés a termelés alapegységei : a vállalatok rentabilizálása. MEDDIG JÓ A CENTRALIZMUS? Bárkiben felmerülhet a kérdés, miért jelentkezik ma ilyen súllyal a rentabilizálás, hiszen a párt és a kormány eddig is nagy figyelmet fordított a munkatermelékenység és az önköltség alakulására, amitől függ végső soron a gazdasági haté­konyság színvonala. Való igaz. A munkatermelékenység növelése, az önköltség csökkentése alapvető cél­kitűzésként határozta meg termelő­tevékenységünket De a gazdasági élet gyakorlatában ezek a célkitű­zések és irányelvek számos körül­mény hatására nem mindig való­sultak meg maradéktalanul. Csak egyetlen példát említenénk. Az év­ről évre nagyobb beruházási össze­geket sokkal hatékonyabban felhasz­nálhattuk volna, ha a tervezők min­den esetben a leggazdaságosabb megoldást választják, ha nem késik a dokumentációs anyag, ha határ­időben üzembehelyezzük az új ipari létesítményeket s a tervezett idő­pontban elérik az előirányzott meny­­nyiségi és költségszintet, jövedelmet stb. Az októberi plenáris ülésen előter­jesztett irányelvtervezet a beruhá­zási politika számos vonatkozásá­ban új elemeket tartalmaz. A to­vábbiakban is jelentős összegeket ruházunk be központi alapokból, fenntartjuk a felhalmozás magas rátáját (nemzeti jövedelemből a felhalmozásra szánt összeg részará­nya). Ez több éves távlatban is le­hetővé teszi az életszínvonal állan­dó, szakadatlan emelését, szocialista termelési rendszerünk alaptörvényé­nek következetes valóra váltását. A beruházások gazdaságosságá­nak növelését az eddigi lehetőségek sokkal jobb hasznosítása mellett az újabb intézkedések is elősegítik. Mindenekelőtt a vita alá bocsátott hitel és kamatrendszer bevezetése. Ez különben az anyagi termelés rentabilizálásának is egyik közvet­len útja, módja. Az újonnan léte­sülő iparközpontok és a meglévő vállalatok a termelés bővítése és tökéletesítése érdekében bankhite­leket vehetnek fel. A banknak ugyanakkor joga van megválaszta­ni, kinek nyújt elsődlegesen ilyen hiteleket, illetve hol alkalmazza a differenciált kamatlábat. (A vállala­tok nem minden hitel után fizetnek azonos kamatot). Ez az intézkedés kétségtelenül növeli az anyagi esz­közök felhasználásának eredményes­ségét. Továbbá megváltozik a válla­latok és az állami költségvetés túl­zottan centralizált viszonya. Eddig ugyanis a vállalatok a hatóságilag megállapított nyereségen felüli jö­vedelmet teljes egészében az állami költségvetésbe fizették be és a be­ruházások finanszírozásához szük­séges pénzösszegek döntő részét a költségvetés terhére fedezték. Az egészségtelen centralizmus fokoza­tos felszámolása együtt jár az im­produktív költségek csökkenésével, az adminisztratív apparátus egysze­rűsítésével s egyáltalán a fölösle­ges párhuzamosságok, kereszteződé­sek megszüntetésével minden ilyen tevékenységi területen. A gazdasági vezetés és tervszerűsí­­tés tökéletesítése az eddiginél na­gyobb szerephez­­ juttat több bizo­nyos értelemben szubjektív terme­lési tényezőt, amelyek időleges hát­térbe szorítását ugyanúgy megérezte a termelés rentabilizálása, mint például a beruházások gyengeségeit. Idézném elsősorban a munkafe­gyelmet, a munkaidő gazdaságos ki­használását, az anyagi érdekeltség és felelősség fokozását AZ ÖNKÖLTSÉG ÉS AZ ÁR DIALEKTIKÁJA A vállalatok tevékenysége renta­bilizálásának másik központi prob­lémája az árrendszer. A munkater­melékenység valóban alacsony ön­költséget és magas jövedelmezőséget eredményez, de csak akkor, ha az árrendszer az árakat a társadalmi­lag szükséges munkaidő arányában állapítja meg és megfelelő módon tükrözi a termelésben beállott vál­tozásokat. Ezért