Előre, 1973. január (27. évfolyam, 7824-7847. szám)

1973-01-04 / 7824. szám

ELŐRE •mimamm 2 oldal M­ŰVELŐDÉS PETŐFI-EST BESZTERCÉN A köztünk élő Petőfi emberi­szabadságharcos halhatatlansá­gát, költészetének örök érvényű mondanivalóját idézte a beszter­cei Művelődési Ház magyar nyelvű színjátszó- és szavaló­­csoportjának és az Andrei Mure­­șanu líceum diákszavalóinak a költő 150. születésnapja tisztele­tére rendezett emlékünnepélye. A magyar nemzetiségű dolgozók megyei tanácsának égisze alatt bemutatásra került műsor a nagy számú hallgatóság érdeklő­dő rokonszenvével találkozott, aminek nagyon is kézenfekvő kettős oka az a művészi- érzel­mi közelség, amely legnagyobb költőnket és jelenkori olvasóit s a szellemét megidéző tanár- és diák műkedvelőket és a közön­séget összekapcsolja. Horváth Pál tanár magas mű­vészi színvonalra törekvő rende­zői elgondolását dicséri az a tény, hogy a szavalóest program­ját nem foglalta szigorúan zárt tematikai keretbe, hanem a sza­vatokra bízta az egyéniségükhöz legközelebb álló Petőfi-versek kiválogatását. A műsort azonban távolról sem jellemezte a spon­tán összeállás lazasága. Ez már azért is természetes, hisz Petőfi verseinek logikai kapcsa annyira szoros, hogy bármelyik gyöngy­szeme bizonyító öntudattal illesz­kedik olyan egységes füzérbe, mely emberi-költői nagyságát mindenképp lényegében szemlél­teti. S a másik tény : e szavaló­csoport összeszokottságából faka­dó erő, mely a céltudatos egyé­ni hozzájárulások legkifejezőbb értékeit bízta a közönségízlést nevelő szándékkal nyilvántartó rendezői koncepció összekovácso­lására. A versmondók mellett nagy sikert aratott a szavalókórus, a Petőfi-ő­alal­­at előadó énekkar s a kevélyeket megleckéztető Pe­tőfiről szóló népi monda megje­lenítése. A műsor vendége, Ká­­nyádi Sándor költő — aki leg­újabb köteteinek dedikálása vé­gett érkezett Besztercére — Pe­tőfi halhatatlan költői hagyaté­kának jelenkoriságáról, szemé­lyére gyakorolt hatásairól beszélt. (Munkatársunktól) A CÍMKÉS BŐRÖND Szatírát nem írni nehéz — sóhaj­tott kajánul hajdan a költő. N­em szatírát, jó szatírát írni még nehe­zebb, a legnehezebb pedig szatiri­kus vígjátékot. Mert az csak a kö­zönség igénytelenebb részét tekint­ve hálás műfaj. Ugyanis az emberi gyengeségek mindenikét százezer­szer leleplezték már, s szerencsére, új gyengeségek nincsenek ugyan, de a régiek annál szívósabbak. Az igényesebb néző-olvasó pedig oly­kor gyakran megvonja a vállát: „ez már ugyanaz, mint amit hatvanhat­­szor elsütöttek“. A vígjátékíró­­eré­nye tehát nem az, hogy témában mi újat hoz, hanem, hogy miként dolgozza fel, miként köríti, fűsze­rezi s főleg, hogy mennyire élő, valóságos talajra helyezi a téma­tenyészetet? Ki hitte volna, hogy olyan nevet­séges jelenség, mint a sznobizmus, a társadalmi ágálás, az uborkafára való kapaszkodás szándéka — és a fiatalok házasságába való erősza­kos beavatkozási kísérlet a jó parti, a minél­ jobb­ parti irányában, — még a szocializmus több évtizedes fejlődési korszakai után is téma? ’ Téma lehet, mert a sznobizmus jellegzetesen olyan emberi gyenge­ség, ami félreértett vagy félrekö­vetett erényeken alapszik. Hiszen a sznob az az ember, aki mindig „csak a jobbat“, a „magasabbren­­dűt“ szeretné — a baj az, hogy a legtöbbször nem tudja, hol keresse és hogyan érje el? Dmitrij Ugljumov komédiája, no­ha a felületen maradva, de azt igyekszik szemléltetni, alapjában véve rendes emberek sem mente­sek az ilyen gyengeségek kísérté­seitől , és ha szerencséjük van, bün­tetésük csak a múló nevetségesség. Szerencséjük azzal van, hogy a kö­rülmények folytán hibájuk egy adott