Előre, 1969. március (23. évfolyam, 6632-6658. szám)

1969-03-01 / 6632. szám

ELŐRE 4. oldal ­művelődés. Bolyai János vallomásai Merünk-e, tudunk-e úgy vallani gondolatainkról, ahogy Bolyai János mert ? Akár a Bolyai Jánosról való gondolatainkról is? Nem könnyű mai napig sem elfogulatlanul szem­benézni sem vele, sem a gondolatai­val , sem a sorsával, sem sorsának jelentésével. Benkő Samu Bolyai könyve sem elfogulatlan. Már azért sem, mert nem számolt be munkájának iszo­nyú nehézségeiről. E nehézségek egy­­része tárgyi természetű. A többi — erkölcsi. „A lángész öröksége“, mondjuk..., „a tudós hagyatéka“ —, és elképze­lünk tisztázott eszmerendszereket és főleg a letisztázott kéziratokat. A valóságban a Bolyai János hagyaték úgy tizenháromezer oldalnyi kéz­irat, sorszámozás nélkül, sőt a gon­dolatmenet folyamatossága nélkül, a legkülönbözőbb tárgyakról egyéni írásrendszerrel, magyarul, latinul, németül... A nyomtatásban megje­lent mű elképzelhetetlenül tömör (gondoljuk el, ha a kor legjobb el­méje, Gauss is arról panaszkodik, hogy olvasása nagyon megfeszített figyelmet igényel ,) a kéziratos meg a végtelenbe terjeng­és kusza. A Benkő Samu munkájának min­denekelőtt való, hallatlan érdeme, hogy éppen a hagyaték rendszere­zetlen —, nem matematikai, illetve nem geometriai —, részét böngészi át és rendszerezi kemény szívósság­gal. S a feljegyzések, változatok, tö­redékek mentén ismerteti az életet és az ideákat Persze, nehéz a dolga , hiszen Bolyai János életét a geomet­ria belülről való átélése, szemlélése nélkül nehéz felfogni. Benkő viszont elvben feltételezi, hogy az olvasó már tudja, mi Bolyai tudománytör­téneti jelentősége, sőt, ismeri a rá­vonatkozó véleménykülönbségeket hiedelmeket és mendemondákat is­­, és ezekkel egyfajta néma polé­miát folytat. Sajnos, a Stäckel Pál, a Bedőházi János, a Dávid Lajos, sőt az Alexits György Bolyai-könyvei is a nagyközönség számára hozzáférhe­tetlenek ; a Tudományos Könyvkia­dónál 1953-ban megjelent Bolyai János Élete és Műve is a szükségle­tekhez mérten kis példányszámban jelent meg —, s ezt elmondhatjuk Benkő könyvéről is, amely szinte már a megjelenés évében hozzáfér­hetetlenné vált. Sokak számára ilyen­formán a Bolyai név nem jelenthet egyebet mint a megérthetetlenség magasságában és ködében elmosó­dott ünnepélyes, de tartalmatlan képzetet. Mások előtt, meg Tabéry Géza Szarvasbikájának vonzó, de vadregényes hőse, vagy a Németh László drámák lelkiismeretesen re­konstruált, de a valóságból kiszige­telt adatokból, kollégium-atmoszfé­rából, kegyeletből, s mai önigazolá­sok, önkeresések problémáiból ösz­­szeillesztgetett monumentális, de mégsem élő Pantheon-figurák jelen­nek meg. Benkő könyve, ha nem is az élet­művet és nem is a teljes életet, de mégis olyan töménységben hozza az olvasó elé a „Bolyai János-jelensé­­get“ életrajzának és gondolatainak egy részéből megformálva, hogy ettől KÖNYVEK kezdve a tudományos és közfelfogás Bolyairól alkotott képzeteit elke­rülhetetlenül és mélyen befolyá­solja. Már azáltal is, hogy Bolyai János kézirataiból olyan bőven és reme­kül válogatva idéz, szociológiai, tár­sadalombölcseleti, filozófiai, erkölcs­tani nézeteinek a kiterjedési hatá­raival körülbelül megismertet. A nagyközönség itt nézhet szemtől­­szembe először azzal is, hogy mi volt a tulajdonképpeni valósága a „Bo­­lyai-kérdésnek“. Bolyai János teljes intenzitásá­ban átélte a tudományos és ipari robbanás korfordulóját. Ahogy a matematikában előre látta a vi­lágváltozást, úgy megsejtette min­denben. A XIX. századdal va­lami teljesen új kezdődik az emberi­ség életében. Az élet egyszerűen ki­lép addigi medreiből, s vagy az a sors vár rá, hogy túlburjánzik és ön­magát fojtja meg, vagy az emberiség tudatosan szab új medret neki. Bo­lyai János Üdvtanában, ebben a szörnyű és reménytelen kísérletben, amely az élet végérvényes szabályo­zására törekszik, az a lenyűgöző, amint megsejti, hogy nem lehet a gondolkodás valamely pontját úgy kivetni sarkaiból, hogy az magával ne vonná a legutolsó banalitás