Előre, 1968. február (22. évfolyam, 6295-6319. szám)

1968-02-14 / 6306. szám

ELŐRE 2. oldal PÁSKÁNDI GÉZA EGYRŐL-MÁSRÓL (I. Kép-korszak) Mind többet beszélünk a re­gényről, az írott szó mammutjá­­ról, hol aggódva, hol csodálattal, hol pedig reményjogosultságában kételkedve. A minap olvastam Marin Preda tartalmas interjúját a Cazeta literare-ban, amelyben többek között azt is kijelenti : a tévét, a filmet nemcsak a színház, hanem az írott szó is megsínyli, ha ez nem műfaji önmagát való­sítja meg. „Igaza van, mondom barátomnak, a regény minél in­kább versenyezni akarna a tévé­vel, a filmmel, e két képi nagyha­talommal, annál biztosabb a ve­resége ; a regény csakis saját pá­lyáján, saját eszközvilága talaján győzhet ; ezt az eszközvilágot le­het és kell is tágítani — akár a végtelenig —, de hogy ne járjon úgy, mint Antaiosz, meg kell ma­radnia tápláló földjén." Barátom ironikus-keserűen helyesel : „Hát igen. A látás nyelveken felüli. Már nem is annyira a gép, inkább a kép korszakát éljük. A betű, az írott szó korszakában még tisz­tességesen kiírták az illemhelyek­re, hogy „férfiak-nők", most vi­szont egyre gyakrabban látom, hogy egy férfi és egy női fejet rajzolnak szavak helyett.” (II. A medve bőre) Vadász­szenvedélyéről híres ba­rátom arra a kérdésemre, hogy lőtt-e már medvét, mosolyogva válaszolja : medvét ? A kárpáti barnamedve a védett állatok közé tartozik. Csak a vérmedvét, tehát az emberi vagy állati húsra rá­kapott példányt szabad lelőni. Egy kedves sztorit mondok, írd meg : az egyik téesz fölírt az Er­dőgazdálkodási Minisztériumba, hogy vérmedve jár a környéken, ju­hokat, borjakat hordott el, adjanak engedélyt, hogy lelőhessék. A vá­lasz a következő volt : miféle té­esz az, amely nem képes eltarta­ni, hallod ? eltartani egy vérmed­vét ? Engedélyt nem kaptak, de jött nyáron egy turista és — en­gedéllyel — lelőtte. A medve az övé volt, a medve okozta kár a téeszt. Úgy, hogy sem előre, sem utólag nem ihattak a medve bő­rére, fejezte be kis történetét a barátom. (III. Szív-ügy) Barnard professzor szívátülteté­­si kísérletei élénk visszhangot vál­tottak ki közvetlen környezetem­ben is. Alapjában pro, de voltak kontrák is. Ilyenek . Csak el ne fajuljon az ügy. Majd meglátod, lesznek szívrablók, lesz szívbörze, szív­kufár, szív­csempész. És kü­­lönben is : több a szívbeteg, mint az épszívű halott , hogyan oszt­ják majd el, ki kap és ki nem ? Megtesz-e az orvos mindent a szívadó beteg életéért és megkérdezi-e tőle : hajlandó át­adni más testnek a szívét és ha igen, épp annak akarja-e adni, akinek az orvosok szánják ? Hát a szívátvevőt megkérdezik-e, hogy akar-e idegen szívvel — és egy­általán — élni ? A szívadók hoz­zátartozói nem válnak-e lelki ne­mesekből testi kapzsiakká ? A kérdés jogilag is feltevődik-e majd : egy apa például, aki a gyermeke szívét adja oda a be­ NAPLÓ tegnek, a megmentetlet vérroko­nának, félig fiúnak foghatja-e fel a későbbiekben, s így aztán, mi lesz az öröklés és örökölhetőség kérdéseivel ? Meg aztán a vallás erkölcs is kérdezget némelyek­ben : rendelkezik-e a hozzátar­tozó a halott testével, szerveivel azonkívül, hogy a temetkezés jo­ga és kötelessége — bármely szertartás szerint is — őt illeti meg és­­ joga van-e egy embernek ilyen „privát­ feltámadáshoz", a­­mikor ez kizárólag a minden­ható ügykörébe tartozik ? Elvehe­tő-e a bele nem egyező haldokló ember szíve, csupán azért, mert egy ellenőrizhetően fontos és ér­tékes ember élete forog kockán ? Ezekben a kérdésekben vannak jogosságok, engem azonban a szívátvevő (és életbenmaradó) majdani komplexusai érdekelnek a legjobban. A szinte halottai­ból feltámadott