Előre, 1972. augusztus (26. évfolyam, 7693-7718. szám)

1972-08-01 / 7693. szám

ELŐRE 2. oldal A Román Kommunista Párt arra nemzeti jövedelemnek az a része, mozgósítja az egész népet, hogy amelyet teljes egészében elosztanak Románia Szocialista Köztársaság a dolgozók között a végzett munka sokoldalúan fejlett szocialista tár-­ mennyisége, minősége és társadal­­madalmának építési programjában mi­ gazdasági fontossága aránya­­szereplő alapvető célkitűzéseknek van. A munka szerinti elosztás el­­megfelelően szüntelenül bővítse a vének alkalmazása, minden dolga­­műszaki-anyagi alapot, tökéletesítse jó jövedelmének megállapítása a szocialista termelési viszonyokat ugyanakkor szorosan összefügg sze- és gyorsítsa az ország általános mélyes felelősségével. Azt, aki jól gazdasági-társadalmi fejlődését­ dolgozik, munkájának és az elért Az emberi egyéniség érvényre eredményeknek megfelelően , java­­futtatásának állandó előtérbe ho­­dalmazzák, az pedig, aki árt­e­lverését szolgáló­ egész párt- és nemzetgazdaságnak, személyes fele­­állampolitika legfőbb célja az egész fősséggel tartozik az okozott káro­­n és magas anyagi , és kulturális kért. Az anyagi érdekeltség e két életszínvonalának biztosítása. A szó­ elválaszthatatlan oldalának egype­­cialista tulajdon létrehozása és meg­­kapcsolása ösztönzi a szakmai re­­szilárdítása, az ember ember általi vábbképzést, a műszaki és tudomá­­ni zsákmányolásának egyszer s min- ny°s haladás előmozdítását, a denkorra való felszámolása, a bél­­munka iránti szocialista magatar­­tozóknak mint a politikai hatalom jól kialakulását, a felelősségtudat letéteményeseinek új helyzete, a és a szocialista fegyelem erősítését, szocialista demokrácia elmélyítése a közvagyon megvédését és megfe­si a tömegek fokozott részvétele az kezelését, fokozva az összes állami és közügyek vezetésében, a dolgozók hozzájárulását a sokolda­­társadalom forradalmi átalakításá- Inán fejlett szocialista társadalom­nak egész folyamata biztosítja mind megteremtéséhez hazánkban, de­ egyes dolgozó egyéni érdekei- A dolgozók jövedelmének emel­nek és a társadalom általános ér­­kedése közvetlenül összefügg a ter­­dekeinek összhangját, szilárd egye­melés és a munkatermelékenység­ségben felsorakoztatva az egész tényleges növekedésével. többlet­népet a Román Kommunista Párt termelés minél alacsonyabb kört­­— Románia Szocialista Köztársaság seggel történő elérésével, a gazda­politikai vezető ereje — közül.­ság egyre nagyobb lehetőségeivel a­­A dolgozók kettős minőségükben, társadalmi fejlődés minden egyes mint a termelőeszközök tulajdono­ szakaszában. sai és az anyagi és szellemi javak Az állam szilárdan alkalmazza termelői, felelősséggel tartoznak a munkajavadalmazási politikájában társadalom műszaki-anyagi alapja- a szocialista méltányosság elveit. A nak fejlesztéséért és a nemzeti va- munkából származó jövedelmek el­­gyon növekedéséért,, a műszaki és osztásánál az a cél, hogy biztosít­­tudományos haladás előmozdításá­­nak a méltányos arányt a legalá­­ért, a termelés és a munka ja­csonyabb és a legmagasabb fizető­­megszervezéséért, a társadalmi sok között, figyelembe véve a gáz­munka termelékenységének további haság fejlődési stádiumát és a­dal­­emeléséért, s ugyanakkor joguk gőzök szakmai és kulturális telke­­van ahhoz, hogy maradéktalanul és­ szültségének általános színvonalát ö­vezzék munkájuk gyümölcseit A szocialista termelési viszonyok­ A szocialista építés menete, az megfelelően Románia Szocia­összes tevékenységi területek és lista Köztársaságban a törvény ka­szektorok harmonikus fejlődése k­a­tegór­ikusan megtiltja, hogy bárki termelőerők ésszerű területi­e lesz- bármilyen formában jövedelemre­tása megszilárdította a dolgozóknak tegyen szert mások munkájának ki­­azt a meggyőződését, hogy a nép zsákmányolásából, anyagi és szellemi jólétének emelés­e termelőerők fejlődésének a só, munkakörülményeinek, lakásos- társadalmi