Előre, 1969. november (23. évfolyam, 6842-6867. szám)

1969-11-08 / 6848. szám

969. NOVEMBER 8., SZOMBAT A SZAKEMBER DOLGOZZÉK A SZAKMÁJÁBAN KÖZGAZDÁSZ- E A MEZŐGAZDASÁGI KÖZGAZDÁSZ ? Mi lenne más, hiszen ha köz­­azdásznak vett fel valakit a válla­lt, akkor az közgazdász — mondot­­i több állami mezőgazdasági vál­­­lat igazgatója. Tehát a kérdésre­álaszoltunk, le is zárhatjuk az gyet Igen ám, de nemrég egy is­merősömmel találkoztam, aki két éve végezte el a közgazdaságtudo­­mányi fakultást, és elkeseredve lesélte, hogy nem a szakmájának­­ szakképzettségének megfelelő munkát végez. — Nem közgazdász vagy ? k­érdeztem meglepetten. — Igen is, meg nem is — vála­­rolta és sóhajtott egyet. — Tudod, a önyvelő és a közgazdász közé­lye­llőségjelet tehetsz, így papíron a is agrárközgazdász vagyok, a vá­lságban iktatok. — Hallgatott egy arabig. — Nem értem miért kell érelszámoláshoz, vagy egyszerű önyvelői munkához egyetemi vég­­ettség, méghozzá tervezői szak ? N­ézett rám kérdőn. Habár azóta jónéhány mezőgazda­ági egységnél érdeklődtem, mi is h­elyzet az agrárközgazdászok körül, a kérdésre még most sem tudok vá­­nszolni. Az apahidai állami mezőgazda­ági vállalat tavaly elég nagy veszteséggel zárta az évet. Az idén­em állnak jobban. „A tervfelada­­oknak eleget tettünk, hiszen csök­­kentettük a tervben előírt vesztesé­get“ — magyarázták a gazdaság vezetői. Ez igaz. Mégis felvetődik az a kérdés, mit csinált a vállalat ti­­zennyolc közgazdásza, akik közül nyolc főiskolai végzettséggel ren­­delkezik, azért hogy rentábilis le­gyen a termelés. A válasz, misze­rint­­ „ők is segítettek a terv elké­­rítésében“ azt mutatja, hogy sem­­m­i. Ezt csak aláhúzza az a tény, hogy a felsőfokú képzettségű gazda­ági szakemberek, habár nem egy közülük tervezési szakot végzett, nem is látta a tervet (sőt nem tud­ja, mit is termelnek a termelő egy­ségekben) és anyagbeszerzéssel, bér­­elszámolással foglalkozik. Az államnak nem kevés pénzébe került, amíg kitaníttatta a mező­gazdasági közgazdászokat. Akkor miért hagyják felhasználatlanul az éveken keresztül összegyűjtött tudo­mányt, miért nem hasznosíthatják tudásukat ? Hiszen a gazdaság ér­deke, hogy felhasználva minden módszert, többek között a lineáris programálást is, jövedelmezővé te­gyék a termelést. Nyugták kiállítá­sához, fizetéslisták kitöltéséhez nem feltétlenül szükséges egyetemi vég­zettségű gazdasági szakember. A nagyváradi állami mezőgazda­­sági vállalat székházában ültem. Előttem magas növésű középkorú ember tett-vett az iratok között. Martinescu Liviu, a vállalat fő­könyvelője. Amikor meghallgatta miről kérdezősködöm, megvakarta a füle tövit. — Van közgazdászunk, hogyne volna. Minden farmnak megvan a gazdasági szakembere — mosolygott kényszeredetten. — Csakhogy én könyvelőknek, vagy raktárosoknak nevezném őket. Meg kell mondjam, hogy azért egy-egy szóval segítenek a tervek készítésénél is — mondta de aztán legyintett. — Az igazság az, hogy nincs mit hímezni-hámozni, jelenleg nálunk a farmok közgaz­dászainak gyakorlatilag semmi kö­zük a tervhez. Ezt nem is kérjük tőlük, meg aztán idejük sem len­ne, hiszen a pénzügyi kérdésekkel is ők foglalkoznak. És ott vannak a raktárak is. Könyvelők, meg raktá­rosok, semmi mások — mondta