a nemzetgazdaság tervezésének és vezetésének a mai követelményekhez igazított rendsze­rében igen fontos az önköltség és ár dialektikájának helyes alkalma­zása. Bármilyen termék önköltségének megha­táro­zásához sok más tényező mellett ismerni kell a termelőeszkö­zök árait. Amíg ez nem tisztázódik, nem lehet beszélni önköltségről sem. Ezért az önköltség az érvényben levő árrendszer függvénye. Ugyan­akkor azonban az ár alapja is az önköltség. Az önköltség (mivel az áru értékének egy része) meghatá­rozza az áru árát, ez esetben a ter­melőeszközök árát. Az ár viszont visszahat a termelőeszközökkel elő­állított termékek önköltségére. Ezért érinti a termelés rentabilizálására való következetes törekvés az ér­vényben levő árrendszert is, amely az évek során nem tükrözte kellő­képpen a termelésben végbement változásokat, nem fejezte ki a ter­mékek előállításához szükséges tár­sadalmi ráfordításokat, s ezért az ár mint gazdasági kategória létezik, sok esetben azonban csupán nyil­vántartási segédeszközzé vált. A tervszerűsített veszteséggel dolgozó üzemekben nem egy esetben az ér­vényben lévő árrendszer is jelentős szerepet játszott. A Román Kommunista Párt Köz­ponti Bizottsága legutóbbi irány­elveinek az a céljuk, hogy kiküszö­böljék gazdasági életünkből a ren­tabilizálás szakadatlan növelésének útjában álló említett és más okokat, s egyidejűleg megteremtsék az elő­feltételeket ahhoz, hogy az objektív és a szubjektív, az emberi tényezők az eddiginél nagyobb mértékben éreztessék áldásos hatásukat a gazda­sági hatékonyság növelésében. Az októberi plenáris ülés dokumentu­mai mélyen tudományosak és reális jellegűek, maradéktalan valóra vál­tásuk közelebb visz szocialista épí­tőmunkánk kiteljesítéséhez. A termelő tevékenység rentabili­zálása komplex voltánál fogva azon­ban nem lesz könnyű feladat. Erőn­ket, energiánkat növelje sokszoro­sára az a tudat, hogy ettől függ a további, a mostaninál még gyorsabb előrehaladásunk. Furdek Mátyás közgazdász A TÁRSADALOM ÉS AZ EGYÉN JÖVEDELME A TERMELŐ TEVÉKENYSÉG RENTABILIZÁLÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI A KOLLEKTÍV MUNKA ELVE - VEZÉRELV Az RKP KB október 5.—6.-i plená­ris ülésén elfogadott Irányelv-terve­zet többek között előirányozza a kollektív vezetés módszereinek ja­vítását is és intézkedik arról, hogy ennek az elvnek alkalmazását vala­mennyi tevékenységi területen ki­terjesszék. A párt e nagyszerű tö­rekvése, hogy a szocialista építés fejlődésének hasznára egész népünk kollektív gondolkodását és gazdag tapasztalatait felhasználja, kifeje­zésre jutott Nicolae Ceausescu elv­­társnak, a párt IX. kongresszusán mondott beszédében, ahol leszögez­te, hogy a kollektív munkának és vezetésnek a szocialista építés min­den területén kötelező vezérelvvé kell válnia. Kombinátunkban sok munkás, mester, technikus, mérnök és köz­gazdász dolgozik. Szakmai tevékeny­ségükben gazdag eredmények kísé­rik őket és készek arra, hogy hozzá­értésüket, tapasztalatukat a közös­ség hasznára gyümölcsöztessék. A vállalat alkalmazottainak nagy­gyűléseit társadalmunk egyik intéz­ményévé változtatva biztosíthatjuk a dolgozók minél szélesebb körű részvételét a szükséges intézkedések kidolgozásában, a jelentkező hiá­nyosságok megszüntetésében a köz­vélemény kifejezésében és az el­lenőrzés gyakorlásában. Az ipari vállalatokat vezető igazgatósági ta­nácsoknak azonban biztosítaniuk kell a kollektív­ munka elvének al­kalmazását szolgáló állandó és szervezett keretet, amely bizony ed­dig nem volt megfelelő. Noha az or­szág szocialista fejlődésének jelenle­gi szakasza megkövetelte a sokolda­lú és