lény, amikor ismét elfoglalja helyét az emberek kö­zött, csupán a saját egykori éle­tét kell hogy továbbélje, vagy pedig erkölcsi kötelessége azt a másikat is folytatnia, amelyet a szív képvisel benne ? A másik személy — aki a szívével van je­len — milyen ösztönző vagy ép­pen komplexuskeltő lesz a to­vábbélő számára ? Akárhogyan is lesz, azt kívánom neki, a Máso­dik Szívű Embernek, hogy mindkét életből azt folytassa, ami a leg­emberibb volt, mindkét életből azt valósítsa meg, ami külön-külön sem neki, sem a másiknak nem si­került volna. (1968. február) Vadlesen a TV előtt Az Idő pénz! Hej, de mennyire így van ez. Érzem, tudom, s nap mint nap újra és újra meggyőző­döm róla, amikor esténként, lefek­vés előtt számbaveszem, hogy mit tettem. Ezt is kellett volna, azt is, de hát nem lehetett, mert ugye, ott van a televízió. S így a villanyva­salót, amit eddig mindig én javítot­tam, mesterember kezébe kell ad­ni. A tévé elveszi a házimunkák legértékesebb óráit, s megy a pénz erre, arra, mindenre. S időnként még a készülék javítására is, mert az állandó üzemeltetés igénybe ve­szi azt is... Na persze, persze... A XX. század hetedik évtizedét éljük. Azt a kort, amikor világszerte az emberek szabadidejük legnagyobb részét a kis képernyő előtt töltik... Keve­sebb könyvet olvasunk, kevesebb színházat, filmet vagy operát né­zünk, kevesebbet kirándulunk, hogy ne is beszéljek a régi kor hasznos öntevékeny időtöltéseiről, a zené­lésről, éneklésről stb. Meg vagyok győződve viszont, hogy korunk embere sokkal tájéko­zottabb, sokkal szélesebb látókörű lesz ezáltal. Többet lát meg a világ­ból, többet tud meg az emberek­ről. Mert a vizuális úton szerzett élmények jóval maradandóbbak, erőteljesebbek. S hogy micsoda tö­megtanító lehetőségeket rejt még magában a televízió, azt épp a most megindult nyelvleckék bizonyítják. Országszerte száz meg százezrekhez szólnak a legmodernebb didaktikai elveket követő, kiváló képzettségű nyelvtanárok. S mi csak követjük az utasításaikat, s mint egykor, gyermekkorunkban, megtanuljuk a leckét, s bízunk abban, hogy nem fognak eredménytelenül elszállani az erre fordított percek... S ahogy a tévé­műsornak épp ezt a lecke­anyagát tanulmányoztam, akkor öt­lött eszembe: miért nem lehet mindenben olyan jó segítője, útmu­tatója ez a nézőknek . Hányszor esik meg, hogy olyan műsort kezdünk nézni, ami miatt utólag csak bosszankodunk, s kár­hoztatjuk magunkat, hogy annyi időt pocsékoltunk el vele. S az is hányszor történik meg, hogy vélet­lenül fogunk el valami jó dolgot, amire a műsor alapján nem is le­het gondolni. Mert az abban levő szűkszavú utalások alig többek a JEGYZET semminél. Teleenciklopédia, gyer­mek- és iskolás műsor, ez vagy az a játékfilm — olvasom. De hogy melyik mögött mi van, azt legfen­­nebb csak ha találgatni kezdi az ember. S így esett meg, hogy egyik szombaton elhagytam beütemezett munkámat a teleenciklopédia ked­véért, hogy aztán bosszankodjam miatta. Egy másik alkalommal meg azért kellett bosszankodnom, hogy nem hagytam el a munká­mat, mert akkor meg jó dolgot sza­lasztottam el. És hányan és hányszor vagyunk így . Leülünk egy film mellé, a címet komolyságízűnek érezzük, majd kiderül, hogy olyas­miről szó sem lehet. Vagy fordítva. Pedig milyen egyszerű lenne mindettől megkímélni a nézőket. Csak egy alaposabb heti műsor kel­lene. Amelyik nem csak keret­cí­meket, hanem azokon belül tartal­mat is közöl. Például azt, hogy mi lesz a teleenciklopédiában 7 A gyermekműsorban 7 (Szegény gyer­mekeim, csak találgatják, hogy va­jon ma lesz-e báb- vagy rajzfilm, a műsor erről nem tájékoztatja őket.) önkéntelenül is