hal­kan. — Tudja, azért sok függ a köz­gazdásztól is. Nagy köztük a tudás­­különbség. Persze, hogy a farmer is arra hallgat aki többet tud — fe­jezte be. ★ Síkságon szaladt a vonat. Körülöt­tünk felszántott föld barnállott. Az ablaknál szőkehajú ember állt. Ag­­ronómus. Beszélgettünk. Többek között arról, hogy az agrármérnök nem csak a termeléssel kell foglal­kozzon, mert manapság olyan min­dentudó ember akinek a mező­­gazdasági munkákon kívül a terve­zéshez, de még a könyveléshez is értenie kell. — A közgazdászokról mi a véle­ménye ? — kérdeztem. — A közgazdászok ? Az ő felada­tuk a pontos könyvelés, na meg a pénzügyi kérdések megoldása — mondta elgondolkozva. — Hát a tervezés ? — kérdeztem. — A tervezés az a mérnök fel­adata. — mondotta ellentmondást nem tűrő hangon. — A közgazdász a papirosokkal dolgozik, a mérnök pedig a termeléssel. Néhány percig csendben ült. — Mondja, csak nem gondolja komolyan, hogy a közgazdászok ter­vezzék meg, mennyit is ültessünk egy-egy növényből ? Hallgattam, pedig épp erre gon­doltam. Tulajdonképpen ezért vé­gezték el a közgazdasági fakultás tervezési szakát. Román Győző­ ék — Egy utunk van ? örülök. Csak úgy szórakoztatásul elme­sélek valamit. Őszi „sztori“ ez­­alkalommal, de miért ne legyen a történet időszerű, ha már az ember a sajtónak beszéli el. Szóval: fűtünk. Ne, ne szakítson félbe, tudom, a tavaly is ugyanitt, ugyanígy kezdtem, mondhatná azt is, hogy hét éve ismétlem a történeteket, de az idei , az valami különle­ges. Úgy is mondhatnám, az idei az illetékesség története. Amint tudja, tömbfelelős va- Történet az illetékességről JEGYZET gyök a Coșbuc utca 18. szám alatti blokkban, három lépcső­ház, A-B-C. Az illetékesek jelzik a próbafűtés idejét. Meleg van az A-ban, a C-ben, a B-ben nincs. — Hívom az illetékest (nagybányai IGO), hogy panaszt tegyek, a válasz: a nagybányai IGO csak abban illetékes, hogy fűtsenek, a panaszfelvétel a Karl Marx utcai 2. számú admi­nisztráció reszortja. Helyes, me­gyek és panaszt teszek az illeté­kes helyen, meghallgatnak, be­jegyzik és­­ nem történik sem­mi változás. Próbafűtenek, az A-ban és a C-ben meleg van, a B-ben nincs. — Érdeklődöm mi lett a panasszal ? Bebizonyítják nekem, hogy a szabályok leg­szigorúbb tiszteletben tartásával kezelték — a megoldás azonban nem rájuk tartozik. Tudniillik a panaszfelvevők a megoldásra nem illetékesek, a megoldásra kijelöltek panaszfelvevésre nem illetékesek. Akkor a férjem azt mondta, hogy ezt a kérdést egyszerűen kell megoldani. Kifejtette abbeli véleményét, hogy a baj az el­osztónál van, nos , azt a min­denki által felemelhető betonla­pot fel kell emelni és meg kell nézni, nem zárta-e el valaki a B lépcsőházhoz vezető vezetéket. A férjem mérnök, építész, de ne­kem az volt a véleményem, hogy lakóként ő nem illetékes és nem emelgethet betonlapokat­ a saját szakállára. Emelje, vizsgálja az, akire tartozik. Igen ám, de kire tartozik ? — Mi a történet vége? — A B-ben meleg van. — Ho­gyan ? A férjem fütyült az én illetékességemre és egyszerűen kinyitotta az elzárt vezetéket. Bányai Judit A SZERZŐDÉS TÉTELEI EGYFORMÁN KÖTELEZŐK (Folytatás az 1. oldalról) esztendőre több mint 2 600 tonna fémterméket szerződött le a bok­­sányi üzemmel. Ebből szeptember 30-ig megkaptak 