munkatermelékenység szányainak, egészségügyi, oktatási és a nemzeti jövedelem növekedé- és kulturális feltételeinek javulása sének arányában az állam terveze­­t tevékenység további, tökéletes ete­­rűen rendelkezésre bocsátja a szük­­séges, attól az áldozatkész munka­­séges alapokat ahhoz, hogy enel­től függ, amelyet mindenki az ér­­kedjék a dolgozók összes kategó­­szág gazdasági erejének a nemzeti fiai­nak javadalmazási színvonala jövedelemnek a növelése érdeke- és hogy növekedjék a társadalmi ben végez, mivel ez hivatott arra, fogyasztási alap a szükségletek ki­­hogy minél teljesebben kielégítse a elégítéséhez, ami az­ egész társa­­társadalom tagjainak fogyasztási halom feladata, szükségleteit és ugyanakkor egyre A munka szerinti elosztás elve­magasabb fejlődési fokra emelje a nők következetes alkalmazása és a termelőerőket.­­ A javadalmazási rendszer tökéletesí-Románia Szocialista Köztársaság- tese ,a, párt és az állam egyik- ’log­­ban a munka- javadalmazása a főbb törekvése abban a tevékeny­végzett munka mennyisége, minő­­ségben, amelynek célja tökéletesí­­sége és társadalmi fontossága sze­­rent az ország gazdasági-társadalmi irnti elosztás szocialista elve alap­­fejlesztésének vezetését, megszer-. ján történik. vezését és tervezését, tökéletesíteni Társadalmunk sajátos feltételei rendszerünk sajátos társadalmi vi­­között ennek az elvnek az érvénye­­szonyait, sítése új tartalmat ad a fizetés­ A Román Kommunista Párt­nak,­­ amely megszűnt a termelő- munka javadalmazási politikájának eszközök magántulajdonosainak és- megvalósítása céljából Románia adott munkaerő ára lenni. Román Szocialista Köztársaság Nagy Nem­­usa Szocialista Köztársaságban a közgyűlése elfogadja a jelen kéz­­fizetés az egyéni fogyasztásra szánt vényt. T­ÖRVÉNY - t a munka mennyiség és minőség szerinti javadalmazásáról az állami egységekben és 7 között állapítják meg. Ez az arány azoknak a módosulásoknak a következtében valósul meg, ame­lyek minden egyes ötéves terv so­rán a fizetések terén történnek. Ugyanakkor kötelező annak az elvnek az alkalmazása, amely sze­rint mindenki csak egy fizetést kap­hat. 7. szakasz. — A fizetési rendszert úgy kell megalkotni, hogy annak ésszerű alkalmazása érdekeltté te­gye a dolgozókat szakmai képzettsé­gük növelésében, valamint abban, hogy egész tevékenységükben mind jobb eredményeket érjenek el. A fi­zetési rendszer tényezői különösen ösztönzik: a) a termelési feladatok teljesíté­sét és túlszárnyalását és a termé­kek minőségének javítását; b) a termelőkapacitások maximá­lis kihasználását; c) a műszaki és tudományos ha­ladás előmozdítását; d) a munkatermelékenység szün­telen növelését; e) a termelési költségek csökken­tését, különösen­­ a nyersanyag-, se­gédanyag-, tüzelőanyag- és energia­­fogyasztás csökkentésével; f) a beruházások hatékonyságának fokozását, a kivitelezési határidő­­­rövidítését, az építkezések részará­nyának csökkentését a beruházási összvolumenben; g) az exportra szánt termelés és a külkereskedelmi tevékenység ha­tékonyságának növelését; h) a hatékonyság szüntelen növe­lését a vállalatok gazdasági tevé­kenységében, valamint a társadalmi élet összes területein. 8. szakasz. — A személyzet fize­tése áganként, aláganként és tevé­kenység szerint differenciálódik an­nak arányában, hogy az illető ág, alág és tevékenység milyen fontos­ságú az ország gazdasági-társadalmi fejlődése szempontjából. Az egyes ágak és tevékenységek keretében a fizetések besorolási ka­tegóriák és funkciók szerint diffe­renciálódnak, a képzettségi színvo­nalnak, a feladatok teljesítése és a munkakörülmények által megköve­telt felelősség fokának megfelelően. A fizetéseket minden esetben a betöltött funkció és a ténylegesen kifejtett tevékenység alapján folyó­sítják, nem pedig az illető foglalko­zása vagy címe alapján. 