alacsony foknál már nem vál­hat ártalmasabbá. A szülők kétségbeesnek, amikor megtudják, hogy lányuk egy olyan színészhez akar férjhez menni, aki jelentéktelen ember fia lévén, csak egy eldugott vidéki színháznál ta­lálhat elhelyezkedést. A fiatalok azonban kijátsszák őket: egy szín­­házilag megtervezett elfogadáson elhitetik velük, hogy a vére me­nendő apja — világhírű akadémi­kus. Természetesen, mindenbe azon­nal beleegyeznek s a szokásos víg­játéki kibonyolódáshoz jutunk. Ugr­jumov vígjátékírói jellegzetességei különben hazai szerzőink közül Aurel Barangát juttatják eszünkbe. Kora Ilona rendező elsősorban arra vigyázott, hogy a didaktikus éleket és szögleteket elkerülje; ez többnyire sikerült neki, de a ren­dezői programjának pozitív része talán túlságosan is egyszerű volt: „minél vidámabbnak és bohóká­­sabbnak“ kell lenni a gyerekek­nek, „a színésznők mutatkozzanak vonzóerejük teljében és minden lehetséges csattanót harsányan fus­sanak ki. Ez általában külsőséges és erőltetett komédiázáshoz veze­tett, még a jobb színészeknél is: néha egészen zavarbaejtően ágál- BEMUTATÓ A TEMESVÁRI ÁLLAMI MAGYAR SZÍNHÁZBAN Jak vagy grimaszkodtak, olyan érte­lemben zavarbaejtően, hogy arra kellett gondolnunk, a színészi játék s egy vidám összejövetelen végbe­menő „bohóságok“ között csak­ kellene lennie némi különbségnek. Mindössze Koszta Gabriella volt az — egy huncut, de tüzes lelkületű kisfiút játszott —, aki a szélsősége­sen külsőséges alakítás eszközeivel is élővé tette a figurát; és Kiss Erzsébet az, akit biztos rutinja megőrzött a mesterkéltségektől. Rá­menős és hatásos volt Laczó Gusz­táv, azonban a vidámság érzékelte­tését olykor túlzásba vitte, valóság­gal erőszakkal akarta mosolyra húz­ni az arcánkat. Ha ez neki sike­rült is, sokaknál nem vált be a túl­hajszolt rámenősség, egyszerűen előre lelőttek minden helyzetet és csattanót s a kontraszt lehetősége­ket elmulasztva, ritmustalanná tet­ték a játékot. Az együttes két új tagjáról, Bokor Ildikóról és Gáspár Mariettáról a szerepeik alapján nehéz véleményt formálnunk,­ „so­kat ígérőek“ sem voltak, utóbbi­nak néha meglepően iskolás és me­rev gesztusai tűntek fel. Persze, lehet szórakozni s egy ki­csikét okulni is az előadáson, de ugyanettől a rendezőtől és a színé­szektől is többet kaptunk volna, ha gondolnak arra, hogy a vígjá­tékra is érvényes: dobbal nem le­het verebet fogni s hogy bohózati szerepeket halálos komolyan véve is lehet nevettetni sőt, talán még jobban. Szőcs István MI LEHET A GITÁRBAN ? Ma talán a legnépszerűbb hangszer — és talán ezen ját­szanak a legkezdetlegesebben: egy-két hangzat gépies ismétel­getése vagy egyszerűen az üte­mes zöngetés is — minden fel­ismerhető motívum nélkül — gyakran elégséges ahhoz, hogy valakit egy-egy kis társaság nélkülözhetetlen tagjává avas­son. Elsősorban azért volt olyan jelentős a kolozsvári Instrumen­tal Consort diákhallgatóság ré­szére tartott hangversenye, mert Tokos Zoltán■ gitáron előadott barokk zeneszámai ráébresztet­tek sok hallgatót arra, hogy „azért a gitár is lehet nemes hangszer“, nem csak amolyan zörgő-dongó dekoráció szombat esti összejöveteleken. E hatást még annak ellenére is megtette a fiatal zenész fellépése, hogy egyelőre túlságosan lekötötték a hangszerrel való bánás techni­kai mozzanatai és művészi elő­adásról csak igen kevéssé lehe­tett szó. Az erkölcsi siker azon­ban igazolja érdeklődését: a kö­zönség mindig örömmel fog meghallgatni egy gitárművészt. Simon Katalin operaénekesnő nemcsak csiszolt hangjával és biztos fellépésével nyújtott ér­dekességnél többet, hanem azál­tal is, hogy nem osztja azoknak a