felteszi az em­ber a kérdést: — Vajon mi­­ aka­dályozza meg az illetékeseket ab­ban, hogy egy ilyen programot ki­nyomtassanak 7 Papírhiány 7 A képernyők előtti tér elnéptele­nedésétől félnek, ha az emberek nem „vadlesre“ ülnek le, hanem céltudatosan 7... Vagy azt hiszik, elég nekünk annyit tudni, hogy most táncolni vagy muzsikálni fognak, esetleg filmet vetítenek . De ne találgassunk. Maradjunk meg abban, hogy sokkal jobb vol­na, ha a nézők már eleve tudnák, mire számíthatnak. És így inkább módjukban állna válogatni. S kell ez a válogatás, mert korunk embe­re általában elfoglalt. Csak úgy tud eleget tenni a ráháruló társadalmi kötelességeknek, ha a tévén túlme­nően is, szakmailag, mesterségbe­­lileg állandóan képezi magát. S képzeljük el, mennyi ilyen önkép­zési lehetőség marad kihasználatla­nul amiatt, hogy ülünk a képernyő előtt. S bosszankodunk. Ki ezért, ki azért... Gazda József NEHÉZ TÉTEL (Folytatás az­­ oldalról) fázisokat, melyeket a kevésbé is­kolázott munkaerők akár egy évig is tanulnak, s a minőséggel akkor is baj van A gyár vezetősége ö­­römmel fogadja az érettségizette­ket, mert jó minőségű munkát vé­geznek, fegyelmezettek, a szaktan­­folyamokon ők érik el a legjobb eredményeket, mindig számítani le­het rájuk, ha igényes munkáról van szó . A zeccoló osztály mesterével foly­tatott spontán beszélgetésből idé­zem az alábbiakat : — Szívesen fogadom az érettségi­zett fiatalokat, mert fegyelmezettek és sokat adnak a minőségre Szen­vedélyesen érdeklődnek az új iránt, nemcsak a könnyűzene és a divat terén, hanem a termelési kérdések­ben is Úgy érzem, erről sokszor megfeledkeznek azok, akik ilyen vagy olyan okokból elmarasztalják az ifjúságot. Én ezt látom legrokon­szenvesebb vonásának, s ezt szemé­lyesen tapasztalom naponta, hogy a munkában is a modernet, az ész­szerűt, a tudományost keresik és pártolják. És be kell ismernünk azt is, hogy a tapasztaltabb munkások­ra, vagy éppen a mesterre is jó ha­tással vannak, széles érdeklődési körük, az iskolából hozott általános műveltségük sajátos légkört teremt, az emberek közötti viszonyokban új színt hoz. Éppen az új munkamód­szerek iránti érdeklődésük kötelez bennünket, hogy állandóan napiren­den legyünk ezekkel, tudjunk szak­­avatott válaszokat adni, ahogy ezt joggal elvárják. Azt hiszem, ez a vélemény önma­gáért beszél. ★ A fényező osztályon kérdem egy érettségizett lánytól, mennyit keres havonta ? — Az utóbbi két hónapban átlag 1100 lett, de ha elvégzem a szaktan­­folyamot, magasabb kategóriába lé­pek, tehát a keresetem is több lesz. Vannak olyan gyáraink, melyekbe csak 11 osztályos végzettséget iga­zoló papírral alkalmaznak. A ma­rosvásárhelyi bútorgyár nem tarto­zik ezek közé, mert itt a munka jel­lege nem annyira bonyolult. De már a bútorgyárban is előnybe helyezik az alkalmazásnál az érett­ségizetteket. Többen elmondották érzéseiket, nehézségeiket beszélgeté­sünkkor. Mert hogy nehéz tétel az övék, az kétségtelen, nem hiába be­széltek többnyire a nehézségekről. Szavaikból az is kitűnik, hogy nem látják helyzetüket távlatokban, gaz­dasági életünk fejlődési folyamatá­ba ágyazottan (ne felejtsük el, hogy IS—19 éves fiatalokról van szó­. Egy valami azonban feltűnt: mind­egyikük magától értetődőnek talál­ja, hogy érettségi után fizikai mun­kát vállalt. Az ok lehet esetenként a jobb kereseti lehetőség, de azt hiszem, inkább a magasképzettségű szakemberek iránti mindinkább nö­vekvő kereslet fordítja figyelmüket a gyárak, üzemek felé; a növekvő megbecsülés, amellyel társadalmunk övezi azokat, akik műveltségükkel, új iránti fogékonyságukkal, fegyel­mükkel szilárd alapot teremtenek a munka