9. szakasz. — A fizetési rendszer célkitűzései a következők révén va­lósulnak meg: a) a díjszabás szerinti fizetés, a­­mely az összfizetés fő része és meg­határozó tényező a személyzet kép­zettsége szüntelen növelésének ösz­tönzésére. A díjszabás szerinti fize­tés részarányát a tervezett átlagos fizetésben a következőképpen álla­pítják meg: — az iparban, a mezőgazdaságban és a szállításban dolgozó m­unkások­­nál körülbelül 90 százalék; — az építő-szerelő ágazatban dol­gozó munkásoknál hozzávetőleg 88 százalék; — az áruforgalom és a szolgálta­tás ágazatában dolgozó operatív személyzetnél és munkásoknál 90 és 92 százalék között; — a műszaki, gazdasági és más szakterületeken dolgozó végrehajtó személyzetnél, a vezető személyzet­nél, a tisztviselői személyzetnél és adminisztratív, karbantartó és őr­­személyzetnél átlag 90—95 százalék között; tt a fizetések differenciálása a munka elvégzéséhez szükséges kép­zettség színvonalától, a munkálat elvégzéséhez szükséges reális mun­kamennyiséget a lehető legjobban tükröző normáknak megfelelően végrehajtott munka mennyiségétől, a kezdeményezőkészségtől, a gyor­saságtól, a munkatapasztalattól és az egész tevékenység hatékonyságá­nak növeléséhez való személyes hoz­zájárulás mértékétől függően és a gazdasági ágazatnak, alágazatnak vagy az illető tevékenységnek a nemzetgazdaság fejlődésében betöl­tött fontosságától függően; c) a legmegfelelőbb munkafelmé­rési és fizetési formák alkalmazása, szem előtt tartva minden egység sajátosságait, a minél jobb mennyi­ségi és minőségi eredmények eléré­se érdekében; d) a munkaeredmények és a jö­vedelem közötti szoros összefüggés biztosítása, valamint minden alkal­mazott felelősségének fokozása, függetlenül betöltött tisztségétől, az­által, hogy: — a teljes fizetés folyósítását az egyéni és kollektív munkafeladatok egészének teljesítésétől teszik füg­gővé; — lehetővé teszik többletjövede­lem elérését a megállapított felada­tok túlszárnyalásáért; e) évi prémiumok nyújtása grati­­fikációk formájában az elért ered­mények összességéért, valamint pré­miumok nyújtása év közben a mű­szaki-tudományos haladás termelési előmozdításában és az egységek főbb tervmutatóinak teljesítésében tükröződő rendkívüli eredményekért; f) fizetési pótlék nyújtása az egy­ségben eltöltött megszakítás nélküli szolgálati időért az alkalmazottak állandósítása érdekében; g) a szokásoshoz viszonyítva ne­héznek nyilvánított körülmények között dolgozó személyzet munká­jának differenciált javadalmazása nagyobb tarifáris fizetés vagy fize­tési pótlék nyújtásával­ felelően, de anélkül, hogy túl­halad­hatna, a 34. szakaszban megállapí­tott szintet. Fizetésemelés az engedélyezett fi­zetési alap keretében adható, de csak akkor,­ ha az illető teljesítette a termékek minőségére, a normá­­zott nyersanyag- és a segédanyag fogyasztására, az önköltség csök­kentésére vonatkozó feladatokat ; ----közvetett akkord, amikor a darabbérben fizetett több alkalma­zottat kiszolgáló személyzet az il­lető alkalmazottak átlagteljesítmé­nyének arányában kapja a fizetést, tekintettel arra, hogy a teljesít­mény a kiszolgálás módjától függ ; b) rezsiben vagy időbérben, ami­kor a tarifa szerint megállapított órabért, napi vagy havi bért a ténylegesen ledolgozott munkaidő után fizetik a személyzetnek a szol­gálati feladatok maradéktalan el­végzéséért. A munkásoknál a szolgálati fela­datok akár napi, illetve havi ter­melési normák formájában, akár egy meghatározott kiszolgálási kör­zettel járó munkafeladatok formá­jában, akár más az illető ágazat­nak, alágazatnak, vagy tevékeny­ségnek megfelelő sajátos formában jutnak kifejezésre. A műszaki, gaz­dasági, más szakmájú kivitelező személyzetnél, a tisztviselői sze­mélyzetnél és az adminisztratív, karbantartási és őrszemélyzetnél a szolgálati feladatokat, a hatáskört és a felelősséget konkrétan meghatá­rozzák minden egyes munkahelyre és minden egyes alkalmazottra vo­natkozóan. Az e személyzeti kate­góriához