felfogását, akik szerint a ba­rokk zenét szenvedélymentes óraszerkezetszerűen kell előad­ni, szeretnénk gyakrabban hal­lani, hangszerversenyeken is. A Fancsali János vezetésével a Diákklub keretében működő ro­konszenves együttesnek __ a je­lenlegi hangversenysorozata a ba­rokk zenét népszerűsíti, négy éves tervük során a reneszánsz­tól a klasszikusokig szeretnének áttekintést, még ha futólagosat is, nyújtani a kamarazene törté­netéről. Talán több érdeklődést érdemelne ez a vállalkozás s ta­lán meg is lesz az, ha az együt­tes vonásai is következetesebben számolnának a koncert-színvonal szempontjaival. Sós Péter BRASSÓI KÉPEK B­rassóban tél derekán nyílt meg az őszi sza­lon, a képzőművészek hagyományos közös ki­állítása, amelyen a kö­zönség a város képző­­művészeti életének legjelenebb „pil­lanatával“, a legújabb alkotásokkal ismerkedhet meg. A kiállítás szán­dékosan késett: a Köztársaság kiki­áltásának negyedszázados évfordu­lója tiszteletére nyitották meg. Az ünnepi esemény egyszersmind azért is emlékezetes marad, mert ez alkalommal új kiállítási termet a­­vattak Brassóban: a barokkos Arta­­teremből funkcionálisabb, a modern képzőművészeti alkotásoknak két­ségtelenül megfelelőbb környezetet nyújtó Victoria-terembe költözött a művészbarátok egyik találkozó­he­lye. Magától értetődően a kettős ese­mény arra kötelezte-ösztönözte a képzőművészeket, hogy a lehető legrangosabban képviseltessék ma­gukat a kiállításon. Ez a dicséretes szándék a negyvenkét kiállító mű­vész minden munkájáról leolvasha­tó, akárcsak az, hogy a kortárs em­ber politikai, társadalmi, történel­mi, lelki, erkölcsi stb. dimenzióiból ihletődve a kortárs emberhez szól­jon, a kortárs embernek üzenjen. Ebbe az általános törekvésbe szer­vesen illeszkednek be azok az al­kotások is, amelyek témavilágukkal közvetlenül kapcsolódnak­ az ün­nepelt eseményhez, a Köztársaság kikiáltásának évfordulójához. Mégis elhamarkodott ítélet lenne, ha valaki a fentiekből arra követ­keztetne, hogy az egyöntetűen vál­lalt-szolgált eszmeiség egyöntetű képzőművészeti nyelv érvényesíté­séhez, — egyszerűbben szólva: egy­hangúsághoz — vezetett. Ellenkező­leg: a különböző nemzedékekhez tartozó, különböző iskolájú, te­,­hetségű művészek a legkülönbö­zőbb módszerek, eljárások, stílus­­irányzatok alkalmazásával alkották meg műveiket. Inkább bírálni való akadna, hiszen a kortárs képzőmű­vészeti nyelv legújabb vívmányait érvényesítő, új eszközök, módszerek után kutató munkák mellett, olya­nokkal is találkozhatunk — jóval szerényebb számban —, amelyek a képzőművészet régmúltjához tartozó stílusokat idézik. Nem csupán az ünneprontás elkerülése végett­­hall­gatjuk el a bíráló megjegyzéseket, hanem azért is, mert a kiállítás egy másik bevallott célt is szolgál. Neve­zetesen azt, hogy új híveket tobo­rozzon. A régebbi, beavatottabb, kulturáltabb tárlatlát­ogatók igényei­nek kielégítésén túl az „újoncokhoz“ is megfelelő hullámhosszon kíván szólni. Ilyen összefüggésben pedig a bírálat is dicséretté válik... Viszont önbírálatot gyakorolhat a cikkíró, amiért érdemben nem em­lítheti meg mind az eszmei-formai szempontból egyaránt rangos mun­kákat. Első helyen Emilia Apostolescu Brassó 1972-ben című festményét említené, amely sokáig emlékezetes élményben részesí­tette. Első látásra ugyanis — a völ­gyekben elszórt há­zakkal — patriarchá­lis hangulatot áraszt, faluképnek is ked­lene, ha a drótkötél­­pályák a két vörös fülkével nem utal­nának félreérthetet­lenül a cenki felvo­nóra. De csak első látásra, mert a kö­vetkező pillanatok­ban a drótkötélpá­lyák lengésbe jön­nek, a fülkék elin­dulnak, megmozdul­nak