2 600 tonnát. A szerződések átnézése is kedvez a boksányiaknak. Mint fennebb is említettük, a határidőket rendsze­rint tiszteletben tartották, sőt. A 6006-os szerződés leszállítási határ­ideje április 30 volt, de már április 12-én leszállították az utolsó tételt is. A 6042-es szerződés határideje március 30-ra szólt és március 10-én könyvelték az utolsó tétel útnak in­dítását. Brazi, Garați és a Vaskapu rendeléseit jóval határidő előtt tel­jesítették, mint ahogy jóval határ­idő előtt tettek eleget a buzáui táblaüveg gyár építéséhez szükséges fémvázakra vonatkozó szerződés­nek is. Értékelhetjük-e hát másként a boksányi üzem dolgozóinak fele­lősségérzetét mint jól? Általában nem. Hogy miért csak általában? Azért, mert ha nagyjából — és ez rendkívül fontos — a helyzet való­ban így áll, néhány apróságnak vett dolog kimaradt. Jobban mondva néhány tételt nem szállítottak le. Ha olvasóink megfigyelték, már a cikk elején megpróbáltuk érzékel­tetni miszerint a boksányi fémipari üzemben rendkívül büszkék az or­szágos jelentőségű feladatokra, de a már megszokott, a mindennapos feladatokat kissé mellékesen keze­lik. Ez természetesen kihat a szer­ződéses kötelezettségek teljesíté­sére is. Az a bizonyos három mil­liós különbség, amit már említet­tünk, innen adódik. Látszólag kis tétel, de java része a cserealkat­részek le nem szállítását jelzi. Már­pedig a daru, legyen az híd, vagy toronydaru, cserealkatrészek nélkül hamar megbénulhat. Nem­­egyszer volt alkalmunk olyan helyzettel ta­lálkozni, amikor egész építőtelepek terve maradt teljesítetlenül egy meghibásodott daru miatt, vagy, üzemrészlegek maradtak le a terv­vel, mert a híddaru cserealkat­részek hiányában naponta leállt. Még csak annyit, hogy a megoko­­lás, a kapacitáshiány, nem fogad­ható el komoly érvnek egy olyan egységnél, ahol ha nem is látványo­sak az eredmények, de havonta és negyedévenként egyaránt rendsze­resen túlteljesítették a tervet. (Folytatás az 1. oldalról) más időjárás volt, se fagy, se köd, se zivatar nem zavarta a közlekedést, a vonatok mégis sorozatosan késtek. A 4001-es személyvonat 25 perces késéssel érkezett Bukarestből Bras­sóba, a 3327-es ingajárat 15 perccel később döcögött be Kiskapusról Balázsfalvára, a 311-es iași-i gyors szintén 15 percet késett Kolozsvárig, a 403-as Temesvár—Nagybánya gyorsvonat 55 percet húzott rá Szat­­márig. Mi lesz, ha jönnek a hófú­vások ? ! TÖVISEN A HELYZET VÁLTOZATLAN A vonatokról szálljunk le a váró­termekbe. Hogy milyennek kell len­­niök hideg időben ezeknek a helyi­ségeknek, ahol az utas várakozik, erről fölösleges hosszasan beszélni. Meleg, tisztaság, rend — ezek vol­nának a fontosabb követelmények. Mindezt együtt csak két állomáson találtuk meg: Brassóban és Kiska­puson. Persze, Brassóban mindehhez ideálisak a feltételek — mondhat­ják az ötven-hatvan éves vasútállo­mások gazdái. Ragyogó üvegpalota, tágas várótermek, mindent a leg­korszerűbb kényelmi igényekre mé­reteztek. Csakhát egy ilyen üveg­palotában sem lenne állandó rend, ha nem őrködnének felette. A vasúti csomópont forgalma rég túlnőtte már a kiskapusi állomás­­épületet. Október 30 éjszakáján mégis példás rend és tisztaság fo­gadta itt az utast. Kifogástalan vi­lágítás, és meleg minden