tartozó alkalmazottak szá­mát normatívák és munkanormák útján tudományos megalapozott­sággal kell megállapítani ; c) vegyes fizetési forma, amikor a fizetési járandóság a tarifáris fi­zetés rezsiben nyújtott állandó ré­széből és egy változó részéből te­vődik össze, amelyet az akkordbé­rezési forma alapján határoznak meg a feladatok teljesítési foká­nak megfelelően ; d) a tevékenység hatékonyságá­nak növelése céljából, mind az ak­kordbér, mind pedig a rezsibér ese­tében a minőségi mutatók alapján járó fizetés emelhető vagy csök­kenthető, az illető tevékenység sa­játosságainak megfelelő pótmutatók teljesítésétől függően ; e) a tarifák vagy a felvásárlások, eladások vagy szolgáltatások értéke alapján megállapított százalékos kvóta szerinti fizetési formát, a­­melynél a jövedelmet a közvetlen akkordnak megfelelően számítják ki minden egyes alkalmazottnál, a feladatteljesítés színvonalának ará­nyában. A tarifákat és a százalékos kvótákat úgy állapítják meg, hogy a munkanormáknak tekintett havi feladatok teljesítésénél az elért jövedelem megfeleljen a besorolás­ szerinti tarifáris fizetés alapján ja­vadalmazott, hasonló hatáskörrel és felelősséggel felruházott személyzet fizetésének , a feladatok túlszárnya­lása vagy nem teljesítése esetén, az akkordbérhez hasonlóan a jöve­delem egyenes arányban van a feladatteljesítés színvonalával. Ezt a fizetési­ formát főleg az áru­forgalmi ágazatban alkalmazzák. 12. szakasz. — (1) A fizetési for­mákat egyénileg vagy kollektíven alkalmazzák a munkafolyamatok megszervezésének és a munka­normák meghatározási módjának megfelelően. (2) A kollektív akkord esetében a fizetések elosztása rendszerint a besorolási fizetési tarifák és a le­dolgozott munkaidő arányában tör­ténik. A munkaalakulat tagjai több­ségének és a termelési alegység — amelyhez az alakulat tartozik — vezetőségének beleegyezésével az egyéni fizetések 20 százalékkal emelhetők vagy csökkenthetők, at­tól függően, hogy az alakulat minden egyes tagja mennyire hatékonyan járult hozzá a munkálatok kivitele­zéséhez, mégpedig az egész alaku­latnak járó összeg keretében. A műszaki, gazdasági és más jel­legű kivitelezési személyzetnek és a többi személyzeti kategóriáknak a kollektív akkord formájában vég­zett összes munkálatainál a tényle­gesen ledolgozott idő után járó ta­rifáris fizetéseken felül kifizetendő összegeket az engedélyezett összbér­­alapból kell fedezni. (3) Azokat a munkásokat, akik besorolási kategóriájuknál maga­sabb kategóriájú munkálatokat vé­geznek egyéni akkordban, a végzett munkálatok díjszabásainak megfe­lelően fizetik. Azoknak a munká­soknak, akik átmenetileg egyéni ak­kordban besorolásuknál két vagy több kategóriával alacsonyabb kate­góriájú munkálatokat végeznek, ki­fizethető a ledolgozott idő arányá­ban a besorolási kategóriájuknak megfelelő tarifáris fizetés és az ille­tő munkálatokért járó tarifáris fize­tés közötti különbözet is, mindkét kategória alapszintjét számítva. (4) A legmegfelelőbb fizetési for­mát az egységek kollektív vezető szerve választja ki a kollektív szer­ződésben megállapított formák kö­zül. Az akkord fizetési formát kell választani minden olyan­ esetben, amikor megvan a lehetőség ennek alkalmazására és amikor ez gazda­sági szempontból indokolt. A tervnorma, a vegyes és a tari­fák vagy százalékos kvóták szerinti akkordfizetési formákat a közvetle­nül felettes szervek jóváhagyásával alkalmazhatják. A progresszív akkord, a differen­ciált progresszív akkord és a terv­norma-akkord szerinti fizetési formák alkalmazását a vállalatok­ban a minisztériumok, a többi köz­ponti szervek és a megyei néptaná­csi végrehajtó bizottságok és a Bucuresti municípiumi néptanácsi végrehajtó bizottsága hagyja jóvá a Munkaügyi Minisztérium beleegye­zésével. 