Előre, 1970. március (24. évfolyam, 6942-6967. szám)

1970-03-26 / 6963. szám

1970. MÁRCIUS 26., CSÜTÖRTÖK Ki jár jobban, kérdezzük, kér­dezhetnénk a Szeben megyei me­zőgazdasági beruházások kap­csán. Azok-e, akik üvegpalotát álmodnak — még a sertések szá­mára is —, vagy azok, akik a meglévő épületek átalakításával kívánnak termelni ? Ki jár job­ban — latolgatjuk ...A válasz­­szal azonban várni kell. Jó, hogy a kérdés így vetődik föl. Jó, hogy egy megye szakvezetése szakított az uniformizálással. A Szeben megyében létesülő két szövetkezet közötti sertéshiz­lalda (Cristian és Pauca), hogy úgy mondjuk, alrendszerű lesz. A meglévő sertésistállókat, illet­ve egy tehénistállót alakítanak KIJÁR JOBBAN L­ át hizlaldának. A beruházási költség tehát minimális. A jöve­delem ezért talán már az első év­ben nagy lesz. Dehát akkor miért kell társul­ni ? A hizlaldák benépesítéséért, vagy a takarmánygondok enyhí­téséért ? Nem hiszem, hogy e két tényező közül egyik is döntő sze­repet játszana. A hizlaldák ter­vezett kapacitása ugyanis két­ezer, illetve ezerötszáz sertés, ami például a Maros megyei har­mincezres hizlalda állományának a töredéke. A takarmányszükség­let előteremtése szintén nem lehet fogas kérdés. Marad hát az egyedüli indok: társulás a társulás kedvéért ? Nem. Szeben megye szakvezetése termelési érdekekre gondolt, amikor ol­csó beruházásokkal kívánt sok húst adni. E törekvés más vidé­kek számára is példa lehet. Ki merné ugyanis azt állítani, hogy hizlalni gazdaságosan csak a komplexumokban lehet ?­­ Felmerül azonban egy másik­ kérdéscsoport is. Vajon Szeben megyében nem érett-e meg a helyzet egy (legalább egy) mo­dern létesítmény felhúzására ? Nem erő-szétforgácsolás-e szö­vetkezetek közötti akcióvá mi­nősíteni egy olyan feladatot, amire végeredményben egy farm is képes ? S végül a társulások tekintélye nem szenved-e csorbát e szerény vállalkozásokkal ? Íme a kérdések, amelyekre nem sza­bad elhamarkodottan válaszolni. A problémákat azonban nem le­het takargatni. A világ állatte­nyésztése a modern, gépesített zootechnika felé orientálódik. Jó tehát, hogy szövetkezeteink is új utakat keresnek. Ami azonban bevált, azt csak a forma kedvé­ért nem érdemes feladni. Erre figyelmeztetett a szebeni tapasz­talat is, mégha vannnak is kér­dőjelei. Flóra Gábor A SZÖVETKEZETI BERUHÁZÁSOKRÓL TERVEK ÉS TETTEK AZ ELGONDOLÁSTÓL a meg­valósításig hosszú az út — tartja a mondás. Hogy mennyire így igaz megmondhatói a mezőgazdasági ter­melő egységek befektetéseinek meg­tervezésével és a tervek kivitelezé­sével foglalkozó szakemberek is Sokszor hónapok, sőt évek telnek el, mert az adatok kiszámítása, a legkifizetődőbb variáns megtalálása mellett elsősorban megfelelő meny­­n­yiségű pénzösszegre van szükség másodsorban pedig az mtsz-eknek ezt új termelő objektumok­ építésé­re kell előirányozniuk a téesz tag­ság döntése alapján. Nem könnyű feladat az elhatározás, hiszen nem mindegy, melyik elgondolás valósul meg először. Mint sokszor bebizo­nyosodott az elmúlt esztendők fo­lyamán, a sorrend egyszerű felcse­rélése is gazdasági és pénzügyi ne­hézségeket okozhat a termelőszövet­kezeteknek. Szoros a kapcsolat a mezőgazda­­sági munka folyamatai és a terme­lési ágak között. Éppen ezért a be­fektetések a termelés egészére irá­nyuló hatását szükségszerűen meg kell vizsgálni. Az egymástól függő tényezők közül egyiknek is a kiha­gyása a befektetésre költött érté­kek, az elgondolt cél elvesztésével járhat. Ha egy gazdaság növelni akarja állatállományát, akkor ezt a takarmány beszerzéssel kell hogy kezdje. Régi tapasztalat, hogy a te­henek magas tejhozamai a mezőn érnek valósággá. Hogy egy gépjaví­tó műhely eredményesen dolgozzon, nem elég csak a modern felszere­lés. Ehhez többek között elméleti és