a házak, a dombok,­­szemmel láthatóan megbom­lik az idillikus táj, hogy mindinkább a huszadik századi rit­must élő Brassót fe­dezzük fel benne. Hasonló dinamiz­must sugall Csutak Levente Az acél me­tamorfózisa című fe­kete-fehér grafikája, amelyen a sajátos geometria szerint el­helyezett acélcsövek előbb az anyag szi­lárdságát szemlélte­tik, hogy aztán — szintén sajátos me­tamorfózissal — hu­­manizálódjanak, az emberi akaraterő­nek, szellemi-erköl­csi rátermettségének önkifejezőivé válja­nak. Grigore Zincovschi Vegyi fo­lyamat című festménye, amelyen a művész a vegyi felszereléseket pa­­rafrazálva, átlényegítve általánosít, az élet folyamat­ voltát szuggerálja, szintén a kiállítás erősségei közé tartozik. A művész műhelyében is vegyi folyamat ment végbe, ha nem is egészen új, mindenképp újszerű színeket kevert, amelyek pregnán­san hangsúlyozzák a festmény alap­­gondolatát Friedrich Bömches A gát című olajfestménye a téma ere­deti értelmezésével hívja fel a fi­gyelmet. A művész egyetlen derű­sebb ecsetvonással sem utal arra, hogy a fény egyik új fellegvára é­­pül: komor, sötét színekkel tolmá­csolja az ember drámai küzdelmét, amelyet a természet meghódításáért, átalakításáért vív. Ezzel szemben Mattis János A termés című fest­ménye ember és természet össz­hangjáról vall, felfogásában az em­ber környezetéhez hasonulva „ol­vad“ az őszi tájba. Eftimie Modik­a, Kaspar Teutsch, Aurelia­ Marginea­­nu-Stoe, Klement Béla, Zina Blanu­­ra művei monumentális kompozíci­­­­ókban hirdetik a felszabadult ember nagyságát, alkotó munkáját. Renate Mildner-Müller, Doina Boceanu, Köllő Margit, Dinu Vasiu, Leiter Artúr, Gheorghe Radu, Marcela Bo­­zodan-Radulescu, Stephani Kovács Ibolya akvarelljei, litográfiái, grafi­kái lírai hangvételben vetítik elénk' a mai ember ' gazdag gondolat-­ és érzésvilágát. Constantin Cazacu, Harald Me­­schendörfer, Mircea Spinu, Körösi György, Stefan Radu-Tini ünnepkö­szöntő plakátjai kivétel nélkül a­­mellett érvelnek, hogy a műfaj si­kerrel állja a versenyt a klassziku­sabb képzőművészeti műfajokkal. Sajnos, egy kevésbé dicséretre méltó hagyomány továbbélésével is találkozhattunk. Hagyomány ugyanis Brassóban, hogy a különböző kiál­lításokon a szobrászatot egyetlen munka képviselje. Régebb Margare­te Deppner, Miklós Margit, Iliász Lafazanisz egy-egy szobrát láthat­tuk, most pedig Florin Codre állít ki vetélytársak nélkül egyetlen al­kotást. Viszont „kárpótol“ az, hogy Codre Tisztelgés című szobra kiváló munka. A majdnem három méter magas szobor tulajdonképpen egy képzeletbeli szerszám, azt a gondo­latot fejezi ki, hogy a legősibb nyersanyagok egyike, a fa, korlát­lanul sok szerszám teremtésére al­kalmas, így válik az emberi alkotó­erő, az emberi szellem határtalansá­gának himnuszává. A cikkíró csak részleges betekin­tést nyújthatott, de úgy véli, ennyi­ből is leszűrheti azt a következte­tést, hogy a decemberben megnyílt ünnepköszöntő Őszi szalon jelentős előrelépésként tartható számon Brassó képzőművészeti életében. Apáthy Géza Radu Gheorghe Barátság (tus) SPORT « SPORT • SPORT • SPORT • SPORT SPORT 1972 LEGJOBB HAZAI SPORTOLÓI Hagyományosan 1972 utolsó nap­jaiban hozta nyilvánosságra a Sportul szaklap közvéleménykuta­tásának eredményét, az év legjobb hazai sportolóinak rangsorát, ame­lyet minden esztendőben — 1959 óta — a beérkezett szavazatok, valamint az eredmények alapján állítanak össze. Mint a rangsorból is kitűnik, 1972 legjobbjai nagyrészt olimpiai sportágakból kerültek ki, bizo­nyára sokak számára meglepetés, hogy­­Ilie Nastase csak a negyedik helyre került, miután három éven keresztül az esztendő