meg­változását is , és az benne a kétség­beejtő, amint a lehetetlen, a képte­len és a racionális, a legmagasab­ban ésszerű teljes egységben je­lentkezik nála — és a logikában is. Ha megváltoztatjuk a geometria a­­lapelveit, meg kell tennünk ezt a lo­gikával és az erkölcstannal, s akkor a politikával, társadalomszervezés­sel, az emberek közti valamennyi kapcsolattal is, és akkor természete­sen az érintkezés eszközeivel, a nyelvvel és az írással is. Ami tragi­kusan reménytelen ebben a vállal­kozásban az, amint a legvégleteseb­ben elvont és a legközönségesebben gyakorlati között keresi az összefüg­gést, s közben szükségszerűen át kell ugrania láncszemeket, lépcsőfoko­kat , de azok meg megbosszulják ma­gukat s mindegyre visszakényszerí­­tik a kezdetekhez. A tizenkilencedik század minden nagy elméje átélte a világváltozás távlatait, s ezért any­­nyi akkoriban az utópisztikus, tár­sadalom újraformáló kísérlet. Az egyöntetűség, a falanszterizmus, az egységes világnyelv és világszerve­zetek, világméretű konspiráció és vi­lágállam, a család megszüntetése — mind fennforgó gondolatok. De talán szinte senkinél nem jutottak el oly elképesztő, s mégis oly racionális végletekig, mint Bolyainál. Ugyanis, ő más síkon már próbált, bizonyí­tott. A kor világmegváltó utópistái nem voltak olyan roppant elvontsá­gokra és eredetiségre képes elmék a tudományban, mint ő. Tudósoknak kicsik voltak, gyakorlati emberek­nek józanabbak és b irodalmárab­­bak. Amint azoknál hiányzott az al­kotó géniusz igazolt rangja, ez meg­volt Bolyainál , de nála még a néze­tek kifejtésének „irodalmi“ hitele hiányzott. Igen, Bolyai János ellen­fele volt nemcsak az irodalmiasság­­nak, hanem az irodalomnak is, a köl­tői nyelvet képtelenségnek tartotta —, s itt eljutunk oda, ahol Benkő Samu könyvének főhiányosságát kell szemre hánynunk. A Bolyai életrajzokkal közelebbi ismeretségben lévők előtt közismert, hogy Bolyai János nemcsak lángel­me volt, hanem —, életének külön­böző szakaszaiban különböző fokig, — pszichopata. Lelkibeteg. Sőt az őrület időnként ítéleteiben is felbuk­kan. Möbius, Kretschmer hivatkozik erre, aztán Szirmayné Pulszky Hen­riette, Schaffer Károly elemzően is foglalkozik a problémával. Termé­szetesen, Benkő Samunak igaza van abban a magatartásban, amikor az életmű lényegénél nem veszi tudo­másul az őrület tényét. Ha vannak is olyan lángelmék, akiknél a lelki­ betegség belejátszik az alkotásba, hajtóerőt, vagy ihletforrást jelent, Bolyai nem tartozik közéjük. Főmű­­veiben ítélete, logikája ép, töretlen, sőt akárhányszor súlyosabb korsza­kok után is, remisszió, javulás is be­következik. Érzelmi élete azonban, magatartása, és futó feljegyzéseinek sőt Üdvtanának egyes mozzanatai ennek ismerete nélkül nem érthetők. Benkő egyfajta — érthető — ta­pintatból, szeméremből, betegségei történetének ezt a részét elhallgatja, így viszont abba a helyzetbe kerül, hogy Bolyainak egy-egy meghökken­tő fordulatát, vagy utalását (az csak a legenyhébb, például, amikor meg­említi, hogy naponta háromszázszor is mos kezet) az olvasó kénytelen így értelmezni. Nemcsak az üldöztetési kényszerképzetek magyarázhatók ez­zel, hanem írásmódjának bizonyos sajátosságai, így éppen a költői nyelvvel szemben vallott ellenszen­ve, s amivel az Advtan fogalmaz­vány-változatai között annyira kínló­dik­­ a szinonim szavak gyártásának kényszere. Pedig Bolyai lelkibetegségének nemcsak „kínos“ vonatkozásai van­nak. Akkor érthetjük meg tragikus jelentését, ha Superville mondására gondolunk : „A lángész az, akinek tulajdonképpen őrültnek kellene len­nie, de irtózatos szenvedések árán nem az“. A „normális“ pályákról kimozdult szemlélet nemcsak zseniálisan erede­ti meglátásokat, de szörnyű kételye­ket — önmaga és a világ iránt is ! — hoz az alkotónak. Lángésznek lenni — szenvedés , de nemcsak a világ, a környezet kicsinyessége, ér­tetlensége következtében, hanem el­sősorban belső okok miatt. Nincs te­hát restelkednivaló ebben. Sőt, an­nak ellenére, hogy gondolatainak in­tellektuális megrázkódtatásait, még