gyakorlati tudással rendelkező, jól képzett gépészek is szükségesek, íme, néhány, nem is a legmélyebb­re nyúló példa is bizonyság arra, hogy az új termelőegységek felépí­tésénél nem elég csak egy-egy té­nyezőre összpontosítani minden fi­gyelmet. Ezt a követelményt, valamint azt, hogy minden egyes elköltött fej a saját maga sokszorosát hozza vissza, tartották szem előtt a Szatmár me­gyei mezőgazdasági igazgatóság, az mtsz-ek megyei szövetsége, vala­mint a mezőgazdasági bank munka­társai, amikor a tavaly megkezdett és az idén folytatódó szövetkezet­közi akciók egész sorát dolgozták ki. Mit jelentenek a tagságnak, a téeszeknek, az országnak ezek az új építmények ? — erről eddig csak a számadatok árulkodtak. Ebben az esztendőben azonban a mezők, a termelő objektumok már bizonyíta­ni fogják az elgondolások helyessé­gét. A mezőgazdasági "bank szatmári kirendeltségének egyik irodájában a megye mezőgazdaságát vezető szervek szakemberei tárgyalnak kü­­lön-külön az mtsz-ek vezetőivel és elemzik a gazdaságok ez év első két hónapjának pénzügyi mérlegét, azt, hogy minden egyes elköltött lejt az mtsz-ek és a nemzetgazdaság érde­keinek megfelelően használják fel. Órákig folyik a vita, amíg kirajzo­lódik a kép és világosan látszik, hova kell csoportosítani az erőket. Ez már az építés, a munkaütem el­lenőrzése, az úgynevezett végrehaj­tási szakasz. DE NÉZZÜK MEG milyen főbb létesítmények megvalósításához kezdtek neki, milyen termésnövelő eljárásokat gondoltak ki a Szatmár vidéki gazdaságokban. Kezdeném azzal, hogy az elmúlt évben 21 téesz tagsága összefogott és elhatározta, hogy a meggyűjtött négy és fél mil­lió lejből Nagykárolyban gépjavító műhelyt épít. Az elhatározást tett követte és előreláthatólag május végén már elkészülnek az első meg­javított gépekkel. Száz szakmunkás áll­ majd a gazdaságok rendelkezé­sére és így nem kell várni napokig, olykor hetekig az elromlott mező­­gazdasági gépek rendbetételére, nem kell várni a jóváhagyásokat a fel­szerelések üzembe helyezésére. Ez­zel csökken a gépek állása miatt előadódó nem produktív idő és ez magával hozza a gépparkok jobb ki­használását, a mezei munkák leg­optimálisabb időben történő elvég­zését. Nem mehetünk el szótlanul amellett sem, hogy az előbb meg­említett szövetkezetközi akció né­hány éven belül visszahozza a bele­fektetett pénzt és ezen felül több százezer lejjel gazdagítja a téeszek kasszáját. Tehát jövedelmező vál­lalkozás. Kálmándon a szövetkezetközi 10 hektár szolárnak az építése befeje­zéshez közeledik. A ki­lmándi, a kaplonyi, a lukácsfalvi, a börvelyi, a nagykárolyi, a mezőfényi, a csa­­nálosi és a mezőpetri téeszek össze­adta pénz 2 350 000 lejt tett ki. Sa­ját erejéből egyetlen gazdaság nem tudta volna felépíteni a modern zöldségest, ám a 10,4—15 százalékos hozzájárulást már könnyebben elvi­selte a termelőegységek kasszája. Halmi és Turterebes környéke ep­réről messze földön híres. Ez a vidék adja az ország epertermésé­nek nagy részét. Nemrég hazánkban egyedülálló vállalkozásba kezdtek az említett két község lakói. Két két hektáron hajtatóházat építenek, anélkül, hogy ebben az esztendő­ben a beültetett területen felhagy­nának az epertermesztéssel. Vagyis a meglévő ültetvényekre ráhúzzák az üvegházat. Ezzel a beérést 10—14 nappal megrövidítik. A gyümölcsöt korábban, magasabb áron lehet el­adni és így hektáronkénti 15—20 ezer lejre ugrik a bevétel, ami nem kis összeg. Az állattenyésztés sem marad háttérben a Szamos és a Kraszna között. Az idénre három szövetke­zeti sertéshizlalda felépítését ter­vezték éspedig Mezőteremen, Nagy­károlyban és Bőjteken. Az utóbbi­nak már lerakták az alapjait és de­cemberig több mint ezer hízott ser­tést szállítanak el a vágóhidak. EBBEN az esztendőben újabb 7­0 millió lejt adtak össze a