13. szakasz. — (1) A Miniszter­tanács meghatározza a 11. szakasz­ban feltüntetett fizetési form­ák al­kalmazásának módozatait és jóvá­hagyhatja más fizetési formák kikí­sérletezését, legfeljebb egy évig ter­jedő időszakra és a tervezett fize­­tésalap határai között. (2) a Munkaügyi Minisztérium a minisztériumo­­kal, a többi központi illetékes szervekkel és a megyei néptanácsok végrehajtó bizottságai­val, illetve a Bucuresti municípiumi néptanács végrehajtó bizottságával együtt ellenőrzi a fizetési formák al­kalmazási módját és megteszi az in­tézkedéseket, hogy szigorúan betart­sák az ez irányú szabályzatokat, arra törekedve, hogy minden egység olyan fizetési formákat alkalmazzon, amelyek­ lehetővé teszik a munka szerinti elosztás elvének minél tel­jesebb érvényre juttatását és ame­lyek a legösztönzőbbnek bizonyul­nak a feladatok teljesítése szem­pontjából. B. A munkások tarifáris fizetései * 14. szakasz. — (1) A munkások tarifáris fizetéseit, a tarifáris, vagy a funkciók szerinti táblázatban elő­írt besorolási kategóriák szerint ál­lapítják meg, külön a szakmunká­sok és külön a segédmunkások szá­mára. (2) A besorolási kategóriák a szak­munkások esetében tükrözik a külön­böző komplexitású munkálatok ki­vitelezéséhez szükséges ismerete­ket, képzettségi színvonalat és ta­pasztalatot, amint azt a szakkép­zettségi díjszabás-mutató előirá­nyozza. (3) A szakképzettségi díjszabás mutatókat a Minisztertanács által jóváhagyott mesterségekre, tisztsé­gekre és szakmákra vonatkozóan dolgozzák ki. (4) A besorolási kategóriák a se­gédmunkások esetében a végzett munka nehézségét tükrözik; a 2. és 3. besorolási kategóriákban szereplő szakképzetlen munkák fel vannak tüntetve a szakképzést nem igény­lő munkák jegyzékein. (5) A szakképzettségi díjszabás­mutatókat és a szakképesítést nem igénylő munkák jegyzékeit a Mi­nisztertanács által jóváhagyott nor­mák alapján a minisztériumok, a többi központi szervek és a megyei néptanácsi végrehajtó bizottságok és a Bucu­resti municípiumi népta­nácsi végrehajtó bizottság állítja össze, azok, akik koordinálják a gazdasági ágakat vagy tevékenysé­geket, amelyekben a mesterségek, a tisztségek vagy szakmák alapvetőek, a szakmai szakszervezeti szövetsé­gekkel együtt, együttműködve a többi érdekelt központi szervvel és egyetértésben a Munkaügyi Minisztériummal és a Szakszerve­zetek Általános Szövetségével. ■ 15. szakasz. — (1) A tarifáris fizetéseket differenciáltan állapít­ják meg a díjtáblázat minden egyes kategóriája számára egy alapszin­ten és három fizetési fokozatban. A besorolási kategórián belül a fi­zetési fokozatok révén a fizetéseket a munkásoknak az elért munka­eredményekben tükröződő erényei szerint differenciálják. (2) Az állami szocialista egysé­gek személyzetének besorolásáról és előléptetéséről szóló 1971. évi 12. számú törvény feltételeinek megfelelően egy év alatt az egység­ben dolgozó összes munkások leg­feljebb 40 százaléka léptethető elő magasabb fizetési fokozatba. Az egyik fizetési fokozatból a másikba való előléptetéshez szük­séges szolgálati idő csökkentése nem haladhatja meg az alapszint­ről az első fizetési fokozatba való előléptetéshez igényelt egy éves szolgálati idő és a következő foko­zatokba való előléptetéshez igényelt két éves szolgálati idő egyharma­­dát. Ugyanakkor az 1971. évi 12. számú törvény előírásainak megfe­lelően egyazon kategórián belül az utolsó fizetési fokozatba való elő­léptetéshez igényelt minimális szol­gálati idő teljes csökkentése nem haladhatja meg az egyötödöt. (3) A felsőbb szakképesítési ka­tegóriába előléptetett munkásokat az új kategória alapszintjén sorol­ják be vagy azon a fizetési foko­zaton, amely biztosítja számukra tarifáris fizetésük egy fokozattal egyenlő növekedését. 