teljes aktivitás feltételeit, az „egyszemélyi vezetés és személyes felelősség“ jelenlegi elvéből eredő­en szubjektivizmushoz és volunta­­rizmushoz vezetett, nem egyszer fontos határozatok végrehajtásának elhalasztására, vagy megkerülésére adott alkalmat. Vállalatunkban elő­fordult, hogy egyoldalú és gazdasági szempontból nem eléggé indokolt intézkedések születtek. Ezek aztán pénzügyi nehézségeket támasztottak, elmaradt hitelekkel és büntető ka­matokkal terhelték a vállalatot, mint ahogyan például a Wolff típu­sú bányalámpák, a széneke stb. hazai gyártmányú és importból származó pótalkatrészei beszerzésé­nek, vagy a szerelésre adás előtt jó­val hamarabb raktározott egyes be­rendezések esetében történt. Az egyes osztályvezetők egyoldalú döntéseinek káros következményeit majd minden esetben, csakis az egész közösség együttes erőfeszíté­seivel sikerült megszüntetni. Ez viszont értékes idő és munka fel­emésztését követelte, ami elkerülhe­tő lett volna, ha a határozatot kollek­tív megvitatás előzi meg. Egy gazda­ságilag megalapozatlan igazgatósági­­ döntés nyomán étkezdét létesítettünk , az egyik fejlődésben levő bányakiter-­­­melés mellett. Annak ellenére, hogy­­ a szakemberek kimutatták az étkezd ,­de rentábilis működésének lehetet-­­ lenségét — távoleső hely s az ét-­­ kezdét igénybe vevők alacsony szá-­­ ma eléggé bizonyított — a határo-­­ zatot meghozták és végre is hajtot-­­ ták. Következmény: hat hónapi­­ működés után az étkezde vesztesége 26 000 lejre rúg. A modern fogalmak értelmében vezetni annyi, mint­­ megfigyelni, elemezni, határozni és cselekedni. Mindez azonban csakis­­ együttesen vezethet eredményre. A­­ termelési folyamat vezetői bármen­-­­­nyire is rátermettek, anélkül, hogy a munkaközösség tapasztalataira alapoznának, nem oldhatják meg helyesen a felmerült kérdéseket. Számunkra, akik műszaki vagy gazdasági tevékenységet fejtünk ki e bányaipari egységnél, a kollektív bölcsesség, a legjobb szakemberek­­ bevonása a vezetésbe, az objektív­­ szükségesség jellegét kapja. Terme­lő egységeink a Zsil-völgye több helységének környékén vannak szét­szórva, s a bánya kitermelés a föld alatt, egymástól távol eső munkahe­lyeken folyik. A bányaipar e sajá­tossága mellett azzal is számolnunk kell, hogy az ötéves tervből eredő feladatok is különbözőek. Ennélfog­va a gazdasági tevékenységben je­lentkező kérdések helyes és haté­kony megoldásának lehetőségei csakis abban rejlenek, hogy megta­láljuk a termelés magasabb rendű szervezésének és vezetésének leg­megfelelőbb formáit és e követel­mény alkalmazását biztosító legjobb módszereit. Ez nem más, mint a kollektív vezetés és a kollektív munka, amely megsokszorozza és hatékonyabbá teszi erőinket Ábrahám Ottó mérnök, a Zsilvölgyi Szénipari Kombinát kereskedelmi igazgatója Hatékonyabbá a tudományo­ s mezőgazdaság sokoldalú és in­tenzív fejlesztésében a tudományos kutatásnak hangsúlyozott szerepe van. Mint a Román Kommunista Párt KB-nak irányelvei rámutat­nak, a mezőgazdaság vezetésének, tervszerűsítésének és pénzellátása tökéletesítésének alapjánál a tudo­mány áll. A nagyszabású gazdasági célok mielőbbi elérését hivatottak elősegíteni a napokban létrejött mezőgazdasági kutatóintézetek. Mint ismeretes Maracineni—Pite$tiben gyümölcstermesztési, Valea Cǎluga­­reascan, szőlészeti és borászati, Ti­­gane$tin zöldségtermesztési, Bras­só—Méheskertben burgonya- és cu­korrépatermesztési, Bukarestben ag­rárgazdasági és növényvédelmi ku­tatóintézet létesült, megalakult to­vábbá az állatok meddőségének le­küzdésével foglalkozó központi ál­lomás is. Az új intézetek életrehívása pa­­rancsolóan