vidék gazdaságai. Ebből az összegből a megkezdett objektumok befejezése mellett futja majd egy baromfikom­plexum megtervezésére és építő­anyagának beszerzésére is. És végül még egy elgondolásról: Szatmár vidékén savas a föld. Ed­dig a téeszeknek kiutalt meszet ezek vagy kiszórták, vagy nem a szán­tókra, mindenki a kedve szerint. A terméshozamok azt bizonyítják, hogy nem sokat adtak erre a talaj­javítási eljárásra. A sárközi kísér­leti állomás eredményei alapján megszületett a terv : minden évben egy bizonyos számú mész földjét ke­zeljék a kiutalt vagy beszerzett mésszel úgy, hogy mindegyik gazda­ságra öt esztendőnként újból sor kerüljön, így a vidéken végzett nagyarányú lecsapolási munkálatok eredményeként eltűnt fölös víz után a túlzottan savas föld sem rabolja majd a termést. Mindez tanúsítja, az elgondoláso­kat, a terveket jól meggondolt tet­tek követik Szatmár megyében, így létrejönnek az intenzív és sokolda­lú gazdálkodás feltételei.­ ­ Román Győző Várják a fuvarlevelet A helyiipar nagy problémájaként a leggyakrabban az anyagellátást szokták emlegetni. A szalontai Mo­­bila helyiipari vállalatban azonban PERGŐ REZSŐ igazgató látható megelégedéssel jelentette ki: a vál­lalat hosszabb idő után most már nem küzd anyagellátási gondok­kal... Ehelyett viszont egy másik nagyobb gondjuk van — a kész ex­porttermékek leszállítása. Néha — sajnos — előfordul még, hogy a leszállítási határidőre egyik­másik vállalat nem tudta legyártani (olykor objektív okok miatt) a meg­rendelt árut Az viszont már elgon­dolkoztató, ha a szállításra kész termékek, ahelyett, hogy mielőbb útra kelnének a megrendelők felé, a termelőegység raktárhelyiségeit zsúfolják. Különösen, ha — mint a szalontai bútorgyár igazgatójával folytatott beszélgetésből is kiderült — a vállalat nem rendelkezik meg­felelő raktárhelyiségekkel. A jelen­legi raktár megvédi a bútort az esőtől, hótól vagy széltől, de távol­ról sem nyújt olyan tárolási felté­teleket, amelyeket ilyen kényes áru megkövetel. Ottjártunkkor azon­ban a raktárban állt több mint egy hónapja 450 darab könyvtár­szekrény, melyeket egy holland cég rendelt meg. Egyelőre viszont ezek­nél még tisztázni kell, mielőtt va­gonba kerülnének, hogy a lakkozás megfelel-e a megrendelőnek. Febru­ár 12-től már 82 Govora típusú nappali szobabútor, garnitúra is várta, hogy mielőbb útra keljen Lengyelország felé. A nappaliszoba garnitúrákat, amint a vállalatban megtudtuk, fuvarlevél hiány miatt nem tudták leszállítani. Ugyanis a nemzetközi fuvarleveleket — ké­szen kitöltve — a Bukarestben szé­kelő ILEXIM külkereskedelmi vál­lalattól kapják. A külkereskedelmi vállalat pedig késlekedett a szállí­tási iratok elküldésével, összegezve a holland cégnek és Lengyelország­nak szánt késztermékek értékét, ki­tűnt, hogy a szalontai raktárakban különös gond a szalontai MOBILA helyiipari vállalatban több mint 1 660 000 lej értékű áru fekszik. Ez a helyzet mindenképpen hát­rányos a vállalatnak. Először is a raktárban felhalmozódott készáru igen jelentős értéket von ki a for­galomból és egyidejűleg csökkenti a forgóeszközök forgási sebességét. A szállítás hosszabb elnapolása pe­dig — az esetleges anyagi károkon kívül — komoly pénzügyi zavaro­kat is idézhet elő. Tehát a vállalat alapvető érdeke mihamarabb túlad­ni a kész árun. Ehhez viszont a külkereskedelmi szervek közremű­ködése is szükséges. Az ILEXIM külkereskedelmi vál­lalat bonyolítja le a helyi ipari egy­ségek külkereskedelmét. Drághics Irimre elvtárs igazgatóhelyettes vé­leménye szerint a vállalat érdekei szorosan kapcsolódnak a helyiipari vállalatok érdekeihez. Ám a 450 könyvtárszekrény leszállítását nem tudják engedélyezni, amíg a lakko­zásnál felmerült problémákat a he­lyiipari vállalat nem tisztázza a külföldi ügyféllel. Ami