született-örökölt terheltségek is sú­lyosbították, végső fokon, teljes mér­tékben, a betegség sohasem tudta le­győzni ; meg tudott állani a feltar­tóztathatatlannak tekintett beteg­ség útján, s bizonyos titkos lelki ra­vaszsággal a téboly támadásait „ki­heverte“. Ez ugyancsak nagyságának bizonyítéka. Mindenesetre, a könyv elfogyott, s szeretnénk látni máris egy új, gaz­dagított kiadását (amelyből nem hiá­nyozna egy ismeretterjesztő szinten megírt fejezet matematikai mun­kásságáról), bő jegyzet-magyarázat anyaggal ellátva, s ez alkalmas len­ne akkor a lefordításra is, hogy a román közönség is megismerhesse belőle művelődéstörténetünk e ha­talmas alakját. Szőcs István LUDAS MATYI PIROSKA BELÉPŐJE és a bérletek száma alaposan meg­csappant. A kitatarozott színházba az új évad derekán ilyen előzmé­nyek után vonult be tíz-tizenkét divatos slágerrel — és diadalitta­san — Piroska, az Isten veled, édes Piroskám, Dobos-Kövesdi-Szenes zenés-táncos vígjátéka, a műfajban járatos Horváth Béla rendezésében. Hogy ki ez a Piroska ? Egy kicsit loncsos és prózai zeneszerző-fele­ség , elengedi férjét ihletet keresni Párizsba , de titokban persze meg­előzi őt repülővel, a párizsi nagy­néni segítségével sebtiben kikoz­metikázza magát, s a megérkező hitvesnek unokahugként mutatkozik be és elcsavarja a fejét. — Tessék csak nyugodtan közbeszólni, hogy ezt már ismerjük —, olvastuk a jó öreg Molnár­­ Ferenctől. Kisfalussy Bálint, Kovács Lenke, Nádai István, T. Lukács Éva, Nyi­­redi Piroska, Boér Ferenc, Kocsis Antal, Bálint Márta és Kiss Imre játszanak a darabban, annyi elő­­ráfordítással, amennyit mások má­sutt talán még komolyabb művé­szi feladatra sem pazarolnának Így már eleve némi rokonszenvet keltenek, jó ízlésre vall, hogy ami­kor kezükbe veszik a mikrofont (csak ne mondana defektet egymás­után többször is!) nem akarnak másként énekelni, mint egyszerű prózai színészek, akiknek mégis a Koldusopera és a Becket a ke­nyerük. Szerényen, kedvesen és jó ritmusban játsszák végig ezt a pe­helykönnyű mini-vígjátékot. Külö­nösen a most debütáló két új szí­nésznő, Kovács Lenke és Bálint Márta hiteti el, hogy ez a darab nem utolsó sorban a női bájakra épít. Hogy szükség volt-e Szatmáron Piroska belépőjére ? Ne firtassuk Különösen ha egyszer már meg­­egyeztünk ahhan hogy a közönség néha '«'áhis, de csakis azért vált r c-(nhá*zl-*a T-lp-1 Pzórako/­­d­ á’-'-r . .nühü! pusztán SzÓ—£-r. ,­mpg az ol­vadót azzal hízv S/T-nhrim ngyan fv,'on az divaat iát­ezraták már e'ée szón közönségsikerrel az Ördög cimborából h és a Berket-et (Boér Perem p“Wáu! Csiky Andráshoz érett emlékezetes királyt alakított !) s készülnek a Caligula és A toborzótiszt közeli, és ugyan­csak komoly művészi próbatételt hozó bemutatójára. Bölöni Sándor Míg a lapokban és a kerekasz­talok körül egyre tárgyalták, hogy mit is kellene tenniük színházaink­nak közönségük és a saját jól fel­­fogott érdekükben — nos, addig a szatmári együttes máris vállalta az áldozati bárány szerepét. Az az együttes, mely hosszú éveken át tiszteletre­ méltó kitartással mű­vész-színházat teremtett egy rajo­­ni városban és feltételek között, most eldöntötte, hogy táncolni és jelenet a 3. felvonásból a váradi bábszínházban Ha a bábszínpad hagyományos törvényeinek egyáltalán van kötele­ző érvényük ma, amikor ide is be­vonult az új törekvések és kísérle­tek hagyományokat robbantó újsze­rűsége, úgy ezt a váradi Ludas Ma­tyi előadást valahol a középúton kell elhelyezni. Ludas Matyi, a népi hős mivoltá­ban annyiszor alaposan tév­eszmé­­nyített igazságtevő, itt is rokonszen­ves, bravúrosan találékony, ügyes és nem kevésbé elszánt mint előző sok-sok színpadi és filmbeli válto­zata, csakhogy ez a Ludas Matyi már figurálisan is magán hordozza azt, amire a rendező és bábtervező Fux Pál az egész előadást felépítet­te : azt a gondolatot, hogy a nép igazságtevő bosszúja egyáltalán nem népünnepély, a visszaütés elég­tételében nemcsak a pillanat har­sány öröme, hanem a hosszas ráké­­szülés dühe, kegyetlen kényszere is benne van. Ez