tudományos megszervezésé­hez, egész gazdasági életünk haté­konyságának növeléséhez. Mindnyájan részt vesznek szak­­tanfolyamokon. Ez azt is jelenti, hogy a legkorszerűbb munkamódszerek, a legújabb üzemszervezési formák vagy szakismeretek már kezdettől párosulnak az iskolából hozott álta­lános műveltséggel. Olyan jelenség­gel van tehát dolgunk, amely orszá­gos jelentőségű : a megnövekedett gazdasági feladatok végrehajtásában mind több művelt, gondolkodó, az újra fogékony munkásra lehet szá­mítani. Érdeme van ebben az isko­lának is, s ha ezután több szó esik e kétségtelenül nehéz tételről az osztályfőnöki órákon, csak javára válik a társadalomnak. Rövidesen a fővárosi CENTRAL mozi műsorán: A HÉT SZAMURÁJ A nagy japán rendező, Akira Kurosawa filmjének főszereplői: Toshiro Mifune, Takashi Shimura, Yoshio Inaba. A film az 1954-es velencei filmfesztiválon az Ezüst Oroszlán díjat nyerte Nonstop (Folytatás az­­ oldalról) jóval igyekszik elősegíteni a nem­zetközi autós turistaforgalmat. Az Autóklub szervezetünkkel kar­öltve arra törekszik, hogy 1968-ban megkétszerezze a hazánkba látogató autósok számát, s erre minden elő­készületet megtett. A Román Auto­mobil Klub sokoldalú turisztikai, műszaki és nemzetközi jogi megálla­podást kötött sok országgal az autós turistaforgalom fellendítése céljából. Egyebek között Ausztriával, Jugosz­láviával, Magyarországgal, Német­ország SZK-val, Svájccal, Törökor­szággal és több más ország autóklub­jával kötött megállapodást arra, hogy az illető országok autósai ellá­togassanak tengerpartunkra és ha­zánk más szép vidékeire. Folytató­dik az európai Duna-verseny. Az idén az európai körtúra vonala Ro­mánián is áthalad. Mindez nyilván megköveteli, hogy lényegesen javít­suk szervizszolgálatainkat, főleg pe­dig, hogy növeljük a fő útvonalakon cirkáló mozgó javítóműhelyek szá­mát, hogy a főbb turisztikai útvona­lakon közlekedő gépkocsik javítása, karbantartása, az utasok elszálláso­lása és ellátása megfeleljen a kö­vetelményeknek. Az Országos Turisztikai Hivatal belföldi osztálya és valamennyi vi­déki fiókja a kirándulások bőséges turisztika változatát kínálja az idén a román autósoknak. Annyi remek szép hely­re lehet közös autótúrát rendezni, hogy puszta felsorolásuk is szinte le­hetetlen. Különösen felhívjuk a fi­gyelmet az ifjúság számára szerve­zett autós kirándulásokra, amelyek-­­kel kapcsolatban ügynökségeink idejében részletes tájékoztatást ad­nak. Társas kirándulásokat szervezünk történelmi jelentőségű helyeinkre és olyan vidékekre, ahol eredeti népi hagyományokkal ismerkedhetnek meg a kirándulók. Az idén lesz 120. évfordulója az 1848-as forradalom­nak. Ez alkalommal Iași-ba, Buka­restbe és Balázsfalvára rendezünk kirándulásokat. Továbbra sem hanyagoljuk el az immár hagyományossá vált hétvégi ONT-kirándulásokat. Most azonban szorosan együttműködünk a KISZ- szel és a szakszervezetekkel, hogy a kirándulásokra minél nagyobb szá­mú ifjút toborozhassunk. Ki ne szeretne hajókirándu­lást tenni a festői szépségű Vaska­puhoz, a Kazán-szorosba, vagy az egyedülálló romantikájú Duna-del­­tába ? Jelenlegi kapacitásunk több­szörösével sem lehetne egyelőre az ilyen irányú igényeket kielégíteni. Tavasszal két luxushajó, az Oltenița és a Carpați indul rendszeres dunai kiránduló utakra, ősszel főleg a Du­­na-deltába rendezünk hajókirándu­lásokat. Ezek során nemcsak a cso­dálatosan szép delta vízi világával ismerkedhetnek meg a kirándulók, hanem a deltas halászcsárdák étel­különlegességeivel is, ami egymagá­ban is szinte elegendő vonzerő egy ilyen kirándulásra. S ha már a ku­lináris élvezeteknél tartunk, hadd említsük meg a