pedig a len­gyel partnereknek leszállítandó gar­nitúrákat illeti, az ILEXIM már a múlt év novemberében leszerződte őket a Vállalattal. A mintapéldány viszont alig január közepe táján ké­szült el. A szállítást azonban csak akkor tudják megkezdeni, ha a kül­földi üzletfél elküldi a külkereske­delmi vállalatnak a rendeltetési ál­lomások jegyzékét. Ezt megsürget­hették volna, de a szalontaiak nem készültek el határidőre a beüteme­zett mennyiséggel. A Szalontán felmerülő export­ügyeket kétségtelen mihamarabb rendezni kell, a hasonló helyzetet pedig el kellene kerülni. A külke­reskedelmi és a helyi ipari vállala­tok közötti érdekazonosság nem zárja ki, sőt szükségessé teszi a szo­rosabb közreműködést mindkét fél részéről, így talán az esetleges vitás kérdések is hamarabb rendeződnek, a­ késztermék pedig hamarabb elin­dul a megrendelők felé. Utóvégre ez mindannyiunk érdeke. Halász László Szűkszavú, kimondottan té­nyekre hivatkozó jelentést lapoz­gatunk át az ügyészségen. A géppel írt lapok szélén néhol fel­kiáltójelekkel, aláhúzásokkal pró­bálta a lényegesebb részeket kiemelni a törvény embere, hi­szen a néhány oldalas jelentés minden sora felelőtlenséget, ha­nyagságot, törvénybe ütköző mu­lasztásokat állapított meg, egy­úttal arra is utalva: mit kellett volna tenniök több esetben a mestereknek, műhely- és részleg­vezetőknek és így tovább az ille­tékes megyei szerv felelős beosz­tású vezetőinek. A Szilágy megyei munkavédel­mi felügyelőség ugyanis felmé­rést végzett a megye öt kisipari termelőszövetkezetében, s bár nem kongatták meg a vészha­rangot, elegendő tanulsággal szolgál az akció arról, hogy a fennálló törvények szellemében sürgősen intézkedni kell a mun­kavédelem terén. Számszerint huszonegy mun­kabalesetet jegyzőkönyveitek a múlt év folyamán a két zilahi, valamint a szilágysomlyói, a zsi­­bói és a szilágycsehi kisipari ter­melőszövetkezetekben. Ám ebből hét esetet nem tüntettek fel, il­letve szám szerint sem említették meg a megyei szövetség beszá­molójában. Mégha kis esetek is voltak, ha csak időszakos mun­kaképtelenséget is jelentettek ezek a balesetek, közönyös el­hallgatásuk törvénybe ütközik. A felügyelőség ankétja során tudó­dott ki: a kisipari termelőszö­vetkezetekben könnyelműen mel­lőzik nem egy esetben a munka­­védelmi előírásokat. Nagyobbára nem is indítanak vizsgálatot a baleset okának a felderítésére, következésképpen azt sem álla­pítják meg, ki a hibás, milyen intézkedésekkel lehet megelőzni hasonló baleset megismétlődé­sét, nem kerül sor a felelős sze­mély megbüntetésére. Hat-hét soros jegyzőkönyvek (!) rögzíte­nek néha balesetet; vagy Szi­­lágycsehen például 76 százalék­ban használták fel a munkavé­delemre előirányzott költségve­tési alapokat, s ezért a legele­mibb higiéniai szabályokat is mellőzték a munkahelyen (nem volt szappan, törülköző); vagy 1970-re még a munkavédelmi propaganda tevékenység tervét sem készítették el egyetlen kis­ipari termelőszövetkezeti egység­ben sem. Tavaly a szakszervezetek Szi­lágy megyei tanácsa a munkavé­delmi felügyelőséggel karöltve munkavédelmi tematikájú kiállí­tást rendezett. A megyében 1965 óta a munkavédelemre előirány­zott pénzalapok megkétszereződ­tek, s a kiállítás is bizonyította : a kisipari termelőszövetkezetek egyes részlegein a legoptimáli­sabb körülmények között dolgoz­hatnak az alkalmazottak. Mo­dern, korszerű gépekkel felsze­relt üzletházaikban, műhelyeik­ben nem áll fenn balesetveszély. Mindez azonban egyáltalán nem jelentheti azt, hogy a megyei szövetség ne érdeklődjön a szö­vetkezetekben a munkavédelmi szabályok, betartásáról, az újon­nan felvett munkások munkavé­delmi kiképzéséről. Máskülönben feltűnhetett volna: Zsibón az UCECOM határozata ellenére sem kapnak megfelelő védőruhát. Mi több , sok