a Ludas Matyi te­hát nem fülig-száj derű, nem a má­moros győző. Halkabb, visszafogot­tabb, nem kiabálni — mondani akar, s amit mond, az nem fér be­le egy komédiába. A színpadkép drámai funkciójára utalni szinte felesleges, hiszen a rendező — képzőművész. Mint ké­pein, itt is szimbolikus jelentésük van a képalkotó elemeknek. A kép­­szerkesztés határozott módja nem­csak plasztikusságával ragad meg, hanem világos gondolati következte­téseket is sugall (például a jobbágy­falu méhkasként összebújó házai, vagy a Döbrögi hajdúival szemben tömörülő parasztok az összetartást, egymáshoz tartozást és érdekközös­séget.) Mozgalmas jelképhálózat fe­szül a kisszínpadon, s nem egyszer figyelmet parancsolóbban van jelen, mint a szöveg. Ahol a szöveg domi­nál, ott a hagyományos keretet a groteszk játék ellenpontozza (a má­sodik felvonásban), ahol a mozgás pantomim hatása kápráztat, ott a kí­­sérőzene képviseli ugyanazt (vásár­jelenet). Vagyis ebből a Ludas Ma­­tyi-előadásból a rendező racionális szerkesztési módra teremt új és me­rész színpadi produkciót , felidézi a köztudatban élő Ludas Matyi-törté­­netet, de egyben ki is igazítja, ki is lendíti azt a beskatulyázott ideali­zált felfogás állóvizéről. Az előadás alatt a néző ráérez Fazekas Mihály költeményének jó ízeire, s a kapott hangulati, érzelmi hatások birtoká­ban a felfedezés örömével veszi tu­domásul, hogy ez a népi komédiá­nak elkönyvelt játék — nem babra megy. Ludas Matyi se a Indákért hadakozik harmadíziglen. A külalakjukban már jellemezett bábukat egyéniséggé változtató báb­mozgató művészek — mindenekelőtt Máthé Magda, Seress Lajos, továb­bá Nagy János, Karalyos Sándor, Nyerges Katalin, Kovács György és Sztankovits Júlia — összhangba il­leszkedő alakításokban juttatták ki­fejezésre a rendezői szándékot. Itt, a hagyományos szóló-igényesség mel­lett az alkalmazkodás, az összhang képviselte a rendhagyót. A váradi kisszínpadon­ — ebből is érdemes lenne rendszert csinálni. M. Implon Irén PARTJELZŐ­ ­ • Közel félévszázada, hogy Bel­­linghausen felfedezte a hatodik kon­tinenst — olvasom egyik lapunkban. Miután a következő héten nem mó­dosították közlésüket, úgy látszik, szi­lárdan­­ragaszkodnak e meghatáro­záshoz. Pedig nem fogalmaztak pon­tosan. Miután Bellinghausen felfede­zéseit a múlt század elején tette, a mondatnak helyesen így kellett volna hangzania : „Közel félévszáza­da lesz, hogy több mint száz éve fel­fedezte­m." stb Ha ezt a vonzó, köz­vetett időmeghatározási módot el­terjesztjük, azt például, hogy „hat­van és a halál között" így fogjuk ki­fejezni : „nemsokára majdnem tizen­egy éve, hogy jóval túlhaladta a kö­zel félévszázadot". • Ne legyünk sznobok. Ne várjuk el koncertre menet, hogy libériás aj­­tónállók feszes, de szolgálatkész mo­sollyal kezeljék a jegyünket Elvégre nem vagyunk éppen mind nagyher­­cegnek öltözve mi sem Ámde a ze­­nekedvelő közönség sznobizmusa el­leni harcnak is van határa ! A na­pokban Nagyváradon koncertre mentem, s a színhez kapu­jában egy borotválatlan, niszkos fehér sípuló­­veres, és nyakára-fülére benőtt hajú, bevettsapkás fiatalember kérte a je­gyeket. Hát én nem adtam oda ! Mi­kor rám fordult, megkérdeztem :­­ mi az hé, már meg sem akarsz is­merni ? Erre ijedten lesütötte a sze­mét és félreállt Vajon miért ? És mindez, hogy-hogy ? (csősz) SZÍNHÁZ énekelni is fog, ha ezt kívánja a közönség. Két éven át tatarozták a színház épületét. Ez alatt a Filharmónia szűkös, télen rosszul fűtött, köl­csönvett termében az érdeklődés . RITA PAVONE MEGNYERTE A HÁBORÚT Hogy a háború s az antifasiszta ellenállás olyan vonatkozása-e múl­tunknak amelytől illik nevetve bú­csúznunk, vagy se,­­ nem kérdés többé. A csehek már húsz évvel eze­lőtt mertek nevetni, svétkesen. A franciák finom iróniájának gyakran tapsolunk Adassák meg hát az ola- FILMEK szoknak is a jog, hogy túláradó tem­peramentumukhoz, harsány jóked­­vűt-höz meg zerekiséretet is csór­janak, s úgy patemálják el a n met m'--gszál'ás. A Marsallkisasszony humorának alapanyaga nem a finnyás széplel­­keknek