16. szakasz. — A tarifahálózato­kat a gazdaság keretében ágak, al­­ágazatok vagy tevékenységek sze­rint állapítják meg. A tarifáris fizetéseket egyes ágakban, alágazatokban vagy tevé­kenységekben több fizetési szintre differenciálják a technológiai fo­lyamat komplexitása és a műszaki ellátottság foka vagy nemzetgazda­sági jelentőségük arányában, továb­bá egyes esetekben a felhasznált fizetési formától — akkord vagy rezsi — függően. A tarifáris hálózatok tarifáris át­lag fizetéseinek rangsorolása alap­szint szerint, áganként, alágazaton­­ként és tevékenységenként a szak­munkások számára a következő: Tarifáris hálózatok Rangso­______________s­., rego­zolási ko­rnak sza­ ... . Ág és fizetési szint ma efficiens III. Csoport A gépiparban akkordmunkáért a rangsorolásban előirányzottaknál 5 százalékkal magasabb szinteket, az építkezési és fafeldolgozási ágak­ban pedig rezsimunkáért 5 száza­lékkal alacsonyabb szinteket lehet igénybe venni. 17. szakasz. — (1) A tarifáris hálózat utolsó minősítési kategóriá­jába sorolt munkások, akik magas minőségi szinten rendkívül kom­plex munkálatok széles skáláját végzik, különleges képzettségű munkásokként fizethetők. (2) A különleges képzettségű munkások létszámát a minisztériu­mok, a többi központi szerv, a me­gyei néptanácsi végrehajtó bizott­ságok és a Bucuresti municípiumi néptanács végrehajtó bizottsága ál­lapítja meg az alárendelt egysé­gek számára a szakmunkáslétszám 1 százalékáig terjedően. A köz­vetlenül felettes központi szervek által jóváhagyott létszámkeretben a fővállalatok megállapítják a kü­lönleges képzettségű munkások számát az alárendelt egységek és komponens egységeik számára. 18. szakasz. — Az akkordmunka bérezésénél a szakmunkák díjsza­bási kategóriákba való besorolása a minősítési tarifamutatók előírásai alapján, a nem szakmunkáké pe­dig a nem szakmunkák jegyzéke alapján történik ; a munkák fizeté­si fokokba való besorolásánál fi­gyelembe veszik az­ ugyanazon ka­tegóriába tartozó munkák bonyo­lultsági és nehézségi fokát. 19. szakasz. — A szakmunkások­hoz­ hasonló tevékenységű operatív személyzet díjszabás szerinti fize-Újonnan indítványozott szint, amelyet a tervezett béralap határain belül használni lehet egyes különle­ges technikai színvonalú osztályokon vagy egyes forgácsolási mesterségek­nél a Gépipari Minisztérium alá­rendeltségébe tartozó ilyen profilú vállalatokban. * *) Újonnan indítványozott szint, amelyet a tervezett béralap határain belül használni lehet egyes, rend­kívüli gazdasági fontosságú objektu­mokat kivitelező építőtelepeken az Ipari Építkezések Minisztériumának alárendeltségébe tartozó egységek­ben. V. Csoport VI. Csoport VII. Csoport 1 2 3 I. Csoport Föld alatti bányák A 5 2,01 Föld alatti bányák B 5 1,79 Föld alatti bányák C 5 1,62 Föld alatti bányák D 5 1,52 II. Csoport Fémipar A 6 1,52 Fémipar B 6 1,45 Gépgyártás*) A­ 6 1,41 Fúrás 6 1,39 Színesfém-ipar 6 1,37 Gépgyártás A 6 1,36 Építkezés**) A 5 1,36 Villamos energia A 6 1,36 Vasúti szállítás 6 1,34 Nyomdaipar A 6 1,31 IV. Csoport Gépgyártás B 6 1,30 Mezőgépészek 1,30 Villamos energia B 6 1,30 Vegyipar A 6 1,30 Bőrcserzés , gumifeldolgozás 5 1,30 Gépkocsiszállítás 1,30 Építkezés B 5 1,29 Külszíni fejtések A 6 1,28 Nyomdaipar B 6 1,27 Kőolaj A 6 1,26 Üvegipar 7 1,26 Villamos energia C 6 1,25 Vegyipar B 6 1,23 Kőolajipar B 6 1,23 Fafeldolgozás A 6 1,23 Erdeki termelések A 6 1,23 Textilipar 6 1,23 Külszíni fejtések B 6 1,20 Tűzállóanyagok 5 1,20 Építőanyagok * A 5 1,20 Bőrkonfekció 5 1,20 Élelmiszeripar A 5 1,20 Fafeldolgozás B 6 1,19 Élelmiszeripar B 5 1,17 Községgazdálkodás A 5 1,17 Mezőgazdaság (állattenyésztési szektor) 5 1,17 Külszíni fejtések C 6 1,16 Erdőkitermelések B 6 1,16 Helyiipar 6 1,16 Vill. Csoport Építőanyagok B 5 1,14 Élelmiszeripar C 5 1,14 Községgazdálkodás B 5 1,14 Mezőgazdaság (növénytermesztési szektor) 5 1,14 Kő- és kavicsbányák 5 1,10 Áruforgalom 1,07 Erdőgazdálkodás 3 1,00 I. FEJEZET A fizetési rendszer általános elvei 1. szakasz. — Románia Szocialista Köztársaságban a munka becsület­beli kötelessége a társadalom min­den egyes tagjának. Az összes mun­kaképes lakosok joga és kötelessége képzettségüknek