esetben nem is tartják­­nyilván : kinek adtak védőruhát és kinek nem. Dolgoztat­nak az illetékesek engedélye nél­kül villanyszerelőket, hegesztőket, az meg apró ügy, ezek után­ ki sem függesztették az elsősegélynyúj­tásról szóló tudnivalókat áram­ütés esetére, s azt sem vették észre, hogy több asztalos mű­helyben nem biztonságos a köz­fűrészek mellett dolgozni. Sorolhatnék további adatokat a munkavédelemmel szemben tanúsított közönyről. Talán van­nak esetek, amelyekről illetéke­sek sem szereztek tudomást. Egy tény azonban bizonyos­­ törvény mondja ki, hogy hazánkban a munkavédelem állami probléma és az­­erre vonatkozó törvény meghatározza termelőegységen­ként a személy szerinti felelőssé­get. Mert nemcsak egyszerűen sajnálatos közöny, hanem tör­vénybe ütköző cselekedet, ha a munkavédelmi kiképzés formális. Megtörtént, hogy papír szerint a dolgozót akkor készítették fel, amikor például szabadságon volt! Eredményeket tükröznek a munkabalesetek csökkenéséről készített statisztikák. Az ember­rel való törődés társadalmunk humánus jegye, amelytől a kö­zöny mindenképpen idegen. Fejér László Adatok a közönyről Új kukorica-hibrid Az öntözéses kukoricatermesztésre berendezkedett állami mezőgazdasá­gi vállalatok és mezőgazdasági ter­melőszövetkezetek az idén a HS-301- es új hibriddel vetnek. A Funduleai Gabona- és Iparinövény-termesztési Kutatóintézetben kikísérletezett új hibrid hozama és fehérje tartalma nagy, ellenállóképessége jó, beta­karítása jól gépesíthető. A tavaly például a brailai Nagyszigeten hektáronként 8000 kiló szemeskuko­rica termett belőle. Az idén nagyobb mennyiséget ven­nek a HD-310 és 120-as hibridből is. Öntözőrendszer épül A brailai „teraszon“, az ország egyik legnagyobb öntözőrendszeré­nek építőtelepén megkezdődött mint­egy 50 000 hektár előkészítése az öntözésre. A rendszer új ágát Duna­­vízzel táplálják. Most építik a 45 kilométer hosszú vezetéket, szerelik a vízkivételi és­­szivattyúállomásokat, kijelölik az elosztó hálózatokat. Az egész rendszer csatornáinak hossza mint­egy 1145 kilométer lesz. A rendszer 1973-ban, amikor teljesen elkészül, 55 szivattyúállomással rendelkezik majd, s ezek hozama egyenlő lesz az Argeș és a Buzáu folyóéval együttvéve. (Folytatás az 1. oldalról) a turisztikai látnivalót tartogató régi házak udvarát láda és más csoma­golóanyag — hordók, üvegek — lerakatnak használják a kereskedel­mi egységek. Itt az ideje, hogy eze­ket is felszámolják. A kapualjak és lépcsőházak kitakarításának meg­szervezése elsősorban a lakóbizott­ságok feladata. A néptanácsok köve­teljék ezt meg tőlük, úgy ahogy Bras­sóban, Nagyváradon s még néhány városunkban teszik. Egyébként, ha Tavaszi „kozmetika“ a városszépítési versenyeknél beszá­mítanák az utcáról észre nem vehető kapualjak, bejárók és udvarok rend­jét is, alighanem Brassó, Nagyvárad és Szeben kapná ezért a legtöbb pontot. S mennyi mindenről kellene még beszélni a tavaszi nagytakarítás ürü­gyén ! A mellékutcák köztisztaságá­ról, a járdák sepréséről, a kerítések s a megrongált utcai telefonfülkék és készülékek kijavításáról, a tömeg­közlekedési eszközök tisztaságáról, a megállóhelyek esztétikusabbá tételé­ről, a színes reklámok hiányos fényé­nek pótlásáról. Ugyanakkor arról sem feledkezhetünk meg, hogy a ta­vaszi nagytakarítás nemcsak a város­­gazdálkodással közvetlenül foglalko­zó vállalatok és személyek feladata, hanem a városok minden lakójáé. Mindnyájunk érdeke, hogy váro­sainknak és más településeinknek kü­­lön-külön is kellemes, kultúrált össz­képe legyen. S ebbe az összképbe beletartoznak olyan „apróságok" is, mint a lépcsőházak, udvarok, kapu­aljak rendje és tisztasága. I A­z elmúlt napokban az Or­szágos Turisztikai Hivatal­ban sok szó esett a vi­lágjárás és a szállítási technika közötti