szüreti kiránduláso­kat is hírneves borvidékeinkre. Mindezt azonban itthon is, külföldön is ismertetni kell. Ez nem csekély munkát, szaktudást és költ­séget jelent, de az erre fordított munka és költség megtérül, ha okosan dolgozunk. Egyebek kö­zött bel- és külföldi útikalauzokat, térképeket adunk ki. Az idén ha­zánkba érkező külföldi turistáknak az Országos Turisztikai Hivatal is­merteti és népszerűsíti hazánk ter­mészeti szépségeit, turisztikai érde­kességeit, hazai turistáinknak pedig Európa 40 városába rendez társas utazásokat. Turisztikai értékeinket 14 film, köztük a „Sinaia“, a „Tél és nyár“, az „Ifjúsági vakáció“ című film ismerteti. Filmek készülnek gyógyfürdőinkről, üdülőhelyeinkről. A külföldi turisták képeslapokból, tájékoztató jellegű lapokból, útika­lauzokból, prospektusokból tájéko­zódhatnak természeti szépségeink, turisztikai érdekességeink, kirándu­lóhelyeink, folklórunk, műemlé­keink, művészeti értékeink, nép­hagyományaink felől, ki-ki érdeklő­dési köre szerint. Külföldön öt féle útikalauz népszerűsíti országunkat és 15 külföldi útikalauz tartalmaz ismertetéseket hazánkról. Talán mondanunk sem kell, hogy a tengerparton és más fontosabb ü­­dülőhelyeinken az idény során a leg­jobb bel- és külföldi művészegyüt­tesek vendégszerepelnek. A fentiekben az Országos Turiszti­kai Hivatal akcióinak csupán egy részét említettem meg. Az ONT 1968. évi terve sokkal átfogóbb annál, semhogy azt egy cikk keretében váz­latosan is ismertetni lehessen. Befejezésül még csak annyit, hogy a küszöbönálló területi átszer­vezés eredményeként a helyi gazda­sági szervek a jövőben behatóbban foglalkoznak majd az illető megye vagy város idegenforgalmi adottsá­gainak kihasználásával. E szervek­nek nemcsak feladatuk, hanem le­hetőségük is lesz arra, hogy a vi­szonylag kis területű megye egész gazdasági potenciálját fejlesszék, s ezzel hazánk újabb területeit kap­csolják be az idegenforgalomba, mint például Máramarost, más vi­dékeket pedig, mint Kolozsvárt és környékét, valamint Temesvárt és vidékét turisztikai központokká fej­lesszék ki. Mindezek alapján reá­lis az a számításunk, hogy­ az idén másfélmillió külföldi turistát látha­tunk vendégül hazánkban. A programzene A rádiózenekar hangversenyén el­hangzott Csajkovszkij-mű, a Manfréd szimfónia ürügyén zenei kalauzunk ez­úttal a programzene elemeit szándé­kozik megmagyarázni, a szimfóniával s általában a szimfonikus koncepció­val mint a zenei gondolkodás egyik alapelvével kapcsolatos ismereteket kiegészítve ugyanakkor. Közkeletű művészettörténeti megha­tározást ismétlünk, amikor olyan jel­legű alkotásnak nevezzük a program­zenét, amely rendkívül plasztikus és sokatmondó képalkotása valamint többé-kevésbé részletekbe menő irodalmi utalásai folytán hangsúlyoz­za témájának zenén kívüli, irodalmi ihletését, s ennek folytán a hallgató képzeletét éppen annak a tényanyag­nak, vagy hősnek a vonatkozásában hozza működésbe, amelyet a zenei képalkotással ábrázolni akart. A programatikus zenei törekvé­sek kezdeteit tulajdonképp már a tizennegyedik században is észlelhet­jük . Clément Jannequin komponált például utánzó célzatú programati­kus kórus-fantáziákat : „A párizsi ut­ca lármája", „A Marignan-i csata”, „Vadászat" stb. Ám mégis csak a ze­nei kifejezőeszközök fokozatos fejlő­dése, a hangszerek tökéletesedése és a műfajok kiteljesedése vezet el a ti­zenkilencedik században a program­zene felvirágzásához. Akkor és azóta a legnagyobb zeneszerzők életművé­ben számottevő helye van a cselek­ményes zenének, amely nem drámai, hanem elbeszélő jellegű. Beethoven híres nyitányai : az Egmont, a Co­­riolanus, a három