helyiség­ben, ahol az utasok megfordulnak. Más szóval: a kulturáltság nem csak az épület korszerűségén múlik ! Tövisen viszont a helyzet változat­lan, vagyis olyan kép fogadott, mint a két évvel ezelőtti ankétünk alkal­mával — szemét és hideg. Hajnali négy órakor legalább 300 személy­ várakozott az állomáson szemétben, törött sörösüvegek közt. Miután le­­jelenkeztünk a forgalmista irodán, előkerült a takarítónő is. — Mikor sepertek itt utoljára? — Tegnap, déli kettőkor. — S mikor mosták fel utoljára a padlót? — Hát... kétszer szoktak hetente. Lehet, hogy a tövisi vasútállomás vezetői elégedettek ezzel a karban­tartási­ renddel (különösen, ha saját irodáikban állandóan jó meleg és tisztaság van), de az utasok távolról sem. A fűtési órarendet is úgy kel­lene összeállítani, hogy az éjszaká­ra ittrekedt utasok se dideregjenek. Minden megváltozik a közeljövőben — kaptuk a választ a szolgálatos for­galmistától —, mivel hozzáláttak az állomás épületének tatarozásához. Egyelőre azonban csak a peronon dolgoznak, így minden feltétel ad­va van, hogy mire beállnak a fa­gyos idők, kirekesszék az átutazókat a várótermekből! Kolozsvár, reggel hét óra negyven perc. A fűtőtestek itt is jéghidegek, a várótermekből kifelé tessékelik az átutazókat, hogy „egészségügyi per­metezést" tudjanak végezni. Szó se róla, ügyesen megválasztották az erre alkalmas időpontot, pontosan mikor legnagyobb a zsúfoltság! Nagyváradon október 30-án este szintén hideg várótermek fogadták az utasokat. A szolgálatos forgalmis­ta irodáján a következő magyaráza­tot kapjuk : — Eddig még nem volt olyan hű­vös, hogy fűteni kelljen, takarékos­kodunk a tüzelővel. — Látjuk, itt bent az irodában nem kell takarékoskodni! NEGYVENÉVES „BÉBI“ AZ ÁLLOMÁSI BÖLCSŐDÉBEN ! Utunk során benéztünk az anya- és gyermekszobákba is. Brassóban és Nagyváradon igazán jól érezhetik magukat a számukra fenntartott he­lyiségben mind a mamák, mind az apró emberpalánták. Patyolatfehér ágynemű, kellemes hőmérséklet, me­leg víz, gyorsmelegítő stb. várja őket. Mindez nem hiányzik a ko­lozsvári vasútállomás bölcsődéjéből sem, csak a rég nem festett fal za­varhatja vendégeit. Tövisen két kis­gyermekes anyát találtunk a másod­­osztályú váróteremben — a padon szundikáltak — a számukra beren­dezett szobában pedig egy... negy­ven év körüli „bébi“, a szolgálatos nő húzta a csendest. Székelykocsár­­don is zárva tartották a bölcsődét október 29-ről 30-ra virradó éjszaka. Az indok: nem volt igénylő! De mi­ért kell megvárni az igénylést, miért nem lehet beinvitálni a kisgyerme­kes anyákat a rideg, hideg váróter­mekből ? A székelykocsárdi állomá­son egy megkérdezett anyának tu­domása sem volt róla, hogy az ál­lomáson még bölcsőde is van. Ba­­lázsfalván két anya nem tudta, hogy kisgyermekkel az elsőosztályú váróterembe is bemehet. HA MEGÉHEZIK AZ UTAS... IGYON! „Túrós lepényt tessék, rántott ha­lat tessék !“ „Túrós lepényt tessék, rántott halat tessék !“ „Túrós le­pényt...