való, ugyanis abból indul ki, hogy a gyűlölt ellenség egytől-egyig csupa hülye De azért jóízűen nevetni lehet még rajta, hi­szen pozitív hőseit se kíméli külö­nösebben a film A kancsó SS-le­­génnyel a gyáva kapitánnyal és az autóbolond SS-örnaggyal szemben ott a szórakozott tudós, a nagyétkű amerikai pilóta és a szerelmes kis­lány,aki két dal között hol tábor­noknak öltözik és twisztet vezényel egy század SS-nek hol Hitler ba­juszát ragasztja a pisze orra alá és tábornoki sapkáját egy gyönyörű, sütni való malac fejébe nyomja. S ezen senki sem akad fenn, sőt tiszte­leg. Hogy miért? Mert a burleszk törvényei így követelik, s mert a ta­lálékony, ám szerelmes szive foly­tán kétbalkezes kislány maga Rita Pavone. Nagyon jól áll neki a hu­szonöt évv°! ezelőtti divat a bokor­ugró miniszoknya feszes deré’-kel, az ara°7nv’ ma“?!- parafa‘a'D és rpr'io ’ebhar a hAV,m­a' *'"’k­ol*** könnyűzene di,,!­*,» '*?"•?­szereléssel. Az F"' ' 1 i-és a K'* ■.i ••— ' fájó szívvel ■"Mkülöztük le •• ' i. haj, Rozi annál fergetegesebbre si­került S ráadásid ott van a gyönyö­rű Firenze Akinek pedig derogálna, h°gv ezen a kedves marhaságon másfél órát nevessen csak annyit üzennénk, a huszonöt éves sláger szavaival, hogy „kérem, ne tapossa sárba lá­ba...“ (halász) (Folytatás az 1. oldalról) él és korszerűsítettünk. 1951 és 1968 között a produktív állóalapok volu­mene 3,7-szeresen növekedett. Az iparban a beruházási politika folytán 1951 és 1967 között több mint 4,7-szeresen gyarapodtak az állóalapok, ennek következtében pe­dig fokozódott a munka műszaki el­látottsága és termelékenysége is. Az állóalapok, a munkatermelékenység, a termelés és a nemzeti jövedelem növekedése szorosan összefügg egy­mással. 1951 és 1967 között az ipar­ban például az állóalapok és a mun­katermelékenység arányos növeke­dése mellett a termelés 8,2-szeresen, az ebből származó nemzeti jövede­lemrész pedig csaknem 8,9-sze­­resen lett nagyobb. 1969-ben össze­sen 770 fontos kapacitást és objek­tumot adunk át rendeltetésének, közöttük több acél- és nyers vasbe­rendezést a galaci Kohászati Kom­binátban, üzembe helyezzük a poli­etilén-gyárat, a korszerű tengely­üzemet, fejlesztjük a gumiabroncs-, az alumínium, a cement-, a tábla­üveggyártást, valamint a kelme-, a kötöttáru-, a cipőgyártást, az élelmi­cikkek termelését stb A termelés korszerűsítésében az eddiginél nagyobb szerepet kap az állóalapok amortizációja. A Nagy Nemzetgyűlés legutóbbi ülésszakán elfogadott törvény az állóalapok amortizációjának átlagos időtarta­mát 25,7 évről 21 évre szállította le s így az állóalapok értéke gyorsab­ban megtérül, ami a jelenlegi körül­mények között igen fontos, mert a műszaki-tudományos forradalom következtében az erkölcsi kopás egy­re hangsúlyozottabb. Az állóalapok bővített szocialista újratermelésének fő forrása azonban változatlanul a nemzeti jövedelem megfelelő része. A magas felhalmozási rátára nap­jainkban azért is szükség van, mert pártunk szocialista iparosítási poli­tikájának megfelelően a termelőesz­közök termelésének elsődleges fej­lesztése mellett gyors ütemben nö­veljük a fogyasztási cikkek termelé­sét is. „Felhalmozásra valóban any­­nyi kerül — írta V. I. Lenin —, amennyivel a termelés felülmúlja a jövedelmet (a fogyasztási cikkeket) A termelés kibővítéséhez (a szó szo­ros értelmében vett „felhalmozás­hoz“) előbb termelési eszközöket kell termelnünk, ehhez pedig nyil­ván az szükséges hogy kibővítsük a társadalmi termelésnek azt az ágát, amely termelési eszközöket állít elő, munkásokat tereljünk át ebbe az ág­ba, akik részéről azután már a fo­gyasztási cikkek iránt is kereslet fog megnyilvánulni. Eszerint a „fogyasz­tás a felhalmozás nyomán, illetőleg a termelés nyomán növekszik“. (V. I. Lenin Művei, II. kötet, Szikra ki­adás, Budapest 1951, 149 oldal). Amint innen is kitűnik, a bővített szocialista újratermeléshez elsődle­gesen kell fejleszteni a termelőesz­közök termelését (amit a műszaki haladás határoz meg, s ami követ­kezésképpen megköveteli a felhal­mozási alap gyorsabb növelését). En­yhéb­­r ön­kéntjét­ mutatja, hogy­ milyen­ mértékben, és ütemben gyarapodik a felhalmozási alap a nemzeti jöve­delemhez és a fogyasztási alaphoz képest. 