kapcso­latokról. Kontinensünk nagy turisztikai hivatalainak ta­pasztalata azt bizonyítja, hogy a szállító eszközök modernizálódása jelentősen befolyásolja a világjá­rást, új jelleget ad annak. Bár a ku­tatások még nem fejeződtek be, — és minden bizonnyal mire befeje­ződnek, a szakemberek már újabb jelenségekkel találják szemben ma­gukat —, máris megállapítást nyert, hogy a hetvenes évek turisztikája két nagy, lényegében ellentétes irányban fejlődik. Mint nemrégiben beszámoltunk róla, ezek a követke­zők : 1.) A nagy kapacitású repülő­gépek a szervezett, nagy tömegeket megmozgató, rendkívüli precizitást követelő turisztikai tevékenységet vonják magukkal. 2.) A gépkocsi­ipar lendületes fejlődése, a személy­autók számának szaporodása bizo­nyos anarchiához vezet a világjá­rásban. A gépkocsi kötetlenséget, nagy mozgási lehetőséget, a tervek ötletszerű, azonnali megvalósítását biztosítja. Másrészt a problémák özönét zúdítja a turista hivatalokra, a szállodákra és vendéglátó ipari egységekre — különösen csúcs­­idényben. A számadatok mégis azt bizonyítják, hogy mindmáig ez a vi­lágjárási forma van előnyben. — Miért ? — A szabadságra utazók nagy há­nyada a kiránduláson a kényelmen, a biztonságérzeten kívül főleg ka­landot, romantikát keres. Ezt a percről percre megszervezett, pontos program szerint lebonyolított tár­sasutazás nem tudja nyújtani. A turisták zöme így még ma is szíve­sebben vállalkozik arra, hogy saját kocsijával vágjon neki a világnak, még azzal a kockázattal is, hogy esetleg a kényelmes szállodaszoba helyett egyszerű kempingben tölti az éjszakát. — A nemzetközi turisztiká­ban milyen helyet foglal el az autós turisztika ? — A legismertebb európai turisz­tikai nagyhatalmak üdülőhelyein megforduló turisták 70—80 százalé­ka autós. Csak a fentmaradt 20 szá­zalék képviseli a társas kirándulók számát. — Milyen mértékben érzé­kelteti hatását nálunk ez a világjelenség ? — Hirtelen csak két számadattal tudok szolgálni. Míg 1969-ben az autós világjárók száma, akik meg­látogatták hazánkat, 780 000 volt, addig az idén körülbelül egy millió­ra számítunk. — A Román­­ Automobil Klubra ezek szerint rendkí­vüli feladatok hárulnak. Tu­domásunk szerint, megalakí­tásának egyik célja éppen az autós turisztika fejlesztése volt Hogyan képzelik el ezt ? — Az ACR sokrétű tevékenységet folytat. Elsősorban megszervezi és beszervezi a kül- és belföldi autós turisztikát, másodsorban sokoldalú szolgálatokkal áll a turista rendel­kezésére, harmadsorban újjáterem­ti és tovább fejleszti az autós spor­tokat, és végül a milícia közleke-- dési szerveivel sokrétű nevelő mun­kát végez tagságának körében. — Talán vegyük sorra.­ ­ A Román Automobil Klub több nemzetközi szervezet tagja, több testvér szervezettel tart fenn kitűnő kapcsolatokat. A fennálló nemzetközi egyezmények alapján így köteles műszaki, jogi és turisz­tikai szolgáltatásokat nyújtani mind­azoknak az autósoknak, akik vala­melyik külföldi testvér­klub tagjai és hazánkba látogatnak el. Hogyan értelmezzük ezt? A külföldi autós, ha gépkocsija defektet szenved, akárcsak az Automobil Klub tagja, ingyenes technikai segítséget kap, ha a hiba elhárításának ideje nem haladja meg a harminc percet. Baleset, vagy más jellegű konfliktus esetén klubunk jogi szolgáltatásokat nyújt, és végül, ha szükségeltetik, turisztikai tanácsokkal is ellátja vendégünket. De talán ez a legegy­szerűbb tevékenység. Sokkal nehe­zebb az autós turisztika megszerve­zése, mind bel- mind külföldi irányba. Büszkék vagyunk azonban arra, hogy éppen nekünk sikerült újítanunk ezen a téren. Sikerült bizonyos rendet bevinni a nemzet­közi autós turisztikába a package­­tour néven immár közismertté vált módszerrel. — Miben áll ez ? Ha nem tévedek a packagetour angol találmány, általában