Leonora megkapó pátosszal adják vissza azoknak a hő­söknek a magasztos érzelmeit, akik­nek a története a zeneszerzőt megih­lette Bár az ihletforrás ez esetben dráma, Goethe illetve Shakespeare műve,­­Beethoven csak Leonora törté­netének adott zenedrámai, operai fel­dolgozást) ; az opera nélküli nyitá­nyok s még a három változatban ké­szült Leonora-nyitányok is öntörvényű, szimfonikus művek, programos, elbe­szélő jellegűek Berlioz művészetének alappillérei : a Fantasztikus szimfó­nia, a Harold Olaszországban, a Rómeó és Júlia a programzene fejlő­désének új állomásai, főként a mély­ség és kifejezőerő vonatkozásában. Liszt teremti meg a programzene sa­játos műfaját, a szimfonikus költe­ményt : a Les Préludes, a Tasso, a Hungária a kiemelkedő példák. Cho­pin Balladáinak programatikus indí­téka közismert , a költő Miekiewicz romantikus balladái ihlették a zene­szerzőt. Muszorgszkij Egy kiállítás ké­pei című közismert alkotása kivétele­sen nem irodalmi, hanem képzőművé­szeti ihletésű programzene, viszont a képek, amelyek közt sétáltatja a hall­gatót, még az impresszionizmus előtti illusztratív, leíró, epikus jellegű, tehát cselekményes indítékú festészetet kép­viselik. Wagner opera-felfogása a zenedrámát gazdagítja a program­zene kifejezésben vívmányaival : az egyes hősöket az egész drámán át végigkísérő leit-motiv is a programa­tikus ábrázolás eszköze tulajdon­képpen. Csajkovszkij szimfonikus mű­veinek is erőteljes a programatikus jellege, balett-kompozícióinak nemkü­lönben. Richard Strauss szimfonikus költeményei, köztük mindenekelőtt a Till Eulenspiegel, a legnépszerűbbek közé tartoznak. A jelenkor nagy mu­zsikusai, Hindemith, Respighi, Soszta­­kovics, Honegger, Enescu és mások is fokozott érdeklődéssel fordultak és fordulnak a programzene felé. A romantikus zene s azon belül Csajkovszkij életműve bővelkedik a programatikus alkotásokban. A Vihar, a Végzet, a Rómeó és Júlia, a Ham­let, a Francesca da Rimini, az 1812 mellett számos, címben meg nem ha­tározott témájú műve is érezhetően program-jellegű. A Manfréd szimfóniában például Csajkovszkij lemond az irodalmi in­díték (Byron eposza) cselekményének részletes illusztrálásáról, s ehelyett a mű érzelmi telítettségének minél tel­jesebb kifejezésére törekszik. A Manf­réd 1885-ben íródott, Balakirev javas­latára. A „programot“ (a librettóhoz, vagy szcenáriumhoz hasonló irodal­mi vázlatot) is Balakirev dolgozta ki. Byron művének központi kérdése az emberi lét és a tudás értelme. Manf­réd jelképes figura, aki az erkölcsi kiteljesedésre tör, de képtelen azt va­lóra váltani. Csajkovszkij a század­végi orosz világ problémáira keresett választ a század eleji angol költői al­kotásban, hiszen a századvégi Orosz­országban a legkiválóbb egyénisé­gek, a legnemesebb eszmék is ku­darcra, kilátástalanságra voltak kár­hoztatva ; a „fölösleges emberek” ko­ra és világa ez. Röviden felvázoljuk a négytételes mű programját. I. Manfréd az Alpesekben kószál. Végzet, reménytelenség és kínzó em­lékek közt vergődve, mardossa a lel­kiismeret. Megismerkedett a mágia titkaival s az alvilág sötét erőivel érintkezik, de még ezek az emberfö­lötti erők sem nyújthatják neki az egyetlen dolgot, amire vágyik : a fe­ledést. Szerelmesének, Astarténak a pusztulása emészti lelkét, kétségbe­esése határtalan. II. Az Alpesek Tündére jelenik meg Manfréd előtt, egy vízesés fölött a szivárványban. III. A hős a hegyi parasztok szegé­nyes, egyszerű, de szabad életét szemléli. IV. Ahriman, a gonosz szellem földalatti palotájában pokoli orgia dúl. Manfréd ott van a bacchánsok között. Elhalt kedvese, Astarte szelle­me jelenik meg előtte, hívja