legjobbja volt, nem jobb eredményekkel, mint a tavaly, amikor a FIST Nagydíját is megnyerte. Kétségtelen azonban, hogy Patzaichin érdemeit nem lehet lebecsülni, hiszen az első román sportoló, akinek olimpiai szerep­lésén sikerül két arany- és egy ezüstérmet szereznie- A 23 éves fiú 1967-ben tűnt fel, hogy rá egy évre, a mexikói olimpián Serghei Covaliovval együtt bajnoki címet nyerjen. Ez csak a kezdeti sikere­ket jelentette: az eltelt négy esz­tendő során világ- és Európa-baj­noki arany-, ezüst- és bronzérmek egész sorával, legutóbb pedig Mün­chenben szerzett első és második helyével (ismét Covaliovval) telje­sen megérdemelten került a legjob­bat megillető első helyre. Gheorghe Berceanu müncheni aranyérmével tulajdonképpen csak formaságnak tett eleget: azok közé a kevesek közé tartozott, akiknek első helye biztos volt. A craiov­ai származású birkózó két éve nem talált legyőzőre, eddig két világ- és Európa-bajnoki címet mondhat magáénak. Szakemberek verhetet­lennek tartják súlycsoportjában. Nicolae Martinescu, harmadik müncheni aranyérmesünk, sport­karrierje végén érte el legjobb eredményeit. Sokszoros országos bajnokunk sikerének titka rendkí­vüli szerénysége, hangyaszorgalma, amely lehetővé tette számára, hogy a kontinens és a világvetélkedők után, olimpián is felállhasson a dobogó legmagasabb fokára. 33 éves korában jutott fel a csúcsra. Ilie Nastase és Ion Tiriac az el­múlt évben egy felejthetetlen és 1972 legjobb hazai sportolója Ivan Patzaichin kenus lett, aki a müncheni olimpián egy arany és egy ezüstérmet szerzett. Patzai­chin Balázs Jolán, Aurel Vernescu, Ion Baciu, Viorica Viscopoleanu és Ilie Nastase mellett a hatodik ver­senyző, akinek sikerül elhódítania az év sportolója címet. kissé balszerencsés Davis Kupa döntővel ajándékozta meg a sport­ág­­híveit, ezután hiába következett a javítás, a FIST Nagydíj, a Baj­nokok tornája, az igazi — nem tit­kolhatjuk — a Davis , Kupa lett volna... Argentína Menis a hazai disz­koszvetők méltó folytatójának bi­zonyult. Az olimpia számára kissé keserű emlék: a szovjet Fajia Melnyik mögött csak az ezüstöt tudta megszerezni, ami talán, nem lett volna tragédia, ha néhány hét múlva 67,32 méterrel nem dob új világcsúcsot­.­ Menis­a tavaly a leg­kiegyensúlyozottabb diszkoszvetőnek bizonyult. Versenyen valamennyi dobása hatvan méteren felüli volt, Montreálban visszavághat. Valeria Bufanu, a női gátfutás hazai üdvöskéje, évek óta a konti­nens legjobbjai közé tartozik. Münchenben második lett, rossz rajt után. 26 éves, 12 év óta ver­senyez. Ion Alexe, a román ökölvívás leg­sikeresebb müncheni képviselője, ezüstérmet szerzett, igaz, sérülés miatt, a döntőben nem állt ki el­lenfelével. Gheorghe Gruia, bár egykori fé­nye megkopott, továbbra is a vá­logatott és a Steaua gólgyárosa, 126 alkalommal volt válogatott, 636 gólt dobott, két VB-n volt tagja az aranyérmes csapatnak. Tudását legutóbb a Steaua — Opsal Oslo BEK-mérkőzésen csodálhattuk is­mét. Cornel Dinu, az év labdarúgója lett 1972-ben, róla bővebben a fut­­ballrangsornál. Dan Iuga sportpisztoly-lövésben lett második Münchenben. Eredmé­nye nem véletlen műve: a tavaly Európa-bajnoki címet is szerzett, edzője, Stefan Petrescu szerint, ki­tartása meghozhatja Montreálban az aranyat is. 1972 legjobb hazai sportolói 1. Ivan Patzaichin (Dinamo) — kenu 2. Gheorghe Berceanu (Steaua) — birkózás 3. Nicola« Martinescu (Dinamo) — birkózás 4. Ilié Nástase (Steaua) és Ion firiac (Dinamo) — tenisz 5- Argentína Menis (Dinamó) — atlétika 6. Valeria Bufanu (Rapid) — atlétika 7. Ion Alexe (Dinamo) — ökölvívás 8. Gheorghe Gruia (Steaua) — kézilabda 