a repülő­gépes turisztikában alkalma­zott módszer ? — Pontosan. A packagetour lé­nyege a programált kirándulás. A turista — lehet az egyén vagy cso­port — pontos programot kap kéz­hez indulás előtt, amely feltünteti , milyen járattal indul, mikor érke­zik a városba, ott hol száll meg, melyik vendéglőben reggelizik, ebé­del vagy vacsorázik, onnan milyen járattal­ indul tovább Y városba. Ezt az ötletet alkalmaztuk az autós turisztikára. A különbség csupán annyi, hogy a repülőjáratokat kiik­tattuk, a kiránduló saját kocsijával jut el X ponttól Y-ig. — Milyen sikere volt ennek az ötletnek ? — Főleg az északi államokban és Nyugat-Németországban nagy, a dé­li országokban már kisebb, de vál­toztatott formában, pontosabban kevesebb kötöttséggel már ott is sok hívet szerzett. Bár egyelőre csak néhány külföldi céggel tárgyaltunk erről, a packagetouron résztvevők száma évről évre nőtt. 1968-ban az ötlet bevetésének évében még csak 10 000 jelentkező volt, a tavaly ezek száma elérte a 20 000-et, az idén pe­dig már 35 000-re számítunk.­­ Közismert dolog, hogy az Automobil Klub tagjai számára számtalan kirándu­lást szervezett és szervez. Három éves léte idején, ho­gyan fejlődött ez a tevékeny­ség, milyen tervekkel rajtol a klub az idén ? — Míg 1967-ben, a klub megte­remtésének­­ évében 12 000 tag és pártolótag látogatott el külföldi or­szágokba, addig a következő két esztendőben 33 000, illetve 38 000. Többen tehát, mint a tényleges ta­gok száma. — A klub milyen nagyobb kirándulásokat rendez az idén ? — Előttem áll néhány kirándulás terve, amelyre a feliratkozások már a napokban megkezdődnek. íme, egyik közülük: Nagyvárad, Kassa, Zilina, Brno, Pozsony,­­ Budapest, Balatonlelle, Nagykanizsa, Udine, Velence, Zágráb, Belgrád, Temes­vár. Ez a kirándulás 15 napos. Vagy itt van egy másik, egy hat napos: Nagyvárad, Budapest, Szeged, Belg­rád, Temesvár. De nincs értelme to­vább sorolni, mert csupán a most előttem álló halmaz 11 útitervet tartalmaz.­­ Említette, hogy az Auto­mobil Klub köteles a defektek esetén segítséget nyújtani mind tagjainak, mind a kül­földi turistáknak. Az elmúlt esztendő óta milyen mérték­ben fejlődött az úgynevezett „sárga angyalok“ által ellá­tott hálózat és egyáltalán a műszaki segítségnyújtás ? — A tavalyi interjúnk során em­lítettem, hogy a „sárga angyalok“ 1970 kilométeren, a legfőbb nemzet­közi utakon nyújtanak segítséget. Ezen a téren jelentős fejlődésről számolhatok be. A jelen pillanat­ban 45 szervizkocsival rendelke­zünk, ezek közül 32 gyors, jól felsze­relt R—4 Renault szervizkocsi ta­valy­ szeptemberében lépett szolgá­latba. Ennek köszönhetően az idén május 15-től, a turisztikai idény megkezdésének pillanatától már 3700 kilométeren nyújtanak segít­séget szervíz­kocsiink.­­ Hol számíthat a „sárga angyalok“ segítségére az au­tós ? * — Akárcsak eddig Borstól, Nagy­laktól és Stara Moravicától Kons­­tancáig. Ezenkívül az idén május­tól Iași környékén, Észak-Moldva útjain, Észak- és Közép-Erdélyben, Olténia országútjain, hogy csak a legfontosabbakat említsem. De ezen a téren nem is ez az esztendő leg­nagyobb újdonsága. Bukarestben, de talán rövidesen a nagyobb vi­déki városokban is a tagoknak in­gyenesen végezzük el lakhelyükön a kisebb, a 15 percnél nagyobb mun­kaidőt nem kívánó javításokat. — Milyen­­ előnyökkel jár az említetteken kívül az ACR-tagság ? Gondolunk itt a karbantartásra, fő- és na­gyobb javításokra. _ Tárgyalásokat folytatunk a Cycloppal és az UCECOM-mal, hogy az ACR-tagokat előnyben ré­szesítsék a javításoknál. Ha közös nevezőre jutunk, ez hatalmas előnyt jelent . Milyen fázisba jutottak ezek a tárgyalások ? — A Cycloppal közel állunk a szerződés aláírásához, az UCECOM, sajnos, mindmáig húzódozik ettől a gondolattól. — Nemrégiben a