szükséges volt. A mező­gazdaság jelenlegi magas műszaki írta GRIGORE COCULESCU, docens doktor, a Központi Mezőgazdasági Kutatóintézet osztályvezetője körülményei közepette a tudomá­nyos kutatásnak jobban, hatéko­nyabban kell éreztetnie jelenlétét, a tudomány és a mezőgazdasági gyakorlat kapcsolatát szorosabbra kell fűznünk. Márpedig a kutatás eddigi szervezési keretei szűknek bizonyultak. Az új követelmények­nek nem feleltek meg. Napirendre került tehát a szakosított, jól körül­határolt arcélű kutatóintézetek léte­sítése. Az új intézetnek egyik közös vo­nása az, hogy hírneves termelési központokba kerültek s így hatható­sabban tölthetik be szerepüket, eredményesebben szolgálhatják a mezőgazdasági gyakorlatot (Fundu­ válik kutatás­ b­a 10 éves példája híven bizonyítja ezt). Feladatuk az, hogy a termelés­­feltette kérdésekre olyan válaszokat adjanak, amelyek viszonylag hamar előbbre viszik a mezőgazdaság fej­lesztésének ügyét. A gyümölcster­mesztésben például itt az ideje, hogy kidolgozzák a legadekvátabb agro­technikai műveleteket, új gyümölcs­­fajták előállítása vált továbbá szük­ségessé, jobb talaj­művelési mód­szereket kell kikísérletezni, meg kell állapítani a belterjes gyümölcsösök legjobb gondozási módját, éssze­rűbben kell hasznosítanunk a dom­bok lejtőit, a homokos talajokat, ki kell dolgozni a gyümölcsök gépi szüretelésének legjobb változatait. Az a tény, hogy a burgonya és a cukorrépatermesztési kutatóintézet e két növény „hazájában“ jött létre, merészebb feladatok kitűzését teszi lehetővé. Ennek az intézetnek olyan­ kérdésekre kell válaszolnia, amelye­ket ezidáig csak félig-meddig oldot­tunk meg. Olyan rendkívüli nagy jelentőségű problémákra gondolok mint például a vírusmentes szapo­rító anyag előállítása, a minőségileg jobb, bőven termő fajták kinemesí­­tése, a poliploid cukorrépafajták előállítása stb. A szakosított köztársasági intéze­tek létrehozása nyomán összponto­síthatjuk a legjobb kutató szakkáde­reket, ezáltal munkájuk hatéko­nyabb lesz, jobban kihasználhatjuk anyagi adottságainkat, elkerülhet­jük a tematikai párhuzamokat. Ilyen szervezési keretek között kiváló le­hetőségek kínálkoznak arra, hogy a kutatók általánosabb érdekű prob­lémákat oldjanak meg. Egész sor alapvető jellegű kísérletet állítha­tunk be. Természetesen fejlesztenünk kell az alkalmazott jellegű kutatómun­kát is. A kutatási programot, tema­tikát gazdagítani kell a termelés szempontjából nagyjelentőségű kí­sérletek beütemezésével. A termelés és a kutatás kapcsolatát ne csak az szavatolja, hogy az intézetek az illető növénytermesztési ágak leg­főbb zónáiba költöztek. A köztársa­sági intézeteknek irányítaniuk kell a kísérleti állomások tevékenységét, amelyek behálózzák az ország egész területét. A kutatóintézeteket tudományos tanácsok vezetik. Ezeknek tagjai lesznek a termelőegységek vezető­káderei is. Olyan lehetőség ez, amely a tudomány és a gyakorlat kapcso­latainak további elmélyítését kell hogy szolgálja. Az együttműködés alapján a kutatóknak tematikai s­zervükbe kell iktatniuk a termelést legjobban szolgáló elgondolásokat. Hisz adott szakmai kérdésekre a leghelyesebb válaszokat a kutatás adhatja meg. A maguk részéről a termelés szakemberei közelebb kell hogy kerüljenek a kísérleti állomá­sok tevékenységéhez, szüntelenül igényeljék tudományos segítségüket. Nem fér hozzá kétség, hogy a kuta­tás új szervezési formája elősegíti a tudományos munka tökéletesíté­sét, szorosabbá teszi a tudomány és a termelés kapcsolatát, követke­zésképp mezőgazdaságunkban is jobban gyümölcsöztethetjük a léte­ző emberi és műszaki potenciált. ELŐRE 3. oldal

Next