“ Ezt kínálják a mozgó­ bü­fék minden vonaton. Túrós lepény és rántott hal — Bukaresttől Szat­­márig. A jelek szerint a vonatokat kiszolgáló vendéglátóipar erre spe­cializálta magát országszerte. Pedig lepényből is hány félét lehet sütni ! Káposztást, almást, krumplist, lek­várost, dióst stb. Ital: pepsi, limo­nádé és a legdrágább sör ! És az állomási utasellátók? A bras­sói önkiszolgáló étteremről, a töb­biekkel való összehasonlítás alapján, csak felsőfokban lehet beszélni. Ti­­zennégy-tizenötféle melegétel, jó ízek, gyors kiszolgálás. Találkoztunk itt egy pénztárosnővel — Ciobanu Ma­riának hívják —, aki ördöngös tem­póval és biztonsággal veszi el a pénzt, adja a visszajárót és a bont. Máshol három személy nem tudja ezt a feladatot ilyen jól elvégezni. Talán a kolozsvári állomási étter­met illetné sorrendben a második hely. Október 30-án délben itt is változatos volt a menü. Nagyvára­don este hat óra húsz perckor csu­pán bordaszeletet és töltöttkáposz­tát kínált a pincér. Ital van bősége­sen minden állomáson. Tövisen pél­dául egész éjszaka nyitva tart a vá­rótermi büfé. Azt mondják: a bül az egyes számú attrakciója az állo­másnak éjszaka. Kétes, köteked elemek is gyakran tanyát vernek át Az étel nem fontos, az kérését ho a konyhára. Mindössze néhány da­rab kétszersül­tét­­töpörödöttségért ítélve volt az ötszörsült is!), nézi diónyi fasírtot és valami avas ko­hászt tart a büfé. Székelykocsárda reggel hatkor nem lehet egy csész kávét kapni, de a büfé már öt év előtt kinyit, hogy csalogassa a „erősre“ az Aranyosgyéresre, Tordá­ra és Kolozsvárra utazó munkáso­kat. De még a kolozsvári állomásé is az italkimérő a „nagymenő“ reg­gelente, nem a vendéglő. Mindezek után felvetjük: mi­t nem árusítanak ezek az éjszaka nyitvatartó és korán nyitó büfés vendéglők mondjuk tejféleséget - tejet, kávét, joghurtot stb.? Szint minden állomási vendéglátóipai egység úgy van ellátva, mintha csa alkoholisták utaznának. Ezek volnának tehát tapasztala­taink Bukaresttől Szatmárig, nyol vonaton és hét állomáson. Azzá zárjuk ankétunkat, hogy észrevéte­leinket az illetékesek, remélhetőleg megszívlelik. A felvetett kérdések­re egyébiránt rövidesen visszaé­rünk. VISZONTLÁTÁSRA NYÁR... Az egyetemi ösztöndíjak odaítéléséről Nem régen bocsátotta ki az Okta­tásügyi Minisztérium és a Diákszö­vetség útmutatásait az egyetemis­ták ösztöndíjban részesítésének mó­dozatairól. A hír arra késztetett bennünket, hogy felkeressük az Ok­tatásügyi Minisztérium illetékeseit és bővebben tájékoztassuk a nappa­li tagozaton tanuló 107 000 diákot és azok szüleit erről a kérdésről. Elöljáróban megtudtuk, hogy a fent említett összlétszámú diákság 60 százaléka ösztöndíjban részesül, elsősorban, akik jó eredményeket érnek el a tanulásban,­­ nem hiá­nyoznak az előadásokról, szeminá­riumokról, gyakorlati órákról, ma­gatartásuk ellen nincs kifogás. Ter­mészetesen továbbra is szem előtt tartják a szülők jövedelmét és a családtagok (testvérek) számát is. Az 1969—70-es egyetemi tanévben a következő ösztöndíj formákat al­kalmazzák : teljes ösztöndíj — amit élelem és havi 30 lejnyi költőpénz formájában kap meg a diák. Rész­leges ösztöndíj — a teljes ösztön­díj értékének 80 százaléka, rendkí­vüli ösztöndíj — havi 500 vagy 400 lej készpénz. Ezenkívül­ számos diák részesül még különböző anyagi köny­­nyítésben : kedvezmények a szállás és menzafizetésnél, ingyenes utazások vakációban, ingyenes üdülőjegyek, kedvezmények a kurzusok és tan­szerek beszerzésében stb. Ebben az évben a tanulmányi elő­menetel a következőképpen