9. Cornel Dinu (Dinamo) — labdarúgás 10. Dan Iuga (Dinamo) — sportlövészet Jégkorong CSAK AZ EREDMÉNYRE NEM PANASZ­KODHATUNK... Jégkorong válogatottunk az el­múlt hét végén Csíkszeredában folytatta felkészülését, ahol két mérkőzést játszott Svájc utánpótlás válogatottjával. Akárcsak az előző, brassói találkozón, válogatottunk a Csíkszeredai műjégpályán is győ­zött , az első mérkőzésen minden különösebb izgalom nélkül 8:2, a másodikon pedig Husanunak az utolsó pillanatban szerzett szeren­csés góljával, 4:3 arányban. Az eredmény szemszögéből tehát nem lehet okunk panaszra, de mér­legelve igazi értékét, figyelembe kell vennünk, hogy az edzőpartner egy-két kivételtől eltekintve, fiatal tapasztalatlan jégkorongozókból áll, akik robbanékonyak, ötletesek ugyan, jól kezelik a korongot, de alig használják a korszerű jégko­rong nélkülözhetetlen elemeit, az összjátékot, a testjátékot és a fizi­kai erőnlétükből sem futja 60 perc­re. A svájci szakemberek ebből az együttesből szeretnék kialakítani két- három éven belül a nagyválo­gatott gerincét, a munka csak most kezdődött... Kétségtelen, még így is — különö­sen második mérkőzésükön alig bírták szusszal — nehéz diót je­lentettek válogatottunk számára. Az első harmadban két góllal húztak el, majd a kiegyenlítés után újból meg tudták szerezni a vezetést. A szoros eredmény azonban nemcsak a svájciak javuló játékával magya­rázható, hanem Flamaropol edző tanítványainak gyenge formájával is, amely a kisebb-nagyobb gólará­nyú győzelmek­­ellenére végigkísérte mindhárom mérkőzését a válogatott­nak. A norvégiai elhibázott rajt, a fővárosi kudarc és a mostani három mérkőzés ugyanezt mutatta : ko­moly hiányosságok vannak a ha­zánk színeit képviselő jégkoron­gő­zök játékában, amelyeket nem si­került felszámolnunk, de még csök­kenteni sem. Legutóbbi mérkőzései­ken, eltekintve néhány percnyi kombinatív, gyors, szellemes játék­tól — különösen a Pana-Husanu- Bandas csatársor részéről —, amely a gólokat is eredményezte, valamint Tufcanu egy-egy ellenállhatatlan lefutásától, a közönségnek nem volt öröme válogatottunk játékában. Lassan, öregesen mozogtak a játé­kosok, percekig tartott a kapkodás, nem találták egymást a fiúk, nehe­zen, véletlenszerűen alakultak ki a támadások. Az összteljesítményen újból érződött az egységes koncep­ció, a mérkőzés menetének megfe­lelő, hajlékony taktikai elképzelés hiánya. A csatársor és a védelem között alig volt összhang, a hátulról érkező passzok majd mindig elke­rülték a címzettet. Az első és máso­dik mérkőzést végigjátszó Varga sem bizonyult — mint egykor — a védelem oszlopának, a Stefano-Ba­­sa-Gheorghiu csatársor pedig csak árnyéka vojt önmagának. De minek folytatnánk... Nem szeretnénk, főleg edzőmér­­kőzések, tét nélküli találkozók nyo­mán elsietett fiövetkeztetéseket le­vonni. De tény,­mint arról a­ szsík­­szeredai közönség is meggyőződött, válogatottunk ugyanazt a színtelen játékot mutatta, mint egy-két évvel ezelőtt legtöbb mérkőzésén. Talán megismétli tavalyi szereplését, ami­kor kudarcot kudarcra halmozva kezdett, és végül mégis sikerült helyt állnia a VB-n. Tény, nincs könnyű dolguk szak­embereinknek, nem könnyű ütőké­pes országos válogatottat összeállí­tani, már évek óta ugyanabból az alig több mint 50 jégkorongozóból, aki szóba jöhet. A kisebb-nagyobb cserélgetések, módosítások csak amolyan tüneti kezeléssel egyenlő­­ek, gyökeres javulásra sajnos, egy­előre nincs kilátás, mert fiatalítani kellene, de honnan ? Amíg nem si­kerül ezt a sportot nemcsak Csík­szeredában, hanem szerte az ország­ban a bővülő anyagi alapok, a sza­porodó műjégpályák birtokában