milícia fi­gyelmeztető közleményt adott ki, amelyből kiderül, hogy hazánkban is nagy mértékben nőtt a balesetek, sokszor a halálos kimenetelű balesetek száma. Milyen intézkedése­ket tesz az ACR a balesetek megelőzésére ? — Rendkívül nehéz feladat ez. A milíciával közösen elemeztük már a balesetek okait, és arra a követ­keztetésre jutottunk, hogy ennek több, egymástól sokszor független okai vannak. Tudnunk kell azt, hogy az elmúlt esztendőkben a gépkocsi­­vezetők száma ugrásszerűen nőtt, több olyan vezető van, aki 40, sőt 50 éves kora után ült először volán mellé. Ezek esetében a készségek ki­­fejlesztése sokkal nehezebb, mint a csaknem autóba született fiatalok­nál. Szükséges lenne tehát egy ha­talmas gyakorló pálya, amelynek építése, sajnos, még csak terv for­májában létezik, ahol a tanuló ve­zetők alaposabb felkészítésben ré­szesülnének. Másrészt ajánlanánk mindenkinek, aki legalább két éve tagja klubunknak, hogy a „kezdők" csillagtúráján, vagy más rallye­n vegyen részt. Ezek a versenyek, és főleg az ezekre való tudatos fel­készülés, sokban elősegíti a készsé­gek kifejlődését. A nagy sebességű kocsik megjelenésével szükségessé vált a védőöv-használat. Megint csak azt kell mondanom, hogy, saj­nos, az eddig gyártott védőövek nem felelnek meg semmilyen szempont­ból. Pedig bebizonyított tény, hogy a védőöv használata nagy mérték­ben csökkenti főleg a halálos bal­esetek számát. Eddig csak azt mond­tam el, amit nekünk és másoknak tennünk kellene, soroljak fel néhány olyan intézkedést is, amelynek már érezhettük hatását. Külföldről be­hoztunk egy fényszóró beállító ké­szüléket. Sok esetben ugyanis a fényszórók szabálytalan beállítása a balesetek oka. Minden tagnak in­gyenesen végezzük el ezt az oly fontos munkát. A milíciával karölt­ve már a tavaly megkezdtük a köz­lekedési jelzések modernizálását. Továbbképző tanfolyamokat is szer­veztünk több megyei fiókunkban. — Beszélgetésünket talán fejezzük be a klub versenyte­vékenységével. — Mint már említettem egyik legfontosabb célkitűzésünk a román autósport felélesztése. Ez a jelek szerint sikerült is. Versenyzőink az elmúlt esztendőkben részt vettek több csillagtúrán, és a kezdeti bi­zonytalankodás után sikereket, sőt első helyet is szereztek már. Az idei hivatalos versenyidény vasárnap a fővárosban nyílt meg a Balta Alba negyedben megrendezett körver­sennyel, amelyet rövidesen újab­bak fognak követni. A legfontosab­bak a következők lesznek : a Romá­nia csillagtúra (június 26—28), a Duna—Castrol-rallye (június 29 augusztus 1 között), a Balkán csil­lagtúra (szeptember 20—30), a hár­­romszakaszos országos csillagtúra­­bajnokság, a szintén háromszaka­szos sebességi hegyi verseny és az említett „kezdők“ csillagtúrája. — Még egy utolsó kérdés: hány tagja van a klubnak ? — Az idei nyilvántartás még nem készült el, a beiratkozások és a tag­­díjfizetések még folynak, az el­múlt esztendőben 25 000 körül volt a tagok száma, ami 1968-hoz 10 000- es növekedést jelent.­­ Gyarmath János INTERJÚ VASILE IORDACHESCU mérnökkel, a Román Automobil Klub főtitkárával RAJT ELŐTT ELŐRE 3. oldal Bővül a fogyasztási szövetkezetek hálózata Kétszáz új épülettel bővül az idén a fogyasztási szövetkezetek fa­lusi hálózata. Az új helyiségekben csaknem 400 bolt- és szolgáltatási egység kap helyet, mintegy 100 000 négyzetméter összterülettel. A fo­gyasztási szövetkezetek hálózata szá­mos közétkeztetési egységgel bővül, főként a turisztikai szempontból fontos helyeken. Valea Ursului-ban turisztikai fogadó, Szászvároson 400 férőhelyes kertvendéglő épül. Rövi­desen befejezik a szovátai fogadót, ahol 56 turistát szállásolhatnak el. Az új szezonban fogadók, kemping táborok, kertvendéglők várják a tu­ristákat másutt is, így Cheian, Ili­­$e$ti-en, Babadagon.

Next