befor EZT TUDTUK MEG­ ­y­ásol­ja az ösztöndíj odaítélését: az elsőévesek akkor részesülhetnek ösztöndíjban, ha a felvételi vizsgán megszerezték a minimális 6,50-es médiát, más évfolyamokon — a mű­szaki, mezőgazdasági és közgazdasá­gi szakokon az előbbi év 6,50-es mé­diája, — az orvosi, filológiai, test­­nevelési, művészeti és pedagógiai szakokon pedig az előző év 7-es mé­diája"­ dönti el, hogy jogosult-e a diák az első félévben ösztöndíjra. A második félévi ösztöndíj jogosult­ságát az határozza meg, hogy a diák sikerrel letette-e az első félév ösz­­szes vizsgáit a téli szesszióban. Csak az igazolt betegséget, kórházi be­utalást, szülési szabadságot veszik figyelembe a vizsga elhalasztásának kritériumaként. A tanulmányi előmenetel figye­lembe vétele nélkül ösztöndíjban részesülnek az árvák, a létfenntar­táshoz szükséges minimális anya­giakkal sem rendelkezők, az árva­házakban nevelkedettek, valamint más diák­ kategóriák, akiknek az ösztöndíját csak abban az esetben vonják meg, ha évet ismételnek. Egyébként a bukott diákot az állam semmilyen anyagi támogatásban nem részesíti. A különböző tanintézetek és diák­­szövetségek vezetői ösztöndíjban részesíthetnek olyan diákokat is akik az ösztöndíjat megszabó­­ kri­tériumoknak — szülők fizetése, ta­nulmányi előmenetel stb. — „nem tesznek eleget“, de az említett szer­vek úgy döntenek, hogy anyagi tá­mogatásra van szükségük, vagy esetleg ösztönzésnek szánják a jut­tatott összeget. Lázár Edit KAPUZÁRÁS ELŐTT Idegenvezető voltam az EREN-69-en ,ú­gy beszéltük meg, hogy az * autóbuszok előtt talált co-­ zunk. Az egyik hazánkba látogató szakember kért meg, kalauzolnám el az EREN’69 néhány részle­gén. Szeretné látni többek között, milyen gépkocsi típusokat gyártunk, mire készül ez az aránylag még nem sok évtizedre visszatekintő, de ugyan­akkor nagyon erőteljesen fejlődő gépgyártóipari alágazat. Negyedóra alatt végzünk — számítottam. Né­hány gépkocsi, mégha körbejárjuk valamennyit, sem igényel sokkal több időt. Csak amikor a félóra is lejárt, még mindig az esztergapaddal, fú­rógéppel, köszörűvel, áramszolgálta­tóval és levegőszivattyúval ellátott műhelykocsinál tartottunk, kezdtem észrevenni, hogy a kiállítás nem csu­pán néhány gépkocsi típust mutat be az érdeklődőnek. A gépgyártáson belül létre­hozott, de ma már a ma­ga külön útját járó iparági alegysé­get varázsolta ide, teljes nagyszerű­ségében, sokoldalúságában, amelyre méltán ráillik az igényesség, a vál­tozatosság jelzője s amelynek van mivel felhívnia magára a külföld fi­gyelmét. Nemcsak a brassói tehergépkocsi gyár állít ki ezen a standon. S nem is csak a fővárosi TV, a közismert autóbuszgyár vagy a pitesti-i személy­­gépkocsi üzem. Itt vannak a medgye­­si Automecanica, a tirgovittei kőolaj­ipari felszereléseket gyártó üzem termékei. Jelen vannak más üzemek is, amelyek egyes termékekkel vagy kooperációs termelés alapján hozzá­járulnak a gépkocsigyártás változa­tossá tételéhez. Óriás hűtőkocsi előtt állunk meg. Ilyet még csak külföldit láttam eddig az országutakon. Itthon készül, szigetelt hűtőkocsi élelmiszer szállításhoz. S nem is ez az utolsó, a tökéletesített típus. Két járművel inkább ott van már a másik, az aggre­gátes hűtőkocsi. Sok kilométeren át szállíthatja