magával s megbocsát neki. Manfréd meghal. A zeneszerző lépésről lépésre kö­veti a cselekményt és muzsikája csu­pa varázsos erő. Különösen szép a fi­nálé, Allegro con fuoco, amely sötét ragyogásával a pokol birodalmának képét idézi fel (Ahriman az óperzsa mitológia gonosz istene). A zárótétel a bacchanália érzékletes képével in­dul, az egészet Ahriman vésztjósló témája, leit-motívja uralja. A szűksza­vú téma rendkívül ötletes polifonikus kibontakozásra ad alkalmat Csaj­kovszkijnak: az aszimmetrikus ritmus­­képletek, a káprázatos pompájú hang­­szerelés, az ütőhangszerek tobzódása megkapó fantasztikus színezetet te­remt. Iosif Sava 1968. FEBR. 14., SZERDA Az általános és a szakmai-műszaki oktatás fejlesztésének távlatai MINDEN EGYES TANTÁRGY ÉS TANÓRA SAJÁTOS SZEREPE A­z általános műveltséget nyújtó oktatás tökéletesítésének fő irányait s a javasolt intézke­déseket magában foglaló tanulmány széleskörű érdeklődésnek örvend. Érthető ez, hiszen a holnapunkról, jövőnkről, a felnövekvő nemzedék­ről van szó. A tanulmány egyik terjedelmes fejezete az oktatás tartalmának, módszereinek és eszközeinek töké­letesítésére javasol intézkedéseket Örvendetesek a tantervelméleti elő­irányzatok, a javasolt tantervi mó­dosítások, a tananyag ésszerűbb el­osztása. Viszonylag kevesebb szó esik azonban az oktatási módsze­rekről. Pedig az oktatás hatékony­sága, korszerűsítése nemcsak az átadott ismeretanyag mennyiségé­től, minőségétől, hanem az alkal­mazott módszerektől, eljárásoktól is függ. Ha megkérdeznék tőlem : a jövő feltételei között melyik mód­szer vagy eljárás lesz majd a leg­célszerűbb, egyiknek sem tudnék elsőbbséget biztosítani. Ugyanis a legmegfelelőbb módszerek kiválasz­tásában szerepet játszik a tartalom, a megszabott didaktikai és nevelési cél, s nem utolsó sorban az élet­kori sajátosságok. Mégis ki kell emelnem az önálló gondolkodásra, az önálló munkára ösztönzés-neve­lés szükségességét. Elsősorban a hihetetlenül megnövekedett ismeret­­anyag igényli ezt. A tanulás nem öncél ! Tanárt, tanulót az a törek­vés vezérel — persze egyes esetek­ben nem elég tudatosan —, hogy a tanulmányi idő alatt elsajátított tananyagot a növendékek dialekti­kusan, azaz összefüggéseiben, moz­gásában, rendszerezettségében őriz­zék meg emlékezetükben, mert is­mereteiket csak így tudják majd az életben sikerrel alkalmazni. A kér­dés helyes megoldásának kulcsa a­­ szervezésben, az önálló gondolko­dásra és az önálló munkára szokta­tásban, ösztönzésben van. Arra kell törekednünk, hogy tanítványaink ne szorítkozzanak csupán a tanári elő­adás, magyarázat vagy a tankönyv egyes fejezeteinek bátortalan, szín­telen reprodukálására, hanem szen­vedélyes tudásszomj, lelkesedés ösztönözze őket a megismerhető, el­sajátítható ismeretek alkotó birtok­bavételére. Talán a legszorosabban ide tar­tozó kérdés a fogalmazás, azaz a gondolkodás eredményének írásbeli és SZÓBELI kifejezése. Nem vélet­lenül emeltem ki a SZÓBELI-t. So­kan ugyanis fogalmazáson csakis az írásbeli fogalmakat értik, s úgy vélik — tegyük mindjárt hozzá —, az­ kizárólag a nyelv- és irodalom­szakos tanár feladatkörébe tarto­zik. Ez a pedagógiai tévhit még a tanulmányba is belopta magát. Az igaz, hogy a fogalmazás elmé­leti ismereteinek átadására elsősor­ban a nyelv- és irodalomszakos ta­nár hivatott, de a logikus gondolko­dás és a szabatos, helyes fogalma­zás a tanuló minden megnyilatkozá­sakor elengedhetetlen követelmény. Sokat javítana a helyzeten, ha ki­dolgoznák a fogalmazás módszerta­nát s tantervben írnák elő az egy­mást követő évfolyamok mindegyike számára a követelményeket, az elé­rendő tudás­szintet. Erre meg