megfelelően a tár­sadalomnak hasznos tevékenységet folytatni. Számukra az életszükség­letek fedezésének egyedüli forrása a munka. Senkinek sincs joga ah­hoz, hogy jövedelemre tegyen szert mások munkájának elsajátítása nyo­mán. 2. szakasz. — A Román Kommu­nista Párt arra irányuló politikája, hogy az egész nép élet- és civilizá­ciós színvonalát az ország vagyoná­nak, a nemzeti jövedelemnek a gya­rapodása arányában szüntelen emel­je, mind az egyéni fogyasztásra, mind a társadalmi szükségletek ki­elégítésére szánt alap évről évre történő növelése útján valósul meg. 3. szakasz. — A munka szerinti javadalmazás szocialista elve követ­kezetes és pontos alkalmazásának biztosítania kell a méltányos java­dalmazást és a dolgozók anyagi ér­dekeltségét, hogy tevékenységükben jobb eredményeket érjenek el, nö­veljék szakmai képzettségüket és ösztönözzék a műszaki és tudomá­nyos haladást, oda kell hatnia, hogy erősödjék a felelősség szelleme és a munkafegyelem, a közvagyon iránti gondoskodás. Az anyagi érdekeltséget a legna­­gyobb fontosságú gazdasági ténye­zőként kell felhasználni a tevékeny­ség hatékonyságának az összes te­rületeken történő növelésére, arra hogy az összes dolgozók fokozottab­ban járuljanak hozzá a sokoldalúan fejlett szocialista társadalom meg­teremtésének művéhez. A szocialista rendszer sajátos ter­melési viszonyainak megfelelően, a­­melyek közepette a termelőeszközök a dolgozóké, a dolgozók kettős mi­nősége, nevezetesen az, hogy ők a termelőeszközök tulajdonosai és ők a termelők, megteremti az objektív feltételeket az anyagi érdekeltség és az erkölcsi ösztönzés harmonikus összefonásához. A szocialista társa­dalom nagyra becsüli azokat, akik munkaképességüket, hozzáértésüket és tehetségüket a közösség, az álta­lános haladás érdekeinek szolgála­tába állítják. 4. szakasz. — Románia Szocialista Köztársaságban a munka szerinti javadalmazás az állami egységekben a törvényileg jóváhagyott fizetési rendszer útján valósul meg. A szocialista termelési viszonyok léte meghatározza, hogy a nemzeti jövedelemnek az egyéni fogyasztás­ra szánt részét teljes egészében a dolgozók között osszák el. A fizetés az egyéni fogyasztási alapnak az a része, amely az állami egységek minden egyes dolgozójának jut a végzett munka mennyisége, minő­sége és társadalmi-gazdasági fon­tossága arányában. A fizetés bizto­sítja a dolgozó és családja életszük­ségleteinek kielégítését, egyre ma­gasabb kulturális és civilizációs színvonal elérését, valamint a mun­kaerő újratermelését, a társadalom fejlődési színvonalának megfelelően. 5. szakasz. — A dolgozók és csa­ládjaik a fizetésen kívül az állam által a társadalmi szükségletek ki­elégítésére szánt fogyasztási alap­nak a rájuk eső részét is élvezik. Ebből az alapból biztosítják a ki­adások fedezését, az oktatás minden fokán, az alkalmazottak és család­tagjaik egészségvédelmét, időleges munkaképtelenség esetén az anyagi eszközöket, az összes kategóriájú nyudíjakat, az állami családi pótlé­kot és a családi segélyeket, vala­mint­­ a többi szociális-kulturális szolgáltatást. _ 6. szakasz. — A fizetési rendszer, biztosítva a javadalmazást a társa­dalomnak szükséges anyagi és szel­lemi javak létrehozásához való hoz­zájárulás arányában, ugyanakkor azt a célt is követi, hogy elkerülje a túl nagy különbségeket az egyéni jövedelmek között, az indokolatlan ellentéteket az életszínvonalban, va­lamint a munkából származó jöve­delmek egyenlősítésének irányza­tait. A fizetési rendszer olyan ará­nyokat állapít meg a különböző ka­tegóriájú alkalmazottak fizetése kö­zött, hogy az minél jobban megfe­leljen a szocialista méltányosság kö­vetelményeinek. Az állami egységek személyzetének maximális és mini­mális nettó fizetése közötti arányt . II. FEJEZET Az összes gazdasági és társadalmi tevékenységi területeken alkalmazandó fizetési szabályozások A. Munkamérési és fizetési formák 10. szakasz. — A munka szerinti elosztás elvének alkalmazása szük­ségessé teszi az összes alkalmazotti kategóriák munkájának mérését. A törvényes rendelkezések alapján összeállított munkanormák segítsé­gével a különböző tevékenységek összemérhetők. A tevékenység természetétől füg­gően a munkanormák lehetnek: idő­normák, termelési normák, hatás­körök a kiszolgálási terület pontos megállapításával, szolgálati felada­tok vagy az illető munkának meg­felelő más normatípusok. Munka­­közösségek tevékenységének felmé­rése esetén személyi normákat is alkalmaznak. 