kifogástalan körülmé­nyek között a friss húst és más köny­­nyen romlandó élelmiszert. Mellette a szigetelt tejszállító, s az üzem­anyagszállító kocsik egész sorozata. Utánuk következnek a billenő teher­gépkocsik, hasznos térfogatuk, a bil­lenés irányának száma, szöge külön­bözteti meg őket egymástól. Az új Carpati és Bucegi sorozat előtt ta­lán meg sem álltam volna. Nem olyan érdekesek mint a 3200 literes iszapszippantó, vagy a nyerges­ von­tatás pótkocsi, hogy az óránként 15 kilométeres munkasebességgel dol­gozó seprő-öntözőről ne is beszél­jek. A szakembert azonban ezek ál­lították meg. Különösen a 60 tonnás hosszított platós Bucegi. A TV—41 F-et egyelőre a szokatlannak kijáró elismeréssel nyugtáztuk. Magasított tetős mikrobusz, különleges áruk szállításához. Autóbuszszerűen csu­kott felsőrészével megvédi 1200 kiló­­nyi rakományát esőtől, hótól. Válto­zatosak, szépek az új autóbuszok s főképpen az egyik legújabb, a 28+1 személyes kocsi, amelyet nagyon jól ki lehet használni. Az autóstand végére értünk, gép­kocsi azonban még van, amit be kell mutatnom. Nem a kiállítás sztárja, a Dacia 1300 maradt ki. A két ARO, a 243-as és 244-es terepjáró gépkocsi. Benn van mindkettő a központi pa­vilonban. Egyik galambszürke, a má­sik piros. Egyik és másik sorozatgyár­tására is az új esztendőben kerül sor a musceli mechanikai üzemben. Nem kívánhat ennél alkalmasabb, kényel­mesebb járművet magának senki, akinek sokszor le kell térnie a beton­útokról a nehezebb terepekre. A kolozsvári Tehnofrig standjánál ugyanígy jártam. Gépek helyett kor­szerű hűtő- és élelmiszeripari gép­gyártást mutathattam be. Mindazt amire a jelenleg gyártott hűtő- és élelmiszeripari berendezések mellett, vállalkozhat és vállalkozik a Tehno­frig és más gyárak munkaközössége A kedvencek, ha lehet így nevezni a robusztus, látszatra nem sok fantá­ziát igénylő gépeket ,— a 10 000 és 20 000 kilokalóriás aggregátok. A lá­togatók egyszerűen elmennek mellet­tük s legfeljebb szép festésük, a csil­logó szegecsek miatt néznek vissza rájuk. A szakemberek azonban elké­rik a műszaki leírást, mint legutóbb a svédek, s végeredményben ez is a kiállítás egyik célja. A nagy nyilvá­nosság elé vinni termékeinket, ami minden egyes esetben magában hor­dozza a folytatást, a műszaki-gazda­sági együttműködés további lehető­ségeit. A nehézgépek és aggregátok, a szerszámgépek, kőolaj- bánya- és könnyűipari gépek és felszerelések, a mezőgazdasági gépgyártás leg­újabb, legjobb típusai kaptak he­lyet a központi csarnok gazdasá­gosan és mégis áttekinthetően ki­használt terhelő felületén. Órákig beszélhetnének a bemutató szak­emberek s még akkor sem jutná­nak a végére, melyik típus miért jobb, milyen műszaki gazdasági meg­gondolásból esett erre vagy amarra a választás. A részletek és az össz­kép azonban ugyan olyan következ­tetések levonására késztetett, mint kint az autók között : gépgyáraink következetes gyártmányfejlesztésé­­nek eredményeként ma már nem pusztán egyedi gépeket gyártunk. Komplex iparágat teremtettünk, amely önmagáért beszél, amelynek megvan a maga jól meghatározott helye a nemzetgazdaságon belül s a termelőeszközök gyártásának széle­sebb körű, nemzetközi megoszlásá­ban. Közvetve... és közvetlenül, mint ennek a