kellőképpen megszervezni, lemond­va estleg a halvány látszatsikerek­ről is, addig nem várhatunk válto­zást. Talán ezért maradt néma a kö­zönség a győzelem ellenére is a Csíkszeredai műjégpályán... Befejezésül a számszerű eredmé­nyek : Románia-Svájc (utánpótlás) 3:2 (1:0, 3:1, 4:1) illetve 4:3 (0:2, 2:1, 2:0) *) Január 7-től Bukarestben to­vább folytatódnak az országos baj­nokság A-csoportjának küzdelmei. Székedi Ferenc BIZONYSÁG-BIZONYÍTÁS A csernátoni szövetkezetről sok­mindent elmondtunk már. Azt is, hogy az országban itt termelnek legnagyobb területen burgonyát, a cukorrépa is százhektárokon terem, búzából pedig ezer hektárt vetnek. Jelentős a szövetkezet állattenyész­tése is. Az arányok érzékeltetésére emeljünk ki csupán egyetlen szá­mot: a szarvasmarha létszám meg­közelíti a kétezret, a tehénállomány pedig nyolcszáznál is több. Igen, mindez már komplexum-méret. A csernátoniak viszont ilyen nagy létszám mellett is hagyományos módszerekkel és eszközökkel kiug­róan szép eredményeket valósítottak meg. Említsük meg ezúttal csupán azt, hogy a szövetkezet már az első félévben teljesítette egész évi nö­­vendékhús-szállítási feladatát és exportra az előirányzott 166 növen­dékkel szemben 194 hízóállatot ad­tak át. Vállalásaiknak megfelelően túlteljesítették a hízóbárány átadási szerződésüket is, méghozzá példa­­­ nélkül álló sikerrel. A szerződés­ben 370 bárány exportértékesítésé­re vállalkoztak, ám amikor a kül­földi partner megszemlélte a nyá­jat, válogatás nélkül az egész állo­mányt megvette. Így a 370 bárány­nyal szemben 577 hízóbárányt érté­kesítettek. A tejszerződés teljesítésében nem mutathatunk ki ilyen pluszt, ám így is éppen a tehenészek valósí­tották meg a legnagyobb bravúrt. Az év elején még hihetetlennek is tűnt, hogy olyan szövetkezetben mint Csernáton, ahol a hozam kü­lönben sem volt alacsony, egy esz­tendő alatt hetven (!) százalékkal nö­vekedik a tejtermelés. A terv ugyan­is ennyivel számolt. A tavalyelőtt megvalósított tízezer hektoliterrel szemben el kellett jutni a tizenhét­ezer hektoliter közelébe. És eljutot­tak. Az­ eredményekhez csak gratu­lálhatunk és a példa önmagában is bizonyítja, lám hagyományos tartá­si feltételek között is lehetőség van az állattenyésztés hatékonyságának növelésére, amelyet oly nyomatéko­san kihangsúlyozott pártunk főtit­kára, Nicolae Ceausescu elvtárs, a legutóbbi plenáris ülésen. A példa ugyanakkor azt is igazolja, hogy egy év alatt is lényegesen lehet növelni a hozamokat. Az elért eredmények természetesen a fejek helytállását bizonyítják. Évközben már beszá­moltunk a két feje, Kocsis Gyula és Hollanda Ödön párosversenyéről, a mostani tudósítás során azonban már azt írhatjuk, hogy régen nem párosversenyről van szó, hanem a farm összes dolgozóinak példamuta­tó munkájáról. A közelgő zárszáma­dási közgyűlésen minden bizonnyal részletesen is értékelik a gondozók eredményeit. Mi ezúttal azt emel­­nék ki, hogy a farm a szövetkezet bevételeinek nagyobbik felét adta. S ha már itt tartunk, a zárszá­madási előkészületeknél, hadd em­lítsük meg néhány szóban, mit is vár e tekintetben ebben az évben Cser­­nátontól a nemzetgazdaság. Rövi­den fogalmazva: sok-sok húst és sok tejet. Figyelembe véve azonban azt, hogy 1972-ben sikerült elérni a tervezett nagyon magas szinteket, ez az év lényegében az elért sike­rek konszolidálását szolgálja. Elő­ször fordul elő például, hogy a lét­szám nem irányoz elő növekedése­ket, tehát lehetőség lesz a kiválo­gatásra, illetve a hústermelés növe­lésére és a tejnél is most már mérsékeltebb az emelkedés. Az 1973-as esztendő tehát a minőségi év lehet a csernátoni