11. szakasz. — A végzett munka és a javadalmazása közötti minél szorosabb összefüggés megteremtése, a társadalom általános érdekeinek a dolgozók egyéni érdekeivel való mi­nél harmonikusabb összehangolása végett, a tevékenység és sajátossá­gaitól függően és mértékegységül a munkanormákat használva, a kö­vetkező fizetési tomnák alkalmazha­tók: a) akkord- vagy darabbér, amikor a fizetés kiszámításához a termék­­egység vagy a munkálat díját meg­szorozzák az előállított termékek vagy a végzett munkálatok számá­val. A munkaszervezés konkrét felté­teleitől függően és attól függően, hogy a tevékenység mennyiségi vagy minőségi vetületét kívánják ösztönözni, az akkordbér következő változatai alkalmazhatók: — közvetlen akkord, amikor a termékegység vagy a munkálat díja állandó és a fizetés egyenes arány­ban van az előállított termékek vagy végzett munkálatok szá­mával; — progresszív akkord, amikor a termékegység vagy a munkálat díja emelkedik a termelésnek abban a részében, amely meghaladja a fel­adatok előre megállapított teljesíté­si szintjét; — a differenciált progresszív ak­kord, amikor a feladatteljesítés elő­re megállapított színvonalának meg­haladása esetén az egész realizált termelésért járó fizetést újra szá­mítják a termékegység felemelt dí­ja alapján; — globális akkord, amikor egy alegység vagy egy munkacsoport vállalási szerződést köt egységével a bizonyos objektumok vagy mun­kálatok kivitelezésével kapcsolatban ráeső összes feladatok teljesítésére. A szerződésben előirányozzák a kivitelezendő munkálatokat, a mun­kafeltételeket, valamint a fizetés­ként járó összeget. Globális akkord­ban dolgozhatnak az alegység ösz­­szes alkalmazotti kategóriái, bele­értve ennek vezető kádereit is. A havonta végzett munkák értékének megfelelő összegeket előleg formájá­ban fizetik ki, garanciaként vissza­tartva 10—20 százalékot. A vissza­tartott­ összegeket a munkálatok el­végzésekor fizetik ki a feltételek betartásának arányában és a válla­lási szerződésben megállapított ha­táridőkben . — tervnorma — akkord, amikor egy munkáscsoport, egy mester-rész­leg, műhely vagy más alegység szá­mára járó fizetést a tervben elő­irányzott termékmennyiség realizá­lásának arányában állapítják meg.* Ilyen akkordban részesülhetnek mérnökök, technikusok, mesterek, más alkalmazotti kategóriák, vala­mint az illető alegységek vezető ká­derei. Gazdaságilag indokolt eset­ben ezt a fizetési formát alkalmaz­ni lehet az egész egység szintjén, beleértve az egység vezető kádereit is. Ebben az esetben a fizetést a tervben előirányzott egyik mennyi­ségi mutatónak az egység szintjén történt realizálása arányában álla­pítják meg. Az iparban ez a muta­tó az árutermelés, a többi tevékeny­ségi területeken pedig a miniszté­riumok minden egyes egység szá­mára kijelölik a sajátosságuknak megfelelő mutatókat. A megállapí­tott mutató minden egyes túlszár-, nyalási százalékáért az egység ve­zető kádereinek fizetését olyan szá­zalékarányban növelik, amilyen arányban díjszabás szerinti fizetésü­ket csökkentik a mutató nem reali­zálása esetén, a 38. szakasznak meg­. Ez a fizetési forma lehetővé teszi, hogy a tervnorma — akkordra áttérő egységek vagy alegységek rezsiben dolgozó alkalmazottai is a megállapí­tott tervfeladatok­ teljesítésével ará­nyos keresetre tegyenek szert. 1972. AUGUSZTUS 1, KEDD Tervezet

Next