1960 és 1965 között a felhal­mozási alap évi átlagban több mint kétszer olyan gyorsan növekedett, mint a fogyasztási alap. Á­­­ltalános iskoláink s az ott működő tanerők az utóbbi hónapokban oktatásfejlesz­tésünk egyik legfontosabb lépésének előkészítésén dol­goztak , a tízéves általá­nos oktatás bevezetéséhez szükséges anyagi-szellemi keret megteremté­sén. Miután az idei iskolai év elejé­től mindenre kiterjedő felmérések folytak, számba vették megyénként az iskolahálózatot, a tanári testüle­tek lehetőségeit, az utóbbi napokban tantestületeink minden megyében megvitatták a tízéves általános oktatás tanterv-tervezetét is. A gya­korlatban mindebből az fog követ­kezni, hogy a jövő tanév kezdete, 1969 szeptember 15. Jelentős ese­ményként íródik oktatásunk törté­netébe : az első IX. osztályok bein­dításával minden év­vében kí­sér­­leti jelleggel megkezd­jük a tíz éves általános oktatás bevezetését. Ezzel Románia a kötelező oktatás időtar­tama szempontjából a világ legfej­lettebb országai közé fog tartozni. Az általános oktatás időtartamá­nak tíz évre növelése oktatásunk szüntelen fejlesztésében és tökélete­sítésében a IX. pártkongresszuson előirányzott irányelvek valóra vál­tását jelentik ezen a téren ; betető­zése azoknak az erőfeszítéseknek amelyeket közoktatásunk a szocia­lizmus építésének éveiben fokozato­san megvalósított, áttérve a négy éves kötelező oktatásról a hét, majd nyolc éves általános oktatásra s el­jutva a mai célkitűzésig. Pártunk és államunk ezzel azt a célt követi, hogy egész ifjúságunk szélesebb körű általános műveltsé­get nyerjen, tudása megfeleljen tár­sadalmunk jelenlegi és távlati köve­telményeinek lépést tartson a tu­domány és technika haladásával. Egy ilyen általános műveltségű fel­készítés a fiataloknak akik különbö­ző szakmák felé orientálódnak lehe­tővé teszi, hogy — a szakoktatás tartamának egyide­’ü lecsökkentésé­vel. — rövidebb ,de a'att. magasabb színvonalon szer?' ''’•'-k képesítést Oktassunk ' ív. A.y- ■ t: 3 1ÍZPV^S —Anpli 0«VC0. ges volta­m?w,Vn kfvá’V technikai-gyakorlati felkészítést is ad, ezzel megkönnyíti az iskola- és pályaválasztást Nekünk, megyei tanfelüg­yelőségi szerveknek az általános oktatás idő­tartamának meghosszabbításában mindenekelőtt az a feladatunk, hogy­­ messzemenően élve a lehetőségek­kel, ésszerűen osszuk be a tantár­gyakat minden osztály szintjén és a tanulmányi évek egészében — ter­mészetesen a 6 éves kortól kezdődő iskoláztatás figyelembevételével — és elkerüljük a tanulók túlterhelé­sét. Segítségünkre van ebben az új tanterv tervezete, amely az I—VIII osztály számára hetente 1—3 órával kevesebbet irányoz elő, mint a nyolc osztályos iskola mai tanterve, a IX. és X.osztályban pedig 2—4 órával kevesebbet, mint a jelenlegi líceumi tanterv. A tantervek tartalmának megállapításakor az illetékes szak­szervek közepes színvonalú tanulók képességeit veszik figyelembe, mi­nimális követelményeket irányoznak el­ő. Ugyanakkor azonban a tanárok­nak sokkal nagyobb lehetősége lesz arra, hogy bizonyos fejezet­ek­et, té­mákat kibővítsenek, figyelembe ve­gyék annak az osztálynak a képes­ségeit, igényeit, amellyel dolgoznak. Érdemes arról is beszélnünk, mi­lyen távlatokat nyit a tízosztályos általános oktatás a tanulóknak ? Az I—VIII osztályban olyan közös általános műveltségi ismeretalapot kapnak amely lehetővé teszi, hogy ezután, nemcsak a IX.