állattenyész­tésben. Jó dolog arról beszámolni, hogy a szövetkezet vezetői, a nehéz időjárási viszonyok között is, gon­doskodtak a megfelelő takarmány­alap előteremtéséről is, a megye sok más gazdaságától eltérően nem küszködnek szénahiánnyal. Külön írás témája lehetne az itt alkalmazott globális akkord-rend­szer, röviden csak annyit róla, hogy külön megállapított tarifa alapján értékelik a tejtermelési eredményt, a terven felül kifejt tejet, az egész­ségesen átadott borjak számát, a fedeztetési terv teljesítését, a ter­vezett borjazási mutató valóra váltását, a gondozást stb. Az itteni példa általánosítást érdemelne a megye sok más szövetkezeté­ben. Befejezésként viszont mi a helyi általánosítás szükségességét emelnők ki. Az állattenyésztők kö­rében népszerű a globális akkord, a növénytermesztők viszont bizal­matlanok e javadalmazási formá­val szemben A közgyűlési vitán minden bizonnyal kitérnek e kér­désre. Az tény viszont, hogy az állattenyésztés eddig is bizonyí­tott, s ez is mutatja, hogy az ér­dekeltség megteremtése a hozam­­növelés fontos előfeltétele a gazdál­kodás valamennyi ágában. Remél­hetőleg a csernátoniak megtalálják a burgonyatermesztésben is a tagság és a szövetkezet számára egyaránt előnyös javadalmazási for­mát... Flóra Gábor • Zárszámadásra készülnek a csernátoniak ’· Egy év alatt 6400 hektoliterrel nőtt a tejtermelés ’• Kétszázhét hízóbárányt szállítottak exportra terven felül . Az állat­­tenyésztők körében is népszerű a globális akkord 1973. JANUÁR 4., CSÜTÖRTÖK CORNEL DINU AZ ÉV LABDARÚGÓJA A Fotbal szaklap 1972 legjobb hazai labdarúgóinak rangsorát tet­te közzé az óév utolsó napjaiban. Az eddig bevált szavazási rend­szernek megfelelően öt szempontot vettek figyelembe: 1. A bajnokságban kapott osz­tályzatok alapján Alexandru Boc, a Rapid hátvédje került az élre. A további sorrend: Dinu, Adama­che, Radu Nunweiller, Multescu. 2. Az A-osztályú edzők közül ki­lencen Cornel Dinut állították az élre, öten tették másodiknak. Az összesítések alapján Dinu lett az első, Adamache, Boc, Dobrin és Dumitru előtt. 3. A sportújságírók szavazatai túlnyomó többségben szintén Cor­nel Dinut jelölték meg az év leg­jobb futballistájának. A Dinamo játékosa 757 ponttal, elsöprő fö­lénnyel lett első. 4. A nagyválogatottban nyújtott teljesítmény alapján 7,85 átlaggal Dinu immár harmadszor került az első helyre. 5. A közönség, azaz a beérkezett mintegy 14 ezer szavazólap közül több mint 4000 Dinu mellett szava­zott, mellette Dobrin kapta a leg­több szavazatot. Az év legjobb hazai labdarúgó­ja címet tehát elsöprő fölénnyel Cornel Dinu, a Dinamo játékosa szerezte meg. Cornel Dinu kétségkívül az el­múlt esztendő legjobb román lab­darúgója volt. A megtisztelő címet ezelőtt két évvel, 1970-ben kapta először. Rendkívüli munkabírása, egész pályát átfogó játéka, töret­lenül felfelé ívelő pályája biztosí­tott arra, hogy a jövőben még na­gyobb eredményekre lehet képes. Alexandru Boc, több év után tört be ismét az élvonalba. Az őszi idényben csapatában fordulóról­­fordulóra nyújtott játéka garanciát jelenthet a szakembereknek, hol ismét a válogatott védelmém „oszlopos“ tagja lehet. Dobrinról, Adamacheról és D­mitruról csak annyit, az ide kell bizonyítaniok, beváltaniok a a reményt, amit a labdarúgó szu­kólók milliós tábora elvár tőlük: többiekkel együtt ki kell harco­liok a VB 16-os döntőjébe jutást. Móra László 1972 legjobb hazai labdarúgói 1. Cornel Dinu (Dinamo) — 29 pont 2. Alexandru Boc (Rapid) — 18 pont 3. Nicolae Dobrin (FC Arge?)­­ • 13 pont 4. Stere Adamache (Steagul ro?u) — 8 pont 5. Ion Dumitru (Steaua) —• 7 pont

Next