is van a lehetőség. Az elmúlt években egész sor tanulmány, közlemény je­lent meg a szakirodalomban. Ezek összegezésével s nemzetközi tapasz­talatok felhasználásával jelentősen javíthatnék a fogalmazás tanítását. Kocsis András, a nagyváradi 3-as számú líceum tanára Nagyobb körültekintést a tankönyvkiadásban Az oktatómunka egyik elsőrendű kérdése: milyen munkaeszközzel dolgozik a tanár, milyen a tan­könyv ? Három éve veszek részt, irodalomtanári munkám mellett a kilencedik osztályos irodalom-tan­könyv kidolgozásában. Az általános műveltséget nyújtó, valamint a mű­szaki-szakmai oktatás fejlesztését célzó tanulmányok kapcsán éppen ezért a tankönyvkiadással kapcso­latos kérdések is foglalkoztattak. Csak egyetérthetek azzal, hogy ugyanazt a tankönyvet több kollek­tíva dolgozza ki és a legsikerül­tebb, a legtöbb szempontból meg­felelő kerüljön aztán a tanulók ke­zébe. Ösztönző lesz ez a szerzők számára, mert lehetőség nyílik is­meretanyaguk, nézőpontjuk mérle­gelő összehasonlítására. Véleményem szerint a cél érdeké­ben már az előkészület fázisában lehetőséget kell teremtenünk mér­legelésre. Általában minden igé­nyes szaktanár olvas szakirodalmat, dokumentálód­ik, igyekszik megis­merkedni a legújabb kutatásokkal és eredményekkel, hogy ezen az ala­pon alakítson ki önálló véleményt. Ám, ezt a véleményt össze kellene vetnünk más véleményekkel, más szempontokkal. Éppen ezért szüksé­gesnek tartanám, ha kialakíthat­nánk egy-egy tankönyv szerzői kol­lektívájának tagjai és valamelyik egyetemünk illetékes szakkatedrája között a közvetlen, személyes kap­csolatot. (A kilencedik osztályos, irodalomelméleti alapfogalmakat adó tankönyv szerzői a bukaresti vagy kolozsvári egyetem irodalom­­elméleti tanszékével tarthatnának ilyen kapcsolatot. Hozzájárulna ez a tankönyvszerzők tudományos látókörének kiszélesítéséhez, a vé­lemények kölcsönös kicseréléséhez. Továbbmenve, ugyanennek a gon­dolatmenetnek a folytatásaként, szükségesnek tartanám, hogy egy­­egy tankönyv szerzői kollektívájá­ban a középiskolai tanárok mellett egyetemi tanár is részt vegyen. A gyermekek életkori sajátosságait, az ismeretek folytonosságának követel­ményeit közvetlenül ismerő közép­iskolai tanár gyakorlati tapasztala­tát így kiegészítené a magasabb tu­dományos képzettségű szakember nézőpontja. Az elhangzott bírálatok alapján előkészületben van a kilen­cedik osztályos irodalomkönyv ja­vított kiadása, de a didaktikai könyvkiadó most sem gondolt ennek szükségességére. Az olyan jellegű tankönyv esetében pedig, mint ami­lyen a IX. osztályos nyelv és iroda­lom, amely lényegében az esztéti­kai gondolkodás alapjait rakja le, rendkívül fontos lenne a nézetek és szempontok szélesebb körű összeve­tése. Visszatérve a tanulmánynak arra a gondolatára, hogy több kollektíva dolgozzon ugyanazon a tankönyvön, úgy érzem, ehhez mindenekelőtt a tudományos érdeklődés és tudomá­nyos munka nagyobb fellendítésére van szükség, a középiskolai tanárok körében. Élénk tevékenységű tudo­mányos társaságok, például filológiai társaság,, egy-egy város román, ma­gyar, német és más nyelvszakos szaktanárait gyűjthetnék egybe és jelentős hozzájárulást adhatnának mind az anyanyelv, mind az idegen nyelvek oktatásának korszerűsítésé­ben. Ezzel együtt pedig bővülne a tankönyvek kidolgozásában részt­vevő tanárok száma Fanache Maria, a szebeni „Gheorghe Lazar“ líceum tanára Az ANTICOROZIVUL gyár (Bukarest—Vitán út 112 sz. Tudor Vladimirescu rajon, telefon 21 2160) alkalmaz. • bukaresti illetőségű, jogosítvány­nyal rendelkező fűtőket (16 at­moszféra-nyomású kazánhoz), • karbantartó mechanikusokat, • segédmunkásokat. (7140)

Next