—X. osztály­ban, hanem a líceumi oktatásban is folytathassák tanulmányaikat. Az általános iskola utolsó két osztályá­ban kiszélesedik és elmélyül az alaptantárgyak tanulmányozása. Ezek a tanulók az általános művelt­séget szolgáló tárgyakon kívül (ro­mán nyelv és irodalom, történelem, számtan, fizika, vegytan, biológia egészségtan és gyermekgondozás), az általános műszaki kultúra köré­be tartozó ismereteket is szereznek, így például technológiai felkészítést kapnak, műszaki rajzot tanulnak stb. Az Oktatásügyi Minisztérium szakszervei gondoskodnak arról, hogy az az általános műveltségi felkészítés, amit itt nyernek a ta­nulók, közel áll­jon a líceumi okta­tás első két évéhez (a líceumi okta­tás tanterveit, amelyek jelenles­ ki­dolgozás alatt állnak, ezzel össze fogják hangolni). Így rendi lehető­ség nyílik arra, hogy a X. osztály elvégzése után a tanulók átmehesse­nek a líceumi oktatásba, ha egyes tantárgyakból különbözeti vizsgát tesznek. Amint már fentebb említettük, az általános iskola IX—X. osztályá­ban kapott műveltségi ismeretek technikai ismeret- és készségalappal egészülnek ki, ami rendkívül elő­nyös lesz a fiatalok iskola és pálya­­választása, de későbbi szakképzett­ségük szemszögéből is. Figyelembe véve, hogy az általános iskolák vég­zettjeinek nagy többsége bizonyára a termelő munka különböző ágaza­tai felé irányul, az új tantervek a gyakorlati felkészítésre két lehető­séget adnak. Főképpen falusi isko­lákban, de egyes olyan városi isko­lákban is ahol eleinte még nem lesznek feltételek heti egy napos gyakorlatra, ez az oktatás heti két órában, körönként szervezett gya­korlati munka keretében történik, az iskola didaktikai-anyagi alapjá­nak m­efelelően. Ilyen iskolák óra­rendjét falun a mezőgazdasági mun­kák idejére heti öt napban összpon­tosítják, hogy a tanulóknak marad­jon szabadnapjuk, amikor szüleik­nek segíthetnek a mezőgazdasági munkában. Téli időszakban az okta­tás heti hat napon történik. Hat na­pos órarend szerint folyik majd a tanítás azokban a városi iskolákban is, ahol a tanulók gyakorlati felké­szítésének ezt a változatát alkalmaz­zák. A második módozat , ahol erre lehetőség van, heti egy napos gya­korlati munka, amelyen a tanulók gazdasági egységekben, vagy a szakmai iskolák műhelyeiben sajá­títják el a program anyagát. Nem véletlen, hogy az új tanter­vek és óratervek kidolgozása éppen az általános oktatással kezdődik; a tantervek és az új tankönyvek,­­ amelyek korszerűsítésére és ésszerű­sítésére és az új tantárgyak köny­veinek kiadására ugyancsak nagy gondot fordít az Oktatásügyi Mi­nisztérium — együttesen olyan ala­pot adnak az általános oktatásnak, amely az ifjúságot tágabb műveltsé­gi látókör megszerzésének lehetősé­gével a természet és társadalom je­lenségeinek megismerésében szi­lárd tudományos szemlélet kialakí­tásával ruházza fel : itt kell legerő­teljesebben érvényesülnie az iskola nevelő, személyiség-alakító szerepé­nek. Ezt hivatott biztosítani az ál­talános iskolai tanerők felkészültsé­ge iránti követelmény is, az általá­nos műveltség tantárgyait a IX—X. osztályokban csakis egyetemet vagy pedagógiai intézetet végzett tanárok tanítják majd, a technikai gyakor­lati tantárgyakat fizika, matemati­ka és rajzszakos tanárok látják el, az egy napos gyakorlatot oktatómes­terek és technikusok irányítják. A cél és a távlatok világosan áll­nak előttünk. Ezeknek a nagyfon­tosságú oktatási feladatoknak a valóra váltása elsősorban nekünk, nevelőknek kötelességünk, de az a célunk, é­s ezt el is kell érnünk,­­ hogy az általános tízosztályos okta­tás bevezetését tanulók, szülők kö­zös ügyüknek tekintsék és így se­gítsenek munkánkban. Fü­löp Zoltán szaktanfelügyelő, Hargita megye FEGYELMÜNK KÖZÉPPONTJÁBAN: a tízéves általános oktatás H­ogyan növelhetjük szá­mottevően a felhalmo­zási alapot és egyidejű­leg a fogyasztási ala­pot is? Mindenekelőtt a nemzeti jövedelem gya­rapításának alaptényezőjét képező társadalmi munkatermelékenység fo­kozásával. A termelőeszközök ter­melésének elsődleges fejlesztése és a felhalmozási alap növelése (a mér­ték és az ütem szempontjából) szo­rosan összefügg egymással. Ha u­­gyanis elsődlegesen kívánjuk fejlesz­teni a termelőeszközök termelését, a felhalmozási alapból növelnünk kell a termelést. (A termelőeszközöket termelő A-csoport ágainak kiépítése és fokozott fejlesztése is erről ta­núskodik. És viszont: a felhalmozá­si alapot nagy mennyiségű termelő­eszközzel kell kiegészítenünk ahhoz, hogy megfelelőképpen szolgálhassa a bővített újratermelést. 