kecses, egyfedelű re­pülőgépnek, a BN—24 „Islander"­­nek, amelyet a vidombáki helyiipari vállalat gyárt kooperációban az ang­liai Britten Norman céggel. Tíz sze­mély szállítására alkalmas légitaxi, de ha úgy kívántatik, könnyen át le­het alakítani luxus­­járművé, egész­ségügyi járattá, áruszállításra vagy ejtőernyősök gyakorlatához. A gépgyártás diverzifikálásában az első szót a kutató és tervező in­tézetek szakemberei, a gyári terve­zők, a koncepciós osztályok dolgo­zói mondták ki. Az ipar 25 esztendős seregszemléjén névtelen kiállítók ők, mégis mindenütt jelen vannak. Ugyanúgy, mint a tudomány. Megáll­tunk a turbinák szívási űrének jelen­ségét tanulmányozó felszerelésnél. Az Akadémia temesvári kutatóállomásá­nak munkája. Ők oldották meg a fékberendezések alkatrészeinek zsu­gorított műanyagból való előállítá­sát is. A fővárosi atomfizikai intézet kiállította a kozmikus sugarak egyes összetevői alapvető jelenségeinek tanulmányozásához készített önmű­ködő adatgyűjtő és feldolgozó fel­szerelést. Három találmány, három aranyérem. A kiállításon látható ha­zai találmányok közül három most az ősszel nyert aranyérmet a bécsi vásáron. S még tizet hoztak haza ebben az esztendőben a román fel­találók munkái a londoni, brüsszeli és más nemzetközi kiállításokról. A tudományos kutatómunka ered­ményeinek gyakorlati alkalmazásával vált és válik egyre inkább kom­plex, korszakunk igényeit mind ma­gasabb szinten kielégítő iparággá az építkezésanyag-gyártás is. A klasszikus építőanyag, a cement ma olyan hírnévre tett szert, hogy az egy lakosra jutó termelés mennyisé­gében mérik az országok gazdasági fejlettségét. Hol állunk mi ? Az idén 7 765 000 tonnát állít elő nemzetgaz­daságunk, jövőre minden feltétel megvan ahhoz, hogy az előirányza­tot további egymillió tonnával túl­lépjük. 1975-re pedig Románia eljut az egy főre eső cementtermelésben világviszonylatban élenjáró országok sorába. Addig is és azután is, amint az eddigiek bizonyítják nagy mére­teket ölt ebben az iparágban is a gyártmányfejlesztés. Már ismert és újabb műanyagok, forgács- és préselt­­lemezek, valamint más fa helyettesítő anyagok követelik az építkezés állan­dó korszerűsítését, épülnek be az épít­kezési pavilonban látható csodaszép makettek eredetijébe, a fővárosban és szerte az országban. A könnyű- és élelmiszeripar, a bú­torgyártás változatosságáról, mit mondhattam, mint idegenvezető ? Mit adhatnék vissza pár szóban ab­ból a pompázatos gazdagságból, ami itt fölvonult. A jóízlésből, a válasz­tékosságból, a divat, az esztétikum és funkcionalitás magas szintű egy­behangolásáról ? Ha a gépeket lát­ni kellett, és láttatni, hogy minél többet megértsünk, megértessünk a nemzetgazdaság sokoldalúságából, a korszerűen fejlett és korszerűen fej­lődő iparunk sajátosságaiból, a köny­­nyű ipari cikkekből vásárolni kell. Minél többet és minél előbb. A leg­szebb darabokból. Barabás Gizella A vasárnapra, november 9-re kitűzött kiállítási ajándék­­sorsolást hétfőre, november 10-re halasztották el, hogy a Románia 1969 kiállítás összes látogatóinak november 9-ig lehetőséget nyújt­sanak az utolsó sorshúzásban való részvételre. A nyilvános sorshúzást hétfőn 10 órakor a központi pavilon márványtermé­ben tartják meg. ELŐRE 3. oldal

Next