1951 és 1967 között az ipari össz­termelés évi átlagos növekedése 13,2 százalék volt, amiből az A-cso­­porté 14,9 százalékot, a B-csoporté, 10,8 százalékot tett ki. Az 1966­ százalékáról 45,4 százalékára csök­kent, más országokhoz viszonyítva még mindig magas. 1968-ban ez a viszonyszám Bukarestben a gép­ipari vállalatokban 44,8 százalékot, a vegyipari vállalatokban 44,7 szá­zalékot, (világviszonylatban nem egészen 30 százalékot), a kohásza­ti vállalatokban csaknem 40 száza­lékot, a könnyűiparban 35,5 százalé­kot tett ki. Az idei tervfeladat ér­telmében az építési-szerelési munkák részarányát legalább 10—15 száza­lékkal kell csökkenteni. Következés­képpen a beruházásokból nagyobb rész jut a gépekre és felszerelésekre, ami a termelés fellendítése szem­pontjából döntő jelentőségű. Ez a beruházás-rész jelenleg csak körül­belül 37,5 százalékát teszi ki az összberuházásoknak. Pártunk és ál­lamunk a legmesszebbmenő figye­lemmel foglalkozik mindazokkal a problémákkal, amelyek szorosan összefüggnek a gazdasági hatékony­ság növelésével, a vállalatok jöve­delmének gyarapításával, a terme­lés anyagköltségeinek csökkentésé­vel stb. tehát amelyek lehetőségeket 1969. MÁRCIUS 1. SZOMBAT Gyors gazdasági fejlődés 1970-es ötéves tervben, minthogy bi­zonyos lemaradást kell behoznunk a fogyasztási cikkek iparának kapaci­tása és műszaki ellátottsága terén, a fogyasztási cikkek termelésére kétszer annyit ruházunk be, mint 1961 és 1965 között, így már az öt­éves terv első esztendőiben közele­dett egymáshoz a A-és a B-csoport­ növekedési üteme. Minthogy a jelenlegi ötéves terv­ben a felhalmozási alap tovább nö­vekszik, még nagyobb körültekintés­sel kell gazdálkodnunk vele, még gondosabban kell felhasználnunk minden beruházandó lejt. Ehhez a­­zonban össze kell állítanunk a be­ruházási munkák megfelelő műsza­ki-gazdasági tanulmányait és kivi­telezési terveit, gondoskodva a kor­szerű technika és technológia beve­zetéséről. A gyorsabb, korszerűbb é­­pítkezési megoldások, a tervezett műszaki-gazdasági paraméterek ha­táridőre történő elérése stb. kezeske­dik a magas fokú hatékonyságról. 1969 folyamán és a következő esz­tendőkben nagy arányú beruházá­sokat eszközlünk, s így különleges figyelmet kell fordítanunk a haté­konyság gyarapítására. Ám kétséges, hogy ha­zánkban nagyok a lehe­tőségek a felhalmozási alap hatékonyságának v.ww növelésére, amit részben­­ az építési-szerelési mun­kákra fordított kiadások csökkenté­sével valósíthatunk meg. Noha 1961 és 1965 között az 1951 és 1955 kö­zötti időszakkal szemben az építé­si-szerelési munkák költségeinek részaránya az összberuházások 51.5 kínálnak a többlettermék és a felhalmozási alap számottevő nö­velésére. A felhalmozási és a fogyasztási alap optimális arányának elő kell segítenie egyrészt a termelés gyors ütemű növelését, másrészt az élet­­színvonal következetes emelését. Az 1966—1970-re szóló ötéves tervben és 1969-ben jelentős összegek szolgál­ják a lakosság jólétének növelését. Erre fordítjuk a nemzeti jövedelem körülbelül 70 százalékát kitevő fo­gyasztási alapot. Minthogy a jelen­legi szakaszban a termelőerők fej­lettségi színvonala és a termelési vi­szonyok jellege megköveteli az a­­nyagi érdekeltség további elmélyí­tését, az életszínvonal emelésének fő tényezője az egyéni fogyasztá­si alap, vagyis a nemzeti jö­vedelemnek az a része, amelyet a végzett munka mennyisége és mi­nősége szerint osztanak szét a tár­sadalom tagjai között. Az idén a nemzeti jövedelem kilenc százalékos és a fogyasztási alap hét százalékos növekedése mellett a béralap több mint négy milliárd lejjel lesz na­gyobb s igy a reálbér 5,1 százalék­kal növekszik. A parasztság fogyasz­tási célokat szolgáló pénzjövedelme is körülbelül hat százalék­kal halad­ja meg az eddigit. Az idei tervfeladatok, a termelő vállalatok és a tudományos kutató­­intézetek nevében elhangzott mun­kavállalások.­ teljesítése nyomán je­lentős mértékben tovább fejlődik or­szágunk gazdasági és kulturális éle­te ,tovább javulnak népünk élet- és munkakörülményei. "

Next